Practic, ANAF urmează să fructifice informațiile pe care le adună prin e-Factura și prin e-Case de marcat pentru a identifica mult mai rapid contribuabilii care, deși au codul de TVA anulat, continuă să aibă obligații în materie de colectare și plată a taxei (prin intermediul formularului 311). Stabilirea din oficiu a TVA-ului se va face pentru fiecare perioadă fiscală pentru care nu s-a depus declarația 311, aceasta fiind făcută sub rezerva verificării ulterioare.
În momentul de față, ANAF poate identifica aceste situații și poate emite decizii de impunere numai în urma controalelor fiscale. Desigur, procedura de stabilire din oficiu a TVA nu se va aplica pentru perioadele fiscale pentru care taxa face obiectul unei inspecții fiscale sau a unei verificări documentare (indiferent că vorbim de controale anterioare sau curente).
„Atât în Sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, cât și în Sistemul informatic naţional RO e-Case de marcat electronice există informații despre facturile electronice/bonurile fiscale emise de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA și despre facturile electronice/bonurile fiscale emise de persoanele neînregistrate în scopuri de TVA. Prin valorificarea informațiilor existente în aceste sisteme informatice se pot identifica persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de TVA a fost anulat, care au emis facturi și/sau bonuri fiscale pentru operațiuni economice efectuate în perioada de anulare a înregistrării în scopuri de TVA și care nu și-au îndeplinit obligația de completare și depunere a formularului 311”, este explicat în referatul de aprobare al proiectului de ordin.
Totuși, nu se va ajunge din start la emiterea de decizii de impunere din oficiu. Procedura pusă în dezbatere de ANAF prevede că vor trebui urmați mai mulți pași înainte să se ajungă la impunerea din oficiu, astfel că persoanele fizice și juridice vor avea multiple ocazii de a se conforma.
Vizați de procedură sunt contribuabilii cu codul de TVA anulat conform art. 316 alin. 11 lit. a, c, d, e sau h din Codul fiscal, dar care derulează operațiuni ce implică TVA (printre altele, e vorba de situații precum inactivitatea fiscală, încadrarea la risc fiscal ridicat sau nedepunerea deconturilor de TVA pentru șase luni/două trimestre consecutive). Astfel, pentru operațiunile din perioada de anulare a codului, contribuabilii trebuie să depună declarația 311 și să achite taxa, urmând ca deducerea să le fie accesibilă în urma reînregistrării în scopuri de TVA.
Procedura de impunere din oficiu a TVA, folosind datele din e-Factura și e-Case de marcat, este o măsură ce va fi luată în contextul OUG 116/2023. Mai precis, acest act normativ prevede, printre altele, că, din 2024, ANAF trebuie să fructifice la maximum digitalizarea relației cu contribuabilii și să monitorizeze separat veniturile obținute în acest fel.
Cum se va ajunge efectiv la impuneri din oficiu pentru TVA
Procedura inițiată de ANAF este destul de detaliată și prevede mai mulți pași de îndeplinit înainte să fie posibilă emiterea deciziilor de impunere din oficiu. Însă chiar și după emiterea documentelor va mai fi posibilă stoparea efectelor lor.
1. În fiecare lună se va genera și se va verifica o listă a persoanelor impozabile care aveau obligația depunerii declarației 311, dar care nu și-au îndeplinit-o. În esență, lista va include contribuabilii care, în perioada în care au avut anulată înregistrarea în scopuri de TVA, au efectuat livrări de bunuri sau prestări de servicii taxabile în România fără a depune acea declarație.
2. Contribuabilii incluși pe listă vor primi o notificare în care se va preciza că au 20 de zile la dispoziție pentru a depune declarația 311. Totodată, se va preciza că aceștia au șapte zile la dispoziție pentru a fi audiați la sediul unității ANAF de care aparțin. Aceasta va fi prima ocazie în care firmele și persoanele fizice vor putea să se conformeze pentru a evita impunerea din oficiu sau să demonstreze că nu datorează TVA.
3. Mai departe, persoanele care nici nu depun formularul 311, nici nu se prezintă la audiere, în urma notificării, vor primi o invitație pentru al doilea termen de audiere. Contribuabilii vor avea la dispoziție tot șapte zile pentru a se prezenta la sediul unității fiscale. Aceasta va fi a doua ocazie în care firmele și persoanele fizice vor putea să se conformeze pentru a evita impunerea din oficiu sau să demonstreze că nu datorează TVA.
4. Abia acum vom putea vorbi de declanșarea efectivă a impunerii din oficiu pentru TVA, în cazul celor care nu reacționează nici după primirea invitației pentru al doilea termen de audiere. De precizat că, pentru a stabili TVA-ul datorat în cazul facturilor sau rapoartelor Z în care nu-i trecută taxa, ANAF va considera drept bază de impozitare valoarea totală a facturii/raportului Z, la care va aplica cota standard de TVA (19%). Cu toate acestea, procedura va putea fi oprită dacă cei vizați depun formularul 311 - fie înainte de emiterea deciziei de impunere, fie în termen de 60 de zile de la comunicarea deciziei de impunere. Practic, acestea vor fi ultimele șanse de a stopa impunerea din oficiu.
5. Dacă formularul 311 nu este depus în termen de 60 de zile de la comunicarea deciziei de impunere sau dacă este depus după acest termen, decizia de impunere rămâne valabilă și suma stabilită din oficiu este cea care trebuie plătită de contribuabil ca TVA.
Atenție! Proiectul de ordin trebuie aprobat de ANAF și publicat în Monitorul Oficial pentru a se aplica.
Comentarii articol (0)