OUG nr. 174/2008 pentru modificarea si completarea unor acte normative privind protectia consumatorilor a fost publicata joi in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 795.  Actul normativ  va intra in vigoare in 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial.


OUG nr. 174/2008 modifica, printre altele,   Legea nr. 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora, si introduce un termen maxim, de 15 zile, in care vanzatorii vor fi obligati sa repare sau sa inlocuiasca produsele defecte aflate in garantie.

In prezent, legea nr. 449/2003 stabileste ca "orice reparare sau inlocuire a produselor va fi facuta in cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilita de comun acord intre vanzator si consumator."

Astfel, conform OUG nr. 174/2008 "orice reparare sau inlocuire a produselor va fi facuta in cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilita de comun acord, in scris, intre vanzator si consumator, si fara niciun inconvenient semnificativ pentru consumator, luandu-se in considerare natura produselor si scopul pentru care acesta a solicitat produsele. Perioada stabilita de timp  nu  poate depasi 15 zile calendaristice de la data la care cumparatorul a adus la constinta vanzatorului lipsa de conformitate  a produsului.

Nerespectarea acestei obligatii va fi sanctionata cu amenda cuprinsa intre 5.000 de lei si 25.000 de lei.

OUG nr. 174/2008 mai prevede ca garantia trebuie sa precizeze elementele de identificare ale produsului, termenul de garantie, durata medie de utilizare, modalitatile de asigurare a garantiei - intretinere,reparare, inlocuire si termenul de realizare a acestora, inclusiv denumirea si adresa vanzatorului si ale unitatii specializate de service.


Consumatorii pot pretinde remedierea sau inlocuirea, si dupa expirarea garantiei

Legea nr. 449/2003 prevede ca raspunderea vanzatorului, in cazul lipsei conformitatii produselor, este angajata daca aceasta apare intr-un termen de 2 ani, calculat de la livrarea produsului.

OUG nr. 174/2008  stabileste ca dupa expirarea acestui termen, consumatorii pot pretinde remedierea sau inlocuirea produselor care nu pot fi folosite in scopul pentru care au fost realizate ca urmare a unor vicii ascunse aparute in cadrul duratei medii de utilizare, in conditiile legii.