Obligatia este prevazuta de Legea nr. 52/2009 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 47/2007 privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale. Desi legea pentru aprobarea acestei ordonante a facut obiectul unei cereri de reeaxaminare, deputatii au pastrat prevederea potrivit caruia "declaratiile fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice vor fi certificate de catre un consultant fiscal, in conditiile legii, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea.”

Prevederea vizeaza Declaratia privind impozitul pe profit - formularul 101 – care trebuie depusa si completata anual la organele fiscale.

Totodata, prin Ordonanta de Urgenta nr. 19/2008, Guvernul a suspendat pana la 1 ianuarie 2010 aplicarea certificarii declaratiilor fiscale.

Potrivit reprezentantilor Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), scopul principal al acestei reglementari este sa reduca erorile din declaratiile fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice. In acest mod sint evitate depunerea ulterioara a unor declaratii rectificative, dar si eventuale sanctiuni, cum ar fi majorarile de intirziere, amenzile contraventionale, in caz de completare eronata a declaratiei sau de depasire a termenului de declarare.

Primul termen de depunere a declaratiilor fiscale anuale pe profit este 15 februarie. In aceasta prima etapa se incadreaza companiile care isi definitiveaza pina la aceasta data inchiderea exercitiului financiar anterior, organizatiile nonprofit. Insa, majoritatea firmelor depun declaratia anuala de impozit pe profit pina pe 15 aprilie.

Pe de alta parte, Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR) cere Presedintelui Romaniei sa respinga legea aprobata de Parlament.

“AOAR isi exprima totala dezaprobare fata de actiunile diferitelor grupuri profesionale, cum este cazul judecatorilor delegati, consultantilor fiscali, care, prin deciziile lor, afecteaza in mod negativ mediul de afaceri din Romania prin impunerea de costuri suplimentare, ca urmare a solicitarii unor certificari inutile, stabilirea unor termene extrem de lungi de solutionare a unor cauze la Oficiul Registrului Comertului sau la instantele de judecata.”

AOAR considera fara sens legea aprobata de Parlament care, prin introducerea unei noi certificari, vine si amplifica fenomenul parafiscalitatii. Astfel de masuri sunt contrar eforturilor facute de Guvern pentru a reduce numarul de taxe platite de companii, cat si contar cerintelor de simplificare a birocratiei cu pana la 25% pana in 2012, masura prevazuta de Comisia Europeana.

AOAR apreciaza ca intr-un an de criza, Parlamentul Romaniei, ca si Guvernul, trebuie sa adopte masuri de sprijinire a mediului de afaceri si nu de acordare de privilegii monopoliste unui grup profesional.