Guvernul a modificat Codul de procedura fiscala prin OG nr. 29/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 626, din 2 septembrie 2011.

Conform modificarilor, societatile pot fi declarate inactive de catre Fisc daca nu si-au indeplinit, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege.

De asemenea, ANAF mai poate declara o persoana juridica inactiva si daca aceasta se sustrage de la efectuarea inspectiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acesteia.

In plus, Fiscul mai poate declara o firma inactiva si atunci cand constata ca aceasta nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat.

Declararea contribuabililor inactivi se face de catre organul fiscal, prin decizie comunicata contribuabilului.

Totusi, un contribuabil inactiv se poate reactiva daca indeplineste cumulativ mai multe conditii:

a) isi indeplineste toate obligatiile declarative prevazute de lege (aceasta conditie se considera indeplinita si in cazul in care obligatiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de catre organele fiscale);
b) isi indeplineste toate obligatiile de plata;
c) organele fiscale au constatat ca functioneaza la domiciliul fiscal declarat.

Reactivarea firmelor inactive se face tot de catre organul fiscal, prin decizie care se comunica contribuabilului.

De la regulile privind reactivarea sunt exceptati contribuabilii pentru care s-a deschis procedura insolventei in forma simplificata, contribuabilii care au intrat in faliment sau contribuabilii pentru care s-a pronuntat sau a fost adoptata o hotarare de dizolvare. Firmele aflate in aceasta situatie se reactiveaza de organul fiscal la cererea contribuabilului, dupa indeplinirea obligatiilor declarative.

Incepand cu 17 septembrie, toate aceste societati inactive sau reactivate vor fi cuprinse in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati, care va fi facut public pe site-ul ANAF.

Registrul va contine:
  • datele de identificare a contribuabilului;
  • data declararii ca inactiv a contribuabilului;
  • data reactivarii;
  • denumirea organului fiscal care a emis decizia de declarare in inactivitate/reactivare;
  • alte mentiuni.
Inscrierea in registru se face de catre organul fiscal emitent, dupa comunicarea deciziei de declarare in inactivitate/reactivare, in termen de cel mult 3 zile de la data comunicarii.

Decizia de declarare in inactivitate/reactivare produce efecte fata de terti de la data inscrierii in registru.

Pana acum, contribuabilii erau declarati inactivi prin ordin al presedintelui ANAF si erau publicati pe pagina de internet a Fiscului sub forma unei liste.

Ce risti daca faci afaceri cu firme inactive

AvocatNet.ro ti-a explicat intr-un alt articol ca o societate care a devenit inactiva fiscal nu mai are cod valid de TVA, deci nu mai poate emite facturi. Practic, din punct de vedere fiscal, o astfel de firma nu mai exista pana la o eventuala reactivare.

Tranzactiile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv nu sunt luate in considerare de catre autoritatile fiscale.

Cu alte cuvinte, agentilor economici nu li se permite exercitarea dreptului de deducere a TVA-ului si a cheltuielii de pe facturile emise de catre companiile declarate inactive, chiar daca aceste facturi sunt platite, iar contribuabilul a actionat de buna credinta atunci cand a incheiat relatia cu furnizorul respectiv.