Prin Decizia nr. 19/2011, Inalta Curte de Casatie si Justitie a stabilit ca formele de retribuire obtinute in acord global vor fi luate in considerare la stabilirea si recalcularea pensiilor din sistemul public, daca au fost incluse in salariul brut si, pentru acestea, s-a platit contributia de asigurari sociale la sistemul public de pensii.

Ce spun avocatii despre decizia ICCJ:


“Tinand cont de prevederile legale in vigoare la data introducerii recursului in interesui legii, este indreptatita opinia ICCJ, intrucat munca suplimentara prestata de indivizi face parte din ceea ce legea a definit ca fiind <<contributia adusa de fiecare persoana la dezvoltarea societatii>>, apreciaza avocatii de la Cuculis&Asociatii.

Totodata, trebuie tinut cont de criteriile emise de Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 736 din 24 octombrie 2006, cu privire la conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca veniturile, si anume: daca aceste venituri au facut sau nu parte din baza de calcul al pensiilor si daca s-au incasat sau nu contributii de asigurari sociale de stat pentru veniturile excluse de la punctajul anual.

"In situatia in care, din aceste venituri au fost incasate contributiile datorate statului, este mai mult decat corect ca angajatii sa beneficieze de avantajele muncii lor", puncteaza specialistii Cuculis & Asociatii.

Potrivit legiuitorului, pensia se stabileste in raport cu contributia adusa de fiecare persoana la dezvoltarea societatii si se diferentiaza in functie de vechimea in munca, insa, problema daca aceste venituri au facut sau nu parte din baza de calcul al pensiilor si daca s-au incasat sau nu contributii de asigurari sociale de stat pentru veniturile excluse de la punctajul anual constituie probleme de fapt si de aplicare a legii a caror solutionare intra in competenta exclusiva a instantelor judecatoresti.

“Avand in vedere gradul de aglomerare a instantelor de judecata, consideram ca solutia optima ar fi fost delegarea acestor competente catre Casele de Pensii judetene si reglementarea unei proceduri speciale pentru aceasta situatie, astfel incat procesul de verificare a fiecarei situatii in parte sa fie rezolvat intr-un timp cat mai scurt”, apreciaza avocatii de la Cuculis & Asociatii.

In concluzie, neluarea in considerare a unor sume care au constituit baza de calcul a contributiei de asigurari sociale echivaleaza cu o incalcare a principiului contributivitatii, avand drept finalitate nerealizarea scopului avut in vedere de legiuitor (drepturi de pensie calculate conform contributiei de asigurari sociale) si crearea unei discriminari intre persoanele care au realizat stagii de cotizare anterior si ulterior intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000.

Mai mult, ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 a fost emisa tocmai pentru a inlatura inechitatile dintre persoanele pensionate sub imperiul Legii nr. 3/1977, in raport cu cele pensionate sub imperiul legii noi, Legea nr. 19/2000, in ceea ce priveste cuantumul acestor drepturi.

“Astfel, in conditiile in care se constata de catre instantele investite cu cereri de recalculare a pensiilor ca pentru sumele salariale, reprezentand venituri suplimentare pentru munca in acord, angajatorul a platit contributia de asigurari sociale la sistemul public de pensii, ca aceste drepturi salariale suplimentare au fost incluse in salariul de baza brut, ca bugetul asigurarilor sociale a fost alimentat cu contributia de asigurari sociale platita de catre angajator, aferenta veniturilor salariale suplimentare obtinute de catre salariati, este firesc ca o parte din aceasta contributie sa revina fostilor salariati, in prezent pensionati, si sa fie avuta in vedere la recalcularea drepturilor de pensie”, conchid specialistii de la Cuculis si Asociatii.