Noul model al formularului 300 a fost aprobat prin Ordinul ANAF nr. 3665/2011, publicat in Monitorul Oficial nr. 1, din 3 ianuarie 2012.
Actul normativ abroga prevederile Ordinului ANAF nr. 183/2011.

Potrivit acestui Ordin ANAF, noul formular al decontului de TVA se utilizeaza incepand cu declararea obligatiilor fiscale aferente lunii ianuarie 2012.

Care sunt noutatile din formular

Noua declaratie 300 contine de acum rubrici noi, in care se vor raporta distinct operatiunile din interiorul tarii efectuate de catre persoane inregistrate in scopuri de TVA.

De asemenea, a fost introdus un nou rand referitor la operatiunile efectuate supuse masurilor de simplificare (taxare inversa).

Mai mult decat atat, in noul decont de TVA s-a inclus o rubrica speciala in care se va declara daca au fost efectuate operatiuni cu cereale si plante tehnice pentru care se aplica taxarea inversa.

In acelasi timp, anumite randuri din formular au fost eliminate (7.1.1 si 19.1.1).

Cine trebuie sa depuna decontul de TVA

Potrivit Codului fiscal, toate persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA trebuie sa depuna la organele fiscale competente, pentru fiecare perioada fiscala, un decont de taxa, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se incheie perioada fiscala respectiva. Concret, decontul de TVA se poate depune:

  • lunar;
  • trimestrial (pentru persoanele impozabile care, in cursul anului calendaristic precedent, au realizat o cifra de afaceri din operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere care nu au depasit plafonul de 100.000 euro);
  • semestrial (la cerere, daca persoana impozabila efectueaza operatiuni impozabile numai pe maximum 3 luni calendaristice dintr-un semestru);
  • anual (la cerere, daca persoana impozabila efectueaza operatiuni impozabile numai pe maximum 6 luni calendaristice dintr-o perioada de un an calendaristic).

(Cititi aici mai multe informatii despre perioada fiscala a TVA)

Decontul de TVA va cuprinde suma taxei deductibile pentru care ia nastere dreptul de deducere in perioada fiscala de raportare si, dupa caz, suma taxei pentru care se exercita dreptul de deducere, suma taxei colectate a carei exigibilitate ia nastere in perioada fiscala de raportare si, dupa caz, suma taxei colectate care nu a fost inscrisa in decontul perioadei fiscale in care a luat nastere exigibilitatea taxei, precum si alte informatii prevazute in modelul stabilit de autoritatile fiscale.

"Datele inscrise incorect intr-un decont de taxa se pot corecta prin decontul unei perioade fiscale ulterioare si se vor inscrie la randurile de regularizari" se mai precizeaza in Codul fiscal.

Nedepunerea la termen a declaratiei 300 este sanctionata cu amenda cuprinsa intre 500 lei si 1.000 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice.

Cum se depune formularul 300

ANAF a modificat la inceputul lunii decembrie modalitatea de raportare si de depunere pentru declaratia 300.

Astfel, de la 1 decembrie 2011, pentru perioadele de raportare incepand cu noiembrie 2011, formularul 300 se poate genera doar prin doua noi programe de asistenta. Noile versiuni ale programelor de asistenta (Soft A si Soft J) pentru declaratia 300 pot fi descarcate de pe portalul ANAF, sectiunea Declaratii electronice – Descarcare declaratii, unde veti regasi si prevederile legale, precum si instructiuni / documentatie de ajutor.

Noua modalitate de raportare a formularului 300 este PDF cu fisier .xml atasat.

Cum depui online declaratia?

Depunerea prin Internet a declaratiei 300 poate fi facuta doar pe pagina de upload creata initial pentru declaratia 112, accesibila prin portalul www.e-guvernare.ro, dupa autentificarea cu certificat digital calificat. Pana in decembrie, depunerea online a declaratiei 300 s-a facut pe portalul ANAF.

Asadar, pentru a putea depune formularul prin internet, trebuie sa detineti un certificat digital calificat, eliberat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica, sau sa imputerniciti persoane care detin acest certificat.

Obtinerea unui certificat calificat se face de la unul din furnizorii acreditati de Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale si mentionati pe site-ul www.mcsi.ro. Este vorba despre SC CERT SIGN SRL, SC DIGI SIGN SA si SC TRANS SPEED SRL. (AvocatNet.ro a scris mai multe despre cum puteti obtine un certificat digital aici)

Dupa ce ati achizitionat un certificat digital, trebuie sa il inregistrati pe site-ul ANAF la sectiunea „Declaratii electronice”. Aceasta inregistrare presupune urmatoarele operatiuni ce trebuie efectuate:


  • Descarcarea documentului de confirmare, completarea si trimiterea acestuia spre avizare furnizorului certificatului calificat.
  • Inregistrarea documentului de confirmare avizat pe portalul ANAF in sectiunea dedicata.
  • Printarea, semnarea si stampilarea formularului 150 generat in urma inregistrarii documentului de confirmare.
  • Prezentarea la orice unitate fiscala cu formularul 150 completat, impreuna cu actul de identitate si documentul care atesta calitatea titularului certificatului calificat de reprezentant legal al contribuabilului sau imputernicirea.

Dupa verificarea documentelor, solicitantului i se va transmite un e-mail prin care i se confirma dreptul de utilizare a serviciului de depunere online a declaratiilor fiscale.

Daca ati trecut si de aceasta etapa, mai trebuie doar sa descarcati formularele electronice de pe portalul ANAF, sa le completati si sa le transmiteti. De asemenea, trebuie sa examinati starea declaratiilor transmise. (Un Ghid amanuntit despre depunerea online a declaratiilor fiscale puteti citi aici)

Atentie! Odata cu depunerea declaratiei 300, ANAF a modificat si modalitatea de depunere a formularelor 100 si 710. In mod similar cu formularul 300, declaratiile 100 si 710 pot fi generate doar prin cele doua noi programe de asistenta (Soft A si Soft J) si trebuie depuse tot pe pagina de de upload creata initial pentru depunerea declaratiei 112. AvocatNet.ro a prezentat saptamana trecuta un documentar fiscal pentru declaratia 100, pe care il puteti consulta aici.

Depunerea in format hartie

Contribuabilii care nu au un certificat digital calificat pentru semnarea declaratiilor vor putea depune decontul de TVA la ghiseul organelor fiscale, in format PDF cu fisier .xml atasat, pe suport CD, insotit de declaratia listata, semnata si stampilata.

Pentru perioadele de raportare anterioare lunii noiembrie 2011, declaratia vor putea fi depuse doar la ghiseu, pe suport hartie cu cod de bare sau cu fisier .txt pe suport electronic, generate prin programele de asistenta accesibile pe portalul ANAF, sectiunea Asistenta contribuabili – Programe utile – Declaratii fiscale.