Articol scris de Bianca Gruia, Associate Serban si Asociatii

La data de 1 ianuarie 2012 a intrat in vigoare Ordonanta de Urgenta nr. 125/2011 ce a adus o serie de modificari Codului Fiscal, modificari determinate de necesitatea alinierii la aquis-ul comunitar, precum si, in aparenta, de situatia economica actuala.

Deocamdata aceste modificari nu au reusit decat sa genereze si mai multe nelamuriri in randul contribuabililor privind aplicarea corecta a lor, demonstrand inca o data ca problema sistemului nostru legislativ fiscal o reprezinta reglementarea neclara, care uneori lasa loc de interpretare arbitrara.

Vom analiza in cele ce urmeaza unul dintre efectele controversate ce pot fi generate de completarile aduse de OUG 125/2011, anume posibilitatea verificarii in timp real a starii de activitate sau inactivitate a unui agent economic, in vederea eliminarii riscului privind nedeductibilitatea cheltuielilor aferente operatiunilor comerciale incheiate cu un agent economic considerat inactiv.

Astfel, conform art. 11 Cod Fiscal alin. (11), (12), contribuabilii declarati inactivi ca urmare a procedurii din Codul de Procedura Fiscala nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoare adaugata aferente achizitiilor din perioada in care sunt declarati inactivi, dar sunt obligati sa plateasca in continuare impozitele prevazute de lege. Mai exact, un astfel de contribuabil va avea regimul unui contribuabil activ, platind impozitele prevazute de lege, fara sa aiba dreptul sa isi deduca cheltuielile si TVA-ul aferente achizitiilor din perioada de inactivitate.

Totodata, OUG 125/2011 prevede faptul ca si beneficiarii care cumpara servicii sau bunuri de la un contribuabil declarat inactiv nu vor beneficia de deducerea cheltuielilor sau a TVA-ului.

Potrivit notei de fundamentare a OUG 125/201, completarile realizate la alin. (11) si (12) ar avea rolul de a aduce clarificari suplimentare (deoarece reglementarea anterioara prevedea ca tranzactiile efectuate de un contribuabil inactiv si cu un contribuabil inactiv nu sunt luate in considerare) si de a constrange contribuabilii prin „masuri fiscale sanctionatorii pentru a nu desfasura activitati economice in perioada de inactivitate” si „de a constrange mediul de afaceri sa nu aiba relatii comerciale cu contribuabili declarati inactivi, al caror risc fiscal este foarte crescut”. Cu toate acestea, respectivele completari nu reusesc sa ne ofere solutii practice, de exemplu, cu privire la frecventa actualizarilor bazei de date privind contribuabilii inactivi.

Totodata, conform alin. (13), (14) ale art. 11 din Codul Fiscal, alineate nou introduse de catre OUG 125/2011, contribuabilii carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA nu vor avea dreptul de deducere a TVA-ului pentru achizitiile de bunuri sau servicii, iar in cazul in care desfasoara activitati economice in aceasta perioada, vor avea obligatia de plata a TVA-ului aferent acestor activitati. Beneficiarii care vor cumpara bunuri sau servicii de la acesti contribuabili nu au dreptul de a deduce cheltuielile si TVA-ul.

In reglementarea anterioara, anularea inregistrarii in scopuri de TVA a unui contribuabil era posibila numai in situatia in care era declarat inactiv de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau isi suspenda activitatea. OUG 125/2011 a adaugat cateva situatii in care autoritatea fiscala poate anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA, respectiv cazurile in care:
  • asociatii/administratorii sau firma insasi au inscrise infractiuni in cazierul fiscal;
  • contribuabilul nu a depus niciun decont de TVA pe parcursul unui semestru calendaristic;
  • timp de 6 luni contribuabilul nu a realizat achizitii de bunuri/servicii sau livrari de bunuri/servicii;
  • daca persoana nu era obligata sa solicite inregistrarea sau nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA.
Aceste reglementari privind noile cazuri de anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA au fost necesare deoarece s-a constatat ca un numar mare de contribuabili, care au o cifra de afaceri sub 100.000 de euro, depun deconturi de TVA cu valoare zero, fara a declara achizitii sau vanzari, sau nu depun deconturi de TVA, desi depun alte declaratii.

In 2010 s-a realizat o analiza, mentionata in nota de fundamentare a OUG 125/2011, care a demonstrat ca aproape 380.000 de contribuabili erau inregistrati ca platitori de TVA, desi se aflau sub plafonul impus de lege. Conform analizei „acest numar mare de contribuabili reprezinta peste 60% din contribuabili, dar contribuie cu numai 1,3% din totalul veniturilor fiscale. In schimb, contribuabilii cu o cifra de afaceri de peste 100.000 de euro platesc aproape 97% din impozitele si taxele principale (TVA si impozitul pe venit)”.

Datorita acestui dezechilibru constatat, autoritatile competente au considerat necesara inserarea unor noi cazuri de anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA, astfel incat sa se reflecte adevarata realitate economica in care jucatorii de piata isi desfasoara activitatea.

Registrele publicate de ANAF, ineficiente

Pentru a veni in ajutorul contribuabililor, OUG 125/2011 prevede in sarcina ANAF obligatia de a tine un registru al persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata. Pe parcursul duratei de implementare a registrului este posibil sa se creeze o situatie de incertitudine cu privire la conformitatea unor relatii comerciale stabilite intre agentii economici, in sensul de a cunoaste daca unui potential partener de afaceri i s-a anulat sau nu inregistrarea in scopuri de TVA.

Este foarte posibil ca implementarea registrului privind persoanele impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata sa fie ineficienta in cazul in care nu se poate realiza o actualizare in timp real a bazei de date.

Vom lua ca exemplu cazul unui contribuabil de buna-credinta care doreste sa intreprinda relatii comerciale cu un alt contribuabil. Pentru a preintampina riscul de a nu-si putea deduce cheltuielile si TVA-ul, acesta trebuie sa verifice daca respectivul agent economic este sau nu este inscris pe lista companiilor inactive sau in registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata. In acest caz, problema care apare este reprezentata de posibilitatea actualizarii in timp real a aceastor baze de date, astfel incat respectivul contribuabil de buna-credinta sa nu contracteze cu un agent economic inactiv, in conditiile in care a facut verificari intr-o baza de date care nu era actualizata in timp real.

Mentionam ca, in cadrul unei conferinte recente, avand ca obiect noile modificari aduse Codului Fiscal, aceasta intrebare a fost adresata reprezentantilor Ministerului de Finante si ANAF prezenti, iar acestia nu au putut furniza un raspuns clar.

Ce este de facut in aceasta situatie? O posibila solutie ar fi ca la momentul verificarii societatii respective in bazele de date ale ANAF sa se realizeze un PRINT SCREEN care poate fi adus ca dovada in momentul controlului fiscal.

Conform celor prezentate mai sus, autoritatile competente au avut intentia, prin aceste modificari si prin implementarea unor noi registre, sa reduca numarul cazurilor de ocolire a sistemului legislativ si sa puna in garda contribuabilii de buna-credinta privind partenerii lor de afaceri.

Cu toate acestea, contribuabilul de buna-credinta risca in continuare sa contracteaze cu acesti contribuabili inactivi sau carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA deoarece autoritatile nu au reusit sa le ofere o solutie practica privind verificarea respectivelor registre, mai exact nu au realizat un sistem care sa le asigure o informatie actualizata in timp real si nici un mod de evidenta prin care contribuabilul sa poata dovedi, in cazul unui control, ca a realizat, prealabil incheierii relatiei comerciale, verificarea in registre.

Prin urmare acestia se pot afla in situatia in care respectivele facturi sa fie eliminate din baza de calcul a impozitului pe profit si a TVA-ului deductibil, iar contribuabilul sa datoreze dobanzi de intarziere pentru diferentele de impozit si de taxa rezultate.