Incepand cu data de 1 ianuarie 2013, asiguratii vor avea acces la servicii medicale si medicamente doar pe baza cardului national de sanatate, se arata in Hotararea de Guvern nr. 900/2012 privind aprobarea normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la cardul national de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 643, din 10 septembrie 2012.

Potrivit HG nr. 900/2012, cardul national de sanatate va fi distribuit catre asigurati incepand cu data intrarii in vigoare a normelor metodologice, adica 10 septembrie, iar pana la sfarsitul anului se va testa functionalitatea documentului, la nivelul judetului Arad, judetul pilot.

Desi va fi distribuit inca de anul acesta, hotararea prevede ca utilizarea cardului de catre asigurati se va face de la 1 ianuarie 2013. Astfel ca, pana la data de 31 decembrie 2012, dovada calitatii de asigurat se va face ca si pana acum, prin adeverinta de asigurat sau carnetul de asigurat eliberate de casa de asigurari de sanatate la care este inscris asiguratul. Termenul de valabilitate a cardului national va fi de 5 ani de la data emiterii. In plus, actul normativ stabileste ca inclusiv pentru cardurile emise pana la data de 31 decembrie 2012, data emiterii se considera 1 ianuarie 2013.

Dupa primirea lor de catre medicii de familie, care le vor repartiza asiguratilor, cardurile pot fi returnate caselor de asigurari de sanatate (CAS) doar in anumite situatii, si anume:

  • Daca prezinta defectiuni tehnice sau erori ale informatiilor inscrise;
  • Daca medicii de familie constata ca unele carduri sunt corespunzatoare unor persoane asigurate care nu se mai regasesc pe lista acestora. In acest caz, CAS va redistribui cardurile medicilor de familie pe lista carora se regasesc asiguratii.

De asemenea, in hotarare se arata ca, in cazul in care asiguratul se afla in imposibilitatea de a intra in posesia cardului, documentul se va pastra la medicul de familie pe listele caruia se afla inscris timp de maxim 3 luni, dupa care se va preda CAS.

Care sunt costurile pentru asigurati?

Conform actului normativ, contravaloarea, dar si cheltuielile pentru producerea cardului national se suporta de Ministerul Sanatatii, insa NU si in cazul eliberarii unui duplicat al documentului.

Astfel, in cazul pierderii, furtului sau deteriorarii cardului, dar si in situatia modificarii datelor personale, asiguratul va suporta costurile eliberarii unui duplicat al cardului (conform informatiilor publicate in iunie de Ministerul Sanatatii, costul unui card se estimeaza la aproximativ 2 euro, n.red.)

In plus, HG nr. 900/2012 stabileste ca, in fiecare dintre aceste situatii, titularul cardului este obligat sa solicite eliberarea unui nou card in termen de 15 zile calendaristice. Pana la eliberarea documentului, in maximum 30 de zile de la solicitare, asiguratul va beneficia de servicii medicale si de medicamente pe baza unei adeverinte eliberate de casele de asigurari de sanatate.

Tot in luna iunie, ministrul Sanatatii, Vasile Cepoi, sustinea ca este putin probabil ca toti asiguratii sa fie de acord sa plateasca producerea cardului, motiv pentru care Ministerul Sanatatii a incercat sa gaseasca o solutie financiara prin care cheltuielile sa fie suportate din bugetul de stat. "In felul acesta, ne asiguram ca toti cetatenii vor primi acest card", spunea Cepoi.

Ce informatii va cuprinde cardul?

Potrivit Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cardul national de asigurari sociale de sanatate va inlocui documentele care atesta calitatea de asigurat, adica adeverinta de asigurat, eliberata de casa de asigurari la care este inscris asiguratul, sau documentul rezultat prin accesarea de catre furnizorii aflati in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate a instrumentului electronic pus la dispozitie de CNAS.

Conform prevederilor legale, cardul se va emite pentru asiguratii cu varsta peste 18 ani, se va folosi doar pe teritoriul Romaniei si va cuprinde urmatoarele informatii:

  • numele, prenumele, precum si codul numeric personal ale asiguratului;
  • codul unic de identificare in sistemul de asigurari sociale de sanatate;
  • numarul de identificare al cardului national de asigurari sociale de sanatate;
  • diagnostice medicale cu risc vital si boli cronice;
  • grupa sanguina si Rh;
  • acceptul exprimat, in timpul vietii, pentru prelevarea de organe, tesuturi si celule, dupa deces;
  • data expirarii cardului national;
  • medic de familie: nume, prenume, date de contact.

In HG nr. 900/2012 se mai precizeaza ca doar medicul de familie va avea acces la citirea si editarea datelor inscrise pe card, in timp ce medicii specialisti, altii decat medicii de familie, vor putea doar citi informatiile.

Aflati AICI cu ce documente trebuie sa demonstreze in prezent ca est asigurat la sanatate un salariat, o PFA, un somer, un pensionar sau un student.


Nota: HG nr. 900/2012 va fi publicata, in zilele urmatoare, in sectiunea de Legislatie a AvocatNet.ro. In fisierul atasat puteti consulta insa, proiectul de hotarare lansat in dezbatere publica de MS la inceputul lunii august, care cuprinde toate informatiile referitoare la cardul national de sanatate.