De la inceputul lunii februarie 2013, cheltuielile cu amortizarea fiscala nu mai sunt deductibile integral pentru autovehiculele achizitionate pe firma. Prin modificarile aduse anul trecut Codului fiscal, autovehiculele cu cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, pot fi amortizate in limita a 1500/lei luna.

Aceasta reglementare se aplica sin in 2014 pentru toate mijloacele de transport persoane din categoria M1, adica acele vehicule ”avand cel putin patru roti, concepute si construite pentru transportul de pasageri, care au, in afara scaunului conducatorului, cel mult opt locuri pe scaune”, dupa cum se precizeaza in Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003 care aproba Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea,.

Mai mult decat atat,  pentru aceste mijloace de transport nu se aplica prevederile art. 24 alin. (11) lit. f) din Codul fiscal, astfel ca nici in 2014 aceste autovehicule nu pot fi amortizate si in functie de numarul de kilometri sau numarul de ore de functionare prevazut in cartile tehnice.

Vechile reglementari fiscale, cele in vigoare pana in 1 februarie 2013, permiteau firmelor  amortizarea autovehiculelor pe o perioada de maxim 6 ani, indiferent de valoarea lor, cheltuielile fiind deductibile integral din punct de vedere fiscal.

De la inceputul lunii februarie, insa, Guvernul a limitat deductibilitatea pana la 1500 de lei/luna, astfel ca fiecare agent economic isi poata deduce lunar numai aceasta suma pentru fiecare autovehicul achizitionat. Noua reglementare se` aplica inclusiv pentru autoturismele cumparate inainte de 1 februarie 2013, pentru cheltuielile cu amortizarea stabilite in baza valorii fiscale ramase neamortizate la aceasta data, astfel ca din februarie orice suma care depaseste plafonul de 1500 de lei va fi considerata nedeductibila.

Care sunt exceptiile de la aceste reguli

OG nr. 8/2013 a intrat in vigoare de la 1 februarie 2013, insa pentru ca actul normativ sa isi produca in continuare efecte juridice el trebuia sa fie aprobat de Parlament prin lege, dupa ce a fost dezbatut si votat.

Acest lucru s-a intamplat, astfel ca, in Monitorul Oficial nr. 310 din 29 mai 2013, a fost publicata Legea nr. 168/2013 care aproba OG nr.8/2013, insa aduce ordonantei si cateva amendamente.

Printre prevederile modificate de Legea nr. 168/2013 se numara si cele referitoare la limitarea fiscala a amortizarii autoturismelor achizitionate de firme.

Noile reglementari introduse atunci in Codul fiscal stabileau cateva categorii de autovehicule care, de la 1 iulie 2013, nu mai sunt supuse limitarii de 1500 de lei/luna.

Potrivit Legii nr. 168/2013, este vorba despre:

  • vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
  • vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii, precum si pentru test drive si pentru demonstratii;
  • vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
  • vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchiriere catre alte persoane, transmiterea dreptului de folosinta, in cadrul contractelor de leasing operational sau pentru instruire de catre scolile de soferi.

Exceptiile sunt valabile si in 2014.

Esti obligati sa limitezi cheltuielile cu amortizarea masinii? Ce solutie ai ca sa le deduci integral

Pentru a beneficia de deducerea integrala a cheltuielilor cu amortizarea, agentii economici pot alege sa isi achizitioneze autoturisme care nu costa mai mult de 108.000 de lei (6 ani x 1500 de lei/luna). La un curs mediu anual al euro, care in 2013 a fost de 4,419 lei/euro (conform BNR) inseamna ca firmele isi pot achizitiona autoturisme de aproximativ 24.500 de euro, aceasta fiind valoarea optima, care permite firmelor sa isi deduca in totalitate cheltuielile de amortizare. 

Totusi, leul a inceput anul cu deprecieri, astfel ca, daca valoarea monedei nationale sa continua sa scada ca si pana acum, este posibil ca si valoarea autoturismelor pe care firmele si le pot achiztiona ca sa beneficieze de deducerea integrala a cheltuielilor cu amortizarea sa fie mai mica decat cea prezentanta de noi mai sus.

In luna ianuarie, cand Ministerul Finantelor a lansat in dezbatere publica proiectul OG nr. 8/2013, oficialii MFP explicau: "Am limitat cheltuielile cu deducerea amortizarii pentru autoturismele peste valoarea de 18.000 de euro. Pana la aceasta valoare, cheltuiala cu amortizarea este deductibila fiscal. Daca de exemplu se cumpara o masina de 120.000 de euro cu o valoare de amortizare este 1000 de lei/luna iar la una de 18.000 de euro sa zicem ca e 300 de lei/luna. Diferenta de 700 de lei nu este deductibila fiscal. Am lasat deductibila doar cheltuiala amortizarii pentru masini de pana la 18.000 de euro".

Tot ei precizau: "Plafonul de 18.000 de euro a fost stabilit pentru ca exista deja plafonul acesta pentru achizitiile de institutiile publice au dreptul de a achizitiona masini pana la aceasta valoare si am dorit sa existe un comportament similar fata de institutiile publice. Amortizarea se calculeaza pe an pe masina la un interval de amortizare mediu de 5 ani. In mod normal, un autoturism se amortizeaza intre 4 si 6 ani".