Pana pe 25 martie, firmele sunt obligate sa definitiveze si sa plateasca impozitul pe profit pe anul precedent, prin formularul 101, format electronic.

Inainte de implinirea acestui termen, contribuabilii trebuie sa fie atenti la cum isi calculeaza cheltuielile deductibile, cum reporteaza pierderile fiscale si cu ce documente isi justifica veniturile din consultanta si din management, astfel incat formularul 101 sa fie completat corect.

Ramona Moisa, Tax Manager la Tuca Zbarcea & Asociatii Tax, a spus pentru AvocatNet.ro ca erorile intalnite cel mai des la pregatirea declaratiei anuale privind impozitul pe profit apar din interpretarea gresita a prevederilor legislative privind deductibilitatea cheltuielilor inregistrate de contribuabili in cursul anului fiscal.

"Regula generala prevede ca sunt deductibile la calculul impozitului pe profit cheltuielile efectuate in vederea obtinerii de venituri impozabile. Cu toate acestea, Codul fiscal cuprinde o serie de reguli privind deductibilitatea limitata a unor cheltuieli specifice, precum si cheltuieli care, in anumite conditii, nu sunt deductibile in scopul impozitului pe profit. Intrucat interpretarea acestui set de reguli este la latitudinea contribuabilului, in practica pot aparea erori in declararea bazei impozabile si in consecinta a impozitului pe profit", a precizat Ramona Moisa.

Mai exact, din seria cheltuielilor care pun probleme contribuabililor la stabilirea tratamentului fiscal se regasesc cele cu serviciile de management si consultanta, cele cu dobanzile aferente imprumuturilor de la entitati din grup, cele cu provizioanele, cele privind actiunile de protocol, cele sociale, etc.

"In cazul declararii eronate a bazei impozabile si a impozitului pe profit aferent, contribuabilii au posibilitatea depunerii unor declaratii rectificative privind impozitul pe profit. In situatia in care un contribuabil corecteaza declaratia 101 depusa, declaratia rectificativa se intocmeste pe acelasi model de formular, inscriind <<X>> in spatiul special prevazut in acest scop", a subliniat Ramona Moisa.

Contribuabilii au probleme sa justifice anumite cheltuieli

Consultantul de la TZA Tax a mentionat ca problemele cel mai des semnalate de Fisc, ca urmare a verificarii declaratiilor de impozit pe profit, apar din interpretarea eronata a prevederilor legislative si din lipsa documentelor suport pentru a justifica anumite cheltuieli.

Astfel, una dintre problemele identificate de autoritatile fiscale o reprezinta lipsa documentelor justificative pentru a sustine deductibilitatea cheltuielilor cu serviciile de consultanta si management.

Potrivit Tax Manager-ului de la TZA Tax, exista probleme cu deductibilitatea cheltuielilor cu dobanzile aferente imprumuturilor contractate de la societati din grup.

"Cheltuielile cu dobanzile sunt integral deductibile doar in cazul in care sunt aferente imprumuturilor bancare sau acordate de institutii de credit/institutii financiare nebancare sau de alte persoanele juridice care acorda credite potrivit legii. In cazul imprumuturilor care nu sunt acordate de astfel de institutii, cheltuielile cu dobanzile aferente imprumuturilor pe termen lung sunt deductibile doar in anumite conditii: gradul de indatorare al contribuabilului este mai mare decat 3 si acela are capitaluri proprii pozitive. De asemenea, indiferent de perioada de acordare a imprumuturilor nebancare, procentul de dobanda deductibila este limitat la 6% pentru imprumuturile in valuta si la rata de referinta a BNR pentru imprumuturile in lei", a adaugat Ramona Moisa.

Si modul de reportare a pierderi fiscale creeaza probleme contribuabililor.

Consultantul de la TZA Tax a precizat ca pierderile fiscale pot fi reportate de contribuabili pe o perioada de 7 ani, incepand cu cea din anul 2009, respectiv 5 ani pentru pierderile fiscale inregistrate in anul 2008 si anterior acestui an.

"Autoritatile fiscale au identificat cazuri in care contribuabilii nu au tinut cont de aceste limitari in recuperarea pierderii fiscale", a subliniat Ramona Moisa.

De asemenea, uneori, contribuabilii nu impoziteaza rezervele din reevaluare in acelasi timp cu deducerea amortizarii fiscale.

"Rezervele  din reevaluarea mijloacelor fixe, efectuate dupa data de 1 ianuarie 2004, care sunt deduse la calculul profitului impozabil, prin intermediul amortizarii fiscale, ar trebui impozitate, concomitent, cu deducerea amortizarii fiscale", a explicat Ramona Moisa.

In plus, contribuabili isi calculeaza intr-un mod gresit si rezerva legala deductibila.

"Rezerva legala este deductibila in limita unei cote de 5% aplicata asupra profitului contabil, inainte de determinarea impozitului pe profit, din care se scad veniturile neimpozabile si se adauga cheltuielile aferente acestor venituri neimpozabile, pana ce aceasta va atinge a cincea parte din capitalul social subscris si varsat. In practica apar erori in calcularea bazei la care se aplica procentul de 5%", a detaliat Ramona Moisa.

Atentie la unele indemnizatii primite pe perioada delegarii si detasarii!

Consultantul fiscal de la TZA Tax a amintit ca, incepand cu 1 februarie 2013, Codul fiscal prevede ca indemnizatiile primite de angajati pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, pentru partea care depaseste de 2,5 ori nivelul legal stabilit de Guvern pentru personalul din institutiile publice sunt considerate venituri din salarii.

"In consecinta, cheltuielile inregistrate de contribuabil peste plafonul stabilit prin lege nu vor mai fi considerate nedeductibile la calculul impozitului pe profit, iar acest lucru trebuie corect reflectat in formularul 101", a argumentat Ramona Moisa.

Important! Conform OG nr. 8/2013, indemnizatiile primite pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate care depasesc limita a 2,5 nivelul stabilit de lege pentru personalul din institutiile publice sunt incluse, de la 1 februarie 2013, in baza de calcul a contributiilor sociale pentru partea care depaseste valoarea impusa de lege. Prevederea a fost inclusa in art. 296^4 din Codul fiscal care stabileste baza de calcul al contributiilor sociale individuale.

Aplicatia online de transmitere a declaratiei, actualizata recent

Declaratia privind impozitul pe profit se completeaza cu ajutorul programului de asistenta, operatiunea fiind facuta electronic.

Totusi, formularul 101 poate fi depus electronic sau pe hartie, prin codificarea informatiilor, sub forma de cod de bare, prin folosirea programelor respective, puse la dispozitie gratuit de Ministerul Finantelor Publice.

Mai exact, atunci cand este depus la organul fiscal competent, formularul 101 trebuie sa fie in format PDF, cu fisier XML atasat, pe suport CD, insotit de formatul hartie, semnat si stampilat conform legii.

"Conform OPANAF 2520/2010, contribuabilii mari si contribuabilii mijlocii, precum si sediile secundare ale acestora, au obligatia depunerii prin mijloace electronice de transmitere la distanta, prin accesarea site-ului www.e-guvernare.ro. Semnarea declaratiilor se realizeaza prin utilizarea certificatului calificat emis de un furnizor de servicii de certificare, acreditat in conditiile Legii nr. 455/2001", se mentioneaza pe site-ul ANAF.

Important! Aplicatia online prin care trebuie depus formularul 101 a fost actualizata pe 24 ianuarie, programul putand fi descarcat de aici.  

Depunerea cu intarziere a formularului 101, sanctionata cu amenzi de 5000 de lei

Tax Manager-ul de la TZA Tax a mai spus ca pentru depunerea cu intarziere a formularului 101, contribuabilii persoane juridice pot fi amendati cu sume intre 1.000 si 5.000 lei. In schimb, nu exista o sanctiune pentru completarea gresita a formularului 101. 

"In cazul in care prin rectificarea formularului 101 ar rezulta un impozit suplimentar de plata, autoritatile fiscale vor calcula dobanzi si penalitati pentru plata cu intarziere a impozitului pe profit. In plus, declaratia de impozit pe profit nu mai poate fi rectificata in timpul controlului autoritatilor fiscale. Daca autoritatile fiscale vor stabili ca urmare a controlului un impozit suplimentar de plata, ele vor calcula, de asemenea, si dobanzi si penalitati pentru plata cu intarziere a impozitului suplimentar rezultat", a completat Ramona Moisa.

Firmele NU trebuie sa-si certifice declaratia de impozit pe profit pe 2013

Firmele au scapat de certificarea declaratiei de impozit pe profit pentru 2013, incepand cu 28 februarie, conform OUG nr. 8/2014.

Mai exact, prin acest act normativ, a fost abrogat alineatul 5 al articolului 83 din Codul de procedura fiscala (CPF), care prevedea ca, de la 1 ianuarie 2014, declaratiile fiscale anuale de impozit pe profit ale contribuabililor trebuiau certificate de catre un consultant fiscal, in conditiile legii, cu exceptia celor pentru care era obligatorie auditarea.

De altfel, la inceputul lunii ianuarie, Biroul de Asistenta pentru contribuabili din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) a confirmat pentru AvocatNet.ro ca formularele 101 trebuie certificate obligatoriu de la 1 ianuarie 2014.

Insa prin OUG nr. 8/2014, certificarea tuturor declaratiilor fiscale, inclusiv formularul 101 si rectificativele, a devenit optionala de la sfarsitul lunii februarie. Totusi, desi este optionala, certificarea declaratiilor fiscale va reprezenta un criteriu de evaluare in analiza de risc efectuata de organul fiscal in scopul selectarii contribuabililor pentru inspectia fiscala.

"Avand in vedere ca certificarea declaratiilor fiscale a devenit optionala, este posibil ca majoritatea societatilor sa nu apeleze la certificarea declaratiilor de impozit pe profit, pentru a economisi din costuri. Totusi, certificarea declaratiilor de impozit pe profit va putea duce la evitarea unor penalitati sau la diminuarea obligatiei fiscale ce va fi suportata de catre respectivii contribuabili. Astfel, in ciuda costurilor inregistrate pe termen scurt de catre societatile care vor opta pentru certificarea declaratiilor de impozit pe profit, impactul pe termen lung ar putea sa fie unul pozitiv, prin evitarea viitoarelor penalitati ce pot fi instituite de catre autoritatile fiscale, ca urmare a completarii incorecte/incomplete a declaratiilor fiscale", a subliniat Ramona Moisa.

Sase tipuri de contribuabilii declara si achita diferit impozitul pe profit

Declaratia de impozit pe profit o depun si o platesc contribuabilii platitori de impozit pe profit, cu exceptia celor prevazuti la art. 34 alin. (5) lit. a) si b)., alin. (14) si (15) din Codul fiscal, respectiv organizatiile nonprofit (ONG) si cei care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura. Ei au avut aceasta obligativitate pana pe 25 februarie.

Exceptie de la plata impozitului pe profit pana pe 25 martie fac si contribuabilii care au optat pentru un exercitiu financiar diferit. Ei depun declaratia si platesc impozitul pana pe data de 25 a celei de-a treia luni de la inchiderea anului fiscal modificat.

In plus, potrivit instructiunilor de completare ale formularului 101, persoanele juridice care, in cursul anului fiscal, se dizolva declara si platesc impozitul pe profit astfel:

  • cele lichidate au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit si sa plateasca impozitul pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;
  • cele fara lichidare au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit si sa plateasca impozitul pana la inchiderea perioadei impozabile.

De asemenea, persoanele juridice straine care au mai multe sedii permanente in Romania declara impozitul pe profit datorat pentru profitul impozabil obtinut de fiecare sediu permanent in perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2013 pana la 25 iulie inclusiv.

AvocatNet.ro a scris pe larg AICI despre contribuabilii care NU sunt obligati sa declare si sa achite impozitul pe profit.