Multiplicarea rezultatului operațional sau al fluxului de numerar generat |
Multe companii sunt evaluate în funcție de capacitatea de a genera profit operațional (EBITDA). În funcție de industria în care activează, prețul poate fi multiplu între 2 și 10 al profitului operațional anual obținut de companie.
Pentru companiile deținute de antreprenori, de obicei rezultatele contabile sunt ajustate în momentul evaluării pentru că proprietarii au tendința de a evita plata anumitor taxe sau de a crește artificial profitul contabil în vederea vânzării.
Estimarea prețului de vânzare trebuie să țină cont și de factorii externi: modificarea prețurilor, scăderea pieței, competiție. Warren Buffet folosește metoda ajustării fluxului de numerar viitor pentru a evalua o companie și pentru a afla valoarea actuală netă (se poate folosi funcția NPV din Excel). El se uită la estimarea de numerar pe care compania o va genera în viitor, pe care o ajustează cu randamentul dorit, care poate fi diferit în funcție de gradul de risc al companiei.
Multiplicarea valorii vânzărilor |
Pentru unele industrii (firmele de consultanță), prețul companiei se calculează prin multiplicarea valorii vânzărilor.
Indicatorul de multiplicare depinde de gradul de predictibilitate al veniturilor viitoare, de numărul de clienți etc. În procesul de evaluare trebuie analizați și indicatorii de profitabilitate și lichiditate.
Pentru unele industrii (telecomunicații), prețul de vânzare este dat de numărul de clienți și de venitul mediu generat de aceștia.
Evaluarea companiei în funcție de activele sale |
Pentru anumite industrii (producție), trebuie analizate valoarea activelor companiei și gradul de uzură al acestora.
O parte importantă a activelor unei companii reprezintă partea intangibilă: lista clienților, vadul comercial, brandul. Chiar dacă aceste active nu sunt înregistrate în contabilitate, trebuie luate în considerare la evaluarea unei companii.