S-au aplicat penalizari unui restantier la cotele de intretinere. Acesta plateste restanta, dar refuza sa achite si penalizarile.
Cum ar trebui sa procedeze asociatia pentru a obtine si penalizarile, indiferent ca este o suma mica sau mare.
Persoana in cauza nu are venituri pana in 1000 lei.
Evidenta si consemnarea in documentele asociatiei si in contabilitate se face de catre administratorul sau contabilul asociatie si nu de proprietar.
Asa ca restantierul vine la asociatie si plateste o suma. Dumneavoastra-i eliberati chitanta. Din suma incasata repartizati si scadeti o parte din restanta la intretinere, o parte din restanta la repartaii, o parte la alte fonduri legal stabilite si o parte le scadeti din penalizarile datorate.
Cand o sa vada pe lista urmatoare ca nu i s-a scazut intreaga suma asa cum a vrut el, numai din restanta la intretinere, o sa-i explicati ca asa prevad reglementarile. In acest sens discutati cu cenzorul sa caute in legea contabilitatii, in codul civil si sa extraga reglementarile referitoare la stingerea datoriilor in ordine cronologica si chiar precizarea ca mai inati se achita accesoriile (dobanzi, penalizari) si-apoi suma de baza.
Cenzorul sa intocmesca o nota in acest sens cu articolele respective prin care atrage atentia administratorului sa se conformeze acestor reglementari indiferent de ce scrie pe chitanta.
Pe chitanta ii scrieti numai restanta, iar in evidentele contabile ii scadeti suma in ordinea vechimii si in urmatoarea ordine: suma de baza (cote, fond de rulment, fond de reparatii etc) si penalizari.
Daca nu-i convine, sa va contrazica!
In Codul de Procedura Fiscala, art 115 lit a si b se spune ca datoriile se achita in ordinea vechimii si in ordinea: baza si apoi accesorii la baza. Daca la stat se plateste asa, apoi si intre particulari se aplica acelasi principiu.
elga50
Dar ce se intampla cu penalizarea calculata, inscrisa in lista, inregistrata in contabilitate, dar restantierul refuza sa o achite?
Suma nu este mare, nu merita o actionare in instanta, dar ce raspuns vei da altor restantieri care isi achita si penalizarea, iar cel in cauza refuza.
Exact ce am spus mai sus. II incasati banii si pe chitanta scrieti ce vreti dv., nu ce vrea el.
Daca nu este de acord cu plata in aceste conditii, nu-i luati banii!
Chiar puteti sa faceti un regulament de incasare a banilor de la proprietari, votat in comitetul executiv si afisat la avizier, ca sa afle toata suflarea blocului.
Nu este normal ca un proprietar sa faca regula in asociatie si administratorul si comitetul sa fie intimidati de el, mai ales ca este si restant, deci nu in situatia de a pune conditii.
Sunt de acord cu faptul ca in cadrul as. prop. sa fie o regula votata in AG cu privire la chestiunea pusa in discutie, insa nu sunt de acord cu metoda propusa, de a incasa o suma pe care cel care o achita o "dirijeaza" spre a stinge un anumit tip de debit (chelt. de intretinere) si noi in evidente facem ce vrem...
Acum nu sunt la birou, unde am niste insemnari cu privire la aceasta chestiune, insa din amintiri va spun ca undeva in Codul civil - unde de altfel se reglementeaza si felul in care se achita debitele - asa cum arata @adriantot- se spune ca nu este permis a se folosi informatii eronate ( zic una si scriu alta). Acest lucru se poate contesta de catre platitor... Am sa caut aceste prevedri si vin cu amanunte.
Pe de alta parte, as. prop. se lovesc permanent de aceste chestiuni si din acest motiv, pentru a elimina din start discutiile neprincipiale intre casier (ce vina are el?) si unii proprietari mai obraznici (sa nu zic altfel), la sediul as. este bine de afisat, asa mai mare un text din hot. AG cu privire la acest aspect.