Anexe
REGULAMENT
de organizare si functionare al Colegiului National al Asistentilor Sociali
CAPITOLUL I Dispozitii generale
Art. 1. - Prezentul regulamentul stabileste organizarea si atributiile
Colegiului National al Asistentilor Sociali, denumit in continuare Colegiul,
organizarea si atributiile organelor de conducere si modul de functionare a
acestora, detalierea conditiilor de exercitare a profesiei de asistent social,
drepturile si obligatiile membrilor Colegiului, raspunderea disciplinara/profesionala
si regimul sanctionator al faptelor ce constituie abateri
disciplinare/profesionale.
Art. 2. -
(1) Colegiul functioneaza in temeiul Legii nr. 466/2004 privind Statutul
asistentului social, denumita in continuare Lege, potrivit prezentului regulament,
precum si altor aplicarea unitara si detalierea dispozitiilor legii
(2) Colegiul are ca principal obiect de activitate apararea, controlul si
supravegherea exercitarii profesiei de asistent social, aplicarea legilor si
regulamentelor care organizeaza si reglementeaza exercitiul profesiei, exercitand
atributiile conferite de lege in calitate de autoritate romana competenta
pentru profesia de asistent social, in domeniul reglementarii profesiei de
asistent social si al recunoasterii formarilor si calificarilor profesionale.
Art. 3. - Colegiul coordoneaza in plan national activitatea asistentilor
sociali, urmareste respectarea regulilor deontologice in activitatea acestora si
asigura cadrul corespunzator pentru perfectionarea nivelului profesional si a calitatii
actelor intocmite de catre asistentii sociali prin initierea si promovarea de
programe de formare profesionala continua in domeniul asistentei sociale.
Art. 4. - In scopul imbunatatirii sistemului legislativ in domeniul
asistentei sociale si al actualizarii acestuia potrivit dezvoltarii si
dinamicii social-economice, Colegiul formuleaza propuneri autoritatilor sau
persoanelor cu initiativa legislativa pentru proiecte de legi ori acte ale
Guvernului si ale ministerelor.
Art. 5. - Colegiul este autonom in raport cu orice autoritate publica
sau persoana juridica de drept privat si isi exercita atributiile fara
posibilitatea vreunei imixtiuni.
Art. 6. -
(1) Sediul central al Colegiului este in municipiul Bucuresti
(2) Colegiul are sigla proprie, aprobata prin hotararea Congresului National
al Colegiului. Aceasta va figura pe toate documentele emise de Colegiu si de
structurile sale teritoriale, cu specificarea sediului central sau, dupa caz, a
sediului/denumirii structurii teritoriale judetene/a sectoarelor municipiului
Bucuresti.
Art. 7. -
(1) Recunoasterea profesionala a diplomelor, certificatelor sau a altor
documente care atesta calitatea de asistent social, obtinute de cetateni ai
unui stat membru al Uniunii Europene, ai unui stat apartinand Spatiului
Economic European sau ai Confederatiei Elvetiene, se realizeaza de catre
Colegiu, in conformitate cu prevederile Legii nr. 200/2004 privind recunoasterea
diplomelor si calificarilor profesionale pentru profesiile reglementate din Romania,
cu modificarile si completarile ulterioare
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si diplomelor obtinute de cetatenii
romani in unul dintre aceste state.
CAPITOLUL II Membrii Colegiului
SECTIUNEA
1
Dispozitii
generale
Art. 8. - Colegiul cuprinde toti asistentii sociali din Romania inscrisi
in Registrul national al asistentilor sociali din Romania (RNASR).
Art. 9. -
(1) In vederea exercitarii profesiei de asistent social, asistentii
sociali cetateni romani si asistentii sociali cetateni ai unui stat membru al Uniunii
Europene, ai unui stat apartinand Spatiului Economic European sau ai Confederatiei
Elvetiene stabiliti in Romania au obligatia sa se inscrie in Colegiu, in
conformitate cu prevederile legale
(2) Calitatea de membru al Colegiului este dovedita cu avizul de
exercitare a profesiei in care se inscrie codul de inregistrare in RNASR
(3) Inscrierea in Colegiu si eliberarea avizului de exercitare a
profesiei se pot face numai pentru persoanele care indeplinesc conditiile prevazute
de Lege.
SECTIUNEA a
2-a
Drepturile si
obligatiile membrilor Colegiului
Art. 10. - Membrii Colegiului au urmatoarele drepturi:
a) dreptul sa aleaga si sa fie alesi in organele de conducere de la
nivelul structurilor teritoriale sau nationale ale Colegiului;
b) dreptul sa se adreseze organelor abilitate ale Colegiului si sa
primeasca informatiile solicitate;
c) dreptul sa participe la orice actiune a Colegiului si sa fie informati
in timp util despre aceasta;
d) dreptul de a participa la programe de perfectionare si la alte forme
de educatie continua pentru asistenti sociali;
e) dreptul de a contesta sanctiunile primite si de a beneficia de prezumtia
de nevinovatie in cadrul cercetarii disciplinare pentru abaterile deontologice si
disciplinare efectuate de catre organele competente ale Colegiului;
f) dreptul de a-si exprima in mod liber opiniile in toate structurile
Colegiului;
g) dreptul de a participa in mod personal la toate dezbaterile
referitoare la activitatea proprie;
h) dreptul la libera practica, in conditiile legii;
i) dreptul la apararea si reprezentarea intereselor profesionale de catre
Colegiu.
Art. 11. -
(1) Obligatiile membrilor Colegiului sunt urmatoarele:
a) sa cunoasca si sa respecte normele de deontologie profesionala si pe
cele care reglementeaza exercitarea profesiei sau organizarea si functionarea
corpului profesional;
b) sa rezolve sarcinile ce le-au fost incredintate de organele de
conducere, in calitatea lor de membri sau de reprezentanti ai corpului
profesional;
c) sa participe la manifestarile initiate de organele de conducere, la
activitatile profesionale sau de pregatire profesionala initiate ori organizate
de catre organele de conducere;
d) sa participe la sedintele ori adunarile la care au fost convocati;
e) sa execute cu buna-credinta sarcinile care decurg din hotararile
organelor de conducere ale Colegiului;
f) sa se abtina de la deliberarile organelor de conducere in care sunt
alesi, in cazul in care, in indeplinirea unor atributii ale acestor organe, au
un interes propriu;
g) sa pastreze secretul profesional;
h) sa pastreze in cadrul profesiei confidentialitatea asupra
dezbaterilor, opiniilor si voturilor exprimate in organele de conducere;
i) sa aiba un comportament demn in exercitarea profesiei ori a calitatii
de membru al Colegiului;
j) sa achite in termenul stabilit cotizatia si taxele datorate
Colegiului;
k) sa rezolve litigiile cu alti membri, in primul rand prin mediere de catre
Comisia de deontologie profesionala;
l) sa utilizeze parafa profesionala pe actele profesionale pe care le intocmesc/efectueaza;
m) alte obligatii specifice ce decurg din desfasurarea activitatilor de
asistenta sociala si calitatea lor de asistenti sociali stabilite prin Codul
deontologic al profesiei de asistent social sau alte acte adoptate de organele
de conducere ale Colegiului
(2) Documentele intocmite de asistentul social in exercitarea profesiei
vor fi in mod obligatoriu semnate si parafate de acesta. sociali se stabilesc
prin decizie a presedintelui Colegiului.
SECTIUNEA a
3-a
Incetarea/suspendarea
calitatii de membru al Colegiului
Art. 12. - Incetarea calitatii de membru al Colegiului intervine in
situatiile prevazute la art. 29 din Lege, precum si in cazul retragerii
definitive a avizului de exercitare a profesiei sau a atestatului de libera
practica in asistenta sociala.
Art. 13. -
(1) Suspendarea calitatii de membru al Colegiului intervine in urmatoarele
conditii:
a) la cererea membrilor Colegiului, care, din motive obiective, intrerup
pe o durata de pana la 5 ani exercitarea profesiei;
b) la cererea membrilor Colegiului, in situatia in care a intervenit
suspendarea raporturilor de munca/serviciu sau, dupa caz, suspendarea activitatii
formei de exercitare independenta a profesiei;
c) ca urmare a aplicarii unor sanctiuni de suspendare temporara a
avizului de exercitare a profesiei sau a atestatului de libera practica, pe
durata acestei suspendari;
d) ca urmare a constatarii ivirii unei situatii de incompatibilitate, pe
durata termenului de gratie prevazut de Lege pentru solutionarea acesteia;
e) in caz de neplata a taxelor si/sau cotizatiilor profesionale catre
Colegiu timp de 2 ani de la scadenta acestora, pana la lichidarea integrala a
datoriilor
(2) Dreptul de a exercita profesia de asistent social poate fi suspendat
si in cazul in care impotriva asistentului social s-a dispus trimiterea in
judecata pentru savarsirea unor infractiuni de natura sa aduca atingere
prestigiului profesiei, pana la pronuntarea unei hotarari judecatoresti
definitive
(3) Suspendarea prevazuta la alin. (1) lit. c)-e) se dispune prin hotarare
a Biroului executiv al Colegiului (BEX), iar cea prevazuta la alin. (2) prin
hotarare a Consiliului National al Colegiului
(4) Pe durata suspendarii la cerere se suspenda drepturile si obligatiile
ce decurg din Lege si din prezentul regulament.
Art. 14. - In cazul in care masura suspendarii a fost luata pentru
neplata taxelor si contributiilor profesionale, independent de contestarea
deciziei, la cererea asistentului social in cauza, BEX, dupa verificarea
temeiurilor cererii sau a dovezii achitarii taxelor/cotizatiilor, poate dispune
incetarea masurii suspendarii si stergerea mentiunilor facute in aceasta privinta.
Art. 15. -
(1) Asistentii sociali au obligatia de a notifica de indata Colegiului
despre orice situatie care ar putea duce la suspendarea/incetarea exercitarii
profesiei, precum si despre orice situatie in care a intervenit suspendarea/incetarea
raporturilor de munca/serviciu in termen de 10 zile lucratoare de la data
ivirii situatiei respective
(2) Exercitarea profesiei de catre asistentul social al carui drept de
exercitare a profesiei este suspendat potrivit prevederilor art. 13, in
perioada masurii suspendarii, constituie abatere disciplinara grava si se sanctioneaza
potrivit prevederilor prezentului regulament.
SECTIUNEA a
4-a
Intreruperea
exercitarii profesiei
Art. 16. -
(1) Asistentii sociali care nu exercita profesia o perioada consecutiva
mai mare de 8 ani pierd de drept calitatea de membru al Colegiului si dreptul
de a exercita profesia
(2) Nu se considera intrerupere a exercitarii profesiei perioada in care
asistentul social urmeaza forme de invatamant de specialitate ori perfectionare
profesionala sau cercetare in domeniu.
Art. 17. -
(1) In vederea redobandirii dreptului de exercitare a profesiei, asistentii
sociali prevazuti la art. 16 alin. (1) sunt obligati sa urmeze un program
intensiv de pregatire profesionala
(2) Metodologia privind organizarea si desfasurarea programelor
intensive de pregatire profesionala, precum si tematica acestora se elaboreaza
de catre Comisia de strategie si dezvoltare profesionala si se aproba de catre
BEX
(3) Cheltuielile aferente desfasurarii programului de pregatire
profesionala se suporta, in principal, din taxele de participare. Consiliul National
al Colegiului poate aproba alocarea unor fonduri in acest sens, in limita
sumelor prevazute anual in bugetul de venituri si cheltuieli.
SECTIUNEA a
5-a
Formarea
profesionala
Art. 18. -
(1) Membrii Colegiului sunt obligati sa realizeze numarul anual de
credite de formare profesionala continua, acesta fiind de minimum 10 credite
profesionale pentru fiecare an de practica in profesie, indiferent de treapta
de competenta profesionala
(2) Nerealizarea numarului integral de credite prevazut la alin. (1)
reprezinta abatere profesionala si se sanctioneaza potrivit prevederilor
prezentului regulament
(3) Nerealizarea numarului integral de credite pe parcursul a 3 ani
reprezinta abatere profesionala grava si poate atrage inclusiv suspendarea
avizului de exercitare a profesiei pana la realizarea numarului total de
credite
(4) La stabilirea numarului de credite se vor avea in vedere programele,
activitatile si alte forme de formare profesionala avizate de Colegiu, precum si
programele de formare organizate de catre Colegiu.
Art. 19. - Documentele care atesta participarea si/sau absolvirea
programelor de formare profesionala continua se transmit Colegiului in mod
obligatoriu, in fotocopie conforma, la inceputul fiecarui an calendaristic,
precum si cu ocazia formularii cererii pentru obtinerea unei noi trepte de
competenta profesionala.
Art. 20. -
(1) In scopul integrarii profesionale si al asigurarii calitatii actului
profesional, asistentii sociali debutanti au obligatia de a urma un stagiu
profesional cu o durata de 3 luni sub indrumarea unui asistent social
coordonator
(2) Selectia asistentilor sociali coordonatori se face de catre
angajator, cu avizul Colegiului, dintre alti asistenti sociali care indeplinesc
urmatoarele conditii:
a) detin aviz de exercitare a profesiei cu treapta de competenta minimum
specialist;
b) au, de regula, vechime de cel putin un an in unitatea in care isi
desfasoara activitatea
(3) Asistentul social coordonator poate coordona cel mult doua persoane in
decursul unui an calendaristic, prin exceptie putand asigura si coordonarea mai
multor persoane, daca are aprobarea conducatorului unitatii in cadrul careia
activeaza si a obtinut avizul Colegiului in acest sens.
Art. 21. -
(1) Pentru activitatea desfasurata in calitate de coordonator, asistentii
sociali beneficiaza de un numar de 5 credite profesionale pentru fiecare
asistent social a carui activitate o coordoneaza
(2) Metodologia privind organizarea si desfasurarea stagiului
profesional se elaboreaza de catre Comisia de strategie si dezvoltare profesionala
si se aproba de catre BEX.
CAPITOLUL III
Exercitarea profesiei de asistent social
SECTIUNEA 1
Dispozitii
generale
Art. 22. -
(1) Asistentii sociali isi pot desfasura activitatea numai daca au
calitatea de membri ai Colegiului si detin aviz de exercitare a profesiei sau,
dupa caz, atestat de libera practica, eliberate in conditiile Legii de catre
Colegiu
(2) Profesia de asistent social poate fi exercitata in sectorul publicat
sau privat, in regim salarial ori independent, in conditii de libera practica.
Art. 23. -
(1) Asistentii sociali isi desfasoara activitatea conform treptelor de
competenta profesionala acordate de catre Colegiu, care se inscriu in avizul de
exercitare a profesiei
(2) Treptele de competenta profesionala ale profesiei de asistent social
sunt urmatoarele:
a) asistent social debutant;
b) asistent social practicant;
c) asistent social specialist;
d) asistent social principal
(3) Conditiile de acordare a treptelor de competenta profesionala,
precum si competentele specifice corespunzatoare fiecarei trepte de competenta
se aproba prin hotarare a BEX
(4) Indiferent de forma de exercitare a profesiei, in regim salarial sau
independent, asistentii sociali pot indeplini numai acele activitati care
corespund treptei de competenta profesionala inscrise in avizul de exercitare a
profesiei.
Art. 24. -
(1) In vederea obtinerii avizului de exercitare a profesiei de asistent
social sau, dupa caz, a atestatului de libera practica, persoanele care indeplinesc
conditiile prevazute Lege depun cererea si documentele necesare, precum si
dovada achitarii taxei de analizare a cererii la sediul Colegiului sau la
sediile structurilor teritoriale ale acestuia
(2) Documentele care se anexeaza cererilor prevazute la alin. (1) sunt
cele prevazute de Lege, precum si alte documente care se stabilesc prin hotarare
a BEX.
Art. 25. -
(1) In activitatea de eliberare a avizelor de exercitare a
profesiei/atestatului de libera practica, BEX poate decide sustinerea unor
interviuri in fata Comisiei de avizare si atestare profesionala
(2) Metodologia de desfasurare a interviurilor si programul acestora se
elaboreaza de catre Comisia de avizare si atestare profesionala si se aproba de
catre BEX.
Art. 26. -
(1) Cererile privind eliberarea avizelor de exercitare a profesiei,
atestatelor de libera practica, precum si cele privind eliberarea
certificatelor de inregistrare a formelor independente de exercitare a
profesiei se analizeaza de catre Comisia de avizare si atestare profesionala,
care formuleaza propuneri de solutionare a acestora in atentia BEX
(2) Solicitantul nemultumit de hotararea BEX asupra modului de solutionare
a cererii sale poate solicita acestuia revizuirea hotararii respective, in
termen de 10 zile de la comunicare, indicand motivele/probele pe care isi intemeiaza
solicitarea de reanalizare
(3) BEX va reanaliza hotararea initiala pe baza motivelor/probelor
administrate de catre solicitant, precum si pe baza exprimarii unui punct de
vedere al comisiei prevazute la alin. (1) si va comunica solicitantului hotararea
definitiva in termen de maximum 30 de zile de la inregistrarea cererii de
revizuire.
SECTIUNEA a
2-a
Exercitarea
profesiei in regim de libera practica
Art. 27. -
(1) Profesia de asistent social in regim de libera practica poate fi
exercitata de asistentii sociali care detin atestat de libera practica, numai in
una dintre urmatoarele forme de exercitare independenta a profesiei: cabinete
individuale, cabinete asociate sau societati civile profesionale
(2) Atestatul de libera practica se elibereaza persoanelor care indeplinesc
conditiile prevazute de Lege, separat de avizul de exercitare a profesiei,
pentru asistentii sociali care detin aviz de exercitare a profesiei cu treapta
de competenta principal.
Art. 28. -
(1) Formele independente de exercitare a profesiei in regim de libera
practica se declara in mod obligatoriu la Colegiu in vederea inscrierii
acestora in RNASR - partea a II-a
(2) Dovada autorizarii de catre Colegiu a functionarii formei
independente de exercitare a profesiei de asistent social o reprezinta
Certificatul de inregistrare care se elibereaza prin hotarare a BEX
(3) Procedura de constituire, inregistrare si functionare a formelor
independente de exercitare a profesiei de asistent social este aprobata prin
hotarare a Congresului National al Colegiului.
Art. 29. -
(1) De la data inregistrarii in RNASR a societatilor civile profesionale
sau a cabinetelor asociate, raporturile contractuale se stabilesc intre societatile
civile profesionale ori cabinetele asociate, pe de o parte, si beneficiarii
serviciilor de asistenta sociala, pe de alta parte, indiferent care dintre
asistentii sociali asociati sau salariati indeplinesc serviciul profesional
(2) Indiferent de forma de desfasurare a activitatii, in mod individual
sau prin asociere, atributiile intrinseci profesiei si raspunderea pentru
actele profesionale revin exclusiv asistentului social care le-a realizat, in
conformitate cu dispozitiile legale
(3) In cadrul formelor independente de exercitare a profesiei isi pot
desfasura activitatea in regim salarial asistenti sociali cu aviz de exercitare
a profesiei, asistenti sociali cu atestat de libera practica, persoanele prevazute
la art. 34 alin. (2) din Lege care detin certificat de exercitare a atributiilor
de asistent social, precum si personal auxiliar
(4) Asistentii sociali nu isi pot exercita profesia, in acelasi timp, in
mai multe forme independente de exercitare a acesteia
(5) Asistentii sociali isi pot schimba oricand forma de exercitare a
profesiei, conform normelor in vigoare.
Art. 30. - Desfasurarea unor activitati de asistenta sociala in conditiile
neindeplinirii obligatiei prevazute la art. 28 alin. (1) constituie abatere
disciplinara si se sanctioneaza conform dispozitiilor prezentului regulament.
SECTIUNEA a
3-a
Desfasurarea
activitatilor din domeniul asistentei sociale de catre persoanele prevazute la
art. 34 alin. (2) din Lege
Art. 31. -
(1) Persoanele prevazute la art. 34 alin. (2) din Lege, aflate in evidenta
Colegiului, care au absolvit studii postuniversitare in domeniul asistentei
sociale, pot exercita atributii de asistent social corespunzatoare treptei de
competenta practicant, in baza unui certificat eliberat de catre BEX, in conditiile
stabilite prin hotarare a Consiliului National al Colegiului
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) nu au calitatea de membru al
Colegiului si aplica pe documentele profesionale intocmite pentru exercitarea
atributiilor de asistenta sociala o parafa distincta de cea utilizata de catre
asistentii sociali, ale Colegiului.
Art. 32. - In exercitarea atributiilor de asistenta sociala persoanele
prevazute la art. 31 alin. (1) au obligatia de a respecta principiile etice ale
profesiei de asistent social, normele de conduita profesionala, precum si orice
alte prevederi incidente desfasurarii activitatii lor, emise de organele de
conducere ale Colegiului.
SECTIUNEA a
4-a
Exercitarea
profesiei de asistent social in mod independent sau in regim salarial de catre
cetatenii straini
Art. 33. -
(1) Pot exercita profesia de asistent social in Romania cetatenii
statelor membre ale Uniunii Europene, ai celorlalte state din Spatiul Economic
European si ai Confederatiei Elvetiene, precum si cetatenii statelor terte cu
care Romania are acorduri bilaterale de reciprocitate daca acestia din urma detin
documente eliberate de autoritatea romana competenta care atesta obtinerea unui
drept de sedere pe teritoriul Romaniei
(2) Cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spatiului
Economic European si ai Confederatiei Elvetiene pot exercita profesia de
asistent social, in mod independent sau in regim salarial, recunoasterea
diplomelor acestora realizandu-se conform dispozitiilor care vizeaza recunoasterea
diplomelor de invatamant superior acordate pentru o perioada de formare cu o
durata de cel putin 3 ani prevazute in Legea nr. 200/2004, cu modificarile si
completarile ulterioare
(3) Asistentii sociali cetateni ai statelor membre ale Uniunii Europene,
ale Spatiului Economic European si cetateni ai Confederatiei Elvetiene care
exercita profesia de asistent social in Romania au aceleasi drepturi si obligatii
cu privire la exercitarea acesteia cu cele ale asistentilor sociali romani,
membri ai Colegiului.
Art. 34. -
(1) In vederea exercitarii profesiei de asistent social, in mod
independent sau in regim salarial, cetatenii unui stat membru al Uniunii
Europene, ai unui stat apartinand Spatiului Economic European sau ai Confederatiei
Elvetiene stabiliti in Romania au obligatia sa se inscrie in Colegiu, in
conformitate cu prevederile legale
(2) Inscrierea in Colegiu si eliberarea avizului de exercitare a
profesiei se pot face numai pentru persoanele care indeplinesc conditiile prevazute
de lege pentru exercitarea profesiei si care detin documente care atesta
dreptul de rezidenta pe teritoriul Romaniei, eliberate de autoritatea romana
competenta.
Art. 35. -
(1) Recunoasterea profesionala a diplomelor cetatenilor statelor membre
ale Uniunii Europene, ale Spatiului Economic European si cetatenii Elvetiei, in
vederea exercitarii profesiei de asistent social in Romania, se realizeaza de catre
Colegiu. Aceste prevederi se aplica si in cazul diplomelor obtinute de cetatenii
romani in unul dintre statele membre ale Uniunii Europene, ale Spatiului
Economic European si in Confederatia Elvetiana
(2) Recunoasterea profesionala a documentelor prevazute la alin. (1) se
face in baza cererii depuse la Colegiu, insotita de urmatoarele documente:
a) actul de studii/atestatul de competenta profesionala/documentul care
atesta experienta profesionala a solicitantului, in copie legalizata si
traducere autorizata;
b) adeverinta de autenticitate a actului de studii, eliberata de
unitatea de invatamant superior emitenta - in original sau in copie legalizata si
traducere autorizata;
c) anexa la actul de studii (foaia matricola sau suplimentul la diploma),
in copie legalizata si traducere autorizata;
d) documente personale de identificare (pasaportul sau actul de
identitate), in copie, precum si dovada de schimbare a numelui, in cazul in
care numele inscris pe diploma nu mai coincide cu cel din actul de identitate, in
copie legalizata si traducere autorizata;
e) documente eliberate de autoritatile competente ale statului membru de
origine sau provenienta din care sa rezulte ca solicitantul nu a fost condamnat
penal sau nu are suspendat dreptul de a exercita profesia de asistent social, in
copie legalizata si traducere autorizata, depuse in termen de 3 luni de la data
eliberarii acestor documente
(3) Recunoasterea se face prin hotarare a BEX, la propunerea Comisiei de
avizare si atestare profesionala, intr-un termen de maximum 3 luni de la data
prezentarii de catre solicitant a dosarului complet. In cazul in care se decide
recunoasterea, hotararea BEX va contine si mentiunile necesare referitoare la
eliberarea avizului de exercitare a profesiei pentru solicitant si inscrierea
acestuia in RNASR.
SECTIUNEA a
5-a
Exercitarea
profesiei de asistent social in contextul prestarii de servicii
Art. 36. - Pot exercita profesia de asistent social in contextul prestarii
de servicii asistentii sociali cetateni ai unui stat membru al Uniunii
Europene, ai unui stat apartinand Spatiului Economic European sau ai Confederatiei
Elvetiene care exercita profesia de asistent social in unul dintre aceste state
si care detin un document eliberat de organismele profesionale recunoscute sau
de autoritatile publice care atesta exercitarea legala a profesiei in statul in
care sunt stabiliti. Aceste persoane sunt exceptate de la cerinta dobandirii
calitatii de membru al Colegiului, a avizului de exercitare a profesiei/atestatului
de libera practica atunci cand desfasoara in Romania activitati specifice
profesiei de asistent social in contextul prestarii de servicii.
Art. 37. -
(1) Persoanele prevazute la art. 36 au obligatia de a formula si de a
depune la Colegiu o cerere insotita de urmatoarele documente, in copie
legalizata si traducere autorizata:
a) document eliberat de organismele profesionale/autoritatile publice
care atesta exercitarea legala a profesiei in statul in care sunt stabilite si
ca nu le este interzisa exercitarea profesiei, in copie legalizata si traducere
autorizata;
b) declaratie privind informatii referitoare la acoperirea asigurarii
sau alte mijloace de protectie personala ori colectiva privind raspunderea
profesionala (se reinnoieste o data pe an in cazul in care prestatorul intentioneaza
sa furnizeze servicii in Romania in decursul anului respectiv);
c) dovada calificarilor profesionale;
d) declaratie referitoare la serviciile prestate;
e) pasaportul sau actul de identitate;
f) declaratie privind exercitarea temporara sau ocazionala a activitatii
(2) Exercitarea temporara a activitatii consta in desfasurarea activitatii
pe o perioada limitata de timp ce trebuie indicata de solicitant
(3) Cererea cu documentele aferente se supune aprobarii BEX, care va hotari
cu privire la inregistrarea acestor persoane in RNASR pe durata prestarii
serviciilor
(4) In situatia solicitantilor care se afla la prima prestare de
servicii se va proceda la efectuarea verificarii calificarilor profesionale ale
prestatorului in conformitate cu prevederile Legii nr. 200/2004, cu modificarile
si completarile ulterioare. atestare profesionala
(5) Persoanele prevazute in prezentul articol se inregistreaza temporar intr-o
anexa a RNASR si vor primi o adeverinta pe durata prestarii serviciilor
indicate in cererea solicitantului. Adeverinta va avea un model unic pe tara si
va fi emisa si semnata de presedintele Colegiului.
Art. 38. - Dispozitiile prezentei sectiuni sunt aplicabile prestatorilor
care se deplaseaza in Romania in scopul exercitarii temporare si ocazionale a
profesiei de asistent social. Caracterul temporar si ocazional al prestarii de
servicii se evalueaza de la caz la caz, in special in functie de durata prestarii,
frecventa, periodicitatea si continuitatea sa.
CAPITOLUL IV Organizarea Colegiului
SECTIUNEA 1
Structura
teritoriala a Colegiului
Art. 39. -
(1) Structura teritoriala a Colegiului este formata din sucursale, fara
personalitate juridica, constituite de regula la nivelul fiecarui judet si la
nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti, cu un numar minim de 30 de asistenti
sociali
(2) In cazul in care intr-un judet/sector nu se poate intruni un numar
de minimum 30 de asistenti sociali se pot constitui sucursale prin asocierea
asistentilor sociali din judete/sectoare limitrofe
(3) Sucursala Colegiului este alcatuita din asistentii sociali inscrisi in
Colegiu care domiciliaza/au resedinta in raza administrativ-teritoriala in care
se constituie aceasta
(4) Sucursalele judetene si cele ale sectoarelor municipiului Bucuresti
se constituie cu avizul BEX.
Art. 40. -
(1) Sucursalele Colegiului sunt constituite prin asocierea libera a
asistentilor sociali si declararea acestora la BEX
(2) Sucursalele Colegiului au rolul de a asigura reprezentarea,
organizarea si evidenta asistentilor sociali din zona respectiva, precum si de
a duce la indeplinire orice act emis de catre organele de conducere ale
Colegiului
(3) Activitatea sucursalei teritoriale se realizeaza sub autoritatea
comitetului sucursalei, fiind coordonata de catre BEX
(4) Comitetul sucursalei este format din 5 membri, alesi pentru un
mandat de 5 ani, in conditiile Regulamentului electoral al Colegiului
(5) Comitetul sucursalei este condus de un presedinte si un vicepresedinte.
Inlocuitorul de drept al presedintelui sucursalei este vicepresedintele ales.
Art. 41. -
(1) Adunarea de constituire a structurii teritoriale poate fi convocata
de catre un grup de initiativa sau de catre o singura persoana, avand calitatea
de asistenti sociali inregistrati in RNASR, printr-un anunt adus la cunostinta
asistentilor sociali prin orice mijloc de comunicare, cu cel putin 15 zile inainte
de data stabilita pentru sedinta adunarii de constituire
(2) In urma sedintei adunarii de constituire, presedintele sedintei,
ales de catre majoritatea celor prezenti, redacteaza procesul-verbal al sedintei
adunarii de constituire, care se semneaza in mod obligatoriu pentru confirmare
de catre cei prezenti
(3) In termen de 15 zile de la data sedintei adunarii de constituire,
persoana care a prezidat sedinta de constituire a sucursalei are obligatia
transmiterii procesului-verbal prevazut la alin. (2) in atentia BEX, in vederea
obtinerii avizului acestuia. Procesul-verbal mentioneaza: data si locul tinerii
sedintei, numele si prenumele participantilor, adresa sediului structurii
teritoriale, precum si datele de contact ale persoanei care a prezidat sedinta
de constituire
(4) In termen de 30 de zile de la data comunicarii avizului BEX,
persoana care a asigurat presedintia sedintei adunarii de constituire a
sucursalei are obligatia de a desemna membrii comisiei electorale teritoriale in
scopul organizarii alegerilor la nivel teritorial, in conformitate cu
prevederile Regulamentului electoral al Colegiului.
Art. 42. - Comitetul sucursalei are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza planul de actiune si raportul anual de activitate ale
sucursalei, pe care le supune aprobarii adunarii generale a membrilor
sucursalei si le inainteaza BEX;
b) comunica membrilor sucursalei actele cu caracter normativ ale
Colegiului;
c) formuleaza propuneri vizand revizuirea normelor care reglementeaza
exercitarea profesiei de asistent social si le inainteaza organelor de
conducere ale Colegiului;
d) inregistreaza si inainteaza spre aprobare BEX cererile formulate in
vederea obtinerii avizului de exercitare a profesiei de asistent social, a
atestatului de libera practica in asistenta sociala, precum si a inregistrarii
formelor independente de exercitare a profesiei de asistent social;
e) desemneaza membrii comisiei electorale teritoriale; stabileste data si
locul organizarii alegerilor la nivel teritorial, inclusiv data celui de-al
doilea tur de scrutin, daca este cazul;
f) poate revoca reprezentantii sucursalei in Congresul National al
Colegiului in situatia in care sunt retinute in sarcina acestora abateri de
natura a prejudicia onoarea si prestigiul profesiei ori care aduc o grava
atingere imaginii si intereselor Colegiului;
g) indeplineste orice alte atributii prevazute in prezentul regulament
sau in alte acte cu caracter normativ aprobate de organele de conducere ale
Colegiului.
Art. 43. -
(1) Adunarea generala a sucursalei este alcatuita din totalitatea
membrilor sucursalei, se intruneste anual in sedinta ordinara si, ori de cate
ori este nevoie, in sedinta extraordinara, la convocarea presedintelui
comitetului sucursalei sau la cererea a cel putin o treime din numarul
membrilor sai
(2) Convocarea adunarii generale in sedinta ordinara se face cu cel putin
15 zile inainte de data stabilita pentru tinerea acesteia, iar in sedinta
extraordinara, cu cel putin 7 zile inainte, prin instiintarea membrilor sai, cu
mentionarea datei, a locului desfasurarii si a ordinii de zi.
Art. 44. -
(1) Adunarea generala este legal constituita in prezenta majoritatii
simple a membrilor sai
(2) Asistentul social suspendat nu poate participa cu drept de vot la sedintele
adunarii generale
(3) In cazul in care nu este intrunita majoritatea, comitetul
sucursalei, de fata cu cei prezenti, stabileste o noua adunare generala in
termen de cel mult 7 zile
(4) Adunarea generala, convocata in conditiile alin. (3), isi desfasoara
activitatea in prezenta membrilor care au raspuns convocarii. Hotararile
acesteia sunt adoptate cu votul majoritatii simple a membrilor prezenti.
Art. 45. - Adunarea generala are urmatoarele atributii principale:
a) alege membrii comitetului sucursalei in conditiile prevazute de
Regulamentul electoral al Colegiului;
b) aproba planul de actiune si raportul de activitate ale sucursalei;
c) analizeaza activitatea comitetului sucursalei; regulament sau in alte
acte cu caracter normativ aprobate de organele de conducere ale Colegiului.
Art. 46. -
(1) In bugetul Colegiului sunt prevazute sume alocate pentru desfasurarea
activitatii curente a sucursalelor. Cuantumul sumelor se aloca in mod diferentiat,
in functie de numarul de asistenti sociali membri ai sucursalei teritoriale, fara
a depasi cuantumul maxim stabilit prin hotarare a Consiliului, raportat la
nivelul veniturilor realizate
(2) Decontarea cheltuielilor catre sucursalele teritoriale este conditionata
de prezentarea prealabila a documentelor financiar-contabile doveditoare
(3) Sucursalele nu necesita inregistrare fiscala, nu pot desfasura
activitati economice in mod direct sau indirect si nu pot percepe taxe ori alte
contributii banesti
(4) Presedintele si ceilalti membri ai comitetului sucursalei au dreptul
la decontarea cheltuielilor de deplasare efectuate pentru indeplinirea atributiilor
specifice.
SECTIUNEA a
2-a
Atributiile
organelor de conducere ale Colegiului Congresul National al Colegiului
Art. 47. -
(1) Congresul National al Colegiului, denumit in continuare Congres,
este constituit din presedintii comitetului sucursalei si alti membri ai
Colegiului, reprezentanti ai sucursalei in Congres, alesi conform
Regulamentului electoral al Colegiului, pe baza unei norme de reprezentare de 1
la 100 de membri inregistrati, dar nu mai putin de un membru aferent fiecarui
judet/sector sau fiecarei structuri teritoriale
(2) Perioada mandatului acordat reprezentantului in Congres este de 5
ani.
Art. 48. -
(1) Congresul are urmatoarele atributii:
a) aproba regulamentul de organizare si functionare al Colegiului,
precum si modificarea acestuia, in baza propunerii BEX;
b) aproba initierea propunerilor vizand modificarea si completarea
normelor legale care vizeaza statutul asistentului social si emite acte cu
caracter normativ privind exercitarea profesiei de asistent social;
c) alege prin vot secret, in sedinte ordinare, presedintele si vicepresedintii
Colegiului, precum si membrii comisiilor operative din cadrul BEX, conform
Regulamentului electoral al Colegiului;
d) alege prin vot deschis membrii Comisiei electorale centrale
permanente;
e) aproba raportul de activitate al Consiliului National al Colegiului,
precum si alte acte ce intra in competenta sa;
f) adopta hotarari obligatorii in vederea stabilirii liniilor directoare
ale organizarii profesiei de asistent social in Romania, in conditiile
prezentului regulament;
g) stabileste obiectivele generale/strategia Colegiului pe termen scurt,
mediu si lung
(2) Congresul poate delega catre celelalte organe de conducere una sau
mai multe dintre atributiile ce ii revin, stabilind conditiile exercitarii
mandatului acordat.
Art. 49. -
(1) Congresul, in exercitarea atributiilor ce ii revin, adopta hotarari
cu majoritatea simpla a voturilor, in prezenta a cel putin doua treimi din numarul
membrilor sai
(2) In cazul in care la prima convocare nu se realizeaza cvorumul
necesar, sedinta Congresului va avea loc in mod automat in termen de 15 zile,
cu aceeasi ordine de zi, Congresul putand adopta hotarari cu majoritate simpla
de voturi, fara a mai fi necesara intrunirea cvorumului prevazut la alin. (1)
(3) In caz de absenta a presedintelui sucursalei sau a reprezentantului
titular ales al sucursalei, votul acestora poate fi exprimat de un alt membru
al Congresului imputernicit in mod expres de catre titular.
Art. 50. -
(1) Congresul se intruneste, de regula, o data la 5 ani, acesta putandu-se
intruni si in sedinta extraordinara, la solicitarea presedintelui sau a
celorlalte organe de conducere ale Colegiului
(2) Convocarea Congresului se va face prin orice mijloc de comunicare,
inclusiv electronic, cu cel putin 30 de zile inainte de data fixata.
Consiliul National
al Colegiului
Art. 51. -
(1) Consiliul National al Colegiului, denumit in continuare Consiliu,
este constituit din presedintele si vicepresedintii Colegiului, presedintii
comisiilor operative din cadrul BEX si presedintii comitetelor sucursalelor
(2) Consiliul are urmatoarele atributii:
a) confirma masurile aprobate de BEX in vederea implementarii
standardelor de calitate in serviciile de asistenta sociala;
b) aproba infiintarea sau desfiintarea comisiilor operative sau
restructurarea BEX, pe baza propunerii acestuia;
c) examineaza si aproba bilantul contabil si executia bugetului de
venituri si cheltuieli pentru exercitiul financiar incheiat, precum si raportul
intocmit de cenzor asupra gestiunii economico-financiare a Colegiului;
d) aproba bugetul de venituri si cheltuieli al Colegiului pentru exercitiul
financiar urmator;
e) aproba Regulamentul electoral al Colegiului, precum si modificarea
acestuia;
f) analizeaza si aproba raportul de activitate al BEX;
g) aproba cuantumurile taxelor si cotizatiilor anuale obligatorii,
necesare acoperirii cheltuielilor de functionare si altor activitati conexe, la
propunerea BEX;
h) aproba afilierea Colegiului la organizatii internationale
profesionale ale asistentilor sociali si, dupa caz, cotele de contributie la
acestea;
i) stabileste cuantumul indemnizatiilor de sedinta pentru membrii BEX,
membrii comisiilor operative sau ai altor comisii/structuri ale Colegiului;
j) aproba Codul deontologic al profesiei de asistent social si normele
metodologice privind exercitarea profesiei de asistent social, pe baza
propunerii BEX, precum si orice modificare a acestora;
k) aproba normele privind controlul si supravegherea exercitarii
profesiei, in baza propunerii BEX;
l) solutioneaza contestatiile formulate impotriva hotararilor de sanctionare
emise de catre BEX;
m) solicita presedintelui Colegiului convocarea Congresului;
n) indeplineste orice alte atributii prevazute in prezentul regulament
sau in orice alte acte emise de organele de conducere ale Colegiului
(3) Consiliul poate delega catre celelalte organe de conducere una sau
mai multe dintre atributiile ce ii revin, stabilind conditiile exercitarii
mandatului acordat
(4) Consiliul se intruneste anual sau in sedinta extraordinara, la
convocarea presedintelui Colegiului ori la solicitarea majoritatii simple a
membrilor
(5) In indeplinirea atributiilor specifice, Consiliul adopta hotarari
obligatorii, cu majoritatea simpla a membrilor. BEX
Art. 52. - BEX este constituit din presedintele si vicepresedintii
Colegiului si presedintii comisiilor operative.
a) elibereaza avizele de exercitare a profesiei de asistent social,
atestatele de libera practica in asistenta sociala, precum si certificatele de
exercitare a atributiilor de asistent social, la propunerea Comisiei de avizare
si atestare profesionala;
b) aproba inregistrarea formei independente de exercitare a profesiei in
RNASR si elibereaza certificatele de inregistrare a formelor independente de
exercitare a profesiei de asistent social, la propunerea Comisiei de avizare si
atestare profesionala;
c) stabileste normele privind conditiile de inregistrare in RNASR a
asistentilor sociali si a formelor independente de exercitare a profesiei de
asistent social;
d) aproba cererile vizand suspendarea activitatii formei independente de
exercitare a profesiei de asistent social sau suspendarea calitatii de membru
al Colegiului;
e) aproba cererile vizand inregistrarea modificarilor la certificatul de
inregistrare a formei independente de exercitare a profesiei de asistent
social;
f) aproba normele privind standardele de competenta profesionala in
asistenta sociala, conditiile privind efectuarea perioadei de stagiatura in
profesie de catre asistentii sociali debutanti, normele privind formarea
profesionala continua a asistentilor sociali si avizeaza furnizorii de formare
profesionala continua a asistentilor sociali, la propunerea Comisiei de formare
profesionala continua;
g) aproba conditiile de acordare a treptelor de competenta profesionala,
precum si competentele specifice corespunzatoare fiecarei trepte de competenta;
h) acorda aviz pentru infiintarea structurilor teritoriale si asigura
coordonarea acestora;
i) stabileste data organizarii alegerilor pentru structurile de
conducere ale Colegiului la nivel national;
j) elaboreaza Codul deontologic al profesiei de asistent social, normele
metodologice privind exercitarea profesiei de asistent social, normele privind
controlul si supravegherea activitatii profesionale, precum si orice modificare
la acestea;
k) aplica sanctiuni disciplinare si solutioneaza contestatiile formulate
impotriva hotararilor de sanctionare dispuse de Comisia de deontologie
profesionala;
l) coordoneaza activitatea de promovare a profesiei de asistent social si
aproba programele de strategie profesionala privind formarea profesionala si
dezvoltarea competentelor profesionale ale asistentului social, la propunerea
Comisiei de strategie si dezvoltare profesionala;
m) gestioneaza RNASR si asigura reactualizarea si publicarea acestuia in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in conditiile Legii;
n) reprezinta si apara interesele membrilor Colegiului si sesizeaza
organele in drept cu privire la cazurile de incalcare a cadrului organizatoric
privind exercitarea profesiei de asistent social;
o) aproba masuri in vederea implementarii noilor standarde de calitate in
serviciile de asistenta sociala;
p) aproba propunerile ce urmeaza a fi formulate ministerului de resort
pentru modificarea/completarea reglementarilor existente in domeniul asistentei
sociale;
q) stabileste numarul de personal si statul de functii al structurii
executive a Colegiului, precum si salarizarea personalului acesteia si a
secretarului executiv;
r) avizeaza continutul programelor de pregatire a persoanelor cu formare
de nivel mediu care lucreaza in domeniul asistentei sociale, pe baza
propunerilor formulate de Comisia de formare profesionala continua;
s) emite hotarari obligatorii in vederea aplicarii unitare a Legii si a
prezentului regulament;
t) indeplineste orice alte atributii prevazute in prezentul regulament
sau in orice alte acte emise de organele de conducere ale Colegiului
(2) In indeplinirea atributiilor prevazute la alin. (1), precum si a
altor atributii specifice ce ii revin, BEX emite hotarari cu votul majoritatii
simple a membrilor sai
(3) BEX se intruneste lunar in sedinta ordinara si ori de cate ori este
necesar in sedinta extraordinara, la convocarea presedintelui Colegiului ori la
solicitarea majoritatii simple a membrilor sai
(4) BEX poate delega secretarului executiv al Colegiului una sau mai
multe dintre atributiile ce ii revin, stabilind conditiile exercitarii
mandatului acordat.
Presedintele
si vicepresedintii Colegiului
Art. 54. -
(1) Presedintele Colegiului reprezinta Colegiul si il angajeaza
patrimonial prin semnatura sa, in calitate de ordonator principal de credite, in
raporturile cu tertii (2) Presedintele are urmatoarele atributii principale:
a) reprezinta Colegiul in relatiile cu autoritatile publice, in
raporturile cu persoanele fizice si institutiile sau organizatiile interne si
internationale;
b) initiaza, convoaca si prezideaza sedintele celorlalte organe de
conducere ale Colegiului;
c) incheie acte in numele Colegiului si semneaza orice act emis de catre
organele de conducere ale Colegiului, in conditiile prezentului regulament;
d) incadreaza personalul Colegiului si ordonanteaza cheltuielile
bugetare ale Colegiului, in functie de necesitati si de bugetul aprobat;
e) asigura comunicarea catre structurile teritoriale a actelor cu
caracter normativ adoptate de catre organele de conducere ale Colegiului;
f) ia masuri pentru organizarea si buna functionare a Colegiului;
g) emite decizii pentru aplicarea si detalierea actelor normative emise
de organele de conducere ale Colegiului, in conditiile prezentului regulament
(3) In exercitarea atributiilor ce ii revin, presedintele emite decizii
(4) Pentru buna functionare a activitatii curente a Colegiului, presedintele
poate delega una sau mai multe dintre atributiile ce ii revin secretarului
executiv al Colegiului.
Art. 55. -
(1) Presedintele Colegiului este sprijinit in activitatea de
reprezentare de 2 vicepresedinti alesi prin vot, avand urmatoarele atributii:
a) reprezentarea Colegiului in fata organismelor internationale, in baza
mandatului acordat de presedinte;
b) reprezentarea si comunicarea interna a strategiei de dezvoltare
profesionala a Colegiului, potrivit mandatului acordat de presedinte;
c) orice alte atributii, in baza mandatului expres acordat de catre presedinte
(2) Inlocuitorul de drept al presedintelui Colegiului, in caz de
indisponibilitate, este vicepresedintele care indeplineste atributiile prevazute
la alin. (1) lit. b).
Art. 56. -
(1) Mandatul presedintelui Colegiului este de 5 ani, acesta putand fi reinnoit
o singura data. Mandatul poate inceta in urmatoarele situatii:
a) la expirarea termenului prevazut la alin. (1) sau in caz de demisie
ori de deces;
b) in cazul imposibilitatii exercitarii functiei pentru o perioada mai
mare de 12 luni; avizului de exercitare a profesiei sau, dupa caz, a
atestatului de libera practica
(2) Constatarea incetarii mandatului se face prin hotarare a BEX, care
are obligatia de a stabili data organizarii alegerilor pentru structurile de
conducere ale Colegiului in termen de 90de zile de la data emiterii hotararii
prin care se constata incetarea mandatului presedintelui.
SECTIUNEA a
3-a
Comisiile
operative ale Colegiului
Art. 57. -
(1) In cadrul BEX functioneaza urmatoarele comisii operative:
a) Comisia de avizare si atestare profesionala;
b) Comisia de formare profesionala continua;
c) Comisia de deontologie profesionala;
d) Comisia de strategie si dezvoltare profesionala
(2) Comisiile operative sunt structuri profesionale care desfasoara
proceduri de analiza specializata si formuleaza propuneri in atentia BEX pentru
solutionarea cererilor formulate in atentia Colegiului sau, dupa caz, pentru
punerea adecvata in practica a reglementarilor specifice profesiei de asistent
social
(3) In vederea eficientizarii activitatii BEX se pot infiinta, desfiinta
sau restructura comisiile operative existente, prin hotarare a Consiliului. In
functie de necesitatile concrete ale Colegiului, Consiliul poate aproba infiintarea
si a altor comisii de lucru cu activitate permanenta sau temporara
(4) Comisiile prevazute la alin. (1) lit. b)-d) sunt constituite din 3
membri, iar comisia prevazuta la lit. a) este constituita din 5 membri.
Comisiile sunt conduse de un presedinte, acesta, precum si ceilalti membri
fiind alesi de catre Congres, conform Regulamentului electoral al Colegiului
(5) Comisiile sunt legal constituite si isi pot desfasura activitatea
doar in prezenta a doua treimi din membrii care le compun.
Art. 58. -
(1) Modul de structurare a activitatii, procedurile si metodologiile de
lucru si, dupa caz, programul intalnirilor fiecarei comisii sunt aprobate prin
hotarare a BEX
(2) BEX, in functie de necesitati, poate convoca membrii comisiilor
operative in sedinte extraordinare.
Art. 59. - Membrii comisiilor de specialitate au urmatoarele obligatii:
a) sa participe la sedintele la care au fost convocati;
b) sa participe la indeplinirea atributiilor specifice ce revin fiecarei
comisii;
c) sa argumenteze propunerile si recomandarile formulate;
d) sa pastreze confidentialitatea informatiilor cu care intra in contact
in exercitarea atributiilor ce le revin in calitate de membri ai comisiilor;
e) sa se abtina de la deliberare si sa informeze comisia respectiva a
BEX atunci cand intervine un conflict de interese;
f) sa respecte termenele prevazute de reglementarile in domeniul
profesiei de asistent social in realizarea atributiilor ce le revin.
Comisia de
avizare si atestare profesionala
Art. 60. -
(1) Comisia de avizare si atestare profesionala indeplineste urmatoarele
atributii:
a) analizeaza cererile de eliberare a avizelor de exercitare a profesiei
de asistent social;
b) analizeaza cererile de acordare a treptelor de competenta profesionala
a asistentilor sociali;
c) analizeaza cererile de eliberare a atestatelor de libera practica in
asistenta sociala;
d) analizeaza cererile de eliberare a certificatelor de inregistrare a
formelor independente de exercitare a profesiei de asistent social;
e) analizeaza cererile de eliberare a certificatelor de exercitare a
atributiilor de asistent social;
f) analizeaza cererile de suspendare a activitatii formei independente
de exercitare a profesiei, pe cele de inregistrare a modificarilor la
certificatul de inregistrare a formei independente de exercitare a profesiei de
asistent social, precum si cererile de suspendare/incetare a calitatii de
membru al Colegiului;
g) analizeaza cererile de prelungire a valabilitatii avizului de
exercitare a profesiei, in conditiile prevazute de normele incidente in
materie;
h) analizeaza indeplinirea conditiilor si documentatia depusa in vederea
solutionarii cererilor prevazute la lit. a)-g);
i) analizeaza cererile si indeplinirea conditiilor privind recunoasterea
profesionala a diplomelor care atesta calitatea de asistent social;
j) propune BEX prelungirea perioadei de valabilitate a avizelor de
exercitare a profesiei cu perioada aferenta suspendarii, in situatia in care
asistentul social in cauza a avut suspendate raporturile de munca/serviciu in
perioada de valabilitate a avizului de exercitare a profesiei;
k) formuleaza in atentia BEX propuneri motivate vizand modul de solutionare
a cererilor ce cad in competenta sa de solutionare;
l) realizeaza verificarea calificarilor profesionale ale prestatorului
de servicii in conditiile prevazute de Legea nr. 200/2004, cu modificarile si
completarile ulterioare
(2) In exercitarea atributiilor sale, Comisia de avizare si atestare
profesionala organizeaza interviuri, in situatia in care BEX emite o hotarare in
acest sens. Dispozitiile art. 29 alin. (2) se aplica in mod corespunzator
(3) Comisia de avizare si atestare profesionala exercita orice alte
atributii stabilite de prezentul regulament sau prin acte emise de organele de
conducere ale Colegiului.
Comisia de
formare profesionala continua
Art. 61. -
(1) Comisia de formare profesionala continua indeplineste urmatoarele
atributii:
a) analizeaza cererile de inregistrare si avizare a furnizorilor de
formare profesionala continua a asistentilor sociali;
b) analizeaza cererile de inregistrare si creditare a programelor de
formare profesionala continua a asistentilor sociali derulate de persoanele
prevazute la lit. a);
c) analizeaza indeplinirea conditiilor si documentatia depusa in vederea
solutionarii cererilor prevazute la lit. a) si b);
d) elaboreaza programe-cadru de formare profesionala continua si ghiduri
in domeniul asistentei sociale, in baza carora furnizorii de formare elaboreaza
programele de formare profesionala continua;
e) analizeaza continutul programelor de pregatire a persoanelor cu nivel
mediu care lucreaza in domeniul asistentei sociale si formuleaza in atentia BEX
propuneri vizand avizarea acestora;
f) formuleaza propuneri vizand initierea unor demersuri de colaborare cu
institutiile de invatamant superior in vederea adaptarii curriculei
universitare la noile nevoi sociale, organizarea si desfasurarea practicii
studentilor in domeniul asistentei sociale, precum si cu privire la alte
aspecte legate de formarea asistentilor sociali;
g) propune BEX modul de solutionare a cererilor prevazute la lit. a) si
b). alte atributii stabilite de prezentul regulament sau prin acte emise de
organele de conducere ale Colegiului.
Comisia de
deontologie profesionala
Art. 62. -
(1) Comisia de deontologie profesionala indeplineste urmatoarele atributii:
a) participa la elaborarea proiectului de cod deontologic al
asistentului social, precum si la redactarea propunerilor vizand modificarea
sau completarea acestuia;
b) primeste si analizeaza sesizarile referitoare la litigiile ivite intre
asistentii sociali sau intre formele independente de exercitare a profesiei;
c) realizeaza procedura de conciliere sau, dupa caz, formuleaza un raspuns
motivat in situatiile in care sesizarile prevazute la lit. b) nu sunt de
competenta Colegiului ori nu necesita conciliere;
d) aplica dispozitiile prezentului regulament cu privire la
instrumentarea plangerilor vizand abaterile disciplinare/profesionale ale
asistentilor sociali si pe cele privind realizarea cercetarii
disciplinare/profesionale prealabile;
e) aplica sanctiunile prevazute in prezentul regulament;
f) pastreaza evidenta sanctiunilor aplicate si a documentatiei intocmite
cu prilejul solutionarii plangerilor vizand abaterile disciplinare/profesionale
ale asistentilor sociali sau, dupa caz, ale persoanelor cu atributii de asistenta
sociala, luate in evidenta Colegiului
(2) Comisia de deontologie profesionala exercita orice alte atributii
stabilite de prezentul regulament sau prin acte emise de organele de conducere
ale Colegiului.
Comisia de
strategie si dezvoltare profesionala
Art. 63. -
(1) Comisia de strategie si dezvoltare profesionala indeplineste urmatoarele
atributii:
a) elaboreaza programele de strategie profesionala privind formarea
profesionala si dezvoltarea competentelor profesionale ale asistentului social,
precum si alte acte necesare instituirii de standarde de calitate in asistenta
sociala, pe care le supune aprobarii BEX;
b) identifica nevoile de formare in domeniul asistentei sociale si intocmeste
strategii de dezvoltare profesionala in vederea dezvoltarii competentelor
asistentilor sociali, precum si pentru cresterea calitatii actului profesional;
c) identifica parteneri pentru implementarea strategiilor de dezvoltare
profesionala, precum si pentru programe intensive de pregatire profesionala
destinate asistentilor sociali care au intrerupt activitatea;
d) elaboreaza metodologia privind organizarea si desfasurarea
programelor intensive de pregatire profesionala pentru asistentii sociali care
au intrerupt activitatea, precum si tematica acestora si le supune spre
aprobare BEX;
e) elaboreaza metodologia privind organizarea si desfasurarea stagiului
profesional pentru asistentii sociali debutanti, pe care o supune spre aprobare
BEX
(2) Comisia de strategie si dezvoltare exercita orice alte atributii
stabilite de prezentul regulament sau prin acte emise de organele de conducere
ale Colegiului.
SECTIUNEA a
4-a
Comisia
electorala centrala permanenta
Art. 64. -
(1) Comisia electorala centrala permanenta functioneaza in structura
Colegiului si isi desfasoara activitatea in mod independent, nefiind subordonata
organelor de conducere ale Colegiului
(2) Organizarea si functionarea Comisiei electorale centrale permanente
sunt stabilite prin Regulamentul electoral al Colegiului
(3) Comisia electorala centrala permanenta pregateste si organizeaza
alegerile pentru organele de conducere ale Colegiului si coordoneaza procesul
electiv de la nivelul structurilor teritoriale ale acestuia, asigurand
implementarea corespunzatoare a dispozitiilor continute in Regulamentul
electoral al Colegiului
(4) BEX are obligatia de a asigura conditiile necesare functionarii
Comisiei electorale centrale permanente si realizarii atributiilor ce ii revin
(5) Comisia electorala centrala permanenta poate duce la indeplinire si
alte sarcini specifice stabilite prin hotarari ale organelor de conducere ale
Colegiului.
SECTIUNEA a
5-a
Corpul de
control profesional al Colegiului
Art. 65. -
(1) Corpul de control profesional este structura de specialitate a
Colegiului cu atributii vizand controlul si supravegherea exercitarii profesiei
de asistent social
(2) Organizarea si functionarea Corpului de control profesional sunt
stabilite prin hotarare a Consiliului
(3) Activitatea Corpului de control profesional este coordonata de catre
secretarul executiv.
Art. 66. - In desfasurarea activitatilor specifice, Corpul de control
profesional colaboreaza cu comisiile operative din cadrul BEX si raspunde la
solicitarile Comisiei de deontologie profesionala vizand realizarea unor actiuni
de control care au ca obiectiv clarificarea unor aspecte ce urmeaza a fi
analizate in contextul realizarii cercetarii disciplinare/profesionale
prealabile.
Art. 67. -
(1) Persoanele care au calitatea de membru al Corpului de control
profesional nu pot desfasura actiuni de control profesional in cadrul
structurilor cu care au avut sau, dupa caz, au relatii contractuale si nici in
cadrul celor in care activeaza sotul, rudele si afinii pana la gradul al IV-lea
inclusiv
(2) Interdictia prevazuta la alin. (1) se aplica si in situatia in care
asistentii sociali controlati sunt sot, rude pana la gradul alIV-lea sau afini
cu persoana care urmeaza sa exercite controlul
(3) Interdictia de a desfasura activitati de control intervine si in
situatiile in care persoanele care au calitatea de membru al Corpului de
control profesional au un interes personal in legatura cu activitatea/persoana
supusa controlului, cu exceptia situatiei in care acest conflict a fost adus la
cunostinta persoanei care coordoneaza activitatea Corpului de control
profesional si aceasta a apreciat ca obiectivitatea actului de control nu poate
fi afectata.
Art. 68. - Membrii BEX, cei ai comisiilor operative, ai Comisiei
electorale centrale permanente si cei ai Corpului de control profesional au
dreptul la indemnizatii stabilite prin hotarare a Consiliului, precum si la
decontarea cheltuielilor de deplasare efectuate pentru indeplinirea atributiilor
specifice.
SECTIUNEA a
6-a
Secretarul
executiv si structura executiva a Colegiului
Art. 69. -
(1) Activitatile tehnico-administrative ale comisiilor de specialitate
din structura BEX, activitatile impuse de exercitarea efectiva a atributiilor
organelor de conducere ale Colegiului, precum si cele impuse de punerea in
executare a deciziilor organelor de conducere ale acestuia sunt realizate de catre
structura executiva a Colegiului, alcatuita din urmatoarele departamente functionale:
a) Departamentul comunicare si relatii publice;
b) Departamentul programe;
d) Departamentul administrativ-economic
(2) Structura executiva prevazuta la alin. (1) este condusa de un secretar
executiv, numit de BEX, la propunerea presedintelui.
Art. 70. -
(1) Secretarul executiv are urmatoarele atributii:
a) participa la sedintele organelor de conducere ale Colegiului, fara
drept de vot;
b) avizeaza proiectele actelor cu caracter normativ ce urmeaza a fi
aprobate de organele de conducere ale Colegiului;
c) pregateste lucrarile sedintelor organelor de conducere ale
Colegiului;
d) elaboreaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al
Colegiului pentru exercitiul financiar al anului urmator;
e) asigura coordonarea activitatii departamentelor functionale, precum si
coordonarea activitatilor curente ale Colegiului;
f) elaboreaza proiectul organigramei si al statului de functii pentru
personalul de specialitate si administrativ al Colegiului;
g) selecteaza personalul ce urmeaza a fi incadrat in structurile
administrative ale Colegiului;
h) urmareste modul in care comitetele sucursalelor duc la indeplinire masurile
aprobate de catre organele de conducere centrale ale Colegiului;
i) indeplineste orice alte atributii prevazute de prezentul regulament
sau delegate de presedintele Colegiului ori, dupa caz, de BEX
(2) Secretarul executiv este subordonat presedintelui Colegiului si are
relatii de colaborare cu presedintii comisiilor operative.
Art. 71. - Atributiile departamentelor ce compun structura executiva a
Colegiului sunt stabilite prin hotararea BEX.
CAPITOLUL V Raspunderea disciplinara si profesionala
SECTIUNEA 1
Dispozitii
generale
Art. 72. -
(1) Asistentii sociali raspund disciplinar pentru nerespectarea dispozitiilor
legale vizand exercitarea profesiei de asistent social, a dispozitiilor
prezentului regulament, a Codului deontologic al profesiei de asistent social
nr. 1/2007, precum si pentru orice fapte savarsite in legatura cu profesia care
sunt de natura sa prejudicieze onoarea si prestigiul profesiei de asistent
social
(2) Raspunderea profesionala a asistentului social este angajata in
raport cu modul de realizare si calitatea actului profesional, precum si cu
privire la intocmirea si gestionarea documentatiei specifice intocmite in
cadrul exercitarii profesiei.
Art. 73. -
(1) Aplicarea unei sanctiuni de catre organele abilitate ale Colegiului
nu exonereaza asistentul social de raspunderea penala, civila, contraventionala
sau de alta natura
(2) Colegiul poate sesiza organele competente cu privire la practicarea
profesiei de asistent social de catre persoanele care nu indeplinesc conditiile
legale pentru exercitarea profesiei.
Art. 74. -
(1) Constituie abateri disciplinare urmatoarele fapte:
a) exercitarea profesiei in conditiile de incompatibilitate prevazute de
Lege;
b) nerespectarea confidentialitatii vizand situatiile, documentele,
informatiile detinute/la care au acces in exercitarea profesiei, cu exceptia
cazurilor in care divulgarea acestora este impusa de prevederile legale; incalcarea
principiilor etice stabilite de lege;
c) utilizarea in scopul obtinerii unor avantaje materiale personale,
familiale sau de grup a unor informatii cu caracter personal ori confidential
obtinute in cadrul exercitarii profesiei;
d) concurenta neloiala si/sau manifestarea unui comportament lipsit de
respect cu privire la membrii Corpului de control profesional;
e) continuarea exercitarii profesiei in situatia in care a intervenit,
la cerere, suspendarea calitatii de membru al Colegiului sau in situatiile in
care suspendarea calitatii de membru a intervenit ca urmare a aplicarii sanctiunii
de suspendare a avizului de exercitare a profesiei/atestatului de libera
practica;
f) neindeplinirea obligatiilor referitoare la notificarea situatiilor
care ar putea duce la suspendarea/incetarea exercitarii profesiei, precum si a
celor in care a intervenit suspendarea/incetarea raporturilor de munca/serviciu
sau a altor notificari obligatorii ce trebuie realizate in atentia Colegiului,
potrivit prezentului regulament si altor acte emise de organele de conducere
ale acestuia;
g) exercitarea profesiei de asistent social in regim de libera practica/independent
in orice alte forme decat cele prevazute de Lege
(2) Constituie abateri profesionale urmatoarele fapte:
a) neintrunirea numarului minim anual de credite profesionale;
b) refuzul nejustificat de a participa la activitati de formare
profesionala continua destinate in mod direct imbunatatirii actului profesional
sau, dupa caz, dobandirii competentelor necesare realizarii activitatilor
specifice treptei de competenta detinute;
c) prejudicierea interesului beneficiarilor actului profesional,
inclusiv prin neinformarea corespunzatoare a acestora cu privire la
problematica si interventia specifica si, dupa caz, in raport cu costurile
implicate de prestarea serviciilor ori prin neutilizarea sau utilizarea
incorecta a metodelor si tehnicilor specifice de interventie in asistenta
sociala;
d) realizarea unor acte profesionale cu depasirea competentelor date de
calificarea si experienta profesionala, astfel cum sunt stabilite prin treptele
de competenta profesionala acordate de Colegiu;
e) angajarea in contacte fizice cu depasirea limitelor decentei sau a
limitelor date de diferentele culturale, precum si intretinerea de relatii
sexuale cu beneficiarii serviciilor de asistenta sociala sau cu rudele acestora
pe toata durata prestarii serviciilor profesionale;
f) manifestarea unor comportamente verbale si fizice abuzive sau menite
a fi intelese ca avansuri sau solicitari de favoruri sexuale;
g) neindeplinirea obligatiei prevazute la art. 11 alin. (1) lit. d)
(3) Constituie abateri profesionale grave faptele descrise la art. 15
alin. (2), art. 18 alin. (3) si art. 74 alin. (1) lit. f).
Art. 75. -
(1) Sanctiunile care pot fi aplicate in cazul constatarii unor abateri
disciplinare/profesionale sunt urmatoarele:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) suspendarea temporara, pentru un interval de 3-12 luni, a avizului de
exercitare a profesiei sau, dupa caz, a atestatului de libera practica in
asistenta sociala;
d) suspendarea dreptului de trecere intr-o treapta de competenta
superioara, pentru o perioada de 3-6 luni; sau, dupa caz, a atestatului de
libera practica in asistenta sociala;
f) interdictia de a face parte din organele de conducere ale Colegiului
sau structurilor teritoriale ale acestuia, pana la expirarea duratei de
aplicare a sanctiunii, in cazul prevazut la lit. c);
g) revocarea din functie a membrilor alesi ai organelor de conducere ale
Colegiului si, dupa caz, a organelor de conducere ale structurii teritoriale a
Colegiului, in situatia in care sunt retinute in sarcina acestora fapte grave,
de natura a prejudicia onoarea si prestigiul profesiei ori care aduc o grava
atingere imaginii si intereselor Colegiului
(2) In situatia in care sanctiunea prevazuta la alin. (1) lit. e) este
dispusa pentru organele de conducere ale Colegiului, organele de conducere ale
structurilor teritoriale sau pentru reprezentantii structurilor teritoriale in
Congres, se revoca de drept si mandatul detinut de aceste persoane in calitate
de membri ai organelor de conducere sau, dupa caz, reprezentant al sucursalei in
Congres.
Art. 76. -
(1) Sanctiunile prevazute la art. 75 alin. (1) lit. a) si b) sunt
aplicate de catre Comisia de deontologie profesionala, iar cele prevazute la
art. 75 alin. (1) lit. c) - g) de catre BEX
(2) In aplicarea sanctiunilor, Comisia de deontologie profesionala sau,
dupa caz, BEX emite hotarari.
Art. 77. - In aplicarea sanctiunilor prevazute in prezentul regulament,
se vor lua in considerare gravitatea faptei, imprejurarile in care a fost savarsita
si urmarile acesteia, caracterul repetitiv al faptei si conduita profesionala a
persoanei responsabile.
Art. 78. -
(1) Nicio sanctiune nu poate fi dispusa fara realizarea unei cercetari
disciplinare sau, dupa caz, profesionale prealabile
(2) Procedura cercetarii disciplinare/profesionale prealabile urmareste
obtinerea tuturor datelor si dovezilor pertinente pentru analizarea faptelor
asistentilor sociali si pentru a putea aprecia in cunostinta de cauza daca o
anumita fapta constituie abatere disciplinara sau profesionala
(3) Cercetarea disciplinara/profesionala prealabila se realizeaza de catre
Comisia de deontologie profesionala. In realizarea acestei atributii, Comisia
poate solicita deplasarea unei echipe din cadrul Corpului de control
profesional al Colegiului pentru efectuarea unor verificari suplimentare in
situatiile in care apreciaza necesara realizarea acestora.
Art. 79. -
(1) Colegiul are obligatia de a pastra evidenta sanctiunilor aplicate si
de a face, dupa caz, mentiunile corespunzatoare in RNASR
(2) Hotararile de sanctionare sunt pastrate in dosarele asistentilor
sociali sau, dupa caz, ale persoanelor luate in evidenta Colegiului si pot fi
luate in considerare in situatia solicitarii trecerii intr-o treapta superioara
de competenta ori la solicitarea eliberarii atestatului de libera practica
(3) Sanctiunile se prescriu, prin inlaturarea oricaror consecinte ale
acestora, urmand a fi radiate din RNASR dupa cum urmeaza:
a) mustrarea se prescrie si se radiaza in termen de 3 luni de la data
sanctionarii, daca nu a intervenit o noua sanctiune;
b) avertismentul se prescrie si se radiaza in termen de 6 luni de la
data sanctionarii, daca nu a intervenit o noua sanctiune;
c) suspendarea prevazuta la art. 75 alin (1) lit. c) si d) se prescrie si
se radiaza in termen de 24 luni de la data expirarii perioadei de suspendare,
daca nu a intervenit o noua sanctiune;
d) revocarea din functie, prevazuta la art. 75 alin. (1) lit. g) se
prescrie in termen de 36 de luni de la data sanctionarii
(4) In situatia in care inainte de implinirea termenului de prescriptie
al unei sanctiuni este aplicata o noua sanctiune, termenul de prescriptie al
sanctiunii anterioare se intrerupe, iar noul termen de prescriptie se calculeaza
prin cumularea termenelor de prescriptie ale sanctiunilor aplicate
(5) Sanctiunea prevazuta la art. 75 alin. (1) lit. e) nu se prescrie.
Art. 80. -
(1) Nu constituie abateri disciplinare/profesionale faptele asistentilor
sociali savarsite in exercitarea profesiei si realizarea actului profesional,
daca:
a) s-au produs prin constrangere morala sau fizica, a intervenit cazul
fortuit ori iresponsabilitatea;
b) savarsirea acestora a fost impusa de ordinul superiorului ierarhic in
situatiile in care nu se putea cunoaste in mod vadit ilegalitatea si nici nu
puteau fi prevazute consecinte de natura a se constitui in abateri
disciplinare/profesionale;
c) savarsirea acestora a fost impusa de ordinul direct al superiorului
ierarhic in situatiile in care asistentul social l-a informat in scris ca fapta
este in mod vadit ilegala sau incalca normele specifice exercitarii profesiei
ori calitatii actului profesional
(2) Intelesul termenilor de constrangere fizica sau morala, caz fortuit
ori iresponsabilitate este cel care rezulta din interpretarea acestor termeni
prin prisma dreptului comun.
SECTIUNEA a
2-a
Inregistrarea
plangerilor si realizarea cercetarii disciplinare
Art. 81. -
(1) Plangerile privind savarsirea de catre asistentii sociali a unor
fapte de natura a atrage sanctionarea lor disciplinara/profesionala sunt
adresate presedintelui Colegiului, care le va inainta Comisiei de deontologie
profesionala in termen de maximum 5 zile de la inregistrarea acestora
(2) Plangerile vizand abateri disciplinare/profesionale ale presedintelui
Colegiului sunt adresate direct Comisiei de deontologie profesionala.
Art. 82. -
(1) Dreptul de a formula plangerile prevazute la art. 81 alin. (1) apartine
asistentilor sociali, persoanei vatamate sau reprezentantului legal al
acesteia, precum si persoanelor aflate in relatii contractuale cu asistentii
sociali, daca se apreciaza ca persoana reclamata a savarsit fapte ce intra sub
incidenta art. 72
(2) Plangerea este formulata in limba romana si poate fi depusa
personal, prin mandatar ori poate fi transmisa prin posta, cu confirmare de
primire sau transmisa prin posta electronica
(3) Organele competente se pot sesiza si din oficiu.
Art. 83. -
(1) Plangerea este considerata admisibila in situatia in care indeplineste
urmatoarele conditii de forma, cuprinzand:
a) numele, prenumele, domiciliul si, dupa caz, adresa de corespondenta a
petitionarului, inclusiv pentru comunicarea in format electronic;
b) numele, prenumele, functia si locul de munca ori alte elemente care sa
permita identificarea si contactarea asistentului social impotriva caruia se indreapta
plangerea;
c) locul si contextul in care s-a produs fapta reclamata, precum si
descrierea acesteia;
d) elemente doveditoare aduse in sustinerea plangerii, dupa caz;
e) semnatura petitionarului
(2) Termenul in care poate fi formulata plangerea impotriva asistentului
social este de un an de la momentul savarsirii faptei reclamate sau al cunoasterii
consecintelor prejudiciabile ale acesteia. lit.a)-c) si e), precum si
formularea dupa scurgerea termenului prevazut la alin. (2) constituie motiv de
inadmisibilitate a acesteia.
Art. 84. -
(1) In termen de maximum 15 zile de la data luarii in evidenta a plangerilor
inaintate conform dispozitiilor art. 81, Comisia de deontologie profesionala
analizeaza plangerea si se pronunta asupra admisibilitatii si temeiniciei
acesteia si informeaza petitionarul asupra acestui aspect
(2) Plangerea este inadmisibila in situatiile prevazute la art. 83 alin.
(3) (3) Plangerea este considerata intemeiata in situatiile in care aspectele
reclamate vizeaza faptele prevazute la art. 74.
Art. 85. - In situatia in care plangerea este considerata admisibila si intemeiata,
Comisa de deontologie profesionala demareaza procedura de cercetare disciplinara/profesionala
prealabila.
Art. 86. -
(1) In cadrul cercetarii disciplinare/profesionale prealabile, datele si
dovezile necesare sunt obtinute prin audierea sau corespondenta cu persoanele
implicate, prin deplasarea in teren, prin culegerea si corelarea de informatii,
prin verificarea si analiza unor inscrisuri, fiind realizate, in masura in care
este posibil, si copii ale documentelor relevante
(2) Alegerea modalitatii in care sunt culese datele si dovezile necesare
analizarii faptei reclamate este stabilita de catre Comisia de deontologie
profesionala
(3) Persoanele care realizeaza cercetarea disciplinara/profesionala au
dreptul sa solicite si sa analizeze toate documentele apreciate relevante, in masura
in care aceasta nu contravine unor norme legale, avand obligatia respectarii
confidentialitatii informatiilor si utilizarii acestora numai in scopul
clarificarii faptei cercetate.
Art. 87. - Procedura de cercetare disciplinara/profesionala prealabila,
precum si aplicarea sanctiunii nu pot depasi 60 de zile de la data la care plangerea
a fost considerata admisibila si intemeiata.
Art. 88. -
(1) In cadrul cercetarii disciplinare/profesionale prealabile, audierea
persoanei/persoanelor cercetate disciplinar/profesional este obligatorie. In
situatia in care aceasta nu poate fi audiata ii pot fi solicitate explicatii
scrise fie cu privire la fapta in ansamblu, fie cu privire la intrebari
punctuale cuprinse intr-un chestionar formulat in prealabil de catre Comisia de
deontologie profesionala
(2) Orice persoana supusa cercetarii disciplinare este tratata cu
respect si beneficiaza de prezumtia de nevinovatie pana la finalizarea cercetarii
disciplinare/profesionale si, dupa caz, pronuntarii unei sanctiuni in conditiile
prezentului regulament
(3) Orice persoana supusa cercetarii disciplinare/profesionale are
dreptul de a se apara prin orice mijloc legal apreciat necesar.
Art. 89. - Daca se apreciaza necesar, Comisia de deontologie profesionala
poate solicita opinii de specialitate de la persoane avand diverse calificari,
a caror experienta sau ale caror cunostinte sunt considerate utile in
clarificarea faptei cercetate, precum si opinia consilierului juridic.
Art. 90. -
(1) La finalizarea cercetarii disciplinare/profesionale prealabile este intocmit
un raport continand precizari cu privire la modalitatea si sursele de informare
cu privire la fapta cercetata, durata cercetarii, descrierea faptei si constatarile
rezultate pe parcursul cercetarii, concluziile cercetarii si incadrarea faptei
cercetate, precum si propunerile formulate cu privire la aplicarea sau, dupa
caz, neaplicarea unor sanctiuni
(2) Raportul este redactat si semnat de persoanele care au efectuat
cercetarea disciplinara/profesionala prealabila si, dupa caz, de membrii
echipei de control care au efectuat verificari suplimentare
(3) Documentul prevazut la alin. (2) este insotit de documentatia obtinuta
pe parcursul cercetarii disciplinare/profesionale prealabile si de orice alte
elemente doveditoare ale mentiunilor cuprinse in cadrul acestuia.
Art. 91. -
(1) In situatia in care raportul prevazut la art. 90 alin. (1) nu contine
o propunere vizand aplicarea unei sanctiuni, Comisia de deontologie profesionala
redacteaza un raspuns motivat, pe care il transmite persoanei care a formulat
plangerea, precum si persoanei/persoanelor supuse cercetarii
disciplinare/profesionale
(2) In cazul in care raportul prevazut la art. 90 alin. (1) propune
aplicarea uneia dintre sanctiunile prevazute la art. 75 alin. (1) lit. a) sau
b), Comisia de deontologie profesionala emite hotararea de sanctionare
(3) Daca propunerea vizeaza aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 75
alin. (1) lit. c)-g), raportul prevazut la art. 90 alin. (1) este inaintat BEX in
vederea analizarii acestuia si a aplicarii sanctiunii.
Art. 92. -
(1) Hotararea de sanctionare va cuprinde: numarul si data adoptarii,
organul emitent, descrierea pe scurt a faptei, mentionarea demersurilor si a
documentelor realizate pe parcursul cercetarii disciplinare/profesionale
prealabile, incadrarea faptei, sanctiunea aplicata si temeiul legal al
acesteia, termenul de contestare si organul competent pentru solutionarea
contestatiei, semnatura presedintelui Comisiei de deontologie profesionala sau,
dupa caz, a presedintelui Colegiului
(2) Hotararea prin care s-a dispus sanctionarea este comunicata
persoanei/persoanelor sanctionate, precum si organizatiei/institutiei in care
acestea isi desfasoara activitatea.
Art. 93. -
(1) Contestarea hotararii de sanctionare dispuse de Comisia de
deontologie profesionala se realizeaza la BEX, iar contestarea hotararii de
sanctionare dispuse de BEX se realizeaza la Consiliu. Termenul de formulare a
contestatiei este de maximum 15 zile de la comunicarea hotararii de sanctionare
(2) Contestatia este solutionata in termen de maximum 30de zile de la inregistrarea
ei la Colegiu
(3) Contestatarul este obligat sa precizeze in contestatie care sunt
elementele contestate, sa isi motiveze contestatia si, daca este cazul, sa
prezinte dovezi in sustinerea acesteia. In formularea contestatiei se aplica in
mod corespunzator dispozitiile art. 83 alin. (1) lit. a) si e)
(4) Contestatiile depuse ulterior termenelor prevazute la alin. (1) si
(2) sau cele care nu indeplinesc conditia prevazuta la alin. (3) sunt
considerate inadmisibile.
Art. 94. -
(1) In solutionarea contestatiei este analizata documentatia, pot fi
audiate persoanele care pot da informatii relevante si, daca se apreciaza
necesar, pot fi solicitate probe suplimentare
(2) In solutionarea contestatiei BEX sau, dupa caz, Consiliul poate
decide fie mentinerea sanctiunii aplicate initial, fie inlocuirea acesteia cu o
alta sanctiune mai putin severa ori poate aprecia ca fapta savarsita nu necesita
aplicarea unei sanctiuni
(3) Contestatia este solutionata prin adoptarea unei hotarari a BEX sau,
dupa caz, a Consiliului in care se vor mentiona: numarul si data hotararii prin
care se solutioneaza contestatia, numarul, data si emitentul hotararii
contestate, descrierea succinta a demersurilor realizate in solutionarea
contestatiei, semnatura presedintelui Colegiului. atacata la instanta judecatoreasca
competenta.
CAPITOLUL VI Litigiile intre membrii Colegiului
Art. 95. -
(1) Toate neintelegerile de natura profesionala intre asistentii sociali
si cele dintre formele independente de exercitare a profesiei urmeaza sa fie
rezolvate pe cale amiabila
(2) In caz de nesolutionare a litigiilor de natura profesionala pe cale
amiabila, persoanele prevazute la alin. (1) au obligatia de a sesiza, pentru
conciliere, Colegiul
(3) BEX/Comisia de deontologie are competenta analizarii situatiei de
litigiu create, precum si a efectuarii tuturor actelor necesare concilierii, inainte
de sesizarea altor instante.
Art. 96. - Sesizarile sunt formulate de oricare dintre partile aflate in
litigiu si pot fi inaintate BEX/Comisiei de deontologie profesionala in forma
scrisa, depuse in mod direct, prin mandatar sau transmise prin posta, cu
confirmare de primire. In sesizare este descrisa situatia reclamata si pot fi
anexate documente doveditoare.
Art. 97. -
(1) Initierea procedurii de conciliere este realizata in cel mult 30 de
zile de la sesizare
(2) In realizarea concilierii este obligatorie ascultarea partilor.
Modalitatea concreta de realizare a procedurii de conciliere este stabilita de
Comisia de deontologie profesionala si se supune aprobarii BEX
(3) In situatia in care se apreciaza ca aspectele sesizate nu sunt de
competenta Colegiului sau nu necesita procedura de conciliere, Comisia de
deontologie profesionala va formula un raspuns motivat persoanei care a
formulat sesizarea.
CAPITOLUL VII RNASR
Art. 98. -
(1) RNASR este un document public care cuprinde evidenta asistentilor
sociali din Romania, precum si a formelor independente de exercitare a
profesiei de asistent social
(2) RNASR are doua parti:
a) partea I - evidenta asistentilor sociali;
b) partea a II-a - evidenta formelor independente de exercitare a
profesiei de asistent social
(3) RNASR este pus la dispozitia beneficiarilor serviciilor de asistenta
sociala, precum si a oricaror entitati interesate, in scopul de a certifica
calitatea de asistent social, dreptul de a exercita activitatile prevazute la
art. 3 alin. (3) din Lege si competentele profesionale ale asistentilor sociali
(4) Registrul national al asistentilor sociali din Romania se publica
anual in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Registrul se reactualizeaza
trimestrial si se afiseaza si pe site-ul oficial al Colegiului.
Art. 99. -
(1) Evidenta sanctiunilor aplicate si radierea acestora, a mentiunilor
vizand suspendarea/incetarea calitatii de asistent social, a celor vizand
suspendarea activitatii formelor independente de exercitare a profesiei, precum
si evidenta prestatorilor de servicii care se deplaseaza in Romania in scopul
exercitarii temporare si ocazionale a profesiei de asistent social se realizeaza
in cadrul unor anexe ale RNASR, care se afiseaza pe site-ul oficial al
Colegiului si se reactualizeaza trimestrial
(2) Evidenta persoanelor prevazute la art. 34 alin. (2) din Lege, carora
li se elibereaza certificate de exercitare a atributiilor de asistent social,
se realizeaza separat de cea a asistentilor sociali cu aviz de exercitare a
profesiei sau, dupa caz, cu atestat de libera practica, in cadrul unei anexe a
RNASR intitulate „Persoane cu atributii de
asistent social”, care se publica pe site-ul Colegiului National al
Asistentilor Sociali din Romania si se actualizeaza lunar/trimestrial
(3) Orice alte date/informatii care urmeaza a fi inscrise in RNASR pot
fi redate in cadrul unor anexe ale acestuia. Datele si informatiile, precum si
anexele in care urmeaza a fi inscrise acestea se stabilesc prin hotarare a BEX.
EMBLEMA cu sigla Colegiului National al Asistentilor Sociali Colegiul National
al Asistentilor Sociali din Romania - C.N.A.S.R.*
______
* Forma, modelul, graficul si culorile vor fi aprobate de catre Biroul executiv al Colegiului National al Asistentilor Sociali.