Anexe

 

REGULAMENT


de organizare si functionare al Colegiului National al Asistentilor Sociali

CAPITOLUL I Dispozitii generale



Art. 1. - Prezentul regulamentul stabileste organizarea si atributiile Colegiului National al Asistentilor Sociali, denumit in continuare Colegiul, organizarea si atributiile organelor de conducere si modul de functionare a acestora, detalierea conditiilor de exercitare a profesiei de asistent social, drepturile si obligatiile membrilor Colegiului, raspunderea disciplinara/profesionala si regimul sanctionator al faptelor ce constituie abateri disciplinare/profesionale.

Art. 2. -
(1) Colegiul functioneaza in temeiul Legii nr. 466/2004 privind Statutul asistentului social, denumita in continuare Lege, potrivit prezentului regulament, precum si altor aplicarea unitara si detalierea dispozitiilor legii
(2) Colegiul are ca principal obiect de activitate apararea, controlul si supravegherea exercitarii profesiei de asistent social, aplicarea legilor si regulamentelor care organizeaza si reglementeaza exercitiul profesiei, exercitand atributiile conferite de lege in calitate de autoritate romana competenta pentru profesia de asistent social, in domeniul reglementarii profesiei de asistent social si al recunoasterii formarilor si calificarilor profesionale.

Art. 3. - Colegiul coordoneaza in plan national activitatea asistentilor sociali, urmareste respectarea regulilor deontologice in activitatea acestora si asigura cadrul corespunzator pentru perfectionarea nivelului profesional si a calitatii actelor intocmite de catre asistentii sociali prin initierea si promovarea de programe de formare profesionala continua in domeniul asistentei sociale.

Art. 4. - In scopul imbunatatirii sistemului legislativ in domeniul asistentei sociale si al actualizarii acestuia potrivit dezvoltarii si dinamicii social-economice, Colegiul formuleaza propuneri autoritatilor sau persoanelor cu initiativa legislativa pentru proiecte de legi ori acte ale Guvernului si ale ministerelor.

Art. 5. - Colegiul este autonom in raport cu orice autoritate publica sau persoana juridica de drept privat si isi exercita atributiile fara posibilitatea vreunei imixtiuni.

Art. 6. -
(1) Sediul central al Colegiului este in municipiul Bucuresti
(2) Colegiul are sigla proprie, aprobata prin hotararea Congresului National al Colegiului. Aceasta va figura pe toate documentele emise de Colegiu si de structurile sale teritoriale, cu specificarea sediului central sau, dupa caz, a sediului/denumirii structurii teritoriale judetene/a sectoarelor municipiului Bucuresti.

Art. 7. -
(1) Recunoasterea profesionala a diplomelor, certificatelor sau a altor documente care atesta calitatea de asistent social, obtinute de cetateni ai unui stat membru al Uniunii Europene, ai unui stat apartinand Spatiului Economic European sau ai Confederatiei Elvetiene, se realizeaza de catre Colegiu, in conformitate cu prevederile Legii nr. 200/2004 privind recunoasterea diplomelor si calificarilor profesionale pentru profesiile reglementate din Romania, cu modificarile si completarile ulterioare
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si diplomelor obtinute de cetatenii romani in unul dintre aceste state.

CAPITOLUL II Membrii Colegiului

 

SECTIUNEA 1

Dispozitii generale



Art. 8. - Colegiul cuprinde toti asistentii sociali din Romania inscrisi in Registrul national al asistentilor sociali din Romania (RNASR).

Art. 9. -
(1) In vederea exercitarii profesiei de asistent social, asistentii sociali cetateni romani si asistentii sociali cetateni ai unui stat membru al Uniunii Europene, ai unui stat apartinand Spatiului Economic European sau ai Confederatiei Elvetiene stabiliti in Romania au obligatia sa se inscrie in Colegiu, in conformitate cu prevederile legale
(2) Calitatea de membru al Colegiului este dovedita cu avizul de exercitare a profesiei in care se inscrie codul de inregistrare in RNASR
(3) Inscrierea in Colegiu si eliberarea avizului de exercitare a profesiei se pot face numai pentru persoanele care indeplinesc conditiile prevazute de Lege.

 

SECTIUNEA a 2-a

Drepturile si obligatiile membrilor Colegiului



Art. 10. - Membrii Colegiului au urmatoarele drepturi:
a) dreptul sa aleaga si sa fie alesi in organele de conducere de la nivelul structurilor teritoriale sau nationale ale Colegiului;
b) dreptul sa se adreseze organelor abilitate ale Colegiului si sa primeasca informatiile solicitate;
c) dreptul sa participe la orice actiune a Colegiului si sa fie informati in timp util despre aceasta;
d) dreptul de a participa la programe de perfectionare si la alte forme de educatie continua pentru asistenti sociali;
e) dreptul de a contesta sanctiunile primite si de a beneficia de prezumtia de nevinovatie in cadrul cercetarii disciplinare pentru abaterile deontologice si disciplinare efectuate de catre organele competente ale Colegiului;
f) dreptul de a-si exprima in mod liber opiniile in toate structurile Colegiului;
g) dreptul de a participa in mod personal la toate dezbaterile referitoare la activitatea proprie;
h) dreptul la libera practica, in conditiile legii;
i) dreptul la apararea si reprezentarea intereselor profesionale de catre Colegiu.

Art. 11. -
(1) Obligatiile membrilor Colegiului sunt urmatoarele:
a) sa cunoasca si sa respecte normele de deontologie profesionala si pe cele care reglementeaza exercitarea profesiei sau organizarea si functionarea corpului profesional;
b) sa rezolve sarcinile ce le-au fost incredintate de organele de conducere, in calitatea lor de membri sau de reprezentanti ai corpului profesional;
c) sa participe la manifestarile initiate de organele de conducere, la activitatile profesionale sau de pregatire profesionala initiate ori organizate de catre organele de conducere;
d) sa participe la sedintele ori adunarile la care au fost convocati;
e) sa execute cu buna-credinta sarcinile care decurg din hotararile organelor de conducere ale Colegiului;
f) sa se abtina de la deliberarile organelor de conducere in care sunt alesi, in cazul in care, in indeplinirea unor atributii ale acestor organe, au un interes propriu;
g) sa pastreze secretul profesional;
h) sa pastreze in cadrul profesiei confidentialitatea asupra dezbaterilor, opiniilor si voturilor exprimate in organele de conducere;
i) sa aiba un comportament demn in exercitarea profesiei ori a calitatii de membru al Colegiului;
j) sa achite in termenul stabilit cotizatia si taxele datorate Colegiului;
k) sa rezolve litigiile cu alti membri, in primul rand prin mediere de catre Comisia de deontologie profesionala;
l) sa utilizeze parafa profesionala pe actele profesionale pe care le intocmesc/efectueaza;
m) alte obligatii specifice ce decurg din desfasurarea activitatilor de asistenta sociala si calitatea lor de asistenti sociali stabilite prin Codul deontologic al profesiei de asistent social sau alte acte adoptate de organele de conducere ale Colegiului
(2) Documentele intocmite de asistentul social in exercitarea profesiei vor fi in mod obligatoriu semnate si parafate de acesta. sociali se stabilesc prin decizie a presedintelui Colegiului.

SECTIUNEA a 3-a

Incetarea/suspendarea calitatii de membru al Colegiului



Art. 12. - Incetarea calitatii de membru al Colegiului intervine in situatiile prevazute la art. 29 din Lege, precum si in cazul retragerii definitive a avizului de exercitare a profesiei sau a atestatului de libera practica in asistenta sociala.

Art. 13. -
(1) Suspendarea calitatii de membru al Colegiului intervine in urmatoarele conditii:
a) la cererea membrilor Colegiului, care, din motive obiective, intrerup pe o durata de pana la 5 ani exercitarea profesiei;
b) la cererea membrilor Colegiului, in situatia in care a intervenit suspendarea raporturilor de munca/serviciu sau, dupa caz, suspendarea activitatii formei de exercitare independenta a profesiei;
c) ca urmare a aplicarii unor sanctiuni de suspendare temporara a avizului de exercitare a profesiei sau a atestatului de libera practica, pe durata acestei suspendari;
d) ca urmare a constatarii ivirii unei situatii de incompatibilitate, pe durata termenului de gratie prevazut de Lege pentru solutionarea acesteia;
e) in caz de neplata a taxelor si/sau cotizatiilor profesionale catre Colegiu timp de 2 ani de la scadenta acestora, pana la lichidarea integrala a datoriilor
(2) Dreptul de a exercita profesia de asistent social poate fi suspendat si in cazul in care impotriva asistentului social s-a dispus trimiterea in judecata pentru savarsirea unor infractiuni de natura sa aduca atingere prestigiului profesiei, pana la pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive
(3) Suspendarea prevazuta la alin. (1) lit. c)-e) se dispune prin hotarare a Biroului executiv al Colegiului (BEX), iar cea prevazuta la alin. (2) prin hotarare a Consiliului National al Colegiului
(4) Pe durata suspendarii la cerere se suspenda drepturile si obligatiile ce decurg din Lege si din prezentul regulament.

Art. 14. - In cazul in care masura suspendarii a fost luata pentru neplata taxelor si contributiilor profesionale, independent de contestarea deciziei, la cererea asistentului social in cauza, BEX, dupa verificarea temeiurilor cererii sau a dovezii achitarii taxelor/cotizatiilor, poate dispune incetarea masurii suspendarii si stergerea mentiunilor facute in aceasta privinta.

Art. 15. -
(1) Asistentii sociali au obligatia de a notifica de indata Colegiului despre orice situatie care ar putea duce la suspendarea/incetarea exercitarii profesiei, precum si despre orice situatie in care a intervenit suspendarea/incetarea raporturilor de munca/serviciu in termen de 10 zile lucratoare de la data ivirii situatiei respective
(2) Exercitarea profesiei de catre asistentul social al carui drept de exercitare a profesiei este suspendat potrivit prevederilor art. 13, in perioada masurii suspendarii, constituie abatere disciplinara grava si se sanctioneaza potrivit prevederilor prezentului regulament.

SECTIUNEA a 4-a

Intreruperea exercitarii profesiei



Art. 16. -
(1) Asistentii sociali care nu exercita profesia o perioada consecutiva mai mare de 8 ani pierd de drept calitatea de membru al Colegiului si dreptul de a exercita profesia
(2) Nu se considera intrerupere a exercitarii profesiei perioada in care asistentul social urmeaza forme de invatamant de specialitate ori perfectionare profesionala sau cercetare in domeniu.

Art. 17. -
(1) In vederea redobandirii dreptului de exercitare a profesiei, asistentii sociali prevazuti la art. 16 alin. (1) sunt obligati sa urmeze un program intensiv de pregatire profesionala
(2) Metodologia privind organizarea si desfasurarea programelor intensive de pregatire profesionala, precum si tematica acestora se elaboreaza de catre Comisia de strategie si dezvoltare profesionala si se aproba de catre BEX
(3) Cheltuielile aferente desfasurarii programului de pregatire profesionala se suporta, in principal, din taxele de participare. Consiliul National al Colegiului poate aproba alocarea unor fonduri in acest sens, in limita sumelor prevazute anual in bugetul de venituri si cheltuieli.

SECTIUNEA a 5-a

Formarea profesionala



Art. 18. -
(1) Membrii Colegiului sunt obligati sa realizeze numarul anual de credite de formare profesionala continua, acesta fiind de minimum 10 credite profesionale pentru fiecare an de practica in profesie, indiferent de treapta de competenta profesionala
(2) Nerealizarea numarului integral de credite prevazut la alin. (1) reprezinta abatere profesionala si se sanctioneaza potrivit prevederilor prezentului regulament
(3) Nerealizarea numarului integral de credite pe parcursul a 3 ani reprezinta abatere profesionala grava si poate atrage inclusiv suspendarea avizului de exercitare a profesiei pana la realizarea numarului total de credite
(4) La stabilirea numarului de credite se vor avea in vedere programele, activitatile si alte forme de formare profesionala avizate de Colegiu, precum si programele de formare organizate de catre Colegiu.

Art. 19. - Documentele care atesta participarea si/sau absolvirea programelor de formare profesionala continua se transmit Colegiului in mod obligatoriu, in fotocopie conforma, la inceputul fiecarui an calendaristic, precum si cu ocazia formularii cererii pentru obtinerea unei noi trepte de competenta profesionala.

Art. 20. -
(1) In scopul integrarii profesionale si al asigurarii calitatii actului profesional, asistentii sociali debutanti au obligatia de a urma un stagiu profesional cu o durata de 3 luni sub indrumarea unui asistent social coordonator
(2) Selectia asistentilor sociali coordonatori se face de catre angajator, cu avizul Colegiului, dintre alti asistenti sociali care indeplinesc urmatoarele conditii:
a) detin aviz de exercitare a profesiei cu treapta de competenta minimum specialist;
b) au, de regula, vechime de cel putin un an in unitatea in care isi desfasoara activitatea
(3) Asistentul social coordonator poate coordona cel mult doua persoane in decursul unui an calendaristic, prin exceptie putand asigura si coordonarea mai multor persoane, daca are aprobarea conducatorului unitatii in cadrul careia activeaza si a obtinut avizul Colegiului in acest sens.

Art. 21. -
(1) Pentru activitatea desfasurata in calitate de coordonator, asistentii sociali beneficiaza de un numar de 5 credite profesionale pentru fiecare asistent social a carui activitate o coordoneaza
(2) Metodologia privind organizarea si desfasurarea stagiului profesional se elaboreaza de catre Comisia de strategie si dezvoltare profesionala si se aproba de catre BEX.

CAPITOLUL III Exercitarea profesiei de asistent social

SECTIUNEA 1

Dispozitii generale



Art. 22. -
(1) Asistentii sociali isi pot desfasura activitatea numai daca au calitatea de membri ai Colegiului si detin aviz de exercitare a profesiei sau, dupa caz, atestat de libera practica, eliberate in conditiile Legii de catre Colegiu
(2) Profesia de asistent social poate fi exercitata in sectorul publicat sau privat, in regim salarial ori independent, in conditii de libera practica.

Art. 23. -
(1) Asistentii sociali isi desfasoara activitatea conform treptelor de competenta profesionala acordate de catre Colegiu, care se inscriu in avizul de exercitare a profesiei
(2) Treptele de competenta profesionala ale profesiei de asistent social sunt urmatoarele:
a) asistent social debutant;
b) asistent social practicant;
c) asistent social specialist;
d) asistent social principal
(3) Conditiile de acordare a treptelor de competenta profesionala, precum si competentele specifice corespunzatoare fiecarei trepte de competenta se aproba prin hotarare a BEX
(4) Indiferent de forma de exercitare a profesiei, in regim salarial sau independent, asistentii sociali pot indeplini numai acele activitati care corespund treptei de competenta profesionala inscrise in avizul de exercitare a profesiei.

Art. 24. -
(1) In vederea obtinerii avizului de exercitare a profesiei de asistent social sau, dupa caz, a atestatului de libera practica, persoanele care indeplinesc conditiile prevazute Lege depun cererea si documentele necesare, precum si dovada achitarii taxei de analizare a cererii la sediul Colegiului sau la sediile structurilor teritoriale ale acestuia
(2) Documentele care se anexeaza cererilor prevazute la alin. (1) sunt cele prevazute de Lege, precum si alte documente care se stabilesc prin hotarare a BEX.

Art. 25. -
(1) In activitatea de eliberare a avizelor de exercitare a profesiei/atestatului de libera practica, BEX poate decide sustinerea unor interviuri in fata Comisiei de avizare si atestare profesionala
(2) Metodologia de desfasurare a interviurilor si programul acestora se elaboreaza de catre Comisia de avizare si atestare profesionala si se aproba de catre BEX.

Art. 26. -
(1) Cererile privind eliberarea avizelor de exercitare a profesiei, atestatelor de libera practica, precum si cele privind eliberarea certificatelor de inregistrare a formelor independente de exercitare a profesiei se analizeaza de catre Comisia de avizare si atestare profesionala, care formuleaza propuneri de solutionare a acestora in atentia BEX
(2) Solicitantul nemultumit de hotararea BEX asupra modului de solutionare a cererii sale poate solicita acestuia revizuirea hotararii respective, in termen de 10 zile de la comunicare, indicand motivele/probele pe care isi intemeiaza solicitarea de reanalizare
(3) BEX va reanaliza hotararea initiala pe baza motivelor/probelor administrate de catre solicitant, precum si pe baza exprimarii unui punct de vedere al comisiei prevazute la alin. (1) si va comunica solicitantului hotararea definitiva in termen de maximum 30 de zile de la inregistrarea cererii de revizuire.

SECTIUNEA a 2-a

Exercitarea profesiei in regim de libera practica



Art. 27. -
(1) Profesia de asistent social in regim de libera practica poate fi exercitata de asistentii sociali care detin atestat de libera practica, numai in una dintre urmatoarele forme de exercitare independenta a profesiei: cabinete individuale, cabinete asociate sau societati civile profesionale
(2) Atestatul de libera practica se elibereaza persoanelor care indeplinesc conditiile prevazute de Lege, separat de avizul de exercitare a profesiei, pentru asistentii sociali care detin aviz de exercitare a profesiei cu treapta de competenta principal.

Art. 28. -
(1) Formele independente de exercitare a profesiei in regim de libera practica se declara in mod obligatoriu la Colegiu in vederea inscrierii acestora in RNASR - partea a II-a
(2) Dovada autorizarii de catre Colegiu a functionarii formei independente de exercitare a profesiei de asistent social o reprezinta Certificatul de inregistrare care se elibereaza prin hotarare a BEX
(3) Procedura de constituire, inregistrare si functionare a formelor independente de exercitare a profesiei de asistent social este aprobata prin hotarare a Congresului National al Colegiului.

Art. 29. -
(1) De la data inregistrarii in RNASR a societatilor civile profesionale sau a cabinetelor asociate, raporturile contractuale se stabilesc intre societatile civile profesionale ori cabinetele asociate, pe de o parte, si beneficiarii serviciilor de asistenta sociala, pe de alta parte, indiferent care dintre asistentii sociali asociati sau salariati indeplinesc serviciul profesional
(2) Indiferent de forma de desfasurare a activitatii, in mod individual sau prin asociere, atributiile intrinseci profesiei si raspunderea pentru actele profesionale revin exclusiv asistentului social care le-a realizat, in conformitate cu dispozitiile legale
(3) In cadrul formelor independente de exercitare a profesiei isi pot desfasura activitatea in regim salarial asistenti sociali cu aviz de exercitare a profesiei, asistenti sociali cu atestat de libera practica, persoanele prevazute la art. 34 alin. (2) din Lege care detin certificat de exercitare a atributiilor de asistent social, precum si personal auxiliar
(4) Asistentii sociali nu isi pot exercita profesia, in acelasi timp, in mai multe forme independente de exercitare a acesteia
(5) Asistentii sociali isi pot schimba oricand forma de exercitare a profesiei, conform normelor in vigoare.

Art. 30. - Desfasurarea unor activitati de asistenta sociala in conditiile neindeplinirii obligatiei prevazute la art. 28 alin. (1) constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza conform dispozitiilor prezentului regulament.

SECTIUNEA a 3-a

Desfasurarea activitatilor din domeniul asistentei sociale de catre persoanele prevazute la art. 34 alin. (2) din Lege



Art. 31. -
(1) Persoanele prevazute la art. 34 alin. (2) din Lege, aflate in evidenta Colegiului, care au absolvit studii postuniversitare in domeniul asistentei sociale, pot exercita atributii de asistent social corespunzatoare treptei de competenta practicant, in baza unui certificat eliberat de catre BEX, in conditiile stabilite prin hotarare a Consiliului National al Colegiului
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) nu au calitatea de membru al Colegiului si aplica pe documentele profesionale intocmite pentru exercitarea atributiilor de asistenta sociala o parafa distincta de cea utilizata de catre asistentii sociali, ale Colegiului.

Art. 32. - In exercitarea atributiilor de asistenta sociala persoanele prevazute la art. 31 alin. (1) au obligatia de a respecta principiile etice ale profesiei de asistent social, normele de conduita profesionala, precum si orice alte prevederi incidente desfasurarii activitatii lor, emise de organele de conducere ale Colegiului.

SECTIUNEA a 4-a

Exercitarea profesiei de asistent social in mod independent sau in regim salarial de catre cetatenii straini



Art. 33. -
(1) Pot exercita profesia de asistent social in Romania cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, ai celorlalte state din Spatiul Economic European si ai Confederatiei Elvetiene, precum si cetatenii statelor terte cu care Romania are acorduri bilaterale de reciprocitate daca acestia din urma detin documente eliberate de autoritatea romana competenta care atesta obtinerea unui drept de sedere pe teritoriul Romaniei
(2) Cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spatiului Economic European si ai Confederatiei Elvetiene pot exercita profesia de asistent social, in mod independent sau in regim salarial, recunoasterea diplomelor acestora realizandu-se conform dispozitiilor care vizeaza recunoasterea diplomelor de invatamant superior acordate pentru o perioada de formare cu o durata de cel putin 3 ani prevazute in Legea nr. 200/2004, cu modificarile si completarile ulterioare
(3) Asistentii sociali cetateni ai statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spatiului Economic European si cetateni ai Confederatiei Elvetiene care exercita profesia de asistent social in Romania au aceleasi drepturi si obligatii cu privire la exercitarea acesteia cu cele ale asistentilor sociali romani, membri ai Colegiului.

Art. 34. -
(1) In vederea exercitarii profesiei de asistent social, in mod independent sau in regim salarial, cetatenii unui stat membru al Uniunii Europene, ai unui stat apartinand Spatiului Economic European sau ai Confederatiei Elvetiene stabiliti in Romania au obligatia sa se inscrie in Colegiu, in conformitate cu prevederile legale
(2) Inscrierea in Colegiu si eliberarea avizului de exercitare a profesiei se pot face numai pentru persoanele care indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru exercitarea profesiei si care detin documente care atesta dreptul de rezidenta pe teritoriul Romaniei, eliberate de autoritatea romana competenta.

Art. 35. -
(1) Recunoasterea profesionala a diplomelor cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spatiului Economic European si cetatenii Elvetiei, in vederea exercitarii profesiei de asistent social in Romania, se realizeaza de catre Colegiu. Aceste prevederi se aplica si in cazul diplomelor obtinute de cetatenii romani in unul dintre statele membre ale Uniunii Europene, ale Spatiului Economic European si in Confederatia Elvetiana
(2) Recunoasterea profesionala a documentelor prevazute la alin. (1) se face in baza cererii depuse la Colegiu, insotita de urmatoarele documente:
a) actul de studii/atestatul de competenta profesionala/documentul care atesta experienta profesionala a solicitantului, in copie legalizata si traducere autorizata;
b) adeverinta de autenticitate a actului de studii, eliberata de unitatea de invatamant superior emitenta - in original sau in copie legalizata si traducere autorizata;
c) anexa la actul de studii (foaia matricola sau suplimentul la diploma), in copie legalizata si traducere autorizata;
d) documente personale de identificare (pasaportul sau actul de identitate), in copie, precum si dovada de schimbare a numelui, in cazul in care numele inscris pe diploma nu mai coincide cu cel din actul de identitate, in copie legalizata si traducere autorizata;
e) documente eliberate de autoritatile competente ale statului membru de origine sau provenienta din care sa rezulte ca solicitantul nu a fost condamnat penal sau nu are suspendat dreptul de a exercita profesia de asistent social, in copie legalizata si traducere autorizata, depuse in termen de 3 luni de la data eliberarii acestor documente
(3) Recunoasterea se face prin hotarare a BEX, la propunerea Comisiei de avizare si atestare profesionala, intr-un termen de maximum 3 luni de la data prezentarii de catre solicitant a dosarului complet. In cazul in care se decide recunoasterea, hotararea BEX va contine si mentiunile necesare referitoare la eliberarea avizului de exercitare a profesiei pentru solicitant si inscrierea acestuia in RNASR.

SECTIUNEA a 5-a

Exercitarea profesiei de asistent social in contextul prestarii de servicii



Art. 36. - Pot exercita profesia de asistent social in contextul prestarii de servicii asistentii sociali cetateni ai unui stat membru al Uniunii Europene, ai unui stat apartinand Spatiului Economic European sau ai Confederatiei Elvetiene care exercita profesia de asistent social in unul dintre aceste state si care detin un document eliberat de organismele profesionale recunoscute sau de autoritatile publice care atesta exercitarea legala a profesiei in statul in care sunt stabiliti. Aceste persoane sunt exceptate de la cerinta dobandirii calitatii de membru al Colegiului, a avizului de exercitare a profesiei/atestatului de libera practica atunci cand desfasoara in Romania activitati specifice profesiei de asistent social in contextul prestarii de servicii.

Art. 37. -
(1) Persoanele prevazute la art. 36 au obligatia de a formula si de a depune la Colegiu o cerere insotita de urmatoarele documente, in copie legalizata si traducere autorizata:
a) document eliberat de organismele profesionale/autoritatile publice care atesta exercitarea legala a profesiei in statul in care sunt stabilite si ca nu le este interzisa exercitarea profesiei, in copie legalizata si traducere autorizata;
b) declaratie privind informatii referitoare la acoperirea asigurarii sau alte mijloace de protectie personala ori colectiva privind raspunderea profesionala (se reinnoieste o data pe an in cazul in care prestatorul intentioneaza sa furnizeze servicii in Romania in decursul anului respectiv);
c) dovada calificarilor profesionale;
d) declaratie referitoare la serviciile prestate;
e) pasaportul sau actul de identitate;
f) declaratie privind exercitarea temporara sau ocazionala a activitatii
(2) Exercitarea temporara a activitatii consta in desfasurarea activitatii pe o perioada limitata de timp ce trebuie indicata de solicitant
(3) Cererea cu documentele aferente se supune aprobarii BEX, care va hotari cu privire la inregistrarea acestor persoane in RNASR pe durata prestarii serviciilor
(4) In situatia solicitantilor care se afla la prima prestare de servicii se va proceda la efectuarea verificarii calificarilor profesionale ale prestatorului in conformitate cu prevederile Legii nr. 200/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. atestare profesionala
(5) Persoanele prevazute in prezentul articol se inregistreaza temporar intr-o anexa a RNASR si vor primi o adeverinta pe durata prestarii serviciilor indicate in cererea solicitantului. Adeverinta va avea un model unic pe tara si va fi emisa si semnata de presedintele Colegiului.

Art. 38. - Dispozitiile prezentei sectiuni sunt aplicabile prestatorilor care se deplaseaza in Romania in scopul exercitarii temporare si ocazionale a profesiei de asistent social. Caracterul temporar si ocazional al prestarii de servicii se evalueaza de la caz la caz, in special in functie de durata prestarii, frecventa, periodicitatea si continuitatea sa.

CAPITOLUL IV Organizarea Colegiului

 

SECTIUNEA 1

Structura teritoriala a Colegiului



Art. 39. -
(1) Structura teritoriala a Colegiului este formata din sucursale, fara personalitate juridica, constituite de regula la nivelul fiecarui judet si la nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti, cu un numar minim de 30 de asistenti sociali
(2) In cazul in care intr-un judet/sector nu se poate intruni un numar de minimum 30 de asistenti sociali se pot constitui sucursale prin asocierea asistentilor sociali din judete/sectoare limitrofe
(3) Sucursala Colegiului este alcatuita din asistentii sociali inscrisi in Colegiu care domiciliaza/au resedinta in raza administrativ-teritoriala in care se constituie aceasta
(4) Sucursalele judetene si cele ale sectoarelor municipiului Bucuresti se constituie cu avizul BEX.

Art. 40. -
(1) Sucursalele Colegiului sunt constituite prin asocierea libera a asistentilor sociali si declararea acestora la BEX
(2) Sucursalele Colegiului au rolul de a asigura reprezentarea, organizarea si evidenta asistentilor sociali din zona respectiva, precum si de a duce la indeplinire orice act emis de catre organele de conducere ale Colegiului
(3) Activitatea sucursalei teritoriale se realizeaza sub autoritatea comitetului sucursalei, fiind coordonata de catre BEX
(4) Comitetul sucursalei este format din 5 membri, alesi pentru un mandat de 5 ani, in conditiile Regulamentului electoral al Colegiului
(5) Comitetul sucursalei este condus de un presedinte si un vicepresedinte. Inlocuitorul de drept al presedintelui sucursalei este vicepresedintele ales.

Art. 41. -
(1) Adunarea de constituire a structurii teritoriale poate fi convocata de catre un grup de initiativa sau de catre o singura persoana, avand calitatea de asistenti sociali inregistrati in RNASR, printr-un anunt adus la cunostinta asistentilor sociali prin orice mijloc de comunicare, cu cel putin 15 zile inainte de data stabilita pentru sedinta adunarii de constituire
(2) In urma sedintei adunarii de constituire, presedintele sedintei, ales de catre majoritatea celor prezenti, redacteaza procesul-verbal al sedintei adunarii de constituire, care se semneaza in mod obligatoriu pentru confirmare de catre cei prezenti
(3) In termen de 15 zile de la data sedintei adunarii de constituire, persoana care a prezidat sedinta de constituire a sucursalei are obligatia transmiterii procesului-verbal prevazut la alin. (2) in atentia BEX, in vederea obtinerii avizului acestuia. Procesul-verbal mentioneaza: data si locul tinerii sedintei, numele si prenumele participantilor, adresa sediului structurii teritoriale, precum si datele de contact ale persoanei care a prezidat sedinta de constituire
(4) In termen de 30 de zile de la data comunicarii avizului BEX, persoana care a asigurat presedintia sedintei adunarii de constituire a sucursalei are obligatia de a desemna membrii comisiei electorale teritoriale in scopul organizarii alegerilor la nivel teritorial, in conformitate cu prevederile Regulamentului electoral al Colegiului.

Art. 42. - Comitetul sucursalei are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza planul de actiune si raportul anual de activitate ale sucursalei, pe care le supune aprobarii adunarii generale a membrilor sucursalei si le inainteaza BEX;
b) comunica membrilor sucursalei actele cu caracter normativ ale Colegiului;
c) formuleaza propuneri vizand revizuirea normelor care reglementeaza exercitarea profesiei de asistent social si le inainteaza organelor de conducere ale Colegiului;
d) inregistreaza si inainteaza spre aprobare BEX cererile formulate in vederea obtinerii avizului de exercitare a profesiei de asistent social, a atestatului de libera practica in asistenta sociala, precum si a inregistrarii formelor independente de exercitare a profesiei de asistent social;
e) desemneaza membrii comisiei electorale teritoriale; stabileste data si locul organizarii alegerilor la nivel teritorial, inclusiv data celui de-al doilea tur de scrutin, daca este cazul;
f) poate revoca reprezentantii sucursalei in Congresul National al Colegiului in situatia in care sunt retinute in sarcina acestora abateri de natura a prejudicia onoarea si prestigiul profesiei ori care aduc o grava atingere imaginii si intereselor Colegiului;
g) indeplineste orice alte atributii prevazute in prezentul regulament sau in alte acte cu caracter normativ aprobate de organele de conducere ale Colegiului.

Art. 43. -
(1) Adunarea generala a sucursalei este alcatuita din totalitatea membrilor sucursalei, se intruneste anual in sedinta ordinara si, ori de cate ori este nevoie, in sedinta extraordinara, la convocarea presedintelui comitetului sucursalei sau la cererea a cel putin o treime din numarul membrilor sai
(2) Convocarea adunarii generale in sedinta ordinara se face cu cel putin 15 zile inainte de data stabilita pentru tinerea acesteia, iar in sedinta extraordinara, cu cel putin 7 zile inainte, prin instiintarea membrilor sai, cu mentionarea datei, a locului desfasurarii si a ordinii de zi.

Art. 44. -
(1) Adunarea generala este legal constituita in prezenta majoritatii simple a membrilor sai
(2) Asistentul social suspendat nu poate participa cu drept de vot la sedintele adunarii generale
(3) In cazul in care nu este intrunita majoritatea, comitetul sucursalei, de fata cu cei prezenti, stabileste o noua adunare generala in termen de cel mult 7 zile
(4) Adunarea generala, convocata in conditiile alin. (3), isi desfasoara activitatea in prezenta membrilor care au raspuns convocarii. Hotararile acesteia sunt adoptate cu votul majoritatii simple a membrilor prezenti.

Art. 45. - Adunarea generala are urmatoarele atributii principale:
a) alege membrii comitetului sucursalei in conditiile prevazute de Regulamentul electoral al Colegiului;
b) aproba planul de actiune si raportul de activitate ale sucursalei;
c) analizeaza activitatea comitetului sucursalei; regulament sau in alte acte cu caracter normativ aprobate de organele de conducere ale Colegiului.

Art. 46. -
(1) In bugetul Colegiului sunt prevazute sume alocate pentru desfasurarea activitatii curente a sucursalelor. Cuantumul sumelor se aloca in mod diferentiat, in functie de numarul de asistenti sociali membri ai sucursalei teritoriale, fara a depasi cuantumul maxim stabilit prin hotarare a Consiliului, raportat la nivelul veniturilor realizate
(2) Decontarea cheltuielilor catre sucursalele teritoriale este conditionata de prezentarea prealabila a documentelor financiar-contabile doveditoare
(3) Sucursalele nu necesita inregistrare fiscala, nu pot desfasura activitati economice in mod direct sau indirect si nu pot percepe taxe ori alte contributii banesti
(4) Presedintele si ceilalti membri ai comitetului sucursalei au dreptul la decontarea cheltuielilor de deplasare efectuate pentru indeplinirea atributiilor specifice.

 

SECTIUNEA a 2-a

Atributiile organelor de conducere ale Colegiului Congresul National al Colegiului



Art. 47. -
(1) Congresul National al Colegiului, denumit in continuare Congres, este constituit din presedintii comitetului sucursalei si alti membri ai Colegiului, reprezentanti ai sucursalei in Congres, alesi conform Regulamentului electoral al Colegiului, pe baza unei norme de reprezentare de 1 la 100 de membri inregistrati, dar nu mai putin de un membru aferent fiecarui judet/sector sau fiecarei structuri teritoriale
(2) Perioada mandatului acordat reprezentantului in Congres este de 5 ani.

Art. 48. -
(1) Congresul are urmatoarele atributii:
a) aproba regulamentul de organizare si functionare al Colegiului, precum si modificarea acestuia, in baza propunerii BEX;
b) aproba initierea propunerilor vizand modificarea si completarea normelor legale care vizeaza statutul asistentului social si emite acte cu caracter normativ privind exercitarea profesiei de asistent social;
c) alege prin vot secret, in sedinte ordinare, presedintele si vicepresedintii Colegiului, precum si membrii comisiilor operative din cadrul BEX, conform Regulamentului electoral al Colegiului;
d) alege prin vot deschis membrii Comisiei electorale centrale permanente;
e) aproba raportul de activitate al Consiliului National al Colegiului, precum si alte acte ce intra in competenta sa;
f) adopta hotarari obligatorii in vederea stabilirii liniilor directoare ale organizarii profesiei de asistent social in Romania, in conditiile prezentului regulament;
g) stabileste obiectivele generale/strategia Colegiului pe termen scurt, mediu si lung
(2) Congresul poate delega catre celelalte organe de conducere una sau mai multe dintre atributiile ce ii revin, stabilind conditiile exercitarii mandatului acordat.

Art. 49. -
(1) Congresul, in exercitarea atributiilor ce ii revin, adopta hotarari cu majoritatea simpla a voturilor, in prezenta a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai
(2) In cazul in care la prima convocare nu se realizeaza cvorumul necesar, sedinta Congresului va avea loc in mod automat in termen de 15 zile, cu aceeasi ordine de zi, Congresul putand adopta hotarari cu majoritate simpla de voturi, fara a mai fi necesara intrunirea cvorumului prevazut la alin. (1)
(3) In caz de absenta a presedintelui sucursalei sau a reprezentantului titular ales al sucursalei, votul acestora poate fi exprimat de un alt membru al Congresului imputernicit in mod expres de catre titular.

Art. 50. -
(1) Congresul se intruneste, de regula, o data la 5 ani, acesta putandu-se intruni si in sedinta extraordinara, la solicitarea presedintelui sau a celorlalte organe de conducere ale Colegiului
(2) Convocarea Congresului se va face prin orice mijloc de comunicare, inclusiv electronic, cu cel putin 30 de zile inainte de data fixata.

 

Consiliul National al Colegiului


Art. 51. -
(1) Consiliul National al Colegiului, denumit in continuare Consiliu, este constituit din presedintele si vicepresedintii Colegiului, presedintii comisiilor operative din cadrul BEX si presedintii comitetelor sucursalelor
(2) Consiliul are urmatoarele atributii:
a) confirma masurile aprobate de BEX in vederea implementarii standardelor de calitate in serviciile de asistenta sociala;
b) aproba infiintarea sau desfiintarea comisiilor operative sau restructurarea BEX, pe baza propunerii acestuia;
c) examineaza si aproba bilantul contabil si executia bugetului de venituri si cheltuieli pentru exercitiul financiar incheiat, precum si raportul intocmit de cenzor asupra gestiunii economico-financiare a Colegiului;
d) aproba bugetul de venituri si cheltuieli al Colegiului pentru exercitiul financiar urmator;
e) aproba Regulamentul electoral al Colegiului, precum si modificarea acestuia;
f) analizeaza si aproba raportul de activitate al BEX;
g) aproba cuantumurile taxelor si cotizatiilor anuale obligatorii, necesare acoperirii cheltuielilor de functionare si altor activitati conexe, la propunerea BEX;
h) aproba afilierea Colegiului la organizatii internationale profesionale ale asistentilor sociali si, dupa caz, cotele de contributie la acestea;
i) stabileste cuantumul indemnizatiilor de sedinta pentru membrii BEX, membrii comisiilor operative sau ai altor comisii/structuri ale Colegiului;
j) aproba Codul deontologic al profesiei de asistent social si normele metodologice privind exercitarea profesiei de asistent social, pe baza propunerii BEX, precum si orice modificare a acestora;
k) aproba normele privind controlul si supravegherea exercitarii profesiei, in baza propunerii BEX;
l) solutioneaza contestatiile formulate impotriva hotararilor de sanctionare emise de catre BEX;
m) solicita presedintelui Colegiului convocarea Congresului;
n) indeplineste orice alte atributii prevazute in prezentul regulament sau in orice alte acte emise de organele de conducere ale Colegiului
(3) Consiliul poate delega catre celelalte organe de conducere una sau mai multe dintre atributiile ce ii revin, stabilind conditiile exercitarii mandatului acordat
(4) Consiliul se intruneste anual sau in sedinta extraordinara, la convocarea presedintelui Colegiului ori la solicitarea majoritatii simple a membrilor
(5) In indeplinirea atributiilor specifice, Consiliul adopta hotarari obligatorii, cu majoritatea simpla a membrilor. BEX

Art. 52. - BEX este constituit din presedintele si vicepresedintii Colegiului si presedintii comisiilor operative.
a) elibereaza avizele de exercitare a profesiei de asistent social, atestatele de libera practica in asistenta sociala, precum si certificatele de exercitare a atributiilor de asistent social, la propunerea Comisiei de avizare si atestare profesionala;
b) aproba inregistrarea formei independente de exercitare a profesiei in RNASR si elibereaza certificatele de inregistrare a formelor independente de exercitare a profesiei de asistent social, la propunerea Comisiei de avizare si atestare profesionala;
c) stabileste normele privind conditiile de inregistrare in RNASR a asistentilor sociali si a formelor independente de exercitare a profesiei de asistent social;
d) aproba cererile vizand suspendarea activitatii formei independente de exercitare a profesiei de asistent social sau suspendarea calitatii de membru al Colegiului;
e) aproba cererile vizand inregistrarea modificarilor la certificatul de inregistrare a formei independente de exercitare a profesiei de asistent social;
f) aproba normele privind standardele de competenta profesionala in asistenta sociala, conditiile privind efectuarea perioadei de stagiatura in profesie de catre asistentii sociali debutanti, normele privind formarea profesionala continua a asistentilor sociali si avizeaza furnizorii de formare profesionala continua a asistentilor sociali, la propunerea Comisiei de formare profesionala continua;
g) aproba conditiile de acordare a treptelor de competenta profesionala, precum si competentele specifice corespunzatoare fiecarei trepte de competenta;
h) acorda aviz pentru infiintarea structurilor teritoriale si asigura coordonarea acestora;
i) stabileste data organizarii alegerilor pentru structurile de conducere ale Colegiului la nivel national;
j) elaboreaza Codul deontologic al profesiei de asistent social, normele metodologice privind exercitarea profesiei de asistent social, normele privind controlul si supravegherea activitatii profesionale, precum si orice modificare la acestea;
k) aplica sanctiuni disciplinare si solutioneaza contestatiile formulate impotriva hotararilor de sanctionare dispuse de Comisia de deontologie profesionala;
l) coordoneaza activitatea de promovare a profesiei de asistent social si aproba programele de strategie profesionala privind formarea profesionala si dezvoltarea competentelor profesionale ale asistentului social, la propunerea Comisiei de strategie si dezvoltare profesionala;
m) gestioneaza RNASR si asigura reactualizarea si publicarea acestuia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in conditiile Legii;
n) reprezinta si apara interesele membrilor Colegiului si sesizeaza organele in drept cu privire la cazurile de incalcare a cadrului organizatoric privind exercitarea profesiei de asistent social;
o) aproba masuri in vederea implementarii noilor standarde de calitate in serviciile de asistenta sociala;
p) aproba propunerile ce urmeaza a fi formulate ministerului de resort pentru modificarea/completarea reglementarilor existente in domeniul asistentei sociale;
q) stabileste numarul de personal si statul de functii al structurii executive a Colegiului, precum si salarizarea personalului acesteia si a secretarului executiv;
r) avizeaza continutul programelor de pregatire a persoanelor cu formare de nivel mediu care lucreaza in domeniul asistentei sociale, pe baza propunerilor formulate de Comisia de formare profesionala continua;
s) emite hotarari obligatorii in vederea aplicarii unitare a Legii si a prezentului regulament;
t) indeplineste orice alte atributii prevazute in prezentul regulament sau in orice alte acte emise de organele de conducere ale Colegiului
(2) In indeplinirea atributiilor prevazute la alin. (1), precum si a altor atributii specifice ce ii revin, BEX emite hotarari cu votul majoritatii simple a membrilor sai
(3) BEX se intruneste lunar in sedinta ordinara si ori de cate ori este necesar in sedinta extraordinara, la convocarea presedintelui Colegiului ori la solicitarea majoritatii simple a membrilor sai
(4) BEX poate delega secretarului executiv al Colegiului una sau mai multe dintre atributiile ce ii revin, stabilind conditiile exercitarii mandatului acordat.

Presedintele si vicepresedintii Colegiului



Art. 54. -
(1) Presedintele Colegiului reprezinta Colegiul si il angajeaza patrimonial prin semnatura sa, in calitate de ordonator principal de credite, in raporturile cu tertii (2) Presedintele are urmatoarele atributii principale:
a) reprezinta Colegiul in relatiile cu autoritatile publice, in raporturile cu persoanele fizice si institutiile sau organizatiile interne si internationale;
b) initiaza, convoaca si prezideaza sedintele celorlalte organe de conducere ale Colegiului;
c) incheie acte in numele Colegiului si semneaza orice act emis de catre organele de conducere ale Colegiului, in conditiile prezentului regulament;
d) incadreaza personalul Colegiului si ordonanteaza cheltuielile bugetare ale Colegiului, in functie de necesitati si de bugetul aprobat;
e) asigura comunicarea catre structurile teritoriale a actelor cu caracter normativ adoptate de catre organele de conducere ale Colegiului;
f) ia masuri pentru organizarea si buna functionare a Colegiului;
g) emite decizii pentru aplicarea si detalierea actelor normative emise de organele de conducere ale Colegiului, in conditiile prezentului regulament
(3) In exercitarea atributiilor ce ii revin, presedintele emite decizii
(4) Pentru buna functionare a activitatii curente a Colegiului, presedintele poate delega una sau mai multe dintre atributiile ce ii revin secretarului executiv al Colegiului.

Art. 55. -
(1) Presedintele Colegiului este sprijinit in activitatea de reprezentare de 2 vicepresedinti alesi prin vot, avand urmatoarele atributii:
a) reprezentarea Colegiului in fata organismelor internationale, in baza mandatului acordat de presedinte;
b) reprezentarea si comunicarea interna a strategiei de dezvoltare profesionala a Colegiului, potrivit mandatului acordat de presedinte;
c) orice alte atributii, in baza mandatului expres acordat de catre presedinte
(2) Inlocuitorul de drept al presedintelui Colegiului, in caz de indisponibilitate, este vicepresedintele care indeplineste atributiile prevazute la alin. (1) lit. b).

Art. 56. -
(1) Mandatul presedintelui Colegiului este de 5 ani, acesta putand fi reinnoit o singura data. Mandatul poate inceta in urmatoarele situatii:
a) la expirarea termenului prevazut la alin. (1) sau in caz de demisie ori de deces;
b) in cazul imposibilitatii exercitarii functiei pentru o perioada mai mare de 12 luni; avizului de exercitare a profesiei sau, dupa caz, a atestatului de libera practica
(2) Constatarea incetarii mandatului se face prin hotarare a BEX, care are obligatia de a stabili data organizarii alegerilor pentru structurile de conducere ale Colegiului in termen de 90de zile de la data emiterii hotararii prin care se constata incetarea mandatului presedintelui.

SECTIUNEA a 3-a

Comisiile operative ale Colegiului



Art. 57. -
(1) In cadrul BEX functioneaza urmatoarele comisii operative:
a) Comisia de avizare si atestare profesionala;
b) Comisia de formare profesionala continua;
c) Comisia de deontologie profesionala;
d) Comisia de strategie si dezvoltare profesionala
(2) Comisiile operative sunt structuri profesionale care desfasoara proceduri de analiza specializata si formuleaza propuneri in atentia BEX pentru solutionarea cererilor formulate in atentia Colegiului sau, dupa caz, pentru punerea adecvata in practica a reglementarilor specifice profesiei de asistent social
(3) In vederea eficientizarii activitatii BEX se pot infiinta, desfiinta sau restructura comisiile operative existente, prin hotarare a Consiliului. In functie de necesitatile concrete ale Colegiului, Consiliul poate aproba infiintarea si a altor comisii de lucru cu activitate permanenta sau temporara
(4) Comisiile prevazute la alin. (1) lit. b)-d) sunt constituite din 3 membri, iar comisia prevazuta la lit. a) este constituita din 5 membri. Comisiile sunt conduse de un presedinte, acesta, precum si ceilalti membri fiind alesi de catre Congres, conform Regulamentului electoral al Colegiului
(5) Comisiile sunt legal constituite si isi pot desfasura activitatea doar in prezenta a doua treimi din membrii care le compun.

Art. 58. -
(1) Modul de structurare a activitatii, procedurile si metodologiile de lucru si, dupa caz, programul intalnirilor fiecarei comisii sunt aprobate prin hotarare a BEX
(2) BEX, in functie de necesitati, poate convoca membrii comisiilor operative in sedinte extraordinare.

Art. 59. - Membrii comisiilor de specialitate au urmatoarele obligatii:
a) sa participe la sedintele la care au fost convocati;
b) sa participe la indeplinirea atributiilor specifice ce revin fiecarei comisii;
c) sa argumenteze propunerile si recomandarile formulate;
d) sa pastreze confidentialitatea informatiilor cu care intra in contact in exercitarea atributiilor ce le revin in calitate de membri ai comisiilor;
e) sa se abtina de la deliberare si sa informeze comisia respectiva a BEX atunci cand intervine un conflict de interese;
f) sa respecte termenele prevazute de reglementarile in domeniul profesiei de asistent social in realizarea atributiilor ce le revin.

Comisia de avizare si atestare profesionala



Art. 60. -
(1) Comisia de avizare si atestare profesionala indeplineste urmatoarele atributii:
a) analizeaza cererile de eliberare a avizelor de exercitare a profesiei de asistent social;
b) analizeaza cererile de acordare a treptelor de competenta profesionala a asistentilor sociali;
c) analizeaza cererile de eliberare a atestatelor de libera practica in asistenta sociala;
d) analizeaza cererile de eliberare a certificatelor de inregistrare a formelor independente de exercitare a profesiei de asistent social;
e) analizeaza cererile de eliberare a certificatelor de exercitare a atributiilor de asistent social;
f) analizeaza cererile de suspendare a activitatii formei independente de exercitare a profesiei, pe cele de inregistrare a modificarilor la certificatul de inregistrare a formei independente de exercitare a profesiei de asistent social, precum si cererile de suspendare/incetare a calitatii de membru al Colegiului;
g) analizeaza cererile de prelungire a valabilitatii avizului de exercitare a profesiei, in conditiile prevazute de normele incidente in materie;
h) analizeaza indeplinirea conditiilor si documentatia depusa in vederea solutionarii cererilor prevazute la lit. a)-g);
i) analizeaza cererile si indeplinirea conditiilor privind recunoasterea profesionala a diplomelor care atesta calitatea de asistent social;
j) propune BEX prelungirea perioadei de valabilitate a avizelor de exercitare a profesiei cu perioada aferenta suspendarii, in situatia in care asistentul social in cauza a avut suspendate raporturile de munca/serviciu in perioada de valabilitate a avizului de exercitare a profesiei;
k) formuleaza in atentia BEX propuneri motivate vizand modul de solutionare a cererilor ce cad in competenta sa de solutionare;
l) realizeaza verificarea calificarilor profesionale ale prestatorului de servicii in conditiile prevazute de Legea nr. 200/2004, cu modificarile si completarile ulterioare
(2) In exercitarea atributiilor sale, Comisia de avizare si atestare profesionala organizeaza interviuri, in situatia in care BEX emite o hotarare in acest sens. Dispozitiile art. 29 alin. (2) se aplica in mod corespunzator
(3) Comisia de avizare si atestare profesionala exercita orice alte atributii stabilite de prezentul regulament sau prin acte emise de organele de conducere ale Colegiului.

Comisia de formare profesionala continua



Art. 61. -
(1) Comisia de formare profesionala continua indeplineste urmatoarele atributii:
a) analizeaza cererile de inregistrare si avizare a furnizorilor de formare profesionala continua a asistentilor sociali;
b) analizeaza cererile de inregistrare si creditare a programelor de formare profesionala continua a asistentilor sociali derulate de persoanele prevazute la lit. a);
c) analizeaza indeplinirea conditiilor si documentatia depusa in vederea solutionarii cererilor prevazute la lit. a) si b);
d) elaboreaza programe-cadru de formare profesionala continua si ghiduri in domeniul asistentei sociale, in baza carora furnizorii de formare elaboreaza programele de formare profesionala continua;
e) analizeaza continutul programelor de pregatire a persoanelor cu nivel mediu care lucreaza in domeniul asistentei sociale si formuleaza in atentia BEX propuneri vizand avizarea acestora;
f) formuleaza propuneri vizand initierea unor demersuri de colaborare cu institutiile de invatamant superior in vederea adaptarii curriculei universitare la noile nevoi sociale, organizarea si desfasurarea practicii studentilor in domeniul asistentei sociale, precum si cu privire la alte aspecte legate de formarea asistentilor sociali;
g) propune BEX modul de solutionare a cererilor prevazute la lit. a) si b). alte atributii stabilite de prezentul regulament sau prin acte emise de organele de conducere ale Colegiului.

Comisia de deontologie profesionala



Art. 62. -
(1) Comisia de deontologie profesionala indeplineste urmatoarele atributii:
a) participa la elaborarea proiectului de cod deontologic al asistentului social, precum si la redactarea propunerilor vizand modificarea sau completarea acestuia;
b) primeste si analizeaza sesizarile referitoare la litigiile ivite intre asistentii sociali sau intre formele independente de exercitare a profesiei;
c) realizeaza procedura de conciliere sau, dupa caz, formuleaza un raspuns motivat in situatiile in care sesizarile prevazute la lit. b) nu sunt de competenta Colegiului ori nu necesita conciliere;
d) aplica dispozitiile prezentului regulament cu privire la instrumentarea plangerilor vizand abaterile disciplinare/profesionale ale asistentilor sociali si pe cele privind realizarea cercetarii disciplinare/profesionale prealabile;
e) aplica sanctiunile prevazute in prezentul regulament;
f) pastreaza evidenta sanctiunilor aplicate si a documentatiei intocmite cu prilejul solutionarii plangerilor vizand abaterile disciplinare/profesionale ale asistentilor sociali sau, dupa caz, ale persoanelor cu atributii de asistenta sociala, luate in evidenta Colegiului
(2) Comisia de deontologie profesionala exercita orice alte atributii stabilite de prezentul regulament sau prin acte emise de organele de conducere ale Colegiului.

Comisia de strategie si dezvoltare profesionala



Art. 63. -
(1) Comisia de strategie si dezvoltare profesionala indeplineste urmatoarele atributii:
a) elaboreaza programele de strategie profesionala privind formarea profesionala si dezvoltarea competentelor profesionale ale asistentului social, precum si alte acte necesare instituirii de standarde de calitate in asistenta sociala, pe care le supune aprobarii BEX;
b) identifica nevoile de formare in domeniul asistentei sociale si intocmeste strategii de dezvoltare profesionala in vederea dezvoltarii competentelor asistentilor sociali, precum si pentru cresterea calitatii actului profesional;
c) identifica parteneri pentru implementarea strategiilor de dezvoltare profesionala, precum si pentru programe intensive de pregatire profesionala destinate asistentilor sociali care au intrerupt activitatea;
d) elaboreaza metodologia privind organizarea si desfasurarea programelor intensive de pregatire profesionala pentru asistentii sociali care au intrerupt activitatea, precum si tematica acestora si le supune spre aprobare BEX;
e) elaboreaza metodologia privind organizarea si desfasurarea stagiului profesional pentru asistentii sociali debutanti, pe care o supune spre aprobare BEX
(2) Comisia de strategie si dezvoltare exercita orice alte atributii stabilite de prezentul regulament sau prin acte emise de organele de conducere ale Colegiului.

SECTIUNEA a 4-a

Comisia electorala centrala permanenta



Art. 64. -
(1) Comisia electorala centrala permanenta functioneaza in structura Colegiului si isi desfasoara activitatea in mod independent, nefiind subordonata organelor de conducere ale Colegiului
(2) Organizarea si functionarea Comisiei electorale centrale permanente sunt stabilite prin Regulamentul electoral al Colegiului
(3) Comisia electorala centrala permanenta pregateste si organizeaza alegerile pentru organele de conducere ale Colegiului si coordoneaza procesul electiv de la nivelul structurilor teritoriale ale acestuia, asigurand implementarea corespunzatoare a dispozitiilor continute in Regulamentul electoral al Colegiului
(4) BEX are obligatia de a asigura conditiile necesare functionarii Comisiei electorale centrale permanente si realizarii atributiilor ce ii revin
(5) Comisia electorala centrala permanenta poate duce la indeplinire si alte sarcini specifice stabilite prin hotarari ale organelor de conducere ale Colegiului.

SECTIUNEA a 5-a

Corpul de control profesional al Colegiului



Art. 65. -
(1) Corpul de control profesional este structura de specialitate a Colegiului cu atributii vizand controlul si supravegherea exercitarii profesiei de asistent social
(2) Organizarea si functionarea Corpului de control profesional sunt stabilite prin hotarare a Consiliului
(3) Activitatea Corpului de control profesional este coordonata de catre secretarul executiv.

Art. 66. - In desfasurarea activitatilor specifice, Corpul de control profesional colaboreaza cu comisiile operative din cadrul BEX si raspunde la solicitarile Comisiei de deontologie profesionala vizand realizarea unor actiuni de control care au ca obiectiv clarificarea unor aspecte ce urmeaza a fi analizate in contextul realizarii cercetarii disciplinare/profesionale prealabile.

Art. 67. -
(1) Persoanele care au calitatea de membru al Corpului de control profesional nu pot desfasura actiuni de control profesional in cadrul structurilor cu care au avut sau, dupa caz, au relatii contractuale si nici in cadrul celor in care activeaza sotul, rudele si afinii pana la gradul al IV-lea inclusiv
(2) Interdictia prevazuta la alin. (1) se aplica si in situatia in care asistentii sociali controlati sunt sot, rude pana la gradul alIV-lea sau afini cu persoana care urmeaza sa exercite controlul
(3) Interdictia de a desfasura activitati de control intervine si in situatiile in care persoanele care au calitatea de membru al Corpului de control profesional au un interes personal in legatura cu activitatea/persoana supusa controlului, cu exceptia situatiei in care acest conflict a fost adus la cunostinta persoanei care coordoneaza activitatea Corpului de control profesional si aceasta a apreciat ca obiectivitatea actului de control nu poate fi afectata.

Art. 68. - Membrii BEX, cei ai comisiilor operative, ai Comisiei electorale centrale permanente si cei ai Corpului de control profesional au dreptul la indemnizatii stabilite prin hotarare a Consiliului, precum si la decontarea cheltuielilor de deplasare efectuate pentru indeplinirea atributiilor specifice.

SECTIUNEA a 6-a

Secretarul executiv si structura executiva a Colegiului


Art. 69. -
(1) Activitatile tehnico-administrative ale comisiilor de specialitate din structura BEX, activitatile impuse de exercitarea efectiva a atributiilor organelor de conducere ale Colegiului, precum si cele impuse de punerea in executare a deciziilor organelor de conducere ale acestuia sunt realizate de catre structura executiva a Colegiului, alcatuita din urmatoarele departamente functionale:
a) Departamentul comunicare si relatii publice;
b) Departamentul programe;
d) Departamentul administrativ-economic
(2) Structura executiva prevazuta la alin. (1) este condusa de un secretar executiv, numit de BEX, la propunerea presedintelui.

Art. 70. -
(1) Secretarul executiv are urmatoarele atributii:
a) participa la sedintele organelor de conducere ale Colegiului, fara drept de vot;
b) avizeaza proiectele actelor cu caracter normativ ce urmeaza a fi aprobate de organele de conducere ale Colegiului;
c) pregateste lucrarile sedintelor organelor de conducere ale Colegiului;
d) elaboreaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al Colegiului pentru exercitiul financiar al anului urmator;
e) asigura coordonarea activitatii departamentelor functionale, precum si coordonarea activitatilor curente ale Colegiului;
f) elaboreaza proiectul organigramei si al statului de functii pentru personalul de specialitate si administrativ al Colegiului;
g) selecteaza personalul ce urmeaza a fi incadrat in structurile administrative ale Colegiului;
h) urmareste modul in care comitetele sucursalelor duc la indeplinire masurile aprobate de catre organele de conducere centrale ale Colegiului;
i) indeplineste orice alte atributii prevazute de prezentul regulament sau delegate de presedintele Colegiului ori, dupa caz, de BEX
(2) Secretarul executiv este subordonat presedintelui Colegiului si are relatii de colaborare cu presedintii comisiilor operative.

Art. 71. - Atributiile departamentelor ce compun structura executiva a Colegiului sunt stabilite prin hotararea BEX.

CAPITOLUL V Raspunderea disciplinara si profesionala

 

SECTIUNEA 1

Dispozitii generale



Art. 72. -
(1) Asistentii sociali raspund disciplinar pentru nerespectarea dispozitiilor legale vizand exercitarea profesiei de asistent social, a dispozitiilor prezentului regulament, a Codului deontologic al profesiei de asistent social nr. 1/2007, precum si pentru orice fapte savarsite in legatura cu profesia care sunt de natura sa prejudicieze onoarea si prestigiul profesiei de asistent social
(2) Raspunderea profesionala a asistentului social este angajata in raport cu modul de realizare si calitatea actului profesional, precum si cu privire la intocmirea si gestionarea documentatiei specifice intocmite in cadrul exercitarii profesiei.

Art. 73. -
(1) Aplicarea unei sanctiuni de catre organele abilitate ale Colegiului nu exonereaza asistentul social de raspunderea penala, civila, contraventionala sau de alta natura
(2) Colegiul poate sesiza organele competente cu privire la practicarea profesiei de asistent social de catre persoanele care nu indeplinesc conditiile legale pentru exercitarea profesiei.

Art. 74. -
(1) Constituie abateri disciplinare urmatoarele fapte:
a) exercitarea profesiei in conditiile de incompatibilitate prevazute de Lege;
b) nerespectarea confidentialitatii vizand situatiile, documentele, informatiile detinute/la care au acces in exercitarea profesiei, cu exceptia cazurilor in care divulgarea acestora este impusa de prevederile legale; incalcarea principiilor etice stabilite de lege;
c) utilizarea in scopul obtinerii unor avantaje materiale personale, familiale sau de grup a unor informatii cu caracter personal ori confidential obtinute in cadrul exercitarii profesiei;
d) concurenta neloiala si/sau manifestarea unui comportament lipsit de respect cu privire la membrii Corpului de control profesional;
e) continuarea exercitarii profesiei in situatia in care a intervenit, la cerere, suspendarea calitatii de membru al Colegiului sau in situatiile in care suspendarea calitatii de membru a intervenit ca urmare a aplicarii sanctiunii de suspendare a avizului de exercitare a profesiei/atestatului de libera practica;
f) neindeplinirea obligatiilor referitoare la notificarea situatiilor care ar putea duce la suspendarea/incetarea exercitarii profesiei, precum si a celor in care a intervenit suspendarea/incetarea raporturilor de munca/serviciu sau a altor notificari obligatorii ce trebuie realizate in atentia Colegiului, potrivit prezentului regulament si altor acte emise de organele de conducere ale acestuia;
g) exercitarea profesiei de asistent social in regim de libera practica/independent in orice alte forme decat cele prevazute de Lege
(2) Constituie abateri profesionale urmatoarele fapte:
a) neintrunirea numarului minim anual de credite profesionale;
b) refuzul nejustificat de a participa la activitati de formare profesionala continua destinate in mod direct imbunatatirii actului profesional sau, dupa caz, dobandirii competentelor necesare realizarii activitatilor specifice treptei de competenta detinute;
c) prejudicierea interesului beneficiarilor actului profesional, inclusiv prin neinformarea corespunzatoare a acestora cu privire la problematica si interventia specifica si, dupa caz, in raport cu costurile implicate de prestarea serviciilor ori prin neutilizarea sau utilizarea incorecta a metodelor si tehnicilor specifice de interventie in asistenta sociala;
d) realizarea unor acte profesionale cu depasirea competentelor date de calificarea si experienta profesionala, astfel cum sunt stabilite prin treptele de competenta profesionala acordate de Colegiu;
e) angajarea in contacte fizice cu depasirea limitelor decentei sau a limitelor date de diferentele culturale, precum si intretinerea de relatii sexuale cu beneficiarii serviciilor de asistenta sociala sau cu rudele acestora pe toata durata prestarii serviciilor profesionale;
f) manifestarea unor comportamente verbale si fizice abuzive sau menite a fi intelese ca avansuri sau solicitari de favoruri sexuale;
g) neindeplinirea obligatiei prevazute la art. 11 alin. (1) lit. d)
(3) Constituie abateri profesionale grave faptele descrise la art. 15 alin. (2), art. 18 alin. (3) si art. 74 alin. (1) lit. f).

Art. 75. -
(1) Sanctiunile care pot fi aplicate in cazul constatarii unor abateri disciplinare/profesionale sunt urmatoarele:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) suspendarea temporara, pentru un interval de 3-12 luni, a avizului de exercitare a profesiei sau, dupa caz, a atestatului de libera practica in asistenta sociala;
d) suspendarea dreptului de trecere intr-o treapta de competenta superioara, pentru o perioada de 3-6 luni; sau, dupa caz, a atestatului de libera practica in asistenta sociala;
f) interdictia de a face parte din organele de conducere ale Colegiului sau structurilor teritoriale ale acestuia, pana la expirarea duratei de aplicare a sanctiunii, in cazul prevazut la lit. c);
g) revocarea din functie a membrilor alesi ai organelor de conducere ale Colegiului si, dupa caz, a organelor de conducere ale structurii teritoriale a Colegiului, in situatia in care sunt retinute in sarcina acestora fapte grave, de natura a prejudicia onoarea si prestigiul profesiei ori care aduc o grava atingere imaginii si intereselor Colegiului
(2) In situatia in care sanctiunea prevazuta la alin. (1) lit. e) este dispusa pentru organele de conducere ale Colegiului, organele de conducere ale structurilor teritoriale sau pentru reprezentantii structurilor teritoriale in Congres, se revoca de drept si mandatul detinut de aceste persoane in calitate de membri ai organelor de conducere sau, dupa caz, reprezentant al sucursalei in Congres.

Art. 76. -
(1) Sanctiunile prevazute la art. 75 alin. (1) lit. a) si b) sunt aplicate de catre Comisia de deontologie profesionala, iar cele prevazute la art. 75 alin. (1) lit. c) - g) de catre BEX
(2) In aplicarea sanctiunilor, Comisia de deontologie profesionala sau, dupa caz, BEX emite hotarari.

Art. 77. - In aplicarea sanctiunilor prevazute in prezentul regulament, se vor lua in considerare gravitatea faptei, imprejurarile in care a fost savarsita si urmarile acesteia, caracterul repetitiv al faptei si conduita profesionala a persoanei responsabile.

Art. 78. -
(1) Nicio sanctiune nu poate fi dispusa fara realizarea unei cercetari disciplinare sau, dupa caz, profesionale prealabile
(2) Procedura cercetarii disciplinare/profesionale prealabile urmareste obtinerea tuturor datelor si dovezilor pertinente pentru analizarea faptelor asistentilor sociali si pentru a putea aprecia in cunostinta de cauza daca o anumita fapta constituie abatere disciplinara sau profesionala
(3) Cercetarea disciplinara/profesionala prealabila se realizeaza de catre Comisia de deontologie profesionala. In realizarea acestei atributii, Comisia poate solicita deplasarea unei echipe din cadrul Corpului de control profesional al Colegiului pentru efectuarea unor verificari suplimentare in situatiile in care apreciaza necesara realizarea acestora.

Art. 79. -
(1) Colegiul are obligatia de a pastra evidenta sanctiunilor aplicate si de a face, dupa caz, mentiunile corespunzatoare in RNASR
(2) Hotararile de sanctionare sunt pastrate in dosarele asistentilor sociali sau, dupa caz, ale persoanelor luate in evidenta Colegiului si pot fi luate in considerare in situatia solicitarii trecerii intr-o treapta superioara de competenta ori la solicitarea eliberarii atestatului de libera practica
(3) Sanctiunile se prescriu, prin inlaturarea oricaror consecinte ale acestora, urmand a fi radiate din RNASR dupa cum urmeaza:
a) mustrarea se prescrie si se radiaza in termen de 3 luni de la data sanctionarii, daca nu a intervenit o noua sanctiune;
b) avertismentul se prescrie si se radiaza in termen de 6 luni de la data sanctionarii, daca nu a intervenit o noua sanctiune;
c) suspendarea prevazuta la art. 75 alin (1) lit. c) si d) se prescrie si se radiaza in termen de 24 luni de la data expirarii perioadei de suspendare, daca nu a intervenit o noua sanctiune;
d) revocarea din functie, prevazuta la art. 75 alin. (1) lit. g) se prescrie in termen de 36 de luni de la data sanctionarii
(4) In situatia in care inainte de implinirea termenului de prescriptie al unei sanctiuni este aplicata o noua sanctiune, termenul de prescriptie al sanctiunii anterioare se intrerupe, iar noul termen de prescriptie se calculeaza prin cumularea termenelor de prescriptie ale sanctiunilor aplicate
(5) Sanctiunea prevazuta la art. 75 alin. (1) lit. e) nu se prescrie.

Art. 80. -
(1) Nu constituie abateri disciplinare/profesionale faptele asistentilor sociali savarsite in exercitarea profesiei si realizarea actului profesional, daca:
a) s-au produs prin constrangere morala sau fizica, a intervenit cazul fortuit ori iresponsabilitatea;
b) savarsirea acestora a fost impusa de ordinul superiorului ierarhic in situatiile in care nu se putea cunoaste in mod vadit ilegalitatea si nici nu puteau fi prevazute consecinte de natura a se constitui in abateri disciplinare/profesionale;
c) savarsirea acestora a fost impusa de ordinul direct al superiorului ierarhic in situatiile in care asistentul social l-a informat in scris ca fapta este in mod vadit ilegala sau incalca normele specifice exercitarii profesiei ori calitatii actului profesional
(2) Intelesul termenilor de constrangere fizica sau morala, caz fortuit ori iresponsabilitate este cel care rezulta din interpretarea acestor termeni prin prisma dreptului comun.

SECTIUNEA a 2-a

Inregistrarea plangerilor si realizarea cercetarii disciplinare



Art. 81. -
(1) Plangerile privind savarsirea de catre asistentii sociali a unor fapte de natura a atrage sanctionarea lor disciplinara/profesionala sunt adresate presedintelui Colegiului, care le va inainta Comisiei de deontologie profesionala in termen de maximum 5 zile de la inregistrarea acestora
(2) Plangerile vizand abateri disciplinare/profesionale ale presedintelui Colegiului sunt adresate direct Comisiei de deontologie profesionala.

Art. 82. -
(1) Dreptul de a formula plangerile prevazute la art. 81 alin. (1) apartine asistentilor sociali, persoanei vatamate sau reprezentantului legal al acesteia, precum si persoanelor aflate in relatii contractuale cu asistentii sociali, daca se apreciaza ca persoana reclamata a savarsit fapte ce intra sub incidenta art. 72
(2) Plangerea este formulata in limba romana si poate fi depusa personal, prin mandatar ori poate fi transmisa prin posta, cu confirmare de primire sau transmisa prin posta electronica
(3) Organele competente se pot sesiza si din oficiu.

Art. 83. -
(1) Plangerea este considerata admisibila in situatia in care indeplineste urmatoarele conditii de forma, cuprinzand:
a) numele, prenumele, domiciliul si, dupa caz, adresa de corespondenta a petitionarului, inclusiv pentru comunicarea in format electronic;
b) numele, prenumele, functia si locul de munca ori alte elemente care sa permita identificarea si contactarea asistentului social impotriva caruia se indreapta plangerea;
c) locul si contextul in care s-a produs fapta reclamata, precum si descrierea acesteia;
d) elemente doveditoare aduse in sustinerea plangerii, dupa caz;
e) semnatura petitionarului
(2) Termenul in care poate fi formulata plangerea impotriva asistentului social este de un an de la momentul savarsirii faptei reclamate sau al cunoasterii consecintelor prejudiciabile ale acesteia. lit.a)-c) si e), precum si formularea dupa scurgerea termenului prevazut la alin. (2) constituie motiv de inadmisibilitate a acesteia.

Art. 84. -
(1) In termen de maximum 15 zile de la data luarii in evidenta a plangerilor inaintate conform dispozitiilor art. 81, Comisia de deontologie profesionala analizeaza plangerea si se pronunta asupra admisibilitatii si temeiniciei acesteia si informeaza petitionarul asupra acestui aspect
(2) Plangerea este inadmisibila in situatiile prevazute la art. 83 alin. (3) (3) Plangerea este considerata intemeiata in situatiile in care aspectele reclamate vizeaza faptele prevazute la art. 74.

Art. 85. - In situatia in care plangerea este considerata admisibila si intemeiata, Comisa de deontologie profesionala demareaza procedura de cercetare disciplinara/profesionala prealabila.

Art. 86. -
(1) In cadrul cercetarii disciplinare/profesionale prealabile, datele si dovezile necesare sunt obtinute prin audierea sau corespondenta cu persoanele implicate, prin deplasarea in teren, prin culegerea si corelarea de informatii, prin verificarea si analiza unor inscrisuri, fiind realizate, in masura in care este posibil, si copii ale documentelor relevante
(2) Alegerea modalitatii in care sunt culese datele si dovezile necesare analizarii faptei reclamate este stabilita de catre Comisia de deontologie profesionala
(3) Persoanele care realizeaza cercetarea disciplinara/profesionala au dreptul sa solicite si sa analizeze toate documentele apreciate relevante, in masura in care aceasta nu contravine unor norme legale, avand obligatia respectarii confidentialitatii informatiilor si utilizarii acestora numai in scopul clarificarii faptei cercetate.

Art. 87. - Procedura de cercetare disciplinara/profesionala prealabila, precum si aplicarea sanctiunii nu pot depasi 60 de zile de la data la care plangerea a fost considerata admisibila si intemeiata.

Art. 88. -
(1) In cadrul cercetarii disciplinare/profesionale prealabile, audierea persoanei/persoanelor cercetate disciplinar/profesional este obligatorie. In situatia in care aceasta nu poate fi audiata ii pot fi solicitate explicatii scrise fie cu privire la fapta in ansamblu, fie cu privire la intrebari punctuale cuprinse intr-un chestionar formulat in prealabil de catre Comisia de deontologie profesionala
(2) Orice persoana supusa cercetarii disciplinare este tratata cu respect si beneficiaza de prezumtia de nevinovatie pana la finalizarea cercetarii disciplinare/profesionale si, dupa caz, pronuntarii unei sanctiuni in conditiile prezentului regulament
(3) Orice persoana supusa cercetarii disciplinare/profesionale are dreptul de a se apara prin orice mijloc legal apreciat necesar.

Art. 89. - Daca se apreciaza necesar, Comisia de deontologie profesionala poate solicita opinii de specialitate de la persoane avand diverse calificari, a caror experienta sau ale caror cunostinte sunt considerate utile in clarificarea faptei cercetate, precum si opinia consilierului juridic.

Art. 90. -
(1) La finalizarea cercetarii disciplinare/profesionale prealabile este intocmit un raport continand precizari cu privire la modalitatea si sursele de informare cu privire la fapta cercetata, durata cercetarii, descrierea faptei si constatarile rezultate pe parcursul cercetarii, concluziile cercetarii si incadrarea faptei cercetate, precum si propunerile formulate cu privire la aplicarea sau, dupa caz, neaplicarea unor sanctiuni
(2) Raportul este redactat si semnat de persoanele care au efectuat cercetarea disciplinara/profesionala prealabila si, dupa caz, de membrii echipei de control care au efectuat verificari suplimentare
(3) Documentul prevazut la alin. (2) este insotit de documentatia obtinuta pe parcursul cercetarii disciplinare/profesionale prealabile si de orice alte elemente doveditoare ale mentiunilor cuprinse in cadrul acestuia.

Art. 91. -
(1) In situatia in care raportul prevazut la art. 90 alin. (1) nu contine o propunere vizand aplicarea unei sanctiuni, Comisia de deontologie profesionala redacteaza un raspuns motivat, pe care il transmite persoanei care a formulat plangerea, precum si persoanei/persoanelor supuse cercetarii disciplinare/profesionale
(2) In cazul in care raportul prevazut la art. 90 alin. (1) propune aplicarea uneia dintre sanctiunile prevazute la art. 75 alin. (1) lit. a) sau b), Comisia de deontologie profesionala emite hotararea de sanctionare
(3) Daca propunerea vizeaza aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 75 alin. (1) lit. c)-g), raportul prevazut la art. 90 alin. (1) este inaintat BEX in vederea analizarii acestuia si a aplicarii sanctiunii.

Art. 92. -
(1) Hotararea de sanctionare va cuprinde: numarul si data adoptarii, organul emitent, descrierea pe scurt a faptei, mentionarea demersurilor si a documentelor realizate pe parcursul cercetarii disciplinare/profesionale prealabile, incadrarea faptei, sanctiunea aplicata si temeiul legal al acesteia, termenul de contestare si organul competent pentru solutionarea contestatiei, semnatura presedintelui Comisiei de deontologie profesionala sau, dupa caz, a presedintelui Colegiului
(2) Hotararea prin care s-a dispus sanctionarea este comunicata persoanei/persoanelor sanctionate, precum si organizatiei/institutiei in care acestea isi desfasoara activitatea.

Art. 93. -
(1) Contestarea hotararii de sanctionare dispuse de Comisia de deontologie profesionala se realizeaza la BEX, iar contestarea hotararii de sanctionare dispuse de BEX se realizeaza la Consiliu. Termenul de formulare a contestatiei este de maximum 15 zile de la comunicarea hotararii de sanctionare
(2) Contestatia este solutionata in termen de maximum 30de zile de la inregistrarea ei la Colegiu
(3) Contestatarul este obligat sa precizeze in contestatie care sunt elementele contestate, sa isi motiveze contestatia si, daca este cazul, sa prezinte dovezi in sustinerea acesteia. In formularea contestatiei se aplica in mod corespunzator dispozitiile art. 83 alin. (1) lit. a) si e)
(4) Contestatiile depuse ulterior termenelor prevazute la alin. (1) si (2) sau cele care nu indeplinesc conditia prevazuta la alin. (3) sunt considerate inadmisibile.

Art. 94. -
(1) In solutionarea contestatiei este analizata documentatia, pot fi audiate persoanele care pot da informatii relevante si, daca se apreciaza necesar, pot fi solicitate probe suplimentare
(2) In solutionarea contestatiei BEX sau, dupa caz, Consiliul poate decide fie mentinerea sanctiunii aplicate initial, fie inlocuirea acesteia cu o alta sanctiune mai putin severa ori poate aprecia ca fapta savarsita nu necesita aplicarea unei sanctiuni
(3) Contestatia este solutionata prin adoptarea unei hotarari a BEX sau, dupa caz, a Consiliului in care se vor mentiona: numarul si data hotararii prin care se solutioneaza contestatia, numarul, data si emitentul hotararii contestate, descrierea succinta a demersurilor realizate in solutionarea contestatiei, semnatura presedintelui Colegiului. atacata la instanta judecatoreasca competenta.

CAPITOLUL VI Litigiile intre membrii Colegiului



Art. 95. -
(1) Toate neintelegerile de natura profesionala intre asistentii sociali si cele dintre formele independente de exercitare a profesiei urmeaza sa fie rezolvate pe cale amiabila
(2) In caz de nesolutionare a litigiilor de natura profesionala pe cale amiabila, persoanele prevazute la alin. (1) au obligatia de a sesiza, pentru conciliere, Colegiul
(3) BEX/Comisia de deontologie are competenta analizarii situatiei de litigiu create, precum si a efectuarii tuturor actelor necesare concilierii, inainte de sesizarea altor instante.

Art. 96. - Sesizarile sunt formulate de oricare dintre partile aflate in litigiu si pot fi inaintate BEX/Comisiei de deontologie profesionala in forma scrisa, depuse in mod direct, prin mandatar sau transmise prin posta, cu confirmare de primire. In sesizare este descrisa situatia reclamata si pot fi anexate documente doveditoare.

Art. 97. -
(1) Initierea procedurii de conciliere este realizata in cel mult 30 de zile de la sesizare
(2) In realizarea concilierii este obligatorie ascultarea partilor. Modalitatea concreta de realizare a procedurii de conciliere este stabilita de Comisia de deontologie profesionala si se supune aprobarii BEX
(3) In situatia in care se apreciaza ca aspectele sesizate nu sunt de competenta Colegiului sau nu necesita procedura de conciliere, Comisia de deontologie profesionala va formula un raspuns motivat persoanei care a formulat sesizarea.

CAPITOLUL VII RNASR



Art. 98. -
(1) RNASR este un document public care cuprinde evidenta asistentilor sociali din Romania, precum si a formelor independente de exercitare a profesiei de asistent social
(2) RNASR are doua parti:
a) partea I - evidenta asistentilor sociali;
b) partea a II-a - evidenta formelor independente de exercitare a profesiei de asistent social
(3) RNASR este pus la dispozitia beneficiarilor serviciilor de asistenta sociala, precum si a oricaror entitati interesate, in scopul de a certifica calitatea de asistent social, dreptul de a exercita activitatile prevazute la art. 3 alin. (3) din Lege si competentele profesionale ale asistentilor sociali
(4) Registrul national al asistentilor sociali din Romania se publica anual in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Registrul se reactualizeaza trimestrial si se afiseaza si pe site-ul oficial al Colegiului.

Art. 99. -
(1) Evidenta sanctiunilor aplicate si radierea acestora, a mentiunilor vizand suspendarea/incetarea calitatii de asistent social, a celor vizand suspendarea activitatii formelor independente de exercitare a profesiei, precum si evidenta prestatorilor de servicii care se deplaseaza in Romania in scopul exercitarii temporare si ocazionale a profesiei de asistent social se realizeaza in cadrul unor anexe ale RNASR, care se afiseaza pe site-ul oficial al Colegiului si se reactualizeaza trimestrial
(2) Evidenta persoanelor prevazute la art. 34 alin. (2) din Lege, carora li se elibereaza certificate de exercitare a atributiilor de asistent social, se realizeaza separat de cea a asistentilor sociali cu aviz de exercitare a profesiei sau, dupa caz, cu atestat de libera practica, in cadrul unei anexe a RNASR intitulate „Persoane cu atributii de asistent social”, care se publica pe site-ul Colegiului National al Asistentilor Sociali din Romania si se actualizeaza lunar/trimestrial
(3) Orice alte date/informatii care urmeaza a fi inscrise in RNASR pot fi redate in cadrul unor anexe ale acestuia. Datele si informatiile, precum si anexele in care urmeaza a fi inscrise acestea se stabilesc prin hotarare a BEX.


EMBLEMA cu sigla Colegiului National al Asistentilor Sociali Colegiul National al Asistentilor Sociali din Romania - C.N.A.S.R.*

 

______

* Forma, modelul, graficul si culorile vor fi aprobate de catre Biroul executiv al Colegiului National al Asistentilor Sociali.