Reguli de validare a cazurilor spitalizate in regim de spitalizare continua
din 12/02/2008
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 133 din 20/02/2008
Sunt invalidate urmatoarele cazuri:
A01 Cazuri ale caror date incalca specificatiile tehnice ale setului minim de
date la nivel de pacient
Motiv: Aceste cazuri nu pot fi colectate in baza de date nationala din cauza
existentei unor erori (de exemplu, lipsa unor date obligatorii sau neconcordanta
cu nomenclatoarele in vigoare). Sub incidenta acestei reguli intra si foile care
nu respecta criteriul de numar unic de foaie pe spital si an (care anterior erau
invalidate prin regula A05 "Cazuri cu numar de FOCG invalid"), deoarece numarul
unic de foaie pe spital si an face parte din specificatiile setului minim de
date la nivel de pacient (Ordinul ministrului sanatatii publice si al
presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 1.782/576/2006
privind inregistrarea si raportarea statistica a pacientilor care primesc
servicii medicale in regim de spitalizare continua si spitalizare de zi, cu
modificarile si completarile ulterioare).
A02 Cazuri raportate pe sectii in care nu se intocmeste foaia de observatie
clinica generala, denumita in continuare FOCG (de exemplu, cazurile care sunt
raportate pe sectiile ATI, sectii paraclinice, structuri de urgenta etc.)
Motiv: Conform reglementarilor in vigoare, FOCG se intocmeste doar pentru
pacientii spitalizati in sectii clinice: medicale sau chirurgicale (cu exceptia
sectiilor ATI).
A03 Cazuri cu data interventiei chirurgicale principale in afara intervalului de
spitalizare
Motiv: Cel putin una dintre urmatoarele date este eronata: data internarii, data
externarii, data interventiei chirurgicale principale.
A04 Cazuri decedate, pentru care nu exista concordanta intre tipul externarii si
starea la externare
Motiv: Pentru cazurile decedate, informatia privind decesul este cuprinsa atat
in rubrica "Tip externare", cat si in rubrica "Stare la externare". In situatia
in care cele doua informatii nu concorda, este vorba de o eroare in cel putin
una dintre rubrici.
A05 Cazuri cu varsta negativa
Motiv: Cel putin una dintre urmatoarele date este eronata: data nasterii, data
internarii.
A06 Cazuri cu durata de spitalizare negativa
Motiv: Cel putin una dintre urmatoarele date este eronata: data internarii, data
externarii.
A07 Cazuri concomitente
Motiv: Aceste cazuri reprezinta episoade de spitalizare pentru acelasi pacient,
care se suprapun in timp.
A08 Cazuri neclasificabile
Motiv: Aceste cazuri au erori pe datele care influenteaza clasificarea lor.
A09 Cazuri pentru care nu s-au inregistrat complet datele privind tipul de
asigurare CNAS a pacientului
Explicatii: Sunt invalidate cazurile in care statutul de asigurat al pacientului
- asigurat CNAS, asigurat CNAS si voluntara - impune completarea tipului de
asigurare. De asemenea, sunt invalidate cazurile in care nu a fost completata
informatia privind casa de asigurari de sanatate, desi tipul de asigurare -
"Obligatorie CAS", "Facultativa CAS" o impune.
Motiv: Informatia privind tipul asigurarii de sanatate a pacientului este
inclusa in setul minim de date la nivel de pacient, a carui raportare este
obligatorie.
A10 Cazuri pentru care nu s-au inregistrat datele privind categoria de asigurat
a pacientului
Explicatii: Sunt invalidate cazurile pentru care categoria de asigurat a
pacientului nu a fost completata, desi tipul de asigurare "Obligatorie CAS" o
impune.
Motiv: Informatia privind categoria de asigurat a pacientului este inclusa in
setul minim de date la nivel de pacient, a carui raportare este obligatorie.
A11 Cazurile internate la cerere
Motiv: Conform legislatiei in vigoare, serviciile spitalicesti efectuate la
cerere nu sunt suportate din Fondul national unic de asigurari sociale de
sanatate.
A12 Cazurile care nu indeplinesc conditiile finantarii din Fondul national unic
de asigurari sociale de sanatate din punct de vedere al asigurarii de sanatate
si al criteriului de internare
Motiv: Conform legislatiei in vigoare, serviciile spitalicesti furnizate
pacientilor neasigurati si celor cu asigurare facultativa CAS sunt suportate din
Fondul national unic de asigurari sociale de Sanatate numai in cazul urgentelor
medico-chirurgicale si al bolilor cu potential endemo-epidemic.
A13 Cazuri pentru care nu s-a inregistrat criteriul de internare a pacientului
Explicatii: Se aplica tuturor asiguratilor CNAS (cu sau fara asigurare
voluntara).
Motiv: Conform reglementarilor in vigoare, informatia privind criteriul de
internare a pacientului este inclusa in setul minim de date la nivel de pacient,
a carui raportare este obligatorie.
A14 Cazuri de transplant
Motiv: Conform legislatiei in vigoare, transplanturile sunt finantate integral
de catre Ministerul Sanatatii Publice. De asemenea, nu sunt finantate din Fondul
national unic de asigurari sociale de sanatate procedurile de prelevare de
organe de la donatori decedati.
A15 Cazuri pentru care nu s-au inregistrat corespunzator informatiile cu privire
la interventia chirurgicala principala
Exceptii: Cazurile fara interventie chirurgicala principala
Motiv: Conform reglementarilor in vigoare, informatiile privind interventia
chirurgicala principala - data interventiei chirurgicale principale si codul de
parafa al medicului operator - sunt incluse in setul minim de date la nivel de
pacient, a carui raportare este obligatorie.
A16 Cazuri pentru care nu s-au inregistrat complet datele despre cetatenia
pacientului
Explicatii: Se aplica exclusiv cazurilor cu cetatenie straina sau dubla (romana
si straina), pentru care nu s-a inregistrat si tara.
Motiv: Informatia privind cetatenia pacientului este inclusa in setul minim de
date la nivel de pacient, a carui raportare este obligatorie.
B01 Cazuri cu varsta peste 124 de ani
Motiv: In cele mai multe situatii de acest fel este vorba de o eroare in cel
putin una dintre urmatoarele rubrici: data nasterii, data internarii.
B02 Cazuri cu durata de spitalizare peste 365 de zile
Motiv: In cele mai multe situatii de acest fel este vorba de o eroare in cel
putin una dintre urmatoarele rubrici: data internarii, data externarii.
B03 Pacientii pentru care nu a fost inregistrat/a fost inregistrat gresit codul
numeric personal (CNP)
Exceptii: Fac exceptie de la aceasta regula cazurile de nou-nascuti (varsta 0-28
de zile) si cazurile de cetateni straini.
Motiv: Conform prevederilor legale, furnizorii de servicii medicale trebuie sa
inregistreze codul numeric personal al asiguratilor.
B04 Transferuri intraspitalicesti si reinternari in aceeasi zi sau la un
interval de o zi in acelasi tip de ingrijiri
Motiv: Aceste cazuri sunt considerate ca un episod de spitalizare unic.
Exceptii: Fac exceptie cazurile care sunt transferate/reinternate in acelasi
spital, dar intre/in sectii cu tip de ingrijiri diferit (din sectii cu ingrijiri
de tip acut in sectii cu ingrijiri de tip cronic/de recuperare sau invers).
Explicatii: Specificarea sectiilor unde se intocmesc FOCG pentru ingrijiri de
tip cronic, reglementata de Ordinul ministrului sanatatii publice si al
presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 1.782/576/2006, cu
modificarile si completarile ulterioare.
B05 Cazuri pentru care niciuna dintre interventiile chirurgicale efectuate nu
este in concordanta cu diagnosticul principal
Motiv: In cele mai multe situatii de acest fel, cel putin una dintre urmatoarele
informatii este eronata: diagnosticul principal, procedurile efectuate.
B06 Cazuri cu diagnostic principal inacceptabil
Motiv: Diagnosticul principal contravine regulilor de codificare.
Algoritm: Se invalideaza cazurile clasificate in DRG 961Z (Diagnostice
principale inacceptabile).
B07 Cazuri cu diagnostic neonatal neconcordant cu varsta/greutatea
Motiv: Diagnosticul principal contravine regulilor de codificare.
Algoritm: Se invalideaza cazurile clasificate in DRG 963Z (Diagnostice neonatale
neconcordante cu varsta/greutatea).
B08 Cazuri internate si externate in aceeasi zi
Motiv: In cele mai multe situatii de acest fel este vorba de o eroare de
inregistrare a datei de internare si/sau de externare ori de un caz cu
posibilitate de rezolvare in spitalizare de zi
Exceptii: De la aceasta regula fac exceptie cazurile decedate si cazurile care
sunt clasificate in grupurile de diagnostice specifice spitalizarii de zi.
Metodologie
din 12/02/2008
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 133 din 20/02/2008
de evaluare a cazurilor invalidate pentru care se solicita
revalidarea
|
|
Evaluarea cazurilor invalidate de catre SNSPMS, pentru care se solicita
revalidarea, precum si a cazurilor pentru care casele de asigurari de
sanatate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, Casa Asigurarilor de
Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii
Judecatoresti si Casa Asigurarilor de Sanatate a Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, denumite in continuare case
de asigurari de sanatate, au constatat nereguli privind corectitudinea
datelor inregistrate se realizeaza in cadrul unei comisii de analiza.
Comisia de analiza este formata din reprezentanti ai casei de asigurari de
sanatate si reprezentanti ai spitalului, cu exceptia medicului curant al
cazului respectiv. Membrii Comisiei de analiza vor fi desemnati in scris de
catre cele doua institutii.
Spitalul este obligat sa puna in aplicare deciziile Comisiei de analiza.
1. Descrierea generala a procesului
Inregistrarile electronice transmise de spitale catre SNSPMS sunt supuse
procesului de validare in conformitate cu regulile de validare prevazute in
prezentul ordin. Inregistrarile sunt returnate spitalelor, impreuna cu
rezultatul validarii (validat sau invalidat).
Pentru cazurile invalidate se specifica si motivul invalidarii. Pentru
cazurile invalidate spitalele vor revedea datele care au determinat
invalidarea si vor putea revalida cazurile respective prin retransmiterea
lor catre SNSPMS, dupa ce le corecteaza si/sau cer aviz de revalidare din
partea Comisiei de analiza.
Avizul de revalidare se poate obtine numai dupa evaluarea cazurilor
respective de catre Comisia de analiza.
Retransmiterea cazurilor pentru revalidare se face doar cu ocazia
regularizarilor trimestriale.
Trimestrial, SNSPMS va informa casele de asigurari de sanatate cu
privire la cazurile revalidate, prin aviz de revalidare, precizand, pentru
fiecare caz, urmatoarele: numarul FOCG, data internarii, data externarii,
sectia. Pe baza acestor informari, casele de asigurari de sanatate au
obligatia de a verifica daca datele puse la dispozitie de SNSPMS coincid cu
informatiile din deciziile de validare ale Comisiei de analiza. In cazul
constatarii unor neconcordante intre cele doua documente, casele de
asigurari de sanatate vor anunta spitalul pentru ca acesta din urma sa
modifice inregistrarile respective in conformitate cu deciziile Comisiei de
analiza.
Nerespectarea reglementarilor privind datele clinice la nivel de pacient
(neconcordanta dintre datele colectate electronic si datele din FOCG,
neconcordanta dintre datele inscrise in FOCG si serviciile efectuate in
realitate, codificari care nu respecta reglementarile in vigoare si orice
alte situatii de acest fel), constatate in urma controalelor efectuate la
spital de catre casele de asigurari de sanatate, pot fi contestate de spital
si se solutioneaza prin intermediul Comisiei de analiza, convocata la
initiativa spitalului.
2. Aspecte tehnice
2.1. Clasificarea regulilor de validare
Regulile de validare sunt clasificate in doua grupe, in functie de
posibilitatea supunerii datelor respective spre evaluare de catre Comisia de
analiza:
- grupa A - reguli pentru care datele respective nu pot fi supuse
evaluarii;
- grupa B - reguli pentru care datele respective pot fi supuse evaluarii.
De exemplu:
un caz cu varsta negativa va fi invalidat pe regula A05, dar datele
care au determinat invalidarea (data nasterii si data internarii) nu pot fi
supuse evaluarii de catre Comisia de analiza, ci ele trebuie verificate si
corectate de spital;
un caz pentru care nu a fost inregistrat CNP va fi invalidat pe regula
B03, dar cauza invalidarii (lipsa CNP) poate fi supusa evaluarii de catre
Comisia de analiza si, in situatia in care spitalul prezinta o justificare
pertinenta pentru lipsa acestuia, Comisia de analiza poate aviza cazul pe
regula respectiva.
Observatie: Avizul de revalidare se refera la caz si nu la regulile de
validare, ceea ce inseamna ca avizul de revalidare nu se poate da decat
atunci cand cazul este avizat pe toate regulile de tip B. Concret, daca un
caz este invalidat pe mai multe reguli de tip B, iar pe cel putin una dintre
aceste reguli cazul nu primeste un aviz favorabil, cazul nu va fi avizat
pentru revalidare si, implicit, el nu va mai fi retransmis catre SNSPMS.
2.2. Proceduri
Spitalul poate actiona dupa cum urmeaza:
a) Pentru cazurile invalidate la SNSPMS
Interventia spitalului asupra datelor cazurilor invalidate trebuie sa
tina cont de urmatoarele reguli:
- datele care vor fi corectate sunt cele care au incalcat regulile din
grupa A;
- datele pentru care se poate cere avizul casei de asigurari de sanatate
in vederea revalidarii sunt cele care au incalcat regulile din grupa B.
Cererea avizului de revalidare presupune ca datele respective sa nu fie
modificate.
Deoarece un caz invalidat poate avea date incorecte care trebuie
corectate si/sau date corecte pentru care se va cere avizul de revalidare,
inseamna ca exista trei situatii:
1. Cazul invalidat are exclusiv date incorecte.
In aceasta situatie se corecteaza datele respective si se retransmite
cazul cu corecturile efectuate la SNSPMS.
2. Cazul invalidat are exclusiv date corecte.
In aceasta situatie nu se fac niciun fel de modificari si se cere avizul
de revalidare.
Daca avizul este nefavorabil, cazul nu se va mai retransmite la SNSPMS.
Daca avizul este favorabil, cazul se va retransmite ca "Cerere de
validare" la SNSPMS.
3. Cazul invalidat are atat date incorecte, cat si date corecte.
In aceasta situatie se corecteaza datele incorecte si se cere avizul de
revalidare pentru datele corecte (fara a se face niciun fel de modificari pe
acestea).
Daca avizul este nefavorabil, cazul nu se va mai retransmite la SNSPMS.
Daca avizul este favorabil, cazul se va retransmite ca "Cerere de
validare" la SNSPMS.
Observatii:
- Retransmiterea unui caz cu modificari efectuate nu asigura validarea
lui decat daca modificarile au corectat eroarea. De exemplu, daca se
modifica un cod de diagnostic eronat cu alt cod diagnostic tot eronat, cazul
va fi din nou invalidat.
- Retransmiterea unui caz cu date corectate nu asigura validarea lui
decat pe regulile corespunzatoare acelor date. De exemplu, daca pentru un
caz invalidat pe regulile A03 si A05 se corecteaza eroarea referitoare la
data interventiei chirurgicale principale, dar nu si eroarea referitoare la
varsta (sau invers), cazul va fi din nou invalidat.
- "Cererea de validare" are efect doar pe regulile din grupa B. Daca
invalidarea cazului s-a produs si pe alte reguli, retransmiterea ca "Cerere
de validare" fara corectarea celorlalte cauze de invalidare se va solda tot
cu invalidarea cazului.
b) Pentru cazurile invalidate la solicitarea casei de asigurari de
sanatate
In situatia in care in urma evaluarii cazurilor respective de catre casa
de asigurari de sanatate/Comisia de analiza se decide modificarea/anularea
acestora, spitalul le va retransmite la SNSPMS astfel: cazurile care trebuie
anulate se vor transmite ca "Anulat", iar cazurile care trebuie modificate
se vor retransmite ca "Anulat si retransmis".
Spitalele trebuie sa transmita inregistrarile electronice modificate ale
acestor cazuri la SNSPMS cu ocazia urmatoarei regularizari trimestriale
pentru anul in curs. Pentru cazurile aferente anului precedent, spitalele
trebuie sa transmita inregistrarile electronice modificate ale acestor
cazuri la SNSPMS, la termenele prevazute in prezentul ordin.
SNSPMS va genera catre spital si casa de asigurari de sanatate un raport
cu clasificarea grupelor de diagnostic a acestor cazuri.
3. Obtinerea avizului de revalidare prin Comisia de analiza a cazurilor
invalidate la SNSPMS
Primul pas in obtinerea avizului de revalidare il constituie sesizarea
de catre spital a medicului-sef din cadrul caselor de asigurari de sanatate,
pe baza modelului prezentat mai jos:
Spitalul ................................
Catre: medicul-sef al Casei de Asigurari de Sanatate .................
Lista cazurilor invalidate pentru care se solicita revalidarea
prin Comisia de analiza, conform Ordinului presedintelui
Casei Nationale de Sanatate nr. 99/2008
Nr. crt.
....................................................................
Cod spital
..................................................................
Sectia
......................................................................
Nr. FOCG
....................................................................
Data externarii pacientului
.................................................
Reguli pentru care se solicita validarea*)
..................................
Motivul pentru care se solicita validarea
...................................
___________
*) Se va nota in cate un rand separat fiecare regula pentru care se
solicita revalidarea.
Data ................
Director general,
.................................
Semnatura si stampila
Medicul-sef din cadrul casei de asigurari de sanatate are obligatia de a
organiza o intalnire a Comisiei de analiza in termen de maximum 10 zile de
la primirea instiintarii de la spital. Modalitatea practica de evaluare a
cazurilor externate este decisa de Comisia de analiza si va consta, dupa
caz, in:
- evaluarea dosarelor medicale originale, prin vizitarea spitalelor
vizate;
- evaluarea cazurilor pe baza dosarelor trimise de spitale (copie de pe
dosarul medical al pacientilor invalidati).
Informatiile urmarite in evaluare de catre Comisia de analiza includ:
- motivul internarii;
- diagnosticele principale si secundare, acordandu-se atentie relatiei
dintre acestea atat din punctul de vedere medical, cat si din punctul de
vedere al cronologiei acestora;
- sectia/sectiile in care a fost ingrijit si din care a fost externat
pacientul;
- motivul externarii;
- interventiile chirurgicale - tipul acestora, eventualele complicatii;
- alte informatii pe care Comisia de analiza le considera utile.
Analiza fiecarui caz se incheie cu un raport scris al Comisiei de
analiza, in care sunt mentionate argumentele care au condus la avizarea sau
neavizarea cazului, raport semnat de toti membrii comisiei care au
participat la evaluarea cazului respectiv. Raportul va fi elaborat in doua
exemplare, pentru spital si, respectiv, pentru casa de asigurari de
sanatate, si va contine in mod explicit decizia de avizare sau neavizare
pentru revalidare a fiecarui caz.