Art. 1. - Se aprobă Normele privind implementarea şi
dezvoltarea
sistemului
de
menţinere
a
competenţelor
profesionale pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei şi pentru alte categorii de personal care desfăşoară
activităţi specifice în operaţiunile de transport pe căile ferate din
România, prevăzute în anexa nr. 1, care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Lista funcţiilor cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei, care se formează-califică, perfecţionează şi verifică
profesional periodic la CENAFER, prevăzută în anexa nr. 1 la
Hotărârea Guvernului nr. 1.663/2004 privind organizarea şi
funcţionarea Centrului Naţional de Calificare şi Instruire
Feroviară - CENAFER, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 983 din 26 octombrie 2004, cu
modificările şi completările ulterioare, se actualizează şi se
înlocuieşte cu lista prevăzută în anexa nr. 2, care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - (1) Respectarea cerinţelor obligatorii de siguranţă
feroviară pe căile ferate din România impune implementarea şi
dezvoltarea unui sistem de menţinere a competenţelor
profesionale pentru personalul care desfăşoară activităţi
specifice în operaţiunile de transport pe căile ferate.
(2) Prin personal care desfăşoară activităţi specifice în
operaţiunile de transport pe căile ferate din România, în sensul
prezentului ordin, se înţelege:
a) personal cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei pe căile
ferate;
b) alte categorii de personal care desfăşoară activităţi
specifice în operaţiunile de transport pe căile ferate.
Art. 4. - Pentru alte categorii de personal care desfăşoară
activităţi specifice în operaţiunile de transport pe căile ferate din
România, operatorii economici vor elabora proceduri specifice
proprii, bazate pe implementarea şi dezvoltarea unui sistem de
menţinere a competenţelor profesionale pentru acest personal,
aprobate de conducerea acestora şi avizate de conducerile
Centrului Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară -
CENAFER şi Autorităţii de Siguranţă Feroviară Române -
ASFR din cadrul Autorităţii Feroviare Române - AFER.
Art. 5. - (1) Centrul Naţional de Calificare şi Instruire
Feroviară - CENAFER, organism naţional specializat al
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, este organismul de
certificare
a
competenţelor
profesionale
desemnat
de
autoritatea de stat pentru aplicarea prezentului ordin.
(2) Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română din cadrul
Autorităţii Feroviare Române - AFER este autoritatea
competentă desemnată de autoritatea de stat pentru aplicarea
prezentului ordin.
(3) Operatorii economici care desfăşoară operaţiuni de
transport feroviar, denumiţi în continuare operatori economici,
sunt:
a) administratorul/administratorii de infrastructură feroviară;
b) gestionarii de infrastructură feroviară neinteroperabilă;
c) operatorii de transport feroviar;
d) operatorii economici care deţin, în proprietate, în leasing
sau cu chirie, linii ferate industriale racordate la infrastructura
feroviară publică şi/sau la infrastructura feroviară privată
deschisă circulaţiei publice;
e) operatorii economici care deţin, în proprietate sau cu
chirie, vehicule feroviare care circulă pe infrastructura feroviară;
f) operatorii economici care desfăşoară activităţi conexe şi
adiacente transportului feroviar.
Art. 6. - Activităţile prestate de organismul de certificare a
competenţelor profesionale desemnat de autoritatea de stat se
efectuează
pe
bază
de
tarife
aprobate
de
Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii.
Art. 7. - Autoritatea competentă, organismul de certificare a
competenţelor profesionale şi operatorii economici care
desfăşoară operaţiuni de transport feroviar vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 8. - (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2) La data de 31 decembrie 2010, Ordinul Ministerului
Transporturilor şi Telecomunicaţiilor nr. 1.789/1984 privind
organizarea activităţii de perfecţionare a pregătirii profesionale
a oamenilor muncii din unităţile Ministerului Transporturilor şi
Telecomunicaţiilor şi a autorizării şi verificării periodice a
cunoştinţelor personalului care participă la asigurarea efectuării
transporturilor în condiţii de deplină siguranţă, pentru domeniul
feroviar, publicat în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste
România, se abrogă, iar Dispoziţia preşedintelui Societăţii
Naţionale a Căilor Ferate din România nr. 1/75/1996 privind
organizarea activităţii de perfecţionare a pregătirii profesionale,
a verificării periodice şi a autorizării personalului SNCFR,
publicată în Foaia Oficială CFR nr. 1 din data de 7 iunie 1996,
îşi încetează aplicabilitatea.
(3) La data intrării în vigoare a prezentului ordin, anexa nr. 2
,,Metodologie de organizare şi de derulare a programelor de
verificare profesională periodică a personalului care efectuează
ACTE
ALE
ORGANELOR
DE
SPECIALIT A T E
ALE
ADMINISTRAŢIEI
PUBLICE
CENTRALE
MINISTERUL TRANSPORTURILOR ŞI INFRASTRUCTURII
ORDIN
pentru aprobarea Normelor privind implementarea şi dezvoltarea sistemului de menţinere
a competenţelor profesionale pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei
şi pentru alte categorii de personal care desfăşoară activităţi specifice în operaţiunile de transport
pe căile ferate din România şi pentru actualizarea Listei funcţiilor cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei, care se formează-califică, perfecţionează şi verifică profesional periodic la CENAFER
În temeiul prevederilor art. 1 alin. (2), ale art. 5 alin. (1) lit. m) şi ale art. 6 din anexa nr. 2 ,,Regulament de organizare şi
funcţionare al Centrului Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară - CENAFER" la Hotărârea Guvernului nr. 1.663/2004 privind
organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară - CENAFER, cu modificările ulterioare, precum
şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin:
activităţi specifice desfăşurării transportului feroviar" la Ordinul
ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.261/2005
privind aprobarea metodologiilor de organizare şi de derulare a
programelor de formare-calificare, perfecţionare şi verificare
profesională periodică a personalului care efectuează activităţi
specifice desfăşurării transportului feroviar, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 118 din 8 februarie 2006,
se abrogă.
Art. 9. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin, ordinul
ministrului transporturilor şi infrastructurii pentru aprobarea
Normelor privind implementarea şi dezvoltarea sistemului de
menţinere a competenţelor profesionale pentru personalul cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei şi pentru alte categorii de
personal care desfăşoară activităţi specifice în operaţiunile
de transport pe căile ferate din România îşi încetează
aplicabilitatea.
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
Bucureşti, 12 octombrie 2010.
Nr. 815.
ANEXA Nr. 1
NORME
privind implementarea şi dezvoltarea sistemului de menţinere a competenţelor profesionale pentru personalul
cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei şi pentru alte categorii de personal care desfăşoară activităţi specifice
în operaţiunile de transport pe căile ferate din România
Dispoziţii generale
ARTICOLUL 1
Cadrul european al calificărilor (EQF) este un cadru de referinţă
care facilitează învăţarea pe tot parcursul vieţii. În contextul
Cadrului european al calificărilor se definesc următoarele:
- competenţa profesională reprezintă capacitatea dovedită
de a utiliza cunoştinţe, abilităţi şi capacităţi personale, sociale
şi/sau metodologice în situaţii de muncă ori de studiu;
- cunoştinţele reprezintă rezultatul asimilării de informaţii
prin învăţare. Acestea sunt ansamblul de fapte, principii, teorii şi
practici legate de un anumit domeniu de muncă sau de studiu.
Cunoştinţele sunt descrise ca teoretice şi/sau faptice;
- abilităţile reprezintă capacitatea de a aplica şi de a utiliza
cunoştinţe pentru a duce la îndeplinire sarcini şi pentru a rezolva
probleme. Abilităţile sunt descrise ca fiind cognitive (implicând
utilizarea gândirii logice, intuitive şi creative) sau practice
(implicând dexteritate manuală şi utilizarea de metode,
materiale, unelte şi instrumente).
ARTICOLUL 2
(1) Sistemul de menţinere a competenţelor profesionale este
element de bază al sistemului de management al siguranţei.
(2) Pentru menţinerea şi dezvoltarea competenţelor
profesionale la un nivel calitativ ridicat şi în scopul respectării
cerinţelor privind siguranţa feroviară, se impune ca personalul cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, precum şi alte categorii
de personal care desfăşoară activităţi specifice în operaţiunile
de transport pe căile ferate din România să fie cuprinse şi
integrate într-un sistem de menţinere a competenţelor
profesionale.
(3) Sistemul de menţinere a competenţelor profesionale
reprezintă cadrul minim necesar pentru realizarea obiectivelor
siguranţei circulaţiei pe căile ferate şi cuprinde totalitatea
programelor de formare profesională continuă din domeniul
feroviar.
(4) Programele de formare profesională continuă din
domeniul feroviar cuprind totalitatea activităţilor de pregătire
teoretică, practică, autoinstruire şi de evaluare în vederea
realizării obiectivelor de menţinere şi dezvoltare a competenţelor
profesionale specifice funcţiei.
(5) Programele de formare profesională continuă din
domeniul feroviar se efectuează prin:
a) instruirea profesională realizată prin:
- instruirea profesională teoretică;
- instruirea practică de serviciu;
- autoinstruirea profesională continuă;
b) verificarea profesională periodică realizată prin evaluarea
pentru confirmarea periodică a competenţelor profesionale.
ARTICOLUL 3
Pentru personalul care desfăşoară activităţi specifice în
operaţiunile de transport pe căile ferate din România, altul decât
cel cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, operatorii
economici vor elabora proceduri specifice proprii, bazate pe
implementarea şi dezvoltarea unui sistem de menţinere a
competenţelor profesionale.
CAPITOLUL I
Programe de formare profesională continuă din domeniul
feroviar
ARTICOLUL 4
(1) Pentru a fi cuprins şi integrat într-un sistem de menţinere
a competenţelor profesionale, personalul cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei pe căile ferate din România trebuie să
posede, conform funcţiei cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei şi tipurilor de material rulant sau tipurilor de instalaţii
de siguranţa circulaţiei, următoarele documente specifice, după caz:
a) certificat de calificare profesională, obţinut prin evaluarea
competenţelor profesionale dobândite în urma absolvirii
programelor de calificare profesională într-o ocupaţie specifică
transportului feroviar;
b)
certificat
de
absolvire,
obţinut
prin
evaluarea
competenţelor profesionale dobândite în urma absolvirii
programelor de specializare/perfecţionare;
c) certificat de competenţe profesionale sau pentru
confirmarea periodică a competenţelor profesionale, obţinut prin
evaluarea competenţelor profesionale;
d) autorizaţie pentru exercitarea funcţiei personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei;
e) autorizaţie pentru manipularea unor tipuri de instalaţii de
siguranţă şi/sau pentru efectuarea de activităţi specifice altor
funcţii cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei;
f) permis de mecanic de locomotivă;
g) certificat complementar al mecanicului de locomotivă.
(2) Documentele menţionate la alin. (1) lit. a)-c) se
eliberează de către organismul de certificare a competenţelor
profesionale.
(3) Documentele menţionate la alin. (1) lit. d)-f) se
eliberează de autoritatea competentă.
(4) Documentele menţionate la alin. (1) lit. g) se eliberează
de operatorii economici care desfăşoară operaţiuni de transport
feroviar.
ARTICOLUL 5
Operatorii economici care desfăşoară operaţiuni de transport
feroviar sunt obligaţi să utilizeze în efectuarea activităţilor privind
siguranţa circulaţiei numai personal care face parte din sistemul
de menţinere a competenţelor profesionale în operaţiunile de
transport pe căile ferate din România.
ARTICOLUL 6
(1) Obţinerea documentelor menţionate la art. 4 alin. (1)
determină includerea posesorului în programul de formare
profesională continuă.
(2) Pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei pe căile ferate care a întrerupt programul de formare
profesională continuă mai mult de 12 luni consecutive se impune
redobândirea valabilităţii documentelor prevăzute la art. 4 alin. (1)
lit. d)-f) deţinute de către acesta.
(3) Programul de formare profesională continuă din domeniul
feroviar conţine 3 moduri de abordare a cerinţelor dezvoltării
profesionale continue:
- abordarea bazată pe informaţii din exterior, prin stabilirea
unei anumite cantităţi de elemente ce trebuie învăţate, fiind
considerate corespunzătoare pentru dezvoltarea şi menţinerea
competenţei;
- abordarea bazată pe informaţii din interior, potrivit căreia
personalului care efectuează activităţi specifice desfăşurării
transportului feroviar i se cere să demonstreze, prin intermediul
rezultatelor, că menţine şi dezvoltă competenţele profesionale;
- abordarea combinată, prin care se îmbină în mod efectiv
şi eficient informaţiile primite prin cele două moduri de abordare
de mai sus, se fixează cantităţile de elemente de învăţat cerute
şi se măsoară rezultatele obţinute.
(4) Programele de formare profesională continuă din
domeniul feroviar pentru personalul cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei cuprind următoarele elemente şi proceduri:
- elementele programelor de formare profesională continuă
din domeniul feroviar:
a)
mijloacele
prin
care
se
va
asigura
menţinerea
competenţelor;
b) dotările, echipamentele şi materialele necesare;
c) programa de pregătire;
d) persoanele cu atribuţii de instruire teoretică şi practică;
e) obiectivele programului de formare profesională continuă
din domeniul feroviar - exprimate în competenţe profesionale,
care urmează a fi menţinute, dezvoltate şi confirmate periodic
pentru fiecare persoană cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei;
f) duratele de pregătire pentru realizarea obiectivelor
propuse;
g) numărul minim şi maxim de participanţi pentru un ciclu sau
o serie de pregătire;
- procedurile programelor de formare profesională continuă
din domeniul feroviar:
a) procedura de efectuare a instruirii teoretice;
b) procedura de efectuare a instruirii practice de serviciu;
c) procedura de evaluare pentru confirmarea periodică a
competenţelor profesionale.
CAPITOLUL II
Elementele programului de formare profesională continuă
din domeniul feroviar
ARTICOLUL 7
Mijloacele prin care se va asigura menţinerea competenţelor
(1) Programul de formare profesională continuă din domeniul
feroviar pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei se derulează în centre de instruire feroviară ale
operatorilor economici sau în centrele care aparţin organismului
de certificare a competenţelor profesionale, denumite în
continuare centre de instruire.
(2) Centrele de instruire urmăresc creşterea nivelului de
pregătire profesională prin instruire în vederea menţinerii
competenţelor profesionale dobândite, precum şi pentru
dezvoltarea de noi competenţe în rândul personalului feroviar,
folosind în acest scop cele mai moderne instrumente oferite de
tehnologia informaţiei.
ARTICOLUL 8
Dotările, echipamentele şi materialele necesare
Centrele de instruire trebuie să deţină următorul minim de
dotări, echipamente şi materialele necesare instruirii, după cum
urmează:
- sală de clasă cu acces la spaţii igienico-sanitare;
- tehnică didactică;
- material didactic;
- bibliotecă tehnică;
- tehnică audiovideo pentru instruire.
ARTICOLUL 9
Programa de pregătire
(1) Programul de formare profesională continuă din domeniul
feroviar pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei se organizează şi se desfăşoară pe baza programei
de pregătire.
(2) Programa de pregătire conţine următoarele elemente
componente: planurile-cadru, planuri specifice, planuri de lecţie
şi programarea calendaristică a modulelor de instruire.
(3) Elaborarea planurilor-cadru se face de către organismul
de certificare a competenţelor profesionale împreună cu
operatorii economici şi vor fi avizate de autoritatea competentă.
Calendarul întâlnirilor privind elaborarea planurilor-cadru va fi
publicat pe site-ul web propriu al organismului de certificare a
competenţelor profesionale până la data de 1 octombrie a
fiecărui an.
(4) Planurile-cadru se întocmesc în funcţie de specificul şi
complexitatea funcţiei şi sunt elaborate până la data de
15 noiembrie a fiecărui an pentru anul de instruire următor.
(5) Organismul de certificare a competenţelor profesionale,
până în data de 15 noiembrie, va publica pe site-ul web propriu
aceste planuri-cadru.
(6) Planurile specifice se întocmesc de către operatorii
economici prin adaptarea prevederilor planurilor-cadru la
condiţiile concrete activităţii până la data de 15 decembrie a
fiecărui an pentru anul următor de instruire. Planurile specifice
conţin module de instruire teoretică specifice fiecărei funcţii
îndeplinite de către personalul cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei pe căile ferate.
(7) Programarea calendaristică a modulelor de instruire
teoretică se face de către fiecare centru de instruire. Aceasta se
aduce la cunoştinţa personalului care urmează să fie instruit.
(8) Planurile de lecţie se întocmesc de către persoanele cu
atribuţii de instruire profesională teoretică înainte de data
desfăşurării modulului de instruire teoretică respectiv, pe baza
planului specific, şi cuprind:
- funcţia;
- data şi durata modulului de instruire teoretică;
- temele aferente modulului de instruire extrase din planul
specific;
- testarea cunoştinţelor;
- teme suplimentare introduse ulterior întocmirii planului
specific;
- analiza desfăşurării modulului de instruire şi recomandări
pentru studiu individual.
În planul de lecţie se specifică:
- durata alocată;
- bibliografia aferentă;
- metodele de instruire utilizate;
- mijloacele şi materialul didactic folosite;
- exemple de nereguli sau accidente şi incidente feroviare
în legătură cu conţinutul modulului.
ARTICOLUL 10
Persoanele cu atribuţii de instruire profesională teoretică
şi practică de serviciu
(1) Instruirea profesională teoretică şi practică de serviciu a
personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei se va face
numai de către personal care deţine certificat de absolvire a
cursului de perfecţionare ,,Metodologia instruirii adultului din
domeniul feroviar" şi care este atestat pentru instruirea
personalului pe competenţele profesionale specifice funcţiilor pe
care urmează să le instruiască profesional.
(2) Personalul de instruire provine dintre salariaţii cu
experienţă, cu o bună pregătire în domeniu, cu aptitudini
psihopedagogice şi care au absolvit cursul de perfecţionare
,,Metodologia instruirii adultului din domeniul feroviar", organizat
de organismul de certificare a competenţelor profesionale.
(3) Personalul prevăzut la alin. (1), încadrat de un operator
economic, este obligat să se perfecţioneze profesional la
organismul de certificare a competenţelor profesionale cel puţin
o dată la 2 ani. Operatorii economici transmit anual la
organismul
de
certificare
a
competenţelor
profesionale
necesarul de personal care urmează a fi perfecţionat în acest
sens.
ARTICOLUL 11
Obiectivele programului de formare profesională continuă
din domeniul feroviar
(1) Obiectivele programului de formare profesională continuă
din domeniul feroviar sunt crearea unui cadru comun de
referinţă pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei şi sunt exprimate în competenţe profesionale.
(2)
Competenţele
profesionale
ale
personalului
cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei fac obiectul unui catalog
specific, care include toate competenţele funcţiilor personalului
cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, stabilit şi aprobat prin
decizie a directorului general al organismului de certificare a
competenţelor profesionale, cu avizul autorităţii competente.
(3) În funcţie de dinamica dezvoltării, modernizării,
infrastructurii de transport feroviar, precum şi de cea a modificării
reglementărilor, organismul de certificare a competenţelor
profesionale va elabora de fiecare dată un nou catalog specific
al competenţelor profesionale ale funcţiilor personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei.
(4) În anexa nr. 1.1 este prezentată structura de elaborare a
competenţelor profesionale pentru fiecare funcţie deţinută de
personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei.
ARTICOLUL 12
Duratele de pregătire pentru realizarea obiectivelor propuse,
numărul minim şi numărul maxim de participanţi pentru un ciclu
şi o serie de pregătire
(1) Durata, numărul minim şi numărul maxim de participanţi
pentru un ciclu sau o serie de pregătire, periodicitatea instruirii
profesionale şi a evaluării competenţelor profesionale generale
pentru realizarea obiectivelor propuse în cadrul programului de
formare profesională continuă din domeniul feroviar, sunt
stabilite în concordanţă cu specificul şi complexitatea funcţiei
personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, în
conformitate cu anexa nr. 1.2.
(2) Prin procedurile proprii fiecare operator economic
dispune asupra periodicităţii de derulare a modulelor de instruire
teoretică - bilunar, lunar, la două luni, trimestrial, semestrial
sau anual.
CAPITOLUL III
Procedurile programului de formare profesională continuă
din domeniul feroviar
SECŢIUNEA 1
Procedura de instruire profesională teoretică
ARTICOLUL 13
Organizarea instruirii profesionale teoretice
(1) Activitatea
de
instruire
profesională
teoretică
a
personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei se
programează în tot cursul anului calendaristic.
(2)
Instruirea
profesională
teoretică
se
desfăşoară
instituţionalizat - în centre de instruire, prin module de instruire
teoretică, pe grupe pentru personalul din aceeaşi funcţie sau funcţii
cu activitate asemănătoare. Modul de cuprindere a personalului
cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei pe căile ferate la
instruirea profesională teoretică este stabilit în planul-cadru.
(3) Programarea calendaristică a modulelor de instruire
profesională teoretică trebuie să conţină locul - centrul de
instruire, data şi temele de instruire, având la bază programa de
pregătire. Aceasta se întocmeşte de către personalul cu atribuţii
de instruire cu respectarea duratei anuale de instruire
profesională teoretică, specifică fiecărei funcţii a personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei pe căile ferate, prevăzută
în anexa nr. 1.2.
ARTICOLUL 14
Desfăşurarea modulelor de instruire profesională teoretică
(1) Principalul mod de asimilare şi aprofundare a
cunoştinţelor teoretice este studiul individual. Acesta se
efectuează de către fiecare participant la desfăşurarea
modulelor de instruire pe baza recomandărilor date de
personalul cu atribuţii de instruire privind titlul şi conţinutul temei,
precum şi a materialului bibliografic necesar.
(2) Instruirea profesională teoretică instituţionalizată este
constituită în aşa fel încât să abordeze menţinerea şi
dezvoltarea competenţelor. În cadrul instruirii profesionale
teoretice se desfăşoară obligatoriu, în ordinea prezentată,
activităţile:
a) verificarea curentă şi aprecierea cunoştinţelor din tematica
modulului de instruire;
b) reîmprospătarea şi aprofundarea unor probleme insuficient
reţinute de către participanţii la desfăşurarea modulului de instruire;
c) prezentarea şi dezbaterea temelor prevăzute în planul de
lecţie;
d) evaluarea curentă a nivelului de cunoştinţe şi deprinderi
corespunzătoare competenţelor ce rezultă din tematica
modulului de instruire;
e) analiza cauzelor neconformităţilor care au afectat cerinţele
obligatorii de siguranţă feroviară petrecute pe infrastructura
feroviară naţională şi comunitară, prin utilizarea metodelor de
instruire interactive de grup;
f) recomandări cu privire la studiul individual ce urmează a fi
executat de către participanţii la desfăşurarea modulului de instruire.
(3) Verificarea curentă şi aprecierea cunoştinţelor teoretice
a participanţilor prezenţi la desfăşurarea modulului de instruire
se pot realiza prin conversaţie, lucrare scrisă sau test-grilă.
(4) Reîmprospătarea şi aprofundarea unor probleme
insuficient reţinute de către participanţii la desfăşurarea
modulului de instruire se realizează prin studiu individual.
(5) Prezentarea şi dezbaterea temelor prevăzute în planul
de lecţie se organizează şi se realizează prin metode utilizate în
educaţia adulţilor, astfel:
- metode pasive de instruire:
- metode interogative;
- metode expozitive;
- metode active de instruire:
- metode simulative;
- metode demonstrative;
- metode interactive de grup;
- metode de instruire în sistem e-learning sau asistată de
calculator.
(6) Evaluarea curentă a nivelului de cunoştinţe şi deprinderi
corespunzătoare unei competenţe profesionale, care rezultă din
tematica de desfăşurare a modulului de instruire, se realizează
pe parcursul activităţilor desfăşurate conform alin. (2) lit. a)-d),
în cadrul desfăşurării modulului de instruire. Evaluarea nivelului
de cunoştinţe corespunzătoare unei competenţe profesionale
se defineşte, sub formă de calificativ, astfel:
- calificativul A = competenţă maximă;
- calificativul B = competenţă medie;
- calificativul C = competenţă minimă;
- calificativul D = competenţă deficitară.
(7) Această evaluare se înscrie de către personalul cu
atribuţii de instruire care a efectuat instruirea, pentru fiecare
competenţă în parte, în fişa individuală de instruire profesională
teoretică a fiecărui participant la modulul de instruire, conform
anexei nr. 1.3.
(8) Pentru personalul care a absentat de la modulul de
instruire sau care în urma evaluării a fost apreciat cu D la una
sau mai multe competenţe, se organizează module de instruire
suplimentare ale căror durată şi tematică sunt identice cu cele
ale modulului de instruire la care a absentat sau a fost apreciat
cu D. Aceste module de instruire suplimentare se organizează
după o perioadă necesară desfăşurării unui studiu individual de
către personalul implicat, dar nu mai mult de 10 zile.
(9) La desfăşurarea modulelor de instruire suplimentare
poate participa şi personalul care în urma evaluării a fost
apreciat cu B sau C la una sau mai multe competenţe.
(10) Dacă şi după modulul de instruire suplimentar există
personal care în urma evaluării a fost apreciat cu D la una sau
mai multe competenţe, acesta va fi retras din activitate până la
redobândirea cunoştinţelor teoretice necesare ridicării nivelului
competenţei deficitare. Personalul în cauză se poate adresa
organismului de certificare a competenţelor profesionale în
vederea reinstruirii şi/sau evaluării competenţei respective.
ARTICOLUL 15
(1) Instruirea profesională teoretică poate fi efectuată şi prin
alte metode de instruire moderne, respectiv instruirea în
poligoane de instruire şi/sau simulatoare.
(2) Instruirea în poligoane de instruire şi/sau pe simulatoare
oferă posibilitatea evaluării complexe şi cuprinzătoare a
riscurilor, fără presiunea timpului şi a condiţiilor din teren, pentru
angajaţii neexperimentaţi şi poate să garanteze învăţarea
corectă a limitării ori eliminării acestora. Conştientizarea
riscurilor prezente la locul de muncă permite personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei să participe din plin la
procesul de instruire, ceea ce are ca rezultat o eficacitate
ridicată a instruirii.
(3) Instruirea în poligoane de instruire şi/sau pe simulatoare
oferă posibilitatea evaluării întregului personal, în cazul
situaţiilor-limită, deosebite sau foarte rar întâlnite în exploatare,
dar deosebit de periculoase şi/sau care duc la incidente sau
accidente feroviare.
ARTICOLUL 16
(1) Simulatoarele şi poligoanele de instruire, de diverse tipuri,
trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
- realizează obiectivele stabilite pentru instruire şi evaluare;
- simulează posibilităţile de funcţionare a instalaţiilor de
siguranţă a circulaţiei la un nivel de realism fizic corespunzător
obiectivelor de instruire şi evaluare;
- asigură un realism comportamental suficient pentru a
permite personalului instruit sau evaluat să îşi demonstreze
priceperile şi deprinderile corespunzătoare obiectivelor;
- dispune de o interfaţă care permite personalului instruit
sau evaluat să interacţioneze cu instalaţia şi cu mediul simulat;
- asigură un mediu de funcţionare controlat capabil să
simuleze o varietate de condiţii, în care se pot include situaţii de
urgenţă, de risc sau neobişnuite, relevante pentru obiective
stabilite;
- permite celui care face evaluarea să ţină sub control, să
monitorizeze şi să înregistreze exerciţiile în vederea evaluării
efective a performanţei personalului instruit.
(2) Personalul cu atribuţii de instruire, care efectuează
formarea şi instruirea personalului cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei folosind un simulator, este necesar să
îndeplinească condiţiile de la art. 10 alin. (1) şi, în plus, să
stăpânească tehnicile de formare profesională şi instruire care
implică utilizarea simulatorului.
(3) Cerinţele menţionate la alin. (2) trebuie certificate de către
organismul de certificare a competenţelor profesionale.
(4) Raportul de evaluare a instruirii în poligoane de instruire
şi/sau pe simulatoare este parte componentă a fişei de instruire
profesională teoretică şi se anexează la portofoliul individual al
personalului evaluat. Ponderea acestuia în evaluarea nivelului
de cunoştinţe şi deprinderi corespunzătoare unei competenţe
profesionale se defineşte prin manualul de exploatare al
poligonului sau simulatorului, în funcţie de metodele utilizate în
instruire, conform prevederilor art. 14 alin. (5).
SECŢIUNEA a 2-a
Procedura de instruire practică de serviciu
ARTICOLUL 17
Organizarea şi desfăşurarea instruirii practice de serviciu
(1) Instruirea practică de serviciu este o modalitate de
instruire a personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei
legată în mod nemijlocit de locul de muncă, cu eficienţă imediată
asupra nivelului de cunoştinţe şi deprinderi necesare fiecărei
competenţe profesionale dobândite.
(2) Scopul instruirii practice de serviciu este depistarea şi
eliminarea deprinderilor greşite de lucru, respectiv menţinerea şi
aprofundarea celor însuşite corect, dezvoltarea abilităţilor,
determinând, în final, obiectivele principale ale instruirii practice
de serviciu.
(3) Obiectivele principale se referă la menţinerea, respectiv
îmbunătăţirea performanţelor pentru realizarea cu eficienţă a
unor sarcini complexe şi reprezintă:
- executarea corectă şi completă a unei operaţii;
- aplicarea metodelor şi procedeelor de lucru;
- manevrarea de maşini, utilaje, instalaţii şi dispozitive;
- aplicarea metodelor de intervenţie în caz de defecţiune,
funcţionare necorespunzătoare a instalaţiilor, dispozitivelor,
incendii, avarii, conform ghidurilor/manualelor de depanare sau
procedurilor specifice.
(4) Programarea calendaristică de desfăşurare a instruirii
practice de serviciu se întocmeşte de către personalul cu atribuţii
de instruire cu respectarea duratei şi periodicităţii de instruire
practică specifică fiecărei funcţii cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei, prevăzută în anexa nr. 1.2.
ARTICOLUL 18
Desfăşurarea instruirii practice de serviciu
(1) Instruirea practică de serviciu a personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei se desfăşoară individual
sau în grupe mici şi constă în acţiuni şi operaţii specifice,
desfăşurate prin monitorizarea acestuia de către personalul cu
atribuţii de instruire. Acţiunile şi operaţiile desfăşurate de către
personalul monitorizat sunt cele specifice proceselor tehnologice
de lucru.
(2) Personalul cu atribuţii de instruire consemnează sub
semnătură în documentele postului sau locului de muncă data,
ora începerii/terminării instruirii practice de serviciu, precum şi
numele, prenumele personalului instruit.
(3) Pentru atingerea scopului şi obiectivelor în cadrul instruirii
practice de serviciu, personalul cu atribuţii de instruire
desfăşoară în ordinea prezentată următoarele activităţi:
- subliniază activităţile executate corect;
- solicită personalului monitorizat să evidenţieze operaţiile
executate greşit şi consecinţele acestora în exploatare;
- evidenţiază operaţiile executate greşit, nearătate de
salariat şi consecinţele lor;
- demonstrează în faţa personalului monitorizat modul
corect de executare a operaţiilor;
- solicită personalului monitorizat să repete operaţiile
demonstrate de către personalul de instruire, până la însuşirea
modului corect de lucru.
(4) Evaluarea curentă a nivelului deprinderilor şi abilităţilor
necesare fiecărei competenţe profesionale în parte se
realizează pe parcursul activităţilor desfăşurate conform alin. (3),
prin acordare de calificative, astfel:
- calificativul A = competenţă maximă;
- calificativul B = competenţă medie;
- calificativul C = competenţă minimă;
- calificativul D = competenţă deficitară.
(5) Această evaluare se înscrie de către personalul cu
atribuţii de instruire, care a efectuat monitorizarea, pentru fiecare
competenţă în parte, în fişa individuală de instruire practică de
serviciu a personalului monitorizat, conform anexei nr. 1.4.
(6) În cazul personalului care, în urma evaluării la instruirea
practică de serviciu, a fost apreciat cu C pentru una sau mai
multe
competenţe,
personalul
cu
atribuţii
de
instruire
organizează şi desfăşoară cu prioritate module de instruire
practică de serviciu suplimentare pentru personalul în cauză,
insistând pe competenţele deficitare.
(7) Aprecierea cu D în urma evaluării la instruirea practică de
serviciu duce la pierderea valabilităţii documentelor prevăzute
la art. 4 alin. (1) lit. c)-g), deţinute de personalul în cauză, până
la dobândirea abilităţilor practice specifice competenţei
profesionale respective.
SECŢIUNEA a 3-a
Procedura de evaluare pentru confirmarea periodică
a competenţelor profesionale
ARTICOLUL 19
Scopul, derularea şi finalizarea
(1) Evaluarea pentru confirmarea periodică a competenţelor
profesionale în cadrul programelor de formare profesională
continuă
din
domeniul
feroviar
ale
personalului
cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei urmăreşte 3 obiective
principale:
- scopul administrativ - îndeplinirea cerinţelor referitoare la
personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei privind
calificarea, instruirea, autorizarea, menţinerea în funcţie;
- scopul motivaţional - identificarea nevoilor în instruirea şi
dezvoltarea personalului cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei;
- scopul informaţional - informarea personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei privind rezultatele
evaluării lor şi căile posibile de îmbunătăţire a acestor rezultate.
(2) Evaluarea trebuie concepută astfel încât să fie respectate
principii fundamentale precum: validitate, credibilitate, corectitudine
şi imparţialitate. Aceasta are un caracter complex, de
continuitate, orientată pe îmbunătăţirea performanţelor, iar
rezultatele evaluării trebuie să fie analizate cu acurateţe şi
comunicate tuturor celor implicaţi.
(3) Derularea şi finalizarea evaluării, pentru confirmarea
periodică a competenţelor profesionale ale personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei pe căile ferate, în
conformitate cu anexa nr. 1.1, revin:
a) organismului de certificare a competenţelor profesionale,
pentru
setul
de
competenţe
profesionale
generale,
corespunzătoare funcţiei personalului cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei pe căile ferate, identificat cu A, în coloana 0,
din anexa nr. 1.1;
b) operatorilor economici, pentru seturile de competenţe
profesionale specifice tipurilor de material rulant sau tipurilor de
instalaţii de siguranţa circulaţiei pe căile ferate, identificate cu B
şi C, în coloana 0, din anexa nr. 1.1.
(4) Derularea şi finalizarea evaluării pentru confirmarea
periodică a competenţelor profesionale ale personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei al operatorilor economici
care efectuează programul de formare profesională continuă din
domeniul feroviar în centrele organismului de certificare a
competenţelor profesionale revin organismului de certificare a
competenţelor profesionale.
(5) Îndeplinirea obiectivelor definite la alin. (1) presupune
respectarea unor obligaţii specifice atât de către operatorii
economici, cât şi de către organismul de certificare a
competenţelor profesionale.
ARTICOLUL 20
Organizare
(1)
Planurile-cadru
pentru
confirmarea
periodică
a
competenţelor profesionale sunt cele de la art. 9 alin. (4).
(2) Operatorii economici sunt obligaţi să trimită până la data
de 15 noiembrie a fiecărui an la organismul de certificare a
competenţelor profesionale solicitarea pentru evaluarea în
vederea confirmării periodice a competenţelor profesionale ale
personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, cu
termenul de evaluare scadent, pentru anul următor.
(3) În baza solicitărilor primite, organismul de certificare a
competenţelor
profesionale
întocmeşte
programarea
calendaristică a perioadelor de evaluare în vederea confirmării
periodice a competenţelor profesionale ale personalului
respectiv.
(4) Programarea calendaristică a perioadelor de evaluare va
fi publicată pe site-ul web propriu al organismului de certificare
a competenţelor profesionale până la data de 1 decembrie a
fiecărui an.
(5) Periodicitatea evaluării pentru confirmarea periodică a
competenţelor profesionale este stabilită în coloana 6 din anexa
nr. 1.2 şi se calculează pentru fiecare persoană cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei de la data începerii
programului de formare profesională continuă din domeniul
feroviar, numai în condiţiile parcurgerii complete a tuturor
modulelor de instruire şi a obţinerii de calificative A, B sau C la
toate modulele de instruire.
(6) Toţi operatorii economici au obligaţia de a lua toate
măsurile organizatorice pentru prezentarea personalului propriu
cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, la data scadentă, în
vederea susţinerii evaluării.
ARTICOLUL 21
Comisia de evaluare a competenţelor profesionale generale
corespunzătoare funcţiilor personalului cu responsabilităţi
în siguranţa circulaţiei
(1) Examenul de evaluare a nivelului cunoştinţelor teoretice
şi practice, necesare fiecărei competenţe profesionale generale,
se desfăşoară în faţa unei comisii de evaluare.
(2) Comisia de evaluare este constituită dintr-un reprezentant
al organismului de certificare a competenţelor profesionale şi un
reprezentant al operatorului economic.
(3) Organismul de certificare a competenţelor profesionale
îşi desemnează un reprezentant, atestat de către autoritatea
competentă, care este preşedintele comisiei de evaluare a
competenţelor profesionale.
(4) Operatorii economici îşi desemnează un reprezentant,
atestat de către autoritatea competentă, pentru a participa ca
membru în comisia de evaluare a competenţelor profesionale. În
cazul în care operatorii economici nu îşi desemnează un
reprezentant
în
comisie,
organismul
de
certificare
a
competenţelor profesionale desemnează încă un membru în
comisia de evaluare a competenţelor profesionale.
(5) Comisia de evaluare privind nivelul de cunoştinţe necesar
competenţelor profesionale generale are următoarele atribuţii
specifice:
a) verifică identitatea şi documentele aferente dosarului
individual al fiecărui participant;
b) nu permite accesul în sala de examen al candidaţilor sau
al altor persoane care prin comportamentul lor pot perturba
evaluarea celorlalţi participanţi;
c) stabileşte modul şi subiectele de evaluare a nivelului de
cunoştinţe necesare fiecărei competenţe profesionale;
d) nu permite participanţilor să părăsească sala în timpul
derulării evaluării decât dacă s-a finalizat evaluarea lor sau în
cazuri de forţă majoră;
e) supraveghează modul de desfăşurare a evaluării;
f)
evaluează
nivelul
cunoştinţelor
necesare
fiecărei
competenţe profesionale, stabilind pentru fiecare competenţă a
fiecărui participant un calificativ;
g) întocmeşte catalogul de evaluare care conţine rezultatele
evaluării nivelului de cunoştinţe aferent fiecărei competenţe
profesionale.
ARTICOLUL 22
Comisia de evaluare a competenţelor profesionale specifice
tipurilor de material rulant sau tipurilor de instalaţii
de siguranţa circulaţiei
(1) Examenul de evaluare a nivelului de cunoştinţe necesare
fiecărei competenţe profesionale specifice, tipurilor de material
rulant sau tipurilor de instalaţii de siguranţa circulaţiei se
desfăşoară în faţa unei comisii de evaluare.
(2) Comisia de evaluare a competenţelor profesionale
specifice tipurilor de material rulant sau tipurilor de instalaţii de
siguranţa circulaţiei este stabilită prin procedurile proprii
operatorilor economici şi ale organismului de certificare a
competenţelor profesionale.
(3) Operatorul economic sau organismul de certificare a
competenţelor profesionale, după caz, se asigură că evaluarea
competenţelor profesionale specifice tipurilor de material rulant
ori tipurilor de instalaţii de siguranţa circulaţiei este organizată în
aşa fel încât se evită apariţia oricărui conflict de interese.
(4) În acest sens, comisia de evaluare a competenţelor
profesionale specifice tipurilor de material rulant sau tipurilor de
instalaţii de siguranţa circulaţiei este constituită din personal de
specialitate, atestat de către autoritatea competentă, altul decât
cel care a participat la instruirea personalului evaluat.
ARTICOLUL 23
Derularea evaluării periodice a competenţelor profesionale
generale corespunzătoare funcţiilor personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei
(1) Evaluarea periodică a competenţelor profesionale
generale
corespunzătoare
funcţiilor
personalului
cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei se face în cadrul comisiei
şi se efectuează la nivelul următoarelor situaţii:
- performanţa în timpul instruirii profesionale teoretice;
- performanţa la locul de muncă în timpul instruirii practice
de serviciu;
- performanţa în timpul evaluării periodice a competenţelor
profesionale.
(2) Aprecierea performanţei în timpul instruirii profesionale
teoretice, precum şi la locul de muncă în timpul instruirii practice
de serviciu se face, pentru personalul cu termenul de evaluare
scadent, prin prezentarea de către reprezentantul operatorului
economic a fişelor individuale de instruire profesională teoretică
şi practică corespunzătoare perioadei ce a trecut de la ultima
evaluare
a
competenţelor
profesionale
generale
corespunzătoare funcţiilor personalului cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei.
(3) Aprecierea performanţei, în timpul evaluării periodice a
competenţelor profesionale generale, corespunzătoare funcţiilor
personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, se face
prin susţinerea unei evaluări a nivelului cunoştinţelor necesare
fiecărei competenţe profesionale.
ARTICOLUL 24
(1) Reprezentantul desemnat al operatorilor economici
prezintă
portofoliile
individuale
ale
personalului
cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei care urmează a fi evaluat
la centrul care aparţine organismului de certificare a
competenţelor profesionale.
(2) Portofoliul individual al personalului cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei este întocmit şi deţinut de către personalul
de instruire al operatorilor economici.
(3) Portofoliul individual conţine:
- documentele specifice prevăzute la art. 4 alin. (1), în copie;
- fişa individuală de instruire profesională teoretică
corespunzătoare perioadei ce a trecut de la ultima evaluare a
competenţelor profesionale;
- fişa de instruire practică de serviciu corespunzătoare
perioadei ce a trecut de la ultima evaluare a competenţelor
profesionale.
(4) Înainte de începerea evaluării, comisia de evaluare
verifică portofoliile individuale şi îndeplinirea condiţiilor de
participare la evaluare pentru fiecare participant. După
verificare, portofoliile individuale se returnează reprezentantului
desemnat al operatorilor economici.
(5) Comisia de evaluare stabileşte metoda prin care se va
realiza evaluarea pentru certificarea competenţelor profesionale
generale,
corespunzătoare
funcţiilor
personalului
cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei. În acest context, se
recomandă ca testele de evaluare să fie de tipul:
- teste cu alegere multiplă sau cu răspuns selectat;
- teste folosind ,,metoda perechilor";
- rezolvarea de probleme - situaţii-problemă.
(6) Documentele prevăzute la alin. (3) pot fi prezentate şi în
format electronic-securizat de către reprezentantul desemnat al
operatorului economic.
(7) Structura, conţinutul şi baremul testelor pentru evaluarea
nivelului cunoştinţelor necesare competenţelor profesionale se
stabilesc de către organismul de certificare a competenţelor
profesionale, prin procedură proprie, aprobată prin decizie a
directorului general.
ARTICOLUL 25
Înregistrarea rezultatelor evaluării
(1) Evaluarea nivelului de cunoştinţe necesar fiecărei
competenţe profesionale generale se realizează prin calificative
acordate pentru fiecare competenţă în parte, astfel:
- calificativ A = competenţă maximă;
- calificativ B = competenţă medie;
- calificativ C = competenţă minimă;
- calificativ D = competenţă deficitară.
(2) Calificativul obţinut pe fiecare competenţă profesională
generală în parte este cel stabilit de comun acord de către
comisia de evaluare.
(3) Obţinerea în urma evaluării a unuia din calificativele A, B
sau C, pentru fiecare competenţă profesională generală în parte,
reprezintă
certificarea
pentru
confirmarea
periodică
a
competenţelor profesionale.
(4) Obţinerea calificativului D la una dintre competenţele
profesionale generale duce la necertificarea periodică a
competenţelor profesionale.
(5) Personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei care
nu a obţinut certificarea periodică a competenţelor profesionale
generale poate solicita o nouă evaluare a competenţelor
deficitare. Programarea la o nouă evaluare se face la minimum
15 zile de la data desfăşurării evaluării anterioare.
(6) Personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei care
nu a obţinut nici la a doua evaluare certificarea periodică a
competenţelor profesionale generale va fi programat la o nouă
evaluare numai după efectuarea unui curs de instruire
profesională teoretică, corespunzător funcţiei personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, la organismul de
certificare a competenţelor profesionale, cu durata egală cu cea
din coloana 2 din anexa nr. 1.2.
(7) Organismul de certificare a competenţelor profesionale
notifică autorităţii competente, în termen de 3 zile lucrătoare de
la data evaluării, personalul care nu a obţinut certificarea
periodică a competenţelor profesionale.
(8) Documentele specifice, conform art. 4 alin. (1) lit. d), e),
f), ale personalului care nu a obţinut certificarea periodică a
competenţelor
profesionale,
corespunzătoare
funcţiilor
personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, se
consideră suspendate şi îşi încetează temporar valabilitatea în
conformitate cu reglementările specifice în vigoare. Pe durata
suspendării este interzisă utilizarea acestui personal în activităţi
cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei.
ARTICOLUL 26
(1) Comisia de evaluare înregistrează rezultatele evaluării
efectuate în Catalogul de evaluare a competenţelor profesionale
generale ale funcţiilor personalului cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei pe căile ferate, denumit în continuare
catalog de evaluare, pentru fiecare candidat, conform anexei
nr. 1.5.
Rezultatul
evaluării
va
păstra
caracterul
de
confidenţialitate în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2) După aprecierea nivelului de cunoştinţe profesionale
generale şi stabilirea rezultatului evaluării privind competenţele
profesionale generale, corespunzătoare funcţiilor personalului
cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, comisia de evaluare
completează catalogul de evaluare cu rezultatele evaluării
competenţelor profesionale generale, care conţine, în principal,
următoarele date:
a) locul şi data (perioada) desfăşurării evaluării;
b) datele de identificare ale personalului, respectiv: numele
şi prenumele, codul numeric personal;
c) calificativele acordate competenţelor profesionale;
d) componenţa comisiei de evaluare.
(3) Catalogul de evaluare se întocmeşte în două exemplare
şi se semnează de către comisia de evaluare.
ARTICOLUL 27
(1) În baza catalogului de evaluare, cu rezultatele evaluării
competenţelor profesionale generale, organismul de certificare
a competenţelor profesionale eliberează un certificat pentru
confirmarea periodică a competenţelor profesionale generale,
corespunzătoare funcţiilor personalului cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei, în conformitate cu anexa nr. 1.6. Certificatul
pentru confirmarea competenţelor profesionale generale este
însoţit de suplimentul descriptiv al competenţelor profesionale
ale personalului care a susţinut şi promovat evaluarea.
(2) Certificatul pentru confirmarea competenţelor profesionale
generale este un document cu regim special şi dă dreptul
posesorului la efectuarea activităţilor cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei specifice documentelor de la art. 4 alin. (1)
lit. d)-g).
(3) Organismul de certificare a competenţelor profesionale
stabileşte prin proceduri specifice modul de eliberare, evidenţă
şi arhivare a certificatelor pentru confirmarea competenţelor
profesionale
generale,
corespunzătoare
funcţiilor
cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei.
ARTICOLUL 28
Contestaţii
(1) Contestaţiile privind rezultatele examenului de evaluare
se depun în scris la organismul de certificare a competenţelor
profesionale în termen de două zile lucrătoare de la data
comunicării rezultatului evaluării.
(2) Soluţionarea contestaţiilor se va face în termen de
maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii contestaţiei, de
către o comisie, având componenţa nominalizată de directorul
general al organismului de certificare a competenţelor
profesionale. Reprezentanţii comisiei vor fi alţii decât cei care
au participat în comisia de evaluare.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii
ARTICOLUL 29
(1) Procesele-verbale de verificare profesională periodică,
emise de Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară -
CENAFER, în conformitate cu Ordinul ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului nr. 2.261/2005 privind aprobarea
metodologiilor de organizare şi de derulare a programelor de
formare-calificare, perfecţionare şi verificare profesională
periodică a personalului care efectuează activităţi specifice
desfăşurării transportului feroviar, până la data intrării în vigoare
a prezentului ordin, rămân valabile până la data eliberării
certificatelor pentru confirmarea competenţelor profesionale
generale,
corespunzătoare
funcţiilor
personalului
cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, dacă nu îşi încetează
definitiv valabilitatea pentru cazul prevăzut la art. 6 alin. (2) din
prezentele norme.
(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin,
verificările profesionale periodice, programate conform Ordinului
ministrului
transporturilor,
construcţiilor
şi
turismului
nr. 2.261/2005, se suspendă.
(3) Operatorii economici sunt obligaţi să trimită până la data
de 15 noiembrie 2010, la centrul organismului de certificare a
competenţelor profesionale, solicitarea pentru evaluarea în
vederea confirmării periodice a competenţelor profesionale
generale,
corespunzătoare
funcţiilor
personalului
cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, pentru personalul propriu
scadent pentru anii următori, după cum urmează:
a) pentru anul 2011, personalul ce a fost scadent la
verificarea profesională periodică în anul 2010, începând cu
data intrării în vigoare a prezentului ordin;
b) pentru anul 2012, personalul ce a fost verificat profesional
periodic în trimestrul I al anului 2010;
c) pentru anul 2013, personalul ce a fost verificat profesional
periodic în trimestrele II şi III ale anului 2010, până la data intrării
în vigoare a prezentului ordin.
(4) După dobândirea certificatelor pentru confirmarea
competenţelor
profesionale,
generale,
corespunzătoare
funcţiilor cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, se respectă
periodicitatea de evaluare a competenţelor profesionale
prevăzută în anexa nr. 1.2.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
ARTICOLUL 30
Eliberarea certificatelor pentru confirmarea competenţelor
profesionale generale, corespunzătoare funcţiilor personalului
cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, şi a duplicatelor,
precum şi gestionarea acestora se asigură de către organismul
de certificare a competenţelor profesionale.
ARTICOLUL 31
(1) Expirarea şi pierderea certificatelor pentru confirmarea
competenţelor profesionale generale, corespunzătoare funcţiilor
personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, se
publică în publicaţia oficială a organismului de certificare a
competenţelor profesionale.
(2)
Certificatele
pentru
confirmarea
competenţelor
profesionale generale, corespunzătoare funcţiilor personalului
cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, pierdute se declară
nule. La cererea operatorului economic sau, după caz, a
persoanei fizice, organismul de certificare a competenţelor
profesionale poate elibera un duplicat.
ARTICOLUL 32
Organismul de certificare a competenţelor profesionale
arhivează documentele care au stat la baza eliberării
certificatelor pentru confirmarea competenţelor profesionale
generale,
corespunzătoare
funcţiilor
personalului
cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei.
ARTICOLUL 33
Catalogul specific, care include toate competenţele funcţiilor
personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, este
elaborat de către organismul de certificare a competenţelor până
la data de 30 noiembrie 2010.
ARTICOLUL 34
(1)
Derularea
evaluării
periodice
a
competenţelor
profesionale specifice tipurilor de material rulant sau tipurilor de
instalaţii de siguranţa circulaţiei se face conform procedurilor
proprii operatorilor economici şi ale organismului de certificare
a competenţelor profesionale. Aceste proceduri trebuie să
conţină şi să respecte principiile de evaluare prezentate în
prezentele norme.
(2)
Rezultatul
evaluării
periodice
a
competenţelor
profesionale specifice tipurilor de material rulant sau tipurilor de
instalaţii de siguranţa circulaţiei este consemnat, după caz, în
documente specifice stabilite prin procedurile proprii operatorilor
economici şi ale organismului de certificare a competenţelor
profesionale.
(3) Personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei care
pleacă de la un operator economic la alt operator economic are
dreptul la o copie după documentul specific, stabilit prin
proceduri, în care este consemnat rezultatul evaluării periodice
a competenţelor profesionale specifice tipurilor de material rulant
sau tipurilor de instalaţii de siguranţa circulaţiei.
ARTICOLUL 35
Personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, cuprins
şi integrat într-un sistem de menţinere a competenţelor
profesionale, are drept de acces la propriile date cu caracter
personal prelucrate de către Centrul Naţional de Calificare şi
Instruire Feroviară - CENAFER, la cerere.
ARTICOLUL 36
Anexele nr. 1.1-1.6 fac parte integrantă din prezentele
norme.
ANEXA Nr. 1.1
la norme
STRUCTURA
de elaborare a competenţelor profesionale pentru fiecare funcţie deţinută de personalul cu responsabilităţi
în siguranţa circulaţiei
Set de competenţe
Funcţia personalului cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei
Evaluare curentă
IPT-IPS
Evaluare pentru confirmarea
periodică a competenţelor
profesionale
0
1
2
3
A
Competenţe profesionale
generale, corespunzătoare
funcţiilor cu responsabilităţi
în siguranţa circulaţiei
Competenţe generale comune tuturor
calificărilor din domeniul feroviar
Personalul
cu atribuţii
de instruire
Organismul de certificare
a competenţelor
profesionale
1.
2.
...
m.
Competenţe profesionale generale
pentru exercitarea funcţiei cu
responsabilităţi în siguranţa feroviară
1.
2.
...
n.
Competenţe specifice
perfecţionării/specializării
Cunoştinţe lingvistice - în limba
gestionarului infrastructurii
1.
2.
...
o.
Competenţe privind infrastructura
1.
2.
...
p.
ANEXA Nr. 1.2
la norme
Durata, numărul minim şi numărul maxim de participanţi pentru un ciclu sau o serie de pregătire,
periodicitatea instruirii profesionale şi a evaluării competenţelor profesionale generale
0
1
2
3
B
Competenţe profesionale
specifice tipurilor de material
rulant sau tipurilor de instalaţii
de siguranţa circulaţiei
Competenţe privind tipurile de material
rulant
Personalul cu
atribuţii de
instruire
Operatori economici sau
organismul de certificare a
competenţelor profesionale
1.
2.
...
r.
C
Competenţe privind manipularea
tipurilor de instalaţii de siguranţa
circulaţiei
1.
2.
...
s.
Nr.
crt.
Funcţia
Program de formare profesională continuă
Instruire profesională
Periodicitatea
evaluării
competenţelor
profesionale
IPT*
IPS
Durată (ore/an)
Număr minim -
maxim de
participanţi
Ore -
însoţire/periodicitate
Număr maxim de participanţi
0
1
2
3
4
5
6
1.
Acar
12
10-20
1 oră/3 luni
Program de lucru/tură
de serviciu
5 ani
2.
Frânar
12
10-20
1 oră/3 luni
Program de lucru/tură
de serviciu
5 ani
3.
Păzitor barieră
12
10-20
1 oră/3 luni
Program de lucru/tură
de serviciu
5 ani
4.
Revizor ace
16
10-20
1 oră/3 luni
Program de lucru/tură
de serviciu
4 ani
5.
Conductor tren
12
10-20
1 oră/3 luni
Partidă de tren
5 ani
6.
Şef tren
16
10-20
1 oră/3 luni
Partidă de tren
4 ani
7.
Manevrant vagoane
12
10-20
1 oră/3 luni
Partidă de manevră
5 ani
8.
Şef manevră
16
10-20
1 oră/3 luni
Partidă de manevră
4 ani
9.
Electromecanic SCB
24
10-20
2 ore/3 luni
Echipă de lucru/individual
3 ani
10.
Electromecanic IFTE ­ LC
24
10-20
2 ore/3 luni
Echipă de lucru/individual
3 ani
11.
Electromecanic TTR
24
10-20
2 ore/3 luni
Echipă de lucru/individual
3 ani
12.
Montator TTR
16
10-20
2 ore/3 luni
Echipă de lucru/individual
4 ani
13.
Montator IFTE ­ LC
16
10-20
2 ore/3 luni
Echipă de lucru/individual
4 ani
14.
Montator SCB
16
10-20
2 ore/3 luni
Echipă de lucru/individual
4 ani
15.
Magaziner1
16
10-20
1 oră/3 luni
Program de lucru/tură
de serviciu
4 ani
16.
Impiegat de mişcare2
24
10-20
1 oră/3 luni
Program de lucru/tură
de serviciu
3 ani
0
1
2
3
4
5
6
17.
Şef staţie trafic
Autoinstruire
profesională
continuă
-
-
-
3 ani
18.
Şef staţie OTF
Autoinstruire
profesională
continuă
-
-
-
3 ani
19.
Operator circulaţie3
24
10-20
1 oră/3 luni
Tură de serviciu
3 ani
20.
Dispecer energetic feroviar4
24
10-20
1 oră/3 luni
Tură de serviciu
3 ani
21.
Revizor tehnic vagoane
24
10-20
1 oră/3 luni
Program de lucru/tură
de serviciu
3 ani
22.
Conducător tren ajutor
8
10-20
1 oră/3 luni
Individual
4 ani
23.
Conducător tren macara
8
10-20
1 oră/3 luni
Individual
4 ani
24.
Macaragiu tren intervenţie
8
10-20
1 oră/3 luni
Individual
5 ani
25.
Mecanic de locomotivă5
24
10-20
1 oră
însoţire/3 luni
+ 40 ore/lună
interpretare
parametrii
instalaţiilor
de control viteză
şi vigilenţă
Individual
3 ani
26.
Mecanic ajutor de
locomotivă
16
10-20
1 oră însoţire/
4 luni
Individual
4 ani
27.
Sudor întreţinere cale şi
aparate cale
16
10-20
1 oră/3 luni
Individual
4 ani
28.
Revizor cale şi/sau puncte
periculoase
12
10-20
1 oră/3 luni
Individual
5 ani
29.
Picher
Autoinstruire
profesională
continuă
-
-
-
3 ani
30.
Şef echipă întreţinere lucrări
artă
12
10-20
1 oră/3 luni
Individual
5 ani
31.
Şef echipă întreţinere cale
12
10-20
1 oră/3 luni
Individual
5 ani
32.
Maistru lucrări artă
Autoinstruire
profesională
continuă
-
-
-
4 ani
33.
Maistru construcţii,
modernizări-reabilitări,
reparare şi întreţinere linii
Autoinstruire
profesională
continuă
-
-
-
4 ani
34.
Maistru lucrări construcţii,
modernizări-reabilitări,
reparare şi întreţinere lucrări
artă
Autoinstruire
profesională
continuă
-
-
-
4 ani
35.
Maistru sudura căii
Autoinstruire
profesională
continuă
-
-
-
4 ani
36.
Şef district poduri
Autoinstruire
profesională
continuă
-
-
-
3 ani
37.
Şef district linii
Autoinstruire
profesională
continuă
-
-
-
3 ani
* În cazul instruirii teoretice profesionale simultane a unui număr de două funcţii care provin din specialitate comună, numărul maxim de participanţi se
reduce la 16, iar în cazul instruirii teoretice profesionale simultane a unui număr de 3 funcţii care provin din specialitate comună, numărul maxim de participanţi se
reduce la 12.
Grupa de instruire teoretică este de minimum 10 persoane şi este compusă din:
1 La poziţia magaziner este cuprinsă şi funcţia magaziner tranzit şi magaziner comercial.
2 La poziţia impiegat de mişcare este cuprinsă şi funcţia şef tură mişcare.
3 La poziţia operator circulaţie este cuprinsă şi funcţia şef tură regulator.
4 La poziţia dispecer energetic feroviar este cuprinsă şi funcţia dispecer energetic feroviar şef.
5 La poziţia mecanic de locomotivă sunt cuprinse şi funcţiile mecanic drezină pantograf, mecanic maşini grele cale şi mecanic maşini grele sudura căii.
ANEXA Nr. 1.3
la norme
Denumirea operatorului economic
Centrul de instruire
FIŞA INDIVIDUALĂ DE INSTRUIRE PROFESIONALĂ TEORETICĂ
a dlui/dnei
în funcţia de
pe anul
0
1
2
3
4
5
6
38.
Şef district exploatare utilaje
Autoinstruire
profesională
continuă
-
-
-
3 ani
39.
Şef district SCB
Autoinstruire
profesională
continuă
-
-
-
3 ani
40.
Şef district TTR
Autoinstruire
profesională
continuă
-
-
-
3 ani
41.
Şef district IFTE - LC
Autoinstruire
profesională
continuă
-
-
-
3 ani
42.
Responsabil SC - LFI
Autoinstruire
profesională
continuă
-
-
-
3 ani
43.
Responsabil SC - FF-L
Autoinstruire
profesională
continuă
-
-
-
3 ani
44.
Responsabil SC - FF-IFTE
Autoinstruire
profesională
continuă
-
-
-
3 ani
45.
Responsabil SC - FF-SCB
Autoinstruire
profesională
continuă
-
-
-
3 ani
46.
Responsabil SC - FF-TC
Autoinstruire
profesională
continuă
-
-
-
3 ani
Competenţele
funcţiei
Aprecierea nivelului de cunoştinţe profesionale prin module de instruire profesională teoretică (IPT), instruire profesională
teoretică suplimentară (IPTS) şi pe simulator/poligon
Data
Calificativul acordat
la IPT
Data
Calificativul acordat
la IPTS
Data
Calificativul acordat
la simulator/poligon
1.
2.
3.
4.
....
....
Instructor/Personalul cu atribuţii de instruire:
Numele şi prenumele
Semnătura
................
ANEXA Nr. 1.4
la norme
Denumirea operatorului economic
Centrul de instruire
FIŞA INDIVIDUALĂ DE INSTRUIRE PRACTICĂ DE SER VICIU
a dlui/dnei
în funcţia de
pe anul
Competenţele
funcţiei
Aprecierea nivelului de cunoştinţe profesionale prin module de instruire profesională teoretică (IPT), instruire profesională
teoretică suplimentară (IPTS) şi pe simulator/poligon
Data
Calificativul acordat
la IPT
Data
Calificativul acordat
la IPTS
Data
Calificativul acordat
la simulator/poligon
....
....
....
...
n.
*Se completează numai în cazul evaluării anterioare cu calificativul C.
Instructor/Personalul cu atribuţii de instruire:
Numele şi prenumele
Semnătura
Competenţele funcţiei
Aprecierea nivelului de cunoştinţe profesionale prin module de instruire practică de serviciu (IPS) şi instruire
practică de serviciu suplimentară (IPSS)
Data
Calificativul acordat la IPS
Data
Calificativul* acordat la IPSS
1.
2.
3.
4.
....
....
....
....
....
...
n.
ANEXA
Nr
.1.5
la
norme
Organismul
de
certificare
a
competenţelor
profesionale
..............................
Centrul
de
instruire
feroviară
.............................................
Nr
..................................................................
CA
T
ALOGUL
DE
EV
ALUARE
a
competenţelor
profesionale
generale
ale
funcţiilor
cu
responsabilităţi
în
siguranţa
circulaţiei
Comisia
de
evaluare
Preşedinte:
........................................................
Membru:
............................................................
Data
Funcţia
Denumirea
operatorului
economic
Nr
.
crt.
Numele
şi
prenumele
CNP
Calificative
acordate
Competenţa
1
Competenţa
2
Competenţa
3
Competenţa
4
..............
Competenţa
n
ANEXA
Nr
.1.6
la
norme*)
*)
Anexa
nr
.1.6
este
reprodusă
în
facsimil.
ANEXA Nr. 2
LIST A
funcţiilor cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei care se formează-califică, perfecţionează şi verifică profesional
periodic la CENAFER
1 La poziţia magaziner este cuprinsă şi funcţia magaziner tranzit şi magaziner comercial.
2 La poziţia impiegat de mişcare este cuprinsă şi funcţia şef tură mişcare.
3 La poziţia operator circulaţie este cuprinsă şi funcţia şef tură regulator.
4 La poziţia dispecer energetic feroviar este cuprinsă şi funcţia dispecer energetic feroviar şef.
5 La poziţia mecanic de locomotivă sunt cuprinse şi funcţiile mecanic drezina pantograf, mecanic maşini grele cale şi mecanic maşini grele sudura căii.
Nr.
crt.
Funcţia
(meseria)
1.
Acar
2.
Frânar
3.
Păzitor barieră
4.
Revizor ace
5.
Conductor tren
6.
Şef tren
7.
Manevrant vagoane
8.
Şef manevră
9.
Electromecanic SCB
10.
Electromecanic IFTE - LC
11.
Electromecanic TTR
12.
Montator TTR
13.
Montator IFTE - LC
14.
Montator SCB
15.
Magaziner1
16.
Impiegat de mişcare2
17.
Şef staţie trafic
18.
Şef staţie OTF
19.
Operator circulaţie3
20.
Dispecer energetic feroviar4
21.
Revizor tehnic vagoane
22.
Conducător tren ajutor
23.
Conducător tren macara
24.
Macaragiu tren intervenţie
25.
Mecanic de locomotivă5
26.
Mecanic ajutor de locomotivă
27.
Sudor din activitatea de întreţinere cale şi aparate cale
28.
Revizor cale şi/sau puncte periculoase
29.
Picher
30.
Şef echipă întreţinere lucrări artă
31.
Şef echipă întreţinere cale
32.
Maistru lucrări artă
33.
Maistru construcţii, modernizări-reabilitări, reparare şi întreţinere linii
34.
Maistru lucrări construcţii, modernizări-reabilitări, reparare şi întreţinere lucrări artă
35.
Maistru sudura căii
36.
Şef district poduri
37.
Şef district linii
38.
Şef district exploatare utilaje
39.
Şef district SCB
40.
Şef district TTR
41.
Şef district LC
42.
Responsabil SC - LFI
43.
Responsabil SC - FF-L
44.
Responsabil SC - FF-IFTE
45.
Responsabil SC - FF-SCB
46.
Responsabil SC - FF-TC