G U V E R N U L����� R O M � N I E I

��� MINISTERUL ECONOMIEI

���� ������������� �����������������������

Direc�ia Implementare Programe pentru �ntreprinderi Mici �i Mijlocii

 
 
 
 

 

 
GHIDUL SOLICITANTULUI

PROGRAMUL PENTRU STIMULAREA �NFIIN��RII �I DEZVOLT�RII MICRO�NTREPRINDERILOR DE C�TRE �NTREPRINZ�TORII TINERI

 

2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prezentul ghid se adreseaz� �ntreprinz�torilor tineri, �n scopul orient�rii lor �n accesarea finan��rilor nerambursabile pentru acest apel de proiecte �n cadrul Programului pentru stimularea �nfiin��rii �i dezvolt�rii micro�ntreprinderilor de c�tre �ntreprinz�torii tineri.

Acest ghid prezint� regulile pentru preg�tirea, �ntocmirea �i depunerea planurilor de afaceri �i descrie modalitatea de selec�ie, aprobare �i implementare a acestora.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Introducere

 

Sprijinirea dezvolt�rii sectorului �ntreprinderilor mici �i mijlocii (IMM) este o prioritate at�t la nivelul Uniunii Europene, c�t �i la nivel na�ional, deoarece aceast� numeroas� categorie de agen�i economici, mai dinamici �i mai flexibili dec�t societ��ile mari, constituie coloana vertebral� a oric�rei economii moderne.

Pentru a construi o economie puternic�, Uniunea European� �i-a propus s� �nt�reasc� spiritul antreprenorial �n Europa �i s� creeze condi�iile necesare pentru dezvoltarea practicilor inovative care duc la �nfiin�area �i dezvoltarea IMM-urilor, acestea reprezent�nd un factor important de cre�tere economic� �i social�. Atingerea acestor obiective este vital� pentru asigurarea sustenabilit��ii economice necesare sprijinirii progresului social �i protec�iei mediului.

Politica Uniunii Europene referitoare la �ntreprinderi se adreseaz� �ntregului mediu de afaceri �i are ca scop �ncurajarea �i facilitarea �nfiin��rii de noi �ntreprinderi, stabilirea unui mediu de afaceri �n care fiecare �ntreprindere s� aib� acces efectiv la pie�ele de produse �i servicii, at�t din Europa c�t �i din afara acesteia.

Guvernul Rom�niei recunoa�te �i apreciaz� importan�a sectorului �ntreprinderilor mici �i mijlocii ca baz� pentru dezvoltarea unei economii moderne, dinamice, bazat� pe cunoa�tere. Experien�a Uniunii Europene demonstreaz� clar c� sectorul �ntreprinderilor mici �i mijlocii poate avea o contribu�ie substan�ial� la realizarea produsului intern brut, la crearea unor noi locuri de munc� �i la stimularea cre�terii exporturilor. Un sector al �ntreprinderilor mici �i mijlocii bine dezvoltat poate astfel s� sprijine stabilitatea �i cre�terea macro-economic�.

�n scopul cre�rii unui cadru favorabil pentru valorificarea posibilit��ilor actuale de dezvoltare economic� a Rom�niei �i a stimul�rii mediului de afaceri, prin �nfiin�area �i dezvoltarea de �ntreprinderi mici �i mijlocii �i av�nd �n vedere:

-          efectele negative ale crizei economice �n ceea ce prive�te reducerea num�rului de operatori activi pe pia��, �n�sprirea condi�iilor de creditare �i �n general a cre�terii dificult��ilor �i riscurilor pentru �nceperea unei afaceri, �n special pentru tinerii �ntreprinz�tori;

-          necesitatea stimul�rii spiritului antreprenorial al tinerilor, prin dezvoltarea de noi politici publice necesare relans�rii economice, reducerii �omajului �i asigur�rii unor condi�ii mai bune pentru participarea tinerilor la via�a economic� �i social�;

-          prevederile art. 49, alin. 1 �i alin. 5 referitoare la protec�ia tinerilor �i ale art. 135, alin. 2 din Constitu�ia Rom�niei referitoare la rolul statului �n stimularea economiei;

�i consider�nd c� situa�ia economic� este una excep�ional� �i se impune luarea unor m�suri urgente care s� vizeze �ntreprinz�torii tineri, �n cadrul unui program social de interes public, Guvernul a decis s� lanseze o nou� schem� de sprijinire a �ntreprinderilor mici �i mijlocii, respectiv Programul pentru stimularea �nfiin��rii �i dezvolt�rii micro�ntreprinderilor de c�tre �ntreprinz�torii tineri.

Ordonan�a de urgen�� nr. 6/2011 vizeaz� stimularea spiritului antreprenorial al tinerilor prin dezvoltarea unor noi politici publice necesare pentru relansarea economiei Rom�niei, prin reducerea �omajului �i asigurarea unor condi�ii mai bune pentru participarea tinerilor la via�a economic�. Prevederile acesteia au �n vedere necesitatea combaterii efectelor negative ale actualei crize economice �i financiare, manifestate prin reducerea num�rului operatorilor economici activi pe pia��, lipsa resurselor financiare, �n�sprirea condi�iilor de creditare, reducerea consumului, cre�terea dificult��ilor �i a riscurilor pentru �nceperea unei afaceri, �n special pentru tineri, una dintre categoriile sociale cele mai defavorizate.

Ordonan�a de urgen�� prevede condi�iile �n care micro�ntreprinderile �nfiin�ate �i conduse de c�tre �ntreprinz�torii�� tineri�� beneficiaz� de anumite facilit��i, precum �i sanc�iunile pentru nerespectarea prevederilor actului normativ respectiv.

�n vederea reglement�rii modului de acordare a facilit��ilor pentru micro�ntreprinderile nou �nfiin�ate, conduse de �ntreprinz�tori tineri, care desf�oar� pentru prima dat� activitate economic� prinintermediuluneisociet��icu r�spundere limitat�, a�a dup� cum prevede art. 17 din Ordonan�a men�ionat� mai sus, au fost emise �i aprobate prin Hot�r�rea de Guvern nr. 96/2011, normele metodologice pentru aplicarea prevederilor�� Ordonan�ei��� de��� urgen�� a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea �nfiin��rii �i dezvolt�rii micro�ntreprinderilor de c�tre �ntreprinz�torii tineri, publicate �n Monitorul Oficial 108/10.02.2011.

Ordonan�a de urgen�� a Guvernului instituie Programul pentru stimularea �nfiin��rii �i dezvolt�rii micro�ntreprinderilor de c�tre �ntreprinz�torii tineri (denumit Programul) prin care se acord� unele facilit��i pentru micro�ntreprinderile nou �nfiin�ate, conduse de �ntreprinz�tori tineri, care desf�oar�, pentru prima dat�, activitate economic� prin intermediul unei societ��i cu r�spundere limitat�.

M�surile de natura ajutorului de stat prev�zute prin Ordonan�a de urgen�� fac parte dintr-o schem� transparent� de minimis care se va derula cu respectarea criteriilor stabilite de normele comunitare �i de legisla�ia na�ional� �n domeniu.

Monitorizarea �i controlul aplic�rii prevederilor Ordonan�ei de urgen�� a Guvernului sunt asigurate de Ministerului Economiei.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.      OBIECTIVUL PROGRAMULUI

 

�n Rom�nia, 1 din 100 de tineri decid s� �nceap� o afacere pe cont propriu, fa�� de 1 din 4 tineri �n Cehia, Polonia sau Ungaria. Foarte pu�ini tineri demareaz� o afacere pe cont propriu. Cele mai frecvente cauze invocate sunt lipsa banilor �i birocra�ia.

Obiectivul �Programului pentru stimularea �nfiin��rii �i dezvolt�rii micro�ntreprinderilor de c�tre �ntreprinz�torii tineri�, denumit �n continuare Program, �l constituie stimularea �nfiin��rii de noi micro�ntreprinderi, cre�terea poten�ialului de accesare a surselor de finan�are �i dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale ale tinerilor �n scopul implic�rii acestora �n structuri economice private.

�� Programul urm�re�te:

         dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale bazate pe cunoa�terea �i gestionarea optim� a resurselor, �n vederea adapt�rii rapide la rigorile determinate de globalizarea pie�elor;

       stimularea �i sprijinirea demar�rii �i dezvolt�rii firmelor nou-�nfiin�ate (start-up-uri) prin facilitarea���� accesului acestora la finan�are;

       facilitarea accesului tinerilor la sursele definan�are.

Prezentul ghid instituie o schem� transparent� de ajutor de minimis. Acordarea ajutoarelor de minimis �n cadrul Programului se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prev�zute de Regulamentul CE nr. 1.998/2006 privind aplicarea art. 87[1]�i 88[2]din Tratatul CE ajutoarelor de minimis, publicat �n Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L379/28.12. 2006.

Prezenta schem� nu intr� sub inciden�a obliga�iei de notificare c�tre Comisia European�, �n conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr. 1998/2006 privind aplicarea art. 87[1]�i 882din Tratat ajutoarelor de minimis.

Schema se aplic� pe �ntreg teritoriul Rom�niei, �n toate cele 8 regiuni de dezvoltare.

 

2. BUGETUL PROGRAMULUI

 

2.1 Prin Legea bugetului de stat, se vor aloca, �n fiecare an, la dispozi�ia Ministerului Economiei, fondurile pentru aloca�ia financiar� nerambursabil� prev�zut� la art.5, lit.a) din Ordonan�a de Urgen�� nr. 6 din 09.02.2011 pentru stimularea �nfiin��rii �i dezvolt�rii micro�ntreprinderilor de c�tre �ntreprinz�torii tineri.

2.2 Bugetul alocat Programului pentru anul bugetar 2013 este de 25.000.000 lei.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. BENEFICIARII PROGRAMULUI

 

3.1 Pot beneficia de prevederile Programului: persoanele fizice, denumite �n continuare �ntreprinz�tori debutan�i, care �ndeplinesc cumulativ, la data depunerii Formularului de �nscriere �n program, urm�toarele criterii de eligibilitate:

a)      au capacitate juridic� deplin� de exerci�iu, au v�rsta de p�n� la 35 de ani, �mplini�i cel mai t�rziu �n ziua �nregistr�rii cererii de �nmatriculare a societ��ii cu r�spundere limitat� �n Registrul Comer�ului;

b)      anterior datei �nmatricul�rii societ��ii �n Registrul Comer�ului nu au mai de�inut �i nu de�ine calitatea de ac�ionar sau asociat al unei �ntreprinderi constituite �n Spa�iul Economic European;

c)      �nfiin�eaz� pentru prima dat� o societate comercial� cu r�spundere limitat� �n condi�iile Legii nr. 31/1990 privind societ��ile comerciale, republicat�, cu modific�rile �i complet�rile ulterioare, �i ale prezentei Ordonan�e de urgen�� nr. 6 din 09.02.2011;

d)     declar� pe propria r�spundere, sub sanc�iunea legii penale pentru declara�ii mincinoase, c� �ndepline�te condi�iile prev�zute la lit. b, pe care o depune la Registrul Comer�ului odat� cu cererea de �nmatriculare a societ��ii;

e)      s� nu mai fi beneficiat de finan�are �n cadrul acestui Program.

Dac� la data �nregistr�rii cererii de �nmatriculare a societ��ii cu r�spundere limitat� �n Registrul Comer�ului, condi�ia referitoare la v�rst� este �ndeplinit�, aceasta se consider� �ndeplinit� pe �ntreaga perioad� de acordare a facilit��ilor.

3.2 Pentru �ncadrarea �n Program, micro�ntreprinderea �nfiin�at� de �ntreprinz�torul debutant trebuie s� �ndeplineasc� cumulativ urm�toarele condi�ii:

a)      este societate comercial� cu r�spundere limitat�-debutant (SRL-D), care func�ioneaz� pe durat� nedeterminat�, �n condi�iile Legii nr. 31/1990 privind societ��ile comerciale, republicat�, cu modific�rile �i complet�rile ulterioare �i ale ordonan�ei de urgen�� nr. 6 din 09.02.2011;

b)      se �ncadreaz� �n categoria micro�ntreprinderilor �n condi�iile Legii nr. 346/2004 privind stimularea �nfiin��rii �i dezvolt�rii �ntreprinderilor mici �i mijlocii,cu modific�rile �i complet�rile ulterioare, �i ale ordonan�ei de urgen�� nr. 6 din 09.02.2011;

c)      este �nfiin�at� de un �ntreprinz�tor debutant, ca asociat unic, sau de cel mult 5 (cinci) �ntreprinz�tori debutan�i asocia�i. Condi�iile pentru �ntreprinz�torul debutant trebuie �ndeplinite de fiecare dintre asocia�i, a�a cum se prevede �n Art. 3.1 al prezentului Ghid;

d)     este administrat� de asociatul unic, de unul sau mai mul�i administratori dintre asocia�i;

e)      are �n obiectul de activitate cel mult 5 (cinci) grupe de activitate prev�zute de clasificarea activit��ilor din economia na�ionala �n vigoare (CAEN Rev 2).

�n cele 5 (cinci) grupe de activitate nu pot fi incluse ca obiect de activitate al societ��ii urm�toarele:

         intermedieri financiare �i asigur�ri:

-          641 - Intermediere monetar�

-          642 - Activit��i ale holdingurilor

-          643 - Fonduri mutuale �i alte entit��i financiare similare

-          649 - Alte activit��i de intermedieri financiare, exclusiv activit��i de asigur�ri �i fonduri de pensii

-          651 - Activit��i de asigur�ri

-          652 - Activit��i de reasigurare

-          653 - Activit��i ale fondurilor de pensii (cu excep�ia celor din sistemul public de asigur�ri sociale)

-          661 - Activit��i auxiliare intermedierilor financiare, cu excep�ia activit��ilor de asigur�ri �i fonduri de pensii

-          662 - Activit��i auxiliare de asigur�ri �i fonduri de pensii

-          663 � Activitati de administrare a fondurilor

         tranzac�ii imobiliare:

-          681 - Cump�rarea �i v�nzarea de bunuri imobiliare proprii

-          682 - �nchirierea �i sub�nchirierea bunurilor imobiliare proprii sau �nchiriate

-          683 - Activit��i imobiliare pe baz� de comision sau contract���������������

         920 - activit��i de jocuri de noroc �i pariuri

         produc�ie sau comercializare de armament, muni�ii, explozibili, tutun, alcool, substan�e aflate sub control na�ional, plante, substan�e �i preparate stupefiante �i psihotrope:

-          110 - Fabricarea b�uturilor (cu excep�ia clasei 1107 � Produc�ia de b�uturi r�coritoare nealcoolice; produc�ia de ape minerale �i alte ape �mbuteliate)

-          1200 - Fabricarea produselor din tutun

-          2540 - Fabricarea armamentului �i muni�iei

-          2051 - Fabricarea explozivilor

-          4635 - Comer� cu ridicata al produselor din tutun

-          4725 - Comer� cu am�nuntul al b�uturilor, �n magazine specializate

-          4726 - Comer� cu am�nuntul al produselor din tutun, �n magazine specializate

precum �i activit��ile excluse de normele europene pentru care nu se poate acorda ajutor de stat, respectiv:

a)        activit��i de pescuit �i acvacultur�, acoperite de Regulamentul Consiliului (CE) nr. 104/2000:

-          031 - Pescuitul

-          032 - Acvacultura

b)       activit��i legate de produc�ia primar� a produselor agricole a�a cum sunt enumerate �n anexa 1 la Tratatul de instituire a Comunit��ii Europene:

-          011 - Cultivarea plantelor nepermanente

-          012 - Cultivarea plantelor din culturi permanente

-          013 - Cultivarea plantelor pentru �nmul�ire

-          014 - Cre�terea animalelor

-          015 - Activit��i �n ferme mixte (cultura vegetal� combinat� cu cre�terea animalelor)

-          016 - Activit��i auxiliare agriculturii �i activit��i dup� recoltare

-          017 - V�n�toare, capturarea cu capcane a v�natului �i activit��i de servicii anexe v�n�torii

c)        activit��i de procesare �i marketing ale produselor agricole listate �n anexa 1 la Tratatul de instituire a Comunit��ii Europene, �n urm�toarele cazuri:

a.       c�nd cuantumul ajutorului este stabilit pe baza pre�ului sau a cantit��ii produselor de acest tip cump�rate de la produc�torii primari sau puse pe pia�� de operatorii economici respectivi;

b.      c�nd ajutorul este condi�ionat de a fi par�ial sau integral cedat produc�torilor primari (fermieri);

d)       activit��i legate de export c�tre state ter�e sau state membre, �i anume, ajutoarele legate direct de cantit��ile exportate, de crearea �i func�ionarea unei re�ele de distribu�ie sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;

e)        ajutoarele destinate utiliz�rii produselor na�ionale �n detrimentul celor importate;

f)        ajutoarele destinate agen�ilor economici care activeaz� �n sectorul carbonifer, a�a cum este definit �n Regulamentul CE nr. 1.407/2002 privind ajutorul de stat pentru industria c�rbunelui (CAENRev.2)

-          051 - Extrac�ia c�rbunelui superior

-          052 - Extrac�ia c�rbunelui inferior

-          061 - Extrac�ia petrolului brut

-          062 - Extrac�ia gazelor naturale

-          0721 - Extrac�ia minereurilor de uraniu �i toriu

-          0892 � Extrac�ia turbei

-          091 - Activit��i de servicii anexe extrac�iei petrolului brut �i gazelor naturale

-          099 � Activit��i de servicii anexe pentru extrac�ia mineralelor

g)       ajutoarele pentru achizi�ionarea vehiculelor de transport rutier de marf� acordate agen�ilor economici care au ca obiect de activitate prestarea de servicii de transport rutier de marf� contra cost.

Calitatea de micro�ntreprindere apar�in�nd �ntreprinz�torului debutant se ob�ine la data �nmatricul�rii la Registrul Comer�ului �n a c�rui raz� teritorial� se afl� sediul s�u social. Prin derogare de la art. 36 din Legea nr.26/1990 privind Registrul Comer�ului, republicat�, cu modific�rile �i complet�rile ulterioare, numele unei micro�ntreprinderi apar�in�nd �ntreprinz�torului debutant se compune dintr-o denumire proprie �nso�it� de sintagma scris� �n �ntregime �societate cu r�spundere limitat� � debutant� sau abrevierea �S.R.L. � D.�

 

 

 

 

����������� �n afara obliga�iilor stabilite prin actele normative �n vigoare, aplicabile oric�rui operator economic, micro�ntreprinderea apar�in�nd �ntreprinz�torului debutant are �i urm�toarele obliga�ii specifice:

a)      s� notifice �n scris cu privire la �nfiin�are, Oficiul Teritorial pentru I.M.M. �i Coopera�ie(O.T.I.M.M.C.) �n a c�rui raz� de competen�� �i are sediul, �n termen de cel mult 10 zile lucr�toare de la �nregistrare, �n vederea lu�rii �n eviden��. Lista O.T.I.M.M.C. se g�se�te �n anexa nr.4 la prezentul ghid;

b)      s� angajeze, cu contract de munc� pe durat� nedeterminat�, cu norm� �ntreag� �i s� men�in� �n activitate cel pu�in 2 (doi) salaria�i de la momentul ob�inerii facilit��ilor men�ionate la art. 5 lit. a) �i/sau b) �i/sau c) din OUG nr. 6 din data de 09.02.2011, p�n� la pierderea calit��ii de micro�ntreprindere apar�in�nd �ntreprinz�torului debutant;

c)      s� reinvesteasc�, anual, cel pu�in 50% din profitul realizat �n anul fiscal precedent;

d)     s� depun� la O.T.I.M.M.C �n a c�rui raz� de competen�� �i are sediul, situa�iile financiare semestriale �i anuale, cu dovada �nregistrarii acestora la autorit��ile competente, precum �i un raport semestrial de progres, pe o perioad� de 3 ani, �ncep�nd cu anul �n care s-a ob�inut ajutorul nerambursabil.

 

 

 

4. TIPURILE DE AJUTOR FINANCIAR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


4.1 Micro�ntreprinderea apar�in�nd �ntreprinz�torului debutant beneficiaz� de urm�toarele facilit��i:

 

4.1 Tipurile de facilit��i pentru micro�ntreprinderea S.R.L. � D.

a)      acordarea de c�tre Ministerul Economiei a unei aloca�ii financiare nerambursabile reprezent�nd cel mult 50%, dar nu mai mult de 10.000 euro[3]echivalentul �n lei, din valoarea total� a cheltuielilor eligibile aferente planului de afaceri, pentru care face dovada surselor de cofinan�are. Aloca�iile financiare nerambursabile se acord� �n limita sumelor aprobate cu aceast� destina�ie �n bugetul Ministerului Economiei;

b)      garan�ii acordate de Fondul Na�ional de Garantare al Creditelor pentru �ntreprinderi Mici �i Mijlocii S.A. � I.F.N. (F.N.G.C.I.M.M.) pentru creditele contractate de �SRL-D� �n vederea realiz�rii planurilor de afaceri acceptate de Ministerului Economiei, cu respectarea condi�iilor prev�zute �n normele �i procedurile interne ale institu�iilor de credit �i ale F.N.G.C.I.M.M., p�n� la cel mult 80% din valoarea creditului solicitat, �n limita sumei de 80.000 euro, echivalentul �n lei;

c)      scutirea de la plata contribu�iilor de asigur�ri sociale datorate de angajatori, potrivit legii, pentru veniturile aferente timpului lucrat de cel mult 4 (patru) salaria�i, angaja�i pe perioad� nedeterminat�. Aceasta perioad� constituie stagiu de cotizare �n sistemul public de pensii, iar pentru stabilirea �i calculul drepturilor prev�zute de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modific�rile �i complet�rile ulterioare, se utilizeaz� c�tigul salarial mediu brut lunar, pentru care asiguratul pl�te�te contribu�ia individual� de asigur�ri sociale. Pentru fiecare salariat, scutirea nu se acord� pentru veniturile salariale lunare care dep�esc cuantumul c�tigului salarial mediu brut pe economie din anul anterior;

d)     scutirea de la plata taxelor pentru opera�iunile de �nmatriculare efectuate la Oficiile Registrului Comer�ului, pentru �nregistrarea micro�ntreprinderii, precum �i de la plata tarifului pentru publicarea �n Monitorul Oficial al Rom�niei, Partea a IV-a;

e)      consiliere, instruire �i sprijin din partea O.T.I.M.M.C., �n a c�rui raz� de competen�� �i are sediul social.

 

4.2 Categoriile de cheltuieli eligibile

Planul de afaceri trebuie s� cuprind� investi�ii �n active corporale �i/sau necorporale, pe o perioad� determinat�, �n scopul realiz�rii unor obiective clare, concrete �i reale.

Planul de afaceri trebuie s� fie implementat pe teritoriul Rom�niei �i s� respecte regulile referitoare la ajutorul de minimis, prev�zute de Regulamentul CE nr. 1998/2006 privind aplicarea art. 87[4]�i 88[5]din Tratatul ajutoarelor de minimis, publicat �n Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L379/28.12. 2006.

Sunt considerate cheltuieli eligibile, cheltuielile legate de:

1) INVESTI�IILE �N ACTIVE CORPORALE referitoare la:

a)      Terenuri pentru realizarea de construc�ii/amenajare efectuate �n cadrul proiectului, destinate activit��ii pentru care s-a solicitat finan�area; achizi�ionarea de terenuri f�r� construc�ie/amenajare efectuate �n cadrul proiectului nu reprezint� cheltuial� eligibil� �n Program; amenajararea pe terenuri�nchiriate /concesionate pentru realizarea activit��ilor proiectului reprezint� cheltuial� eligibil� numai pentru realizarea activit��ilor sportive, recreative �i distractive(diviziunea 93 );

b)      Construc�ii pentru desfasurarea activit��ii pentru care s-a solicitat finan�area[6];

c)      Achizi�ionarea de spa�ii destinate realiz�rii activit��ii pentru care s-a solicitat finan�are[7]. Costurile de spa�iu[8]cuprind:

Ø  Spa�iu de birouri

Ø  Spa�iu de produc�ie

ؠ Spa�iu de desf�urare activit��i comerciale �i prest�ri servicii

Ø  Spa�iu de depozitare

d)     Achizi�ionarea de mobilier pentru dotarea spa�iilor amenajate destinate activit��ii pentru care s-a solicitat finan�area;

e)      Echipamente tehnologice, ma�ini, utilaje �i instala�ii de lucru, aparate �i instala�ii de m�sur�, control �i reglare, tehnica de calcul, etc;

f)       Mijloace de transport marfa �n direct� leg�tur� cu activit��ile codului/codurilor CAENpe care acceseaz�, cu excep�iavehiculelor de transport rutier de m�rfuri, solicitate de �ntreprinderile care efectueaz� transport rutier de m�rfuri �n numele ter�ilor.

Autoturismele sunt eligibile �n cadrul Programului, numai pentru urm�toarele activit��i:transporturi cu taxiuri cod CAEN 4932, Activit��i de �nchiriere �i leasing cu autoturisme �i autovehicule rutiere usoare cod CAEN 7711 , 8553 �coli de conducere.

Sunt eligibile �n cadrul programuluiautoutilitare din categoria N1,N2, N3 cu excep�ia vehiculelor de teren simbol G conform Ordinului MLPTL 211/2003cu modific�rile �i complet�rile ulterioare.

�n cazul �n care la certificare se constat� c� autoutilitarele achizi�ionate nu fac parte din categoriile enun�ate mai sus, se va proceda la recuperarea AFN.

2) INVESTI�IILE �N ACTIVE NECORPORALE referitoare la: brevete, licen�e, m�rci comerciale �i alte drepturi �i active similare(francize, etichetare ecologic�, etc.);realizare site.

Micro�ntreprinderile SRL-D trebuie s� �ndeplineasc�, conform criteriilor de evaluare a planului de afaceri-Anex� la normele metodologice, criteriul minim obligatoriu privind ponderea investi�iilor de minim 40% din totalul cheltuielilor eligibile, nerespectarea acestuia conduc�nd la respingerea planului de afaceri.

 

3) ALTE COSTURI DE OPERARE[9]referitoare la:

a)      Costuri de �nfiin�are a firmei:

Ø  Autoriza�ii

b)      Costuri curente:

Ø  Materii prime, m�rfuri

Ø  Materiale consumabile, materiale auxiliare

c)      Costuri de personal (salarii, costuri asigur�ri sociale)

d)     Costuri de training �i formare personal;

e)      Servicii externe:

Ø  Contabilitate

ؠ Consultan�� fiscal�

ؠ Consultan�� juridic�

ؠ Consultan�� �n management

ؠ Consultan�� IT

Ø  Consultant PR

ؠ Consultan�� pentru �ntocmirea planului de afaceri, aceasta fiindsingura cheltuial� care se poate realiza �nainte de �ncheierea contractului.

Cheltuielile cu serviciile de consultan�� de orice tip nu pot dep�i 10% din valoarea total� eligibil� a proiectului.

Furnizorii de servicii de consultan�� eligibili �n cadrul Programului pot fi numai societ��i sau organiza�ii furnizoare de consultan�� autorizate, av�nd ca activitate autorizat� una dintre activit��ile incluse �n cod CAEN clasa 70.

f)       Costurile legate de �nc�lzire, gaz, electricitate, cur��enie, repara�ii, asigurare, ap�/canal, gunoi

g)      Costuri cu punerea �n func�iune a echipamentelor

h)      Costuri legate de procesul de v�nzare

i)        Costuri administrative

j)        Chirii pentru spatii de birouri,productie, de desf�urare activit��i comerciale �i prest�ri servicii, depozitare (solicitantul va face dovada �nchirierii spa�iului pentru care solicit� chiria pe o perioad� de minim 3 ani);

k)      Alte costuri conexe direct legate de codul CAEN accesat �n cadrul Programului:

ؠ racordarea la utilit��i: ap�, gaz, electricitate, canalizare;

ؠ infrastructura necesar� racordarii la utilit��i: drum de acces, reabilit�ri, amenaj�ri;

Ø  asigurarea normelor de protec�ia muncii, de protec�ia mediului.

����� l)���� Costuri de promovare a activit��ii: on-line, pe suport de h�rtie/electronic, alte tipuri demateriale, participare la t�rguri interne �i interna�ionale etc.

������������� Solicitantul va face dovada de�inerii �n proprietate a terenului pe care urmeaz� s� se realizeze construc�ia/amenajarea sau a de�inerii unui drept de uzufruct, contract de concesiune ori �nchiriere a terenului respectiv, valabil pe o perioad� de minimum 5 ani de la finalizarea investi�iei.

Activele achizi�ionate trebuie s� fie noi.

 

Pentru a fi incluse �n investi�ia eligibil�, activele corporale �i necorporale trebuie s� �ndeplineasc� urm�toarele condi�ii:

a) s� r�m�n� �n proprietatea micro�ntreprinderii S.R.L.-D. care a beneficiat de ajutor de stat cel pu�in 3 ani;

b) s� fie considerate active (mijloace fixe) sau obiecte de inventar;

c) s� fie achizi�ionate �n condi�ii de pia��, respectiv s� fie �ntocmit un dosar de achizi�ie care s� cuprind� cereri de ofert�(minimum trei), ofertele primite; acestea trebuie s� cuprind�: datele de identificare, semn�tura �i �tampila ofertantului, un proces verbal semnat de reprezentantul legal al micro�ntreprinderii S.R.L.-D. prin care s� fie justificat� alegerea ofertei celei mai convenabile, contractul/contractele cu furnizorul/furnizorii, cu excep�ia activelor corporale de la pct. 4.2., subpct. 1, lit. a) �i lit. c) pentru care se va prezenta un raport de evaluare a unui expert evaluator UNEVAR;

d) s� fie incluse �n categoria activelor proprii ale micro�ntreprinderii S.R.L.-D., s� r�m�n� �n loca�ia acesteia pentru cel pu�in 3 ani, calculat din momentul �n care investi�ia a fost finalizat�, �i s� fie utilizate pentru derularea activit��ii finan�ate.

Nu se admit furnizori care au �n structura ac�ionariatului administratori/ac�ionari/asocia�i/asocia�i unici ai societ��ilor debutante  solicitante, rude �i afini p�n� la gradul II inclusiv.

4.3. n cadrul Programului, AFN nu poate fi utilizate pentru:

Ø  rambursarea �mprumuturilor bancare existente;

Ø  obliga�iile exigibile de plat� a impozitelor, taxelor �i datoriilor la bugetul general consolidat �i la bugetele locale;

Ø  taxa pe valoarea ad�ugat�;

Ø  dob�nda �i alte comisioane aferente creditelor;

Ø  cheltuielile de leasing;

Ø  dezafectarea centralelor nucleare;

Ø  achizi�ia de echipament second-hand;

ؠ amenzi, penalit��i �i cheltuieli de judecat�.

4.4.�n cadrul Programului contribu�ia �n natur� nu este eligibil�.

5.ETAPELE IMPLEMENT�RII PROGRAMULUI

 

5.1 nregistrareamicro�ntreprinderii �S.R.L.- D.� la Oficiile Registrului Comer�ului, (http://www.onrc.ro/romana/retea.php) se realizeaz�, �ncep�nd cu data de 11 februarie 2011, prin parcurgerea urm�toarelor etape:

a) �ntreprinz�toruldebutant are obliga�ia s� ata�eze �n sus�inerea cererii de �nregistrare a micro�ntreprinderii �S.R.L.- D.� �n registrul comer�ului, documentele prev�zute de Ordinul Ministrului Justi�iei nr. 2594/C/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de �inere a registrelor comer�ului, de efectuare a �nregistr�rilor �i de eliberare a informa�iilor, precum �i declara�ia pe propria r�spundere conform art.2 alin. 1, lit. d) din OUG nr. 6 din 09.02.2011;

b) Dup� �nmatricularea �n registrul comer�ului a micro�ntreprinderii �S.R.L.-D.�, respectiv dup� �nregistrarea �n registrul comer�ului a oric�ror modific�ri, ONRC va transmite c�tre Ministerul Economiei, pe cale electronic�, datele aferente acestor �nregistr�ri, conform protocolului �ncheiat �n acest sens;

c) Opera�iunile de �nmatriculare conform OUG nr.6 din 09.02.2011, cu ocazia constituirii micro�ntreprinderii, sunt scutite de plata taxelorc�tre ONRC;

5.2 �n termen de 10 zile lucr�toare de la �nfiin�are, micro�ntreprinderea �S.R.L. - D.� trebuie s� notifice prin po�ta electronic� Oficiul Teritorial pentru I.M.M. �i Coopera�ie (O.T.I.M.M.C.) �n a c�rui raz� teritorial� �i are sediul, �n vederea lu�rii �n eviden��.

 

6. PROCEDURA DE �NSCRIERE �N PROGRAM

6.1 Ministerul Economiei prin Direc�ia Implementare Programe pentru IMM administreaz�, gestioneaz� �i deruleaz� direct sau prin intermediul organiza�iilor ori institu�iilor de drept privat programele de �ncurajare �i stimulare a �nfiin��rii �i dezvolt�rii �ntreprinderilor mici �i mijlocii, finan�ate de la bugetul de stat, la nivel na�ional �i la nivel local, prin intermediul Oficiilor Teritoriale pentru �ntreprinderi Mici �i Mijlocii �i Coopera�ie. Ministerul Economiei �i O.T.I.M.M.C. asigur� managementul financiar �i/sau tehnic al fondurilor alocate de la bugetul de stat, conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea �nfiin��rii �i dezvolt�rii �ntreprinderilor mici �i mijlocii, cu modific�rile �i complet�rile ulterioare.

�ntre Ministerul Economiei �i organiza�iile ori institu�iile de drept privat (institu�ii de credit) se �ncheie o conven�ie de colaborare �n baza c�ruia se va trece la derularea programului respectiv.

Institu�ia de credit selec�ionat� are calitatea de agen�ie de implementare a ajutoarelor acordate, pentru a c�ror derulare �ncheie conven�ii de colaborare cu Ministerul Economiei.

�nscrierea �n program se face on line at�t de pe site-ulwww.minind.ro, la sectiunea � Accesati Programele pentru IMM-uri finantate de la bugetul de stat� sau direct pe linkul http://programenationale2013.aippimm.ro. Pentru participarea la Programul pentru stimularea �nfiin��rii �i dezvolt�rii micro�ntreprinderilor de c�tre �ntreprinz�torii tineri, fiecare solicitant trebuie s� se �nregistreze cu user �i parol�. Dup� �nregistrare se completeaz� on line planul de afaceri (anexa 1 la prezentul ghid) �i se �ncarc� documentele �nso�itoare conform indica�iilor de mai jos.

6.2. Ministerul Economiei va anun�a pe site demararea Programului cu cel pu�in 5 zile �nainte de �nceperea �nscrierii online.

 

Program inactiv

Activ incepand cu �..2013

 

 

 

Aceast� pagin� ofer� posibilitatea de creare a unui cont utilizator nou, de logare pe baz� de username �i parol�, de resetat parola dac� a�i uitat-o precum �i de a vizualiza legisla�ia privind Programul pentru stimularea �nfiin��rii �i dezvolt�rii micro�ntreprinderilor de c�tre �ntreprinz�torii tineri.

 

 

6.3. Crearea unui cont de �nscriere �n cadrul Programului pentru stimularea �nfiin��rii �i dezvolt�rii micro�ntreprinderilor de c�tre �ntreprinz�torii tineri

 

 

 

 

Prin click conform desenului de mai sus ve�i fi direc�iona�i c�tre c�mpurile de completat.

 

 

�n aceast� pagin� aplicantul va alege un user �i o parol�, va introduce adresa proprie de mail unde va primi un mesaj de confirmare a �nscrierii �i un link de activare a acesteia.

Prin prezenta v� aducem la cuno�tin�� faptul c� a�i fost �nregistrat �n cadrul programului pentru stimularea �nfiin��rii �i dezvolt�rii micro�ntreprinderilor de c�tre �ntreprinz�torii tineri cu username-ul________�.  Pentru a putea accesa contul dumneavoastr�, trebuie s� confirma�i �nregistrarea acces�nd urm�torul link: __________________________________
 Dac� nu v-a�i �nscris pentru acest program, v� rug�m s� ignora�i acest mesaj e-mail

 

Dup� confirmarea �nscrierii de pe adresa proprie de mail, user-ul �i parola alese de c�tre utilizator devin active �i pot fi folosite pentru logare.

6.4.ACCESAREA PAGINII DE INTRODUCERE A DATELOR.

 

Pagina principal� a contului creat de dumneavoastr�, a�a cum este prezentat� mai jos, ofer� informa�ii cu privire la introducerea datelor, meniurile de accesat, sec�iunile de formulare pe care trebuie s� le completa�i �nainte de a trimite formularele completate operatorilor no�tri. Cele 7 sec�iuni sunt �mp�r�ite �n dou� p�r�i, una destinat� informa�iilor generale referitoare la firma dumneavoastr� �i alta care cuprinde 6 sec�iuni necesare finan��rii. Pentru a putea trimite formularele, toate cele 7 categorii sunt obligatorii (�n cazul �n care nu sunt completate toate cele 7 categorii cu detalii se transmite scrisoare de respingere solicitantului) �i nu pute�i trimite formularele �nainte ca acestea s� fie salvate. Odat� cu trimiterea formularelor, acestea nu mai pot fi modificate �i v� rug�m s� le completa�i cu aten�ie. Fiecare dintre categorii con�ine un formular unde se recomand� s� completa�i c�t mai detaliat fiecare punct al acestuia. Pentru a salva un formular, ap�sa�i butonul "Salveaz�" ce se g�se�te la sf�r�itul formularului. �naintea trimiterii formularelor c�tre operatori, se pot edita �i salva formularele de c�te ori dori�i, aplica�ia bloc�nd salvarea numai �n urma trimiterii acestora.
Not�: V� rug�m s� completa�i formularele f�r� diacritice.

Anumite subpuncte din formulare au texte explicative, oferindu-v� ni�te linii generale de urmat pentru subpunctul respectiv. Acestea sunt de 2 feluri care pot fi diferen�iate prin culori. Textele explicative din afara casetelor care trebuie completate au o culoare neagr�, iar cele din �n�untrul casetelor sunt albastre. Textele explicative din �n�untrul casetelor vor disp�rea odat� ce a�i dat click �n caseta respectiv� pentru a completa subpunctul formularului. Ave�i posibilitatea de a revedea textele explicative consult�nd documentele aferente "Programului pentru stimularea �nfiin��rii �i dezvolt�rii micro�ntreprinderilor de c�tre �ntreprinz�torii tineri".

Pentru fiecare formular salvat, ve�i primi un punctaj �n func�ie de op�iunile completate �n formularul respectiv, iar acest punctaj v� este comunicat atunci c�nd salva�i un formular. Punctajul total acumulat la un moment dat este afi�at �n zona de meniu.

 

 

 

 

 

Din aceast� pagin� cu ajutorul meniurilor din partea st�ng� se procedeaz� la �nceperea complet�rii c�mpurilor, cu sec�iunea � Informa�ii generale�.

 

 

6.5.PAGINA DE INFORMA�II GENERALE

 

 

 
 


 

 

 

 

 

6.6.    PAGINA � DOMENIUL DE ACTIVITATE AL SRL-D�

 


 

 

 

������

Dup� completarea tuturor c�mpurilor se tasteaz� �Salveaz�.

 

6.7. Pagina �Planul de afaceri conduce la crearea de noi locuri de munc� permanente �n cadrul micro�ntreprinderii SRL-D�

 

 

6.8. Pagina � Ponderea investi�iilor �n cheltuielile aferente planului de afaceri�

 


 

 

 

�n cadrul pct. 4.2 se vor men�iona numai elementele de cost pentru care se solicit� finan�are �n cadrul programului, urm�nd ca procentul AFN solicitat (maxim 50%) �i procentul pentru valoare credit/contribu�ie proprie s� fie calculat pentru fiecare element de cost �n parte.

 

6.9. Pagina � Localizarea activit��ii micro�ntreprinderii SRL-D�

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.10. Pagina �Utilizarea noilor tehnologii �i promovarea societ��ii informa�ionale�:

 

 

 

 

 

6.11.Pagina � Schema de finan�are�

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
7.5 Bilant prescurtat

 

 

 

 

 

 

6.12. Trimiterea formularelor salvate

 

Aplica�ia permite at�t salvarea fiec�rui formular �n parte, c�t �i trimiterea tuturor formularelor salvate. P�n� la momentul trimiterii formularelor salvate, aplica�ia le permite utilizatorilor modificarea informa�iilor �nregistrate �n sec�iuni. Din momentul �n care se tasteaz� TRIMITE FORMULARELEnu se mai pot face modific�ri. Ac�iunea de trimitere a formularelor se face ac�ion�nd:

6.13.    Primirea mesajului de confirmare a trimiterii formularelor

 

����������� Aplica�ia va genera automat dup� trimiterea formularelor un mesaj pe adresa de mail a solicitantului �n care se va specifica faptul c� formularele au fost �nregistrate �n baza de date a Ministerului Economiei .

 

7.PROCEDURA DE EVALUARE �I ACORDARE A ALOCA�IEI FINANCIARE NERAMBURSABILE

 

I.PRIMA ETAP� DE EVALUARE

 

7.1Evaluarea planurilor de afaceri completate on line

Personalul OTIMMC/DIPIMM va respecta prevederile art 253 ind 1 Cod penal privind conflictul de interese si prevederile Legii 477/2004 privind Codul de conduita a personalului contractual din autorit��ile �i institu�iile publice.

a) Calcularea punctajului planurilor de afaceri se face �n timp real �i transparent, la completarea de c�tre aplican�i a sec�iunilor din aplica�ia software. Aplica�ia va genera un punctaj pe baza criteriilor prev�zute �n Anexa nr. 1 la Normele metodologice de aplicare a OUG nr.6/2011, aprobate prin HG nr. 96/2011. Punctajul minim acceptat este de 60 de puncte, iar aplica�ia va genera automat aplican�ilor ce nu se �nscriu �n punctajul minim mesajul � nu �ndeplini�i criteriul de minim 60 de puncte� �n momentul transmiterii formularelor,f�r� ca aceste formulare s� se �nregistreze �n baza de date a Ministerului Economiei;

b) Verificarea veridicit��ii �i coeren�ei informa�iilor �nscrise �n planul de afaceri, corelarea situa�iilor financiare cu planul de afaceri, completarea explicit� �i cu detalii a tuturor c�mpurilor Planului de afaceri, codurile CAEN eligibile, inclusiv a leg�turii activelor achizi�ionate cu activit��ile codului CAEN pe care se acceseaz� Programul,concordan�a �ntre codul CAEN pe care se acceseaz� �i activit��ile propuse �n planul de afaceri se realizeaz� de c�tre Unit��ile de Programare, Selectare, Evaluare �i Contractare(UPSEC) din cadrul O.T.I.M.M.C. sub coordonarea DIPIMM;

�n cazul �n care �n urma verific�rii se constat� ne�ndeplinirea criteriilor men�ionate la 7.1 b) solicitantului i se transmite scrisoare de respingere.

c) La institu�ia de credit, vor fi transmise spre finan�are, �n limita bugetului anual, planurile de afaceri care ob�in cel pu�in punctajul minim �i care au fost aprobate de DIPIMM �n urma verific�rilor efectuate de UPSEC, conform art.7, alin b). Transmiterea la institu�ia de credit a planurilor de afaceri �nso�ite de notificarea accept�rii de principiu, se va face continuu, p�n� la epuizarea bugetului Programului;

d) Planurile de afaceri care solicit� credit bancar se finan�eaz�de c�tre institu�ia bancara partener� conform criteriilor prev�zute �n normele de creditare ale acesteia �i �n normele de garantare ale FNGCIMM;

e) La verificarea �i aprobarea planurilor de afaceri se va �ine cont de principiul �primul venit � primul servit�, �n condi�iile realiz�rii unui punctaj minim de 60 de puncte.

 

7.2 Analiza din cadrul DIPIMM/OTIMMC are ca finalitate stabilirea uneia din urm�toarele decizii:

a)      Pentru micro�ntreprinderile care solicit� credit bancar, acceptarea de principiu a Planului de afaceri �i includerea �n program. Se va transmite acestora de c�tre OTIMMC o Notificare privind acceptarea de principiu la finan�are. Un exemplar al documenta�iei transmise on line, �nso�it de raportul de evaluare a Planului de afaceri �i de notificarea privind acceptarea de principiu la finan�are, vor fi predate de OTIMMC institu�iei de credit printr-un proces verbal �ncheiat �ntre institu�iile partenere;

b)      Pentru micro�ntreprinderile care nu solicit� credit bancar, acceptarea de principiu a Planului de afaceri �i includerea �n program. Se va transmite acestora de c�tre OTIMMC o Notificare privind acceptarea la finan�are;

c)      respingerea Planul de afaceri - solicitantului i se transmite electronic/fax Scrisoarea de respingere de c�tre OTIMMC, semnat� �i �tampilat� de c�tre �eful de oficiu;

d)     solicitarea de clarific�ri - aplicantului i se transmite Scrisoare de solicitare clarific�ri de c�tre OTIMMC. Complet�rile solicitate se transmit �n termen de 48 de ore de la �n�tiin�are la O.T.I.M.M.C., iar dac� nu raspunde, solicitantului i se transmite scrisoare de respingere.

7.3.Dac� �n urma analizei Planului de Afaceri �i a documentelor ata�ate on line se constat� c� informa�iile declarate de solicitant nu sunt corecte/reale, ele gener�nd �i un punctaj diferit, mai mic de 60 de puncte, solicitantul va primi scrisoare de respingere de la finan�are.

7.4. �n conformitate cu dispozi�iile Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, �n situa�ia �n care solicitantul se consider� v�t�mat �ntr-un drept al s�u sau �ntr-un interes legitim prin primirea scrisorii de respingere, acesta are dreptul de a urma procedura prev�zut� �n aceste situa�ii.

7.5. Solicitantul se poate adresa O.T.I.M.M.C., formul�nd o contesta�ie, �n termen de 10 zile calendaristice de la data primirii scrisorii de respingere.

7.6. Contesta�ia se formuleaz� �n scris �i va cuprinde:

-          datele de identificare ale solicitantului;

-          obiectul contesta�iei;

-          motivele de fapt �i de drept pe care se �ntemeiaz� contesta�ia;

-          dovezile pe care se �ntemeiaz� contesta�ia;

-          semn�tura reprezentantului legal �i �tampila micro�ntreprinderii SRL-D.

7.7. Pentru solu�ionarea contesta�iilor, se va constitui o Comisie de contesta�ie din cadrul OTIMMC, format� din membrii care nu au participat la evaluarea documenta�iei.

7.8. Termenul de solu�ionare este de 10 zile calendaristice de la data primirii contesta�iei. Comunicarea solu�ion�rii contesta�iei se va face prin fax sau prin email.

 

 

II. ETAPAA II ADEEVALUARE

 

A. Micro�ntreprinderi care solicit� credit

7.9 Etapa a doua de evaluare a dosarelor cu component� de creditare, declarate eligibile este realizat� de institu�ia de credit partener� prin comitetele de credit ale unit��ilor sale teritoriale, �n func�ie de criteriile specifice prev�zute �n normele de creditare ale b�ncii �i �n normele de garantare ale FNGCIMM. S.A.-IFN.

7.10 (1) Institu�ia de credit partener� va face propria ei analiz� �i va informa solicitantul �i DIPIMM/OTIMMC asupra deciziei sale de a acorda/respinge creditul.

Solicitantul are obliga�iade a se prezenta la banc� cu documentele solicitate de aceasta �i de a �ncheia contractul de credit �i AFN �n maxim 45 zile calendaristice de la data transmiterii c�tre institu�ia de credit partener� aplanului de afaceri, �nso�it de notificarea privind acordul de principiu din partea OTIMMC.

Termenul de 45 zile poate fi prelungit, o singur� dat�, cu maxim 30 zile , printr-o solicitare justificat� c�tre OTIMMC.

(2) �n termen de 5 zile lucr�toare de la data primirii hot�r�rii de aprobare a creditului, solicitantul va semna cu institu�ia de credit partener� Contractul de creditare �i AFN.

7.11 Institu�ia de credit partener� poate solicita completarea dosarului de credit cu documentele prev�zute �n normele sale interne de creditare. �n cazul �n care solicitantul prezint� documenta�ie necorespunz�toare sau incomplet�, institu�ia de credit partener� va solicita remedierea acesteia (acord�nd asisten�� �i consultan�� gratuit�), iar dac� acest fapt nu se va realiza �n termenul solicitat de banc� sau nu exist� posibilitatea de remediere, va comunica, �n scris, at�t solicitantului c�t �i DIPIMM/OTIMMC, c� cererea de finan�are a fost respins�.

7.12 Micro�ntreprinderile eligibile de la pct. 7.2. lit.a. vor deschide conturi curente la institu�ia de credit partener�pentru derularea opera�iunilor de �ncas�ri �i pl��i, inclusiv utilizarea sumelor aferente AFN, credit bancar sau aport propriu, dup� caz.

7.13 Finan�area Planurilor de Afaceri se va face conform Conven�iei de colaborare �i a actelor adi�ionale �ncheiate deMinisterul Economiei cu institu�ia de credit partener�.Aloca�iile financiare nerambursabile se vor acorda micro�ntreprinderilor, din contul de tranzit al programului, prin unit��ile teritoriale ale institu�iei de credit.

7.14 Pentru fiecare cheltuial� eligibil� efectuat� se vor utiliza �n mod propor�ional, cele dou� componente de finan�are (credit bancar minim 50% �i AFN maxim 50%).

La semnarea contractului de credit �i AFN, micro�ntreprinderea completeaz� un angajament de raportare (anexa 5 la prezentul ghid) prin care se oblig� s� completeze �i s� depun� la O.T.I.M.M.C. raport�rile semestriale (anexa 8 la prezentul ghid).

 

B. �SRL-D� care nu solicit� credit

7.15. Micro�ntreprinderile eligibile de la pct. 7.2. lit.b. vor deschide conturi curente la institu�ia de credit partener�pentru derularea opera�iunilor de �ncas�ri �i pl��i, inclusiv utilizarea sumelor aferente AFN, credit bancar sau aport propriu, dup� caz.

7.16. �n termen de 5 zile lucr�toare de la data primirii Notific�rii privind acordul de principiu pentru finan�are, �SRL-D� de la pct. 7.2 lit.b. vor semna la sediul OTIMMC Contractul de finan�are (anexa nr. 3 la prezentul ghid) �i vor deschide conturi curente la institu�ia de credit partener� pentru derularea opera�iunilor de �ncas�ri �i pl��i, inclusiv utilizarea sumelor aferente AFN�i contribu�ie proprie. La semnarea contractului de finan�are, micro�ntreprinderea completeaz� un angajament de raportare (anexa 5 la prezentul ghid) prin care se oblig� s� completeze �i s� depun� la O.T.I.M.M.C. raport�rile semestriale (anexa 8 la prezentul ghid). �n situa�ii justificate, printr-o adres� c�tre OTIMMC care �l notific�, aplicantul poatesolicita prelungirea termenului de �ncheiere a contractului cu maxim 30 zile.

 

III. MODALITATEA DE EFECTUARE A CHELTUIELILOR SI PLATA ACESTORA

7.17 Pl��ile pentru bunurile achizi�ionate, eligibile prin Program, se vor face din contul curent al beneficiarului �n contul furnizorului, pe baza cererii de tragere din credit bancar �i AFN/ cererii de tragere din AFN (anexa nr.7 la prezentul ghid) �i a certific�rii cheltuielilor de c�tre institu�ia de credit partener� conform notific�rii primite de la OTIMMC/DIPIMM �n urma evalu�rii planului de afaceri. Certificarea cheltuielilor se face pe baza facturilor fiscale �i a documentelorjustificative men�ionate �n anexa 2 la prezentul ghid �iconst� �n men�iunea �bun de plat� pe factura fiscal�, semn�tur� �i �tampil� din parteainstitu�iei de credit partener�. �n cadrul vizitelor de monitorizare, pe care le efectueaz� OTIMMC, micro�ntreprinderea beneficiar� va prezenta documentele justificative men�ionate �n anexa 2, inclusiv facturile certificate de institu�ia de credit.

Pentru pl��ile efectuate �n valut�, se va utiliza cursul valutar afi�at de Banca Na�ional� a Rom�niei din data public�rii �n Monitorul Oficial al Rom�niei aOUG nr. 6, respectiv 09.02.2011.

7.18. Beneficiarii care �ncheie contractul de finan�are/de credit (cu OTIMMC/institu�ia de credit partener�) au obliga�ia, ca p�n� la solicitarea primei cereri de tragere din credit bancar �i AFN/ cererii de tragere din AFN (integral/tran��), s� fac� dovada angaj�rii a cel pu�in 2 salaria�i, cu norm� �ntreag� �i pe perioad� nedeterminat�.

7.19 �n func�ie de categoriile de cheltuieli eligibile prev�zute la pct. 4.2, micro�ntreprinderea S.R.L.-D. poate prezenta lunar la banc� cereri de tragere din credit bancar �i AFN/ cererii de tragere din AFN, �nso�ite de documentele justificative. Dincontul curent al micro�ntreprinderii S.R.L.-D. va fi virat� de c�tre banc�, �n contul furnizorului, suma aferent� cheltuielilor eligibile efectuate. Plata va fi f�cut� propor�ional conform art.7.14. Num�rul maxim de cereri de tragere din credit bancar �i AFN/ cererii de tragere din AFN este de 12, �n tran�e lunare, maxim 1 pe lun�. Perioada maxim� de implementare �i efectuarea pl��ilor este de 1 an de zile calendaristice de la data semn�rii contractului de finan�are/contractului de credit �i AFN. Pentru fiecare furnizor cu care �ncheie contract, aplicantul va prezenta la decont o declara�ie pe propria r�spundere conform c�reia �n structura actionariatului societ��ii furnizoare nu exist� rude �i afini p�n� la gradul II inclusiv cu ac�ionarii/asocia�ii unici ai societ��ilor debutante solicitante. �n cazul �n care micro�ntreprinderea renun�� la finan�are pentru una sau mai multe activit��i aprobate prin notificareaprivind acordul de principiu pentru finan�are, ace�tia au obliga�ia de a transmite la OTIMMC prin po�t� /curier/fax/e-mail cererea-tip de renun�are total�/par�ial� la finan�are, semnat� �i �tampilat�, conform anexei nr. 9 la prezentul ghid. Dac� renun�area la un element de cost conduce la situa�ia �n care beneficiarul nu mai �ndepline�te criteriul minim obligatoriu de 40% investi�ii, se va proceda la recuperarea sumei reprezent�nd AFN pl�tit. Cheltuielile solicitate a fi decontate aferente cererilor de tragere depuse pe parcursul implement�rii proiectului trebuie sa respecte �n orice moment criteriul obligatoriu de minim 40 % cheltuieli de investi�ii, ceea ce �nseamn� c� �n mod obligatoriu prima cerere de tragere va cuprinde �i elemente de investi�ii.

Pentru beneficiarii care nu realizeaz� minim 40% investi�ii pe cheltuieli efectuate �i AFN pl�tit, se va proceda la recuperarea AFN conform Ordinului nr.1532/2012 al Ministrului Economiei, Comer�ului �i Mediului de Afaceri privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea de c�tre Agen�ia pentru Implementarea Proiectelor �i Programelor pentru �ntreprinderi Mici �i Mijlocii a prevederilor art. 18 din Ordonan�a de urgen�� a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile na�ionale �n domeniul ajutorului de stat, publicat �n Monitorul Oficial al Rom�niei, partea I, nr. 660/19.IX.2012.

7.20 �n termen de 1 an de zile calendaristice de la semnarea contractului, beneficiarul este obligat s� efectueze cheltuielile. �n aceast� perioad�, OTIMMC � UMCR va efectua vizite de certificare, monitorizare �i control lamicro�ntreprinderea beneficiar� pentru verificarea cheltuielilor efectuate. Beneficiarul trebuie s� fac� dovada prin certificat constatator a �nregistrarii punctului de lucru unde vor func�iona activele achizi�ionate prin program. De asemenea, beneficiarul este obligat s� solicite aprobarea administratorul de program daca dore�te schimbarea acestei loca�ii.

7.21. La cererea solicitantului, printr-o adres� c�tre OTIMMC de care apar�ine, se accept� o singur� dat� realocarea sumelor AFN de la elementele de cost renun�ate, cu condi�ia respect�rii cu stricte�e a planului de afaceri ; nu se pot ad�uga elemente de cost suplimentare fa�� de cele prev�zute ini�ial �n planul de afaceri, iar elementul de cost la care renun�� trebuie sa fie achizi�ionat prin alte surse (aport propriu, credit bancar, �nchiriere pe perioada de implementare a proiectului), cu respectarea procentului de minim 40% investi�ii �i maxim 50% AFN.

Nu se pot realoca sumele acceptate de principiu pentru active corporale �i necorporale pentru cheltuielile prev�zute la alte costuri de operare.

7.22. Beneficiarii AFN nu pot schimba, la achizi�ionare, elementele de cost pentru care au primit acordul de principiu.

7.23. Cheltuielile efectuate, inclusiv facturile emise �naintea �ncheierii Contractului de credit bancar �i AFN cu institu�ia de credit partener� nu sunt eligibile, cu excep�ia cheltuielilor de consultan�� pentru elaborarea planurilor de afaceri.

7.24. Sumele neutilizate la finele fiec�rui an, angajate de Ministerul Economiei cu institu�ia de credit partener� �i eviden�iate �n conturile acestora, se reporteaz� �n anul urm�tor �i se utilizeaz� pentru acoperirea obliga�iilor care decurg din contractele de credit �ncheiate cu institu�ia de credit partener� �i beneficiarii ajutoarelor financiare nerambursabile, �n limitele sumelor prev�zute �n contractele �ncheiate �ntre Ministerului Economiei cu institu�ia de credit partener�, conform art. 26^2 pct. (4) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea �nfiin��rii �i dezvolt�rii �ntreprinderilor mici �i mijlocii, cu modific�rile �i complet�rile ulterioare.

 

8. PREVEDERI REFERITOARE LA AJUTORUL DE MINIMIS

8.1. Micro�ntreprinderea beneficiar� a finan��rii nerambursabile va da o declara�ie, �n cererea-tip de acord de principiu pentru finan�are prev�zut� la anexa 6 la prezentul ghid, cu privire la ajutoarele de stat �i ajutoarele de minimis, �n conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006 privind aplicarea art. 87 �i 88 ale Tratatului CE, publicat �n L379/28.12.2006, de care a beneficiat pe parcursul preceden�ilor 2 ani fiscali �i al anului �n curs.

8.2. Ministerul Economiei va acorda un ajutor de minimis dup� ce va verifica pe baza declara�iei pe propria r�spundere a operatorului economic c� este respectat� regula cumulului, precum �i faptul c� suma total� a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal �n curs, fie din surse ale statului sau ale autorit��ilor locale, fie din surse comunitare, nu dep�e�te pragul de 200.000 euro, echivalentul �n lei.

8.3.DIPIMM / O.T.I.M.M.C. va realiza �i men�ine o eviden�� a ajutoarelor acordate �n baza Programului, pe baza rapoartelor transmise de O.T.I.M.M.C., astfel �nc�t s� fie posibil� identificarea valorii, momentului acord�rii, modalit��ii de acordare, provenien�ei finan��rii, duratei �i metodei de calcul a ajutoarelor acordate. Aceast� eviden�� va fi p�strat� la Ministerul Economiei timp de 10 ani de la data ultimei aloc�ri �n cadrul Programului.

8.4. Operatorii economici beneficiari de ajutor �n cadrul Programului vor �ine o eviden�� specific� a ajutoarelor primite conform prezentei scheme, a altor scheme de minimis �i a altor ajutoare de stat. Ace�tia sunt obliga�i s� arhiveze eviden�a specific� �i s� o p�streze o perioad� de 10 ani.

8.5. Monitorizarea acestei scheme de ajutor, conform Regulamentului Consiliului Concuren�ei privind procedurile de monitorizare a ajutorului de stat, revine Ministerului Economiei, care va transmite Consiliului Concuren�ei informa�iile necesare �n vederea �ntocmirii inventarului ajutoarelor de stat, raportului anual privind ajutoarele de stat acordate �n Rom�nia �i a registrului ajutoarelor de minimis.

8.6. La solicitarea scris� a Comisiei Europene, Ministerului Economiei va furniza �n termen de 20 de zile lucr�toare sau �n termenul stabilit �n solicitare toate datele pe care Comisia European� le consider� necesare pentru a aprecia dac� au fost respectate condi�iile impuse de legisla�ia incident�, �n special suma total� a ajutorului de minimis primit de beneficiari.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CUPRINS

 

 

 

 

 

 

 

 

����������Introducere��������������������������.���pag.2

1.      Obiectivul Programului�����������������������.�.pag.4

2.      Bugetul alocat al Programului����������������������pag.4

3.      Beneficiarii Programului ..������������������...�����.pag.5

4.      Tipurile de ajutor financiar����������������������.�pag.8

5.      Etapele implement�rii Programului�������������������....pag.11

6.      Procedura de �nscriere����������������������.���pag.11

7.      Prima etap� de evaluare�������������������.�����.pag.31

8.      Etapa a II-a de evaluare�����������������������.�..pag.32

9.      Prevederi referitoare la ajutorul de minimis���������������..�..pag.34

 



[1]Actualul art. 107 din Tratatul privind Func�ionarea Uniunii Europene

[2]Actualul art. 108 din Tratatul privind Func�ionarea Uniunii Europene

[3]se va calcula la cursul BNR din data apari�iei OUG nr.6 �n Monitorul Oficial (09.02.2011) (4,2568Lei/1 Euro)

[4]Actualul art. 107 din Tratatul privind Func�ionarea Uniunii Europene

[5]Actualul art. 108 din Tratatul privind Func�ionarea Uniunii Europene

[6]Se iau �n considerare cheltuielile aferente realiz�rii unei construc�ii doar �n cazul �n care aceasta se realizeaz� cu o �ntreprindere autorizat� �n domeniu.

[7]Valoarea activului corporal achizi�ionat �n cadrul programului se va stabili pe baza unei evalu�ri al unui expert evaluator UNEVAR.

[8]Activele din cadrul acestei categorii nu trebuie s� aib destina�ie locativ�.

[9]Vor fi decontate cheltuielile eligibile aferente perioadei de implementare a proiectului de 1 an de zile calendaristice.