G
U V E R N U L����� R O M � N I E I
���
�MINISTERUL ECONOMIEI
Direc�ia Implementare Programe pentru �ntreprinderi Mici �i Mijlocii
PROGRAMUL PENTRU STIMULAREA �NFIIN��RII �I DEZVOLT�RII
MICRO�NTREPRINDERILOR DE C�TRE �NTREPRINZ�TORII TINERI
2013
Prezentul
ghid se adreseaz� �ntreprinz�torilor tineri, �n scopul orient�rii lor �n
accesarea finan��rilor nerambursabile pentru acest apel de proiecte �n cadrul Programului pentru stimularea �nfiin��rii �i
dezvolt�rii micro�ntreprinderilor de c�tre �ntreprinz�torii tineri.
Acest
ghid prezint� regulile pentru preg�tirea, �ntocmirea �i depunerea planurilor de
afaceri �i descrie modalitatea de selec�ie, aprobare �i implementare a acestora.
Introducere
Sprijinirea dezvolt�rii
sectorului �ntreprinderilor mici �i mijlocii (IMM) este o prioritate at�t la
nivelul Uniunii Europene, c�t �i la nivel na�ional, deoarece aceast� numeroas�
categorie de agen�i economici, mai dinamici �i mai flexibili dec�t societ��ile
mari, constituie coloana vertebral� a oric�rei economii moderne.
Pentru a construi o economie
puternic�, Uniunea European� �i-a propus s� �nt�reasc� spiritul antreprenorial
�n Europa �i s� creeze condi�iile necesare pentru dezvoltarea practicilor
inovative care duc la �nfiin�area �i dezvoltarea IMM-urilor, acestea
reprezent�nd un factor important de cre�tere economic� �i social�. Atingerea
acestor obiective este vital� pentru asigurarea sustenabilit��ii economice
necesare sprijinirii progresului social �i protec�iei mediului.
Politica Uniunii Europene
referitoare la �ntreprinderi se adreseaz� �ntregului mediu de afaceri �i are ca
scop �ncurajarea �i facilitarea �nfiin��rii de noi �ntreprinderi, stabilirea
unui mediu de afaceri �n care fiecare �ntreprindere s� aib� acces efectiv la
pie�ele de produse �i servicii, at�t din Europa c�t �i din afara acesteia.
Guvernul Rom�niei recunoa�te �i
apreciaz� importan�a sectorului �ntreprinderilor mici �i mijlocii ca baz�
pentru dezvoltarea unei economii moderne, dinamice, bazat� pe cunoa�tere.
Experien�a Uniunii Europene demonstreaz� clar c� sectorul �ntreprinderilor mici
�i mijlocii poate avea o contribu�ie substan�ial� la realizarea produsului
intern brut, la crearea unor noi locuri de munc� �i la stimularea cre�terii exporturilor.
Un sector al �ntreprinderilor mici �i mijlocii bine dezvoltat poate astfel s�
sprijine stabilitatea �i cre�terea macro-economic�.
�n scopul cre�rii unui cadru
favorabil pentru valorificarea posibilit��ilor actuale de dezvoltare economic�
a Rom�niei �i a stimul�rii mediului de afaceri, prin �nfiin�area �i dezvoltarea
de �ntreprinderi mici �i mijlocii �i av�nd �n vedere:
-
efectele
negative ale crizei economice �n ceea ce prive�te reducerea num�rului de
operatori activi pe pia��, �n�sprirea condi�iilor de creditare �i �n general a
cre�terii dificult��ilor �i riscurilor pentru �nceperea unei afaceri, �n
special pentru tinerii �ntreprinz�tori;
-
necesitatea
stimul�rii spiritului antreprenorial al tinerilor, prin dezvoltarea de noi
politici publice necesare relans�rii economice, reducerii �omajului �i
asigur�rii unor condi�ii mai bune pentru participarea tinerilor la via�a
economic� �i social�;
-
prevederile
art. 49, alin. 1 �i alin. 5 referitoare la protec�ia tinerilor �i ale art. 135,
alin. 2 din Constitu�ia Rom�niei referitoare la rolul statului �n stimularea
economiei;
�i consider�nd c� situa�ia
economic� este una excep�ional� �i se impune luarea unor m�suri urgente care s�
vizeze �ntreprinz�torii tineri, �n cadrul unui program social de interes
public, Guvernul a decis s� lanseze o nou� schem� de sprijinire a
�ntreprinderilor mici �i mijlocii, respectiv Programul pentru stimularea
�nfiin��rii �i dezvolt�rii micro�ntreprinderilor de c�tre �ntreprinz�torii
tineri.
Ordonan�a de urgen�� nr.
6/2011 vizeaz� stimularea spiritului antreprenorial al tinerilor prin
dezvoltarea unor noi politici publice necesare pentru relansarea economiei
Rom�niei, prin reducerea �omajului �i asigurarea unor condi�ii mai bune pentru
participarea tinerilor la via�a economic�. Prevederile acesteia au �n vedere
necesitatea combaterii efectelor negative ale actualei crize economice �i
financiare, manifestate prin reducerea num�rului operatorilor economici activi
pe pia��, lipsa resurselor financiare, �n�sprirea condi�iilor de creditare,
reducerea consumului, cre�terea dificult��ilor �i a riscurilor pentru �nceperea
unei afaceri, �n special pentru tineri, una dintre categoriile sociale cele mai
defavorizate.
Ordonan�a de urgen�� prevede condi�iile �n care
micro�ntreprinderile �nfiin�ate �i conduse de c�tre �ntreprinz�torii�� tineri��
beneficiaz� de anumite facilit��i, precum �i sanc�iunile pentru
nerespectarea prevederilor actului normativ respectiv.
�n vederea reglement�rii
modului de acordare a facilit��ilor pentru micro�ntreprinderile nou �nfiin�ate,
conduse de �ntreprinz�tori tineri, care desf�oar� pentru prima dat� activitate
economic� prin� intermediul� unei�
societ��i� cu r�spundere limitat�,
a�a dup� cum prevede art. 17 din Ordonan�a men�ionat� mai sus, au fost emise �i
aprobate prin Hot�r�rea de Guvern nr. 96/2011, �normele metodologice pentru aplicarea
prevederilor�� Ordonan�ei��� de���
urgen�� a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea �nfiin��rii �i
dezvolt�rii micro�ntreprinderilor de c�tre �ntreprinz�torii tineri, publicate
�n Monitorul Oficial 108/10.02.2011.
Ordonan�a de urgen�� a
Guvernului instituie Programul pentru stimularea �nfiin��rii �i dezvolt�rii
micro�ntreprinderilor de c�tre �ntreprinz�torii tineri (denumit Programul) prin
care se acord� unele facilit��i pentru micro�ntreprinderile nou �nfiin�ate,
conduse de �ntreprinz�tori tineri, care desf�oar�, pentru prima dat�,
activitate economic� prin intermediul unei societ��i cu r�spundere limitat�.
M�surile de natura ajutorului de stat prev�zute prin Ordonan�a de urgen�� fac
parte dintr-o schem� transparent� de minimis care se va derula cu respectarea
criteriilor stabilite de normele comunitare �i de legisla�ia na�ional�
�n domeniu.
Monitorizarea �i controlul aplic�rii prevederilor
Ordonan�ei de urgen�� a Guvernului sunt asigurate de
Ministerului Economiei.
1. OBIECTIVUL PROGRAMULUI
�n Rom�nia, 1 din 100 de tineri decid s� �nceap� o
afacere pe cont propriu, fa�� de 1 din 4 tineri �n Cehia, Polonia sau Ungaria.
Foarte pu�ini tineri demareaz� o afacere pe cont propriu. Cele mai frecvente
cauze invocate sunt lipsa banilor �i birocra�ia.
Obiectivul
�Programului pentru stimularea �nfiin��rii �i dezvolt�rii micro�ntreprinderilor
de c�tre �ntreprinz�torii tineri�, denumit �n continuare Program, �l constituie
stimularea �nfiin��rii de noi micro�ntreprinderi, cre�terea poten�ialului de
accesare a surselor de finan�are �i dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale
ale tinerilor �n scopul implic�rii acestora �n structuri economice private.
�� Programul urm�re�te:
�
dezvoltarea
aptitudinilor antreprenoriale bazate pe cunoa�terea �i gestionarea optim� a
resurselor, �n vederea adapt�rii rapide la rigorile determinate de globalizarea
pie�elor;
�
stimularea
�i sprijinirea demar�rii �i dezvolt�rii firmelor nou-�nfiin�ate (start-up-uri)
prin facilitarea���� accesului acestora
la finan�are;
�
facilitarea
accesului tinerilor la sursele de�
finan�are.
Prezentul
ghid instituie o schem� transparent� de ajutor de minimis. Acordarea
ajutoarelor de minimis �n cadrul Programului se va face numai cu respectarea
criteriilor privind ajutorul de minimis prev�zute de Regulamentul CE nr.
1.998/2006 privind aplicarea art. 87[1]��i 88[2]�din Tratatul CE
ajutoarelor de minimis, publicat �n Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr.
L379/28.12. 2006.
Prezenta
schem� nu intr� sub inciden�a obliga�iei de notificare c�tre Comisia European�,
�n conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr. 1998/2006 privind
aplicarea art. 87[1]��i 882��din
Tratat ajutoarelor de minimis.
Schema
se aplic� pe �ntreg teritoriul Rom�niei, �n toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
2. BUGETUL PROGRAMULUI
2.1 Prin Legea bugetului de stat, se
vor aloca, �n fiecare an, la dispozi�ia Ministerului Economiei, fondurile
pentru aloca�ia financiar� nerambursabil� prev�zut� la art.5, lit.a) din
Ordonan�a de Urgen�� nr. 6 din 09.02.2011 pentru stimularea �nfiin��rii �i
dezvolt�rii micro�ntreprinderilor de c�tre �ntreprinz�torii tineri.
2.2 Bugetul alocat Programului
pentru anul bugetar 2013 este de 25.000.000 lei.
3. BENEFICIARII PROGRAMULUI
3.1 Pot beneficia de prevederile Programului:
persoanele fizice, denumite �n
continuare �ntreprinz�tori debutan�i, care �ndeplinesc cumulativ, la
data depunerii Formularului de �nscriere �n program, urm�toarele criterii de eligibilitate:
a)
au
capacitate juridic� deplin� de exerci�iu, au v�rsta de p�n� la 35 de ani,
�mplini�i cel mai t�rziu �n ziua �nregistr�rii cererii de �nmatriculare a
societ��ii cu r�spundere limitat� �n Registrul Comer�ului;
b)
anterior
datei �nmatricul�rii societ��ii �n Registrul Comer�ului nu au mai de�inut �i nu
de�ine calitatea de ac�ionar sau asociat al unei �ntreprinderi constituite �n Spa�iul
Economic European;
c)
�nfiin�eaz�
pentru prima dat� o societate comercial� cu r�spundere limitat� �n condi�iile
Legii nr. 31/1990 privind societ��ile comerciale, republicat�, cu modific�rile
�i complet�rile ulterioare, �i ale prezentei Ordonan�e de urgen�� nr. 6
din 09.02.2011;
d)
declar�
pe propria r�spundere, sub sanc�iunea legii penale
pentru declara�ii mincinoase, c� �ndepline�te condi�iile prev�zute la lit. b,
pe care o depune
e)
�s� nu mai fi beneficiat de
finan�are �n cadrul acestui Program.
Dac� la data �nregistr�rii
cererii de �nmatriculare a societ��ii cu r�spundere limitat� �n Registrul
Comer�ului, condi�ia referitoare la v�rst� este �ndeplinit�, aceasta se
consider� �ndeplinit� pe �ntreaga perioad� de acordare a facilit��ilor.
3.2 Pentru �ncadrarea �n Program,
micro�ntreprinderea �nfiin�at� de �ntreprinz�torul debutant trebuie s�
�ndeplineasc� cumulativ urm�toarele condi�ii:
a) este societate comercial� cu r�spundere
limitat�-debutant (SRL-D), care func�ioneaz�
pe durat� nedeterminat�, �n condi�iile Legii nr. 31/1990 privind societ��ile
comerciale, republicat�, cu modific�rile �i complet�rile ulterioare �i ale
ordonan�ei de urgen�� nr. 6 din 09.02.2011;
b) se �ncadreaz� �n categoria
micro�ntreprinderilor �n condi�iile Legii nr. 346/2004 privind stimularea
�nfiin��rii �i dezvolt�rii �ntreprinderilor mici �i mijlocii,� cu modific�rile �i complet�rile ulterioare,
�i ale �ordonan�ei de urgen�� nr. 6
din 09.02.2011;
c) este �nfiin�at� de un
�ntreprinz�tor debutant, ca asociat unic, sau de cel mult 5 (cinci)
�ntreprinz�tori debutan�i asocia�i. Condi�iile pentru �ntreprinz�torul debutant
trebuie �ndeplinite de fiecare dintre asocia�i, a�a cum se prevede �n Art. 3.1
al prezentului Ghid;
d) este administrat� de asociatul
unic, de unul sau mai mul�i administratori dintre asocia�i;
e) are �n obiectul de activitate cel
mult 5 (cinci) grupe de activitate prev�zute de clasificarea activit��ilor din
economia na�ionala �n vigoare (CAEN Rev 2).
�n cele 5 (cinci) grupe de activitate nu pot fi incluse ca obiect
de activitate al societ��ii urm�toarele:
�
intermedieri
financiare �i asigur�ri:
-
641
- Intermediere monetar�
-
642
- Activit��i ale holdingurilor
-
643
- Fonduri mutuale �i alte entit��i financiare similare
-
649
- Alte activit��i de intermedieri financiare, exclusiv activit��i de asigur�ri
�i fonduri de pensii
-
651
- Activit��i de asigur�ri
-
652
- Activit��i de reasigurare
-
653
- Activit��i ale fondurilor de pensii (cu excep�ia celor din sistemul public de
asigur�ri sociale)
-
661
- Activit��i auxiliare intermedierilor financiare, cu excep�ia activit��ilor de
asigur�ri �i fonduri de pensii
-
662
- Activit��i auxiliare de asigur�ri �i fonduri de pensii
-
663
� Activitati de administrare a fondurilor
�
tranzac�ii
imobiliare:
-
681
- Cump�rarea �i v�nzarea de bunuri imobiliare proprii
-
682
- �nchirierea �i sub�nchirierea bunurilor imobiliare proprii sau �nchiriate
-
683
- Activit��i imobiliare pe baz� de comision sau contract���������������
�
920
- activit��i de jocuri de noroc �i pariuri
�
produc�ie
sau comercializare de armament, muni�ii, explozibili, tutun, alcool, substan�e
aflate sub control na�ional, plante, substan�e �i preparate stupefiante �i
psihotrope:
-
110 - Fabricarea b�uturilor (cu excep�ia clasei 1107 � Produc�ia
de b�uturi r�coritoare nealcoolice; produc�ia de ape minerale �i alte ape �mbuteliate)
-
1200
- Fabricarea produselor din tutun
-
2540
- Fabricarea armamentului �i muni�iei
-
2051
- Fabricarea explozivilor
-
4635
- Comer� cu ridicata al produselor din tutun
-
4725
- Comer� cu am�nuntul al b�uturilor, �n magazine specializate
-
4726
- Comer� cu am�nuntul al produselor din tutun, �n magazine specializate
precum �i activit��ile excluse de
normele europene pentru care nu se poate acorda ajutor de stat, respectiv:
a)
activit��i
de pescuit �i acvacultur�, acoperite de Regulamentul Consiliului (CE) nr.
104/2000:
-
031
- Pescuitul
-
032
- Acvacultura
b)
activit��i
legate de produc�ia primar� a produselor agricole a�a cum sunt enumerate �n anexa 1
-
011 - Cultivarea
plantelor nepermanente
-
012 - Cultivarea
plantelor din culturi permanente
-
013 - Cultivarea
plantelor pentru �nmul�ire
-
014 - Cre�terea
animalelor
-
015 - Activit��i
�n ferme mixte (cultura vegetal� combinat� cu cre�terea animalelor)
-
016 - Activit��i
auxiliare agriculturii �i activit��i dup� recoltare
-
017 - V�n�toare, capturarea cu capcane a v�natului �i
activit��i de servicii anexe v�n�torii
c)
�activit��i de procesare �i marketing ale
produselor agricole listate �n anexa 1
a.
c�nd
cuantumul ajutorului este stabilit pe baza pre�ului sau a cantit��ii produselor
de acest tip cump�rate de la produc�torii primari sau puse pe pia�� de
operatorii economici respectivi;
b.
c�nd
ajutorul este condi�ionat de a fi par�ial sau integral cedat produc�torilor
primari (fermieri);
d)
activit��i
legate de export c�tre state ter�e sau state membre, �i anume, ajutoarele
legate direct de cantit��ile exportate, de crearea �i func�ionarea unei re�ele
de distribu�ie sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de
export;
e)
ajutoarele
destinate utiliz�rii produselor na�ionale �n detrimentul celor importate;
f)
ajutoarele
destinate agen�ilor economici care activeaz� �n sectorul carbonifer, a�a cum
este definit �n Regulamentul CE nr. 1.407/2002 privind ajutorul de stat pentru
industria c�rbunelui (CAEN� Rev.2)
-
051
- Extrac�ia c�rbunelui superior
-
052
- Extrac�ia c�rbunelui inferior
-
061
- Extrac�ia petrolului brut
-
062
- Extrac�ia gazelor naturale
-
0721
- Extrac�ia minereurilor de uraniu �i toriu
-
0892
� Extrac�ia turbei
-
091
- Activit��i de servicii anexe extrac�iei petrolului brut �i gazelor naturale
-
099
� Activit��i de servicii anexe pentru extrac�ia mineralelor
g) ajutoarele pentru achizi�ionarea
vehiculelor de transport rutier de marf� acordate agen�ilor economici care au
ca obiect de activitate prestarea de servicii de transport rutier de marf�
contra cost.
Calitatea de micro�ntreprindere
apar�in�nd �ntreprinz�torului debutant se ob�ine la data �nmatricul�rii
����������� �n
afara obliga�iilor stabilite prin actele normative �n vigoare, aplicabile
oric�rui operator economic, micro�ntreprinderea apar�in�nd �ntreprinz�torului
debutant are �i urm�toarele obliga�ii specifice:
a) s� notifice �n scris cu privire
la �nfiin�are, Oficiul Teritorial pentru I.M.M. �i Coopera�ie(O.T.I.M.M.C.) �n
a c�rui raz� de competen�� �i are sediul, �n termen de cel mult 10 zile
lucr�toare de la �nregistrare, �n vederea lu�rii �n eviden��. Lista
O.T.I.M.M.C. se g�se�te �n anexa nr.4 la prezentul ghid;
b)
s� angajeze, cu contract de
munc� pe durat� nedeterminat�, cu norm� �ntreag� �i s� men�in� �n activitate
cel pu�in 2 (doi) salaria�i de la momentul ob�inerii facilit��ilor men�ionate la
art. 5 lit. a) �i/sau b) �i/sau c) din OUG nr. 6 din data de 09.02.2011, p�n�
la pierderea calit��ii de micro�ntreprindere apar�in�nd �ntreprinz�torului
debutant;
c)
s� reinvesteasc�, anual, cel pu�in 50%
din profitul realizat �n anul fiscal precedent;
d)
s� depun� la
O.T.I.M.M.C �n a c�rui raz� de competen�� �i are sediul, situa�iile financiare
semestriale �i anuale, cu dovada �nregistrarii acestora
la autorit��ile competente, precum �i un raport semestrial de progres, pe o
perioad� de 3 ani, �ncep�nd cu anul �n care s-a ob�inut ajutorul nerambursabil.
4.
TIPURILE DE AJUTOR FINANCIAR
4.1 Micro�ntreprinderea apar�in�nd
�ntreprinz�torului debutant beneficiaz� de urm�toarele facilit��i:
4.1 Tipurile de
facilit��i pentru micro�ntreprinderea S.R.L. � D.
a) acordarea de c�tre Ministerul
Economiei a unei aloca�ii financiare nerambursabile reprezent�nd cel mult 50%,
dar nu mai mult de 10.000 euro[3]�echivalentul �n lei, din valoarea total� a
cheltuielilor eligibile aferente planului de afaceri, pentru care face dovada
surselor de cofinan�are. Aloca�iile financiare nerambursabile se acord� �n
limita sumelor aprobate cu aceast� destina�ie �n bugetul Ministerului Economiei;
b) garan�ii acordate de Fondul
Na�ional de Garantare al Creditelor pentru �ntreprinderi Mici �i Mijlocii S.A.
� I.F.N. (F.N.G.C.I.M.M.) pentru creditele contractate de �SRL-D� �n vederea
realiz�rii planurilor de afaceri acceptate de Ministerului Economiei, cu
respectarea condi�iilor prev�zute �n normele �i procedurile interne ale institu�iilor
de credit �i ale F.N.G.C.I.M.M., p�n� la cel mult 80% din valoarea creditului
solicitat, �n limita sumei de 80.000 euro, echivalentul �n lei;
c)
scutirea
de la plata contribu�iilor de asigur�ri sociale datorate de angajatori,
potrivit legii, pentru veniturile aferente timpului lucrat de cel mult 4
(patru) salaria�i, angaja�i pe perioad� nedeterminat�. Aceasta perioad�
constituie stagiu de cotizare �n sistemul public de pensii, iar pentru
stabilirea �i calculul drepturilor prev�zute de Legea nr. 263/2010 privind
sistemul unitar de pensii publice, cu modific�rile �i complet�rile ulterioare,
se utilizeaz� c�tigul salarial mediu brut lunar, pentru care asiguratul
pl�te�te contribu�ia individual� de asigur�ri sociale. Pentru fiecare salariat,
scutirea nu se acord� pentru veniturile salariale lunare care dep�esc
cuantumul c�tigului salarial mediu brut pe economie din anul anterior;
d) scutirea de la plata taxelor
pentru opera�iunile de �nmatriculare efectuate
e) consiliere, instruire �i sprijin
din partea O.T.I.M.M.C., ��n a c�rui raz� de competen�� �i are
sediul social.
4.2 Categoriile de cheltuieli eligibile
Planul
de afaceri trebuie s� cuprind� investi�ii �n active corporale �i/sau necorporale,
pe o perioad� determinat�, �n scopul realiz�rii unor obiective clare, concrete
�i reale.
Planul
de afaceri trebuie s� fie implementat pe teritoriul Rom�niei �i s� respecte
regulile referitoare la ajutorul de minimis, prev�zute de Regulamentul CE nr.
1998/2006 privind aplicarea art. 87[4]��i 88[5]�din Tratatul ajutoarelor de minimis, publicat
�n Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L379/28.12. 2006.
Sunt
considerate cheltuieli eligibile, cheltuielile legate de:
1) INVESTI�IILE �N ACTIVE CORPORALE
referitoare la:
a)
Terenuri
pentru realizarea de construc�ii/amenajare efectuate �n cadrul
proiectului, destinate activit��ii pentru care s-a solicitat finan�area; achizi�ionarea
de terenuri f�r� construc�ie/amenajare efectuate �n cadrul proiectului nu
reprezint� cheltuial� eligibil� �n Program; amenajararea pe terenuri� �nchiriate /concesionate �pentru realizarea activit��ilor proiectului reprezint�
cheltuial� eligibil� numai pentru realizarea activit��ilor sportive, recreative
�i distractive(diviziunea 93 );
b)
Construc�ii
pentru desfasurarea activit��ii pentru care s-a solicitat finan�area[6];
c)
Achizi�ionarea
de spa�ii destinate realiz�rii activit��ii pentru care s-a solicitat finan�are[7]. Costurile de spa�iu[8]�cuprind: �
Ø
Spa�iu
de birouri
Ø
Spa�iu
de produc�ie
Ø
Spa�iu
de desf�urare activit��i comerciale �i prest�ri servicii
Ø
Spa�iu
de depozitare
d) Achizi�ionarea
de mobilier pentru dotarea spa�iilor amenajate destinate activit��ii pentru
care s-a solicitat finan�area;
e) Echipamente tehnologice, ma�ini,
utilaje �i instala�ii de lucru, aparate
�i instala�ii de m�sur�, control �i reglare, tehnica de calcul, etc;
f) Mijloace de transport marfa �n direct� leg�tur� cu activit��ile
codului/codurilor CAEN� pe care
acceseaz�, cu excep�ia� vehiculelor de
transport rutier de m�rfuri, solicitate de �ntreprinderile care efectueaz�
transport rutier de m�rfuri �n numele ter�ilor.
Autoturismele
sunt eligibile �n cadrul Programului, numai pentru urm�toarele
activit��i:transporturi cu taxiuri cod CAEN 4932, Activit��i de �nchiriere �i
leasing cu autoturisme �i autovehicule rutiere usoare cod CAEN 7711 , 8553
�coli de conducere.
Sunt
eligibile �n cadrul programului�
autoutilitare din categoria N1,N2, N3 cu excep�ia vehiculelor de teren
simbol G conform Ordinului MLPTL 211/2003cu modific�rile �i complet�rile
ulterioare.
�n
cazul �n care la certificare se constat� c� autoutilitarele achizi�ionate nu
fac parte din categoriile enun�ate mai sus, se va proceda la recuperarea AFN.
2) INVESTI�IILE �N ACTIVE NECORPORALE referitoare
la: brevete,
licen�e, m�rci comerciale �i alte drepturi �i active similare(francize,
etichetare ecologic�, etc.);realizare site.
Micro�ntreprinderile
SRL-D trebuie s� �ndeplineasc�, conform criteriilor de evaluare a planului de
afaceri-Anex� la normele metodologice, criteriul minim obligatoriu privind
ponderea investi�iilor de minim 40% din totalul cheltuielilor eligibile,
nerespectarea acestuia conduc�nd la respingerea planului de afaceri.
3) ALTE COSTURI DE OPERARE[9]�referitoare
la:
a)
Costuri
de �nfiin�are a firmei:
Ø
Autoriza�ii
b)
Costuri
curente:
Ø
Materii
prime, m�rfuri
Ø
Materiale
consumabile, materiale auxiliare
c)
Costuri
de personal (salarii, costuri asigur�ri sociale)
d)
Costuri
de training �i formare personal;
e)
Servicii
externe:
Ø
Contabilitate
Ø
Consultan��
fiscal�
Ø
Consultan��
juridic�
Ø
Consultan��
�n management
Ø
Consultan��
IT
Ø
Consultant
PR
Ø
Consultan��
pentru �ntocmirea planului de afaceri, aceasta fiind� singura cheltuial� care se poate realiza
�nainte de �ncheierea contractului.
Cheltuielile
cu serviciile de consultan�� de orice tip �nu pot dep�i 10% din valoarea total�
eligibil� a proiectului.
Furnizorii
de servicii de consultan�� eligibili �n cadrul Programului pot fi numai societ��i
sau organiza�ii furnizoare de consultan��
autorizate, av�nd ca activitate autorizat� una dintre activit��ile incluse �n
cod CAEN clasa 70.
f)
Costurile
legate de �nc�lzire, gaz, electricitate, cur��enie, repara�ii, asigurare,
ap�/canal, gunoi
g)
Costuri
cu punerea �n func�iune a echipamentelor
h)
Costuri
legate de procesul de v�nzare
i)
Costuri
administrative
j)
Chirii
pentru spatii de birouri,� productie, de
desf�urare activit��i comerciale �i prest�ri servicii, depozitare (solicitantul
va face dovada �nchirierii spa�iului pentru care solicit� chiria pe o perioad�
de minim 3 ani);
k)
�Alte costuri conexe direct legate de codul
CAEN accesat �n cadrul Programului:
Ø racordarea la utilit��i: ap�, gaz, electricitate, canalizare;
Ø infrastructura
necesar� racordarii
la utilit��i: drum de acces, reabilit�ri, amenaj�ri;
Ø
asigurarea normelor de protec�ia muncii, de protec�ia
mediului.
����� l)����
Costuri de promovare a activit��ii: on-line, pe suport de
h�rtie/electronic, alte tipuri de�
materiale, participare la t�rguri interne �i interna�ionale etc.
������������� Solicitantul va face dovada
de�inerii �n proprietate a terenului pe care urmeaz� s� se realizeze construc�ia/amenajarea
sau a de�inerii unui drept de uzufruct, contract de concesiune ori �nchiriere a
terenului respectiv, valabil pe o perioad� de minimum 5 ani de la finalizarea
investi�iei.
Activele
achizi�ionate trebuie s� fie noi.
Pentru
a fi incluse �n investi�ia eligibil�, activele corporale �i necorporale trebuie
s� �ndeplineasc� urm�toarele condi�ii:
a) s�
r�m�n� �n proprietatea micro�ntreprinderii S.R.L.-D. care a beneficiat de
ajutor de stat cel pu�in 3 ani;
b) s�
fie considerate active (mijloace fixe) sau obiecte de inventar;
c) s� fie
achizi�ionate �n condi�ii de pia��, respectiv s� fie �ntocmit un dosar de
achizi�ie care s� cuprind� cereri de ofert�(minimum trei), ofertele primite;
acestea trebuie s� cuprind�: datele de identificare, semn�tura �i �tampila
ofertantului, un proces verbal semnat de reprezentantul legal al
micro�ntreprinderii S.R.L.-D. prin care s� fie justificat� alegerea ofertei
celei mai convenabile, contractul/contractele cu furnizorul/furnizorii, cu
excep�ia activelor corporale de la pct. 4.2., subpct. 1, lit. a) �i lit. c)
pentru care se va prezenta un raport de evaluare a unui expert evaluator UNEVAR;
d) s�
fie incluse �n categoria activelor proprii ale micro�ntreprinderii S.R.L.-D.,
s� r�m�n� �n loca�ia acesteia pentru cel pu�in 3 ani, calculat din momentul �n
care investi�ia a fost finalizat�, �i s� fie utilizate pentru derularea activit��ii
finan�ate.
Nu se
admit furnizori care au �n structura ac�ionariatului
administratori/ac�ionari/asocia�i/asocia�i unici ai societ��ilor
debutante solicitante, rude �i afini p�n� la gradul II inclusiv.
4.3. �n cadrul Programului, AFN nu poate
fi utilizate pentru:
Ø
rambursarea
�mprumuturilor bancare existente;
Ø
obliga�iile
exigibile de plat� a impozitelor, taxelor �i datoriilor la bugetul general
consolidat �i la bugetele locale;
Ø
taxa
pe valoarea ad�ugat�;
Ø
dob�nda
�i alte comisioane aferente creditelor;
Ø
cheltuielile
de leasing;
Ø
dezafectarea
centralelor nucleare;
Ø
achizi�ia
de echipament second-hand;
Ø
amenzi,
penalit��i �i cheltuieli de judecat�.
4.4.�
�n cadrul Programului contribu�ia �n natur� nu este eligibil�.
5.� ETAPELE
IMPLEMENT�RII PROGRAMULUI
b)
Dup� �nmatricularea �n registrul comer�ului �a micro�ntreprinderii �S.R.L.-D.�, respectiv
dup� �nregistrarea �n registrul comer�ului a oric�ror modific�ri, ONRC va
transmite c�tre Ministerul Economiei, pe cale electronic�, datele aferente
acestor �nregistr�ri, conform protocolului �ncheiat �n acest sens;
c) Opera�iunile de �nmatriculare conform
OUG nr.6
din 09.02.2011, cu ocazia constituirii micro�ntreprinderii, sunt scutite de plata
taxelor� c�tre ONRC;
5.2 �n termen de 10 zile lucr�toare
de la �nfiin�are, micro�ntreprinderea �S.R.L. - D.� trebuie s� notifice prin po�ta electronic� Oficiul Teritorial
pentru I.M.M. �i Coopera�ie (O.T.I.M.M.C.) �n a c�rui raz� teritorial� �i are
sediul, �n vederea lu�rii �n eviden��.
6. PROCEDURA DE �NSCRIERE �N PROGRAM
6.1 Ministerul Economiei prin
Direc�ia Implementare Programe pentru IMM administreaz�, gestioneaz� �i
deruleaz� direct sau prin intermediul organiza�iilor ori institu�iilor de drept
privat programele de �ncurajare �i stimulare a �nfiin��rii �i dezvolt�rii
�ntreprinderilor mici �i mijlocii, finan�ate de la bugetul de stat, la nivel
na�ional �i la nivel local, prin intermediul Oficiilor Teritoriale pentru
�ntreprinderi Mici �i Mijlocii �i Coopera�ie. Ministerul Economiei �i O.T.I.M.M.C.
asigur� managementul financiar �i/sau tehnic al fondurilor alocate de la bugetul
de stat, conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea �nfiin��rii �i
dezvolt�rii �ntreprinderilor mici �i mijlocii, cu modific�rile �i complet�rile
ulterioare.
�ntre Ministerul
Economiei �i organiza�iile ori institu�iile de drept privat (institu�ii de
credit) se �ncheie o conven�ie de colaborare �n baza c�ruia se va trece la
derularea programului respectiv.
Institu�ia
de credit selec�ionat� are calitatea de agen�ie de implementare a ajutoarelor
acordate, pentru a c�ror derulare �ncheie conven�ii de colaborare cu Ministerul
Economiei.
�nscrierea �n program se face on line
at�t de pe site-ulwww.minind.ro,
la sectiunea � Accesati Programele pentru IMM-uri finantate de la bugetul de
stat� sau direct pe linkul http://programenationale2013.aippimm.ro. Pentru participarea
6.2. Ministerul Economiei va anun�a pe
site demararea Programului cu cel pu�in 5 zile �nainte de �nceperea �nscrierii
online.
Program inactiv Activ �incepand cu �..2013
�Prin prezenta v�
aducem la cuno�tin�� faptul c� a�i fost �nregistrat �n cadrul programului
pentru stimularea �nfiin��rii �i dezvolt�rii micro�ntreprinderilor de c�tre �ntreprinz�torii
tineri cu username-ul________�. Pentru a putea accesa contul dumneavoastr�,
trebuie s� confirma�i �nregistrarea acces�nd urm�torul link:
__________________________________
Dac� nu v-a�i �nscris pentru acest program, v� rug�m s� ignora�i acest
mesaj e-mail�
Dup� confirmarea
�nscrierii de pe adresa proprie de mail, user-ul �i parola alese de c�tre
utilizator devin active �i pot fi folosite pentru logare.
6.4.� ACCESAREA PAGINII DE INTRODUCERE A DATELOR.
Pagina
principal� a contului creat de dumneavoastr�, a�a cum este prezentat� mai jos,
ofer� informa�ii cu privire la introducerea datelor, meniurile de accesat,
sec�iunile �de formulare pe care trebuie
s� le completa�i �nainte de a trimite formularele completate operatorilor no�tri.
Cele 7 sec�iuni sunt �mp�r�ite �n dou� p�r�i, una destinat� informa�iilor
generale referitoare la firma dumneavoastr� �i alta care cuprinde 6 sec�iuni
necesare finan��rii. Pentru a putea trimite formularele, toate cele 7
categorii sunt obligatorii (�n cazul
�n care nu sunt completate toate cele 7 categorii cu detalii se
transmite scrisoare de respingere solicitantului) �i nu pute�i trimite formularele �nainte ca acestea
s� fie salvate. Odat� cu trimiterea formularelor, acestea nu mai pot fi
modificate �i v� rug�m s� le completa�i cu aten�ie. Fiecare dintre categorii
con�ine un formular unde se recomand� s� completa�i c�t mai detaliat fiecare
punct al acestuia. Pentru a salva un formular, ap�sa�i butonul "Salveaz�"
ce se g�se�te la sf�r�itul formularului. �naintea trimiterii formularelor c�tre
operatori, se pot edita �i salva formularele de c�te ori dori�i, aplica�ia bloc�nd
salvarea numai �n urma trimiterii acestora.
Not�: V� rug�m s� completa�i formularele f�r� diacritice.
Anumite subpuncte din formulare
au texte explicative, oferindu-v� ni�te linii generale de urmat pentru
subpunctul respectiv. Acestea sunt de 2 feluri care pot fi diferen�iate prin
culori. Textele explicative din afara casetelor care trebuie completate au o
culoare neagr�, iar cele din �n�untrul casetelor sunt albastre. Textele
explicative din �n�untrul casetelor vor disp�rea odat� ce a�i dat click �n
caseta respectiv� pentru a completa subpunctul formularului. Ave�i
posibilitatea de a revedea textele explicative consult�nd documentele aferente
"Programului pentru stimularea �nfiin��rii �i dezvolt�rii micro�ntreprinderilor
de c�tre �ntreprinz�torii tineri".
Pentru fiecare formular salvat,
ve�i primi un punctaj �n func�ie de op�iunile completate �n formularul
respectiv, iar acest punctaj v� este comunicat atunci c�nd salva�i un formular.
Punctajul total acumulat la un moment dat este afi�at �n zona de meniu.
Din aceast� pagin� cu ajutorul
meniurilor din partea st�ng� se procedeaz� la �nceperea complet�rii c�mpurilor,
cu sec�iunea � Informa�ii generale�.
6.5.� PAGINA DE INFORMA�II GENERALE
�
6.6.
PAGINA � DOMENIUL DE ACTIVITATE
AL SRL-D�
�
������
Dup� completarea tuturor c�mpurilor se tasteaz� �Salveaz�.
6.7.
�Pagina
�� Planul de afaceri conduce la crearea
de noi locuri de munc� permanente �n cadrul micro�ntreprinderii SRL-D�
6.8.
Pagina � Ponderea investi�iilor �n cheltuielile aferente planului de afaceri�
�n cadrul pct. 4.2 se vor
men�iona numai elementele de cost pentru care se solicit� finan�are �n cadrul
programului, urm�nd ca procentul AFN solicitat (maxim 50%) �i procentul pentru valoare
credit/contribu�ie proprie s� fie calculat pentru fiecare element de cost ��n parte.
6.9.
Pagina � Localizarea activit��ii micro�ntreprinderii SRL-D�
6.10.
Pagina �Utilizarea noilor tehnologii �i promovarea societ��ii informa�ionale�:
6.11.� Pagina � Schema de finan�are�
7.5 Bilant prescurtat
6.12.
Trimiterea formularelor salvate
Aplica�ia permite at�t salvarea
fiec�rui formular �n parte, c�t �i trimiterea tuturor formularelor salvate.
P�n� la momentul trimiterii formularelor salvate, aplica�ia le permite
utilizatorilor modificarea informa�iilor �nregistrate �n sec�iuni. Din momentul
�n care se tasteaz� TRIMITE FORMULARELE�
nu se mai pot face modific�ri. Ac�iunea de trimitere a formularelor se
face ac�ion�nd:
6.13.
Primirea mesajului de confirmare
a trimiterii formularelor
����������� Aplica�ia
va genera automat dup� trimiterea formularelor un mesaj pe adresa de mail a
solicitantului �n care se va specifica faptul c� formularele au fost �nregistrate
�n baza de date a Ministerului Economiei .
7.� PROCEDURA DE EVALUARE �I ACORDARE A ALOCA�IEI
FINANCIARE NERAMBURSABILE
I.� PRIMA ETAP� DE EVALUARE
7.1�
Evaluarea planurilor de afaceri
completate on line
Personalul
OTIMMC/DIPIMM va respecta prevederile art 253 ind 1 Cod penal privind
conflictul de interese si prevederile Legii 477/2004 privind Codul de conduita
a personalului contractual din autorit��ile �i
institu�iile publice.
a) Calcularea punctajului planurilor
de afaceri se face �n timp real �i transparent,
la completarea de c�tre aplican�i a sec�iunilor din aplica�ia software.
Aplica�ia va genera un punctaj pe baza criteriilor prev�zute �n Anexa nr. 1 la
Normele metodologice de aplicare a OUG nr.6/2011, aprobate prin HG nr. 96/2011.
Punctajul minim acceptat este de 60 de puncte, iar aplica�ia va genera automat
aplican�ilor ce nu se �nscriu �n punctajul minim mesajul � nu �ndeplini�i
criteriul de minim 60 de puncte� �n momentul transmiterii formularelor,� f�r� ca aceste formulare s� se �nregistreze
�n baza de date a Ministerului Economiei;
b) Verificarea veridicit��ii �i
coeren�ei informa�iilor �nscrise �n planul de afaceri, corelarea situa�iilor financiare
cu planul de afaceri, completarea explicit� �i cu detalii a tuturor c�mpurilor
Planului de afaceri, codurile CAEN eligibile, inclusiv a leg�turii activelor
achizi�ionate cu activit��ile codului CAEN pe care se acceseaz� Programul,concordan�a
�ntre codul CAEN pe care se acceseaz� �i activit��ile propuse �n planul de
afaceri se realizeaz� de c�tre Unit��ile de Programare, Selectare, Evaluare �i
Contractare(UPSEC) din cadrul O.T.I.M.M.C. sub coordonarea DIPIMM;
�n cazul �n care �n urma
verific�rii se constat� ne�ndeplinirea criteriilor men�ionate la 7.1 b) solicitantului
i se transmite scrisoare de respingere.
c) La institu�ia de credit, vor
fi transmise spre finan�are, �n limita bugetului anual, planurile de afaceri
care ob�in cel pu�in punctajul minim �i care au fost aprobate de DIPIMM �n urma
verific�rilor efectuate de UPSEC, conform art.7, alin b). Transmiterea la
institu�ia de credit a planurilor de afaceri �nso�ite de notificarea accept�rii
de principiu, se va face continuu, p�n� la epuizarea bugetului Programului;
d) Planurile de afaceri care
solicit� credit bancar se finan�eaz�� de
c�tre institu�ia bancara partener� conform criteriilor prev�zute �n normele de
creditare ale acesteia �i �n normele de garantare ale FNGCIMM;
e) La verificarea �i aprobarea planurilor
de afaceri se va �ine cont de principiul �primul venit � primul servit�, �n
condi�iile realiz�rii unui punctaj minim de 60 de puncte.
7.2 Analiza din cadrul DIPIMM/OTIMMC are ca
finalitate stabilirea uneia din urm�toarele decizii:
a)
Pentru micro�ntreprinderile care solicit� credit bancar, acceptarea de
principiu a Planului de afaceri �i includerea �n program. Se va transmite
acestora de c�tre OTIMMC o Notificare privind acceptarea de principiu la
finan�are. Un exemplar al documenta�iei transmise on line, �nso�it de raportul
de evaluare �a Planului de afaceri �i de
notificarea privind acceptarea de principiu la finan�are, vor fi predate de
OTIMMC institu�iei de credit printr-un proces verbal �ncheiat �ntre
institu�iile partenere;
b)
Pentru micro�ntreprinderile care nu solicit� credit bancar,
acceptarea de principiu a Planului de afaceri �i includerea �n program. Se
va transmite acestora de c�tre OTIMMC o Notificare privind acceptarea la
finan�are;
c)
respingerea Planul de afaceri -
solicitantului i se transmite electronic/fax Scrisoarea de respingere de c�tre OTIMMC,
semnat� �i �tampilat� de c�tre �eful de oficiu;
d)
solicitarea de clarific�ri - aplicantului
i se transmite Scrisoare de solicitare clarific�ri de c�tre OTIMMC.
Complet�rile solicitate se transmit �n termen de 48 de ore de la �n�tiin�are la
O.T.I.M.M.C., iar dac� nu raspunde, solicitantului i se transmite scrisoare de
respingere.
�7.3.Dac� �n urma analizei Planului de Afaceri
�i a documentelor ata�ate on line se constat� c� informa�iile declarate de
solicitant nu sunt corecte/reale, ele gener�nd �i un punctaj diferit, mai mic
de 60 de puncte, solicitantul va primi scrisoare de respingere de la finan�are.
7.4. �n conformitate cu dispozi�iile
Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, �n situa�ia �n care
solicitantul se consider� v�t�mat �ntr-un drept al s�u sau �ntr-un interes
legitim prin primirea scrisorii de respingere, acesta are dreptul de a urma
procedura prev�zut� �n aceste situa�ii.
7.5.
Solicitantul se
poate adresa O.T.I.M.M.C., formul�nd o contesta�ie, �n termen de 10 zile
calendaristice de la data primirii scrisorii de respingere.
7.6. Contesta�ia se formuleaz� �n
scris �i va cuprinde:
-
datele
de identificare ale solicitantului;
-
obiectul
contesta�iei;
-
motivele
de fapt �i de drept pe care se �ntemeiaz� contesta�ia;
-
dovezile
pe care se �ntemeiaz� contesta�ia;
-
semn�tura
reprezentantului legal �i �tampila micro�ntreprinderii SRL-D.
7.7. Pentru solu�ionarea
contesta�iilor, se va constitui o Comisie de contesta�ie din cadrul OTIMMC,
format� din membrii care nu au participat la evaluarea documenta�iei.
7.8. Termenul de solu�ionare este de
10 zile calendaristice de la data primirii contesta�iei. Comunicarea
solu�ion�rii contesta�iei se va face prin fax sau prin email.
II.
ETAPA� A II A� DE�
EVALUARE
7.9 Etapa a doua de
evaluare a dosarelor cu component� de creditare, declarate eligibile este
realizat� de institu�ia de credit partener� prin comitetele de credit ale
unit��ilor sale teritoriale, �n
func�ie de criteriile specifice prev�zute �n normele de creditare ale b�ncii �i
�n normele de garantare ale FNGCIMM. S.A.-IFN.
7.10 (1) Institu�ia de credit partener� va
face propria ei analiz� �i va informa solicitantul �i DIPIMM/OTIMMC asupra deciziei sale de a
acorda/respinge creditul.
Solicitantul
are obliga�ia� de a se prezenta la banc�
cu documentele solicitate de aceasta �i de a �ncheia contractul de credit �i
AFN �n maxim 45 zile calendaristice de la data transmiterii c�tre institu�ia de
credit partener� a� planului de afaceri,
�nso�it de notificarea privind acordul de principiu din partea OTIMMC.
Termenul
de 45 zile poate fi prelungit, o singur� dat�, cu maxim 30 zile , printr-o
solicitare justificat� c�tre OTIMMC.
(2)
�n termen de 5 zile lucr�toare de la data primirii hot�r�rii de aprobare a
creditului, solicitantul va semna cu institu�ia de credit partener� Contractul
de creditare �i AFN.
7.11 Institu�ia de
credit partener� poate solicita completarea dosarului de credit cu documentele
prev�zute �n normele sale interne de creditare. �n cazul �n care solicitantul prezint� documenta�ie
necorespunz�toare sau incomplet�, institu�ia de credit partener� va solicita
remedierea acesteia (acord�nd asisten�� �i consultan�� gratuit�), iar dac�
acest fapt nu se va realiza �n termenul solicitat de banc� sau nu exist�
posibilitatea de remediere, va comunica, �n scris, at�t solicitantului c�t �i DIPIMM/OTIMMC,
c� cererea de finan�are a fost respins�.
7.12 Micro�ntreprinderile eligibile
de la pct. 7.2. lit.a. vor deschide conturi curente la institu�ia de credit
partener�� pentru derularea
opera�iunilor de �ncas�ri �i pl��i, inclusiv utilizarea sumelor aferente AFN,
credit bancar sau aport propriu, dup� caz.�
7.13
Finan�area Planurilor de Afaceri se va face conform Conven�iei de colaborare �i
a actelor adi�ionale �ncheiate de� Ministerul
Economiei cu institu�ia de credit partener�.�
Aloca�iile financiare nerambursabile se vor acorda micro�ntreprinderilor,
�din contul de tranzit al programului, prin
unit��ile teritoriale ale institu�iei de credit.
7.14 Pentru
fiecare cheltuial� eligibil� efectuat� se
vor �utiliza �n mod propor�ional,
cele dou� componente de finan�are (credit
bancar minim 50% �i AFN maxim 50%).
La semnarea contractului de credit �i AFN,
micro�ntreprinderea completeaz� un angajament de raportare (anexa 5 la
prezentul ghid) prin care se oblig� s� completeze �i s� depun� la O.T.I.M.M.C. �raport�rile
semestriale (anexa 8 la prezentul ghid).
B. �SRL-D� care
nu solicit� credit
7.15.
Micro�ntreprinderile eligibile de la pct. 7.2. lit.b. vor deschide conturi
curente la institu�ia de credit partener��
pentru derularea
opera�iunilor de �ncas�ri �i pl��i, inclusiv utilizarea sumelor aferente AFN,
credit bancar sau aport propriu, dup� caz.�
7.16.
�n termen de 5 zile lucr�toare de la data primirii Notific�rii privind
acordul de principiu pentru finan�are, �SRL-D� �de la pct. 7.2 lit.b. vor semna la sediul
OTIMMC Contractul de finan�are (anexa nr. 3 la prezentul ghid) �i vor deschide
conturi curente la institu�ia de credit partener� pentru derularea opera�iunilor de �ncas�ri �i pl��i, inclusiv
utilizarea sumelor aferente AFN� �i
contribu�ie proprie. La semnarea contractului
de finan�are, micro�ntreprinderea completeaz� un angajament de raportare (anexa
5 la prezentul ghid) prin care se oblig� s� completeze �i s� depun�
III. MODALITATEA
DE EFECTUARE A CHELTUIELILOR SI PLATA ACESTORA
7.17 Pl��ile pentru bunurile achizi�ionate, eligibile prin Program, se vor
face din contul curent al beneficiarului �n contul furnizorului, pe
baza cererii de tragere din credit bancar �i AFN/ cererii de tragere din AFN (anexa
nr.7 la prezentul ghid) �i a certific�rii
cheltuielilor de c�tre institu�ia de credit partener� conform notific�rii
primite de la OTIMMC/DIPIMM �n urma evalu�rii planului de afaceri. Certificarea
cheltuielilor se face pe baza facturilor fiscale �i a documentelor� justificative men�ionate �n anexa 2 la
prezentul ghid �i� const� �n men�iunea
�bun de plat� pe factura fiscal�, semn�tur� �i �tampil� din partea� institu�iei de credit partener�. �n cadrul
vizitelor de monitorizare, pe care le efectueaz� OTIMMC, micro�ntreprinderea
beneficiar� va prezenta documentele justificative men�ionate �n anexa 2,
inclusiv facturile certificate de institu�ia de credit.
Pentru pl��ile efectuate �n valut�, se
va utiliza cursul valutar afi�at de Banca Na�ional� a Rom�niei din data
public�rii �n Monitorul Oficial al Rom�niei a�
OUG nr. 6, respectiv 09.02.2011.
7.18.
Beneficiarii care �ncheie contractul de finan�are/de credit (cu OTIMMC/institu�ia
de credit partener�) au obliga�ia, ca p�n� la solicitarea primei �cereri
de tragere din credit bancar �i AFN/ cererii de tragere din AFN
(integral/tran��), s� fac� dovada angaj�rii a cel pu�in 2 salaria�i, cu norm�
�ntreag� �i pe perioad� nedeterminat�.
7.19 �n func�ie de categoriile de cheltuieli eligibile
prev�zute la pct. 4.2, micro�ntreprinderea
S.R.L.-D. poate prezenta lunar la banc� cereri
de tragere din credit bancar �i AFN/ cererii de tragere din AFN, �nso�ite
de documentele justificative. Din� contul
curent al micro�ntreprinderii S.R.L.-D. va fi virat� de c�tre banc�, �n contul
furnizorului, suma aferent� cheltuielilor eligibile efectuate. Plata va fi
f�cut� propor�ional conform art.7.14. Num�rul maxim de cereri de tragere din credit bancar �i AFN/ cererii de tragere din AFN
este de 12, ��n tran�e lunare, maxim
1 pe lun�. Perioada maxim� de implementare �i efectuarea pl��ilor este de 1 an
de zile calendaristice de la data semn�rii contractului de finan�are/contractului
de credit �i AFN. Pentru fiecare furnizor cu care �ncheie contract, aplicantul
va prezenta la decont o declara�ie pe propria r�spundere conform c�reia �n
structura actionariatului societ��ii furnizoare nu exist� rude �i afini p�n� la
gradul II inclusiv cu ac�ionarii/asocia�ii unici ai societ��ilor debutante
solicitante. �n cazul �n care micro�ntreprinderea renun�� la finan�are pentru
una sau mai multe activit��i aprobate prin notificarea� privind acordul de principiu pentru
finan�are, ace�tia au obliga�ia de a transmite
Pentru beneficiarii care nu
realizeaz� minim 40% investi�ii pe cheltuieli efectuate �i AFN pl�tit, se va
proceda la recuperarea AFN conform Ordinului nr.1532/2012 al Ministrului
Economiei, Comer�ului �i Mediului de Afaceri �privind aprobarea Normelor metodologice
pentru aplicarea de c�tre Agen�ia pentru Implementarea Proiectelor �i
Programelor pentru �ntreprinderi Mici �i Mijlocii a prevederilor art. 18 din
Ordonan�a de urgen�� a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile na�ionale �n
domeniul ajutorului de stat, publicat �n Monitorul Oficial al Rom�niei, partea
I, nr. 660/19.IX.2012.
7.20 �n termen de 1 an de zile
calendaristice de la semnarea contractului, beneficiarul este obligat s�
efectueze cheltuielile. �n aceast� perioad�, OTIMMC � UMCR va efectua vizite de
certificare, monitorizare �i control la�
micro�ntreprinderea beneficiar� pentru verificarea cheltuielilor
efectuate. Beneficiarul trebuie s� fac� dovada prin certificat constatator a
�nregistrarii punctului de lucru unde vor func�iona activele achizi�ionate prin
program. De asemenea, beneficiarul este obligat s� solicite aprobarea
administratorul de program daca dore�te schimbarea acestei loca�ii.
�7.21. La cererea solicitantului, printr-o adres� c�tre OTIMMC de care apar�ine, se accept� o singur� dat� realocarea sumelor AFN de la elementele de cost renun�ate, cu condi�ia respect�rii cu stricte�e a planului de afaceri ; nu se pot ad�uga elemente de cost suplimentare fa�� de cele prev�zute ini�ial �n planul de afaceri, iar elementul de cost la care renun�� trebuie sa fie achizi�ionat prin alte surse (aport propriu, credit bancar, �nchiriere pe perioada de implementare a proiectului), cu respectarea procentului de minim 40% investi�ii �i maxim 50% AFN.
�Nu se pot realoca sumele acceptate de
principiu pentru active corporale �i necorporale pentru cheltuielile prev�zute
la �alte costuri de operare.
7.22. Beneficiarii AFN nu pot schimba,
la achizi�ionare, elementele de cost pentru care au primit acordul de
principiu.
7.23. Cheltuielile efectuate, inclusiv facturile
emise �naintea �ncheierii Contractului de credit bancar �i AFN cu
institu�ia de credit partener� nu sunt
eligibile, cu excep�ia cheltuielilor de consultan�� pentru elaborarea
planurilor de afaceri.
7.24. Sumele neutilizate la finele fiec�rui an, angajate
de Ministerul Economiei cu
institu�ia de credit partener� �i
eviden�iate �n conturile acestora, se reporteaz� �n anul urm�tor �i se
utilizeaz� pentru acoperirea obliga�iilor care decurg din contractele de credit
�ncheiate cu institu�ia de credit partener� �i beneficiarii ajutoarelor financiare nerambursabile, �n limitele
sumelor prev�zute �n contractele �ncheiate �ntre Ministerului
Economiei cu institu�ia de credit partener�,
conform art. 26^2 pct. (4) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea
�nfiin��rii �i dezvolt�rii �ntreprinderilor mici �i mijlocii, cu modific�rile
�i complet�rile ulterioare.
8. PREVEDERI REFERITOARE
8.1.
Micro�ntreprinderea
beneficiar� a �finan��rii nerambursabile
va da o declara�ie, �n cererea-tip
de acord de principiu pentru finan�are prev�zut� la anexa 6 la
prezentul ghid, cu privire la ajutoarele de stat �i ajutoarele de minimis, �n
conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006 privind
aplicarea art. 87 �i 88 ale Tratatului CE, publicat �n L379/28.12.2006, de care
a beneficiat pe parcursul preceden�ilor 2 ani fiscali �i al anului �n curs.
8.2.
Ministerul Economiei va acorda un ajutor de minimis dup� ce va verifica
pe baza declara�iei pe propria r�spundere a operatorului economic c� este
respectat� regula cumulului, precum �i faptul c� suma total� a ajutoarelor de
minimis primite pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul
fiscal �n curs, fie din surse ale statului sau ale autorit��ilor locale, fie
din surse comunitare, nu dep�e�te pragul de 200.000 euro, echivalentul �n lei.
8.3.DIPIMM /
O.T.I.M.M.C. �va realiza �i men�ine o
eviden�� a ajutoarelor acordate �n baza Programului, pe baza rapoartelor
transmise de O.T.I.M.M.C., astfel �nc�t s� fie posibil�
identificarea valorii, momentului acord�rii, modalit��ii de acordare,
provenien�ei finan��rii, duratei �i metodei de calcul a ajutoarelor acordate.
Aceast� eviden�� va fi p�strat� la Ministerul
Economiei timp de 10 ani de la data ultimei aloc�ri �n cadrul
Programului.
8.4. Operatorii economici beneficiari de ajutor �n cadrul
Programului vor �ine o eviden�� specific� a ajutoarelor primite conform
prezentei scheme, a altor scheme de minimis �i a altor ajutoare de stat.
Ace�tia sunt obliga�i s� arhiveze eviden�a specific� �i s� o p�streze o
perioad� de 10 ani.
8.5.
Monitorizarea
acestei scheme de ajutor, conform Regulamentului Consiliului Concuren�ei privind
procedurile de monitorizare a ajutorului de stat, revine Ministerului
Economiei,
care va transmite Consiliului Concuren�ei informa�iile necesare �n vederea
�ntocmirii inventarului ajutoarelor de stat, raportului anual privind
ajutoarele de stat acordate �n Rom�nia �i a registrului ajutoarelor de minimis.
8.6. La solicitarea scris� a Comisiei Europene, Ministerului
Economiei
va furniza �n termen de 20 de zile lucr�toare sau �n termenul stabilit �n
solicitare toate datele pe care Comisia European� le consider� necesare pentru
a aprecia dac� au fost respectate condi�iile impuse de legisla�ia incident�, �n
special suma total� a ajutorului de minimis primit de beneficiari.
CUPRINS
� ����������Introducere��������������������������.���pag.2
1.
Obiectivul
Programului�����������������������.�.pag.4
2.
Bugetul
alocat al Programului����������������������pag.4
3. Beneficiarii
Programului ..������������������...�����.pag.5
4.
Tipurile
de ajutor financiar����������������������.�pag.8
5.
Etapele
implement�rii Programului�������������������....pag.11
6.
Procedura
de �nscriere����������������������.���pag.11
8. Etapa a II-a de evaluare�����������������������.�..pag.32
[1]�Actualul art. 107
din Tratatul privind Func�ionarea Uniunii Europene
[2]�Actualul art. 108 din
Tratatul privind Func�ionarea Uniunii Europene
[3]�se va
calcula la cursul BNR din data apari�iei OUG nr.6 �n Monitorul Oficial
(09.02.2011) (4,2568Lei/1 Euro)
[4]�Actualul art. 107 din Tratatul privind
Func�ionarea Uniunii Europene
[5]�Actualul art. 108 din Tratatul privind
Func�ionarea Uniunii Europene
[6]�Se iau �n considerare cheltuielile aferente realiz�rii unei
construc�ii doar �n cazul �n care aceasta se realizeaz� cu o
�ntreprindere autorizat� �n domeniu.
[7]�Valoarea activului corporal achizi�ionat �n cadrul
programului se va stabili pe baza unei evalu�ri al unui expert evaluator UNEVAR.
[8]�Activele din cadrul acestei categorii nu
trebuie s� aib� destina�ie locativ�.
[9]�Vor fi decontate cheltuielile eligibile aferente
perioadei de implementare a proiectului �de 1 an de zile calendaristice.