G U V E R N U L      R O M Â N I E I

     MINISTERUL ECONOMIEI

                                          

Direcția Implementare Programe pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii

 
 
 
 

 

 
GHIDUL SOLICITANTULUI

PROGRAMUL PENTRU STIMULAREA ÎNFIINȚĂRII ȘI DEZVOLTĂRII MICROÎNTREPRINDERILOR DE CĂTRE ÎNTREPRINZĂTORII TINERI

 

2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prezentul ghid se adresează întreprinzătorilor tineri, în scopul orientării lor în accesarea finanțărilor nerambursabile pentru acest apel de proiecte în cadrul Programului pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri.

Acest ghid prezintă regulile pentru pregătirea, întocmirea și depunerea planurilor de afaceri și descrie modalitatea de selecție, aprobare și implementare a acestora.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Introducere

 

Sprijinirea dezvoltării sectorului întreprinderilor mici și mijlocii (IMM) este o prioritate atât la nivelul Uniunii Europene, cât și la nivel național, deoarece această numeroasă categorie de agenți economici, mai dinamici și mai flexibili decât societățile mari, constituie coloana vertebrală a oricărei economii moderne.

Pentru a construi o economie puternică, Uniunea Europeană și-a propus să întărească spiritul antreprenorial în Europa și să creeze condițiile necesare pentru dezvoltarea practicilor inovative care duc la înființarea și dezvoltarea IMM-urilor, acestea reprezentând un factor important de creștere economică și socială. Atingerea acestor obiective este vitală pentru asigurarea sustenabilității economice necesare sprijinirii progresului social și protecției mediului.

Politica Uniunii Europene referitoare la întreprinderi se adresează întregului mediu de afaceri și are ca scop încurajarea și facilitarea înființării de noi întreprinderi, stabilirea unui mediu de afaceri în care fiecare întreprindere să aibă acces efectiv la piețele de produse și servicii, atât din Europa cât și din afara acesteia.

Guvernul României recunoaște și apreciază importanța sectorului întreprinderilor mici și mijlocii ca bază pentru dezvoltarea unei economii moderne, dinamice, bazată pe cunoaștere. Experiența Uniunii Europene demonstrează clar că sectorul întreprinderilor mici și mijlocii poate avea o contribuție substanțială la realizarea produsului intern brut, la crearea unor noi locuri de muncă și la stimularea creșterii exporturilor. Un sector al întreprinderilor mici și mijlocii bine dezvoltat poate astfel să sprijine stabilitatea și creșterea macro-economică.

În scopul creării unui cadru favorabil pentru valorificarea posibilităților actuale de dezvoltare economică a României și a stimulării mediului de afaceri, prin înființarea și dezvoltarea de întreprinderi mici și mijlocii și având în vedere:

-          efectele negative ale crizei economice în ceea ce privește reducerea numărului de operatori activi pe piață, înăsprirea condițiilor de creditare și în general a creșterii dificultăților și riscurilor pentru începerea unei afaceri, în special pentru tinerii întreprinzători;

-          necesitatea stimulării spiritului antreprenorial al tinerilor, prin dezvoltarea de noi politici publice necesare relansării economice, reducerii șomajului și asigurării unor condiții mai bune pentru participarea tinerilor la viața economică și socială;

-          prevederile art. 49, alin. 1 și alin. 5 referitoare la protecția tinerilor și ale art. 135, alin. 2 din Constituția României referitoare la rolul statului în stimularea economiei;

și considerând că situația economică este una excepțională și se impune luarea unor măsuri urgente care să vizeze întreprinzătorii tineri, în cadrul unui program social de interes public, Guvernul a decis să lanseze o nouă schemă de sprijinire a întreprinderilor mici și mijlocii, respectiv Programul pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri.

Ordonanța de urgență nr. 6/2011 vizează stimularea spiritului antreprenorial al tinerilor prin dezvoltarea unor noi politici publice necesare pentru relansarea economiei României, prin reducerea șomajului și asigurarea unor condiții mai bune pentru participarea tinerilor la viața economică. Prevederile acesteia au în vedere necesitatea combaterii efectelor negative ale actualei crize economice și financiare, manifestate prin reducerea numărului operatorilor economici activi pe piață, lipsa resurselor financiare, înăsprirea condițiilor de creditare, reducerea consumului, creșterea dificultăților și a riscurilor pentru începerea unei afaceri, în special pentru tineri, una dintre categoriile sociale cele mai defavorizate.

Ordonanța de urgență prevede condițiile în care microîntreprinderile înființate și conduse de către întreprinzătorii   tineri   beneficiază de anumite facilități, precum și sancțiunile pentru nerespectarea prevederilor actului normativ respectiv.

În vederea reglementării modului de acordare a facilităților pentru microîntreprinderile nou înființate, conduse de întreprinzători tineri, care desfășoară pentru prima dată activitate economică prin  intermediul  unei  societăți  cu răspundere limitată, așa după cum prevede art. 17 din Ordonanța menționată mai sus, au fost emise și aprobate prin Hotărârea de Guvern nr. 96/2011,  normele metodologice pentru aplicarea prevederilor   Ordonanței    de    urgență a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri, publicate în Monitorul Oficial 108/10.02.2011.

Ordonanța de urgență a Guvernului instituie Programul pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri (denumit Programul) prin care se acordă unele facilități pentru microîntreprinderile nou înființate, conduse de întreprinzători tineri, care desfășoară, pentru prima dată, activitate economică prin intermediul unei societăți cu răspundere limitată.

Măsurile de natura ajutorului de stat prevăzute prin Ordonanța de urgență fac parte dintr-o schemă transparentă de minimis care se va derula cu respectarea criteriilor stabilite de normele comunitare și de legislația națională în domeniu.

Monitorizarea și controlul aplicării prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului sunt asigurate de Ministerului Economiei.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.      OBIECTIVUL PROGRAMULUI

 

În România, 1 din 100 de tineri decid să înceapă o afacere pe cont propriu, față de 1 din 4 tineri în Cehia, Polonia sau Ungaria. Foarte puțini tineri demarează o afacere pe cont propriu. Cele mai frecvente cauze invocate sunt lipsa banilor și birocrația.

Obiectivul „Programului pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri”, denumit în continuare Program, îl constituie stimularea înființării de noi microîntreprinderi, creșterea potențialului de accesare a surselor de finanțare și dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale ale tinerilor în scopul implicării acestora în structuri economice private.

   Programul urmărește:

·         dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale bazate pe cunoașterea și gestionarea optimă a resurselor, în vederea adaptării rapide la rigorile determinate de globalizarea piețelor;

·       stimularea și sprijinirea demarării și dezvoltării firmelor nou-înființate (start-up-uri) prin facilitarea     accesului acestora la finanțare;

·       facilitarea accesului tinerilor la sursele de  finanțare.

Prezentul ghid instituie o schemă transparentă de ajutor de minimis. Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul Programului se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prevăzute de Regulamentul CE nr. 1.998/2006 privind aplicarea art. 87[1] și 88[2] din Tratatul CE ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L379/28.12. 2006.

Prezenta schemă nu intră sub incidența obligației de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr. 1998/2006 privind aplicarea art. 87[1] și 882  din Tratat ajutoarelor de minimis.

Schema se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.

 

2. BUGETUL PROGRAMULUI

 

2.1 Prin Legea bugetului de stat, se vor aloca, în fiecare an, la dispoziția Ministerului Economiei, fondurile pentru alocația financiară nerambursabilă prevăzută la art.5, lit.a) din Ordonanța de Urgență nr. 6 din 09.02.2011 pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri.

2.2 Bugetul alocat Programului pentru anul bugetar 2013 este de 25.000.000 lei.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. BENEFICIARII PROGRAMULUI

 

3.1 Pot beneficia de prevederile Programului: persoanele fizice, denumite în continuare întreprinzători debutanți, care îndeplinesc cumulativ, la data depunerii Formularului de înscriere în program, următoarele criterii de eligibilitate:

a)      au capacitate juridică deplină de exercițiu, au vârsta de până la 35 de ani, împliniți cel mai târziu în ziua înregistrării cererii de înmatriculare a societății cu răspundere limitată în Registrul Comerțului;

b)      anterior datei înmatriculării societății în Registrul Comerțului nu au mai deținut și nu deține calitatea de acționar sau asociat al unei întreprinderi constituite în Spațiul Economic European;

c)      înființează pentru prima dată o societate comercială cu răspundere limitată în condițiile Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale prezentei Ordonanțe de urgență nr. 6 din 09.02.2011;

d)     declară pe propria răspundere, sub sancțiunea legii penale pentru declarații mincinoase, că îndeplinește condițiile prevăzute la lit. b, pe care o depune la Registrul Comerțului odată cu cererea de înmatriculare a societății;

e)       să nu mai fi beneficiat de finanțare în cadrul acestui Program.

Dacă la data înregistrării cererii de înmatriculare a societății cu răspundere limitată în Registrul Comerțului, condiția referitoare la vârstă este îndeplinită, aceasta se consideră îndeplinită pe întreaga perioadă de acordare a facilităților.

3.2 Pentru încadrarea în Program, microîntreprinderea înființată de întreprinzătorul debutant trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:

a)      este societate comercială cu răspundere limitată-debutant (SRL-D), care funcționează pe durată nedeterminată, în condițiile Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare și ale ordonanței de urgență nr. 6 din 09.02.2011;

b)      se încadrează în categoria microîntreprinderilor în condițiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii,  cu modificările și completările ulterioare, și ale  ordonanței de urgență nr. 6 din 09.02.2011;

c)      este înființată de un întreprinzător debutant, ca asociat unic, sau de cel mult 5 (cinci) întreprinzători debutanți asociați. Condițiile pentru întreprinzătorul debutant trebuie îndeplinite de fiecare dintre asociați, așa cum se prevede în Art. 3.1 al prezentului Ghid;

d)     este administrată de asociatul unic, de unul sau mai mulți administratori dintre asociați;

e)      are în obiectul de activitate cel mult 5 (cinci) grupe de activitate prevăzute de clasificarea activităților din economia naționala în vigoare (CAEN Rev 2).

În cele 5 (cinci) grupe de activitate nu pot fi incluse ca obiect de activitate al societății următoarele:

·         intermedieri financiare și asigurări:

-          641 - Intermediere monetară

-          642 - Activități ale holdingurilor

-          643 - Fonduri mutuale și alte entități financiare similare

-          649 - Alte activități de intermedieri financiare, exclusiv activități de asigurări și fonduri de pensii

-          651 - Activități de asigurări

-          652 - Activități de reasigurare

-          653 - Activități ale fondurilor de pensii (cu excepția celor din sistemul public de asigurări sociale)

-          661 - Activități auxiliare intermedierilor financiare, cu excepția activităților de asigurări și fonduri de pensii

-          662 - Activități auxiliare de asigurări și fonduri de pensii

-          663 – Activitati de administrare a fondurilor

·         tranzacții imobiliare:

-          681 - Cumpărarea și vânzarea de bunuri imobiliare proprii

-          682 - Închirierea și subînchirierea bunurilor imobiliare proprii sau închiriate

-          683 - Activități imobiliare pe bază de comision sau contract               

·         920 - activități de jocuri de noroc și pariuri

·         producție sau comercializare de armament, muniții, explozibili, tutun, alcool, substanțe aflate sub control național, plante, substanțe și preparate stupefiante și psihotrope:

-          110 - Fabricarea băuturilor (cu excepția clasei 1107 – Producția de băuturi răcoritoare nealcoolice; producția de ape minerale și alte ape îmbuteliate)

-          1200 - Fabricarea produselor din tutun

-          2540 - Fabricarea armamentului și muniției

-          2051 - Fabricarea explozivilor

-          4635 - Comerț cu ridicata al produselor din tutun

-          4725 - Comerț cu amănuntul al băuturilor, în magazine specializate

-          4726 - Comerț cu amănuntul al produselor din tutun, în magazine specializate

precum și activitățile excluse de normele europene pentru care nu se poate acorda ajutor de stat, respectiv:

a)        activități de pescuit și acvacultură, acoperite de Regulamentul Consiliului (CE) nr. 104/2000:

-          031 - Pescuitul

-          032 - Acvacultura

b)       activități legate de producția primară a produselor agricole așa cum sunt enumerate în anexa 1 la Tratatul de instituire a Comunității Europene:

-          011 - Cultivarea plantelor nepermanente

-          012 - Cultivarea plantelor din culturi permanente

-          013 - Cultivarea plantelor pentru înmulțire

-          014 - Creșterea animalelor

-          015 - Activități în ferme mixte (cultura vegetală combinată cu creșterea animalelor)

-          016 - Activități auxiliare agriculturii și activități după recoltare

-          017 - Vânătoare, capturarea cu capcane a vânatului și activități de servicii anexe vânătorii

c)         activități de procesare și marketing ale produselor agricole listate în anexa 1 la Tratatul de instituire a Comunității Europene, în următoarele cazuri:

a.       când cuantumul ajutorului este stabilit pe baza prețului sau a cantității produselor de acest tip cumpărate de la producătorii primari sau puse pe piață de operatorii economici respectivi;

b.      când ajutorul este condiționat de a fi parțial sau integral cedat producătorilor primari (fermieri);

d)       activități legate de export către state terțe sau state membre, și anume, ajutoarele legate direct de cantitățile exportate, de crearea și funcționarea unei rețele de distribuție sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;

e)        ajutoarele destinate utilizării produselor naționale în detrimentul celor importate;

f)        ajutoarele destinate agenților economici care activează în sectorul carbonifer, așa cum este definit în Regulamentul CE nr. 1.407/2002 privind ajutorul de stat pentru industria cărbunelui (CAEN  Rev.2)

-          051 - Extracția cărbunelui superior

-          052 - Extracția cărbunelui inferior

-          061 - Extracția petrolului brut

-          062 - Extracția gazelor naturale

-          0721 - Extracția minereurilor de uraniu și toriu

-          0892 – Extracția turbei

-          091 - Activități de servicii anexe extracției petrolului brut și gazelor naturale

-          099 – Activități de servicii anexe pentru extracția mineralelor

g)       ajutoarele pentru achiziționarea vehiculelor de transport rutier de marfă acordate agenților economici care au ca obiect de activitate prestarea de servicii de transport rutier de marfă contra cost.

Calitatea de microîntreprindere aparținând întreprinzătorului debutant se obține la data înmatriculării la Registrul Comerțului în a cărui rază teritorială se află sediul său social.  Prin derogare de la art. 36 din Legea nr.26/1990 privind Registrul Comerțului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, numele unei microîntreprinderi aparținând întreprinzătorului debutant se compune dintr-o denumire proprie însoțită de sintagma scrisă în întregime “societate cu răspundere limitat㠖 debutant” sau abrevierea “S.R.L. – D.”

 

 

 

 

            În afara obligațiilor stabilite prin actele normative în vigoare, aplicabile oricărui operator economic, microîntreprinderea aparținând întreprinzătorului debutant are și următoarele obligații specifice:

a)      să notifice în scris cu privire la înființare, Oficiul Teritorial pentru I.M.M. și Cooperație(O.T.I.M.M.C.) în a cărui rază de competență își are sediul, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la înregistrare, în vederea luării în evidență. Lista O.T.I.M.M.C. se găsește în anexa nr.4 la prezentul ghid;

b)      să angajeze, cu contract de muncă pe durată nedeterminată, cu normă întreagă și să mențină în activitate cel puțin 2 (doi) salariați de la momentul obținerii facilităților menționate la art. 5 lit. a) și/sau b) și/sau c) din OUG nr. 6 din data de 09.02.2011, până la pierderea calității de microîntreprindere aparținând întreprinzătorului debutant;

c)      să reinvestească, anual, cel puțin 50% din profitul realizat în anul fiscal precedent;

d)     să depună la O.T.I.M.M.C în a cărui rază de competență își are sediul, situațiile financiare semestriale și anuale, cu dovada înregistrarii acestora la autoritățile competente, precum și un raport semestrial de progres, pe o perioadă de 3 ani, începând cu anul în care s-a obținut ajutorul nerambursabil.

 

 

 

4. TIPURILE DE AJUTOR FINANCIAR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


4.1 Microîntreprinderea aparținând întreprinzătorului debutant beneficiază de următoarele facilități:

 

4.1 Tipurile de facilități pentru microîntreprinderea S.R.L. – D.

a)      acordarea de către Ministerul Economiei a unei alocații financiare nerambursabile reprezentând cel mult 50%, dar nu mai mult de 10.000 euro[3] echivalentul în lei, din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aferente planului de afaceri, pentru care face dovada surselor de cofinanțare. Alocațiile financiare nerambursabile se acordă în limita sumelor aprobate cu această destinație în bugetul Ministerului Economiei;

b)      garanții acordate de Fondul Național de Garantare al Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii S.A. – I.F.N. (F.N.G.C.I.M.M.) pentru creditele contractate de „SRL-D” în vederea realizării planurilor de afaceri acceptate de Ministerului Economiei, cu respectarea condițiilor prevăzute în normele și procedurile interne ale instituțiilor de credit și ale F.N.G.C.I.M.M., până la cel mult 80% din valoarea creditului solicitat, în limita sumei de 80.000 euro, echivalentul în lei;

c)      scutirea de la plata contribuțiilor de asigurări sociale datorate de angajatori, potrivit legii, pentru veniturile aferente timpului lucrat de cel mult 4 (patru) salariați, angajați pe perioadă nedeterminată. Aceasta perioadă constituie stagiu de cotizare în sistemul public de pensii, iar pentru stabilirea și calculul drepturilor prevăzute de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, se utilizează câștigul salarial mediu brut lunar, pentru care asiguratul plătește contribuția individuală de asigurări sociale. Pentru fiecare salariat, scutirea nu se acordă pentru veniturile salariale lunare care depășesc cuantumul câștigului salarial mediu brut pe economie din anul anterior;

d)     scutirea de la plata taxelor pentru operațiunile de înmatriculare efectuate la Oficiile Registrului Comerțului, pentru înregistrarea microîntreprinderii, precum și de la plata tarifului pentru publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a;

e)      consiliere, instruire și sprijin din partea O.T.I.M.M.C.,  în a cărui rază de competență își are sediul social.

 

4.2 Categoriile de cheltuieli eligibile

Planul de afaceri trebuie să cuprindă investiții în active corporale și/sau necorporale, pe o perioadă determinată, în scopul realizării unor obiective clare, concrete și reale.

Planul de afaceri trebuie să fie implementat pe teritoriul României și să respecte regulile referitoare la ajutorul de minimis, prevăzute de Regulamentul CE nr. 1998/2006 privind aplicarea art. 87[4] și 88[5] din Tratatul ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L379/28.12. 2006.

Sunt considerate cheltuieli eligibile, cheltuielile legate de:

1) INVESTIȚIILE ÎN ACTIVE CORPORALE referitoare la:

a)      Terenuri pentru realizarea de construcții/amenajare efectuate în cadrul proiectului, destinate activității pentru care s-a solicitat finanțarea; achiziționarea de terenuri fără construcție/amenajare efectuate în cadrul proiectului nu reprezintă cheltuială eligibilă în Program; amenajararea pe terenuri  închiriate /concesionate  pentru realizarea activităților proiectului reprezintă cheltuială eligibilă numai pentru realizarea activităților sportive, recreative și distractive(diviziunea 93 );

b)      Construcții pentru desfasurarea activității pentru care s-a solicitat finanțarea[6];

c)      Achiziționarea de spații destinate realizării activității pentru care s-a solicitat finanțare[7]. Costurile de spațiu[8] cuprind:  

Ø  Spațiu de birouri

Ø  Spațiu de producție

Ø  Spațiu de desfășurare activități comerciale și prestări servicii

Ø  Spațiu de depozitare

d)     Achiziționarea de mobilier pentru dotarea spațiilor amenajate destinate activității pentru care s-a solicitat finanțarea;

e)      Echipamente tehnologice, mașini, utilaje și instalații de lucru, aparate și instalații de măsură, control și reglare, tehnica de calcul, etc;

f)       Mijloace de transport marfa în directă legătură cu activitățile codului/codurilor CAEN  pe care accesează, cu excepția  vehiculelor de transport rutier de mărfuri, solicitate de întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri în numele terților.

Autoturismele sunt eligibile în cadrul Programului, numai pentru următoarele activități:transporturi cu taxiuri cod CAEN 4932, Activități de închiriere și leasing cu autoturisme și autovehicule rutiere usoare cod CAEN 7711 , 8553 Școli de conducere.

Sunt eligibile în cadrul programului  autoutilitare din categoria N1,N2, N3 cu excepția vehiculelor de teren simbol G conform Ordinului MLPTL 211/2003cu modificările și completările ulterioare.

În cazul în care la certificare se constată că autoutilitarele achiziționate nu fac parte din categoriile enunțate mai sus, se va proceda la recuperarea AFN.

2) INVESTIȚIILE ÎN ACTIVE NECORPORALE referitoare la: brevete, licențe, mărci comerciale și alte drepturi și active similare(francize, etichetare ecologică, etc.);realizare site.

Microîntreprinderile SRL-D trebuie să îndeplinească, conform criteriilor de evaluare a planului de afaceri-Anexă la normele metodologice, criteriul minim obligatoriu privind ponderea investițiilor de minim 40% din totalul cheltuielilor eligibile, nerespectarea acestuia conducând la respingerea planului de afaceri.

 

3) ALTE COSTURI DE OPERARE[9] referitoare la:

a)      Costuri de înființare a firmei:

Ø  Autorizații

b)      Costuri curente:

Ø  Materii prime, mărfuri

Ø  Materiale consumabile, materiale auxiliare

c)      Costuri de personal (salarii, costuri asigurări sociale)

d)     Costuri de training și formare personal;

e)      Servicii externe:

Ø  Contabilitate

Ø  Consultanță fiscală

Ø  Consultanță juridică

Ø  Consultanță în management

Ø  Consultanță IT

Ø  Consultant PR

Ø  Consultanță pentru întocmirea planului de afaceri, aceasta fiind  singura cheltuială care se poate realiza înainte de încheierea contractului.

Cheltuielile cu serviciile de consultanță de orice tip  nu pot depăși 10% din valoarea totală eligibilă a proiectului.

Furnizorii de servicii de consultanță eligibili în cadrul Programului pot fi numai societăți sau organizații furnizoare de consultanță autorizate, având ca activitate autorizată una dintre activitățile incluse în cod CAEN clasa 70.

f)       Costurile legate de încălzire, gaz, electricitate, curățenie, reparații, asigurare, apă/canal, gunoi

g)      Costuri cu punerea în funcțiune a echipamentelor

h)      Costuri legate de procesul de vânzare

i)        Costuri administrative

j)        Chirii pentru spatii de birouri,  productie, de desfășurare activități comerciale și prestări servicii, depozitare (solicitantul va face dovada închirierii spațiului pentru care solicită chiria pe o perioadă de minim 3 ani);

k)       Alte costuri conexe direct legate de codul CAEN accesat în cadrul Programului:

Ø  racordarea la utilități: apă, gaz, electricitate, canalizare;

Ø  infrastructura necesară racordarii la utilități: drum de acces, reabilitări, amenajări;

Ø  asigurarea normelor de protecția muncii, de protecția mediului.

      l)     Costuri de promovare a activității: on-line, pe suport de hârtie/electronic, alte tipuri de  materiale, participare la târguri interne și internaționale etc.

              Solicitantul va face dovada deținerii în proprietate a terenului pe care urmează să se realizeze construcția/amenajarea sau a deținerii unui drept de uzufruct, contract de concesiune ori închiriere a terenului respectiv, valabil pe o perioadă de minimum 5 ani de la finalizarea investiției.

Activele achiziționate trebuie să fie noi.

 

Pentru a fi incluse în investiția eligibilă, activele corporale și necorporale trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

a) să rămână în proprietatea microîntreprinderii S.R.L.-D. care a beneficiat de ajutor de stat cel puțin 3 ani;

b) să fie considerate active (mijloace fixe) sau obiecte de inventar;

c) să fie achiziționate în condiții de piață, respectiv să fie întocmit un dosar de achiziție care să cuprindă cereri de ofertă(minimum trei), ofertele primite; acestea trebuie să cuprindă: datele de identificare, semnătura și ștampila ofertantului, un proces verbal semnat de reprezentantul legal al microîntreprinderii S.R.L.-D. prin care să fie justificată alegerea ofertei celei mai convenabile, contractul/contractele cu furnizorul/furnizorii, cu excepția activelor corporale de la pct. 4.2., subpct. 1, lit. a) și lit. c) pentru care se va prezenta un raport de evaluare a unui expert evaluator UNEVAR;

d) să fie incluse în categoria activelor proprii ale microîntreprinderii S.R.L.-D., să rămână în locația acesteia pentru cel puțin 3 ani, calculat din momentul în care investiția a fost finalizată, și să fie utilizate pentru derularea activității finanțate.

Nu se admit furnizori care au în structura acționariatului administratori/acționari/asociați/asociați unici ai societăților debutante  solicitante, rude și afini până la gradul II inclusiv.

4.3. În cadrul Programului, AFN nu poate fi utilizate pentru:

Ø  rambursarea împrumuturilor bancare existente;

Ø  obligațiile exigibile de plată a impozitelor, taxelor și datoriilor la bugetul general consolidat și la bugetele locale;

Ø  taxa pe valoarea adăugată;

Ø  dobânda și alte comisioane aferente creditelor;

Ø  cheltuielile de leasing;

Ø  dezafectarea centralelor nucleare;

Ø  achiziția de echipament second-hand;

Ø  amenzi, penalități și cheltuieli de judecată.

4.4.  În cadrul Programului contribuția în natură nu este eligibilă.

5.  ETAPELE IMPLEMENTĂRII PROGRAMULUI

 

5.1 Înregistrarea  microîntreprinderii “S.R.L.- D.“ la Oficiile Registrului Comerțului, (http://www.onrc.ro/romana/retea.php) se realizează, începând cu data de 11 februarie 2011, prin parcurgerea următoarelor etape:

a) Întreprinzătorul  debutant are obligația să atașeze în susținerea cererii de înregistrare a microîntreprinderii šS.R.L.- D.š în registrul comerțului, documentele prevăzute de Ordinul Ministrului Justiției nr. 2594/C/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de ținere a registrelor comerțului, de efectuare a înregistrărilor și de eliberare a informațiilor, precum și declarația pe propria răspundere conform art.2 alin. 1, lit. d) din OUG nr. 6 din 09.02.2011;

b) După înmatricularea în registrul comerțului  a microîntreprinderii “S.R.L.-D.”, respectiv după înregistrarea în registrul comerțului a oricăror modificări, ONRC va transmite către Ministerul Economiei, pe cale electronică, datele aferente acestor înregistrări, conform protocolului încheiat în acest sens;

c) Operațiunile de înmatriculare conform OUG nr.6 din 09.02.2011, cu ocazia constituirii microîntreprinderii, sunt scutite de plata taxelor  către ONRC;

5.2 În termen de 10 zile lucrătoare de la înființare, microîntreprinderea “S.R.L. - D.” trebuie să notifice prin poșta electronică Oficiul Teritorial pentru I.M.M. și Cooperație (O.T.I.M.M.C.) în a cărui rază teritorială își are sediul, în vederea luării în evidență.

 

6. PROCEDURA DE ÎNSCRIERE ÎN PROGRAM

6.1 Ministerul Economiei prin Direcția Implementare Programe pentru IMM administrează, gestionează și derulează direct sau prin intermediul organizațiilor ori instituțiilor de drept privat programele de încurajare și stimulare a înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, finanțate de la bugetul de stat, la nivel național și la nivel local, prin intermediul Oficiilor Teritoriale pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Cooperație. Ministerul Economiei și O.T.I.M.M.C. asigură managementul financiar și/sau tehnic al fondurilor alocate de la bugetul de stat, conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare.

Între Ministerul Economiei și organizațiile ori instituțiile de drept privat (instituții de credit) se încheie o convenție de colaborare în baza căruia se va trece la derularea programului respectiv.

Instituția de credit selecționată are calitatea de agenție de implementare a ajutoarelor acordate, pentru a căror derulare încheie convenții de colaborare cu Ministerul Economiei.

Înscrierea în program se face on line atât de pe site-ulwww.minind.ro, la sectiunea „ Accesati Programele pentru IMM-uri finantate de la bugetul de stat” sau direct pe linkul http://programenationale2013.aippimm.ro. Pentru participarea la Programul pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri, fiecare solicitant trebuie să se înregistreze cu user și parolă. După înregistrare se completează on line planul de afaceri (anexa 1 la prezentul ghid) și  se încarcă documentele însoțitoare conform indicațiilor de mai jos.

6.2. Ministerul Economiei va anunța pe site demararea Programului cu cel puțin 5 zile înainte de începerea înscrierii online.

 

Program inactiv

Activ  incepand cu …..2013

 

 

 

Această pagină oferă posibilitatea de creare a unui cont utilizator nou, de logare pe bază de username și parolă, de resetat parola dacă ați uitat-o precum și de a vizualiza legislația privind Programul pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri.

 

 

 

6.3. Crearea unui cont de înscriere în cadrul Programului pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri

 

 

 

 

Prin click conform desenului de mai sus veți fi direcționați către câmpurile de completat.

 

 

În această pagină aplicantul va alege un user și o parolă, va introduce adresa proprie de mail unde va primi un mesaj de confirmare a înscrierii și un link de activare a acesteia.

“Prin prezenta vă aducem la cunoștință faptul că ați fost înregistrat în cadrul programului pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri cu username-ul________”.  Pentru a putea accesa contul dumneavoastră, trebuie să confirmați înregistrarea accesând următorul link: __________________________________
 Dacă nu v-ați înscris pentru acest program, vă rugăm să ignorați acest mesaj e-mail
”

 

După confirmarea înscrierii de pe adresa proprie de mail, user-ul și parola alese de către utilizator devin active și pot fi folosite pentru logare.

6.4.  ACCESAREA PAGINII DE INTRODUCERE A DATELOR.

 

Pagina principală a contului creat de dumneavoastră, așa cum este prezentată mai jos, oferă informații cu privire la introducerea datelor, meniurile de accesat, secțiunile  de formulare pe care trebuie să le completați înainte de a trimite formularele completate operatorilor noștri. Cele 7 secțiuni sunt împărțite în două părți, una destinată informațiilor generale referitoare la firma dumneavoastră și alta care cuprinde 6 secțiuni necesare finanțării. Pentru a putea trimite formularele, toate cele 7 categorii sunt obligatorii (în cazul în care nu sunt completate toate cele 7 categorii cu detalii se transmite scrisoare de respingere solicitantului) și nu puteți trimite formularele înainte ca acestea să fie salvate. Odată cu trimiterea formularelor, acestea nu mai pot fi modificate și vă rugăm să le completați cu atenție. Fiecare dintre categorii conține un formular unde se recomandă să completați cât mai detaliat fiecare punct al acestuia. Pentru a salva un formular, apăsați butonul "Salvează" ce se găsește la sfârșitul formularului. Înaintea trimiterii formularelor către operatori, se pot edita și salva formularele de câte ori doriți, aplicația blocând salvarea numai în urma trimiterii acestora.
Notă: Vă rugăm să completați formularele fără diacritice.

Anumite subpuncte din formulare au texte explicative, oferindu-vă niște linii generale de urmat pentru subpunctul respectiv. Acestea sunt de 2 feluri care pot fi diferențiate prin culori. Textele explicative din afara casetelor care trebuie completate au o culoare neagră, iar cele din înăuntrul casetelor sunt albastre. Textele explicative din înăuntrul casetelor vor dispărea odată ce ați dat click în caseta respectivă pentru a completa subpunctul formularului. Aveți posibilitatea de a revedea textele explicative consultând documentele aferente "Programului pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri".

Pentru fiecare formular salvat, veți primi un punctaj în funcție de opțiunile completate în formularul respectiv, iar acest punctaj vă este comunicat atunci când salvați un formular. Punctajul total acumulat la un moment dat este afișat în zona de meniu.

 

 

 

 

 

Din această pagină cu ajutorul meniurilor din partea stângă se procedează la începerea completării câmpurilor, cu secțiunea “ Informații generale”.

 

 

6.5.  PAGINA DE INFORMAȚII GENERALE

 

 

 
 


 

 

 

 

 

 

6.6.    PAGINA “ DOMENIUL DE ACTIVITATE AL SRL-D”

 


 

 

 

 

      

După completarea tuturor câmpurilor se tasteaz㠓Salvează”.

 

6.7.  Pagina “  Planul de afaceri conduce la crearea de noi locuri de muncă permanente în cadrul microîntreprinderii SRL-D”

 

 

6.8. Pagina “ Ponderea investițiilor în cheltuielile aferente planului de afaceri”

 


 

 

 

În cadrul pct. 4.2 se vor menționa numai elementele de cost pentru care se solicită finanțare în cadrul programului, urmând ca procentul AFN solicitat (maxim 50%) și procentul pentru valoare credit/contribuție proprie să fie calculat pentru fiecare element de cost  în parte.

 

6.9. Pagina “ Localizarea activității microîntreprinderii SRL-D”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.10. Pagina „Utilizarea noilor tehnologii și promovarea societății informaționale”:

 

 

 

 

 

6.11.  Pagina „ Schema de finanțare”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
7.5 Bilant prescurtat

 

 

 

 

 

 

6.12. Trimiterea formularelor salvate

 

Aplicația permite atât salvarea fiecărui formular în parte, cât și trimiterea tuturor formularelor salvate. Până la momentul trimiterii formularelor salvate, aplicația le permite utilizatorilor modificarea informațiilor înregistrate în secțiuni. Din momentul în care se tastează TRIMITE FORMULARELE  nu se mai pot face modificări. Acțiunea de trimitere a formularelor se face acționând:

6.13.    Primirea mesajului de confirmare a trimiterii formularelor

 

            Aplicația va genera automat după trimiterea formularelor un mesaj pe adresa de mail a solicitantului în care se va specifica faptul că formularele au fost înregistrate în baza de date a Ministerului Economiei .

 

7.  PROCEDURA DE EVALUARE ȘI ACORDARE A ALOCAȚIEI FINANCIARE NERAMBURSABILE

 

I.  PRIMA ETAPĂ DE EVALUARE

 

7.1  Evaluarea planurilor de afaceri completate on line

Personalul OTIMMC/DIPIMM va respecta prevederile art 253 ind 1 Cod penal privind conflictul de interese si prevederile Legii 477/2004 privind Codul de conduita a personalului contractual din autoritățile și instituțiile publice.

a) Calcularea punctajului planurilor de afaceri se face în timp real și transparent, la completarea de către aplicanți a secțiunilor din aplicația software. Aplicația va genera un punctaj pe baza criteriilor prevăzute în Anexa nr. 1 la Normele metodologice de aplicare a OUG nr.6/2011, aprobate prin HG nr. 96/2011. Punctajul minim acceptat este de 60 de puncte, iar aplicația va genera automat aplicanților ce nu se înscriu în punctajul minim mesajul „ nu îndepliniți criteriul de minim 60 de puncte” în momentul transmiterii formularelor,  fără ca aceste formulare să se înregistreze în baza de date a Ministerului Economiei;

b) Verificarea veridicității și coerenței informațiilor înscrise în planul de afaceri, corelarea situațiilor financiare cu planul de afaceri, completarea explicită și cu detalii a tuturor câmpurilor Planului de afaceri, codurile CAEN eligibile, inclusiv a legăturii activelor achiziționate cu activitățile codului CAEN pe care se accesează Programul,concordanța între codul CAEN pe care se accesează și activitățile propuse în planul de afaceri se realizează de către Unitățile de Programare, Selectare, Evaluare și Contractare(UPSEC) din cadrul O.T.I.M.M.C. sub coordonarea DIPIMM;

În cazul în care în urma verificării se constată neîndeplinirea criteriilor menționate la 7.1 b) solicitantului i se transmite scrisoare de respingere.

c) La instituția de credit, vor fi transmise spre finanțare, în limita bugetului anual, planurile de afaceri care obțin cel puțin punctajul minim și care au fost aprobate de DIPIMM în urma verificărilor efectuate de UPSEC, conform art.7, alin b). Transmiterea la instituția de credit a planurilor de afaceri însoțite de notificarea acceptării de principiu, se va face continuu, până la epuizarea bugetului Programului;

d) Planurile de afaceri care solicită credit bancar se finanțează  de către instituția bancara parteneră conform criteriilor prevăzute în normele de creditare ale acesteia și în normele de garantare ale FNGCIMM;

e) La verificarea și aprobarea planurilor de afaceri se va ține cont de principiul „primul venit – primul servit”, în condițiile realizării unui punctaj minim de 60 de puncte.

 

7.2 Analiza din cadrul DIPIMM/OTIMMC are ca finalitate stabilirea uneia din următoarele decizii:

a)      Pentru microîntreprinderile care solicită credit bancar, acceptarea de principiu a Planului de afaceri și includerea în program. Se va transmite acestora de către OTIMMC o Notificare privind acceptarea de principiu la finanțare. Un exemplar al documentației transmise on line, însoțit de raportul de evaluare  a Planului de afaceri și de notificarea privind acceptarea de principiu la finanțare, vor fi predate de OTIMMC instituției de credit printr-un proces verbal încheiat între instituțiile partenere;

b)      Pentru microîntreprinderile care nu solicită credit bancar, acceptarea de principiu a Planului de afaceri și includerea în program. Se va transmite acestora de către OTIMMC o Notificare privind acceptarea la finanțare;

c)      respingerea Planul de afaceri - solicitantului i se transmite electronic/fax Scrisoarea de respingere de către OTIMMC, semnată și ștampilată de către șeful de oficiu;

d)     solicitarea de clarificări - aplicantului i se transmite Scrisoare de solicitare clarificări de către OTIMMC. Completările solicitate se transmit în termen de 48 de ore de la înștiințare la O.T.I.M.M.C., iar dacă nu raspunde, solicitantului i se transmite scrisoare de respingere.

 7.3.Dacă în urma analizei Planului de Afaceri și a documentelor atașate on line se constată că informațiile declarate de solicitant nu sunt corecte/reale, ele generând și un punctaj diferit, mai mic de 60 de puncte, solicitantul va primi scrisoare de respingere de la finanțare.

7.4. În conformitate cu dispozițiile Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, în situația în care solicitantul se consideră vătămat într-un drept al său sau într-un interes legitim prin primirea scrisorii de respingere, acesta are dreptul de a urma procedura prevăzută în aceste situații.

7.5. Solicitantul se poate adresa O.T.I.M.M.C., formulând o contestație, în termen de 10 zile calendaristice de la data primirii scrisorii de respingere.

7.6. Contestația se formulează în scris și va cuprinde:

-          datele de identificare ale solicitantului;

-          obiectul contestației;

-          motivele de fapt și de drept pe care se întemeiază contestația;

-          dovezile pe care se întemeiază contestația;

-          semnătura reprezentantului legal și ștampila microîntreprinderii SRL-D.

7.7. Pentru soluționarea contestațiilor, se va constitui o Comisie de contestație din cadrul OTIMMC, formată din membrii care nu au participat la evaluarea documentației.

7.8. Termenul de soluționare este de 10 zile calendaristice de la data primirii contestației. Comunicarea soluționării contestației se va face prin fax sau prin email.

 

 

II. ETAPA  A II A  DE  EVALUARE

 

A. Microîntreprinderi care solicită credit

7.9 Etapa a doua de evaluare a dosarelor cu componentă de creditare, declarate eligibile este realizată de instituția de credit parteneră prin comitetele de credit ale unităților sale teritoriale, în funcție de criteriile specifice prevăzute în normele de creditare ale băncii și în normele de garantare ale FNGCIMM. S.A.-IFN.

7.10 (1) Instituția de credit parteneră va face propria ei analiză și va informa solicitantul și DIPIMM/OTIMMC asupra deciziei sale de a acorda/respinge creditul.

Solicitantul are obligația  de a se prezenta la bancă cu documentele solicitate de aceasta și de a încheia contractul de credit și AFN în maxim 45 zile calendaristice de la data transmiterii către instituția de credit parteneră a  planului de afaceri, însoțit de notificarea privind acordul de principiu din partea OTIMMC.

Termenul de 45 zile poate fi prelungit, o singură dată, cu maxim 30 zile , printr-o solicitare justificată către OTIMMC.

(2) În termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii hotărârii de aprobare a creditului, solicitantul va semna cu instituția de credit parteneră Contractul de creditare și AFN.

7.11 Instituția de credit parteneră poate solicita completarea dosarului de credit cu documentele prevăzute în normele sale interne de creditare. În cazul în care solicitantul prezintă documentație necorespunzătoare sau incompletă, instituția de credit parteneră va solicita remedierea acesteia (acordând asistență și consultanță gratuită), iar dacă acest fapt nu se va realiza în termenul solicitat de bancă sau nu există posibilitatea de remediere, va comunica, în scris, atât solicitantului cât și DIPIMM/OTIMMC, că cererea de finanțare a fost respinsă.

7.12 Microîntreprinderile eligibile de la pct. 7.2. lit.a. vor deschide conturi curente la instituția de credit parteneră  pentru derularea operațiunilor de încasări și plăți, inclusiv utilizarea sumelor aferente AFN, credit bancar sau aport propriu, după caz. 

7.13 Finanțarea Planurilor de Afaceri se va face conform Convenției de colaborare și a actelor adiționale încheiate de  Ministerul Economiei cu instituția de credit parteneră.  Alocațiile financiare nerambursabile se vor acorda microîntreprinderilor,  din contul de tranzit al programului, prin unitățile teritoriale ale instituției de credit.

7.14 Pentru fiecare cheltuială eligibilă efectuată se vor  utiliza în mod proporțional, cele două componente de finanțare (credit bancar minim 50% și AFN maxim 50%).

La semnarea contractului de credit și AFN, microîntreprinderea completează un angajament de raportare (anexa 5 la prezentul ghid) prin care se obligă să completeze și să depună la O.T.I.M.M.C.  raportările semestriale (anexa 8 la prezentul ghid).

 

B. “SRL-D” care nu solicită credit

7.15. Microîntreprinderile eligibile de la pct. 7.2. lit.b. vor deschide conturi curente la instituția de credit parteneră  pentru derularea operațiunilor de încasări și plăți, inclusiv utilizarea sumelor aferente AFN, credit bancar sau aport propriu, după caz. 

7.16. În termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii Notificării privind acordul de principiu pentru finanțare, “SRL-D”  de la pct. 7.2 lit.b. vor semna la sediul OTIMMC Contractul de finanțare (anexa nr. 3 la prezentul ghid) și vor deschide conturi curente la instituția de credit parteneră pentru derularea operațiunilor de încasări și plăți, inclusiv utilizarea sumelor aferente AFN  și contribuție proprie. La semnarea contractului de finanțare, microîntreprinderea completează un angajament de raportare (anexa 5 la prezentul ghid) prin care se obligă să completeze și să depună la O.T.I.M.M.C.  raportările semestriale (anexa 8 la prezentul ghid). În situații justificate, printr-o adresă către OTIMMC care îl notifică, aplicantul poate  solicita prelungirea termenului de încheiere a contractului cu maxim 30 zile.

 

III. MODALITATEA DE EFECTUARE A CHELTUIELILOR SI PLATA ACESTORA

7.17 Plățile pentru bunurile achiziționate, eligibile prin Program, se vor face din contul curent al beneficiarului în contul furnizorului, pe baza cererii de tragere din credit bancar și AFN/ cererii de tragere din AFN (anexa nr.7 la prezentul ghid) și a certificării cheltuielilor de către instituția de credit parteneră conform notificării primite de la OTIMMC/DIPIMM în urma evaluării planului de afaceri. Certificarea cheltuielilor se face pe baza facturilor fiscale și a documentelor  justificative menționate în anexa 2 la prezentul ghid și  constă în mențiunea „bun de plat㔠pe factura fiscală, semnătură și ștampilă din partea  instituției de credit parteneră. În cadrul vizitelor de monitorizare, pe care le efectuează OTIMMC, microîntreprinderea beneficiară va prezenta documentele justificative menționate în anexa 2, inclusiv facturile certificate de instituția de credit.

Pentru plățile efectuate în valută, se va utiliza cursul valutar afișat de Banca Națională a României din data publicării în Monitorul Oficial al României a  OUG nr. 6, respectiv 09.02.2011.

7.18. Beneficiarii care încheie contractul de finanțare/de credit (cu OTIMMC/instituția de credit parteneră) au obligația, ca până la solicitarea primei  cereri de tragere din credit bancar și AFN/ cererii de tragere din AFN (integral/tranșă), să facă dovada angajării a cel puțin 2 salariați, cu normă întreagă și pe perioadă nedeterminată.

7.19 În funcție de categoriile de cheltuieli eligibile prevăzute la pct. 4.2, microîntreprinderea S.R.L.-D. poate prezenta lunar la bancă cereri de tragere din credit bancar și AFN/ cererii de tragere din AFN, însoțite de documentele justificative. Din  contul curent al microîntreprinderii S.R.L.-D. va fi virată de către bancă, în contul furnizorului, suma aferentă cheltuielilor eligibile efectuate. Plata va fi făcută proporțional conform art.7.14. Numărul maxim de cereri de tragere din credit bancar și AFN/ cererii de tragere din AFN este de 12,  în tranșe lunare, maxim 1 pe lună. Perioada maximă de implementare și efectuarea plăților este de 1 an de zile calendaristice de la data semnării contractului de finanțare/contractului de credit și AFN. Pentru fiecare furnizor cu care încheie contract, aplicantul va prezenta la decont o declarație pe propria răspundere conform căreia în structura actionariatului societății furnizoare nu există rude și afini până la gradul II inclusiv cu acționarii/asociații unici ai societăților debutante solicitante. În cazul în care microîntreprinderea renunță la finanțare pentru una sau mai multe activități aprobate prin notificarea  privind acordul de principiu pentru finanțare, aceștia au obligația de a transmite la OTIMMC prin poștă /curier/fax/e-mail cererea-tip de renunțare totală/parțială la finanțare, semnată și ștampilată, conform anexei nr. 9 la prezentul ghid. Dacă renunțarea la un element de cost conduce la situația în care beneficiarul nu mai îndeplinește criteriul minim obligatoriu de 40% investiții, se va proceda la recuperarea sumei reprezentând AFN plătit. Cheltuielile solicitate a fi decontate aferente cererilor de tragere depuse pe parcursul implementării proiectului trebuie sa respecte în orice moment criteriul obligatoriu de minim 40 % cheltuieli de investiții, ceea ce înseamnă că în mod obligatoriu prima cerere de tragere va cuprinde și elemente de investiții.

Pentru beneficiarii care nu realizează minim 40% investiții pe cheltuieli efectuate și AFN plătit, se va proceda la recuperarea AFN conform Ordinului nr.1532/2012 al Ministrului Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri  privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea de către Agenția pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii a prevederilor art. 18 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, publicat în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 660/19.IX.2012.

7.20 În termen de 1 an de zile calendaristice de la semnarea contractului, beneficiarul este obligat să efectueze cheltuielile. În această perioadă, OTIMMC – UMCR va efectua vizite de certificare, monitorizare și control la  microîntreprinderea beneficiară pentru verificarea cheltuielilor efectuate. Beneficiarul trebuie să facă dovada prin certificat constatator a înregistrarii punctului de lucru unde vor funcționa activele achiziționate prin program. De asemenea, beneficiarul este obligat să solicite aprobarea administratorul de program daca dorește schimbarea acestei locații.

 7.21. La cererea solicitantului, printr-o adresă către OTIMMC de care aparține, se acceptă o singură dată realocarea sumelor AFN de la elementele de cost renunțate, cu condiția respectării cu strictețe a planului de afaceri ; nu se pot adăuga elemente de cost suplimentare față de cele prevăzute inițial în planul de afaceri, iar elementul de cost la care renunță trebuie sa fie achiziționat prin alte surse (aport propriu, credit bancar, închiriere pe perioada de implementare a proiectului), cu respectarea procentului de minim 40% investiții și maxim 50% AFN.

 Nu se pot realoca sumele acceptate de principiu pentru active corporale și necorporale pentru cheltuielile prevăzute la  alte costuri de operare.

7.22. Beneficiarii AFN nu pot schimba, la achiziționare, elementele de cost pentru care au primit acordul de principiu.

7.23. Cheltuielile efectuate, inclusiv facturile emise înaintea încheierii Contractului de credit bancar și AFN cu instituția de credit parteneră nu sunt eligibile, cu excepția cheltuielilor de consultanță pentru elaborarea planurilor de afaceri.

7.24. Sumele neutilizate la finele fiecărui an, angajate de Ministerul Economiei cu instituția de credit parteneră și evidențiate în conturile acestora, se reportează în anul următor și se utilizează pentru acoperirea obligațiilor care decurg din contractele de credit încheiate cu instituția de credit parteneră și beneficiarii ajutoarelor financiare nerambursabile, în limitele sumelor prevăzute în contractele încheiate între Ministerului Economiei cu instituția de credit parteneră, conform art. 26^2 pct. (4) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare.

 

8. PREVEDERI REFERITOARE LA AJUTORUL DE MINIMIS

8.1. Microîntreprinderea beneficiară a  finanțării nerambursabile va da o declarație, în cererea-tip de acord de principiu pentru finanțare prevăzută la anexa 6 la prezentul ghid, cu privire la ajutoarele de stat și ajutoarele de minimis, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006 privind aplicarea art. 87 și 88 ale Tratatului CE, publicat în L379/28.12.2006, de care a beneficiat pe parcursul precedenților 2 ani fiscali și al anului în curs.

8.2. Ministerul Economiei va acorda un ajutor de minimis după ce va verifica pe baza declarației pe propria răspundere a operatorului economic că este respectată regula cumulului, precum și faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie din surse ale statului sau ale autorităților locale, fie din surse comunitare, nu depășește pragul de 200.000 euro, echivalentul în lei.

8.3.DIPIMM / O.T.I.M.M.C.  va realiza și menține o evidență a ajutoarelor acordate în baza Programului, pe baza rapoartelor transmise de O.T.I.M.M.C., astfel încât să fie posibilă identificarea valorii, momentului acordării, modalității de acordare, provenienței finanțării, duratei și metodei de calcul a ajutoarelor acordate. Această evidență va fi păstrată la Ministerul Economiei timp de 10 ani de la data ultimei alocări în cadrul Programului.

8.4. Operatorii economici beneficiari de ajutor în cadrul Programului vor ține o evidență specifică a ajutoarelor primite conform prezentei scheme, a altor scheme de minimis și a altor ajutoare de stat. Aceștia sunt obligați să arhiveze evidența specifică și să o păstreze o perioadă de 10 ani.

8.5. Monitorizarea acestei scheme de ajutor, conform Regulamentului Consiliului Concurenței privind procedurile de monitorizare a ajutorului de stat, revine Ministerului Economiei, care va transmite Consiliului Concurenței informațiile necesare în vederea întocmirii inventarului ajutoarelor de stat, raportului anual privind ajutoarele de stat acordate în România și a registrului ajutoarelor de minimis.

8.6. La solicitarea scrisă a Comisiei Europene, Ministerului Economiei va furniza în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul stabilit în solicitare toate datele pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru a aprecia dacă au fost respectate condițiile impuse de legislația incidentă, în special suma totală a ajutorului de minimis primit de beneficiari.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CUPRINS

 

 

 

 

 

 

 

 

            Introducere…………………………………………………………………….………pag.2

1.      Obiectivul Programului…………………………………………………………….….pag.4

2.      Bugetul alocat al Programului…………………………………………………………pag.4

3.      Beneficiarii Programului ..………………………………………………...…………….pag.5

4.      Tipurile de ajutor financiar………………………………………………………….…pag.8

5.      Etapele implementării Programului…………………………………………………....pag.11

6.      Procedura de înscriere………………………………………………………….………pag.11

7.      Prima etapă de evaluare………………………………………………….…………….pag.31

8.      Etapa a II-a de evaluare…………………………………………………………….…..pag.32

9.      Prevederi referitoare la ajutorul de minimis………………………………………..…..pag.34

 



[1] Actualul art. 107 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene

[2] Actualul art. 108 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene

[3] se va calcula la cursul BNR din data apariției OUG nr.6 în Monitorul Oficial (09.02.2011) (4,2568Lei/1 Euro)

[4] Actualul art. 107 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene

[5] Actualul art. 108 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene

[6] Se iau în considerare cheltuielile aferente realizării unei construcții doar în cazul în care aceasta se realizează cu o întreprindere autorizată în domeniu.

[7] Valoarea activului corporal achiziționat în cadrul programului se va stabili pe baza unei evaluări al unui expert evaluator UNEVAR.

[8] Activele din cadrul acestei categorii nu trebuie să aibă destinație locativă.

[9] Vor fi decontate cheltuielile eligibile aferente perioadei de implementare a proiectului  de 1 an de zile calendaristice.