Ghidul aplicantului �n cadrul
Programului Mihail Kog�lniceanu pentru �ntreprinderi mici �i mijlocii
���������������������������������������������������������������������������������������
1.
Obiectivul Programului
1.1. Programul Mihail Kog�lniceanu pentru �ntreprinderi mici �i mijlocii, denumit �n continuare Program, este un program care are ca obiectiv facilitarea accesului �ntreprinderilor mici �i mijlocii la garantare �i creditare, prin acordarea unei linii de credit cu dob�nd� integral subven�ionat� �i/sau garantat� par�ial de stat.
Programul urm�re�te:
Ø facilitarea accesului la finan�are� a IMM-urilor ;
Ø men�inerea activit��ii �i a locurilor de munc� existente �n r�ndul I.M.M. �i sus�inerea competitivit��ii economice a acestora;
Ø reducerea arieratelor datorate statului de c�tre sectorul I.M.M.;
Ø reducerea masei monetare �n numerar, care, �n prezent, circul� nestingherit� �n economia nefiscalizat�.
1.2. Programul este implementat de c�tre DIPIMM din cadrul Ministerului Economiei, �n conformitate cu prevederile: �
Ø Legii nr. 346/2004 privind stimularea �nfiin��rii �i dezvolt�rii �ntreprinderilor mici �i mijlocii, cu modific�rile �i complet�rile ulterioare;
Ø Ordonan�ei de urgen�� a Guvernului nr.� 60/2011 privind aprobarea Programul Mihail Kog�lniceanu pentru �ntreprinderi mici �i mijlocii, publicat� �n Monitorul Oficial� al Rom�niei, Partea I, nr.� 460 din� 30 iunie 2011;
Ø Hot�r�rii Guvernului nr. 682/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonan�ei de urgen�� a Guvernului nr. 60/2011 privind aprobarea Programului Mihail Kog�lniceanu pentru �ntreprinderi mici �i mijlocii, publicat� �n Monitorul Oficial� al Rom�niei, Partea I, nr.� 489 din� 8 iulie 2011
Ø Legea 218/2012 pentru aprobarea OUG 60/2011 privind aprobarea Programului Mihail Kogalniceanu pentru intreprinderi mici si mijlocii publicat� �n Monitorul Oficial� al Rom�niei, Partea I nr. 783/2012 a fost publicata
Ø Hot�r�rii Guvernului ..... pentru modificarea �i completarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonan�ei de urgen�� a Guvernului nr. 60/2011 privind aprobarea Programului Mihail Kog�lniceanu pentru �ntreprinderi mici �i mijlocii aprobate prin Hot�r�rea Guvernului nr. 682/2011
1.3. Prezentul Ghid instituie o schem� transparent� de ajutor de
minimis. Acordarea ajutoarelor de minimis �n cadrul Programului se va face
numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prev�zute de
Regulamentul CE nr. 1.998/2006 privind aplicarea art. 87[1]
�i 88[2] din Tratatul
privind ajutoarele de minimis, publicat �n Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
nr. L379/28.12. 2006.
Prezenta schem� nu intr� sub inciden�a obliga�iei de notificare c�tre Comisia European�, �n conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr. 1998/2006 privind aplicarea art. 87[3] �i 88[4] din Tratatul privind ajutoarele de minimis.
Schema se aplic� pe �ntreg teritoriul Romaniei, �n toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
2. Bugetul
Programului
2.1 Bugetul alocat Programului pentru anul bugetar 2013, aprobat prin anexa nr. 3/35/02 la Legea bugetului de stat pe anul 2013, cu modific�rile �i complet�rile ulterioare, este de 16.115 mii lei gestiona�i de c�tre Ministerul Economiei, pentru acordarea de aloca�ii financiare nerambursabile I.M.M. �urilor� sub forma� de plata integral� a dob�nzii aferente creditulului contractat� �n condi�iile Legii Nr. 218 din 19 noiembrie 2012 pentru aprobarea Ordonan�ei de urgen�� a Guvernului nr. 60/2011 privind aprobarea Programului Mihail Kog�lniceanu pentru �ntreprinderi mici �i mijlocii �i a HOT�R�RII........ pentru modificarea �i completarea Hot�r�rii Guvernului nr.682/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonan�ei de urgen�� a Guvernului nr. 60/2011 privind aprobarea Programului Mihail Kog�lniceanu pentru �ntreprinderi mici �i mijlocii.
����� Subven�iile se acord� �n limita bugetului anual alocat. Dup� epuizarea bugetului anual alocat se pot acorda numai facilit��i de garantare �n cadrul Programului Mihail Kog�lniceanu pentru �ntreprinderi mici �i mijlocii, denumit �n continuare program, pentru noi beneficiari �i pentru prelungirile liniilor de credit.
3.
Beneficiarii Programului:
3.1. Pot beneficia de� facilitatile acordate prin Program,
I.M.M.-urile[5]�care, �la data aprob�rii creditului, �ndeplinesc
cumulativ urm�toarele criterii:
a) nu se afl� �n dificultate �n sensul pct. 9 din Comunicarea Comisiei - Liniile directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea �i restructurarea �ntreprinderilor aflate �n dificultate (2004/C 244/02), publicate �n Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 244/2 din 1 octombrie 2004;
b) �n cazul �n care a fost emis� o decizie de recuperare a unui ajutor de stat �mpotriva lor, aceasta a fost deja executat�, crean�a fiind integral recuperat�;
c) nu se afl� �n litigiu, �n calitate de p�r��i, cu Ministerul Finan�elor Publice, Ministerul Economiei �i institu�ia de credit partener�;
d) suma ajutoarelor de minimis de care au beneficiat �ntr-o perioad� de 3 ani fiscali (2 ani fiscali anteriori plus anul curent), lu�nd �n calcul inclusiv ajutorul acordat �n baza programului, nu dep�e�te echivalentul �n lei a 200.000 euro, respectiv 100.000 euro �n cazul I.M.M.-urilor care �i desf�oar� activitatea �n sectorul transportului rutier;
e) nu figureaz� cu credite restante �n baza de date a Centralei Riscurilor Bancare (C.R.B.);
f) nu figureaz� cu incidente majore cu cecuri �i bilete la ordin �n ultimele 12 luni �n baza de date a Centralei Incidentelor de Pl��i (C.I.P.);
g) �mpotriva lor nu s-a deschis procedura insolven�ei, �n temeiul prevederilor Legii nr. 85/2006 privind procedura insolven�ei, cu modific�rile �i complet�rile ulterioare;
h) prezint� institu�iei de credit finan�atoare garan�ii colaterale pentru cel pu�in 40% din valoarea creditului;
i) au minimum 2 ani de activitate consecutivi;
j) efectueaz� cheltuieli eligibile, conform pct. 5��
(1) Nu sunt eligibile pentru a beneficia de dob�nd� total subven�ionat� �n cadrul programului, I.M.M.-urile care au desf�urat �i/sau vor desf�ura activit��i din sectorul/domeniul:
��� a) intermedieri financiare �i asigur�ri:
��� 1. 641 - Intermediere monetar�;
��� 2. 642 - Activit��i ale holdingurilor;
��� 3. 643 - Fonduri mutuale �i alte entit��i financiare similare;
��� 4. 649 - Alte activit��i de intermedieri financiare, exclusiv activit��i de asigur�ri �i fonduri de pensii;
��� 5. 651 - Activit��i de asigur�ri;
��� 6. 652 - Activit��i de reasigurare;
��� 7. 653 - Activit��i ale fondurilor de pensii (cu excep�ia celor din sistemul public de asigur�ri sociale);
��� 8. 661 - Activit��i auxiliare intermedierilor financiare, cu excep�ia activit��ilor de asigur�ri �i fonduri de pensii;
��� 9. 662 - Activit��i auxiliare de asigur�ri �i fonduri de pensii;
��� 10. 663 - Activit��i de administrare a fondurilor;
��� b) tranzac�ii imobiliare:
��� 1. 681 - Cump�rarea �i v�nzarea de bunuri imobiliare proprii;
��� 2. 682 - �nchirierea �i sub�nchirierea bunurilor imobiliare proprii sau �nchiriate;
��� 3. 683 - Activit��i imobiliare pe baz� de comision sau contract;
��� c) 920 - Activit��i de jocuri de noroc �i pariuri;
��� d) produc�ie sau comercializare de armament, muni�ii, explozibili, tutun, alcool, substan�e aflate sub control na�ional, plante, substan�e �i preparate stupefiante �i psihotrope, produse energetice definite potrivit Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modific�rile �i complet�rile ulterioare :
��� 1. 110 - Fabricarea b�uturilor (cu excep�ia clasei 1107 - Produc�ia de b�uturi r�coritoare nealcoolice; produc�ia de ape minerale �i alte ape �mbuteliate);
��� 2. 1200 - Fabricarea produselor din tutun;
��� 3. 2540 - Fabricarea armamentului �i muni�iei;
��� 4. 2051 - Fabricarea explozivilor;
��� 5. 4635 - Comer� cu ridicata al produselor din tutun;
��� 6. 4639 - Comer� cu ridicata nespecializat de produse alimentare, b�uturi �i tutun;
��� 7. 4725 - Comer� cu am�nuntul al b�uturilor, �n magazine specializate;
��� 8. 4726 - Comer� cu am�nuntul al produselor din tutun, �n magazine specializate;
��� 9. 191 - Fabricarea produselor de cocserie;
�� 10. 192 - Fabricarea produselor ob�inute din prelucrarea �i�eiului;
�� 11. 351 - Produc�ia, transportul �i distribu�ia energiei electrice;
�� 12. 352 - Produc�ia gazelor; distribu�ia combustibililor gazo�i prin conducte.
e) activit��i de �nchiriere �i leasing:
771 -Activit��i de �nchiriere �i leasing cu autovehicule
772 - Activit��i de �nchiriere �i leasing cu bunuri personale �i gospod�re�ti
773 - Activit��i de �nchiriere �i leasing cu alte ma�ini, echipamente �i bunuri tangibile���
774� -Leasing cu bunuri intangibile� (exclusiv financiare)
f)� activit��i de investigare �i protec�ie:
801-� Activit��i de protec�ie �i gard�
802-� Activit��i de servicii privind sistemele de securizare�
803-� Activit��i de investiga�ii
g) 191-Fabricarea produselor de cocserie
192 - Fabricarea produselor ob�inute din prelucrarea �i�eiului
351 - Produc�ia, transportul �i distribu�ia energiei electrice
352 - Produc�ia gazelor; distribu�ia combustibililor gazo�i prin conducte
�� h) excluse de normele europene, pentru care nu se poate acorda ajutor de minimis �n conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea art. 87 �i 88 din Tratat ajutoarelor de minimis, publicat �n Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 379 din 28 decembrie 2006, respectiv:
��� I. activit��i de pescuit �i acvacultur�, prev�zute de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comun� a pie�elor �n sectorul produselor pesc�re�ti �i de acvacultur�;
��� II. activit��i legate de produc�ia primar� a produselor agricole, a�a cum sunt enumerate �n anexa I la Tratatul privind func�ionarea Uniunii Europene;
��� III. activit��i de procesare �i marketing al produselor agricole, a�a cum sunt enumerate �n anexa I la Tratatul privind func�ionarea Uniunii Europene, �n urm�toarele cazuri:
��� 1. c�nd cuantumul ajutorului este stabilit pe baza pre�ului sau a cantit��ii produselor de acest tip cump�rate de la produc�torii primari sau puse pe pia�� de operatorii economici respectivi;
��� 2. c�nd ajutorul este condi�ionat de a fi par�ial sau integral cedat produc�torilor primari (fermieri);
��� IV. activit��i legate de export c�tre state ter�e sau state membre, �i anume ajutoarele legate direct de cantit��ile exportate, de crearea �i func�ionarea unei re�ele de distribu�ie sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
��� V. ajutoarele destinate utiliz�rii produselor na�ionale �n detrimentul celor importate;
��� VI. ajutoarele destinate operatorilor economici care activeaz� �n sectorul carbonifer, a�a cum sunt definite �n Decizia Consiliului din 10 decembrie 2010 privind ajutorul de stat pentru facilitarea �nchiderii minelor de c�rbune necompetitive (2010/787/UE);
��� VII. ajutoarele pentru achizi�ionarea vehiculelor de transport rutier de marf� acordate operatorilor economici care au ca obiect de activitate prestarea de servicii de transport rutier de marf� contra cost.�
�
(2) Nu sunt eligibile pentru acordarea de garan�ii �n cadrul programului, I.M.M.-urile care desf�oar� activit��i din sectorul/domeniul:
��� a) intermedieri financiare �i asigur�ri:
��� 1. 641 - Intermediere monetar�;
��� 2. 642 - Activit��i ale holdingurilor;
��� 3. 643 - Fonduri mutuale �i alte entit��i financiare similare;
��� 4. 649 - Alte activit��i de intermedieri financiare, exclusiv activit��i de asigur�ri �i fonduri de pensii;
��� 5. 651 - Activit��i de asigur�ri;
��� 6. 652 - Activit��i de reasigurare;
��� 7. 653 - Activit��i ale fondurilor de pensii (cu excep�ia celor din sistemul public de asigur�ri sociale);
��� 8. 661 - Activit��i auxiliare intermedierilor financiare, cu excep�ia activit��ilor de asigur�ri �i fonduri de pensii;
��� 9. 662 - Activit��i auxiliare de asigur�ri �i fonduri de pensii;
��� 10. 663 - Activit��i de administrare a fondurilor;
��� b) tranzac�ii imobiliare:
��� 1. 681 - Cump�rarea �i v�nzarea de bunuri imobiliare proprii;
��� 2. 682 - �nchirierea �i sub�nchirierea bunurilor imobiliare proprii sau �nchiriate;
��� 3. 683 - Activit��i imobiliare pe baz� de comision sau contract;
��� c) 920 - Activit��i de jocuri de noroc �i pariuri;
��� d) produc�ie sau comercializare de armament, muni�ii, explozibili, tutun, alcool, substan�e aflate sub control na�ional, plante, substan�e �i preparate stupefiante �i psihotrope, produse energetice definite potrivit Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modific�rile �i complet�rile ulterioare :
��� 1. 110 - Fabricarea b�uturilor (cu excep�ia clasei 1107 - Produc�ia de b�uturi r�coritoare nealcoolice; produc�ia de ape minerale �i alte ape �mbuteliate);
��� 2. 1200 - Fabricarea produselor din tutun;
��� 3. 2540 - Fabricarea armamentului �i muni�iei;
��� 4. 2051 - Fabricarea explozivilor;
��� 5. 4635 - Comer� cu ridicata al produselor din tutun;
��� 6. 4639 - Comer� cu ridicata nespecializat de produse alimentare, b�uturi �i tutun;
��� 7. 4725 - Comer� cu am�nuntul al b�uturilor, �n magazine specializate;
��� 8. 4726 - Comer� cu am�nuntul al produselor din tutun, �n magazine specializate;
��� 9. 191 - Fabricarea produselor de cocserie;
�� 10. 192 - Fabricarea produselor ob�inute din prelucrarea �i�eiului;
�� 11. 351 - Produc�ia, transportul �i distribu�ia energiei electrice;
�� 12. 352 - Produc�ia gazelor; distribu�ia combustibililor gazo�i prin conducte.
e) activit��i de �nchiriere �i leasing:
771 -Activit��i de �nchiriere �i leasing cu autovehicule
772 - Activit��i de �nchiriere �i leasing cu bunuri personale �i gospod�re�ti
773 - Activit��i de �nchiriere �i leasing cu alte ma�ini, echipamente �i bunuri tangibile���
774� -Leasing cu bunuri intangibile� (exclusiv financiare)
f)� activit��i de investigare �i protec�ie:
801-� Activit��i de protec�ie �i gard�
802-� Activit��i de servicii privind sistemele de securizare�
803-� Activit��i de investiga�ii.�
4. Tipurile de ajutor financiar
4.1 Ministerul Economiei administreaz�, gestioneaz� �i deruleaz� direct sau prin intermediul organiza�iilor ori institu�iilor de drept privat programele de �ncurajare �i stimulare a �nfiin��rii �i dezvolt�rii �ntreprinderilor mici �i mijlocii, finan�ate de la bugetul de stat la nivel na�ional �i la nivel� local, prin intermediul Oficiilor Teritoriale pentru �ntreprinderi Mici �i Mijlocii �i Coopera�ie, denumite �n continuare OTIMMC �i asigur� managementul financiar �i/sau tehnic al fondurilor alocate de la bugetul de stat, conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea �nfiin��rii �i dezvolt�rii �ntreprinderilor mici �i mijlocii, cu modific�rile �i complet�rile ulterioare, care transpune �n legisla�ia na�ional� Recomandarea CE nr. 361 din data 6 mai 2003, publicat� �n Jurnalul Oficial al UE nr. L124 din data de 20 mai 2003. �ntre Ministerul Economiei �i organiza�iile ori institu�iile de drept privat (institu�ii de credit) se �ncheie conven�ii de colaborare �n baza c�reia se va trece la derularea programelor. Institu�iile de credit selec�ionate au calitatea de agen�ie de implementare a ajutoarelor acordate: Alpha Bank, Banca Comercial� Carpatica, Banca Transilvania, Bancpost, BRD Groupe Societe Generale, CEC BANK, Garanti Bank, OTP Bank Rom�nia S.A.,� Pro Credit Bank, UniCredit Tiriac Bank, Banca Comercial� Rom�n�, Piraeus Bank �i Libra Internet Bank.
4.2 Programul
const� �n acordarea unei linii de credit, �n valoare maxim� de 400.000
lei/I.M.M./an, cu urmatoarele facilitati, care pot fi acordate impreuna sau
separat:
��� a) dob�nda total
subven�ionat� - subven�ia acordat� I.M.M.-urilor de la bugetul de stat de c�tre
Ministerul Economiei, �n propor�ie de 100% pentru creditele �n lei, dar nu mai
mult de 9% pe an din soldul sumei utilizate din linia de credit acordat� �n
condi�iile Legii Nr. 218 din 19 noiembrie 2012 pentru aprobarea Ordonan�ei de urgen�� a
Guvernului nr. 60/2011 privind aprobarea Programului Mihail Kog�lniceanu pentru
�ntreprinderi mici �i mijlocii �i a HOT�R�RII..... pentru modificarea �i
completarea Hot�r�rii Guvernului nr.682/2011 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonan�ei de urgen�� a Guvernului nr. 60/2011
privind aprobarea Programului Mihail Kog�lniceanu pentru �ntreprinderi mici �i
mijlocii.
�� b) garan�ii �n numele �i �n contul statului acordate de F.N.G.C.I.M.M., �n calitate de mandatar al Ministerului Finan�elor Publice, pentru creditele contractate de beneficiarii eligibili care respect� condi�iile programului �i se �ncadreaz� �n normele �i procedurile interne ale institu�iilor de credit. Garan�ia �n numele �i �n contul statului se acord� numai �n situa�ia �n care beneficiarul programului nu dispune de garan�ii suficiente pentru accesarea liniei de credit.
Linia de credit cu dob�nd� subven�ionat� �i/sau, dup� caz, cu garan�ie de stat este de maximum un an; perioada de rambursare a creditelor este stabilit� de institu�ia de credit care a acordat creditul conform normelor interne ale acesteia.
Linia de credit poate fi prelungit� pe maximum un an, pe perioada de valabilitate a programului, �n condi�iile �n care, la data aprob�rii prelungirii, se constat� c� beneficiarul �ndepline�te� cumulativ criteriile prev�zute� la art. 3 alin. (1), respectiv la art.3 alin.(3) �i (5) din Ordonan�a de urgen�� a Guvernului nr. 60/2011 aprobat� cu modific�ri �i complet�ri prin Legea nr.218/2012, dup� caz, f�r� a fi necesar� re�ntregirea plafonului liniei de credit la scaden��.
Pentru liniile de credit acordate anterior intr�rii �n vigoare a Legii nr.218/2012 pentru aprobarea Ordonan�ei de urgen�� a Guvernului nr. 60/2011 privind aprobarea Programului Mihail Kog�lniceanu pentru �ntreprinderi mici �i mijlocii, care ajung la scaden�� dup� intrarea acesteia �n vigoare, beneficiarul poate solicita prelungirea �i majorarea liniei de credit �n condi�iile prev�zute la art.1 din O.U.G. nr. 60//2011 aprobat� cu modific�ri �i complet�ri prin Legea nr.218/2012.
5.Cheltuieli
eligibile
�
Sumele trase din linia de credit pot fi utilizate numai pentru:
Ø cheltuieli privind aprovizionarea, produc�ia, desfacerea;
Ø cheltuieli privind executarea de lucr�ri �i/sau prestarea de servicii;
Ø cheltuieli privind constituirea, prelucrarea, valorificarea stocurilor;
Ø alte tipuri de cheltuieli necesare desf�ur�rii activit��ii curente;
Ø cheltuieli cu salariile �i alte cheltuieli asimilate;
Ø plata impozitelor, taxelor, contribu�iilor �i a altor sume datorate bugetului general consolidat
Ø alte costuri de operare
6. Procedura
de �nscriere �n Program
6.1. Demararea implement�rii programului se va face �n termen de 5 zile de la data comunic�rii pe site-ul www.minind.ro a �nceperii procesului de �nregistrare on-line �n program, timp �n care se vor desf�ura campanii de informare cu privire la facilit��ile acordate �n cadrul programului.
6.2. �nscrierea �n program �i solicitarea acordului de principiu pentru acordarea subven�iei de dob�nd� se fac on line pe site-ul www.minind.ro, conform procedurii de �nscriere on line �i �nregistrarea �n Registrul Unic Electronic.
6.3. �nscrierea on line se desf�oar� �n sesiune continu� p�n� la epuizarea bugetului alocat programului.
6.4. Solicitantul trebuie s� completeze on line formularul de �nscriere �n program, op�iunea � Accesare linie credit�.
Aplica�ia software va genera automat solicitantului un mesaj de confirmare a efectu�rii �nregistr�rii, cu num�rul de �nregistrare ob�inut �i cu datele corespunz�toare, completate de c�tre acesta.
6.5.� In cazul in care beneficiarul dore�te prelungirea liniei de credit, acesta trebuie s� aplice on line pe site-ul www.minind.ro, complet�nd formularul� de �nscriere, op�iunea � Prelungire linie credit�. Aplica�ia software va genera automat solicitantului un mesaj de confirmare a efectu�rii �nregistr�rii, cu num�rul de �nregistrare ob�inut �i cu datele corespunz�toare, completate de c�tre acesta.
6.6. Solicit�rile pentru �nscrierea �n program, indiferent de op�iune, vor fi analizate �i selectate �n limita bugetului alocat programului, �n ordinea �nscrierii on line �n aplica�ie.
7.1. �n cadrul OTIMMC se constituie Unitatea de Programare, Selec�ie, Evaluare �i Contractare, denumit� �n continuare UPSEC si Unitatea de Monitorizare, Raportare si Control al c�ror num�r de persoane, atribu�ii �i responsabilit��i vor fi stabilite prin decizia ordonatorului de credite al OTIMMC.��������
7.2. UPSEC din cadrul� OTIMMC� verific� formularul de �nscriere �n program �i �ndeplinirea criteriilor de eligibilitate prev�zute la art. 3 alin. (1) lit. a) - d), i) �i j), precum �i la art. 3 alin. (3) din Ordonan�a de urgen�� a Guvernului nr. 60/2011, respectiv se verific� faptul c� solicitan�ii:
� "� a) nu se afl� �n dificultate �n sensul pct. 9 din Comunicarea Comisiei - Liniile directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea �i restructurarea �ntreprinderilor aflate �n dificultate (2004/C 244/02), publicate �n Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 244/2 din 1 octombrie 2004;
��� b) �n cazul �n care a fost emis� o decizie de recuperare a unui ajutor de stat �mpotriva lor, aceasta a fost deja executat�, crean�a fiind integral recuperat�;
��� c) nu se afl� �n litigiu, �n calitate de p�r��i, cu Ministerul Finan�elor Publice, Ministerul Economiei �i institu�ia de credit partener�;
��� d) suma ajutoarelor de minimis de care au beneficiat �ntr-o perioad� de 3 ani fiscali (2 ani fiscali anteriori plus anul curent), lu�nd �n calcul inclusiv ajutorul acordat �n baza programului, nu dep�e�te echivalentul �n lei a 200.000 euro, respectiv 100.000 euro �n cazul I.M.M.-urilor care �i desf�oar� activitatea �n sectorul transportului rutier;
��� i) au minimum 2 ani de activitate consecutivi;
��� j) respect� prevederile alin. (2). "
�i faptul c� solicitan�ii nu activeaz� �n
��� " (3) ��. sectoarele/domeniile: intermedieri financiare �i asigur�ri, tranzac�ii imobiliare, activit��i de jocuri de noroc �i pariuri, produc�ie sau comercializare de armament, muni�ii, explozibili, tutun, alcool, produse energetice definite potrivit Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modific�rile �i complet�rile ulterioare, substan�e aflate sub control na�ional, plante, substan�e �i preparate stupefiante �i psihotrope, activit��i de �nchiriere �i leasing, activit��i de investigare �i protec�ie �i activit��ile excluse de normele europene, pentru care nu se poate acorda ajutor de minimis �n conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea art. 87 �i 88 din Tratat ajutoarelor de minimis, publicat �n Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 379 din 28 decembrie 2006."
UPSEC din cadrul OTIMMC va verifica existen�a tuturor documentelor �i va evalua din punct de vedere administrativ �i al eligibilit��ii documenta�ia depus� de c�tre solicitant.
7.3. �n urma verific�rilor, UPSEC din cadrul OTIMMC, poate lua decizia de acceptare �n Program, caz �n care transmite solicitantului �notificarea privind acordul de principiu pentru subven�ia de doband� (Anexa 1 la prezentul ghid). Prin aceast� notificare, solicitantului i se aduce la cunostiin��� c� �n termen de 5 zile lucr�toare de la primirea acesteia are obliga�ia s� se prezinte la sediul b�ncii selectate �n cadrul Programului �n vederea acord�rii liniei de credit. De asemenea, acesta are la dispozi�ie 60 de zile de la primirea notific�rii pentru a depune la institu�ia de credit documenta�ia complet� �n vederea evalu�rii acesteia �i contract�rii liniei de credit. �n cazul �n care termenul de 60 de zile nu este respectat, notificarea primit� privind acordul de principiu pentru subven�ia de doband� �i va pierde valabilitatea, implicit �nscrierea societ��ii �n Program� nu va mai fi valid�, solicitantul av�nd �ns� dreptul la o nou� �nscriere �n Program.
7.4. Dac�, prin verific�rile efectuate,
se constat� ne�ndeplinirea condi�iilor prev�zute prin dispozi�iile
OUG 60/2011, ale HG 682/2011, ale Legii
Nr. 218 din 19 noiembrie 2012
pentru aprobarea Ordonan�ei de urgen��
a Guvernului nr. 60/2011 privind aprobarea Programului Mihail Kog�lniceanu
pentru �ntreprinderi mici �i mijlocii �i a HOT�R�RII........ pentru
modificarea �i completarea Hot�r�rii Guvernului nr.682/2011 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a Ordonan�ei de urgen�� a Guvernului nr.
60/2011 privind aprobarea Programului Mihail Kog�lniceanu pentru
�ntreprinderi mici �i mijlocii, UPSEC din cadrul OTIMMC decide respingerea
solicit�rii I.M.M. pentru subven�ionarea dob�nzii �n cadrul programului.
Decizia de respingere cuprinde motivarea pentru care solicitantul este
considerat neeligibil, precum �i c�ile de atac prev�zute de lege. Dac�
sunt necesare clarificari, OTIMMC le va solicita aplicantului printr-o
Scrisoare de solicitare clarific�ri. Complet�rile solicitate se depun
7.5. ��n toate cazurile, decizia se comunic� solicitantului �n cel mult 30 de zile de la data mesajului de confirmare a efectu�rii �nregistr�rii on line, prev�zut la pct.� 6.4. �i 6.5 din prezentul ghid.
��n conformitate cu
dispozi�iile Legii nr.554/2004 a contenciosului administrativ, �n situa�ia �n
care solicitantul se consider� v�t�mat �ntr-un drept al s�u sau �ntr-un interes
legitim prin primirea decizii de
respingere de
7.6. Solicitantul se poate adresa OTIMMC, formul�nd o contesta�ie, �n termen de 10 zile calendaristice de la data primirii deciziei de respingere.
7.7. Contesta�ia se formuleaz� �n scris �i va cuprinde:
- datele de identificare ale solicitantului;
- obiectul contesta�iei;
- motivele de fapt �i de drept pe care se �ntemeiaz� contesta�ia;
- dovezile pe care se �ntemeiaz�;
- semn�tura reprezentantului legal �i �tampila.
7.8. Pentru solu�ionarea
contesta�iilor, se va constitui o Comisie de contesta�ie din cadrul OTIMMC, format� din membrii care nu au participat la
evaluarea documenta�iei
7.9. Termenul de solu�ionare este de 10� zile lucr�toare de la data primirii contesta�iei. Comunicarea solu�ion�rii contesta�iei se va face prin fax sau prin email.
7.10. In urma evaluarilor, UPSEC din cadrul OTIMMC transmite s�pt�m�nal� c�tre Ministerul Economiei listele cu I.M.M.-urile eligibile �n program.
7.11. Ministerul Economiei va centraliza listele cu I.M.M.-urile eligibile �n program �i dup� verificarea �ncadr�rii �n limita bugetului programului, le va transmite institu�iilor� de credit finan�atoare.
7.12. Transmiterea listelor cu I.M.M.-urile eligibile �n program la institu�ia de credit se va face continuu p�n� la epuizarea bugetului programului.
8. �Etapa� a II a �de evaluare
�8.1. Evaluarea �n vederea aprob�rii acord�rii
liniei de credit va fi efectuat� de c�tre institu�ia de credit aleas� de
solicitant dintre institu�iile de credit selectate �n cadrul Programului.
Evaluarea se va face �conform normelor
interne ale acesteia cu respectarea prevederilor Legii Nr.
218 din 19
noiembrie 2012 pentru aprobarea Ordonan�ei de urgen�� a Guvernului nr. 60/2011 privind
aprobarea Programului Mihail Kog�lniceanu pentru �ntreprinderi mici �i mijlocii �i a HOT�R�RII........ pentru modificarea �i completarea
Hot�r�rii Guvernului nr.682/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Ordonan�ei de urgen�� a Guvernului nr. 60/2011 OUG 60/2011, HG 682/2011 �i a actului aditional la
conven�ia de colaborare cu institu�ia de credit.
�8.2. Institu�iile de credit
partenere vor face propriile lor analize, �n conformitate cu normele proprii de
creditare pentru acordarea creditului bancar din sursele acestora �i vor informa Beneficiarul �i Ministerul
Economiei asupra deciziei de a acorda/respinge creditul.
8.3. Institu�ia de credit partener� poate solicita completarea
dosarului de credit cu documentele prev�zute �n normele sale interne de
creditare. �n cazul �n
care clientul prezint� documenta�ie necorespunz�toare sau incomplet�,
institu�ia de credit partener� va solicita remedierea acesteia (acord�nd
asisten�� �i consultan�� gratuit�), iar dac� acest fapt nu se va realiza �n termenul de 60 de zile mentionat la pct. 7.3. sau nu exist� posibilitatea de remediere, va comunica, �n
scris, at�t solicitantului c�t �i Ministerul Economiei c� solicitarea �a fost respins�.
9. Efectuarea pl��ilor
���
9.1. �Beneficiarii programului prev�zu�i la 7.11 vor deschide un cont curent la institu�ia de credit finan�atoare �selectat� pentru derularea opera�iunilor de �ncas�ri �i pl��i.
�9.2. Beneficiarul creditului va efectua trageri din linia de credit �n urma unei solicit�ri scrise adresate institu�iei de credit finan�atoare, f�r� s� dep�easc� �n niciun moment plafonul maxim aprobat. Institu�ia de credit finan�atoare autorizeaz� tragerile din plafon cu respectarea destina�iilor prev�zute la punctul 5 din prezentul ghid. Rambursarea sau, dup� caz, re�ntregirea plafonului se va putea face pe parcursul perioadei de derulare a contractului de credit.
9.3. Dob�nda aferent� liniei de credit se calculeaz� la creditul utilizat �i se pl�te�te lunar astfel:100% din dob�nda calculat�, dar nu mai mult de 9% pe an din soldul sumelor utilizate din linia de credit acordat�, se achit� institu�iei de credit finan�atoare de c�tre Ministerul Economiei, �n limita sumelor aprobate anual cu aceast� destina�ie;
�9.4. �Liniile de credit acordate de c�tre institu�ia de credit finan�atoare vor avea pentru plata lunar� a dob�nzii aceea�i dat� scadent� stabilit� prin contractele de credit �ncheiate cu beneficiarii programului. �n cazul �n care beneficiarii programului nu achit� la scaden�� partea de dob�nd� pe care o datoreaz�, subven�ia de dob�nd� datorat� de stat, �n condi�iile programului, pe luna respectiv� nu se acord�.
9.5. Data p�n� la care Ministerul Economiei este �n�tiin�at de c�tre institu�ia de credit finan�atoare cu privire la situa�ia beneficiarilor programului care �i-au achitat partea de dob�nd�, valoarea dob�nzii subven�ionate ce urmeaz� a fi virat� de Ministerul Economiei, institu�iei de credit finan�atoare, precum �i data p�n� la care Ministerul Economiei va vira partea de dob�nd� sunt stabilite prin actul aditional la conven�ia de colaborare �ncheiat� cu fiecare institu�ie de credit finan�atoare.
9.6. ��n vederea vir�rii �n contul institu�iei de credit finan�atoare a subven�iei de dob�nd�, institu�ia de credit va transmite Ministerul Economiei urm�toarele documente:
a) �situa�ia cu beneficiarii programului, care au �ndeplinit obliga�iile contractului de credit, sumele aferente subven�iei de dob�nd� ce urmeaz� a fi virate de c�tre Ministerul Economiei �i soldul sumelor utilizate din linia de credit;
b) sumarul contractului de credit care con�ine cheltuielile efectuate de beneficiarul programului din linia de credit;
c) extrasul lunar de cont aferent liniei de credit.
9.7. �La prima solicitare de subven�ie de dob�nd� pentru fiecare beneficiar al programului, institu�ia de credit va transmite formularul de �nscriere �n program, semnat �i �tampilat de beneficiarul programului, �i o copie a contractului de credit.
10. Raportarea ajutoarelor de minimis
(1)Subven�ia de dob�nd� reprezint� un ajutor de minimis. Acordarea ajutoarelor de minimis �n cadrul programului se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prev�zute de Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006.
��� (2) Programul prin care se acord� ajutorul de minimis prev�zut la alin. (1) nu intr� sub inciden�a obliga�iei de notificare c�tre Comisia European�, �n conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006.
��� (3) Raportarea �i monitorizarea ajutoarelor acordate �n baza programului se fac �n conformitate cu legisla�ia european� �i cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus �n aplicare prin Ordinul pre�edintelui Consiliului Concuren�ei nr. 175/2007.
��� (4) Furnizorul de ajutor de stat, respectiv Ministerul Economiei, p�streaz� eviden�a detaliat� a ajutoarelor acordate �n baza programului pe o durat� de 10 ani de la data la care ultima alocare specific� a fost acordat� �n baza acestuia. Aceast� eviden�� trebuie s� con�in� toate informa�iile necesare pentru a demonstra respectarea condi�iilor impuse de legisla�ia european� �n domeniul ajutorului de stat.
��� (5) Ministerul Economiei are obliga�ia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate �n derulare, �i de a dispune m�surile care se impun �n cazul �nc�lc�rii condi�iilor impuse prin prezentele norme metodologice sau prin legisla�ia na�ional� ori european� aplicabil� la momentul respectiv.
��� (6) Ministerul Economiei are obliga�ia de a transmite Consiliului Concuren�ei, �n formatul �i �n termenul prev�zut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus �n aplicare prin Ordinul pre�edintelui Consiliului Concuren�ei nr. 175/2007, toate datele �i informa�iile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel na�ional.
��� (7) �n cazul �n care exist� �ndoieli serioase cu privire la datele transmise de c�tre Ministerul Economiei, Consiliul Concuren�ei poate s� solicite date �i informa�ii suplimentare �i, dup� caz, s� �i solicite acesteia s� fac� verific�ri la fa�a locului.
��� (8) Ministerul Economiei informeaz� �n scris, prin intermediul notific�rii de acord de principiu pentru subven�ionarea dob�nzii, operatorii economici beneficiari cu privire la pragul maxim al ajutorului �i la caracterul de minimis al acestuia, �n conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006.
��� (9) Ministerul Economiei va acorda ajutorul de minimis dup� ce verific�, pe baza declara�iei pe propria r�spundere a operatorului economic, c� este respectat� regula cumulului, respectiv c� ajutorul acordat �n baza programului, �mpreun� cu suma total� a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul ultimilor 2 ani fiscali �i �n anul fiscal �n curs, din surse ale statului, ale autorit��ilor locale sau din surse europene, nu dep�e�te plafonul echivalent �n lei al sumei de 200.000 euro, respectiv 100.000 euro �n sectorul transportului rutier.
��� (10) Operatorii economici beneficiari de ajutor �n cadrul programului vor �ine o eviden�� specific� a ajutoarelor primite conform programului, a altor scheme de minimis �i a altor ajutoare de stat. Ace�tia sunt obliga�i s� arhiveze eviden�a specific� �i s� o p�streze o perioad� de 10 ani.
�
�(11) Beneficiarii subven�iei de dob�nd� au obliga�ia de a raporta
efectele particip�rii
�n cazul ne�ndeplinirii acestei prevederi,
operatorul economic nu va mai putea beneficia de niciunul dintre programele de
finan�are din bugetul Ministerul Economieiui pentru o perioad� de 3 ani.
��� (12) Pe baza datelor �i informa�iilor furnizate de F.N.G.C.I.M.M. �i institu�iile de credit partenere, Ministerul Economiei, �n calitate de autoritate de implementare, �n cuprinsul raportului anual cu privire la desf�urarea �i efectele programului, evalueaz� condi�iile de acordare a facilit��ilor �n cadrul programului pentru ultimele 12 luni de implementare anterioare.
�
11.
Monitorizarea, controlul �i recuperarea ajutorului de minimis
(1) Monitorizarea �i controlul beneficiarilor
programului se va face de c�tre oficiile teritoriale pentru �ntreprinderi mici
�i mijlocii �i coopera�ie, denumite �n continuare O.T.I.M.M.C., aflate �n
subordinea Ministerului Economiei, pe baza
procedurii de raportare, monitorizare �i control pentru programele finan�ate de
��� (2) �n cazul �n care, �n urma controalelor efectuate sau la sesizarea organelor de control abilitate ale statului, se constat� c� beneficiarii au f�cut declara�ii incomplete �i/sau neconforme cu realitatea pentru a ob�ine credit �i subven�ionarea dob�nzii la credit, se recupereaz� total sau par�ial ajutorul de minimis acordat.
(3) �n cazul �n care, ulterior acord�rii subven�iei de dob�nd�, se constat� c� au fost �nc�lcate condi�iile prev�zute de legisla�ia �n domeniul ajutorului de minimis, OTIMMC calculeaz� sumele datorate �i emite decizia de recuperare a acestora conform prevederilor HG 682/2011, procedurilor de recuperare �n materia ajutorului de stat �i �n conformitate cu legisla�ia privind ajutorul de stat.
��� (4) Decizia de recuperare �ntocmit� de OTIMMC, prin care se individualizeaz� sumele de recuperat exprimate �n moneda na�ional�, constituie titlu de crean�� �i cuprinde elementele actului administrativ fiscal prev�zute de Ordonan�a Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedur� fiscal�, republicat�, cu modific�rile �i complet�rile ulterioare.
��� (5) �n termen de 15 zile de la data �ntocmirii, decizia de recuperare se comunic� debitorului, care are obliga�ia de a efectua plata sumelor datorate �n termen de 30 de zile de la data comunic�rii deciziei de recuperare, �n contul indicat �n cuprinsul acesteia.
��� (6) Decizia de recuperare constituie titlu executoriu la expirarea termenului de plat�.
��� (7) Deciziile de
recuperare se pot contesta la organul emitent, �n condi�iile Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modific�rile �i complet�rile
ulterioare.
��� (8) Titlul executoriu prev�zut la art. 12 alin. (4) din Ordonan�a de urgen�� a Guvernului nr. 60/2011, �mpreun� cu dovada comunic�rii c�tre debitorul beneficiar, se �nainteaz� de �ndat� organelor fiscale competente ale Agen�iei Na�ionale de Administrare Fiscal�, �n vederea recuper�rii.
��� (9) Recuperarea ajutorului de minimis se realizeaz� conform prevederilor art. 12 din Ordonan�a de urgen�� a Guvernului nr. 60/2011.
12. �Confiden�ialitate
12.1. Documentele justificative
depuse de c�tre solicitan�i �n cadrul Programului sunt confiden�iale, personalul
implicat in program din cadrul OTIMMC �i Ministerul Economiei av�nd obliga�ia de a nu dezv�lui informa�ii men�ionate �n acestea
c�tre ter�e persoane, cu excep�ia cazului �n care informa�iile sunt furnizate
organelor abilitate ale statului �n exercitarea atribu�iilor ce le revin.
12.2. Ministerul Economiei �i OTIMMC sunt
autorizate s� publice, �n orice form� �i mediu, incluz�nd internetul,
informa�iile referitoare la numele beneficiarului, suma �i/sau scopul Subven�iei
de dob�nd� acordate, a�ezarea geografic� a proiectului (localitatea �i
jude�ul).
[1]�Actualul art. 107 din Tratatul privind Func�ionarea Uniunii Europene
[2] Actualul art. 108 din Tratatul privind Func�ionarea Uniunii Europene
[3] Actualul art. 107 din Tratatul privind Func�ionarea
Uniunii Europene
[4] Actualul art. 108 din Tratatul
privind Func�ionarea Uniunii Europene
[5]�Conform Legii nr. 346/2004 cu modific�rile �i complet�rile ulterioare - prin �ntreprindere se �n�elege orice form� de
organizare a unei activit��i economice �i autorizat� potrivit legilor �n
vigoare s� fac� acte �i fapte de comer�, �n scopul ob�inerii de profit, �n
condi�ii de concuren��, respectiv: societ��i comerciale, societ��i cooperative,
persoane fizice care desf�oar� activit��i economice �n mod independent �i
asocia�ii familiale autorizate potrivit dispozi�iilor legale �n vigoare.