Preturile si tarifele la bunuri si servicii vor fi afisate atît în moneda veche, cît si în moneda noua de la 1 martie 2005 pîna la 30 iunie 2006. Sumele prevazute în contractele furnizorilor de utilitati aflate în derulare la data de 1 martie 2005 si facturile privind plata utilitatilor vor fi notificate partilor atît în moneda veche, cît si în moneda noua. Legea prin care leul îsi pierde zerourile din coada prevede amenzi între 10 si 30 de milioane de lei (vechi) pentru lipsa dublului afisaj la comercianti. Sanctiune valabila de la vînzatorii de martisoare la cei de televizoare. În momentul de fata, patronii de magazine se împart între cei care cred ca mai e mult pîna atunci si nu si-au facut nici un calcul si cei care si-au pus deja angajatii sa calculeze în noua moneda. BNR sfatuieste populatia: cu ochii pe preturi!
Teoretic si practic, denominarea din România nu ar trebui sa conduca la majorari de preturi. Încrederea în leul nou este prima „directiva“ a campaniei de mediatizare a BNR. „Toate mijloacele media vor fi folosite, astfel încît informatia despre schimbarea banilor sa ajunga pîna în ultimul catun, astfel ca la 31 decembrie 2006, data la care actualele bancnote ies de pe piata, cît mai putini români sa ramîna cu lei vechi în buzunare“, sustine Adrian Vasilescu, consilier al guvernatorului BNR.
Aparitia leului nou în raportul de denominare de 1 la 10.000 va avea si un puternic impact psihologic, iar BNR mizeaza pe o influenta pozitiva asupra procesului de dezinflatie. „Cei care vor încerca sa majoreze preturile vor miza pe un singur lucru: pe uitare. Sfatuim populatia sa stea cu ochii pe preturi în februarie. Sa memoreze preturile marfurilor si sa înceapa sa faca socoteli. Daca o pîine costa 6.500 de lei, ea va trebui sa coste de la 1 martie 65 de bani, nu 70 de bani. La fel sa procedeze în cazul laptelui, al carnii sau al altor produse de baza, dar si pentru marfurile mai scumpe - televizoare, frigidere, unde tentatia de rotunjire va fi mai mare. Aceasta tentatie poate fi combatuta, dar pentru asta «tinerea de minte» este esentiala“, spune oficialul BNR.
Pîna acum, în afara dublului afisaj al preturilor, BNR nu are alte solutii pentru evitarea rotunjirilor ce pot aparea la comerciantii tentati sa cîstige din schimbarea banilor. Acestia din urma nu pot fi împiedicati sa adauge cîtiva bani la pretul afisat în lei noi. Rotunjirile vor fi combatute de marile magazine
Sanctiunea pentru comerciantii lacomi ar putea veni însa din partea clientelei si, în unele cazuri, sînt posibile chiar falimente. Explicatia consta în efectul de bumerang pentru micii comercianti din piete sau din cartiere, care ar rotunji preturile în sus pentru a scapa de zecimale.
Acest lucru le-ar da marilor comercianti en detail, lanturilor de tip supermarket sau hipermarket o excelenta oportunitate de a-si face reclama si de a-si înmulti clientela prin mesaje promotionale privind corectitudinea afisarii preturilor. Aceste tipuri de magazine nu vor avea nici un interes sa creasca preturile, iar o eventuala rotunjire operata de micii comercianti ar putea determina, pentru acestia, pierderea clientilor fideli si chiar falimentul. Retailerii dezvolta campanii de marketing
Desi înca bulversati de noile norme privind creditele de consum, marii retaileri se gîndesc deja la campanii de marketing pentru a transforma denominarea într-un avantaj. Asteapta însa un impuls oficial, pentru a face totul public. „Se va face multa vîlva pe tema aceasta. Vor fi actiuni de marketing ce vor evidentia schimbarile aduse de denominare. De asemenea, vom face actiuni de informare a clientilor în magazinele noastre. Momentan, nu s-a stabilit nimic precis. Asteptam si campaniile de informare facute de stat“, ne-a precizat Razvan Iancau, director de marketing la Domo. Managerii de la Flanco au în vedere un plan de bataie mai amplu, pentru elaborarea caruia se vor consulta atît cu reprezentantii altor retaileri, cît si cu Ministerul Finantelor si cu BNR. „Spre finele lui ianuarie, vom avea o sedinta a Asociatiei retailerilor, împreuna cu reprezentantii Ministerului Finantelor si ai BNR. Încercam sa stabilim totul pe un plan mai larg“, ne-a spus Marius Ghenea, director general al Flanco.
Comentarii articol (0)