Lege nr. 21 (r1) din 10/04/1996 Republicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 742 din 16/08/2005 Legea concurenþei
CAPITOLUL IDispoziþii generale
Art. 1. - Prezenta lege are drept scop protecþia, menþinerea ºi stimularea concurenþei ºi a unui mediu concurenþial normal, în vederea promovãrii intereselor consumatorilor.
Art. 2. - (1) Dispoziþiile prezentei legi se aplicã actelor ºi faptelor care au sau pot avea ca efect restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurenþei sãvârºite de:
a) agenþi economici sau asociaþii de agenþi economici - persoane fizice sau juridice - de cetãþenie, respectiv de naþionalitate românã sau strãinã, denumiþi în continuare agenþi economici;
b) organele administraþiei publice centrale sau locale, în mãsura în care acestea, prin deciziile emise sau prin reglementãrile adoptate, intervin în operaþiuni de piaþã, influenþând direct sau indirect concurenþa, cu excepþia situaþiilor când asemenea mãsuri sunt luate în aplicarea altor legi sau pentru apãrarea unui interes public major.
(2) Când agenþii economici, determinaþi conform alin. (1) lit. a), participã la o grupare realizatã pe cale convenþionalã prin acord, înþelegere, pact, protocol, contract ºi altele asemenea, fie ea explicitã, publicã ori ocultã, secretã, dar fãrã personalitate juridicã ºi indiferent de formã - antantã, coaliþie, grup, bloc, federaþie ºi altele asemenea -, pentru actele ºi faptele prevãzute la alin. (1), sãvârºite în cadrul participãrii la o asemenea grupare, dispoziþiile prezentei legi se aplicã fiecãrui agent economic, þinând seama de principiul proporþionalitãþii.
(3) Dispoziþiile prezentei legi se aplicã actelor ºi faptelor prevãzute la alin. (1), când sunt sãvârºite pe teritoriul României, precum ºi celor sãvârºite în afara teritoriului þãrii, atunci când produc efecte pe teritoriul României.
(4) Prezenta lege nu se aplicã:
a) pieþei muncii ºi relaþiilor de muncã;
b) pieþei monetare ºi pieþei titlurilor de valoare, în mãsura în care libera concurenþã pe aceste pieþe face obiectul unor reglementãri speciale.
Art. 3. - Administrarea prezentei legi ºi punerea ei în aplicare sunt încredinþate Consiliului Concurenþei, ca autoritate administrativã autonomã, învestitã în acest scop, în condiþiile, modalitãþile ºi limitele stabilite prin dispoziþiile ce urmeazã.
Art. 4. - (1) Preþurile produselor ºi tarifele serviciilor ºi lucrãrilor se determinã în mod liber prin concurenþã, pe baza cererii ºi ofertei. Preþurile ºi tarifele practicate în cadrul unor activitãþi cu caracter de monopol natural sau al unor activitãþi economice, stabilite prin lege, se stabilesc ºi se ajusteazã cu avizul Ministerului Finanþelor Publice, cu excepþia celor pentru care, prin legi speciale, sunt prevãzute alte competenþe.
(2) În sectoarele economice sau pe pieþele unde concurenþa este exclusã sau substanþial restrânsã prin efectul unei legi sau datoritã existenþei unei poziþii de monopol, Guvernul poate, prin hotãrâre, sã instituie forme corespunzãtoare de control al preþurilor pentru o perioadã de cel mult 3 ani, care poate fi prelungitã succesiv pe durate de câte cel mult un an, dacã împrejurãrile care au justificat adoptarea respectivei hotãrâri continuã sã existe.
(3) Pentru sectoare economice determinate ºi în împrejurãri excepþionale, precum: situaþii de crizã, dezechilibru major între cerere ºi ofertã ºi disfuncþionalitate evidentã a pieþei, Guvernul poate dispune mãsuri cu caracter temporar pentru combaterea creºterii excesive a preþurilor sau chiar blocarea acestora. Asemenea mãsuri pot fi adoptate prin hotãrâre pentru o perioadã de 6 luni, care poate fi prelungitã succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistã împrejurãrile care au determinat adoptarea respectivei hotãrâri.
(4) Intervenþia Guvernului în situaþiile prevãzute la alin. (2) ºi (3) se face cu avizul Consiliului Concurenþei.
CAPITOLUL II
Practici anticoncurenþiale
Art. 5. - (1) Sunt interzise orice înþelegeri exprese sau tacite între agenþii economici ori asociaþiile de agenþi economici, orice decizii luate de asociaþiile de agenþi economici ºi orice practici concertate, care au ca obiect sau au ca efect restrângerea, împiedicarea ori denaturarea concurenþei pe piaþa româneascã sau pe o parte a acesteia, în special cele care urmãresc:
a) fixarea concertatã, în mod direct sau indirect, a preþurilor de vânzare ori de cumpãrare, a tarifelor, a rabaturilor, a adaosurilor, precum ºi a oricãror alte condiþii comerciale;
b) limitarea sau controlul producþiei, distribuþiei, dezvoltãrii tehnologice ori investiþiilor;
c) împãrþirea pieþelor de desfacere sau a surselor de aprovizionare, pe criteriu teritorial, al volumului de vânzãri ºi achiziþii ori pe alte criterii;
d) aplicarea, în privinþa partenerilor comerciali, a unor condiþii inegale la prestaþii echivalente, provocând în acest fel, unora dintre ei, un dezavantaj în poziþia concurenþialã;
e) condiþionarea încheierii unor contracte de acceptare de cãtre parteneri a unor clauze stipulând prestaþii suplimentare care, nici prin natura lor ºi nici conform uzanþelor comerciale, nu au legãturã cu obiectul acestor contracte;
f) participarea, în mod concertat, cu oferte trucate la licitaþii sau la orice alte forme de concurs de oferte;
g) eliminarea de pe piaþã a altor concurenþi, limitarea sau împiedicarea accesului pe piaþã ºi a libertãþii exercitãrii concurenþei de cãtre alþi agenþi economici, precum ºi înþelegerile de a nu cumpãra de la sau de a nu vinde cãtre anumiþi agenþi economici fãrã o justificare rezonabilã.
(2) Pot fi exceptate de la interdicþia stabilitã la alin. (1) înþelegerile, deciziile luate de asociaþiile de agenþi economici sau practicile concertate care îndeplinesc cumulativ condiþiile prevãzute la lit. a)-d) ºi una dintre condiþiile prevãzute la lit. e), dupã cum urmeazã:
a) efectele pozitive prevaleazã asupra celor negative sau sunt suficiente pentru a compensa restrângerea concurenþei provocatã de respectivele înþelegeri, decizii luate de asociaþiile de agenþi economici sau practici concertate;
b) beneficiarilor sau consumatorilor li se asigurã un avantaj corespunzãtor celui realizat de pãrþile la respectiva înþelegere, decizie luatã de cãtre o asociaþie de agenþi economici sau practicã concertatã;
c) eventualele restrângeri ale concurenþei sunt indispensabile pentru obþinerea avantajelor scontate, iar prin respectiva înþelegere, decizie luatã de cãtre o asociaþie de agenþi economici sau practicã concertatã pãrþilor nu li se impun restricþii care nu sunt necesare pentru realizarea obiectivelor enumerate la lit. e);
d) respectiva înþelegere, decizie luatã de o asociaþie de agenþi economici sau practicã concertatã nu dã agenþilor economici sau asociaþiilor de agenþi economici posibilitatea de a elimina concurenþa de pe o parte substanþialã a pieþei produselor ori serviciilor la care se referã;
e) înþelegerea, decizia luatã de o asociaþie de agenþi economici sau practica concertatã în cauzã contribuie ori poate contribui la:
1. ameliorarea producþiei ori distribuþiei de produse, executãrii de lucrãri ori prestãrilor de servicii;
2. promovarea progresului tehnic sau economic, îmbunãtãþirea calitãþii produselor ºi serviciilor;
3. întãrirea poziþiilor concurenþiale ale întreprinderilor mici ºi mijlocii pe piaþa internã;
4. practicarea în mod durabil a unor preþuri substanþial mai reduse pentru consumatori.
(3) Regimul exceptãrii sub formã de dispensã, al deciziei de acordare a acesteia, termenele, informaþiile de prezentat, durata ºi condiþiile dispensei se stabilesc de cãtre Consiliul Concurenþei, prin regulamente ºi instrucþiuni. Beneficiul exceptãrii prevãzut la alin. (2) se acordã prin decizie a Consiliului Concurenþei pentru cazuri individuale de înþelegeri, decizii luate de asociaþii de agenþi economici sau practici concertate ºi se stabileºte prin regulamente ale Consiliului Concurenþei pentru cazurile de exceptare pe categorii de înþelegeri, decizii ale asociaþiilor de agenþi economici sau practici concertate. Agenþii economici sau asociaþiile de agenþi economici pot solicita Consiliului Concurenþei dispensã, probând îndeplinirea condiþiilor stabilite la alin. (2).
(4) Categoriile de înþelegeri, deciziile luate de asociaþiile de agenþi economici ºi practici concertate, exceptate prin aplicarea prevederilor alin. (2), precum ºi condiþiile ºi criteriile de încadrare pe categorii de acordare ºi de retragere a beneficiului exceptãrii se stabilesc de Consiliul Concurenþei, prin regulament.
(5) Înþelegerile, deciziile luate de asociaþiile de agenþi economici ºi practicile concertate care se încadreazã în vreuna dintre categoriile exceptate prin aplicarea prevederilor alin. (2) ºi stabilite prin prevederile alin. (3) sunt considerate legale, fãrã obligaþia notificãrii sau obþinerii unei decizii din partea Consiliului Concurenþei. Agenþii economici sau asociaþiile de agenþi economici, care se prevaleazã de beneficiul exceptãrii pe categorii, sunt þinuþi sã facã dovada îndeplinirii condiþiilor ºi citeriilor prevãzute la alin. (3) ºi (4).
(6) Deciziile de acordare a dispenselor pentru înþelegeri, decizii ale asociaþiilor de agenþi economici ori practici concertate, emise în aplicarea prevederilor alin. (3), vor prevedea data de la care se aplicã, durata pentru care este acordatã dispensa, precum ºi condiþiile ºi obligaþiile ce trebuie respectate de cãtre beneficiari.
(7) Dispensa acordatã conform alin. (6) pentru o înþelegere, decizie luatã de o asociaþie de agenþi economici ori practicã concertatã poate fi reînnoitã, la cerere, dacã sunt satisfãcute în continuare condiþiile cerute, ºi poate fi revocatã dacã condiþiile în care a fost acordatã nu mai corespund; decizia de acordare a dispensei este nulã dacã a fost acordatã pe baza unor informaþii false, inexacte ori incomplete în raport cu cele solicitate.
Art. 6. - Este interzisã folosirea în mod abuziv a unei poziþii dominante deþinute de cãtre unul sau mai mulþi agenþi economici pe piaþa româneascã ori pe o parte substanþialã a acesteia, prin recurgerea la fapte anticoncurenþiale, care au ca obiect sau pot avea ca efect afectarea activitãþii economice ori prejudicierea consumatorilor. Asemenea practici abuzive pot consta, în special, în:
a) impunerea, în mod direct sau indirect, a preþurilor de vânzare sau de cumpãrare, a tarifelor ori a altor clauze contractuale inechitabile ºi refuzul de a trata cu anumiþi furnizori sau beneficiari;
b) limitarea producþiei, distribuþiei sau dezvoltãrii tehnologice în dezavantajul utilizatorilor ori consumatorilor;
c) aplicarea, în privinþa partenerilor comerciali, a unor condiþii inegale la prestaþii echivalente, provocând în acest fel, unora dintre ei, un dezavantaj în poziþia concurenþialã;
d) condiþionarea încheierii unor contracte de acceptare, de cãtre parteneri, a unor clauze stipulând prestaþii suplimentare care, nici prin natura lor ºi nici conform uzanþelor comerciale, nu au legãturã cu obiectul acestor contracte;
e) practicarea unor preþuri excesive sau practicarea unor preþuri de ruinare, în scopul înlãturãrii concurenþilor, sau vânzarea la export sub costul de producþie, cu acoperirea diferenþelor prin impunerea unor preþuri majorate consumatorilor interni;
f) exploatarea stãrii de dependenþã în care se gãseºte un alt agent economic faþã de un asemenea agent sau agenþi economici ºi care nu dispune de o soluþie alternativã în condiþii echivalente, precum ºi ruperea relaþiilor contractuale pentru singurul motiv cã partenerul refuzã sã se supunã unor condiþii comerciale nejustificate.
Art. 7. - (1) Dacã, prin mãsurile luate ºi prin sancþiunile aplicate de Consiliul Concurenþei, conform prevederilor cap. IV-VI, unui agent economic abuzând de poziþia sa dominantã, nu se obþin restabilirea situaþiei ºi prevenirea repetãrii abuzului, Consiliul Concurenþei, pentru motiv de afectare gravã a unui interes public major, poate cere Curþii de Apel Bucureºti sã ordone mãsurile adecvate pentru lichidarea poziþiei dominante pe piaþã a acestuia, instanþa judecãtoreascã putând dispune, dupã caz:
a) invalidarea unor contracte sau a unor clauze contractuale prin intermediul cãrora se exploateazã abuziv poziþia dominantã;
b) invalidarea actului sau a actelor de realizare a unei concentrãri creatoare de poziþie dominantã, chiar atunci când prin actul sau actele juridice în cauzã s-ar fi constituit o nouã persoanã juridicã;
c) limitarea sau interdicþia accesului pe piaþã;
d) vânzarea de active;
e) restructurarea prin divizare a agentului economic.
(2) Consiliul Concurenþei trebuie sã specifice, prin trimitere la textul legal, mãsura sau mãsurile ce solicitã a fi ordonate de instanþã, fãrã a putea cere luarea, în cazul dedus judecãþii, a oricãreia dintre ele ori a tuturor, iar instanþa neputând dispune o altã mãsurã decât cea sau cele la care se referã cererea.
(3) Instanþa judecãtoreascã va putea ordona una sau mai multe dintre mãsurile prevãzute la alin. (1) numai sub condiþia sã fie evitatã orice creºtere a preþurilor din aceastã cauzã sau afectarea executãrii de cãtre agentul economic a obligaþiilor asumate faþã de terþi.
(4) Se considerã interes public major, motivând cererea Consiliului Concurenþei pentru dispunerea de mãsuri extreme dintre cele prevãzute la alin. (1), securitatea publicã, pluralitatea de agenþi economici independenþi, bunãstarea consumatorilor ºi regulile prudenþiale. Sarcina probei afectãrii grave a unui interes public major incumbã Consiliului Concurenþei.
(5) Împotriva sentinþei Curþii de Apel Bucureºti, sesizatã conform alin. (1), pot introduce recurs la Înalta Curte de Casaþie ºi Justiþie Consiliul Concurenþei ºi agenþii economici supuºi mãsurilor dispuse prin aceasta.
Art. 8. - (1) Prevederile art. 5 nu se aplicã în cazul agenþilor economici sau grupãrilor de agenþi economici la care cifra de afaceri pentru exerciþiul financiar precedent recurgerii la comportamente susceptibile a fi calificate practici anticoncurenþiale nu depãºeºte un plafon stabilit anual de cãtre Consiliul Concurenþei ºi:
- cota de piaþã totalã a agenþilor economici implicaþi în înþelegerea, decizia asociaþiei de agenþi economici sau practica concertatã nu depãºeºte 5% pe nici una dintre pieþele relevante afectate, în cazul înþelegerilor, deciziilor luate de asociaþiile de agenþi economici sau practicilor concertate dintre agenþii economici concurenþi; sau
- cota de piaþã a fiecãrui agent economic implicat în înþelegerea, decizia asociaþiei de agenþi economici sau practica concertatã nu depãºeºte 10% pe nici una dintre pieþele relevante afectate, în cazul înþelegerilor, deciziilor luate de asociaþiile de agenþi economici sau practicilor concertate dintre agenþii economici care nu sunt concurenþi*).
(2) Limitele prevãzute la alin. (1) nu sunt aplicabile practicilor anticoncurenþiale interzise prin prevederile art. 5, atunci când acestea privesc preþuri, tarife, acorduri de partajare a pieþei sau licitaþii.
___________
*) Conform art. 1 din Ordinul preºedintelui Consiliului Concurenþei nr. 519/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.271 din 29 decembrie 2004, "Plafonul valoric raportat la cifra de afaceri, prevãzut de art. 8 alin. (1) din Legea concurenþei nr. 21/1996, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, se majoreazã de la 20 miliarde lei la 30 miliarde lei".
#PAGEBREAK#
Art. 9. - (1) Sunt interzise orice acþiuni ale organelor administraþiei publice centrale sau locale, având ca obiect sau putând avea ca efect restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurenþei, în special:
a) sã ia decizii care limiteazã libertatea comerþului sau autonomia agenþilor economici, ce se exercitã cu respectarea reglementãrilor legale;
b) sã stabileascã condiþii discriminatorii pentru activitatea agenþilor economici.
(2) Dispoziþiile alin. (1) nu fac obiectul aplicãrii excepþiei stabilite la art. 2 alin. (1) lit. b).
(3) În cazul în care organele administraþiei publice centrale sau locale nu se conformeazã deciziei Consiliului Concurenþei, acesta are posibilitatea de a ataca acþiunea la Curtea de Apel Bucureºti.
CAPITOLUL III
Concentrarea economicã
Art. 10. - (1) Concentrarea economicã se realizeazã prin orice act juridic, indiferent de forma acestuia ºi care, fie opereazã transferul proprietãþii sau al folosinþei asupra totalitãþii ori a unei pãrþi a bunurilor, drepturilor ºi obligaþiilor unui agent economic, fie are ca obiect sau ca efect sã permitã unui agent economic ori unei grupãri de agenþi economici de a exercita, direct sau indirect, o influenþã determinantã asupra unui alt agent economic sau mai multor alþi agenþi economici.
(2) O operaþiune de concentrare economicã are loc atunci când:
a) doi sau mai mulþi agenþi economici, anterior independenþi, fuzioneazã;
b) una sau mai multe persoane care deþin deja controlul cel puþin asupra unui agent economic ori unul sau mai mulþi agenþi economici dobândesc, direct sau indirect, controlul asupra unuia sau mai multor alþi agenþi economici ori asupra unor pãrþi ale acestora, fie prin luare de participare la capital, fie prin cumpãrare de elemente de activ, prin contract sau prin alte mijloace.
(3) Operaþiunile de asociere, având ca obiect sau ca efect coordonarea comportamentului concurenþial al agenþilor economici participanþi care rãmân independenþi, nu constituie concentrare prin dobândiera controlului, chiar când asemenea operaþiuni ar consta în crearea de entitãþi economice comune. Dacã entitatea economicã comunã este o persoanã juridicã îndeplinind statornic toate funcþiile unei entitãþi economice autonome, fãrã însã a realiza o coordonare a comportamentului concurenþial fie între agenþi economici fondatori, fie între ea ºi aceºtia, operaþiunea este o concentrare în sensul prevederilor alin. (2) lit. b).
(4) În sensul prezentei legi, controlul decurge din drepturi, contracte sau orice alte elemente care conferã, fiecare în parte ori luate împreunã ºi þinând seama de circumstanþele de fapt sau de drept, posibilitatea de a exercita o influenþã determinantã asupra unui agent economic, în special din:
a) drepturi de proprietate sau de folosinþã asupra totalitãþii ori a unei pãrþi a bunurilor unui agent economic;
b) drepturi sau contracte care conferã o influenþã determinantã asupra constituirii, deliberãrilor ori deciziilor organelor unui agent economic.
(5) Controlul este dobândit, conform prevederilor alin. (2)-(4), de cãtre persoana sau persoanele ori de cãtre agenþii economici care sunt titulari ai drepturilor ori beneficiari ai contractelor menþionate la alin. (4) sau care, fãrã a fi titulari ai unor asemenea drepturi ori contracte, au puterea de a exercita influenþa determinantã conferitã de acestea.
Art. 11. - Nu constituie o operaþiune de concentrare economicã situaþiile în care:
a) controlul este dobândit ºi exercitat de cãtre un lichidator desemnat prin hotãrâre judecãtoreascã sau de cãtre o altã persoanã mandatatã de autoritatea publicã pentru îndeplinirea unei proceduri de încetare de plãþi, redresare, concordat, lichidare judiciarã, urmãrire silitã sau altã procedurã similarã;
b) bãncile ºi alte instituþii de credit, instituþiile financiare ºi societãþile financiare, societãþile de servicii de investiþii financiare sau societãþile de asigurare ºi reasigurare, a cãror activitate normalã include tranzacþii ºi negocieri de titluri pe cont propriu sau pe contul terþilor, deþin, cu titlu temporar, participãri de capital la un agent economic pe care le-au dobândit în vederea revânzãrii lor, cât timp ele nu exercitã drepturile de vot aferente acestor participãri astfel încât sã determine comportamentul concurenþial al respectivului agent economic ori le exercitã numai în vederea revânzãrii acestei participãri, cu condiþia ca revânzarea respectivei participãri sã intervinã în termen de un an calculat de la data dobândirii; la cerere, Consiliul Concurenþei poate proroga termenul, dacã solicitantul dovedeºte cã revânzarea participãrii dobândite nu a fost rezonabil posibilã în termenul fixat;
c) controlul este dobândit de persoanele sau agenþii economici menþionaþi la art. 10 alin. (2) lit. b), cu condiþia ca drepturile de vot aferente participãrii deþinute sã nu fie exercitate, mai ales la numirea de membri în organele de administrare, conducere executivã, supraveghere ºi control ale agentului economic la care deþin participarea, decât în scopul salvgardãrii valorii integrale a acestei investiþii, fãrã a determina direct sau indirect comportamentul concurenþial al agentului economic controlat;
d) agenþii economici, inclusiv cei care fac parte din grupuri economice, realizeazã operaþiuni de restructurare sau reorganizare a propriilor activitãþi.
Art. 12. - Sunt interzise concentrãrile economice care, având ca efect crearea sau consolidarea unei poziþii dominante, conduc sau ar putea conduce la restrângerea, înlãturarea sau denaturarea semnificativã a concurenþei pe piaþa româneascã sau pe o parte a acesteia.
Art. 13. - (1) Pentru stabilirea compatibilitãþii lor cu un mediu concurenþial normal, operaþiunile de concentrare economicã se apreciazã dupã urmãtoarele criterii:
a) necesitatea de a menþine ºi de a dezvolta concurenþa pe piaþa româneascã, þinând seama de structura tuturor pieþelor în cauzã ºi de concurenþa existentã sau potenþialã dintre agenþii economici situaþi în România sau în strãinãtate;
b) cota de piaþã deþinutã de cãtre agenþii economici în cauzã, puterea lor economicã ºi financiarã;
c) alternativele disponibile pentru furnizori ºi utilizatori, accesul lor la pieþe ºi la surse de aprovizionare, precum ºi orice bariere instituite prin acte normative sau de altã naturã la intrarea pe piaþã;
d) tendinþa cererii ºi a ofertei pentru bunurile ºi serviciile în cauzã;
e) mãsura în care sunt afectate interesele beneficiarilor sau ale consumatorilor;
f) contribuþia la progresul tehnic ºi economic.
(2) Concentrãrile economice susceptibile a conduce la restrângerea, înlãturarea sau denaturarea semnificativã a concurenþei pe piaþa româneascã sau pe o parte a acesteia pot fi autorizate dacã pãrþile interesate în operaþiunea de concentrare dovedesc îndeplinirea cumulativã a urmãtoarelor condiþii:
a) operaþiunea de concentrare urmeazã a contribui la creºterea eficienþei economice, la ameliorarea producþiei, distribuþiei sau progresului tehnic ori la creºterea competitivitãþii la export;
b) efectele favorabile ale concentrãrii compenseazã efectele nefavorabile ale restrângerii concurenþei;
c) de avantajele rezultate profitã într-o mãsurã rezonabilã ºi consumatorii, în special prin preþuri reale mai reduse.
Art. 14. - Prevederile prezentului capitol nu se aplicã operaþiunilor de concentrare economicã, atunci când cifra de afaceri cumulatã a agenþilor economici implicaþi nu depãºeºte echivalentul în lei a 10.000.000 euro ºi nu existã cel puþin 2 agenþi economici implicaþi în operaþiune care sã realizeze pe teritoriul României, fiecare în parte, o cifrã de afaceri mai mare decât echivalentul în lei a 4.000.000 euro. Echivalentul în lei se calculeazã la cursul de schimb comunicat de Banca Naþionalã a României, valabil pentru ultima zi a exerciþiului financiar din anul anterior operaþiunii.
Art. 15. - (1) Concentrãrile economice care depãºesc pragurile prevãzute la art. 14 sunt supuse controlului ºi trebuie notificate Consiliului Concurenþei.
(2) Concentrãrile economice care se realizeazã prin fuziunea a 2 sau mai multor agenþi economici trebuie notificate de cãtre fiecare dintre pãrþile implicate; în celelalte cazuri, notificarea trebuie sã fie înaintatã de cãtre persoana, agentul economic sau agenþii economici care dobândesc controlul asupra unuia sau mai multor agenþi economici ori asupra unor pãrþi ale acestora.
(3) Procedura de notificare, termenele, documentele ºi informaþiile de prezentat, comunicãrile ºi prezentarea de observaþii de cãtre agenþii economici interesaþi se stabilesc prin regulament ºi instrucþiuni adoptate de Consiliul Concurenþei.
(4) Este interzisã punerea în aplicare a unei operaþiuni de concentrare economicã pânã la emiterea de cãtre Consiliul Concurenþei a unei decizii în conformitate cu art. 46.
(5) Consiliul Concurenþei poate acorda, la cerere, o derogare de la regula instituitã la alin. (4); cererea de acordare a derogãrii trebuie sã fie motivatã. În decizia pe care o va emite Consiliul Concurenþei va þine cont de efectele suspendãrii concentrãrii economice asupra unuia sau mai multora dintre agenþii economici implicaþi în operaþiune, asupra unei terþe pãrþi, precum ºi de efectele asupra concurenþei. Aceastã derogare poate fi condiþionatã de impunerea unor obligaþii ce trebuie îndeplinite de cãtre pãrþi ºi poate fi acordatã oricând, atât anterior, cât ºi ulterior notificãrii.
(6) Validitatea oricãrei operaþiuni realizate în contradicþie cu alin. (4) va depinde de decizia pe care Consiliul Concurenþei o va lua cu privire la operaþiunea notificatã, conform art. 46 alin. (1) lit. b), alin. (2) lit. a), b) sau c) ori alin. (3).
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL IV
Consiliul Concurenþei
Art. 16. - (1) Se înfiinþeazã Consiliul Concurenþei, autoritate administrativã autonomã în domeniul concurenþei, cu personalitate juridicã, care îºi exercitã atribuþiile potrivit prevederilor prezentei legi. Sediul Consiliului Concurenþei este în municipiul Bucureºti.
(2) Structura organizatoricã ºi de personal a Consiliului Concurenþei, atribuþiile de conducere ºi de execuþie ale personalului sãu se stabilesc prin regulamentele interioare adoptate de acesta.
Art. 17. - (1) Plenul Consiliului Concurenþei este un organ colegial ºi este format din 7 membri, dupã cum urmeazã: un preºedinte, 2 vicepreºedinþi ºi 4 consilieri de concurenþã. Numirea membrilor Plenului Consiliului Concurenþei se realizeazã de cãtre Preºedintele României, la propunerea Guvernului.
(2) Durata mandatului membrilor Plenului Consiliului Concurenþei este de 5 ani, aceºtia putând fi reînvestiþi cel mult încã o datã. La numirea primului Plen al Consiliului Concurenþei dupã intrarea în vigoare a prezentei legi, un vicepreºedinte ºi 2 consilieri de concurenþã vor avea un mandat de 2 ani ºi jumãtate, stabilit prin decretul de numire în funcþie.
(3) Preºedintele, vicepreºedinþii ºi consilierii de concurenþã trebuie sã aibã o independenþã realã ºi sã se bucure de o înaltã reputaþie profesionalã ºi probitate civicã. Pentru a fi numit membru al Consiliului Concurenþei se cer studii superioare, înaltã competenþã profesionalã, o bunã reputaþie ºi vechime de minimum 10 ani în activitãþi din domeniile: economic, comercial, al preþurilor ºi concurenþei sau juridic.
(4) Preºedintele trebuie sã fi îndeplinit o funcþie de conducere cu largi responsabilitãþi, în care a fãcut dovada competenþei sale profesionale ºi manageriale.
(5) Calitatea de membru al Consiliului Concurenþei este incompatibilã cu exercitarea oricãrei alte activitãþi profesionale sau de consultanþã, cu participarea, directã sau prin persoane interpuse, la conducerea sau administrarea unor entitãþi publice ori private sau cu deþinerea de funcþii ori de demnitãþi publice, cu excepþia activitãþii didactice din învãþãmântul superior. Ei nu pot fi desemnaþi experþi sau arbitri nici de pãrþi ºi nici de instanþa judecãtoreascã sau de cãtre o altã instituþie.
(6) Membrii Plenului Consiliului Concurenþei nu reprezintã autoritatea care i-a numit ºi sunt independenþi în luarea deciziilor.
(7) Membrii Plenului Consiliului Concurenþei ºi inspectorii de concurenþã nu pot face parte din partide sau alte formaþiuni politice.
(8) Mandatul de membru al Plenului Consiliului Concurenþei înceteazã:
a) la expirarea duratei;
b) prin demisie;
c) prin deces;
d) prin imposibilitate definitivã de exercitare, constând într-o indisponibilitate mai lungã de 60 de zile consecutive;
e) la survenirea unei incompatibilitãþi dintre cele prevãzute la alin. (5) ºi (7), conform prevederilor alin. (11);
f) prin revocare, pentru încãlcarea gravã a prezentei legi ºi pentru condamnare penalã, prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã ºi irevocabilã, pentru sãvârºirea unei infracþiuni.
(9) Membrii Plenului Consiliului Concurenþei sunt revocabili, în cazul prevãzut la alin. (8) lit. f), de cãtre autoritatea care i-a numit. Pânã la rãmânerea definitivã a hotãrârii judecãtoreºti penale ei pot fi suspendaþi din funcþie de cãtre aceeaºi autoritate.
(10) În caz de vacanþã a unui loc în Plenul Consiliului Concurenþei pentru una dintre situaþiile prevãzute la alin. (8) lit. b)-f), se va proceda, conform prevederilor alin. (1), la desemnarea ºi numirea unui nou membru pentru durata rãmasã din mandat, în funcþia devenitã vacantã.
(11) Membrii Consiliului Concurenþei sunt obligaþi sã notifice de îndatã Consiliului survenirea oricãrei situaþii de incompatibilitate sau impediment dintre cele prevãzute la alin. (5) ºi (7), ei fiind de drept suspendaþi din funcþie din momentul survenirii acestei situaþii, iar dacã situaþia se prelungeºte peste 10 zile consecutive, mandatul înceteazã ºi se procedeazã conform prevederilor alin. (9) ºi (10).
Art. 18. - (1) Înainte de a începe sã-ºi exercite funcþia, fiecare membru al Consiliului Concurenþei este obligat sã depunã în faþa Preºedintelui României, în prezenþa celorlalþi membri numiþi ºi dupã citirea decretului prezidenþial de numire în funcþie, urmãtorul jurãmânt:
"Jur sã respect Constituþia ºi legile þãrii, sã apãr interesele României, drepturile ºi libertãþile fundamentale ale cetãþenilor, sã-mi îndeplinesc cu onoare, demnitate, loialitate, responsabilitate ºi fãrã pãrtinire atribuþiile ce-mi revin. Aºa sã-mi ajute Dumnezeu!"
(2) Preºedintele Consiliului Concurenþei presteazã cel dintâi jurãmântul.
(3) În cazul neprestãrii jurãmântului în termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României a decretului de numire, membrul numit este de drept demisionar, urmând a se relua procedura desemnãrii ºi numirii altei persoane pentru funcþia devenitã vacantã.
(4) Actele efectuate de oricare dintre membrii Consiliului Concurenþei înainte de prestarea jurãmântului sunt nule de drept.
Art. 19. - (1) Mandatele membrilor Consiliului Concurenþei încep de la data depunerii jurãmântului de cãtre aceºtia ºi expirã la împlinirea termenelor prevãzute la art. 17 alin. (2), calculate de la aceastã datã.
(2) Dacã, pânã la expirarea mandatului în curs, preºedintele Consiliului Concurenþei desemnat pentru mandatul urmãtor nu va fi prestat jurãmântul cu respectarea dispoziþiilor art. 18, membrii Consiliului Concurenþei în exerciþiu îºi vor continua activitatea pânã la depunerea jurãmântului de cãtre preºedintele Consiliului, desemnat pentru mandatul urmãtor sub conducerea preºedintelui anterior.
Art. 20. - (1) Consiliul Concurenþei îºi desfãºoarã activitatea, delibereazã ºi ia decizii în plen ºi în comisii, cu majoritatea voturilor membrilor.
(2) Fiecare comisie este formatã din 2 consilieri de concurenþã în componenþa stabilitã de preºedintele Consiliului Concurenþei, pentru fiecare caz în parte, ºi este condusã de cãtre un vicepreºedinte al Consiliului Concurenþei.
(3) Preºedintele Consiliului Concurenþei ordonã efectuarea de investigaþii ºi desemneazã raportorul pentru fiecare investigaþie.
(4) În aplicarea prezentei legi, Consiliul Concurenþei examineazã în plen:
a) rapoartele de investigaþie, cu eventualele obiecþii formulate la acestea, ºi decide asupra mãsurilor de luat;
b) autorizarea concentrãrilor economice;
c) sesizarea instanþelor judecãtoreºti în aplicarea prevederilor art. 7;
d) punctele de vedere, recomandãrile ºi avizele de formulat în aplicarea dispoziþiilor prezentei legi;
e) categoriile de înþelegeri, decizii luate de asociaþiile de agenþi economici ºi practici concertate propuse pentru exceptare;
f) proiectele de reglementãri propuse spre adoptare;
g) raportul anual asupra situaþiei concurenþei;
h) analiza încãlcãrilor prevederilor art. 9.
(5) În formaþiunile deliberative fiecare membru dispune de un vot; în caz de partaj egal al voturilor, soluþia votatã de preºedinte prevaleazã.
(6) Deciziile adoptate de Consiliul Concurenþei în plen conform prevederilor alin. (4) se semneazã de cãtre preºedinte, în numele Consiliului Concurenþei; ele vor putea fi atacate în termen de 30 de zile de la publicare sau, dupã caz, de la comunicare, în procedura de contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureºti; sentinþa va fi pronunþatã fãrã drept de apel, împotriva ei putând fi declarat recurs la Înalta Curte de Casaþie ºi Justiþie.
Art. 21. - (1) Preºedintele Consiliului Concurenþei angajeazã patrimonial, prin semnãtura sa, Consiliul Concurenþei ca persoanã juridicã ºi-l reprezintã ca instituþie publicã în faþa persoanelor fizice ºi juridice, a autoritãþilor legislative, judiciare ºi administrative, precum ºi a altor instituþii româneºti, strãine ºi internaþionale. El exercitã prerogative disciplinare asupra întregului personal al Consiliului Concurenþei.
(2) Ordinele ºi deciziile Consiliului Concurenþei, prin care se dispun mãsuri ºi se aplicã sancþiuni, se semneazã de cãtre preºedinte, iar reglementãrile adoptate de Consiliul Concurenþei sunt puse în aplicare, suspendate ori abrogate prin ordin al preºedintelui.
(3) În caz de absenþã ori de indisponibilitate a preºedintelui, reprezentarea legalã a Consiliului Concurenþei revine unuia dintre vicepreºedinþi, desemnat de preºedinte pentru durata absenþei sau a indisponibilitãþii.
(4) Preºedintele Consiliului Concurenþei poate delega puteri de reprezentare oricãruia dintre vicepreºedinþi, consilierii de concurenþã, inspectorii de concurenþã sau altor persoane, mandatul trebuind sã menþioneze expres puterile delegate ºi durata exercitãrii lor.
#PAGEBREAK#
Art. 22. - (1) În vederea exercitãrii atribuþiilor sale, Consiliul Concurenþei îºi elaboreazã ºi îºi adoptã regulamentul de organizare, funcþionare ºi procedurã ºi îºi constituie aparatul propriu, la nivel central ºi local.
(2) Nomenclatorul de funcþii al aparatului propriu, cuprinzând inspectori de concurenþã ºi alte categorii de personal, condiþiile de încadrare pe funcþii, de promovare în grad ºi de stimulare, precum ºi atribuþiile fiecãrei funcþii se stabilesc prin regulament adoptat de Consiliul Concurenþei, cu respectarea reglementãrilor privind funcþia publicã ºi funcþionarii publici ºi a reglementãrilor privind salarizarea personalului contractual din sectorul bugetar.
(3) Funcþia publicã de specialitate pentru Consiliul Concurenþei este cea de inspector de concurenþã.
Art. 23. - Funcþia de preºedinte al Consiliului Concurenþei este asimilatã celei de ministru, cea de vicepreºedinte celei de secretar de stat, iar cea de consilier de concurenþã celei de subsecretar de stat.
Art. 24. - În organizarea Consiliului Concurenþei funcþioneazã un secretariat general, condus de un secretar general, desemnat de cãtre Consiliul Concurenþei. Atribuþiile secretarului general se stabilesc prin regulamentul de organizare, funcþionare ºi procedurã adoptat de Consiliul Concurenþei.
Art. 25. - (1) Consiliul Concurenþei îºi întocmeºte proiectul de buget propriu, care se prevede distinct în bugetul de stat.
(2) Pentru funcþionarea Consiliului Concurenþei ºi a aparatului sãu teritorial, Guvernul ºi, dupã caz, organele administraþiei publice locale vor atribui Consiliului Concurenþei în administrare imobilele necesare, respectiv terenurile ºi dotãrile din domeniul public de interes naþional sau, dupã caz, local, în termen de 60 de zile de la înregistrarea cererii Consiliului Concurenþei.
(3) Sumele reprezentând tarife, taxe ºi amenzi sau alte sancþiuni aplicate de Consiliul Concurenþei se fac venit la bugetul de stat, în condiþiile legii.
Art. 26. - Consiliul Concurenþei are urmãtoarele atribuþii:
a) efectueazã, la iniþiativa sa sau în urma unei plângeri, sesizãri sau notificãri, investigaþiile privind aplicarea art. 5, 6, 12 ºi 15;
b) ia deciziile prevãzute de prezenta lege pentru cazurile de încãlcare a dispoziþiilor art. 5, 6, 9, 12 ºi 15, constatate în urma investigaþiilor efectuate de cãtre inspectorii de concurenþã, în baza prevederilor legii ºi abilitãrii cu puteri de inspecþie prin ordin al preºedintelui; o copie a acestui ordin va fi înmânatã de inspectorii de concurenþã abilitaþi agentului economic sau asociaþiei de agenþi economici supuºi investigaþiei;
c) certificã, la cererea agenþilor economici sau a asociaþiilor de agenþi economici ºi, atunci când considerã necesar, în urma declanºãrii unei investigaþii, pe baza dovezilor prezentate, cã nu existã temei pentru intervenþia sa în baza art. 5 alin. (1) sau a art. 6;
d) ia decizii de acordare a dispenselor în cazurile de exceptãri individuale de înþelegeri, decizii luate de asociaþiile de agenþi economici sau practici concertate, care se încadreazã în prevederile art. 5 alin. (2), precum ºi decizii în cazurile de concentrãri economice;
e) ia decizii de retragere a beneficiului exceptãrii de la prevederile art. 5 alin. (1), stabilit prin regulament al Consiliului Concurenþei pentru unele categorii de înþelegeri, decizii luate de asociaþiile de agenþi economici sau practici concertate, atunci când constatã cã acestea nu mai îndeplinesc prevederile art. 5 alin. (2);
f) asigurã aplicarea efectivã a deciziilor proprii;
g) efectueazã, din proprie iniþiativã, investigaþii utile pentru cunoaºterea pieþei;
h) sesizeazã Guvernul asupra existenþei unei situaþii de monopol sau a altor cazuri, asemenea celor prevãzute la art. 4 alin. (2) ºi (3), ºi propune acestuia adoptarea mãsurilor necesare pentru remedierea disfuncþionalitãþilor constatate;
i) sesizeazã instanþele judecãtoreºti asupra cazurilor în care acestea sunt competente;
j) urmãreºte aplicarea dispoziþiilor legale ºi a altor acte normative incidente în domeniul de reglementare al prezentei legi;
k) sesizeazã Guvernului cazurile de imixtiune a organelor administraþiei publice centrale ºi locale în aplicarea prezentei legi;
l) emite aviz conform pentru proiectele de acte normative care pot avea impact anticoncurenþial ºi propune modificarea acelora care au un asemenea efect;
m) face recomandãri Guvernului ºi organelor administraþiei publice locale pentru adoptarea de mãsuri care sã faciliteze dezvoltarea pieþei ºi a concurenþei;
n) propune Guvernului sau organelor administraþiei publice locale luarea de mãsuri disciplinare împotriva personalului din subordinea acestora, în cazul în care acesta nu respectã dispoziþiile obligatorii ale Consiliului Concurenþei;
o) realizeazã studii ºi întocmeºte rapoarte privind domeniul sãu de activitate ºi furnizeazã Guvernului, publicului ºi organizaþiilor internaþionale specializate informaþii privind aceastã activitate;
p) reprezintã România ºi promoveazã schimbul de informaþii ºi de experienþã în relaþiile cu organizaþiile ºi instituþiile internaþionale de profil ºi coopereazã cu autoritãþile de concurenþã strãine ºi comunitare;
r) stabileºte ºi aprobã misiunea, strategia generalã ºi programele de activitate ale autoritãþii de concurenþã;
s) ia orice alte decizii în îndeplinirea atribuþiilor ce decurg din prezenta lege.
Art. 27. - (1) Consiliul Concurenþei adoptã regulamente ºi instrucþiuni, emite ordine, ia decizii ºi formuleazã avize, face recomandãri ºi elaboreazã rapoarte în aplicarea prevederilor prezentei legi.
(2) Consiliul Concurenþei adoptã regulamente, în special cele care privesc:
a) organizarea, funcþionarea ºi procedura;
b) autorizarea concentrãrilor economice;
c) exceptarea unor categorii de înþelegeri, decizii ale asociaþiilor agenþilor economici sau practici concertate;
d) regimul dispenselor;
e) constatarea ºi aplicarea sancþiunilor prevãzute de prezenta lege;
f) tarifele pentru notificãri, solicitãri de dispense, de acces la documentaþie ºi eliberare de copii sau extrase;
g) inspectorii de concurenþã;
h) regimul disciplinar al personalului.
(3) Consiliul Concurenþei adoptã instrucþiuni, în special cele care privesc:
a) notificãrile de concentrãri economice;
b) solicitãrile de dispense ºi prorogarea de dispense;
c) calcularea cifrei de afaceri ºi a plafoanelor valorice prevãzute de prezenta lege;
d) definirea pieþei relevante în scopul stabilirii pãrþii substanþiale de piaþã;
e) plata taxelor ºi a tarifelor stabilite prin prezenta lege ºi prin regulamente.
(4) Consiliul Concurenþei emite ordine prin care stabileºte plafoanele valorice revizuibile periodic, prevãzute de prezenta lege, pune în aplicare, suspendã sau abrogã propriile reglementãri adoptate, dispune efectuarea de investigaþii, ordonã inspecþii ºi mãsurile de luat în privinþa agenþilor economici.
(5) Deciziile sunt acte individuale de administrare, gestiune ºi disciplinã internã, de aplicare de sancþiuni, de autorizare, de acordare ºi de prorogare de dispense.
(6) Avizele sunt formulate, recomandãrile ºi propunerile sunt fãcute, punctele de vedere sunt formulate, rapoartele sunt elaborate ºi comunicate, dupã caz publicate, conform dispoziþiilor prezentei legi.
Art. 28. - (1) Proiectele de regulamente ºi instrucþiuni, precum ºi modificãrile acestora necesitã avizul Consiliului Legislativ, dupã care sunt adoptate în Plenul Consiliului Concurenþei ºi puse în aplicare prin ordin al preºedintelui Consiliului Concurenþei.
(2) Reglementãrile Consiliului Concurenþei pot fi atacate în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureºti, în termen de 30 de zile de la comunicare, respectiv publicarea actului atacat.
Art. 29. - Consiliul Concurenþei va comunica punctul sãu de vedere asupra oricãrui aspect în domeniul politicii concurenþiale, la cererea:
a) Preºedinþiei României;
b) comisiilor parlamentare, senatorilor ºi deputaþilor;
c) organelor administraþiei publice centrale ºi locale;
d) organizaþiilor profesionale, patronale ºi sindicale interesate, incluzând printre acestea ºi Camera de Comerþ ºi Industrie a României;
e) organizaþiilor pentru protecþia consumatorilor;
f) instanþelor judecãtoreºti ºi parchetelor.
Art. 30. - (1) Cu privire la politica de privatizare, respectiv politicile de ramurã sau sectoriale, Consiliul Concurenþei va consulta ministerele de resort ºi alte organe ale administraþiei publice centrale sau locale, precum ºi organizaþiile patronale în cauzã.
(2) Organele ºi organizaþiile prevãzute la alin. (1) vor trimite Consiliului Concurenþei punctul lor de vedere în termen de 30 de zile de la solicitare. Acest punct de vedere va fi ataºat la raportul asupra cazului analizat.
(3) În îndeplinirea atribuþiilor sale Consiliul Concurenþei se va consulta cu organele administraþiei publice centrale sau locale ºi va solicita informaþii ºi asistenþã din partea acestora.
(4) Consiliul Concurenþei, ca autoritate naþionalã în domeniul concurenþei, va fi responsabil de relaþia cu instituþiile Comunitãþii Europene, în conformitate cu prevederile incidente din legislaþia comunitarã.
Art. 31. - (1) Consiliul Concurenþei întocmeºte anual un raport privind activitatea sa ºi modul în care agenþii economici ºi autoritãþile publice respectã regulile concurenþei, potrivit prezentei legi.
(2) Raportul se adoptã în Plenul Consiliului Concurenþei ºi se dã publicitãþii.
Art. 32. - (1) Prin prezenta lege se instituie urmãtoarea taxã: taxa de autorizare a concentrãrilor economice, care se plãteºte în cazul emiterii unei decizii de autorizare conform art. 46 alin. (1) lit. b) ºi alin. (2) lit. b) ºi c).
(2) Taxa de autorizare a concentrãrii economice se stabileºte la o cotã de 0,1% din cifra de afaceri cumulatã a agenþilor economici implicaþi în concentrarea economicã autorizatã ºi se calculeazã pe baza cifrei de afaceri pentru exerciþiul financiar precedent deciziei de autorizare a concentrãrii economice, determinatã conform reglementãrilor Consiliului Concurenþei.
(3) Sumele provenind din plata taxei prevãzute la alin. (1) se varsã la bugetul de stat în termen ºi conform procedurilor stabilite de reglementãrile fiscale.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL V
Procedura de examinare preliminarã, de investigare ºi de luare a deciziilor
Art. 33. - (1) Descoperirea ºi investigarea încãlcãrilor prevederilor prezentei legi incumbã Consiliului Concurenþei care acþioneazã prin inspectorii de concurenþã.
(2) În cazul infracþiunii prevãzute la art. 60 alin. (1) din prezenta lege, personalul desemnat în condiþiile alin. (1) va putea efectua numai actele stabilite prin art. 214 din Codul de procedurã penalã.
Art. 34. - Consiliul Concurenþei dispune efectuarea de investigaþii, potrivit atribuþiilor sale, în condiþiile art. 40:
a) din oficiu;
b) la plângerea unei persoane fizice sau juridice afectate în mod real ºi direct prin încãlcarea prevederilor art. 5 alin. (1), art. 6, 12 ºi 15;
c) la cererea agenþilor economici sau a asociaþiilor de agenþi economici interesaþi, conform prevederilor art. 5 alin. (2) sau ale art. 13 alin. (2);
d) la cererea oricãreia dintre autoritãþile, instituþiile, organizaþiile sau a oricãruia dintre organele menþionate la art. 29 lit. a)-f).
Art. 35. - În realizarea investigaþiilor, precum ºi a atribuþiilor conferite în baza prezentei legi, inspectorii de concurenþã pot solicita agenþilor economici sau asociaþiilor de agenþi economici informaþiile ºi documentele care le sunt necesare, menþionând baza legalã ºi scopul solicitãrii, ºi pot stabili termene pânã la care aceste informaþii ºi documente sã le fie furnizate, sub sancþiunea prevãzutã în prezenta lege.
Art. 36. - (1) Pentru investigarea încãlcãrii prevederilor prezentei legi, inspectorii de concurenþã sunt abilitaþi cu puteri de inspecþie, cu excepþia debutanþilor, ºi au urmãtoarele puteri de inspecþie:
a) sã intre în spaþiile, terenurile sau mijloacele de transport pe care agenþii eonomici ori asociaþiile de agenþi economici le deþin legal;
b) sã examineze orice documente, registre, acte financiar-contabile ºi comerciale sau alte evidenþe legate de activitatea agenþilor economici sau asociaþiilor de agenþi economici, indiferent de locul în care sunt depozitate;
c) sã ia declaraþii reprezentanþilor ºi angajaþilor agentului economic sau asociaþiei de agenþi economici referitoare la fapte sau documente considerate relevante;
d) sã ridice sau sã obþinã în orice formã copii ori extrase din orice documente, registre, acte financiar-contabile ºi comerciale sau din alte evidenþe legate de activitatea agentului economic sau asociaþiei de agenþi economici;
e) sã sigileze orice amplasament destinat activitãþilor agentului economic sau asociaþiei de agenþi economici ºi orice documente, registre, acte financiar-contabile ºi comerciale sau alte evidenþe legate de activitatea agentului economic sau asociaþiei de agenþi economici, pe durata ºi în mãsura necesarã inspecþiei.
(2) Inspectorii de concurenþã cu puteri de inspecþie, prevãzuþi la alin. (1), vor proceda la actele prevãzute la alin. (1) numai dacã existã indicii cã pot fi gãsite documente sau pot fi obþinute informaþii considerate necesare pentru îndeplinirea misiunii lor, iar rezultatul acestora va fi consemnat într-un proces-verbal de constatare ºi inventariere.
(3) Inspectorii de concurenþã cu puteri de inspecþie pot face inspecþii inopinate ºi pot solicita orice fel de informaþii sau justificãri legate de îndeplinirea misiunii, atât la faþa locului, cât ºi la convocare la sediul Consiliului Concurenþei.
(4) Exercitarea puterilor de inspecþie se face în conformitate cu regulamentul privind organizarea, funcþionarea ºi procedura Consiliului Concurenþei.
Art. 37. - În baza autorizãrii judiciare date prin încheiere, conform art. 38, inspectorul de concurenþã poate efectua inspecþii în orice alte spaþii, inclusiv domiciliul, terenuri sau mijloace de transport aparþinând conducãtorilor, administratorilor, directorilor ºi altor angajaþi ai agenþilor economici sau asociaþiilor de agenþi economici supuºi investigaþiei.
Art. 38. - (1) Inspectorii de concurenþã pot proceda la inspecþii, în conformitate cu prevederile art. 37, doar în baza unui ordin emis de cãtre preºedintele Consiliului Concurenþei ºi cu autorizarea judiciarã datã prin încheiere de cãtre preºedintele tribunalului în a cãrui circumscripþie sunt situate locurile de controlat sau de cãtre un judecãtor delegat de acesta. Când aceste locuri sunt situate în circumscripþiile unor tribunale diferite ºi acþiunea trebuie desfãºuratã simultan în fiecare dintre ele, oricare dintre preºedinþii tribunalelor competente poate emite o încheiere unicã.
(2) Cererea de autorizare trebuie sã cuprindã toate informaþiile de naturã a justifica inspecþia, iar judecãtorul sesizat este þinut sã verifice dacã cererea este întemeiatã.
(3) Inspecþia ºi actele pe care le cuprinde se efectueazã sub autoritatea ºi sub controlul judecãtorului care le-a autorizat.
(4) Judecãtorul poate inspecta locurile supuse intervenþiei, putând decide în orice moment suspendarea sau încetarea inspecþiei.
(5) Oricare ar fi împrejurãrile, inspecþia nu poate începe înainte de ora 8,00 sau dupã ora 18,00 ºi trebuie efectuatã în prezenþa ocupantului locului sau a reprezentantului sãu; numai inspectorii de concurenþã, ocupantul locului sau reprezentantul sãu pot lua cunoºtinþã de piese ºi documente înaintea ridicãrii acestora.
(6) Inventarele ºi punerile de sigilii se fac conform dispoziþiilor Codului de procedurã penalã; originalele procesului-verbal ºi ale inventarului sunt transmise judecãtorului care a ordonat inspecþia, iar piesele ºi documentele care nu mai sunt utile stabilirii adevãrului vor fi restituite ocupantului locului.
(7) Încheierea menþionatã la alin. (1) poate fi atacatã cu recurs la curtea de apel; recursul nu este suspensiv de executare.
(8) Consiliul Concurenþei este informat de îndatã despre începerea inspecþiei ºi despre operaþiunile efectuate.
Art. 39. - (1) Organele administraþiei publice centrale ºi locale, precum ºi orice ale instituþii ºi autoritãþi publice sunt obligate sã permitã inspectorilor de concurenþã accesul la documentele, datele ºi informaþiile deþinute de acestea, potrivit puterilor de inspecþie stabilite de preºedintele Consiliului Concurenþei, fãrã a se putea opune caracterul de secret de stat sau secret de serviciu al unor asemenea documente, date ºi informaþii.
(2) Inspectorii de concurenþã, primind acces la documentele, datele ºi informaþiile menþionate la alin. (1), sunt þinuþi la respectarea strictã a caracterului de secret de stat sau secret de serviciu atribuit legal respectivelor documente, date ºi informaþii.
#PAGEBREAK#
Art. 40. - (1) La primirea unei cereri sau plângeri denunþând, respectiv acuzând o practicã anticoncurenþialã, Consiliul Concurenþei examineazã dacã aceasta prezintã suficient temei de fapt ºi de drept pentru a justifica dispunerea pornirii unei investigaþii.
(2) Dacã cererea sau plângerea nu prezintã suficiente temeiuri pentru a justifica pornirea unei investigaþii, Consiliul Concurenþei o respinge, comunicând decizia, în scris, autorului, cu precizarea motivelor, în termen de 30 de zile de la înregistrarea cererii sau a plângerii. Decizia de respingere va fi precedatã de ascultarea argumentelor reclamantului în faþa comisiei Consiliului Concurenþei care coordoneazã compartimentul de specialitate implicat.
(3) În cazul în care cererea sau plângerea înaintatã nu cade sub incidenþa prezentei legi, Consiliul Concurenþei va rãspunde, în scris, în termenele prevãzute prin legi speciale.
Art. 41. - (1) De câte ori dispune pornirea unei investigaþii, preºedintele Consiliului Concurenþei desemneazã un raportor, responsabil pentru întocmirea raportului asupra investigaþiei, comunicarea lui pãrþilor în cauzã, primirea observaþiilor ºi prezentarea raportului în Plenul Consiliului Concurenþei, dacã este cazul.
(2) Raportorul desemnat instrumenteazã toate actele procedurii de investigaþie, propunând Consiliului Concurenþei dispunerea mãsurilor care sunt de competenþa acestuia.
Art. 42. - Atunci când, în urma declanºãrii unei investigaþii, se constatã cã aceasta nu a condus la descoperirea unor dovezi suficiente privind încãlcarea legii, care sã justifice impunerea de mãsuri sau sancþiuni de cãtre Consiliul Concurenþei, acesta, prin ordin al preºedintelui, va putea închide investigaþia ºi va informa de îndatã pãrþile implicate. Cu excepþia situaþiei în care investigaþia s-a declanºat ca urmare a unei plângeri, închiderea unei investigaþii nu necesitã audierea în Plenul Consiliului Concurenþei.
Art. 43. - (1) Cu excepþia situaþiei prevãzute la art. 42, orice procedurã de investigaþie necesitã audierea agenþilor economici participanþi la înþelegerea, decizia luatã de asociaþii de agenþi economici, practica concertatã, abuzul de poziþie dominantã sau la concentrarea economicã, obiect al investigaþiei. Audierea este dispusã de preºedintele Consiliului Concurenþei.
(2) Preºedintele Consiliului Concurenþei poate desemna experþi ºi poate admite audierea autorului plângerii sau al reclamaþiei, la cererea acestuia, precum ºi a oricãrei persoane fizice sau juridice care declarã cã deþine date ºi informaþii relevante pentru stabilirea adevãrului în cauza investigatã.
(3) Neprezentarea sau renunþarea la audiere, precum ºi refuzul oricãrei depoziþii sau declaraþii nu constituie impedimente pentru continuarea procedurii de investigaþie.
Art. 44. - (1) Cu minimum 30 de zile înainte de data fixatã pentru audiere, o copie a raportului va fi transmisã, spre luare la cunoºtinþã, persoanelor a cãror audiere a fost dispusã conform art. 43 alin. (1). Persoanelor a cãror audiere a fost admisã conform art. 43 alin. (2) li se va trimite copia raportului numai la cerere ºi dacã preºedintele Consiliului Concurenþei apreciazã cã este util în interesul investigaþiei.
(2) Preºedintele Consiliului Concurenþei poate permite pãrþilor în cauzã consultarea dosarului la secretariatul Consiliului Concurenþei ºi obþinerea, contra cost, de copii ºi extrase ale actelor procedurii de investigaþie.
(3) Documentele, datele ºi informaþiile din dosarul cauzei, care prezintã caracter de secret de stat ori sunt confidenþiale, nu sunt accesibile pentru consultare ori obþinere de copii sau extrase decât prin decizie a preºedintelui Consiliului Concurenþei.
(4) În cazul unei proceduri de investigaþie, având ca obiect o concentrare economicã, dispoziþiile prezentului articol referitoare la consultarea dosarului sunt aplicabile asociaþilor ºi directorilor executivi ai entitãþilor participante la concentrare, în mãsura în care ei justificã în cauzã un interes legitim.
Art. 45. - Dupã audierile dispuse ºi, dacã este cazul, admise ºi dupã examinarea observaþiilor pãrþilor asupra raportului de investigaþie, Consiliul Concurenþei poate decide, dupã cum urmeazã:
a) în cazul unei investigaþii, dispusã din oficiu sau la sesizare, privind încãlcarea prevederilor art. 5 alin. (1) sau ale art. 6, dupã caz, sã ordone încetarea practicilor anticoncurenþiale constatate, sã formuleze recomandãri, sã impunã pãrþilor condiþii speciale ºi alte obligaþii, sã aplice agenþilor economici amenzi în condiþiile prevãzute la cap. VI;
b) în cazul unei cereri, conform prevederilor art. 5 alin. (3), sã emitã o decizie motivatã de acordare sau de refuz de exceptare individualã prin dispensã pentru înþelegerea, decizia luatã de asociaþii de agenþi economici ori practica concertatã în cauzã.
Art. 46. - (1) În termen de 30 de zile de la primirea notificãrii unei operaþiuni de concentrare economicã, Consiliul Concurenþei:
a) va emite o decizie de neintervenþie, când va ajunge la concluzia cã operaþiunea de concentrare economicã notificatã nu cade sub incidenþa prezentei legi;
b) va emite o decizie de neobiecþiune, când va constata cã, deºi operaþiunea de concentrare economicã notificatã cade sub incidenþa prezentei legi, nu existã îndoieli serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurenþial normal;
c) va decide deschiderea unei investigaþii, când va constata cã operaþiunea de concentrare economicã notificatã cade sub incidenþa prezentei legi ºi prezintã îndoieli serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurenþial normal.
(2) În termen de maximum 5 luni de la primirea notificãrii de concentrare economicã pentru care Consiliul Concurenþei a decis deschiderea unei investigaþii datoritã îndoielilor privind compatibilitatea sa cu un mediu concurenþial normal, Consiliul Concurenþei:
a) va emite o decizie de refuz, dacã prin operaþiunea de concentrare economicã se creeazã sau se consolideazã o poziþie dominantã în sensul art. 12;
b) va emite o decizie de autorizare, dacã prin operaþiunea de concentrare economicã nu se creeazã ºi nici nu se consolideazã o poziþie dominantã în sensul art. 12;
c) va emite o decizie prin care stabileºte obligaþiile ºi/sau condiþiile ce trebuie îndeplinite pentru autorizarea operaþiunii de concentrare economicã, dacã se constatã cã aceasta, cu modificãrile respective, ar putea fi compatibilã cu un mediu concurenþial normal.
(3) În cazul în care Consiliul Concurenþei nu ia o decizie în termenele fixate la alin. (1) ºi (2), operaþiunea de concentrare economicã notificatã poate avea loc.
(4) În situaþia în care notificarea unei operaþiuni de concentrare economicã necesitã completãri, termenele prevãzute la alin. (1) ºi (2) încep sã curgã de la data la care pãrþile au furnizat Consiliului Concurenþei informaþiile solicitate în vederea completãrii notificãrii.
(5) Consiliul Concurenþei poate stabili, prin regulament, o procedurã simplificatã pentru analiza anumitor operaþiuni de concentrare economicã.
Art. 47. - (1) Înainte de emiterea unei decizii conform art. 45 ºi 46, Consiliul Concurenþei poate impune - printr-o decizie privind mãsuri interimare - agenþilor economici implicaþi luarea oricãrei mãsuri pe care o considerã necesarã în scopul restabilirii mediului concurenþial ºi repunerii pãrþilor în situaþia anterioarã.
(2) Mãsurile de suspendare sau de interdicþie a practicilor anticoncurenþiale constatate, precum ºi dispoziþiile obligatorii date agenþilor economici de a reveni la situaþia anterioarã vor fi dispuse de Consiliul Concurenþei, în aplicarea prevederilor art. 45 ºi 46, numai la constatarea unor fapte manifest ilicite, constitutive de practici anticoncurenþiale prohibite expres de prezenta lege ºi care trebuie eliminate fãrã întârziere, pentru a prerveni sau a opri producerea unui prejudiciu grav ºi cert.
(3) Mãsurile prevãzute la alin. (1) ºi (2) trebuie sã fie strict limitate, atât în duratã, cât ºi în obiectul lor, la ceea ce este necesar pentru a corija afectarea liberei concurenþe.
(4) Deciziile luate de Consiliul Concurenþei în aplicarea prevederilor alin. (1) ºi ale art. 45 ºi 46 vor fi comunicate de îndatã pãrþilor; ele pot fi atacate în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureºti în termen de 30 de zile de la comunicare. Instanþa poate ordona, la cerere, suspendarea executãrii deciziei atacate.
Art. 48. - (1) Decizia luatã de Consiliul Concurenþei în aplicarea prevederilor art. 46 cu privire la o operaþiune de concentrare economicã în care este implicatã o regie autonomã va fi notificatã ºi ministrului de resort.
(2) În termen de 30 de zile de la notificarea deciziei conform alin. (1), Guvernul, la propunerea ministrului de resort, poate lua, pe rãspunderea sa, o decizie diferitã de cea a Consiliului Concurenþei pentru raþiuni de interes public general. Decizia este executorie ºi va fi publicatã împreunã cu decizia Consiliului Concurenþei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL VI
Sancþiuni
Art. 49. - Sunt nule de drept, fie ele exprese ori tacite, publice sau oculte, orice angajamente, convenþii sau clauze contractuale raportându-se la o practicã anticoncurenþialã prohibitã prin art. 5 ºi 6 din prezenta lege.
Art. 50. - Constituie contravenþii ºi se sancþioneazã cu amendã de pânã la 1% din cifra de afaceri totalã din anul financiar anterior sancþionãrii urmãtoarele fapte:
a) omisiunea notificãrii unei concentrãri economice cerute de art. 15;
b) furnizarea de informaþii inexacte sau incomplete prin solicitarea fãcutã conform prevederilor art. 5 alin. (3) ori prin notificarea fãcutã conform prevederilor art. 15;
c) furnizarea de informaþii inexacte sau incomplete ori de documente incomplete sau nefurnizarea informaþiilor ºi documentelor solicitate conform prevederilor art. 35;
d) furnizarea de informaþii, documente, înregistrãri ºi evidenþe într-o formã incompletã în timpul inspecþiilor desfãºurate conform prevederilor art. 36;
e) refuzul de a se supune unei inspecþii desfãºurate conform prevederilor art. 36 ºi 37.
Art. 51. - (1) Constituie contravenþii ºi se sancþioneazã cu amendã de pânã la 10% din cifra de afaceri totalã realizatã în anul financiar anterior sancþiunii urmãtoarele fapte:
a) încãlcarea prevederilor art. 5 alin. (1), ale art. 6 sau ale art. 12;
b) punerea în practicã a unei operaþiuni de concentrare economicã cu încãlcarea prevederilor art. 15 alin. (4) ºi (5);
c) începerea unei acþiuni de concentrare economicã declaratã incompatibilã cu prevederile prezentei legi printr-o decizie a Consiliului Concurenþei, luatã conform prevederilor art. 46 alin. (2) lit. a);
d) neîndeplinirea unei obligaþii sau a unei condiþii impuse printr-o decizie luatã în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(2) Prin excepþie de la prevederile alin. (1), Consiliul Concurenþei va stabili, prin instrucþiuni, condiþiile ºi criteriile de aplicare a unei politici de clemenþã, care poate merge pânã la absolvire de rãspundere pecuniarã.
Art. 52. - Individualizarea sancþiunii în cazul sãvârºirii vreuneia dintre contravenþiile prevãzute la art. 50 ºi 51 se face þinând seama de gravitatea ºi durata faptei ºi a consecinþelor sale asupra concurenþei. Sancþiunile vor fi gradate pe tranºe, prin instrucþiuni adoptate de cãtre Consiliul Concurenþei.
Art. 53. - Dacã în termen de 45 de zile de la notificarea deciziei luate de Consiliul Concurenþei, în conformitate cu prevederile prezentei legi, agentul economic în cauzã nu se conformeazã mãsurilor dispuse de acesta, Consiliul Concurenþei îi poate aplica amenda maximã prevãzutã la art. 51 ori poate cere instanþei judecãtoreºti competente dispunerea uneia dintre mãsurile stabilite la art. 7 alin. (1).
Art. 54. - Consiliul Concurenþei poate obliga, prin decizie, agenþii economici sau asociaþiile de agenþi economici la plata unor amenzi cominatorii, în sumã de pânã la 5% din cifra de afaceri zilnicã medie din anul financiar anterior sancþionãrii, pentru fiecare zi de întârziere, calculatã de la data stabilitã prin decizie, pentru a-i determina:
a) sã respecte prevederile art. 5 alin. (1), ale art. 6 ºi ale art. 12;
b) sã aplice mãsurile enunþate printr-o decizie luatã conform prevederilor art. 45 lit. a) ºi b), ale art. 46 alin. (2) lit. c) ºi ale art. 47 alin. (1) ºi (2);
c) sã furnizeze în mod complet ºi corect informaþiile ºi documentele care le-au fost cerute conform prevederilor art. 35;
d) sã se supunã inspecþiei prevãzute la art. 36-38.
Art. 55. - (1) Contravenþiile prevãzute în prezenta lege se constatã ºi se sancþioneazã de cãtre Consiliul Concurenþei în plen, comisii sau prin inspectorii de concurenþã.
(2) Sancþiunile pentru contravenþiile prevãzute la art. 50 lit. b)-e) ºi la art. 51 alin. (1) lit. d) se aplicã de cãtre inspectorii de concurenþã.
(3) Sancþiunile pentru contravenþiile prevãzute la art. 50 lit. a) ºi la art. 51 alin. (1) lit. c) ºi d), precum ºi amenzile cominatorii prevãzute la art. 54 se aplicã de cãtre comisiile Consiliului Concurenþei prin decizii.
(4) Sancþiunile pentru contravenþiile prevãzute la art. 51 alin. (1) lit. a) ºi b) se aplicã de cãtre Plenul Consiliului Concurenþei prin aceeaºi decizie prin care s-a constatat sãvârºirea respectivei contravenþii. Instanþa competentã este cea prevãzutã la art. 47 alin. (4).
(5) Deciziile luate în condiþiile alin. (3) ºi (4) pot fi atacate la Curtea de Apel Bucureºti, Secþia contencios administrativ, în termen de 30 de zile de la comunicare.
(6) În baza deciziei Consiliului Concurenþei profiturile sau, dupã caz, veniturile suplimentare realizate de agenþii economici ca urmare a sãvârºirii contravenþiilor prevãzute ºi sancþionate de prezenta lege vor fi confiscate ºi vãrsate la bugetul de stat. #PAGEBREAK#
Art. 56. - Contravenþiilor prevãzute la art. 50 lit. b)-e) ºi la art. 51 alin. (1) lit. d) li se aplicã prevederile Ordonanþei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenþiilor, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, cu excepþia art. 28 ºi 29.
Art. 57. - (1) Deciziile emise conform art. 45, 46, 54 ºi 55 vor fi comunicate pãrþilor în cauzã de cãtre Consiliul Concurenþei ºi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala contravenientului sau a solicitantului, dupã caz, ori pe pagina de Internet a Consiliului Concurenþei.
(2) La publicarea deciziilor se va þine seama de interesele legitime ale agenþilor economici în cauzã, astfel încât secretul profesional sã nu fie divulgat.
Art. 58. - (1) Dreptul Consiliului Concurenþei de a aplica sancþiuni contravenþionale pentru încãlcãrile prevederilor prezentei legi se prescrie dupã cum urmeazã:
a) în termen de 3 ani, în cazul încãlcãrii prevederilor art. 50 lit. c), d) ºi e);
b) în termen de 5 ani, în cazul tuturor celorlalte încãlcãri ale prevederilor prezentei legi.
(2) Prescripþia dreptului la acþiune al Consiliului Concurenþei începe sã curgã de la data încetãrii practicii anticoncurenþiale. În cazul încãlcãrilor legii, ce au caracter de continuitate sau de repetabilitate, prescripþia începe sã curgã de la data încetãrii ultimului act sau fapt anticoncurenþial în cauzã.
Art. 59. - (1) Orice acþiune întreprinsã de cãtre Consiliul Concurenþei în scopul unei examinãri preliminare sau în scopul declanºãrii unei investigaþii în legãturã cu o anumitã încãlcare a legii va întrerupe cursul termenelor de prescripþie prevãzute la art. 58. Întreruperea termenului de prescripþie va avea efect de la data comunicãrii acþiunii întreprinse de cãtre Consiliul Concurenþei, fãcutã cãtre cel puþin un agent economic sau o asociaþie de agenþi economici care a participat la sãvârºirea încãlcãrii legii.
(2) Acþiunile ce pot fi întreprinse de cãtre Consiliul Concurenþei ºi care întrerup cursul termenului de prescripþie includ, în principal, urmãtoarele:
a) solicitãri de informaþii, în scris;
b) ordin al preºedintelui Consiliului Concurenþei de declanºare a unei investigaþii;
c) începerea procedurilor legale.
(3) Întreruperea termenului de prescripþie îºi produce efectele faþã de toþi agenþii economici sau asociaþiile de agenþi economici care au participat la sãvârºirea încãlcãrii legii.
(4) În cazul întreruperii termenului de prescripþie, un nou termen, cu o duratã similarã, începe sã curgã de la data la care Consiliul Concurenþei a întreprins una dintre acþiunile menþionate la alin. (2). Termenul de prescripþie va expira cel mai târziu în ziua în care se împlineºte perioada egalã cu dublul termenului de prescripþie, aplicabil pentru sãvârºirea încãlcãrii în cauzã, în situaþia în care Consiliul Concurenþei nu a impus nici una dintre sancþiunile prevãzute de prezenta lege.
Art. 60. - (1) Participarea cu intenþie frauduloasã ºi în mod determinant a unei persoane fizice la conceperea, organizarea sau realizarea practicilor interzise de art. 5 alin. (1) ºi de art. 6 ºi care nu sunt exceptate conform prevederilor art. 5 alin. (2) sau ale art. 8 constituie infracþiune ºi se pedepseºte cu închisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amendã.
(2) Acþiunea penalã se pune în miºcare la sesizarea Consiliului Concurenþei.
(3) Instanþa judecãtoreascã poate dispune publicarea, în presã, pe cheltuiala celui vinovat, a hotãrârii definitive.
Art. 61. - Independent de sancþiunile aplicate în conformitate cu prevederile prezentei legi, dreptul la acþiune al persoanelor fizice ºi/sau juridice pentru repararea integralã a prejudiciului cauzat lor printr-o practicã anticoncurenþialã prohibitã de prezenta lege rãmâne rezervat.
Art. 62. - Orice persoanã care utilizeazã sau divulgã, în alte scopuri decât cele prevãzute de prezenta lege, documente sau informaþii cu caracter de secret profesional, primite sau de care a luat cunoºtinþã în îndeplinirea atribuþiilor de serviciu sau în legãturã cu serviciul, rãspunde potrivit legii penale, putând fi obligatã ºi la repararea prejudiciului cauzat.
CAPITOLUL VII
Dispoziþii comune ºi finale
Art. 63. - În cazul în care încadrarea juridicã fãcutã printr-o notificare de agenþii economici implicaþi nu este corectã, Consiliul Concurenþei poate schimba aceastã încadrare.
Art. 64. - (1) Cifra de afaceri vizatã în art. 8 ºi 14 este suma veniturilor realizate din vânzãrile de produse ºi/sau din prestãrile de servicii realizate de agentul economic în cursul ultimului exerciþiu financiar, din care se scad sumele datorate cu titlu de obligaþii fiscale ºi valoarea contabilizatã a exporturilor efectuate direct sau prin mandatar.
(2) Când o operaþiune de concentrare economicã are loc în modalitatea prevãzutã la art. 10 alin. (2) lit. b), prin cumpãrare de elemente de activ, din cifra de afaceri stabilitã conform alin. (1) va fi luatã în considerare numai suma aferentã activelor constituind obiect al tranzacþiei.
(3) Dacã, în cursul unei perioade de 2 ani, douã sau mai multe tranzacþii de felul celor menþionate la alin. (2) au loc între aceleaºi persoane fizice ºi/sau juridice, ele sunt considerate ca o singurã operaþiune de concentrare economicã, realizatã la data ultimei tranzacþii.
Art. 65. - Cifra de afaceri este înlocuitã:
a) pentru societãþi bancare, instituþii de credit sau financiare ºi societãþi financiare, prin a zecea parte din valoarea bilanþului lor;
b) pentru societãþile de asigurãri, prin valoarea primelor brute emise, care vor include toate sumele primite sau de primit conform contractelor de asigurãri încheiate de ele sau în contul lor, inclusiv primele cedate reasigurãtorilor, dupã deducerea impozitelor ºi a taxelor identificate de cãtre Consiliul Concurenþei prin instrucþiuni.
Art. 66. - În scopul aplicãrii prevederilor art. 8 ºi 14, dar fãrã a contraveni prevederilor alin. (2) ºi (3) ale art. 64, dacã vreuna dintre societãþile comerciale avute în vedere la aplicarea prevederilor art. 8 sau ale art. 14 face parte dintr-un grup de societãþi comerciale, pentru cifra sa de afaceri se va lua în considerare cifra de afaceri cumulatã a respectivului grup, conform bilanþului consolidat al acestuia.
Art. 67. - Plafoanele valorice stabilite, conform dispoziþiilor prezentei legi, prin raportare la cifra de afaceri vor fi actualizate periodic prin decizie a plenului ºi puse în aplicare prin ordin al preºedintelui Consiliului Concurenþei, þinându-se seama de evoluþia pieþelor.
#PAGEBREAK#
NOTÃ:
Reproducem mai jos art. II*)-VI din Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr. 121/2003 pentru modificarea ºi completarea Legii concurenþei nr. 21/1996, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 184/2004 ºi modificatã prin Legea nr. 538/2004, articole care nu au fost cuprinse în forma republicabilã a Legii nr. 21/1996:
___________
*) În urma intervenþiilor legislative suferite de art. II din Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr. 121/2003 prin Legea nr. 184/2004 ºi prin Legea nr. 538/2004, alineatele acestui articol au fost renumerotate. Astfel, alineatul (3) a fost abrogat prin Legea nr. 184/2004, alin. (21)-(24), introduse prin Legea nr. 184/2004, au devenit alin. (3)-(6), iar alin. (2) a fost modificat prin Legea nr. 538/2004.
"Art. II. - (1) Indemnizaþiile prevãzute în anexa nr. VII/2b la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar ºi a indemnizaþiilor pentru persoane care ocupã funcþii de demnitate publicã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, la nr. crt. 34, 35 ºi 36 se înlocuiesc cu indemnizaþiile prevãzute la nr. crt. 16, 17 ºi 18 din aceeaºi anexã.
(2) Salariile de bazã ale inspectorilor de concurenþã ºi al secretarului general din cadrul Consiliului Concurenþei se stabilesc prin asimilare cu indemnizaþiile prevãzute de Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea ºi alte drepturi ale magistraþilor, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 347/2003, astfel: de la anexa nr. 1 cap. A, nr. crt. 11 - pentru inspectorul de concurenþã superior, nr. crt. 18 - pentru inspectorul de concurenþã principal, nr. crt. 23 - pentru inspectorul de concurenþã asistent ºi nr. crt. 32 - pentru inspectorul de concurenþã debutant ºi de la anexa nr. 1 cap. B, nr. crt. 1 - pentru secretarul general.
(3) Personalul de specialitate din cadrul Consiliului Concurenþei beneficiazã în mod corespunzãtor de prevederile art. 30 din Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr. 177/2002, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 347/2003.
(4) Personalul Consiliului Concurenþei beneficiazã de spor de confidenþialitate de pânã la 15% din salariul de bazã. Categoriile de personal, cuantumul sporului ºi condiþiile de acordare se stabilesc prin ordin al preºedintelui Consiliului Concurenþei, cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate instituþiei.
(5) Prin derogare de la prevederile art. 20 alin. (1) din Legea nr. 154/1998, prevederile alin. (3) ºi (4) se aplicã în mod corespunzãtor ºi membrilor Plenului Consiliului Concurenþei.
(6) Membrii Plenului Consiliului Concurenþei ºi inspectorii de concurenþã beneficiazã ºi de drepturile stabilite prin alte acte normative aplicabile personalului din sectorul bugetar.
(7) Personalul din cadrul Oficiului Concurenþei care este preluat de cãtre Consiliul Concurenþei, în funcþie de atribuþiile reglementate prin lege pentru aceastã instituþie, se stabileºte pe bazã de protocol, care va fi încheiat între Ministerul Finanþelor Publice, Oficiul Concurenþei ºi Consiliul Concurenþei în termen de maximum 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanþe de urgenþã. Pe baza acestui protocol Consiliul Concurenþei va modifica corespunzãtor Regulamentul de organizare, funcþionare ºi procedurã al Consiliului Concurenþei.
(8) Plângerile ºi sesizãrile formulate în temeiul Legii nr. 21/1996, aflate în curs de soluþionare de cãtre Oficiul Concurenþei, precum ºi investigaþiile în desfãºurare vor fi preluate de cãtre Consiliul Concurenþei, pe bazã de protocol, în maximum 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanþe de urgenþã.
(9) Consiliul Concurenþei va prelua bunurile mobile ºi imobile aflate în administrarea sau în proprietatea Oficiului Concurenþei, corespunzãtor activitãþilor ºi personalului preluat, prin protocol, care va fi încheiat între Ministerul Finanþelor Publice, Oficiul Concurenþei ºi Consiliul Concurenþei în termen de maximum 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanþe de urgenþã.
Art. III. - (1) În cadrul Ministerului Finanþelor Publice se organizeazã o direcþie generalã de specialitate, precum ºi compartimente în cadrul unitãþilor teritoriale, având, în principal, urmãtorul obiect de activitate:
a) aplicarea de cãtre Ministerul Finanþelor Publice, în calitate de principal furnizor de ajutor de stat, a legislaþiei în domeniul ajutorului de stat;
b) aplicarea dispoziþiilor legale în domeniul preþurilor, pentru care legea abiliteazã Ministerul Finanþelor Publice;
c) urmãrirea evoluþiei preþurilor în economie;
d) aplicarea dispoziþiilor legale în domeniul concurenþei neloiale ºi al publicitãþii, pentru care legea abiliteazã Ministerul Finanþelor Publice;
e) participarea la schimbul de informaþii ºi experienþã în relaþiile cu organizaþiile ºi instituþiile internaþionale, în domeniul sãu de activitate.
(2) Personalul din cadrul Oficiului Concurenþei se preia de cãtre Ministerul Finanþelor Publice, cu pãstrarea drepturilor salariale deþinute anterior preluãrii, în funcþie de atribuþiile stabilite prin prezenta ordonanþã de urgenþã pentru aceastã instituþie, prin protocol, care va fi încheiat între Ministerul Finanþelor Publice, Oficiul Concurenþei ºi Consiliul Concurenþei în termen de maximum 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanþe de urgenþã.
(3) Denumirea Oficiul Concurenþei se înlocuieºte cu Ministerul Finanþelor Publice în toate actele normative care reglementeazã domeniile de activitate prevãzute la alin. (1).
(4) Plângerile, sesizãrile ºi solicitãrile formulate în temeiul altor acte normative decât Legea nr. 21/1996, aflate în curs de soluþionare de cãtre Oficiul Concurenþei, vor fi preluate de cãtre Ministerul Finanþelor Publice, pe bazã de protocol, în termen de maximum 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanþe de urgenþã.
(5) Ministerul Finanþelor Publice va prelua bunurile mobile ºi imobile aflate în administrarea sau în proprietatea Oficiului Concurenþei, corespunzãtor activitãþilor ºi personalului preluat, prin protocol, care va fi încheiat între Ministerul Finanþelor Publice, Oficiul Concurenþei ºi Consiliul Concurenþei în termen de maximum 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanþe de urgenþã.
(6) În aplicarea alin. (1), (2) ºi (5), în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanþe de urgenþã, Ministerul Finanþelor Publice va înainta Guvernului un proiect de modificare a hotãrârii Guvernului privind organizarea ºi funcþionarea Ministerului Finanþelor Publice.
Art. IV. - Regulamentele ºi instrucþiunile Consiliului Concurenþei, în vigoare, vor fi revizuite în mod corespunzãtor în termen de 3 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanþe de urgenþã.
Art. V. - Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanþe de urgenþã orice dispoziþii contrare se abrogã.
Art. VI. - Prevederile art. II-IV intrã în vigoare în termen de 3 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanþe de urgenþã."
Comentarii articol (1)