CAPITOLUL I Dispoziþii generale
Scopul legii
Art. 1. - Prezenta lege are ca scop reglementarea modalitãþilor de autorizare, acordare, control, inventariere, monitorizare ºi raportare a ajutorului de stat, în vederea creãrii ºi menþinerii unui mediu concurenþial normal.
Definirea, formele ºi modalitãþile de acordare a ajutorului de stat
Art. 2. - (1) În sensul prezentei legi, ajutorul de stat este orice mãsurã de sprijin acordatã de cãtre stat sau de cãtre unitãþile administrativ-teritoriale, din resurse de stat sau resurse ale unitãþilor administrativ-teritoriale, ori de alte organisme care administreazã surse ale statului sau ale colectivitãþilor locale, indiferent de formã, care distorsioneazã sau ameninþã sã distorsioneze concurenþa prin favorizarea anumitor întreprinderi, a producþiei anumitor bunuri, a prestãrii anumitor servicii sau care afecteazã comerþul dintre România ºi statele membre ale Uniunii Europene, fiind considerat incompatibil cu un mediu concurenþial normal.
(2) Sunt compatibile cu mediul concurenþial normal ºi se notificã Consiliului Concurenþei:
a) ajutoarele de stat având caracter social, acordate consumatorilor individuali, cu condiþia ca acestea sã fie date fãrã discriminare în ceea ce priveºte originea produselor sau serviciilor implicate;
b) ajutoarele de stat pentru înlãturarea efectelor cauzate de dezastre naturale sau de evenimente excepþionale.
(3) Pot fi considerate compatibile numai ajutoarele de stat prevãzute la art. 23 care îndeplinesc condiþiile pentru a fi autorizate, prevãzute în regulamentele ºi instrucþiunile Consiliului Concurenþei.
(4) Ajutorul de stat se concretizeazã fie într-un transfer de fonduri publice cãtre o întreprindere, fie în renunþarea la unele venituri viitoare - certe sau posibile - ºi care asigurã unei întreprinderi un beneficiu de naturã economicã sau financiarã, pe care nu l-ar fi obþinut în absenþa acestor mãsuri. Beneficiile rezultate vor fi considerate ajutor de stat dacã ele conferã un avantaj anumitor regiuni, anumitor întreprinderi sau producþiei anumitor bunuri ori prestãrii anumitor servicii.
(5) Ajutorul de stat poate lua forma unei scheme de ajutor de stat sau a unui ajutor individual.
(6) Schema de ajutor de stat este un sistem pe baza cãruia pot fi acordate alocãri specifice individuale întreprinderilor definite în mod general ºi abstract sau orice sistem pe baza cãruia ajutorul, care nu este legat de un anume proiect, poate fi acordat uneia sau mai multor întreprinderi pentru o perioadã de timp nedeterminatã sau într-un cuantum nedeterminat.
(7) Ajutorul de stat individual este orice formã de ajutor de stat care nu este acordat pe baza unei scheme de ajutor.
(8) Modalitãþile de acordare a ajutorului de stat, fãrã a se limita la acestea, pot fi: subvenþii; anularea de datorii sau preluarea pierderilor; exceptãri, reduceri sau amânãri de la plata taxelor ºi impozitelor; renunþarea la obþinerea unor venituri normale de pe urma fondurilor publice, inclusiv acordarea unor împrumuturi cu dobânzi preferenþiale; garanþii acordate de stat, de alte autoritãþi publice centrale sau locale ori de alte organisme care administreazã surse ale statului sau ale colectivitãþilor locale, în condiþii preferenþiale; participãri cu capital ale statului, ale autoritãþilor publice centrale sau locale ori ale altor organisme care administreazã surse ale statului sau ale colectivitãþilor locale, dacã rata profitului acestor investiþii este mai micã decât cea normalã, anticipatã de cãtre un investitor privat prudent; reduceri de preþ la bunurile furnizate ºi la serviciile prestate de cãtre autoritãþi publice centrale sau locale ori de cãtre alte organisme care administreazã surse ale statului sau ale colectivitãþilor locale, inclusiv vânzarea unor terenuri aparþinând domeniului privat al statului sau autoritãþilor publice locale, sub preþul pieþei.
Definirea ajutorului existent
Art. 3. - (1) Ajutorul existent este un ajutor individual sau o schemã de ajutor care îndeplineºte una dintre urmãtoarele condiþii:
a) exista înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi;
b) a fost autorizat de cãtre Consiliul Concurenþei;
c) Consiliul Concurenþei nu a luat, în termenul legal, una dintre deciziile prevãzute de prezenta lege;
d) orice ajutor de stat pentru care a expirat termenul de prescripþie prevãzut la art. 28.
(2) Alocãrile specifice de ajutoare, acordate ca parte a unei scheme de ajutor existente, vor fi considerate ajutor existent, în afarã de cazul în care Consiliul Concurenþei a solicitat în mod expres, în decizia sa privind schema de ajutor, notificarea unor astfel de alocãri specifice de ajutoare.
Definirea ajutorului ilegal
Art. 4. - În sensul prezentei legi, ajutorul ilegal este un ajutor de stat, altul decât unul existent sau exceptat de la obligaþia notificãrii conform prezentei legi, acordat fãrã a fi fost autorizat de Consiliul Concurenþei sau acordat dupã ce a fost notificat, dar înainte de emiterea unei decizii de cãtre Consiliul Concurenþei în termen legal.
Definirea ajutorului interzis
Art. 5. - În sensul prezentei legi, ajutorul interzis este ajutorul de stat pentru care Consiliul Concurenþei a emis o decizie de interzicere, dar a fost totuºi acordat.
Persoanele interesate
Art. 6. - Persoanele interesate sunt considerate iniþiatorul ajutorului de stat, furnizorul, beneficiarul ajutorului de stat ºi orice altã persoanã, întreprindere sau asociaþie de întreprinderi, incluzând asociaþiile comerciale ºi asociaþiile profesionale, afectate prin acordarea unui ajutor de stat.
Definirea întreprinderii
Art. 7. - În sensul prezentei legi, prin întreprindere se înþelege orice persoanã fizicã sau juridicã, indiferent de forma de organizare, care desfãºoarã activitãþi în scop lucrativ, total sau parþial.
Definirea întreprinderii publice
Art. 8. - În sensul prezentei legi, prin întreprindere publicã se înþelege orice întreprindere asupra cãreia autoritãþile publice pot exercita, direct sau indirect, o influenþã determinantã în virtutea dreptului lor de proprietate, a participãrii lor financiare sau a regulilor care guverneazã activitatea acesteia.
Definirea iniþiatorului ajutorului de stat
Art. 9. - În sensul prezentei legi, iniþiatorul ajutorului de stat este acea autoritate abilitatã sã iniþieze proiecte de acte normative sau administrative ce implicã acordarea unor ajutoare de stat. În aceastã sferã se includ ºi iniþiativele legislative conform prevederilor Constituþiei României.
Definirea întreprinderii publice care activeazã în sectorul industriei prelucrãtoare
Art. 10. - În sensul prezentei legi, prin întreprindere publicã ce activeazã în sectorul industriei prelucrãtoare se înþelege orice întreprindere publicã al cãrei obiect principal de activitate, reprezentând cel puþin 50% din totalul cifrei de afaceri anuale, se desfãºoarã în domeniul industriei prelucrãtoare. Activitãþile care se includ în sectorul industriei prelucrãtoare sunt cele din Clasificarea activitãþilor din economia naþionalã (CAEN), secþiunea D - Produse ale industriei prelucrãtoare, subsecþiunile DA pânã la DN inclusiv.
Definirea serviciului de interes economic general
Art. 11. - În sensul prezentei legi, prin serviciu de interes economic general se înþelege acel serviciu prestat în condiþii de piaþã, pentru care existã obligaþii impuse de autoritãþile publice privind accesul consumatorilor în mod nediscriminatoriu ºi/sau alte obligaþii impuse.
Definirea drepturilor exclusive ºi speciale
Art. 12. - În sensul prezentei legi:
a) drepturile exclusive se definesc ca fiind drepturile acordate de o autoritate publicã unei singure întreprinderi, prin orice instrument legislativ, de reglementare sau administrativ, de a presta un serviciu sau de a desfãºura o activitate în cadrul unei zone geografice date;
b) drepturile speciale se definesc ca fiind drepturile care sunt acordate de o autoritate publicã unui numãr limitat de întreprinderi, prin orice instrument legislativ, de reglementare sau administrativ care, în cadrul unei zone geografice date:
- limiteazã la douã sau mai multe numãrul întreprinderilor care sunt autorizate sã presteze un serviciu sau sã desfãºoare o activitate;
- desemneazã câteva întreprinderi concurente, autorizate pentru prestarea unui serviciu sau desfãºurarea unei activitãþi;
- conferã avantaje uneia sau mai multor întreprinderi, care afecteazã substanþial capacitatea oricãrei alte întreprinderi de a presta acelaºi serviciu sau de a desfãºura aceeaºi activitate în aceeaºi zonã geograficã, în condiþii substanþial echivalente.
Mãsuri ºi ajutoare de stat care nu intrã sub incidenþa legii
Art. 13. - Acordarea ajutoarelor de stat pentru agriculturã ºi pisciculturã se realizeazã conform reglementãrilor specifice.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL II
Reguli procedurale
Autorizarea ajutorului de stat
Art. 14. - (1) Orice ajutor de stat, sub orice formã ºi indiferent de beneficiar, trebuie autorizat de Consiliul Concurenþei din punct de vedere al efectelor asupra concurenþei, cu excepþia cazurilor când prezenta lege prevede altfel.
(2) Ajutoarele de stat sub formã de schemã sau ajutoare individuale, prevãzute în proiecte de acte normative sau în proiecte de acte administrative - legi, ordonanþe, ordonanþe de urgenþã, hotãrâri ale Guvernului etc. -, se notificã Consiliului Concurenþei ºi se acordã numai dupã autorizarea lor de cãtre acesta.
Notificarea ajutorului de stat
Art. 15. - (1) Orice intenþie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor de stat existent se notificã de cãtre furnizorul ºi iniþiatorul ajutorului de stat Consiliului Concurenþei, cu excepþia cazului în care este altfel prevãzut în prezenta lege sau în reglementãrile emise în aplicarea acesteia.
(2) Notificarea unui ajutor de stat trebuie sã cuprindã informaþiile exacte ºi complete, cerute de Consiliul Concurenþei pentru a evalua compatibilitatea ajutorului de stat cu prezenta lege ºi cu reglementãrile emise în aplicarea acesteia.
(3) Notificarea va deveni efectivã la data când informaþiile cuprinse în notificare sunt exacte ºi complete.
(4) În cazul în care Consiliul Concurenþei constatã cã informaþiile cuprinse în notificare sunt inexacte sau incomplete, va cere corectarea sau completarea acestora în termen de 20 de zile de la primirea notificãrii.
Clauza suspensivã
Art. 16. - Un ajutor de stat nou nu poate fi acordat, iar modificãrile la un ajutor de stat existent nu pot fi puse în aplicare pânã când Consiliul Concurenþei nu ia o decizie de autorizare sau pânã când ajutorul nu este considerat ca fiind autorizat.
Examinarea notificãrii ºi iniþierea procedurilor
Art. 17. - (1) Consiliul Concurenþei va examina notificarea de îndatã ce o primeºte.
(2) În cazul în care Consiliul Concurenþei constatã cã mãsura notificatã nu constituie ajutor de stat, va emite o decizie în acest sens.
(3) În cazul în care Consiliul Concurenþei constatã cã mãsura notificatã nu prezintã îndoieli privind compatibilitatea sa cu prezenta lege, va emite o decizie de autorizare.
(4) În cazul în care Consiliul Concurenþei constatã cã mãsura notificatã prezintã îndoieli cu privire la compatibilitatea sa cu prezenta lege, va decide deschiderea unei investigaþii.
Termenele stabilite pentru iniþierea procedurilor ºi pentru decizii
Art. 18. - (1) Consiliul Concurenþei ia una dintre deciziile menþionate la art. 17 alin. (2)-(4), în termen de 60 de zile de la data la care notificarea a devenit efectivã, iniþiatorul/furnizorul fiind informat asupra acestei date.
(2) În cazul în care Consiliul Concurenþei decide sã deschidã o investigaþie, va trebui sã ia decizia finalã în termen de cel mult 4 luni de la data deschiderii investigaþiei.
(3) În cazul în care Consiliul Concurenþei nu ia deciziile menþionate în termenele stabilite, ajutorul poate fi acordat în mod legal dupã înºtiinþarea prealabilã a Consiliului Concurenþei ºi va deveni un ajutor existent.
(4) Termenele stabilite nu se aplicã, dacã ajutorul de stat nu este notificat sau notificarea nu este efectivã.
Revocarea unei decizii
Art. 19. - Consiliului Concurenþei poate revoca o decizie luatã anterior, dupã prezentarea argumentelor de cãtre furnizorul ºi iniþiatorul ajutorului de stat, când decizia s-a bazat pe informaþii incorecte primite pe parcursul procedurii ºi care au fost determinante în luarea acesteia.
Puteri de investigaþie
Art. 20. - În aplicarea prezentei legi, Consiliul Concurenþei are puterile de investigare prevãzute de Legea concurenþei nr. 21/1996, cu modificãrile ulterioare.
CAPITOLUL III
Deciziile Consiliului Concurenþei
Decizii privind un ajutor de stat nou sau modificarea unuia existent
Art. 21. - (1) În cazul unui ajutor de stat nou sau al modificãrii unuia existent, Consiliului Concurenþei analizeazã mãsura notificatã în conformitate cu dispoziþiile prezentei legi ºi ale reglementãrilor emise în aplicarea acesteia. În cazul ajutoarelor de stat prevãzute la art. 2 alin. (2) lit. a), Consiliul Concurenþei analizeazã dacã acestea sunt acordate consumatorilor individuali fãrã discriminare în ceea ce priveºte originea produselor sau serviciilor implicate, iar în cazul celor prevãzute la art. 2 alin. (2) lit. b), dacã aceste ajutoare de stat conduc la înlãturarea efectelor cauzate de dezastre naturale sau de evenimente excepþionale.
(2) Dupã o astfel de analizã, Consiliul Concurenþei poate decide:
a) cã mãsura notificatã nu constituie ajutor de stat;
b) sã autorizeze ajutorul de stat;
c) sã autorizeze ajutorul de stat, impunând prin decizia sa condiþii sau obligaþii menite sã asigure cã acesta nu denatureazã semnificativ mediul concurenþial normal ºi nu afecteazã aplicarea corespunzãtoare a acordurilor internaþionale la care România este parte;
d) sã interzicã acordarea ajutorului de stat, în cazul în care acesta denatureazã semnificativ mediul concurenþial normal ºi afecteazã aplicarea corespunzãtoare a acordurilor internaþionale la care România este parte.
(3) Atunci când Consiliul Concurenþei ia o decizie de interzicere a unui ajutor de stat, acesta, în cazul în care a fost acordat, trebuie sã fie anulat ºi recuperat de cãtre furnizorul ajutorului sau rambursat de cãtre beneficiar.
Decizii privind un ajutor existent
Art. 22. - (1) Dacã în urma activitãþii de supraveghere a ajutoarelor de stat existente, prevãzutã la art. 38, se constatã cã un ajutor existent denatureazã semnificativ mediul concurenþial normal sau afecteazã comerþul dintre România ºi statele membre ale Uniunii Europene, Consiliul Concurenþei solicitã furnizorului de ajutor de stat sã ia mãsuri corespunzãtoare pentru eliminarea incompatibilitãþii acestuia. Solicitarea Consiliului Concurenþei poate sã includã o recomandare de anulare sau de modificare a ajutorului existent.
(2) Dacã mãsurile nu sunt luate de cãtre furnizorul de ajutor, în perioada de timp indicatã în solicitare, Consiliul Concurenþei poate decide oprirea acordãrii ajutorului de stat existent sau poate impune condiþii ºi obligaþii menite sã asigure compatibilitatea ajutorului de stat cu dispoziþiile prezentei legi. Decizia nu va avea efect retroactiv ºi trebuie sã permitã furnizorului de ajutor o perioadã rezonabilã de timp pentru a se supune acesteia.
(3) Procedura prevãzutã la alin. (1) ºi (2) se aplicã ºi în cazul în care beneficiarul nu respectã decizia de autorizare a Consiliului Concurenþei.
Ajutorul care poate fi autorizat sau interzis
Art. 23. - (1) Consiliul Concurenþei poate autoriza mãsuri ce constituie ajutor de stat, conform regulamentelor sau instrucþiunilor specifice, cum sunt:
a) ajutor pentru cercetare ºi dezvoltare;
b) ajutor pentru întreprinderi mici ºi mijlocii;
c) ajutor pentru protecþia mediului înconjurãtor;
d) ajutor pentru instruirea angajaþilor ºi pentru crearea de noi locuri de muncã;
e) ajutor pentru salvarea ºi restructurarea firmelor în dificultate; ajutorul pentru menþinerea locurilor de muncã poate fi considerat ajutor de restructurare;
f) ajutor pentru dezvoltare regionalã;
g) ajutor general pentru promovarea exporturilor, prin acþiuni ca: sãptãmâni naþionale, târguri internaþionale, magazine de prezentare ºi altele asemenea, cu condiþia ca de acestea sã poatã beneficia toate întreprinderile interesate;
h) ajutor pentru promovarea culturii ºi conservarea patrimoniului cultural;
i) ajutor pentru proiecte mari de investiþii;
j) orice alt ajutor în condiþiile regulamentelor ºi instrucþiunilor privind ajutorul de stat ce vor fi emise, cu respectarea legislaþiei în vigoare, de cãtre Consiliul Concurenþei.
(2) În evaluarea efectelor unui ajutor de stat, Consiliul Concurenþei trebuie sã ia în considerare efectele cumulate ale tuturor tipurilor de ajutor acordate aceluiaºi beneficiar.
(3) Sunt interzise mãsurile ce constituie ajutor de stat, cum sunt:
a) ajutor pentru export sau orice ajutor care este condiþionat, de drept sau de fapt, de performanþa la export, în mãsura în care un astfel de ajutor poate sã afecteze aplicarea corespunzãtoare a acordurilor internaþionale la care România este parte;
b) ajutor pentru compensarea pierderilor rezultate din activitatea întreprinderilor, direct sau prin scutirea de la plata obligaþiilor datorate statului;
c) mãsurile de ajutor care sunt astfel aplicate încât creeazã discriminãri în favoarea produselor realizate la intern, faþã de bunurile similare produse în þãri participante la acorduri internaþionale la care România este parte ºi în care sunt prohibite astfel de discriminãri.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL IV
Recuperarea, rambursarea sau suspendarea ajutorului ilegal ºi a ajutorului interzis
Recuperarea, rambursarea sau suspendarea ajutorului ilegal
Art. 24. - (1) Consiliul Concurenþei va solicita curþii de apel în a cãrei circumscripþie teritorialã se aflã sediul principal al furnizorului sau al beneficiarului de ajutor de stat anularea actului administrativ prin care s-a acordat ajutorul ilegal ºi, pe cale de consecinþã, recuperarea, rambursarea sau suspendarea plãþii oricãrui ajutor ilegal.
(2) Curtea de apel poate dispune, prin ordonanþã preºedinþialã, suspendarea acordãrii ajutorului ilegal prevãzut de actul administrativ. Ordonanþa poate fi atacatã cu recurs la Înalta Curte de Casaþie ºi Justiþie.
(3) În cazul în care Consiliul Concurenþei constatã cã un ajutor de stat a fost instituit printr-un act normativ cu putere de lege, cu încãlcarea prevederilor art. 14 ºi 15, sesizeazã autoritatea emitentã.
(4) Consiliul Concurenþei informeazã concomitent furnizorul ºi beneficiarul de ajutor de stat cu privire la sesizarea transmisã autoritãþii emitente.
(5) În termen de 10 zile de la data primirii sesizãrii prevãzute la alin. (3), autoritatea emitentã este obligatã sã ia o decizie cu privire la suspendarea actului normativ prin care s-a acordat ajutorul de stat.
(6) În termen de 30 de zile de la data primirii sesizãrii prevãzute la alin. (3), furnizorul ºi iniþiatorul sunt obligaþi sã notifice Consiliului Concurenþei în conformitate cu prevederile art. 14 ºi 15. Autoritatea emitentã, þinând cont de decizia Consiliului Concurenþei, va lua o decizie cu privire la modificarea actului normativ prin care s-a acordat ajutorul de stat, respectiv cu privire la recuperarea sau rambursarea ajutoarelor de stat deja acordate.
Recuperarea sau rambursarea ajutorului de stat interzis
Art. 25. - (1) În cazul în care Consiliul Concurenþei emite o decizie de interzicere, ajutorul de stat interzis nu poate face obiectul de reglementare al vreunui act administrativ.
(2) Dacã, dupã emiterea unei decizii de interzicere, ajutorul de stat interzis este totuºi acordat în temeiul unui act administrativ, Consiliul Concurenþei va cere curþii de apel în a cãrei circumscripþie teritorialã se aflã sediul principal al furnizorului sau al beneficiarului de ajutor anularea actului administrativ prin care s-a acordat acesta ºi, pe cale de consecinþã, sã dispunã recuperarea ajutorului de cãtre furnizor sau rambursarea acestuia de cãtre beneficiar.
(3) Consiliul Concurenþei va solicita curþii de apel sã dispunã recuperarea sau rambursarea ajutorului de stat prevãzut de un act administrativ ºi în cazul în care nu au fost respectate condiþiile sau obligaþiile prevãzute în decizia de autorizare.
(4) Dacã, dupã emiterea unei decizii de interzicere, ajutorul de stat interzis este totuºi acordat în temeiul unui act normativ cu putere de lege, Consiliul Concurenþei va sesiza autoritatea emitentã, care, în termen de 30 de zile, va lua o decizie cu privire la modificarea actului normativ prin care s-a acordat ajutorul de stat, respectiv cu privire la recuperarea sau rambursarea ajutoarelor de stat deja acordate, þinând cont de decizia Consiliului Concurenþei.
Recuperarea dobânzii ºi a prejudiciilor cauzate de un ajutor ilegal sau interzis
Art. 26. - (1) În cazul unui ajutor de stat ilegal sau interzis, Consiliul Concurenþei va solicita, de asemenea, curþii de apel sã dispunã recuperarea de cãtre furnizorul ajutorului de stat sau rambursarea de cãtre beneficiarul acestuia a dobânzii aferente sumei ajutorului de stat, la o ratã propusã de cãtre Consiliul Concurenþei. O astfel de dobândã poate fi impusã:
a) în cazul ajutorului interzis, de la data la care ajutorul a fost la dispoziþia beneficiarului ºi pânã la recuperarea sa;
b) în cazul ajutorului ilegal, neautorizat ulterior de cãtre Consiliul Concurenþei, de la data la care ajutorul a fost la dispoziþia beneficiarului ºi pânã la recuperarea sa.
(2) În afara prevederilor alin. (1), orice persoanã interesatã are dreptul sã pretindã despãgubiri pentru prejudiciul cauzat prin acordarea ajutorului de stat cu încãlcarea obligaþiei de a nu se acorda un astfel de ajutor pânã la autorizarea sa de cãtre Consiliul Concurenþei.
Procedura în faþa instanþei
Art. 27. - Acþiunile prevãzute în prezentul capitol sunt judecate conform procedurii de contencios administrativ.
Termenul de prescripþie
Art. 28. - (1) Dreptul Consiliului Concurenþei de a solicita recuperarea ajutorului de stat este supus unui termen de prescripþie de 10 ani.
(2) Termenul de prescripþie începe sã curgã din ziua în care ajutorul ilegal/interzis este acordat beneficiarului sub formã de ajutor individual sau de alocare specificã în cadrul schemei de ajutor.
(3) Orice mãsurã luatã de Consiliul Concurenþei în legãturã cu un ajutor ilegal/interzis întrerupe termenul de prescripþie. Fiecare întrerupere duce la curgerea unui nou termen. Termenul de prescripþie este suspendat atâta timp cât cazul se aflã pe rol la curtea de apel sau la Înalta Curte de Casaþie ºi Justiþie, dupã caz.
CAPITOLUL V
Categorii exceptate
Pragul minim
Art. 29. - Ajutorul acordat unei întreprinderi, într-o perioadã de pânã la 3 ani, în valoare totalã de 4 miliarde lei*), este considerat a fi autorizat ºi nu cade sub incidenþa obligaþiei de notificare, în condiþiile stabilite prin regulament al Consiliului Concurenþei.
___________
*) Plafonul a fost modificat prin Ordinul preºedintelui Consiliului Concurenþei nr. 251/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 49 din 29 ianuarie 2003, Ordinul preºedintelui Consiliului Concurenþei nr. 51/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 248 din 22 martie 2004.
#PAGEBREAK#
Regulamente ºi instrucþiuni în aplicarea legii
Art. 30. - (1) Consiliul Concurenþei poate sã adopte ºi sã punã în aplicare, de asemenea, regulamente ºi instrucþiuni, altele decât cele menþionate la art. 29, în vederea definirii criteriilor esenþiale care trebuie îndeplinite pentru autorizarea ajutorului de stat, în special cele referitoare la anumite sectoare ale economiei sau la obiective specifice ale ajutorului de stat.
(2) Regulamentele, instrucþiunile ºi modificãrile acestora necesitã avizul conform al Consiliului Legislativ, pentru a putea fi adoptate în plenul Consiliului Concurenþei ºi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin ordin al preºedintelui Consiliului Concurenþei.
(3) Reglementãrile Consiliului Concurenþei elaborate în aplicarea prezentei legi pot fi atacate în contencios administrativ la curtea de apel în a cãrei razã teritorialã persoana interesatã îºi are sediul sau domiciliul.
CAPITOLUL VI
Inventarierea, monitorizarea ºi raportarea ajutoarelor de stat
Inventarul ajutoarelor de stat
Art. 31. - Consiliul Concurenþei întocmeºte inventarul ajutoarelor de stat, care va cuprinde toate schemele de ajutor de stat ºi ajutoarele individuale existente.
Actualizarea anualã a inventarului ajutoarelor de stat
Art. 32. - (1) Inventarul ajutoarelor de stat se actualizeazã anual de cãtre Consiliul Concurenþei, þinându-se seama de urmãtoarele elemente:
a) noile scheme de ajutor ºi noile ajutoare individuale autorizate de Consiliul Concurenþei în cursul anului de raportare;
b) noile scheme de ajutor ºi noile ajutoare individuale exceptate de la obligaþia notificãrii cãtre Consiliul Concurenþei.
(2) Pentru realizarea ºi actualizarea inventarului, furnizorii de ajutoare de stat, precum ºi orice alte organisme care administreazã surse ale statului sau ale colectivitãþilor locale sunt obligaþi sã transmitã Consiliului Concurenþei informaþii referitoare la:
a) natura ajutorului acordat;
b) condiþii impuse la acordarea ajutoarelor, dupã caz;
c) originea ajutorului;
d) cuantumul ajutorului de stat acordat defalcat pe fiecare beneficiar;
e) durata acordãrii ajutorului de stat.
(3) Consiliul Concurenþei supravegheazã relaþiile financiare dintre autoritãþi publice ºi întreprinderi publice, precum ºi asigurarea transparenþei în cadrul întreprinderilor cu drepturi speciale sau exclusive ori cãrora le-a fost încredinþatã prestarea unor servicii de interes economic general.
(4) Furnizorii de ajutor de stat, orice alte organisme care administreazã surse ale statului sau ale colectivitãþilor locale, precum ºi beneficiarii de ajutor de stat vor þine o evidenþã specificã privind ajutoarele de stat acordate/primite.
Obligaþia autoritãþilor publice
Art. 33. - Autoritãþile publice au obligaþia sã furnizeze, la solicitarea Consiliului Concurenþei, informaþii în legãturã cu relaþiile financiare existente între ele ºi întreprinderile publice.
Obligaþiile întreprinderilor publice
Art. 34. - Întreprinderile publice au urmãtoarele obligaþii:
a) sã pãstreze timp de 5 ani informaþiile referitoare la relaþiile financiare care au loc între ele ºi autoritãþile publice;
b) sã furnizeze, la solicitarea Consiliului Concurenþei, informaþii în legãturã cu relaþiile financiare existente între ele ºi autoritãþile publice;
c) sã comunice Consiliului Concurenþei, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciþiului financiar, îndeplinirea condiþiilor de încadrare ca întreprindere publicã, stabilite prin regulament al Consiliului Concurenþei.
Obligaþiile întreprinderilor care beneficiazã de drepturi speciale sau exclusive ori care presteazã servicii economice de interes general
Art. 35. - Întreprinderile care beneficiazã de drepturi speciale sau exclusive sau care presteazã servicii economice de interes general au urmãtoarele obligaþii:
a) sã furnizeze, la solicitarea Consiliului Concurenþei, informaþii privind costurile ºi veniturile aferente diferitelor activitãþi, detalii complete asupra metodelor prin care costurile ºi veniturile sunt alocate diferitelor activitãþi;
b) sã pãstreze timp de 5 ani informaþiile referitoare la relaþiile financiare care au loc între ele ºi autoritãþile publice;
c) sã comunice Consiliului Concurenþei, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciþiului financiar, îndeplinirea condiþiilor de încadrare stabilite prin regulament al Consiliului Concurenþei.
Obligaþiile întreprinderilor publice care acþioneazã în sectorul industriei prelucrãtoare
Art. 36. - Întreprinderile publice care acþioneazã în sectorul industriei prelucrãtoare au urmãtoarele obligaþii:
a) sã pãstreze timp de 5 ani informaþiile referitoare la relaþiile financiare care au loc între ele ºi autoritãþile publice;
b) sã furnizeze, la solicitarea Consiliului Concurenþei, informaþii în legãturã cu relaþiile financiare existente între ele ºi autoritãþile publice;
c) sã comunice Consiliului Concurenþei, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciþiului financiar, îndeplinirea condiþiilor de încadrare stabilite prin regulament al Consiliului Concurenþei;
d) sã transmitã, la solicitarea Consiliului Concurenþei, un raport care sã cuprindã:
- situaþiile financiare anuale;
- hotãrârile ºi procesele-verbale ale adunãrilor generale ale acþionarilor ºi ale ºedinþelor consiliului de administraþie;
- informaþii referitoare la aportul de capital social în acþiuni ºi modalitatea de realizare;
- informaþii referitoare la destinaþia dividendelor plãtite ºi a profiturilor nedistribuite;
- informaþii legate de primirea de alocaþii sau subvenþii nerambursabile ºi condiþiile în care au fost primite ºi utilizate;
- informaþii legate de contractarea unor împrumuturi, cu precizarea condiþiilor de acordare, a ratei dobânzii ºi a garanþiilor;
- informaþii legate de garanþiile acordate de autoritãþile publice pentru împrumuturi;
- informaþii legate de apartenenþa la un grup de întreprinderi;
- informaþii privind renunþarea de cãtre stat la sumele care-i sunt datorate;
- informaþii privind sumele primite din donaþii ºi sponsorizãri, precum ºi modul lor de folosire.
Acordarea de asistenþã de specialitate la elaborarea noilor scheme de ajutor de stat
Art. 37. - (1) Autoritãþile furnizoare de ajutor de stat îºi vor constitui compartimente specializate în domeniul ajutorului de stat, cu atribuþii în aplicarea prezentei legi ºi a reglementãrilor emise în aplicarea acesteia.
(2) În cazul elaborãrii unei noi scheme de ajutor de stat, precum ºi al prelungirii sau modificãrii unei scheme existente, autoritãþile implicate pot solicita asistenþã tehnicã de specialitate Consiliului Concurenþei.
Monitorizarea ajutoarelor existente
Art. 38. - (1) În sensul prezentei legi, prin monitorizare se înþelege activitatea de supraveghere ºi control al ajutoarelor de stat existente în derulare, în vederea verificãrii respectãrii prevederilor actului normativ sau administrativ care le instituie ºi a deciziilor de autorizare emise de cãtre Consiliul Concurenþei.
(2) În aplicarea regulamentelor, instrucþiunilor ºi deciziilor emise de cãtre Consiliul Concurenþei conform prezentei legi, acþiunile de monitorizare se finalizeazã prin întocmirea unui raport de monitorizare.
(3) Obligaþia de monitorizare a ajutoarelor de stat revine Consiliului Concurenþei.
(4) În vederea realizãrii monitorizãrii ajutoarelor de stat, Consiliul Concurenþei are urmãtoarele atribuþii:
a) supravegheazã respectarea de cãtre furnizorii ºi beneficiarii de ajutor de stat a prevederilor actelor normative sau administrative prin care se instituie ajutoare de stat;
b) urmãreºte aplicarea efectivã a deciziilor de autorizare emise;
c) verificã respectarea de cãtre furnizorii ºi beneficiarii de ajutor de stat a regulilor privind cumulul de ajutoare;
d) verificã dacã ajutoarele de stat acordate se încadreazã în pragurile de intensitate maximã admisibilã prevãzute de legislaþia în domeniu.
Procedurile privind raportarea, inventarierea ºi monitorizarea ajutoarelor de stat
Art. 39. - Procedurile privind raportarea, inventarierea ºi monitorizarea ajutoarelor de stat, cele privind supravegherea relaþiilor financiare prevãzute la art. 32 alin. (3) se stabilesc prin regulamente ale Consiliului Concurenþei.
Puterile de investigaþie ale personalului împuternicit al Consiliului Concurenþei
Art. 40. - (1) În exercitarea atribuþiilor prevãzute de prezenta lege, personalul împuternicit al Consiliului Concurenþei are urmãtoarele puteri de investigare:
a) sã solicite furnizorilor de ajutor de stat, organismelor care administreazã surse ale statului sau ale colectivitãþilor locale, precum ºi beneficiarilor de ajutor de stat informaþiile ºi documentele care-i sunt necesare, menþionând baza legalã ºi scopul solicitãrii, ºi poate stabili termene pânã la care aceste informaþii ºi documente sã-i fie furnizate;
b) sã i se permitã accesul, în prezenþa reprezentantului legal al beneficiarului de ajutor de stat ori în prezenþa altei persoane desemnate de acesta, în orice spaþiu în care îºi desfãºoarã activitatea beneficiarul ajutorului de stat;
c) sã solicite explicaþii ºi declaraþii reprezentanþilor furnizorilor de ajutor de stat, organismelor care administreazã surse ale statului sau ale colectivitãþilor locale ºi beneficiarilor ajutoarelor de stat, dupã caz;
d) sã i se permitã accesul, în timpul controlului, la registre, documente, înscrisuri sau evidenþe contabile ºi sã obþinã copii de pe acestea.
(2) Furnizorii, organismele care administreazã surse ale statului sau ale colectivitãþilor locale, precum ºi beneficiarii de ajutor de stat, dupã caz, au obligaþia de a asigura exercitarea puterilor de investigare conferite de prezenta lege personalului împuternicit al Consiliului Concurenþei.
(3) Procedurile de investigare se stabilesc prin regulament al Consiliului Concurenþei.
(4) La solicitare, personalul împuternicit al Consiliului Concurenþei beneficiazã de protecþie din partea organelor abilitate ale statului.
Sancþiuni ºi contravenþii
Art. 41. - (1) Constituie contravenþii ºi vor fi sancþionate cu amendã neîndeplinirea obligaþiilor prevãzute de art. 34, 35 ºi 36, precum ºi urmãtoarele fapte sãvârºite de beneficiarii de ajutor de stat:
a) furnizarea de informaþii ºi documente inexacte sau incomplete, precum ºi nefurnizarea informaþiilor ºi documentelor solicitate conform prevederilor prezentei legi;
b) refuzul de a se supune controlului desfãºurat conform prevederilor prezentei legi;
c) refuzul acordãrii explicaþiilor ºi furnizãrii declaraþiilor solicitate conform prezentei legi;
d) neîndeplinirea obligaþiei de organizare a evidenþei specifice privind ajutoarele de stat primite.
(2) Cuantumurile amenzilor se stabilesc ºi se actualizeazã prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Contravenþiilor prevãzute la alin. (1) li se aplicã prevederile Ordonanþei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenþiilor, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Raportul anual
Art. 42. - Consiliul Concurenþei întocmeºte un raport anual privind ajutoarele de stat acordate în România, pe care îl înainteazã spre aprobare Guvernului. Raportul se transmite Comisiei Europene ºi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, în vederea asigurãrii transparenþei în acest domeniu.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL VII
Dispoziþii finale
Plafoane
Art. 43. - Plafoanele exprimate în procente sau în sume la valoarea absolutã, menþionate la art. 23 ºi 29, pot fi actualizate prin ordine ale preºedintelui Consiliului Concurenþei.
Publicarea deciziilor Consiliului Concurenþei
Art. 44. - Consiliul Concurenþei asigurã publicarea deciziilor luate în aplicarea prezentei legi prin orice mijloace de informare, þinând seama de interesul pãrþilor ºi cu asigurarea protecþiei informaþiilor secrete de stat sau a informaþiilor secrete de serviciu.
Drepturile persoanelor interesate
Art. 45. - (1) Consiliul Concurenþei publicã, prin orice mijloace, informaþii cu privire la notificãrile primite, precum ºi ordinele privind deschiderea investigaþiilor în conformitate cu art. 17 alin. (4).
(2) Orice persoanã interesatã poate transmite punctul sãu de vedere cu privire la mãsura faþã de care s-a dispus deschiderea investigaþiei în conformitate cu art. 17 alin. (4).
(3) Orice persoanã interesatã poate informa Consiliul Concurenþei cu privire la orice ajutor de stat presupus ilegal sau orice utilizare presupusã abuzivã a ajutorului de stat. În cazul în care Consiliul Concurenþei, pe baza informaþiilor de care dispune, considerã cã nu existã motive suficiente pentru a se pronunþa asupra cazului, informeazã persoanele interesate asupra acestui fapt.
(4) La cerere, orice persoanã interesatã poate obþine o copie a oricãrei decizii emise de Consiliul Concurenþei.
Atacarea deciziilor Consiliului Concurenþei
Art. 46. - Deciziile Consiliului Concurenþei, emise în baza prezentei legi, pot fi atacate de cãtre persoanele interesate, în termen de 30 de zile de la publicare sau, dupã caz, de la comunicare, în procedurã de contencios administrativ, la Curtea de Apel Bucureºti. Hotãrârea va fi pronunþatã fãrã drept de apel, împotriva ei putând fi declarat recurs la Înalta Curte de Casaþie ºi Justiþie.
Confidenþialitate
Art. 47. - (1) Consiliul Concurenþei, furnizorii de ajutor de stat, personalul angajat al acestora, alþi funcþionari publici, precum ºi alte persoane interesate au obligaþia de a nu dezvãlui informaþiile sau documentele obþinute în aplicarea prezentei legi ºi care au caracter de informaþii secrete de stat sau informaþii secrete de serviciu.
(2) Orice persoanã care utilizeazã sau divulgã, în alte scopuri decât cele prevãzute de prezenta lege, documente sau informaþii cu caracter de secret profesional, primite sau de care a luat cunoºtinþã în îndeplinirea atribuþiilor de serviciu sau în legãturã cu serviciul, rãspunde potrivit legii penale, putând fi obligatã ºi la repararea prejudiciului cauzat.
(3) Informaþiile ºi documentele pot fi date altor autoritãþi de concurenþã, în conformitate cu acordurile internaþionale la care România este parte, cu condiþia ca aceste autoritãþi de concurenþã sã fie supuse unor reguli de confidenþialitate similare.
Intrarea în vigoare a legii
Art. 48. - (1) Aceastã lege intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2000.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi orice dispoziþii contrare se abrogã.
NOTÃ:
Reproducem mai jos art. II din Legea nr. 603/2003 ºi art. XXXIX din Ordonanþa Guvernului nr. 94/2004, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 507/2004, care nu sunt încorporate în textul republicat al Legii nr. 143/1999:
- Art. II din Legea nr. 603/2003:
"Art. II. - La data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr. 97/2002 privind asigurarea transparenþei în domeniul ajutorului de stat ºi al relaþiilor financiare dintre autoritãþile publice ºi întreprinderile publice, precum ºi completarea art. 6 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 631 din 26 august 2002, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 18/2003, se abrogã."
- Art. XXXIX din Ordonanþa Guvernului nr. 94/2004:
"Art. XXXIX. - Ajutoarele de stat instituite de actele normative care fac obiectul prezentei ordonanþe se vor acorda numai dupã autorizarea acestora de cãtre Consiliul Concurenþei, în conformitate cu legislaþia naþionalã relevantã."
Comentarii articol (0)