În noiembrie 2020, Curtea Constituțională a spus că prevederea din Codul de procedură civilă ce permite soluționarea unei contestații privind tergiversarea procesului de către aceeași instanță care este criticată pentru întârziere este neconstituțională și că normal ar fi ca judecarea contestației să se facă de către instanța ierarhic superioară celei criticate, nu de aceasta din urmă, cum prevede Codul de procedură civilă.
Proiectul de lege adoptat cu votul final la deputați în decembrie anul trecut aducea modificări regimului contestație - articolele 524 - 526 - din Codul de procedură civilă - dar a fost întors de CCR în urma unei sesizări de neconstituționalitate pentru a fi rediscutat în Parlament. Nu toate propunerile din proiect au fost problematice, ci numai:
- cea care prevedea aplicarea noutăților și contestațiilor formulate și nesoluționate până la momentul intrării sale în vigoare;
- o prevedere din finalul proiectului referitoare la paternitatea stabilită pe cale judecătorească.
Față de cele recomandate de CCR în motivarea deciziei de anul trecut, prin proiectul adoptat de deputați anul trecut s-a propus următoarea „schemă” pentru contestație:
- soluționarea ei o va face instanța ierarhic superioară, în complet de trei judecători, iar, când procesul se judecă la ICCJ, în complet de cinci; contestaţia unui proces judecat de cinci judecători se soluţionează de un alt complet de cinci;
- instanța la care se judecă procesul va trimite de îndată contestația instanței competente, împreună cu o copie certificată de pe dosarul cauzei și, dacă e posibil, în format electronic;
- se menține ideea că contestația nu suspendă judecata;
- judecarea contestației se va face tot în 10 zile, dar în cameră de consiliu, cu citarea părților, printr-o hotărâre care nu este supusă niciunei căi de atac, ce trebuie motivată în termen de cinci zile de la pronunţare; acum soluționarea se face fără citarea părților.
Atenție! Proiectul de lege se întoarce acum în Parlament, unde va trebui să treacă din nou prin cele două Camere, să fie adaptat conform indicațiilor CCR, adoptat, mai apoi promulgat de președintele statului și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)