Printr-un proiect de lege ce a primit azi acordul Senatului, se propune modificarea unor acte normative referitoare la arhivarea documentelor electronice, astfel încât să poată fi aplicate mai multe prevederi existente în legislația specifică a unor state europene şi nu numai, ale căror reguli și structură din domeniu se aseamănă mult cu practica arhivistică din România.
O primă schimbare propusă prin
proiectul de lege ce merge acum, pentru dezbatere și votul final, la Camera Deputaților stabilește clar că prevederile
Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică nu se vor aplica activităților de arhivare a documentelor electronice create și deținute de autoritățile și instituțiile publice în nume propriu și/ sau pentru unitățile, instituțiile și structurile aflate în subordinea sau în coordonarea acestora.
Astfel, autoritățile și instituțiile publice vor putea face arhivarea electronică a documentelor
fără a mai parcurge proceduri de acreditare ori notificare specifice unor operatori economici care desfășoară operațiuni în scop comercial.
Apoi se stabilește clar cui îi va reveni sarcina îndeplinirii activității de arhivare a documentelor electronice. Mai exact, această activitate va fi desfășurată de către creatorul ori deținătorul documentelor, după caz, ca parte a obligațiilor ce îi revin potrivit
Legii nr. 16/1996 privind Arhivele Naționale sau de către un furnizor de servicii, în condițiile Legii nr. 135/2007.
Proiectul definește și o serie de noțiuni întâlnite în arhivarea documentelor. Concret,
arhiva electronică e definită ca ansamblul documentelor electronice, create, primite și păstrate de o organizație în exercitarea activității sale,
arhivarea electronică, ca activitate, parte a managementului arhivistic al documentelor, ce implică transferul acestora dintr-un mediu de activitate curentă și păstrarea lor într-un depozit de arhivă electronică,
depozitul de arhivă electronică - ansamblul organizațional, metodologic și tehnic ce permite păstrarea arhivei electronice (informație), cu asigurarea caracteristicilor inițiale de autenticitate, credibilitate, integritate și utilizabilitate a documentelor, iar
documentul electronic - orice conținut stocat în format electronic, în special sub formă de text sau de înregistrare audio, video sau audiovizuală.
În fine, documentul stabilește o serie de obligații pentru creatorii și deținătorii de documente electronice, cum ar fi adoptarea unui sistem de management arhivistic aprobat de Arhivele Naționale ale României, care să respecte procedurile specifice privind organizarea și desfășurarea activității arhivistice a documentelor electronice.
În același timp, se stabilește obligația creatorilor și deținătorilor de documente electronice de a le administra astfel încât să se asigure păstrarea integrității, autenticității și posibilității de utilizare a acestora.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie să fie adoptat de Camera Deputaților, promulgat prin decret prezidențial și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)