„Prin adoptarea Directivei CSRD s-a dorit îmbunătățirea raportării de informații sociale și de mediu de către entități, în sensul sporirii standardizării, a consecvenței și a comparabilității informațiilor nefinanciare prezentate în întreaga Uniune. În mod similar cu prevederile relevante pentru domeniul auditului statutar, este necesar ca prevederile Legii 162/2017 să fie corelate cu prevederile europene în ceea ce privește raportarea privind durabilitatea de către întreprinderi”, explică inițiatorii.
Reglementările contabile au fost modificate încă de la începutul anului pentru a înlocui declarația nefinanciară cu raportarea privind durabilitatea prevăzută de Directiva CSRD (nr. 2.464/2022). Însă procesul de transpunere implică modificarea mai multor acte normative, de aici venind și nevoia modificării legislației legate de audit. Iată care sunt, potrivit inițiatorilor, principalele modificări.
I. Raportarea privind durabilitatea. În aplicarea Directivei CSRD, se propun modificări ale Legii 162/2017 cu scopul de a stabili prevederi clare în ceea ce privește asigurarea raportării privind durabilitatea pentru entitățile care intră în domeniul de aplicare al directivei și pentru cele care decid să raporteze voluntar. Acestea vizează cerințele impuse pentru efectuarea asigurării raportării privind durabilitatea, în mod similar cu cerințele specifice domeniului auditului statutar, dintre care cele mai importante sunt următoarele:
- introducerea unor definiții noi (partenerul-cheie de durabilitate, raportarea și asigurarea raportării privind durabilitatea etc.);
- completarea definițiilor existente prevăzute la art. 2 cu prevederile referitoare la asigurarea raportării privind durabilitatea;
- introducerea condițiilor de autorizare pentru persoanele care doresc să efectueze asigurarea raportării privind durabilitatea (în special în ceea ce privește stagiul de pregătire practică, examenul de competență);
- stabilirea cerințelor specifice de formare pentru auditorii financiari, precum și pentru persoanele fizice și auditorii financiari din alt stat membru aflați în proces de autorizare ca auditori financiari până la data de 1 ianuarie 2026, în vederea efectuării asigurării raportării privind durabilitatea;
- completarea art. 15 și 16 din lege cu privire la informațiile cuprinse în Registrul Public Electronic;
- completarea art. 29 din lege, în sensul reglementării cerințelor privind efectuarea asigurării privind durabilitatea;
- reglementarea aspectelor privind întocmirea, conținutul și semnarea raportului de asigurare, în conformitate cu standardele de asigurare;
- reglementarea serviciilor interzise nonaudit pentru situațiile în care auditorul sau firma de audit efectuează asigurarea raportării privind durabilitatea;
- completarea cerințelor prevăzute la art. 35 cu cerințe de pregătire și experiență în domeniul durabilității pentru persoanele care efectuează inspecții;
- modificarea art. 65, în sensul completării atribuțiilor stabilite membrilor comitetului de audit cu atribuții privind asigurarea raportării privind durabilitatea;
- completarea art. 67 și 68 cu privire la înregistrarea auditorilor și a entităților de audit din țări terțe, în scopul efectuării asigurării raportării privind durabilitatea.
- modificarea definiției entității de interes public, în sensul alinierii la prevederile legale naționale;
- completarea art. 11 cu alin. (8), în sensul posibilității echivalării instruirii teoretice și a stagiului de pregătire practică persoanelor fizice care dovedesc experiența profesională de 15 ani în domeniul financiar-contabil și audit, precum și persoanelor care au calitatea de conducător de doctorat de cel puțin cinci ani;
- eliminarea testului de acces la stagiu pentru dobândirea calității de stagiar, prin aliniere la prevederile Directivei 43/2006;
- modificarea art. 40 din lege, în ceea ce privește aplicarea și cuantumul penalităților administrative, precum și instituirea de sancțiuni pentru încălcări în domeniul asigurării raportării privind durabilitatea;
- modificarea art. 71 din lege, în sensul reglementării duratei maxime a misiunii de audit la entitățile de interes public ca fiind de opt ani, cu posibilitatea prelungirii cu doi ani, cu acordul Autorității pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS), în conformitate cu prevederile art. 17 din Regulamentul european 537/2014, precum și a introducerii unor dispoziții privind valabilitatea misiunilor începute anterior intrării în vigoare a Legii 162/2017;
- completarea legii cu unele prevederi referitoare la organizarea și funcționarea ASPAAS.
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de OUG trebuie publicat în Monitorul Oficial.