Informațiile respective sunt introduse în trei registre distincte - unul pentru persoanele juridice (organizat de Oficiul Național al Registrului Comerțului), unul pentru asociații și fundații (organizat de Ministerul Justiției) și unul pentru fiducii (organizat de Fisc). În prezent, accesul la informațiile despre beneficiarii reali este posibil (dincolo de autorități și entitățile raportoare) după cum urmează:
- oricărei persoane fizice sau juridice, în cazul registrelor privind persoanele juridice și asociațiile și fundațiile;
- oricărei persoane fizice sau juridice care poate demonstra un interes legitim, în cazul registrului privind fiduciile.
Măsura (care apărea inițial într-un proiect de OUG pus în dezbatere în februarie 2025, dar care încă n-a ajuns să fie adoptat și oficializat) vine după ce Curtea de Justiție a Uniunii Europene a stabilit în 2022 că accesul publicului larg la informațiile privind beneficiarii reali constituie o ingerință gravă în drepturile fundamentale la respectarea vieții private și la protecția datelor cu caracter personal. Ulterior, autoritățile europene au venit cu corecturi prin Directiva 2024/1.640, care va fi transpusă prin proiectul descris mai sus.
„Pentru a asigura claritatea juridică, este important să se adapteze dispoziția respectivă (art. 19 din Legea 129/2019 - n. red.) prin clarificarea faptului că numai persoanele sau organizațiile care au un interes legitim ar trebui să poată avea acces la informațiile respective. Aceeași condiție ar trebui să se aplice accesului la informații privind beneficiarii reali ai trusturilor sau ai construcțiilor juridice similare. (...)
Pentru a se asigura că cadrul Uniunii stabilește un echilibru corect între protecția drepturilor fundamentale și urmărirea unui obiectiv legitim de interes general, cum ar fi protecția sistemului financiar al Uniunii împotriva spălării banilor și a finanțării terorismului, este, prin urmare, oportună introducerea de modificări la articolul 19 din Legea nr. 129/2019”, scriau inițiatorii proiectului de OUG.
Practic, prevederile din proiectul de OUG au fost transferate în proiectul de lege (acesta din urmă fiind mai aproape de finalul traseului de legiferare), astfel că adoptarea lor prin ordonanță a Guvernului nu va mai fi necesară.
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de lege trebuie promulgat de șeful statului și publicat în Monitorul Oficial.