Finanțele au pus joi în dezbatere un proiect de ordonanță de urgență ce vizează consolidarea capacităților tehnice ale Sistemului informatic al Ministerului Finanțelor, un pilon critic în administrarea finanțelor din România. Citește articolul
Taxarea activităților IT este unul dintre domeniile pentru care Legea reformei fiscale aduce schimbări importante, acestea aplicându-se parțial din noiembrie 2023 și parțial din ianuarie 2024. În baza modificărilor legislative operate de autorități, prezentăm azi cum va arăta, în 2024, taxarea acestor activități, în funcție de statutul prestatorului - salariat, PFA sau microîntreprindere. Citește articolul
Detaliem astăzi principalele categorii de informații fiscale ce pot fi furnizate de Fisc unor terțe persoane. De principiu, autoritățile trebuie să păstreze secretul informațiilor pe care le află despre contribuabili, însă există și unele excepții de la această regulă. Citește articolul
Întârzierea efectuării plăților în tranzacțiile comerciale poate îngreuna semnificativ activitatea unei societăți comerciale, creând totodată un disconfort major in relațiile cu terții. Pentru a proteja întreprinderile europene, în special IMM-urile, împotriva întârzierii efectuării plăților, UE a adoptat Directiva 7/2011 privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale, transpusă în legislația internă prin Legea 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în executarea obligațiilor de plata a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate intre profesioniști si intre aceștia si autorități contractante. Citește articolul
Proiectul e-Invoicing, la nivel european, reprezintă un pas semnificativ în direcția îmbunătățirii colectării taxei pe valoarea adăugată. Gap-ul de colectare a TVA la nivelul Uniunii Europene, care se ridică la aproximativ 100 miliarde de euro, reprezintă o problemă majoră care necesită soluții eficiente. Citește articolul
Expunem astăzi principalele chestiuni procedural-fiscale de știut în privința respectării dreptului contribuabilului de a fi ascultat de către Fisc. Citește articolul
Ca o regulă fiscală generală, în anul 2023, cota de impozitare pentru microîntreprinderi este de 1%, în timp ce, începând cu anul 2024, cota de impozitare va fi de 1% sau de 3%, în funcție de venituri sau de activitățile desfășurate. În esență, asta înseamnă că, pentru anumite companii, impozitul plătit la stat se va tripla în urma modificărilor stabilite prin Legea reformei fiscale. Citește articolul
Atunci când vine vorba de gestionarea facturilor electronice începând din 1 ianuarie 2024, este important de precizat că nu vorbim de o muncă ce trebuie alocată neapărat contabililor. Potrivit specialiștilor, gestionarea documentelor trebuie alocată în funcție de volumul activității unei companii, iar automatizările pot reduce destul de mult munca respectivă. Citește articolul
Formularul 112, pe care angajatorii îl folosesc pentru a declara taxele salariale, urmează să fie adaptat la modificările din noiembrie 2023 privind veniturile salariaților din IT, construcții și agroalimentar. În același timp, vom avea noutăți declarative în privința prestatorilor casnici și a lucrătorilor culturali profesioniști. Măsurile sunt prinse în două ordine inițiate miercuri de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
O metodologie pentru raportarea durabilității, denumită și Codul Român al Sustenabilității, este inclusă într-o hotărâre oficializată marți de Guvern. Acesta este un instrument practic opțional prin care se urmărește îmbunătățirea și standardizarea modului în care companiile raportează informațiile nefinanciare privind sustenabilitatea. Citește articolul