@pante,
Discutia dinte mine si d-na Elga, nu a fost o discutie intre moderatori ci intre doi truditori in asociatiile de proprietari. Sigur ca avem oricand de invatat unii de la altii si va multumim pentru aprecieri si cerem ingaduinta daca mai gresim.
Acum concret la problemele puse de dumneavoastra, iata cum vad eu lucrurile:
- factura din lista precedenta , achitata in cursul lunii la sfarsitul careia fac balanta , o trec in activ, la facturi restante platite, este corect? pentru a justifica banii platiti.
Factura pentru consumul de apa pentru luna februarie, se repatizeaza pe lista de plata aferenta lunii februarie si afisata pe data de 16 martie (de exemplu). O achitati, asa cum spuneti spre sfarsitul lunii martie, aceesi luna in care faceti situatia soldurilor din februarie. O treceti in pasiv la pozitia "Furnizori pentru facturi neachitate". Banii platiti in martie pentru factura aceasta se scad din casa sau banca dar nu au nici o legatura cu situatia soldurilor pe februarie, ci vor influienta situatia pe martie.
- factura din lista afisata in luna curenta, ramasa neachitata, o trec in Pasiv, la furnizori neachitati
Factura la gaz aferenta lunii februarie, repartizata proprietarilor pe lista lunii februarie si afisata pe 16 martie, neachitata pana la sfarsitul lunii februarie (nu conteaza cand este sau va fi achitata dupa 1 martie) se inregistreaza in pasiv, asa cum ati spus la furnizori.. ca si cea de apa de la primul punct.
Aceste facturi (apa si gazul in acest exemplu), ca si altele repartizate pe liste se regasesc in activ la "Sume neachitate de proprietarii din asociaţie pentru lista de plată curentă" daca-s proaspete sau "Restanţe existente la data întocmirii acestei situaţii" daca sunt mai vechi.
- despre fond de reparatii, la noi in asociatie, intai s-au strans banii , prin chitante inregistrate in registru de casa ( sold casa din care fond reparatii) si cresterea corespunzatoare in Pasiv a fondului de reparatii. In momentul executarii lucrarii , trec in activ suma la Alte cheltuieli si scaderea in paralel a Fondului de reparatii din Pasiv.
Ati procedat corect cu strangerea banilor si inregistrarea atat in casa cat si in fondul de reparatii. Cand efectuati lucrarea se fac socotelile, conform costurilor finale. Sa presupunem ca in final va costat exact cat ati socotit initial si-aveti toti banii in casa si respectiv in fondul de reparatii. Achitati prestatorului factura si-nregistrati in casa chitanta scazand suma. Asa o sa aveti la preluarea in "situatia soldurilor..." un sold al casei in activ ma mic exact cu suma achitata prestatorului. Deci nu treceti, cum spuneti dv nimic la "Alte cheltuieli", ca nu exista asa ceva in activ. Aceasta suma este scazuta odata din casa si-asa cum v-am explicat apare soldul casei diminuat. In paralel cu inregistrarea platii in registrul de casa faceti si in "Registrul de evidenta a fondului de reparatii" scaderea sumelor aferente fiecarui proprietar. Astfel fondul de reparatii se va diminua si soldul va fi mai mic fata de cel initial exact cu suma platita pentru reparatie. Acest sold al fondului diminuat sau "zero" daca a fost exact cat ati platit prestatorului, o sa-l preluati in pasivul "situatiei soldurilor elementelor..." Asadar echilibrul se pastreaza prin diminuarea activului (sold casa) si diminuarea pasivului (sold fond reparatii) cu aceeasi suma.