avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 633 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Balanta activ-pasiv asociatii proprietari
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Balanta activ-pasiv asociatii proprietari

Cu ceva timp in urma, radet a emis doua facturi pentru plata in aceeasi luna calendaristica, de ex. pentru decembrie si ianuarie. Acestea au fost prinse drept cheltuieli pe lista de Ianuarie. In acest fel s-a ajuns la situatia ca In lista de intretinere afisata pentru luna fabruarie sa fie prinsa factura pe luna februarie neachitata. Toate celelalte facturi din lista de intretinere fabruarie sunt pentru luna ianuarie si sunt platite, in februarie, pana la sfarsitul lunii.

Daca m-a inteles cineva, va rog, cum rezolv capitolul Activ-Plati din balanta.Unde prind cele facturi radet ianuarie si februarie in balanta.
Cu multe multumiri,
Cel mai recent răspuns: elga50 , moderator 07:08, 2 Noiembrie 2013
Mda, am gresit cand am adunat in sold 200 in loc de 100.

Pai mai document justificativ contabil decat lista de cote ce poate fi?
Am aceasta suma de 100 lei de platit in rubrica de F.rep, rubrica care se gaseste in lista de plata. Acolo se regaseste intr-o anumita luna sa zicem:
Total cote 300, F.rep 100 lei, deci Total de plata 400 lei
Daca eu nu platesc aceasta suma nu se cheama ca am restanta la cote 300 si restante la F.rep. 100 adica in total restante de 400 lei?
Or aceasta restanta, pusa pe lista si neachitata de mine la F.rep apare in Activ in rubrica de restante, alaturi si adunata cu cotele la intretinere, iar in pasiv apare ca restanta la fondul de reparatii.

Restanta la F.rep din Pasiv nu se plateste cuiva sau, daca vreti, se plateste F. rep caruia i se datoreaza, ca d-asta a fost pusa pe listele de cote, sa fie marit F.rep.
Inca o data, nu discut acum de cheltuieli pe reparatii, presupunem ca 5 luni de zile nu avem reparatii, dar in acest rastimp strangem bani la F.rep, luna de luna si ce se intampla cu cota de plata la F.rep daca nu este achitata de proprietar. Nu se ia in evidenta nicaieri in balanta? Pai daca nu o punem in Pasiv, atunci ea nu trebuie sa fie ceruta nici in Activ, pe liste.

Pentru mine, ca administrator, ce e pus pe liste de platit si nu e platit intra in restante, acesta este documentul justificativ. Si cand restanta este achitata, atunci cu banii din Activ achit din Pasiv facturile la furnizori si maresc F.rep.


Ma rog, eu ma opresc aici pentru ca este foarte greusa sa va fac sa intelegeti despre ce vorbesc. Probabil ca daca am fi fata-n fata, cu lista de cote si cu balanta, toate puse pe masa si demonstrat cu creionul in mana, ar fi fost posibil sa ma fi inteles. Aici pe forum e mai greu, mai ales daca avem si o altfel de maniera de a lucra lista de cote de intretinere.

Ultima modificare: Vineri, 1 Aprilie 2011
elga50, moderator
Buna dimineata,
nu vreau sa fiu marul discordiei dintre cei doi moderatori, pe care ii apreciez foarte mult, dar .... cand doi se cearta al treilea castiga,deci, la intrebarile mele , din discutia dintre dvs, am inteles urmatoarele:
- factura din lista precedenta , achitata in cursul lunii la sfarsitul careia fac balanta , o trec in activ, la facturi restante platite, este corect? pentru a justifica banii platiti.
- factura din lista afisata in luna curenta, ramasa neachitata, o trec in Pasiv, la furnizori neachitati
- cu dobanzile de la depozitele bancare, am inteles si nu mai repet.Depozitele provin din Fond rulment si de aceea am spus ca dobanda trebuie impartita oamenilor, asa s-a procedat la noi.
- despre fond de reparatii, la noi in asociatie, intai s-au strans banii , prin chitante inregistrate in registru de casa ( sold casa din care fond reparatii) si cresterea corespunzatoare in Pasiv a fondului de reparatii. In momentul executarii lucrarii , trec in activ suma la Alte cheltuieli si scaderea in paralel a Fondului de reparatii din Pasiv.
In Balanta la restante proprietari, din Activ, am trecut numai restantele de intretinere, fara fonduri. Pentru fonduri sunt registrele respective si registrul de casa pentru chitantele corespunzatoare.
Eu va multumesc inca odata pentru informatiile primite si revin cu rugamintea daca este ceva gresit in cele mentionate mai sus, sa -mi comunicati. poate sunt de folos si altora.
Multe multumiri celor doi moderatori
Hai sa recapitulam inca o data ca nu cred ca ati inteles:
Activ:
- restante + lista curente (sume care au mai ramas neplatite de catre locatari)
- sold in casa (registrul de casa - cati bani ati incasat si v-au ramas cash dupa ce ati platit facturi sau ati cumparat diverse lucruri sau ati depus in banca)
- sold in banca - aici e clar, inclusiv dobanzi din care scadeti comisionul bancar
- facturi care au venit de la furnizori sau prestatori si nu le-ati repartizat inca pe liste, bonuri de cumparaturi pe care le veti repartiza pe lista urmatoare etc - tot ce asteapta sa fie repartizat pe liste viitoare si apoi de incasat banii.

Pasiv
- fond de rulment
- fond de reparatii
- fond de penalizari
- facturi ale furnizorilor si prestatorilor care nu au fost inca achitate acestora.
- salarii care nu au fost achitate acestora
- sume platite in avans de catre proprietari

Pe baza acestei scheme faceti simulari cu diverse exemple:
- daca vine cineva si va plateste, cum se influenteaza Activul sau Pasivul
- daca va vine o factura noua de pus pe listele urmatoare
- daca trebuie sa platiti o factura la gaze, de exemplu;
- daca trebuie sa achitati o lucrare din fondul de reparatii etc.

@pante,
Discutia dinte mine si d-na Elga, nu a fost o discutie intre moderatori ci intre doi truditori in asociatiile de proprietari. Sigur ca avem oricand de invatat unii de la altii si va multumim pentru aprecieri si cerem ingaduinta daca mai gresim.

Acum concret la problemele puse de dumneavoastra, iata cum vad eu lucrurile:
- factura din lista precedenta , achitata in cursul lunii la sfarsitul careia fac balanta , o trec in activ, la facturi restante platite, este corect? pentru a justifica banii platiti.

Factura pentru consumul de apa pentru luna februarie, se repatizeaza pe lista de plata aferenta lunii februarie si afisata pe data de 16 martie (de exemplu). O achitati, asa cum spuneti spre sfarsitul lunii martie, aceesi luna in care faceti situatia soldurilor din februarie. O treceti in pasiv la pozitia "Furnizori pentru facturi neachitate". Banii platiti in martie pentru factura aceasta se scad din casa sau banca dar nu au nici o legatura cu situatia soldurilor pe februarie, ci vor influienta situatia pe martie.

- factura din lista afisata in luna curenta, ramasa neachitata, o trec in Pasiv, la furnizori neachitati

Factura la gaz aferenta lunii februarie, repartizata proprietarilor pe lista lunii februarie si afisata pe 16 martie, neachitata pana la sfarsitul lunii februarie (nu conteaza cand este sau va fi achitata dupa 1 martie) se inregistreaza in pasiv, asa cum ati spus la furnizori.. ca si cea de apa de la primul punct.
Aceste facturi (apa si gazul in acest exemplu), ca si altele repartizate pe liste se regasesc in activ la "Sume neachitate de proprietarii din asociaţie pentru lista de plată curentă" daca-s proaspete sau "Restanţe existente la data întocmirii acestei situaţii" daca sunt mai vechi.

- despre fond de reparatii, la noi in asociatie, intai s-au strans banii , prin chitante inregistrate in registru de casa ( sold casa din care fond reparatii) si cresterea corespunzatoare in Pasiv a fondului de reparatii. In momentul executarii lucrarii , trec in activ suma la Alte cheltuieli si scaderea in paralel a Fondului de reparatii din Pasiv.

Ati procedat corect cu strangerea banilor si inregistrarea atat in casa cat si in fondul de reparatii. Cand efectuati lucrarea se fac socotelile, conform costurilor finale. Sa presupunem ca in final va costat exact cat ati socotit initial si-aveti toti banii in casa si respectiv in fondul de reparatii. Achitati prestatorului factura si-nregistrati in casa chitanta scazand suma. Asa o sa aveti la preluarea in "situatia soldurilor..." un sold al casei in activ ma mic exact cu suma achitata prestatorului. Deci nu treceti, cum spuneti dv nimic la "Alte cheltuieli", ca nu exista asa ceva in activ. Aceasta suma este scazuta odata din casa si-asa cum v-am explicat apare soldul casei diminuat. In paralel cu inregistrarea platii in registrul de casa faceti si in "Registrul de evidenta a fondului de reparatii" scaderea sumelor aferente fiecarui proprietar. Astfel fondul de reparatii se va diminua si soldul va fi mai mic fata de cel initial exact cu suma platita pentru reparatie. Acest sold al fondului diminuat sau "zero" daca a fost exact cat ati platit prestatorului, o sa-l preluati in pasivul "situatiei soldurilor elementelor..." Asadar echilibrul se pastreaza prin diminuarea activului (sold casa) si diminuarea pasivului (sold fond reparatii) cu aceeasi suma.
Ultima modificare: Vineri, 1 Aprilie 2011
Adriantot, moderator
..m-ar interesa formularul care se intocmeste cu activul si pasivul, sau actul normativ prin care este aprobat. multumesc.

Alte discuții în legătură

Situatia elementelor de activ si pasiv la o asociatie de proprietari alenka alenka 1.Soldul la casa si la banca il iau pe cel din 30.06.2013? 2.La sume neachitate de proprietarii din asociatie pt.lista de plata curenta -asta inseamna cei ... (vezi toată discuția)
Activ-pasiv... si altele yaguaro_1st yaguaro_1st Prietena mea m-a rugat sa o ajut cu actele asociatiei. Cunosc ceva teorie, m-am intersectat cu acest domeniu dar imi dau seama ca am cateva nelamuriri acum, ... (vezi toată discuția)
Situatia soldurilor elemente de activ si pasiv marida marida In situatia soldurilor elementelor de activ si pasiv la rubrica ”Sume neachitate încă de membrii asociaţiei pentru cheltuielile aferente lunii ... (vezi toată discuția)