avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 682 soluții astăzi
Forum Discuţii diverse Discuţii politice şi legislaţie ... Ce fel de republica este Romania?
Discuție deschisă în Discuţii politice şi legislaţie electorală

Ce fel de republica este Romania?

V-as ruga sa-mi precizati ce republica este Romania(parlamentara sau semiprezidentiala)
Va multumesc
Uff, de ce trebuie eu sa explic mereu termeni politologici. Domnule, a fi republica semi-prezidentiala nu inseamna ca nu exista separatia celor 3 puteri in stat. SUA este republica prezidentiala si are separatia puterilor.

Constituția României nu spune că România este republica parlamentara, prezidentiala sau semi-prezidentiala, ajungem la concluzia că este o republica semi-prezidentiala cu valente parlamentare pentru ca cunoastem definitia celor 3.

Deci, să începem:
Condițiile pentru o republică semi-prezidențială:
Art 81(1) Președintele României este ales prin vot universal (...)
Art 85(1) Președintele României (...) numește Guvernul (...)
Art 109(1) Guvernul răspunde politic numai în fața Parlamentului pentru întreaga sa activitate.
Condițiile pentru o republică parlamentară
Prim-ministrul este șeful guvernului, autoritatea executivă în stat - DA
Președinte are doar funcții simbolice - NU (de ce? Pt. că semnează tratatele, prezideaza CSAT, promulga legile, reprezintă România, etc.)
Președintele este ales de parlament - NU
Condiții pentru o republică prezidențială:
Președintele este atât șeful statului cât și șeful guvernului - NU (ex. SUA, Cipru)
Președintele este ales de popor - DA
Concluzia estă că, deși în Constituție nu se afirmă explicit, România este o republică semi-prezidențială cu valente parlamentare.

De ce valente parlamentare? Pentru că în modelul de republica semi-prezidentiala pe care noi l-am preluat, adica cel francez, președintele are puterea de a demite guvernul oricând vrea, la fel poate să facă și cu Adunarea Națională (aka Parlamentul). La noi președintele nu poate demite guvernul când vrea el și poate dizolva parlamentul doar în conditii extrem de explicite și greu de îndeplinit.

Mai jos aveti definitia celor 3, conform Wikipedia:
Republica semi-prezidențială este o formă de guvernământ în care primul ministru și președintele sunt ambii participanți activi în administrația statului. Acest sistem diferă de republica parlamentară prin faptul că șeful statului este ales prin vot universal, având un rol mai mult decât protocolar. Iar diferența față de republica prezidențială este aceea că guvernul este desemnat de Președinte, dar votat de Parlament și este responsabil în fața acestuia, care îl poate de altfel și demite printr-o moțiune de cenzură. Termenul de "republică semi-prezidențială" a fost prima dată folosit în anul 1978 de către politologul Maurice Duverger pentru a descrie A Cincea Republică Franceză.


Republica prezidentiala este un sistem de guvernămând în care puterea executivă este condusă de președinte, care servește atât ca sef de stat cât și ca sef de guvern. Într-un asemenea sistem, aceasta putere exista separat de legislativ, fata de care nu este responsabil și care în conditii normale, nu poate fi demis de acesta. (Traducere din en.wiki)



Republica parlamentară este o republică unde prim-ministrul (sau cancelarul) este șeful guvernului, autoritatea executivă în stat, șeful statului (Președinte) având, cu mici excepții, funcții simbolice.


Edit: Vedeți că parlamentarii pot foarte bine să fie și miniștri. Domnul Ponta e deputat de Gorj
ARTICOLUL 105
(1) Funcţia de membru al Guvernului este incompatibilă cu exercitarea altei funcţii publice de autoritate, cu excepţia celei de deputat sau de senator. De asemenea, ea este incompatibilă cu exercitarea unei funcţii de reprezentare profesională salarizate în cadrul organizaţiilor cu scop comercial.
Ultima modificare: Sâmbătă, 11 August 2012
Alexandru Munteanu, Avocat
@Alex Muntean

nu raspund la tot, mai ales ca nu sunt avocat si nu ma pricep.

e drept ca sunt articole de lege, si e drept ca exista portite, dar sunteti de acord ca a fi parlamentar e o norma intreaga? sau a fi guvernant (ministru, etc)?

deci 2 norme intregi.

daca nu stim Codul Muncii, il citim: [ link extern ]

daca nu ar fi Protectia Muncii (1 norma jumatate, etc), sau ne gandim ca un om ppoate lucra incontinuu, poate ca gresim.

apropo, care e rolul Activ al Presedintelui?
Președinte are doar funcții simbolice - NU (de ce? Pt. că semnează tratatele, prezideaza CSAT, promulga legile, reprezintă România, etc.)


nu are, e simbolic :) (in mod normal). in mod anormal, e republica semi (ca painea semi, sau orice e pe jumatate).

puteti explica, va rog, cat de mare este diferenta intre republicile Prezidentiale (Franta, SUA, etc) si Romania? ce putere reala au in acele republici Presedintii? de ex cum in SUA seful guvernului E Presedintele, administratia conduce tara, chiar in dezacord cu Congresul?

președintele are puterea de a demite guvernul oricând vrea, la fel poate să facă și cu Adunarea Națională (aka Parlamentul).


intrebare: daca atunci cand doreste poate demite Guvernul, de ce nu l-a demis pe Tariceanu? poate pentru ca nu a putut, chit ca nu era o problema sa incalce Constitutia? :D

putina rigoare, domnilor #-o

numai bine, si nu mintiti poporul, cu internetul, macar cititi-le Codul Muncii/ Constitutia

o zi faina
@Ares_3 - daca nu imi pot sustine co articole de Lege cele spuse, e trist, chiar daca sunt mesaje conexate.
Cred ca omiteti un ''amanunt'': participantii la discutie sunt specialisti, nu e cazul sa le argumentati cu textele ca atare. In mod sigur le cunosc.
In cazul parlamentarilor si ministrilor nu se aplica codul muncii. Sunt si deputati si ministri cu norma intreaga, nu sunt muncitori, nu primesc salarii, primesc indemnizatii.

Am sa va fac mai jos o comparatie intre atributiile președintelui român, presedintelui german, președintelui francez și președintelui american.

Președintele român:
Președinte ales prin vot popular
Atribuții legislative
promulgarea legilor;
posibilitatea de a sesiza Curtea Constituțională în legătură cu neconstituționalitatea legilor sau în legătură cu conflicte juridice de natură constituțională.
Atribuții privind organizarea și funcționarea puterilor publice
Președintele României:
prezentarea de mesaje Parlamentului cu privire la principalele probleme politice ale națiunii;
consultarea Guvernului cu privire la probleme urgente și de importanță deosebită;
participarea la unele ședințe ale Guvernului;
organizarea referendumului în probleme de interes național, după consultarea prealabilă a Parlamentului.
Atribuții cu privire la numirea sau revocarea altor autorități publice
dizolvarea Parlamentului, în condițiile în care acesta a refuzat de două ori investitura Guvernului;
desemnarea unui candidat pentru funcția de prim-ministru;
numirea Guvernului pe baza votului de încredere al Parlamentului;

revocarea sau numirea unor miniștri în caz de remaniere guvernamentală sau de vacanță a postului, la propunerea primului ministru;
numirea a trei judecători la Curtea Constituțională;
numirea în funcție a magistraților;
numiri în anumite funcții publice;
acordarea gradelor de mareșal, de general și de amiral etc.
Atribuții în domeniul apărării și ordinii publice
declararea, de regulă, cu aprobarea prealabilă a Parlamentului, a mobilizării parțiale sau generale a forțelor armate;
instituirea stării de asediu sau a stării de urgență, parțiale sau totale;
Presdintele este seful armatei
Atribuții de domeniul politicii externe
încheierea tratatelor negociate de Guvern și supunerea spre ratificare Parlamentului;
acreditarea și rechemarea, la propunerea Guvernului, a reprezentanților diplomatici ai României;

aprobarea înființării, desființării sau schimbării rangului misiunilor diplomatice;
acreditarea în România a reprezentanților diplomatici ai altor state.
organizarea ambasadelor romanesti in strainatate
reprezintă România în Consiliul European
Alte atribuții
Președintele României mai are o serie de alte atribuții, cum sunt conferirea decorațiilor și titlurilor de onoare sau acordarea grațierii individuale.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Președintele german:
Președintele este ales de Bundestag (C. Deputatilor) pe o perioada de 5 ani
Promulgă legile
Propune cancelarul, dar Bundestagul poate să respingă propunerea să să aleagă alt cancelar, fără a fi propus de președinte.
Revoacă sau numeste membrii guvernului, la propunerea cancelarului
Președintele numeste judecatorii generali și ofiterii militari, aceste numiri au nevoie de contrasemnatura cancelarului sau a ministrului relevant din cabinet.

Președintele reprezinta Germania în lume, primeste vizite diplomatice.
Semnează tratate, care nu sunt aplicate pana nu sunt ratificate de parlament.
Acrediteaza diplomati germani
Primeste scrisorile de acreditare.
Declară stare de urgenta

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Președintele SUA
Președintele este ales prin votul Colegiului Electorilor, care electori sunt alesi de cetățeni prin vot direct. Deci președintele SUA este ales indirect de cetățeni.

Art. II din Constitutia SUA acorda puterea executiva președintelui SUA, care aplica legea federala.
Președintele SUA are putere absoluta de a ridica dreptul de VETO asupra oricarei legi a Congresului, poate anula orice propunere legislativa votata de Congres.
Promulga legile
Este comandantul armatei, coordoneaza direct activitatea armatei.
Președintele coordoneaza direct politica externă a SUA, delegând aceasta atributie către secretarul de stat.
Președintele negociaza tratatele cu alte state, poate totusi delega aceasta atributie catre Secretariatul de Stat, asa cum a facut mereu.
Președintele numeste toate functiile administrative ale guvernului federal. La investirea in functie numeste aproximativ 6000 de persoane iar în timpul mandatului până la 8000.
Numeste ambasadorii, care sunt reprezentantii săi personali, nu ai SUA. Reprezentantii SUA sunt consulii generali.
Președintele numeste judecatorii fenderali, inclusiv toti membrii curtii de apel ai SUA sau judecatorii Curtii Supreme de Justitie, aceste numiri au nevoie de confirmarea Senatului.
Privilegiul secretului de stat permite președintelui să refuze transmiterea de documente sau informatii în cadrul proceselor care afecteaza securitatea nationala.
Prezintă anual mesajul „Starea Uniunii” Congresului si poate obliga Congresul să ii acorde un mandat pentru remedierea unor deficiente constitutionale sau federale.
Ordona folosirea armelor nucleare
Poate gratia
Are atributii ceremoniale.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Președintele franței
Președintele este ales prin vot popular.

Promulga legile, poate returna parlamentului anumite legi
Poate dizolva Adunarea Nationala, când vrea.
Poate solicita validarea anumitor legi sau tratate prin referendum popular.
Este comandantul suprem al armatei
Președintele ordonă folosirea armelor nucleare
Numeste prim-ministru, poate numi pe cine vrea, indiferent de voturile partidelor din parlament.
Poate solicita demisia cabinetului iar cabinetul nu poate refuza.
Numeste majoritatea oficialilor
Numeste membrii consiliului constitutional
Primeste ambasadorii străini
Poate acorda gratieri sau pardonari.
Conf. art. 9 din Constitutia Frantei, președintele prezideaza guvernul, nu primul ministru.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sistemul nostru republicani este estrem de asemanatori cu cel francez, dar președintele nostru nu are nici puterea de a dizolva parlamentul când doreste si nici puterea de a cere demisia guvernului. Deci, avem o republica semi-prezidentiala cu valente parlamentare.

SUA: Republica prezidentiala
Germania: Republica parlamentara
Franta/România: Republica semi-prezidentiala.






Ultima modificare: Duminică, 12 August 2012
Alexandru Munteanu, Avocat

Alte discuții în legătură

Cine? BOGDAN EUGEN BOGDAN EUGEN cine sustine PDL???? SA VEDEM CU ADEVARAT=D> PDL-ISTI, SA VA PREGATITI:P (vezi toată discuția)
Ce credeti, are parlamentul legitimitate? proletar proletar Se pare ca avem o serioasa criza politica. Foarte pe scurt: In urma sesizarii CCR de catre un grup eligibil de parlamentari asupra neconsitutionalitatii ... (vezi toată discuția)