In cazul in care polita RCA a fost emisa inainte de decembrie 2011, atunci in speta se aplica prevederile Normelor stabilite de Ord. 5/2010. Nu inteleg de ce acest aspect prezinta importanta pentru dumneavoastra, deoarece coeficientii de uzura si modalitatea de calcul a despagubirii in caz de dauna toatala sunt identice in cele 2 acte normative.
Puteti chema in judecata asiguratorul, dupa convocarea prealabila la conciliere, daca dumneavoastra considerati ca masina se incadra la stare buna si asiguratorul a incadrat-o la stare medie, iar criteriile stabilite expres prin ordin la stare buna sunt indeplinite: "integritatea elementelor caroseriei, barelor de protectie si capacelor de roti; vopseaua intacta, fara exfolieri sau urme aparente de rugina a tablei; tapiteria fara pete, urme de uzura prematura sau rupturi; cauciucuri uzate uniform, fara sa prezinte uzuri accentuate pe flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzator al directiei; motorul fara scurgeri de ulei pe partile laterale sau pe capotajele interioare ale spatiului afectat acestuia".
Puteti face o revenire a sesizarea initiala a CSA, insa acest organism nu poate prin lege sa oblige asiguratorul sa va plateasca o despagubire mai mare, ci poate doar acorda o sanctiune pentru nerespectarea Ordinului. Daca ei si-au insusit nemotivat punctul de vedere al asiguratorului, atunci va sfatuiesc sa faceti o revenire cu argumentele de rigoare privind incadrarea la stare buna si nu la stare medie.
Buna seara,
@CiprianDinu
Nu cred ca aveti dreptate in totalitate cu cele precizate mai sus.
In Ordinul 14/2011 CSA art.58 se spune ca pentru stabilirea coeficientului de uzura al unui vehicul sunt necesare urmatoarele: data introducerii in exploatare de nou a vehicului respectiv si parcursul in kilometri realizat de vehiculul respectiv de la data introducerii in exploatare de nou si pana la data producerii accidentului.
In cazul in care se cunosc aceste 2 elemente, stabilirea coeficientului de uzura se face conform art.59. (in care numarul de kilometri joaca rolul esential)
Doar in cazul in care nu se cunosc cele 2 elemente(lucru foarte rar) coeficientul de uzura se va stabili pe baza celor precizate de dvs respectiv "integritatea elementelor caroseriei, barelor de protectie si capacelor de roti; vopseaua intacta, fara exfolieri sau urme aparente de rugina a tablei; tapiteria fara pete, urme de uzura prematura sau rupturi; cauciucuri uzate uniform, fara sa prezinte uzuri accentuate pe flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzator al directiei; motorul fara scurgeri de ulei pe partile laterale sau pe capotajele interioare ale spatiului afectat acestuia".
Dvs ati invocat art.60 din Ordinul 14/2011 dar acesta se va folosi doar in cazul in care nu se cunosc elementele prevazute in art.58. alin (4),in caz contrar stabilirea coeficientului de uzura si incadrarea in starea(buna/medie/satisfacatoare) se vor face conform art.59.
Aveti dreptate in principiu. Acestea sunt prevederile legale.
Nu a fost intentia mea sa fac chiar o descriere detaliata a modului cum se face stabileste coeficientul de uzura si cum se face incadrarea starii de intretinere, acestea fiind pe deplin descrise in articolele 59 si 60 din Ord. 14/2011, cat si 5/2010.
Am pus accentul pe faptul ca cele doua acte normative nu prezinta diferente in privinta aspectelor mentionate, art. 59 si 60 fiind identice. Asadar nu era in interesul persoanei care a initiat discutia sa insiste asupra acestui aspect (mai ales ca probabil polita fusese emisa inainte de luna decembrie 2011, cand a intrat in vigoare Ord. 14/2011, fiind aplicabil art. 5/2010).
Nu aveam de unde sa stiu care este situatia in cauza de fata, daca se incadreaza la art. 59 sau la art. 60, asa ca eu am evidentiat aspectele art. 60, care mi se par mai relevante pentru stabilirea starii de intretinere. Numarul de km este un criteriu foarte subiectiv. Iar in practica nu cred ca putem aprecia starea unui autoturism ca buna, chiar daca sunt intrunite conditiile art. 59 (stim cu totii ca se poate umbla la kilometraj), daca este plina de rugina iar tapiteria este foarte uzata.
Asiguratorul va incerca intotdeauna sa plateasca cat mai putin, iar pentru asta se va folosi de toate mijloacele care-i stau la dispozitie.
Teoretic daca pe bordul masinii este ajisat un nr de km parcursi, iar asiguratorul suspecteaza ca masina are kilometrajul dat inapoi, acest lucru trebuie demonstrat de catre cei de la societatea de asigurari.
Vorbesc din propria experienta, o persoana nu mi-a acordat prioritate si in urma accidentului a rezultat dauna totala. Asiguratorul mi-a spus ca nu poate incadra masina mea de 7 ani vechime in starea buna chiar daca are numai 50.000 km (tin sa precizez ca masina arata impecabil,fara nici o zgaritura sau alte deteriorari).
Le-am explicat ca este o masina cabrio si o folosesc numai pe timp de vara iar in rest sta in garaj,dar degeaba. Nu mai zic ca la pretul de nou nu mi-au adaugat toate dotarile optionale pt ca iesea suma prea mare...vreo 120,000eur...si au zis ei ca 90,000 e suficient.
Cand am venit cu avocatii au lasat garda jos si mi-au achitat suma socilitata integral pt ca nu vroiau sa plateasca penalitati de 0,2% pe zi timp de 2 ani cat tine in medie un proces de genul asta + daune privind lipsa folosintei autoturismul in aceasta perioada(80eur/zi - contract de inchiriere a unui autoturism similar...de la un prieten) + dobanda legala.
Cei de la asigurari sunt tari in gura si incearca sa prosteasca lumea neinformata si sa acorde despagubiri mult sub cele reale bazandu-se pe slabiciunea oamenilor.
Dar cand cunosti putin legislatia si vii si cu 2 avocati pregatiti,lasa capul in jos de rusine si nu stiu cum sa o scoata la capat. Vai de mama lor. RUSINE !
Va mai spun un secret, majoritatea celor din departamenul antifrauda sunt fost securisti, fosti procurori sau chiar generali pensionati. Sunt platiti cu bani grei de catre societatile de asigurari tocmai pentru a va intimida, a va incurca in declaratii si pentru a va face sa acceptati despagubiri foarte mici.
O diferenta intre cele 2 ordine CSA ar fi procentul penalitatilor, cel din 2010 (0.1%/zi) iar cel din 2011(0.2%/zi).
In rest aveti dreptate,nu sunt diferente majore.