avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 335 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii şi fundaţii, într-un ... Reprezentarea membrilor din filialele unei Asociatii
Discuție deschisă în Asociaţii şi fundaţii, într-un cuvânt: ONG-uri

Reprezentarea membrilor din filialele unei Asociatii

Caz ipotetic:
Urmează a fi înființată o asociație națională care se preconizează că va avea peste 1000 membri în primii 2 ani.

Conform legii, Adunarea Generala este formată din toate persoanele asociate. Totusi, avand în vedere probabila incapacitate de organiza o AG cu 1000 de membrii prezenti, se au în vedere 2 posibile solutii.

1. Filialele Județene aleg un număr de delegați care votează în numele membrilor fiecărei filiale, conform mandatului dat.

Aici apare întrebarea dacă ar fi legal și ce s-ar întâmpla dacă unii membrii nu sunt de acord cu mandatul votat de majoritatea membrilor, ori dacă vrea să voteze si să participe individual la AG.

2. Se realizează sesiuni de vot si dezbateri electronice.

Referitor la pct. 1, considerați că ar fi în limitele legii această posibilitate, iar dacă da, ce se poate face cu cei care nu sunt de acord cu mandatul si vor să participe individual la AG?
Cel mai recent răspuns: radumititean , utilizator 15:40, 23 Septembrie 2013
1. In opinia mea, textul OG 26 / 2000 sub multe aspecte nu trebuie interpretat literal, ci extensiv, pentru ca in caz contrar s-ar ajunge la o grava si inacceptabila ingradire a dreptului constitutional de libera asociere, prin cvasiimposibilitatea de a constitui si a mentine functionare asociatii cu numar ridicat de membri, de genul zeci de mii sau sute de mii.... asa cum exista in multe tari si ar fi normal sa existe si la noi, dar nu exista inclusiv din cauza legislatiei redactate, din motive asupra carora nu speculez aici, in forma actuala extrem de criticabila ca redactare si intepretare data de multe instante sub aspecte de genul ca lista membrilor face parte din statut si din actul constitutiv si ca din toate dispozitiile Statutului doar sediul poate fi modificat de Consiliul Director din moment ce e unica exceptie expres prevazuta etc. ceea ce, daca am interpreta asa actualul text din OG 26 / 2000, ar insemna ca tehnic nu ai putea avea o asociatie cu zeci sau sute de mii de membri, ca ar avea actele mii sau zeci de mii de pagini... si ar insemna sa faci procedura de modificare de acte constitutive de cate ori cineva dobandeste sau pierde calitatea de membru, ceea ce poate fi zilnic cand e o asociatie foarte mare, si eventual sa necesite sedinte AG frecvente, sau ar insemna sa nu poata decat o data sau de cateva ori pe an sa se primeasca noi membri, plus problema cu operarea in acte a incetarii calitatii de membru de ex. prin deces sau retragere... La fel si cu participarea directa si votul in AG - nicaieri in lume nu stiu sa se impuna ca un membru sa poata participa direct si sa voteze direct intr-un AG daca e o organizatie mare, ca altfel ai face imposibila functionarea unui ONG mare. Prin urmare in opinia mea trebuie considerat perfect legal si acceptabil si in Romania, chiar in contextul actualei forme a OG 26 / 2000, sa se prevada prin Statut ca reprezentarea in AG se face indirect, cu anumita norma de reprezentare, ex. 1 delegat la X membri cu drept de vot, ca alegerea reprezentantilor se face in cadrul structurilor teritoriale, ca membrii simpli trebuie sa se supuna in acest sens majoritatii ex. vor fi si ei reprezentati valabil chiar daca personal au votat contra acelui delegat sau contra unor puncte din mandatul stabilit pentru acesta... Discutabil este daca acel membru a lipsit la sedinta structurii teritoriale in cadrul careia au fost alesi delegatii.... Dar multe statute in organizatii straine se prevede ca prin dobandirea calitatii de membru in acea asociatie, acel membru delega implicit drepturile sale de reprezentare in AG-ul national structurii supreme la nivel teritorial din care face parte, de regula AG-ul sucursalei (indiferent cum e denumita) si deci de fapt alegerea o face acel organ al asociatiei, nu membrii asociatiei care au participat la acea sedinta in caltiate de membri ai organizatiei nationale.... Modele sunt mai multe in lume si in lipsa unei reglementari specifice in legislatia romana e important ca in Statutul asociatiei sa se prevada aceste detalii... In lumina prevederilor de la noi, o cale de mijloc, pe care eu o recomand, ar fi totusi sa se considere ca membrii asociatiei la nivel national sunt cei care delega reprezentanti, si sedinta AG a structurii teritoriale e doar cadrul organizatoric pentru asta, si delegatii vor reprezenta in AG nationala numai membrii care au votat expres pentru acei delegati, si cei care au votat pentru persoane care nu au intrunit minim de voturi sau care nu au participat la vot / s-au abtinut sau care au lipsit la sedinta respectiva, nu sutn reprezentanti... si atunci la AG nationala se verifica in aceasta baza cati membri sunt reprezentanti si deci daca este cvorum la prima convocare a AG nationala....
2. Recomand participarea prin reprezentare si nu votul electronic, la organizatii mari, pentru ca de esenta participarii la un AG este si sa iei cuvantul si sa faci propuneri, nu doar sa votezi... De votat mii sau zeci de mii de oameni e tehnci posibil, sa participe la discutii in mod direct, prin ceva sistem online scris sau audio sau video, sau chat, sau chiar prin corespondenta, nu e fezabil.... Desfasurare a unei sedinte de organ de conducere, prin mijloace de comunciare la distanta, e fezabil cand numaru de participanti nu depaseste cateva zeci...
3. Legea impune ca regulile de organizare si desfasurare a sedintelor AG sa fie consemnata in Statut, doar detalii neesentiale pot fi lasate la nivel de regulamente aprobate de AG... COnsider ca modul de desfasurare, reprezentarea, alagerea reprezentantilor si alte asemenea sunt aspecte esentiale care trebuie sa figureze in Statut.
4. Mandatul dpdv al legii ar putea fi si imperativ, dar ar fi total nepractic, pentru ca ar insemna ca la un AG sa se poata doar vota pentru / contra propuneri deja existente, ceea ce ar face aproape imposibila o functionare practica.... Pe de alta parte ar fi exagerat sa nu se admita nicio precizare sau limitare a mandatului reprezentantilor de catre cei care ii delega... De exemplu daca pe ordinea de zi a AG nationale ar figura dizolvarea asociatiei, sau modificarea scopului, sau a denumirii, sau a unor aspecte esentiale, e foarte logic ca ele trebuei indelung dezbatute in sedintele structurilor teritoriale si delegatii sa vina cu mandat clar pe acele teme din partea celor care i-au delegat, nu cu depline puteri sa decida orice constiinta lor considera oportun... Doar in materie de alesi in organele publice exista prevedere privind interdictia mandatelor imperative, nicidecum cu privire la organe ale unor structuri private... Acolo e chair logic ca mandatele sa fie cat mai specifice, fara a fi atat de specifice incat sa duca la blocarea procesului decizional... Daca pe o tema de pe ordinea de zi la desemnarea delegatului nu se ajunge la un consens sau majoritate ref, ce pozitie sa adopte, se poate decide sa i se delege lui dreptul de a opta atunci, pe loc, sau sa i se impuna sa se abtina la acel vot....
5. Votul nominal este nepractic, dar la numar de delegati de pana la cateva zeci, si pentru probleme foarte importante, ar fi acceptabil si chiar indicat... Mai putin cand e vorba de voturi ref. persoane fizice ex. alegeri sau demiteri, cand ar fi de dorit sa fie vot secret deci prin natura lui incompatibil cu ideea de vot nominal...
6. Legea nu impune ca un proces-verbal de sedinta AG sa fie semnat de toti participantii, si redactarea lui poate dura multe ore sau zile, deci nu e disponibil la final de sedinta, asa si daca a fost o sedinta cu numar relativ mic de participanti, dar veniti din localitati diferite, e nepractic sa prevezi prin Statut ca trebuie semnat de toti participantii... Practica este sa prevezi ca PV trebuie semnat de un anumit numar de participanti la sedinta AG, recomandabil si unele care nu fac parte din organele de conducere si control alese (ex. Consiliu Director, Cenzor / COmisie de Cenzori).... Asta ar trebui prevazut expres in Statut,. si atunci nu ar avea in opinia mea temei de comentarii avocatul sau notarul care atesta respectiva autentifica actul, si judecatoria care dispune operarea in Registrul Asociatiilor si Fundatiilor....
Ar fi nevoie de o modificarea si completarea actualei legislatii pentru a se clarifica anumite aspecte care astazi genereaza nesiguranta juridica si opinii divergente....

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Membrii fondatori ong scobarul scobarul Cum poate fi exclus un membru fondator ? ONG-ul nostru are 8 membrii fondatori La un ONG (asociatie de pecari) cu 8 mebrii fondatori este necesar cenzor ? (vezi toată discuția)
Valabilitate vot cedat? Radu Palu Radu Palu Urmatoarea situatie: Asociatie culturala. Se doreste modificarea statutului. Au fost invitati membrii, invitatiei s-a atasat si o imputernicire prin care ... (vezi toată discuția)
Calitatea de membru activ (cu drept de vot in aga) intr-o asociatie mariusorban mariusorban Ce ii confera dreptul de a participa si vota la sedintele AGA (in afara de plata cotizatiei si a indatoririlor din statut) unui membru care nu este fondator ... (vezi toată discuția)