avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 545 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Traduceri Recomandãri pentru traducãtorii aflati la început ...
Discuție deschisă în Traduceri

Recomandãri pentru traducãtorii aflati la început de drum - a se vedea legislatia fiscala modificata si completata la zi

Am strans mai multe informatii utile traducatorilor care sunt la inceput de drum.
Toti am fost la inceput…
Macar ca tie sa iti fie mai usor decat mi-a fost mie.
Iata ce trebuie sa faci:

1. Obtii autorizatia de traducator emisa de Ministerul Justitiei.

2. Faci stampila pe care sa se mentioneze: numele COMPLET, Traducator autorizat “limbile straine”, Ministerul Justitiei, Romania, numarul autorizatiei.
Nu exista vreo impunere privind dimensiunea sau forma stampilei.

3. Mergi la Administratia Financiara (de care apartii, conform domiciliului) si completezi o fisa de inscriere (Declaratie) in care stabilesti sediul profesional, domeniul de activitate si alte asemenea date:
- sediul profesional e preferabil sa il stabilesti acasa, nu e nevoie de acceptul proprietarilor imobilului si nici nu reprezinta stabilire de sediu social, cum e la societati comerciale. Poti sa il schimbi ulterior foarte usor.
- Domeniul de activitate, conform Codului CAEN Rev II este: Activitati de traducere scrisa si orala (interpreti) – cod 7430

4. Completezi o declaratie privind venitul estimat pentru anul in curs. Vei completa:
a. venitul estimat (sa zicem 1000 ron)
b. cheltuielile estimate (sa zicem 800 ron)
c. profitul net estimat (200 ron)

4. Ti se intocmeste o Decizie de impunere (adica se aplica 16% la profitul estimat, in cazul de mai sus: 32 ron). Acest impozit se plateste, in mod normal, in 4 rate trimestriale dar daca te inscrii in luna octombrie, sa zicem, il vei plati intr-o singura rata, logic.
Mentiune: unele tanti de la Administratia Financiara nu sunt suficient de amabile sa intocmeasca pe loc aceasta Decizie si or sa te trimita acasa, spunandu-ti ca se trimite prin posta. E OK si asa, numai ca eu am patit-o de 2 ori: am primit decizia mult dupa incheierea primului trimestru si am platit penalitati de intarziere…

[5. Anual, inainte de 28 februarie, trebuie sa mergi la Adm Financ si sa faci rectificarea: adica vei duce Registrul de Incasari si Plati si vei completa o alta Declaratie in care scrii suma reala cu care ai incheiat anul. Daca acea suma e mai mare de 32 ron, platesti diferenta, daca nu, ti se va scadea din impozitul pe anul in curs.
Nu e mare filosofie, vei vedea la fata locului. Important e sa nu ignori aceste vizite la Adm Financ, pt ca vei plati si tu penalitati].

6. Tot de la Administratia Financiara trebuie achizitionate:
a. Registru Unic de Control (o chestie mare, imensa) – costa pana in 20 lei.
b. Registru de Incasari si Plati (atentie!!! Va recomand sa il cumparati din timp – nu e musai sa fie cumparat de la Adm Financ – pt ca e important sa aiba coloane pentru numerar si coloane pentru banca, va veti lovi de asta pe parcurs)
Acesta trebuie numerotat pe fiecare pagina (tanti de la Adm Financ nu a stiut sa imi spuna daca pe fata scriu “1” si pe verso “2” sau numerotez doar filele, pe fata, asa ca mai intreaba) iar la final, acesta trebuie “snuruit” – actiune pe care, de obicei, o fac cei de la gheretele de pe langa Administratiile Financiare, ii dau gauri, il leaga cu o sfoara si ii lipesc o foita de hartie.
Odata snuruit Registrul, scriem pe foita de hartie “Acest registru are 100 de pagini”, facem o cerere de mana catre… nu mai stiu, parca Directorul Adm Financ., cum ca dorim sa inregistram acest Registru si ne ducem cu el la Administratia Financiara la Registratura unde ni se pune un nr de inregistrare pe Cerere si cam atat.

7. In termen de X zile Administratia Financiara elibereaza CIF-ul (certificatul de identificare fiscala).
8. Mergi:
a. fie la orice magazine de tipizate sau supermarket
b. fie la magazine care tiparesc personalizate

si cumperi sau comanzi facturiere si chitantiere.
(Inainte era obligatorie si o Fisa de Magazie, acum, de cand nu mai sunt fiscale (facturile), se pare ca nu mai e obligatorie nici aceasta Fisa. E f ieftina, eu ti-o recomand, e mai usor sa tii evidenta numerelor.)

Nu exista vreo impunere im privinta formei facturierelor.

Poti, la fel de bine, sa le emiti cu ajutorul softurilor specializate.

Important e:
- sa nu dai numere identice facturilor din carnete cu cele facute pe calculator;
- sa nu sari niciun numar (daca sari, folosind softul, emite ulterior numarul sarit si anuleaza factura)
- sa tii cont care factura e incasata cu cash si care prin banca.

Discutia despre contabilitate e mai complicate, voi incerca sa detaliez mai jos.

9. Mergi la o banca si iti deschizi contul. Aceasta nu se poate intampla inainte de a obtine CIF-ul.

(La alegerea bancii, iti propun sa nu iei in calcul proximitatea, ci comisioanele aplicate, pt ca vei folosi internet banking, ma gandesc… deci nu te ajuta ca e la contul strazii, daca ia de 3 ori mai mult ca alte banci la incasarea unei sume de bani in cont!)

Acest cont este al tau CA TRADUCATOR.
Banii intrati sau iesiti din el trebuie sa aiba NEAPARAT justificare contabila. Nu incasa bani din alte surse si nu efectua plati din el decat daca ai factura de la furnizor, in calitate de traducator.





Mai am si alte lucruri de adaugat, poate le voi sintetiza si voi mai adauga.

Sper sa iti fi fost de folos.

Delia Motoasca
Pentru a "profesa", ca traducator, nu cred ca exista limitare de circumscriptie, ca la notari, de ex.
Putem face traduceri si pe platforma maritima!
Asa vad eu lucrurile, va rog sa ma corectati daca gresesc.

delia motoasca
Buna seara,
Intentionez sa imi iau autorizatie de PFA ca traducator. In cazul asta, care sunt pasii de urmat, sunt aceiasi (in afara de locul de unde se obtine autorizatia)?
Ultima modificare: Vineri, 4 Decembrie 2009
Roxie, utilizator
Buna seara Roxie,

Cum adica "autorizatie de PFA ca traducator"? Nu exista asa ceva…
Poate vrei sa obtii autorizatia de traducator si apoi sa te constitui PFA?!
Explica-ne te rog ce anume vrei sa faci pentru a te putea ajuta…
Buna seara.
Vreau sa devin PFA ca sa pot efectua traduceri si sa dau facturi pentru asta.
Ideea e ca ma prezint la Primarie (sau la registrul comertului, trebuie sa aflu unde se face acum) cu urmatoarele acte si chitante la dosar, si urmand pasii din linkul pe care l-am dat mai jos:
1) Rezervarea disponibilitatii deumirii a Aceasta se obtine personal de catre solicitant de la Registrul Comertului;

2) Cazierul fiscal - Se obtine personal de catre solicitant de la Primaria Capitalei, (cam.16 Directia de taxe si impozite, dupa achitarea taxei corespunzatoare la Trezoreria sectorului in care aveti domiciliul impreuna cu o copie a BI/CI);

3) Declaratii pe propria raspundere (inclusiv declaratia pe propria raspundere ca solicitantul nu a suferit condamnari penale cu privire la legile fiscale) a Declaratie pentru sectorul fiscal;

4) Copie BI/CI solicitant;

5) Copie contract locuinta (sediul social al PFA trebuie sa coincida cu domiciliul acestuia);

6) Certificat medical pentru persoana fizica - solicitant, (sau pentru fiecare membru al Asociatiei familiale);

7) Copii de pe documentele care dovedesc pregatirea profesionala a solicitantului in vederea desfasurarii activitatii (diploma, certificate de absolvire a unei forme de pregatire profesionala, carte de munca, autorizatie pe Decret-Lege 54/1990 sau Legea 507/2002);

8) Pentru activitatile care se desfasoara la punct fix, se depune actul de detinere al spatiului;

9) Pentru activitatile care se desfasoara in apartament de bloc se depune acordul Asociatiei de Locatari (pe anul in curs) insotit de Tabelul nominal cu locatarii direct afectati care sa cuprinda seria si numarul BI/CI si semnaturile acestora. (pe anul in curs);

10) Dovada de achitare a taxelor;

-disponibilitate nume; Verificare denumire firma si rezervare 10 lei
Luat de aici
[ link extern ]

Mentionez ca am absolvit limbi straine.
Ultima modificare: Vineri, 4 Decembrie 2009
Roxie, utilizator
Am gasit pe siteul ONRC asta:
[ link extern ]
Dar nu ma pricep la toti termenii de acolo, si nu stiu care din actele mentionate acolo nu sunt necesare sa le depun la dosar.
De exemplu punctul 4: documente care atesta dreptul de folosinta asupra sediului profesional eu zic ca e legat de punctul 9 de mai jos.
Sau punctul 9 primul paragraf, de unde eu inteleg ca proprietarul apartamentului trebuie sa isi dea acordul ca eu sa pot efecuta activitatea acolo
Ce sunt alea "copii certificate olograf"?
Ultima modificare: Vineri, 4 Decembrie 2009
Roxie, utilizator

Alte discuții în legătură

P.f.a. infiintare - traducator rabina rabina Buna ziua, Mă interesează care sunt paşii şi costul pentru a deveni P.F.A. ca traducător. Mulţumesc. (vezi toată discuția)
Pfa cursuri, meditatii. autorizatie traducator mj. CGL CGL Buna ziua, As dori sa stiu care e calea de urmat pentru urmatoarea situatie: - am autorizatie de la Min. Justitiei ca traducator autorizat -doresc sa ... (vezi toată discuția)
Baza legala efectuare traduceri alinda2 alinda2 Buna ziua. Posed autorizatia de traducator eliberata de Ministerul Justitiei in anul 2000, insa am lucrat in domeniu doar pe baza de contract de munca (adica ... (vezi toată discuția)