Buna ziua,
Pt a putea emite o opinie corecta si completa este obligatoriu a se vedea contractul, clauza respectiva DAR MAI ALES justificarea financiara a cheltuielilor efectuate de comerciantul respectiv pentru care a inserat in contract clauza privitoare la costurile pe care vi le imputa dansii la renuntarea unilaterala la contract, in conf. cu cerintele L. 193/2000 - inserarea unor clauze abuzive în contractele dintre comercianţi şi consumatori este interzisă în mod expres de Legea nr. 193/ 2000.
Acum, desi nu am la dispozitie aceste informatii, o sa va ofer cateva detalii, cu mentiunea ca ele reprezinta doar informatii generale, nu specific aplicate spetei dvs.
Cf. L. 193/2000, poate fi considerata clauză abuzivă o clauză contractuală care NU a fost negociată direct cu consumatorul, dacă, prin ea însăşi sau împreună cu alte prevederi din contract, creează, în detrimentul consumatorului şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor.
Se consideră că o clauză NU a fost negociată direct cu consumatorul dacă aceasta a fost stabilită fără a da posibilitatea consumatorului să influenţeze natura ei, cum ar fi
CONTRACTELE-STANDARD sau conditiile generale de vînzare practicate de comercianţi pe
piaţa produsului sau serviciului respectiv.
Lista clauzelor considerate a fi abuzive este cuprinsă în anexa care face parte integrantă din Legea nr.193/2000. Aceasta redă, CU TITLU DE EXEMPLU, clauzele CONSIDERATE A FI ABUZIVE. Astfel, sunt considerate a fi abuzive inclusiv acele prevederi contractuale care OBLIGĂ CONSUMATORUL LA PLATA UNOR SUME DISPROPORŢIONAT DE MARI ÎN CAZUL NEÎNDEPLINIRII OBLIGAŢIILOR CONTRACTUALE DE CĂTRE ACESTA, COMPARATIV CU PAGUBELE SUFERITE DE COMERCIANT (pct 1 litera "i" din Anexa la legea mai sus amintita).
Controlul respectării dispoziţiilor Legii nr.193/2000 se face de către reprezentanţii
împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. ANPC, in urma SESIZARII DVS SCRISE, va face o verificare a faptelor si va intocmi un proces-verbal de constatare, iar daca constata ca aceasta clauza contractuala este abuziva poate solicita comerciantului renuntarea la clauzele abuzive sau poate transmite procesul verbal instantei de judecata competente.
De mentionat de asemenea ca pe langa autoritate, legea confera si asociatilor de protectie a consumatorilor dreptul de a actiona in instanta comerciantul de servicii ce are clauze abuzive intr-un contract comercial, cf. art. 12 pct 3: " Asociaţiile pentru protecţia consumatorului care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 30 şi 32 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, îl pot chema în judecată pe profesionistul care utilizează contracte de adeziune care conţin clauze abuzive, la instanţa prevăzută la alin. (1), pentru ca aceasta să dispună încetarea folosirii acestora, precum şi modificarea contractelor aflate în curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive. Dispoziţiile art. 13 alin. (1) şi (4) sunt aplicabile." Pt acest articol 12 a existat o actiune privitoare la neconstitutionalitate, dar a fost respinsa, iar in Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 835 din 21 octombrie 2016 a fost publicată Decizia nr. 353/2016 referitoare la respingerea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 şi 13 din Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori.
CE TREBUIE SA FACETI DVS:
1. Adresati-va pentru un sfat privind aplicarea legislatiei in vigoare asupra clauzei din contractul dvs, ajutor in redactarea corecta a reclamatiei catre ANPC si o discutie privind eventuala inaintare in instanta a unei plangeri impotriva comerciantului Asociatiei pt protectia consumatorilor – link
[ link extern ]
Stabiliti contactul cu dansii atat in scris, la sectiunea de sesizari prin linkul de mai sus, cat si telefonic.
2. Notificati comeciantul IN SCRIS, CU CONFIRMARE DE PRIMIRE, invocand nulitatea clauzei IN CONDITILE LEGII (mentionati punctual de ce clauza se incadreaza la clauze abuzive, precum si articolele de lege). Specificati si faptul ca, daca nu va comunica renuntarea la clauza abuziva si pretentile financiare intr-un termen de X zile (dvs decideti cate anume), va veti adresa atat asociatiei – cu solicitarea ca aceasta sa ii actioneze in instanta, cf. art. 12 pct 3 – cat si autoritatii ANPC, cu solicitarea constatarii clauzei abuzive si luarii tuturor masurilor legale.
3. Daca NU primiti raspuns de la ei, adresati-va atat autoritatii prin sesizare, cat si asociatiei, cu cerintele mentionate mai sus.
Va doresc mult succes si va incurajez sa NU RENUNTATI la lupta pt respectarea drepturilor dvs de consumator roman si european!