avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 701 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Drept penal - probleme serioase cu ... Nesoluționarea cererii pe L544/2001 de către ...
Discuție deschisă în Drept penal - probleme serioase cu dreptul

Nesoluționarea cererii pe L544/2001 de către funcționarul responsabil cu difuzarea informațiilor publice = abuz/neglijență în serviciu?

Nesoluționarea cererii pe L544/2001 de către funcționarul public responsabil cu difuzarea informațiilor publice poate constitui infracțiunea de abuz în serviciu (sau, cel puțin, de neglijență în serviciu)?

Am solicitat informații de interes public (cu număr de înregistrare). Nu am primit nici măcar refuz (în 5 zile), răspuns în 10, respectiv prelungire la 30.

Au trecut mai mult de 30 de zile de la solicitare...

Am depus cerere de chemare în judecată, la câteva zile după expirarea termenului standard de 10 zile în care ar fi trebuit să primesc răspuns, precum și reclamație pentru tragerea la răspunde administrativă, tot în condițiile L544/2001.

Pot depune și o plângere penală pentru neglijență, respectiv abuz în serviciu?

Nu văd de ce toate aceste forme de răspundere nu ar putea coexista...

Consider că fapta omisivă a funcționarului se încadrează perfect în definiția infracțiunilor de abuz, respectiv neglijență în serviciu, în funcție de cum pot dovedi sau nu intenția ori culpa.

Aceste infracțiuni sunt comise atunci când unui subiect de drept i se încalcă un drept, iar mie în mod cert mi-a fost încălcat dreptul constituțional de liber acces la informațiile de interes public.

Citez art. 297 Cod Penal:

(1) Fapta funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, nu îndeplinește un act sau îl îndeplinește în mod defectuos și prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcție publică.
Ultima modificare: Marți, 11 August 2020
Andr@, utilizator
Cel mai recent răspuns: Andr@ , utilizator 17:16, 17 Octombrie 2022
Suplimentar, dacă mai multe persoane au conspirat împreună în scopul încălcării dreptului meu de liber acces la informații de interes public (primar, funcționar responsabil cu L544, arhitect șef, funcționarii de la registratură care refuză să dea număr de înregistrare cererii, etc), în mod organizat/coordonat, atunci aș putea face plângere și pentru săvârșirea infracțiunii de constituire a unui grup infracțional organizat?

Este compatibilă această infracțiune cu încălcării concertate ale legii 544/2001, dacă scopul grupului este restricționarea accesului cetățenilor la documentațiile de urbanism, astfel încât doar ei să dețină monopolul asupra acestor informații, pe care să le folosească în scopul favorizării acoliților lor (dezvoltatori imobiliari), respectiv pentru a primi mită în vederea furnizării doar către anumite persoane?
Revin cu întrebarea pentru că tot nu sunt lămurită... :)

Nesoluționarea cererii pe L544/2001 de către funcționarul responsabil cu difuzarea informațiilor publice constituie una dintre infracțiunile de abuz sau neglijență în serviciu?

Mă refer chiar și la o informație simplă, la care în mod cert avea acces acest funcționar (deci nu a fost împiedicat/sabotat de alte persoane din primărie în a obține informația), aflată în lista informațiilor de interes public pe care instituția sau autoritatea publică are obligația să le să comunice din oficiu potrivit art. 5 din legea 544/2001, precum lista cu documentele de interes public produse/gestionate de instituție.
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Nu are nici o treabă cu penalul sau alte bazaconii... poate fi în cel mai rău caz abatere disciplinară. Extras din Legea 544/2001

Art. 21. - Aplicare.
(1) Refuzul explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei autorităţi ori instituţii publice pentru aplicarea prevederilor prezentei legi constituie abatere şi atrage răspunderea disciplinară a celui vinovat.
(2) Împotriva refuzului prevăzut la alin. (1) se poate depune reclamaţie la conducătorul autorităţii sau al instituţiei publice respective în termen de 30 de zile de la luarea la cunoştinţă de către persoana lezată.
Mulțumesc!

Mă gândeam însă că răspunderea disciplinară și cea penală pot coexista... iar articolul pe care l-ai citat nu precizează că este atrasă exclusiv răspunderea disciplinară și nimic altceva, deci este lăsată deschisă o portiță...

Funcționarul responsabil cu furnizarea informațiilor publice într-o primărie este, mai înainte de toate, funcționar public, deci îi sunt aplicabile prevederile din CP referitoare la abuz și neglijență în serviciu atunci când îmi încalcă un drept fundamental.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Am câștigat împotriva primăriei pe l544/2001 în recurs la curtea de apel, cum pun în executare hotărârea? Andr@ Andr@ Am câștigat o speță pe L544/2001 a liberului acces la informațiile de interes public, atât în primă instanță, cât și la Curtea de Apel, cum pun în ... (vezi toată discuția)
Chemare in judecata anpc cluj pop sorin pop sorin Vreau sa va intreb daca este precedent in chemarea in judecata a ANPC in baza legii 544/2001 pt ''lipsa raspuns'' ? Temei legal L544/2001, art. 21, alin. ... (vezi toată discuția)
Raspuns sesizare catre primarie Suntag Suntag Cum pot obtine un raspuns de la primaria locala? Am inaintat mai multe sesizari in ultimul an si nu am primit niciun raspuns oficial (scris) Sunt obligati ... (vezi toată discuția)