ACCES PREMIUM
De ce premium?
Anca Cernat, Redactor,
avocatnet.ro
Timp de citire: 2 min.
Cea mai bună cale de recuperare a datoriilor de la partenerii de afaceri e cea amiabilă, spun specialiștii
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 2 min.
În contextul în care firmele se confruntă cu diverse probleme financiare, pe fondul pandemiei de coronavirus, opțiunile juridice și fiscale de recuperare a creanțelor au devenit o preocupare esențială pentru creditori. Cu toate acestea, opțiunea principală rămâne aceea ca debitorul și creditorul să ajungă la o înțelegere în mod amiabil, după cum au recomandat specialiștii în cadrul unei conferințe organizate joi de către avocatnet.ro. Pe de altă parte, datul în judecată se află la polul opus, fiind opțiunea cea mai evitată de creditori, din cauza multiplelor dezavantaje pe care le prezintă.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
“Cea mai bună modalitate de a recupera creanțele, înainte de discuta de proceduri de drept comun, de proceduri speciale, cum e ordonanța de plată, înainte de a discuta despre insolvență, este calea amiabilă”, a subliniat, în cadrul conferinței organizate joi de avocatnet.ro, Iustin Armașu, Partener | Litigii, arbitraje, insolvență și reorganizare, în cadrul Schoenherr.
Aceasta este cea mai indicată alternativă întrucât, în acest fel, la sfârșitul zilei, atât debitorul, cât și creditorul sunt mulțumiți.
Pe cale amiabilă, cele două părți își exprimă acordul de voință, iar lucrurile se pot rezolva fără alte demersuri suplimentare, care se pot dovedi adesea costisitoare și de lungă durată.
Întocmirea unui calendar de plăți, eșalonarea datoriilor și reducerea penalităților reprezintă doar câteva dintre modurile în care debitorul și creditorul pot ajunge, pe cale amiabilă, la o înțelegere reciproc avantajoasă.
Astfel, calea amiabilă este cea recomandată, de fiecare dată, de către avocații de litigii. Prin urmare, așa cum a punctat Iustin Armașu, o bună comunicare între creditor și debitor poate conduce la rezultate benefice pentru ambele părți, printr-o înțelegere la care se poate ajunge doar dacă există încredere.
E drept că, în perioadele de criză, încrederea se pierde, însă această variantă rămâne cea de preferat altor proceduri judiciare sau speciale.
La polul opus, a mai adăugat specialistul în litigii, datul în judecată în mod clasic (adică procedura de drept comun) e procedura de recuperare a creanțelor cea mai evitată de creditori, din cauza dezavantajelor pe care le prezintă. Printre aceste dezavantaje se numără cuantumul mare al taxei de timbru, durata îndelungată a unui astfel de litigiu (care poate fi de minimum 1 an – 1 an și jumătate, până la obținerea unei hotărâri definitive, și care se poate prelungi ani de zile, în funcție de speță), dar și eventualele cheltuieli de judecată care trebuie suportate în cazul pierderii procesului. De aceea, aceasta este recomandată de specialiști ca ultimă soluție.
Aceasta este cea mai indicată alternativă întrucât, în acest fel, la sfârșitul zilei, atât debitorul, cât și creditorul sunt mulțumiți.
Pe cale amiabilă, cele două părți își exprimă acordul de voință, iar lucrurile se pot rezolva fără alte demersuri suplimentare, care se pot dovedi adesea costisitoare și de lungă durată.
Întocmirea unui calendar de plăți, eșalonarea datoriilor și reducerea penalităților reprezintă doar câteva dintre modurile în care debitorul și creditorul pot ajunge, pe cale amiabilă, la o înțelegere reciproc avantajoasă.
Astfel, calea amiabilă este cea recomandată, de fiecare dată, de către avocații de litigii. Prin urmare, așa cum a punctat Iustin Armașu, o bună comunicare între creditor și debitor poate conduce la rezultate benefice pentru ambele părți, printr-o înțelegere la care se poate ajunge doar dacă există încredere.
E drept că, în perioadele de criză, încrederea se pierde, însă această variantă rămâne cea de preferat altor proceduri judiciare sau speciale.
La polul opus, a mai adăugat specialistul în litigii, datul în judecată în mod clasic (adică procedura de drept comun) e procedura de recuperare a creanțelor cea mai evitată de creditori, din cauza dezavantajelor pe care le prezintă. Printre aceste dezavantaje se numără cuantumul mare al taxei de timbru, durata îndelungată a unui astfel de litigiu (care poate fi de minimum 1 an – 1 an și jumătate, până la obținerea unei hotărâri definitive, și care se poate prelungi ani de zile, în funcție de speță), dar și eventualele cheltuieli de judecată care trebuie suportate în cazul pierderii procesului. De aceea, aceasta este recomandată de specialiști ca ultimă soluție.
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
