Legea nr. 93/2023, publicată în Monitorul Oficial al României din 18 aprilie 2023, s-a dorit a fi un instrument menit să ajute contribuabilii să „recupereze” mai repede de la bugetele locale sumele stabilite în favoarea lor prin hotărâri judecătorești definitive. Nu este, evident, vorba despre o recuperare în adevăratul sens al cuvântului, ci de compensarea creanțelor fiscale certe, lichide și exigibile pe care le au de încasat de la autoritățile publice locale, inclusiv a celor stabilite prin hotărâri rămase definitive și nestinse până la intrarea în vigoare a legii, cu taxele și impozitele datorate la bugetul de stat, curente sau viitoare, indiferent dacă obligațiile și, respectiv, creanțele supuse stingerii sunt administrate sau nu de aceeași autoritate publică.
Citește articolulDeoarece autoritățile locale întâmpină mari dificultăți în încasarea sumelor provenite din amenzi contravenționale, se propune acum, printr-un proiect legislativ ce a primit luni primul vot din Parlament, cel al senatorilor, ca, în situația în care nu sunt încasate în doi ani, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să preia executarea silită a sumelor datorate de contravenienți. Citește articolul
Procedura de compensare a obligațiilor fiscale ale contribuabililor, ce este prevăzută de Codul de procedură fiscală, a fost extinsă recent printr-o lege nouă. Cu această ocazie, prezentăm cum se aplică de-acum mecanismul. În esență, compensarea se aplică atunci când o firmă are o datorie la stat, iar statul are, concomitent, o datorie la acea firmă. Citește articolul
Mecanismul compensării a fost extins recent prin lege pentru a permite contribuabililor să compenseze sumele pe care le au de încasat de la autoritățile fiscale locale (restituiri obținute în instanță) cu sumele pe care le au de plătit la autoritățile fiscale centrale. Deși modificarea a fost dată, de principiu, pentru a ajuta contribuabilii, specialiștii și Guvernul atrag atenția că principalii „câștigători” ai măsurii sunt, de fapt, autoritățile locale, care pot încurca activitatea persoanelor fizice și juridice, dar și a Fiscului. Citește articolul
Datorită pandemiei de coronavirus, contribuabilii din România au căpătat un mecanism complet nou pentru gestionarea datoriilor fiscale - eșalonarea simplificată la plată. Adică o formă simplificată a eșalonării clasice la plată care deja exista de mulți ani. Ambele mecanisme sunt reglementate, la nivel primar, prin Codul de procedură fiscală. În condițiile în care mecanismele au fost actualizate recent, venim astăzi cu principalele informații de știut despre ele. Citește articolul
Legea pentru aprobarea OUG 115/2022, oficializată marți, stabilește majorarea indemnizațiilor aleșilor locali. Inițial, Senatul decisese, printr-un amendament adus proiectului ce a devenit acum lege, o creștere a salariilor parlamentarilor, dar deputații au eliminat amendamentul respectiv, astfel că măsura nu va ajunge să se aplice. Citește articolul
Mecanismul compensării, ce permite firmelor să-și acopere datoriile fiscale cu sumele de recuperat de la Fisc, se extinde astfel încât să se aplice și atunci când creanțele sunt administrate de entități publice diferite, conform unei legi oficializate marți. Însă asta numai dacă firma deține o hotărâre judecătorească definitivă. De exemplu, regula se aplică atunci când primăria are o datorie la firmă, aceasta din urmă optând să o compenseze cu datoriile sale către Fisc (chestiune imposibilă până acum). Citește articolul
Pentru că regulile de bază ale eșalonărilor la plată au fost modificate recent prin OUG, amintim companiilor că eșalonarea clasică este accesibilă, în condiții speciale, inclusiv pentru datoriile fiscale locale. Astfel, descriem astăzi succint care este procedura pentru obținerea eșalonării la plată a impozitelor și taxelor datorate de firme la bugetul local al unei unități administrativ-teritoriale. Citește articolul
Atunci când Fiscul are sume de restituit sau de rambursat către contribuabili, va datora, în plus față de dobânzi, penalități de întârziere, prevede un proiect de lege adoptat luni la Senat și care va merge la Camera Deputaților. În același timp, autoritățile locale vor trebui să achite majorări de întârziere pentru sumele de restituit sau de rambursat contribuabililor. Citește articolul
Una dintre obligațiile ce se impun a fi respectate în vederea atacării actelor administrativ-fiscale emise de organele fiscale locale presupune parcurgerea în mod obligatoriu a unei proceduri prealabile, în fața organului fiscal local ce a emis actul respectiv. Astfel, firma care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim, printr-un act administrativ-fiscal, trebuie să solicite, în scris, organului fiscal local emitent revocarea, în tot sau în parte, a acestuia. De reținut este faptul că plângerea se poate adresa în egală măsură organului ierarhic superior, dacă acesta există. Dacă în urma deciziei de soluționare a contestației firma este în continuare nemulțumită, aceasta se poate adresa instanței de contencios administrativ competente. Acțiunile în contencios pot fi utile în mai multe situații, inclusiv atunci când e vorba de taxe și impozite locale. Citește articolul