La nivel european, s-a stabilit, încă din 2020, ca statele membre ale Uniunii să operaționalizeze și să transpună o serie de reguli noi privind activitatea de transport rutier de mărfuri și persoane - termenul de la care noile obligații și sancțiuni pentru transporatori intră în vigoare este, pe de o parte, cel în care statele a trebuit să transpună o directivă europeană, respectiv 2 februarie 2022, precum și cel de la care intră în vigoare un regulament european - 21 februarie. La acest moment, România „s-a achitat”, printr-o recentă ordonanță, de operaționalizarea noilor reguli. Pe scurt, iată care sunt cele mai importante aspecte de reținut din noile norme: Citește articolul
În urmă cu aproape doi ani, la nivelul Uniunii Europene (UE) era adoptat un pachet legislativ ce cuprinde numeroase modificări în materia transporturilor rutiere transfrontaliere, iar cele mai multe dintre obligațiile impuse intră în vigoare în luna februarie și îi vizează direct pe transportatori. Concret, unul dintre aspectele vizate ține de domeniul detașărilor, firmelor impunându-li-se depunerea, pentru fiecare șofer, unde e cazul, a unor declarații de detașare. De obligații vor scăpa însă firmele în cazul șoferilor care fac, de exemplu, doar operațiuni bilaterale, dar nu și în cazul operațiunilor de cabotaj, care vor fi calificate întotdeauna ca detașări. Citește articolul
Printr-o ordonanță simplă care a primit azi aprobarea Guvernului și a și ajuns în Monitorul Oficial urmează să se modifice legislația din domeniul transportului rutier de marfă și de persoane, astfel încât regulile apărute la nivel european în 2020 să se poată aplica și la noi, termenul până la care trebuiau transpuse urmând să se împlinească în curând. Citește articolul
Sistemul e-Transport, prin care Fiscul va urmări transporturile de bunuri pe teritoriul României, se află momentan în lucru la nivelul autorităților, iar implementarea sa se va face numai după consultarea mediului de afaceri. În același timp, autoritățile vor ca trecerea la folosirea generalizată a sistemului e-Factura, în relația business to business (B2B), să înceapă la 1 ianuarie 2023. Citește articolul
Guvernul a stabilit prin OUG că Ministerul Finanțelor va pune la punct, în viitorul apropiat, sistemul e-Transport, prin care autoritățile fiscale vor monitoriza transporturile de bunuri din România. Totuși, sistemul necesită norme de aplicare, iar ministerul a ratat termenul până la care trebuia să le emită prin ordin. Citește articolul
Pentru a descuraja ceea ce a devenit deja o practică la noi, respectiv supraîncărcarea mașinilor folosite la transport și refuzul șoferilor de a permite cântărirea acestora sau chiar sustragerea de la acest tip de control, autoritățile propun acum, printr-un proiect de ordonanță pus luni în dezbatere la Ministerul Transporturilor, ca amenzile să poată fi aplicate, în astfel de cazuri, și firmelor care organizează transportul, nu doar șoferilor, ca în prezent. În plus, amenzile maxime aplicate șoferilor ar urma să se dubleze. Citește articolul
Atunci când o companie aeriană devansează un zbor cu mai mult de o oră, pasagerii au dreptul la compensații și asistență, pentru că se consideră că acel zbor este „anulat”, a decis marți Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Totodată, printr-o altă decizie de marți, Curtea a stabilit că nu se pot cere compensații și asistență dacă un zbor este amânat cu mai puțin de trei ore, această situație nefiind considerată o „anulare”. Citește articolul
Fiscul va monitoriza toate transporturile de bunuri de pe teritoriul României printr-un nou sistem electronic național de monitorizare, denumit e-Transport, potrivit unui OUG publicat sâmbătă în Monitorul Oficial. Pentru ca această măsură să se poată aplica, ministrul finanțelor va trebui să emită, în acest sens, până pe 17 ianuarie 2022, un ordin privind procedura de aplicare a sistemului e-Transport. Citește articolul
Mai multe modificări fiscale majore urmează să fie operate de Guvern, pe finalul anului 2021, printr-un proiect de ordonanță de urgență publicat aseară în dezbatere publică la Ministerul Finanțelor. Printre altele, plafonul pentru impozit micro va fi înjumătățit de la 1 ianuarie 2022, neplata taxelor salariale va redeveni o faptă de evaziune, iar plafonul pentru netaxarea cadourilor date salariaților se va dubla. Citește articolul
La finalul fiecărui an, departamentele financiar-contabile din cadrul companiilor se concentrează pe îndeplinirea obligațiilor legate de declararea și plata taxelor la bugetul de stat. Însă, pentru conformare fiscală și pentru optimizarea fluxului de numerar, societățile comerciale trebuie să deruleze o serie de operațiuni, cum ar fi inventarierea stocurilor, ajustarea voluntară a prețurilor de transfer, unde este cazul, analizarea capitalurilor proprii în vederea aplicării unor bonificații sau revizuirea deducerii suplimentare a TVA aferentă achizițiilor de la furnizorii declarați inactivi sau cu codul de TVA anulat. Aceste verificări ar trebui realizate periodic, dar, de regulă, sunt amânate din cauza presiunilor cotidiene, iar contribuabilii riscă să omită anumite obligații de declarare și să rateze o serie de oportunități. Situația este valabilă pentru majoritatea companiilor, dar cele mai afectate sunt cele care fac parte din grupuri multinaționale, inclusiv cele din domeniul auto. Citește articolul