Introdus prin ordonanță acum puțină vreme, mecanismul de restructurare a datoriilor bugetare de cel puțin un milion de lei nu a fost până acum aplicabil în practică în lipsa unor norme suplimentare. Un act normativ apărut joi în Monitorul Oficial face posibilă aplicarea acestuia, firmele interesate putând începe să depună notificările la Fisc pentru a-și manifesta interesul să acceadă la acest mecanism. Citește articolul
Contribuabilii cu mari datorii bugetare restante la finele lui 2018 și încă neachitate au acum un mecanism de restructurare a obligațiilor bugetare restante, oficializat de curând, dar căruia îi lipsesc momentan ceva norme suplimentare. Toate condițiile mecanismului, în principal, un plan de restructurare, trebuie bifate de firme până în februarie anul viitor, când e termenul-limită pentru solicitarea de restructurare. În mare, firmele nu au foarte mult timp la dispoziție să se gândească dacă să aplice sau nu, iar până la finele lui septembrie trebuie depusă o notificare la Fisc. Iată, pentru început, câteva aspecte esențiale ale acestui mecanism: Citește articolul
Ca să aplice anularea unor accesorii de plată reprezentând dobânzi și penalități, la cererea contribuabililor, Fiscul le pretinde să achite, până în decembrie, (toate) debitele pe care le au la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). O altă condiție pentru anularea accesoriilor e și depunerea la timp a declarațiilor fiscale. În orice caz, conform reglementării concepute de Ministerul Finanțelor Publice (MFP) privind ștergerea acestor accesorii de plată, cei care vor avea dreptul la mai multe anulări, le vor putea cere și obține pe toate. Citește articolul
Doar pentru anumite datorii fiscale se va putea obține o anulare a dobânzilor și penalităților, anul acesta, prin mecanismul cuprins într-o ordonanță intrată azi în vigoare. Practic, Ministerul Finanțelor Publice, inițiatorul documentului, le propune contribuabililor conformarea la plată în schimbul anulării accesoriilor de plată celor care au datorii sub un milion de lei (și peste, dar nu în cazul tuturor datornicilor), restante anul trecut, pentru care nu sunt acordate înlesniri la plată. Citește articolul
Guvernul a oficializat azi un act normativ cu facilități fiscale pentru contribuabili, firme și persoane fizice deopotrivă. Concret, e vorba de un mecanism de restructurare financiară, cu eșalonări la plată și iertarea unor dobânzi și penalități aferente datoriilor restante la finele lui 2018. Deși avem acest cadru general, el va putea fi pus în aplicare numai după ce Ministerul Finanțelor va veni cu norme concrete de implementare. Citește articolul
Mai multe modificări apărute în Codul de procedură fiscală, în anii 2017 și 2018, sunt puse de azi în aplicare în legislația secundară, printr-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ce tocmai a apărut în Monitorul Oficial. Cele mai multe dintre schimbări au legătură cu datornicii cu risc fiscal mic, datornicii care n-au bunuri pentru constituirea de garanții și datornicii care desfășoară activitate sezonieră. Citește articolul
Procedura medierii fiscale a apărut joi în Monitorul Oficial. Introdus anul acesta în legislație, mecanismul este o noutate în peisajul fiscal. Cei care sunt somați pentru plata unor datorii fiscale pot să notifice Fiscul că vor să intre într-o procedură de mediere și executarea silită nu poate opera până când medierea nu este oficial închisă. Iată ce trebuie reținut, în mare, despre acest mecanism: Citește articolul
Firmele private și cele de stat care au datorii restante la buget din anii anteriori ar putea cere organelor fiscale anul acesta să intre într-o procedură specială de eșalonare la plată pentru a scăpa de plata dobânzilor și penalităților de întârziere și pentru a evita insolvența. Mecanismul de înlesnire la plată este propus de Guvern într-un proiect de act normativ cu numeroase modificări fiscale. Citește articolul
Datoriile unei firme sau ale unei persoane fizice autorizate (PFA) la partenerii săi de afaceri, la furnizori, la stat ș.a.m.d. le pot aduce la executare silită. Când e vorba de datorii fiscale, firmele și PFA-urile ar putea cere eșalonări la plată. Există mai multe situații de suspendare a unei executări, există și o ordine de prioritate la executarea unor bunuri de către Fisc, dar și posibilitatea de a face contestație la executare - atât la cea civilă, cât și la cea fiscală. Am sintetizat mai jos câteva dintre subiectele legate de executarea firmelor și PFA-urilor pe care le-am tratat în ultima vreme, plecând de la una dintre modificările importante la legislația insolvenței, incidentă în materie de executări. Citește articolul
În anumite condiții, contribuabilii pot cere ca datoriile pe care le au la Fisc, obligații principale, dar și accesorii, să le plătească în rate, într-un termen convenit. Procedura eșalonării la plată e prevăzută de procedura fiscală și presupune respectarea unui grafic de rambursare și neîntârzierea plății ratelor. Se pot face și modificări, astfel încât să fie incluse alte obligații fiscale, atâta timp cât se oferă garanții corespunzătoare. Pentru că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a făcut recent două sesiuni de lămuriri pentru contribuabili pe tema eșalonărilor, pe pagina de Facebook, am selectat trei lămuriri utile pentru toți cei interesați de această procedură și le-am redat mai jos. Citește articolul