avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 602 soluții astăzi
Acasă Subiect: digitalizare
Subiect: digitalizare
ACCES PREMIUM
Pregătiri pe termen lung

SAF-T: Firmele ce extrag date fiscal-contabile din mai multe sisteme nu trebuie să treacă neapărat la unul centralizat. E nevoie de o analiză de ansamblu

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 August 2023 | 0 | 8335 | Timp de citire: 3 min.

Raportarea SAF-T va fi folosită de autoritățile fiscale pe termen lung, astfel că și companiile ar trebui să se gândească la măsuri adecvate pentru gestionarea acesteia. De exemplu, în privința sistemelor din care se extrag informațiile fiscal-contabile. Conform specialiștilor, soluția ideală ar trebui implementată în funcție de sistemele folosite acum și în funcție de specificul afacerii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Firmele trebuie să înceapă rapid implementarea, pentru că procesul poate dura cel puțin șase luni

EY Romania în Contabil și fiscal
28 Iulie 2023 | 0 | 4739 | Timp de citire: 4 min.

În data de 27 iulie 2023, Consiliul Uniunii Europene a autorizat România să introducă facturarea electronică obligatorie pentru toate tipurile de tranzacţii B2B efectuate între societăţile stabilite în România. La aproape doi ani de la solicitarea acestei derogări din partea Consiliului UE, România intră în linie dreaptă din perspectiva autorizărilor necesare, astfel că va putea să adopte e-factura generalizată începând cu data de 1 ianuarie 2024. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: Din 2024, facturile electronice devin obligatorii în relația B2B. Derogarea României pentru e-Factura, aprobată

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Iulie 2023 | 5 | 50228 | Timp de citire: 3 min.

După ce România a cerut în ianuarie 2022 o derogare pentru ca sistemul e-Factura să fie obligatoriu pentru toate firmele (adică în relația B2B), o decizie în acest sens a fost oficializată joi de Consiliul UE, aceasta fiind aplicabilă de la 1 ianuarie 2024. Concret, persoanele impozabile stabilite în România vor trebui să emită numai facturi electronice între ele, ceea ce înseamnă că toate vor trebui transmise în sistemul e-Factura. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Digitalizare

Formalități vamale: Firmele au nevoie, din 2024, de semnătură electronică. AVR își modernizează sistemele

Cristian Stanescu în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
23 Iulie 2023 | 0 | 3658 | Timp de citire: 3 min.

Autoritatea Vamală Română (AVR) ne-a spus că își modernizează sistemele și că, pentru derularea formalităților vamale, companiile vor avea nevoie de semnătură electronică de la începutul anului 2024 (cel puțin teoretic). Modernizarea sistemelor vamale va scurta timpii de verificare a documentelor, va simplifica anumite proceduri și va permite încărcarea online a documentației aferente operațiunilor de import-export. Citește articolul

ACCES GRATUIT

CSM a lansat o registratură online, prin care se pot deschide procese și depune acte electronice la instanțe. Digitalizarea precară din România îi limitează însă funcționalitatea

Cristian Stanescu în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
11 Iulie 2023 | 1 | 2559 | Timp de citire: 2 min.

Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a anunțat azi lansarea unui portal care permite depunerea online a cererilor de chemare în judecată, a diverselor înscrisuri și documente necesare în dosar, eliberarea certificatelor de grefă, precum și plata prin card bancar a taxelor judiciare de timbru. Funcționalitatea acestuia este restrânsă, însă, de gradul redus de digitalizare al celorlalte instituții implicate: instanțele și primăriile din România. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce politică de control au, mai nou, inspectorii ANAF în relația cu firmele și persoanele fizice

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Iulie 2023 | 2 | 16723 | Timp de citire: 2 min.

Operaționalizarea verificării documentare și introducerea notificării de conformare au dus treptat la o schimbare a politicii pe care o aplică Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în cadrul controalelor la contribuabili. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Achiziție publică

O platformă de comunicare audio-video cu contribuabilii la controalele fiscale și chatbot-ul ANAF, în pregătire la MF

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Iunie 2023 | 0 | 1825 | Timp de citire: 2 min.

Reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF) au demarat recent consultarea de piață pentru o achiziție publică viitoare, care va viza implementarea unei platforme speciale prin care autoritățile să comunice de la distanță cu contribuabilii și a unui chatbot al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Digitalizarea litigiilor – un pas înainte pentru sistemul judiciar sau o provocare pentru consilierii juridici?

Reff si Asociatii în Mediul juridic
23 Iunie 2023 | 0 | 1618 | Timp de citire: 5 min.

În ultimii ani, tehnologia a revoluționat multe domenii, iar activitatea juridică nu face excepție, fie că vorbim de guvernanța corporativă, de automatizarea fluxului de contractare, de managementul echipelor sau chiar de zona de litigii. Citește articolul

ACCES GRATUIT
România online

Statul român și-a făcut aplicație mobilă. Toate serviciile online oferite de instituții, centralizate pe o singură platformă

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
26 Mai 2023 | 1 | 2690 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID) și Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) au lansat o aplicație mobilă care ne va scuti de multe drumuri inutile la ghișeele diverselor instituții ale statului. Plata taxelor și impozitelor, obținerea cazierului vor fi la îndemâna oricărui utilizator de smartphone, ele urmând să fie posibile prin intermediul unei aplicații centralizate, care va reuni mai multe tipuri de servicii online disponibile acum pentru cetățeni în relație cu statul. De asemenea, aplicația va permite autentificarea directă, cu aceleași date de logare, pe paginile diverselor autoritați care oferă anumite servicii online, s-a anunțat într-un comunicat de presă al MCID. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Operațiuni intracomunitare: Din octombrie, e-Transport va permite trecerea mult mai rapidă a frontierei pentru bunurile riscante

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
17 Mai 2023 | 0 | 1517 | Timp de citire: 3 min.

Un mare avantaj al sistemului e-Transport este că permite simplificarea semnificativă a formalităților de trecere a frontierei pentru operațiunile intracomunitare, reiese din niște informații furnizate de Ministerul Finanțelor (MF). Însă această simplificare este făcută în două etape. Momentan, vorbim doar de raportarea în avans a transporturilor de bunuri riscante. Însă lucrurile se vor îmbunătăți mai ales din octombrie 2023, când verificările se vor face folosind camere video, cântare și analiza de risc, conform unor clarificări obținute de redacția noastră de la MF. Citește articolul