Chiar dacă lumea e obișnuită uneori, atunci când merge la cumpărături, să vadă numele casierului pe bonul fiscal, acest lucru nu înseamnă neapărat că practica e legală. Din contră, dacă angajatul unui magazin n-ar vrea să-i apară numele pe bon, nimeni nu-l poate obliga să accepte acest lucru. Concret, legea nu prevede că firmele sunt obligate să includă pe bonuri numele casierului, iar un specialist consultat de redacția noastră spune că această practică n-are nicio justificare legală. Citește articolul
Calendarul înlocuirii caselor de marcat cu jurnal tipărit cu case de marcat cu jurnal electronic își păstrează termenele-limită stabilite de Guvern, însă sancțiunile usturătoare ce pot fi aplicate firmelor pentru că nu-și schimbă aparatele au fost amânate câteva luni prin ordonanță de urgență. Astfel, firmele mici trebuie să fie pregătite până azi, altfel vor risca sancționarea. Firmele mari și cele mijlocii ar fi trebuit să fie gata de la 1 septembrie 2018. Citește articolul
Bonul fiscal, adică acel document emis obligatoriu de către comercianți atunci când vând produse sau prestează servicii, trebuie să conțină noi elemente obligatorii, în contextul în care companiile au început să folosească deja case de marcat cu jurnal electronic. Noutățile sunt prevăzute într-un act normativ publicat în Monitorul Oficial în cursul anului 2017. Mai exact, noile elemente obligatorii trebuie să figureze pe bonurile fiscale emise cu ajutorul noilor case de marcat, pe care firmele deja au început să le utilizeze. Citește articolul
Din vara anului 2018, companiile vor fi obligate să folosească exclusiv case de marcat cu jurnal electronic, cele cu jurnal tipărit urmând să fie interzise pe piață. Pentru a fi posibilă pregătirea din timp a obligației firmelor de a folosi exclusiv case de marcat cu jurnal electronic, Guvernul a stabilit recent cerințele tehnice pe care aceste aparate vor trebui să le îndeplinească pentru a fi autorizate. Citește articolul
Persoanele care merg cu taxiul au anumite obligații legale pe care trebuie să le respecte în timpul cursei, potrivit legislației în vigoare. În caz contrar, acestea pot fi amendate în unele cazuri. Citește articolul
Într-o anumită situație reglementată expres de legislație, consumatorii sunt perfect îndreptățiți să plece de la magazin fără să achite bunurile luate de acolo. Citește articolul
Cu anumite excepţii, prevăzute expres în legislaţie, comercianţii sunt obligaţi să utilizeze case de marcat fiscale şi, în consecinţă, să emită bonuri fiscale atunci când vând produse sau prestează servicii. De altfel, agenţii economici care nu respectă regulile riscă amenzi importante, iar autorităţile pot decide, în anumite situaţii, suspendarea activităţii firmei şi, concomitent, sigilarea unităţii. Citește articolul
De la începutul lunii iulie, prin intermediul Codului de procedură fiscală, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) este îndreptăţită să primească zilnic de la bănci o listă a persoanelor care deschid ori închid conturi, precum şi informaţii sau documente referitoare la operaţiunile derulate prin acele conturi. În plus, Fiscul vrea să primească datele aferente tranzacţiilor efectuate cu cardul de către persoanele fizice la POS-urile instalate în magazine, motiv pentru care a lansat recent un proiect de act normativ în acest sens. Totuşi, ulterior reacţiilor venite din spaţiul public, instituţia a anunţat joi că va modifica documentul şi nu va mai solicita date despre identitatea titularului cardului ori numărul cardului utilizat. Citește articolul
Plătitorii de TVA vor avea și mai multe obligații de declarare a operațiunilor, după modificarea declaraţiei 394, deși autoritățile susțin că au simplificat-o. Practic, crește atât volumul de informații, cât și nivelul de detaliere al acestora. Contexpert a analizat noile prevederi și a inventariat efectele pe care le vor produce în practica de zi cu zi a contabilității și a societăților. Citește articolul
Fiscul a adoptat o nouă variantă a formularului 394, folosit pentru declararea livrărilor și achizițiilor pe teritoriul național, valabilă începând cu luna aprilie a acestui an. Documentul este mai greu de completat decât până acum, el fiind format din 9 pagini, în timp ce vechea variantă conținea numai două pagini. Citește articolul