avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 620 soluții astăzi
Acasă Subiect: salariati
Subiect: salariati
ACCES PREMIUM

Reminder Dacă angajatorul a stabilit când se fac evaluările profesionale și că de ele depind eventualele creșteri salariale, amânarea lor ar putea fi sancționată

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
13 Decembrie 2023 | 0 | 2573 | Timp de citire: 2 min.

Codul muncii nu prevede un termen exact pentru efectuarea evaluării profesionale a salariaților de către angajatori, însă practica arată că, de cele mai multe ori, acest lucru se face anual sau semestrial. Totuși, dacă un angajator evită să facă evaluarea profesională a salariaților deoarece în documentele de muncă a stabilit că performanța este răsplătită cu o creștere salarială, riscă să se aleagă și cu o amendă, pe lângă riscul de a-i pleca angajații, dar și să piardă ocazia de a-i concedia pe cei care nu mai corespund postului. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Propunere legislativă

Perioada de prelungire a șederii temporare și cea de valabilitate a autorizației de muncă pentru muncitorii străini s-ar putea dubla

Cristian Stanescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
11 Decembrie 2023 | 0 | 1069 | Timp de citire: 2 min.

La Senat au fost depuse recent două proiecte de lege prin care se va modifica legislația referitoare la prezența străinilor în România. Primul vizează extinderea perioadei de ședere temporară de la unu la doi ani, iar cel de-al doilea propune dublarea valabilității autorizației de muncă la doi ani, în concordanță cu prelungirea perioadei de ședere. Inițiativele sunt justificate de nevoia de adaptare la contextul actual al pieței muncii, respectiv prezența în țară a unui număr din ce în ce mai mare de muncitori străini, și sunt menite a proteja firmele care folosesc forță de muncă ce provine din afara Uniunii Europene. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Programarea concediilor de odihnă pentru 2024 se face, pe final de an, cu consultarea salariaților. Angajatorul nu decide singur

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 Decembrie 2023 | 0 | 8666 | Timp de citire: 5 min.

Una dintre cele mai frecvente probleme în relațiile de muncă este programarea și efectuarea concediului de odihnă anual. Codul muncii prevede că angajatorul are obligația de a programa concediile până la finalul anului curent pentru anul următor, dar cu consultarea colectivă sau individuală a salariaților. Totuși, aceste dispoziții nu sunt întotdeauna respectate și astfel apar și conflictele de muncă. Opinia salariaților, în special a celor care sunt părinți, trebuie luată în considerare pentru a asigura un echilibru optim între viața profesională și cea personală. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Societăți listate la bursă

Dacă nu reglează, în rândul administratorilor, echilibrul între femei și bărbați, firmele mari vor risca amenzi drastice

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Decembrie 2023 | 4 | 1291 | Timp de citire: 3 min.

Firmele mari listate la bursă, care își au sediul social în România, vor trebui să respecte reguli pentru reprezentarea echilibrată a femeilor și bărbaților în rândul administratorilor acestora, conform unui proiect de lege inițiat recent de Ministerul Finanțelor. Companiile care nu vor respecta regulile vor risca amenzi drastice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Soluționarea plângerilor de hărțuire: Cum trebuie să procedeze angajatorii și cum se intersectează ancheta cu cercetarea disciplinară

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 Decembrie 2023 | 1 | 2212 | Timp de citire: 3 min.

Pentru asigurarea unui mediu de muncă sigur și sănătos și pentru respectărea demnității lucrătorilor, angajatorul are obligația de a implementa reguli privind nediscriminarea și protejarea demnității. Acesta trebuie să intervină prompt în cazul încălcării acestor reguli și să urmeze anumite proceduri în cazurile de hărțuire, discriminare sau de încălcare a demnității. Există două etape distincte în procesul de investigare și sancționare a cazurilor de abuz, iar persoanele afectate au posibilitatea de a se adresa și altor instituții, atunci când consideră că drepturile lor nu au fost respectate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cui se adresează un angajat detașat care e victima unei hărțuiri la locul de muncă

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 Decembrie 2023 | 0 | 2713 | Timp de citire: 3 min.

Detașarea presupune ca un salariat să lucreze temporar pentru un alt angajator, iar Codul muncii stabilește garanții pentru respectarea drepturilor acestuia. Angajatorul la care este detașat trebuie să asigure un mediu de muncă conform legii și să intervină în cazul încălcării drepturilor. Salariatul trebuie să cunoască și să respecte regulamentul intern al angajatorului temporar și să se adreseze acestuia în caz de încălcare a drepturilor. Iar angajatorul care a dispus detașarea trebuie să păstreze legătura cu salariatul și are responsabilitatea de a interveni în cazul încălcării drepturilor acestuia (dacă angajatorul temporar nu ia măsuri). Citește articolul

ACCES PREMIUM
Măsură oficială

UPDATE Angajatorii la care mai există condiții speciale și deosebite de muncă trebuie să le normalizeze până în 2035

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Decembrie 2023 | 3 | 28650 | Timp de citire: 5 min.

După ce s-a decis recent menținerea încadrărilor ca loc de muncă în condiții deosebite sau speciale până la normalizarea condițiilor de muncă, fără un termen-limită, și s-a eliminat procedura de reevaluare a încadrării locurilor de muncă în condiții speciale, Legea nouă a pensiilor publice, care va intra în vigoare în 2024, stabilește un termen-limită pentru normalizarea acestor condiții speciale și deosebite de muncă: 1 ianuarie 2035. Noua lege păstrează, practic, încadrările actuale, dar readuce în peisajul relațiilor de muncă un termen concret până la care încadrările în atare condiții mai pot fi menținute. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Noua lege a pensiilor publice

UPDATE Ce trebuie să aibă în vedere angajatorii, din 2024, în contextul posibilității ca salariații să lucreze până la vârsta de 70 de ani

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Decembrie 2023 | 16 | 82470 | Timp de citire: 3 min.

Noua lege a pensiilor publice prevede că vârsta standard de pensionare este de 65 de ani atât pentru bărbați, cât și pentru femei, iar continuarea activității este posibilă, de la 1 ianuarie 2024, până la vârsta de 70 de ani, cu acordul anual al angajatorului. În Codul muncii avem și acum două prevederi ce stipulează, o dată, dreptul angajatelor de a continua activitatea până la 65 de ani, iar, în al doilea rând, posibilitatea de a continua activitatea, cu acordul angajatorului, după 65 de ani, până la cel mult 68 de ani. Iată ce trebuie să știe angajatorii în acest context. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Legislația nu impune, neapărat, existența unor fapte repetate de hărțuire sau discriminare, pentru a se putea lua măsuri

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
6 Decembrie 2023 | 0 | 1232 | Timp de citire: 5 min.

Legislația în materie nu indică faptul că hărțuirea, hărțuirea morală la locul de muncă sau discriminarea există numai în cazul în care sunt acte sau fapte repetate ori cu caracter sistematic, iar fiecare situație trebuie interpretată în funcție de modul concret în care s-a petrecut și prin raportare la consecințe. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ghidul pentru prevenirea hărțuirii se aplică și celor cu care angajații interacționează în timpul programului

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
5 Decembrie 2023 | 0 | 1177 | Timp de citire: 2 min.

Recenta metodologie privind prevenirea și combaterea hărțuirii morale și pe criteriul de sex la locul de muncă pune un accent deosebit pe crearea unui cadru de lucru sigur și respectuos pentru toți angajații. Însă se aplică această metodologie și în cazul hărțuirii provenite de la terți, cum ar fi clienții sau partenerii de afaceri? Răspunsul este unul afirmativ, iar procedurile detaliate se aplică în mod egal, indiferent de sursa comportamentului inadecvat. Citește articolul