Teancul de foi care trebuie semnate de angajatori şi salariaţi ar putea deveni istorie, de când semnătura electronică se poate utiliza în documentele şi înscrisurile din domeniul relaţiilor de muncă, conform modificărilor aduse recent Codului muncii, prin OUG 36/2021. Actul normativ stabileşte şi că toate documentele, pe care Codul muncii le prevede că trebuie să existe în format scris, sunt recunoscute şi valabile dacă sunt create electronic şi au o semnătură electronică avansată sau calificată. Citește articolul
Legislația în domeniul securității și sănătății în muncă (SSM) a fost modificată recent printr-o ordonanță de urgență care a introdus posibilitatea ca instruirea de SSM să poată fi semnată folosind semnătura electronică. În acest context, vă prezentăm principalele chestiuni legate de instruirea de SSM a salariaților. Citește articolul
Legislația muncii prevede că anumite chestiuni legate de relațiile de muncă pot fi stabilite de angajatori fie prin regulamentul intern, fie printr-un contract colectiv de muncă (CCM). Astfel, chiar dacă microîntreprinderile cu maximum nouă salariați au acum posibilitatea de a renunța la întocmirea regulamentului intern, anumiți angajatori ar trebui să-l păstreze, deoarece, în lipsa lui sau a unui CCM, nu vor putea, printre altele, constata abaterile disciplinare și nu vor putea stabili durata concediului fără plată. Citește articolul
În domeniul raporturilor de muncă, există, potrivit reglementărilor în vigoare, anumite lucruri pe care angajatorul nu i le poate impune salariatului. Printre acestea, se numără faptul că, odată cu implementarea semnăturii electronice, angajații nu pot fi obligați să își cumpere o astfel de semnătură, dar și faptul că nu pot fi forțați să încaseze salariul într-un cont bancar ori, în caz de demisie, nu pot fi obligați să renunțe la această cerere. Citește articolul
Contractele de muncă, actele adiţionale ale acestuia sau orice alte documente folosite în domeniul relaţiilor de muncă, pot fi semnate şi electronic, avansat sau calificat, după ce joi a fost oficializată o OUG care introduce această prevedere în Codul muncii. Înscrisurile în relaţiile de muncă vor putea să fie semnate, în continuare, şi de mână, dacă angajatorul sau salariatul preferă acest lucru, însă ambele părţi trebuie să aibă acelaşi tip de semnătură pe documente. Citește articolul
Joi au apărut în Monitorul Oficial două ordonanțe cu modificări în domeniul relațiilor de muncă. Pe de o parte, noile reglementări propun debirocratizare pentru micii angajatori. Pe de altă parte, aduc digitalizarea în raporturile de muncă, dar cu condiții care nu sunt 100% clare. Privindu-le în ansamblu, cele două ordonanțe nu par să fie „din aceeași poveste” - cel puțin nu pentru microîntreprinderi. Citește articolul
De-acum, angajatorul şi salariatul pot opta să folosească la încheierea contractului individual de muncă sau a actelor adiţionale semnătura electronică, ceea ce presupune că angajatul nu trebuie să se mai deplaseze până la sediul firmei pentru a face acest lucru. Totuşi, intrarea în vigoare a OUG 36/2021, ce cuprinde aceste prevederi, nu înseamnă că de-acum încolo toate documentele ce ţin de relaţiile de muncă trebuie semnate doar electronic (se va poate folosi în continuare semnătura olografă la fel de bine) sau că salariaţii vor fi obligaţi să îşi achiziţioneze aceste tipuri de semnături. Citește articolul
Ordonanța care permite semnarea electronică a tuturor documentelor din sfera relațiilor de muncă a apărut aseară în Monitorul Oficial. Potrivit documentului, toate actele de muncă pot fi semnate fie cu semnătura electronică avansată, fie cu semnătura electronică calificată. În plus, cele două tipuri de semnături electronice pot fi folosite și în relația cu autoritățile, atunci când vine vorba de domeniul muncii. Citește articolul
Din proiectul care ar putea fi curând adoptat cu privire la semnarea electronică a actelor de muncă lipsesc unele lămuriri esențiale în special pentru salariați, care nu sunt, poate, la fel de familiarizați cu mecanismul acestor semnături așa cum sunt profesioniștii. De pildă, salariaților ar trebui să li se spună, încă din textul de lege, care e echivalența cu semnătura de mână. Nu se înțelege foarte clar cine din firmă semnează, iar procedura pentru salariați de obținere a semnăturii ar trebui simplificată, cu atât mai mult dacă ne gândim la anumite categorii socio-profesionale. Citește articolul
Contractele de muncă, actele adiţionale sau alte documente de ţin de relaţia de muncă, precum şi dovada de realizare a instruirii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă (SSM) vor putea fi semnate şi cu semnătura electronică, pe lângă cea olografă, potrivit unei propuneri legislative înregistrate recent la Senat. Prevederile propunerii sunt similare cu cele menţionate într-un proiect de OUG lansat în decembrie 2020 care nu a mai ajuns să fie adoptat. Citește articolul