avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 539 soluții astăzi
Acasă Subiect: semnatura electronica
Subiect: semnatura electronica
ACCES PREMIUM
Stare de urgență

Documentația pentru certificatul de stare de urgență trebuie semnată electronic. Semnarea se poate face și prin împuternicit

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
2 Aprilie 2020 | 0 | 2968 | Timp de citire: 2 min.

Companiile care vor solicita online obținerea certificatului de stare de urgență, pentru a beneficia de facilități în relația cu statul și cu partenerii de afaceri, trebuie să semneze electronic documentația transmisă autorităților. Dacă reprezentantul legal al firmei nu are semnătură electronică, o altă persoană care are așa ceva poate fi împuternicită să depună documentația. Citește articolul

ACCES GRATUIT
România online

UPDATE Oficial: Documentele pentru șomaj se pot depune online, dar doar cu semnătură electronică

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
1 Aprilie 2020 | 8 | 27865 | Timp de citire: 3 min.

Un recent ordin al Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) vine să faciliteze depunerea actelor de șomaj în mod electronic, nu numai la ghișeu. Însă, pentru unele dintre documentele depuse e nevoie de semnătură electronică. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Tehnologia poate face munca de acasă la fel de sigură ca pe cea de la birou. Ce instrumente poți folosi

Simona Voiculescu în Știri & Revista presei
Redactor-șef, avocatnet.ro
13 Martie 2020 | 0 | 2603 | Timp de citire: 4 min.

Munca de la domiciliu, mai ales dacă ne gândim la raportul cu autoritățile, la depunerea unor documente și la relațiile cu partenerii de afaceri nu se poate face fără folosirea unor instrumente care să faciliteze procedurile și să asigure un nivel de securitate a datelor și informațiilor cu care angajații operează. De pildă, folosirea semnăturii electronice este esențială. Iar dacă aproape toți angajații unei firme lucrează de acasă, atunci "biroul" trebuie adus în casele fiecăruia prin soluții tehnice. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Credit online IFN: Există, totuși, o situație în care contractul nu-i titlu executoriu fără semnătură

Alexandru Boiciuc în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Februarie 2020 | 3 | 6571 | Timp de citire: 2 min.

Atunci când cineva contractează un credit online la o instituție financiară nebancară (IFN), părțile pot stabili că semnătura împrumutatului este obligatorie pentru ca actul să fie considerat valid. Într-o situație de acest gen, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit, printr-o decizie oficializată recent, că lipsa semnăturii lasă contractul de credit fără puterea de titlu executoriu. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Contractele de credit online nesemnate, titluri executorii: Ce înseamnă asta pentru cei împrumutați?

Alexandros Bakos în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
25 Februarie 2020 | 3 | 6940 | Timp de citire: 2 min.

După ce Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a clarificat recent faptul că încheierea online a contractelor de servicii financiare (de exemplu, contracte de credit cu instituțiile financiare nebancare - IFN-uri), fără a le semna, nu le ia caracterul de titlu executoriu, împrumutații trebuie să rețină un aspect. Și anume că, dacă nu-și mai achită ratele la timp, executarea silită a acestor contracte se va putea face mai rapid în aproape toate cazurile, tocmai din cauză că acestea sunt considerate titluri executorii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Contractele de credit încheiate online sunt titluri executorii chiar dacă nu-s semnate. Decizia ICCJ, obligatorie

Simona Voiculescu în Justițiabil in România
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Februarie 2020 | 10 | 20702 | Timp de citire: 2 min.

Contractele privind serviciile financiare, cum e cel de credit încheiat online cu  o instituție financiară nebancară (IFN), sunt titluri executorii, chiar dacă datornicul n-a semnat de mână sau electronic documentul. Așa a decis Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), într-un recurs în interesul legii menit să dea o direcție clară instanțelor judecătorești care se confruntă cu această chestiune. De vineri, decizia este obligatorie, fiind publicată în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce diferențe sunt între cele trei tipuri de semnături electronice și de ce numai una dintre ele e echivalentă cu semnătura de mână

Alexandru Boiciuc în Știri & Revista presei
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Februarie 2020 | 1 | 22419 | Timp de citire: 5 min.

Există trei tipuri de semnături electronice, conform legislației în vigoare: semnătura simplă, semnătura avansată și semnătura calificată. În practică, acestea asigură niveluri diferite de securitate și recunoaștere pentru persoana care le folosește în relațiile sale cu alte persoane sau entități (firme sau instituții publice). Din acest motiv, cele trei tipuri de semnături electronice nu pot fi considerate egale și trebuie folosite în funcție de riscul asociat documentelor ce trebuie semnate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Toate tipurile de semnături electronice ar putea căpăta aceeași valoare legală. Consecințele pot fi grave

Alexandru Boiciuc în Știri & Revista presei
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Februarie 2020 | 2 | 5594 | Timp de citire: 8 min.

Toate tipurile de semnături electronice, indiferent dacă sunt emise sau nu în concordanță cu legislația europeană, ar putea căpăta exact aceeași valoare legală. Cu alte cuvinte, oricare dintre ele va fi considerată echivalentul semnăturii de mână, ceea ce ar crește riscul de fraudare. Măsura este prevăzută de două proiecte de legi din Parlament, care, dacă ar ajunge să se aplice, ar însemna că aproape oricine ar putea emite semnături electronice pe care să le folosească ilegal în numele altor persoane. În plus, cele două proiecte contravin normelor europene. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Studiu de caz Folosirea semnăturii electronice la distanță îți reduce cu peste 60% costurile cu documentele

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
18 Decembrie 2019 | 0 | 2339 | Timp de citire: 2 min.

Firmele care aleg să folosească semnătura electronică la distanță pot face economii bănești substanțiale, pentru simplul fapt că renunță la varianta tipărită a documentelor. Specialiștii estimează că cheltuielile legate de documentele clasice (resurse umane alocate, tipărire și uneori transmitere) pot fi reduse cu aproximativ 64% prin trecerea la semnătura electronică la distanță, care permite semnarea documentelor fără a fi necesară achiziționarea unui certificat calificat pe termen lung. Pe deasupra, există și posibilitatea arhivării electronice a documentelor astfel semnate, care contribuie, de asemenea, la scăderea costurilor asociate (dosare, cutii, depozitare etc.), ambele instrumente fiind cât se poate de sigure și având o acoperire legală deplină. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Gata cu statul la cozi? O primărie oferă gratuit semnătură electronică locuitorilor, pentru ca ei să poată obține online documente

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
19 Noiembrie 2019 | 1 | 3988 | Timp de citire: 4 min.

Primăria Alba Iulia va fi prima entitate de acest gen din țară care va elimina necesitatea deplasării la ghișee pentru a depune cereri și a obține documente de la autoritățile locale. Astfel, persoanele fizice vor putea interacționa exclusiv online cu primăria pentru o serie de documente, după ce își vor lua datele de acces pentru a semna electronic gratuit cererile pentru obținerea autorizației de construire, a certificatului de urbanism, prelungirea abonamentului de parcare și nu numai. Inclusiv firmele vor putea să facă așa pentru a obține mai rapid actele de care au nevoie și a scăpa de statul la coadă. Citește articolul