Când Codul Muncii a fost modificat luna trecută, câteva noi prevederi au ridicat semne de întrebare printre angajatori: trebuie să ne schimbăm sau nu organizarea în activitățile de salarizare și resurse umane? Plecând de la ce spun noile prevederi și ajungând până la răspunsurile pe care Ministerul Muncii le-a oferit redacției noastre, iată sinteza modificărilor problematice: Citește articolul
Mai nou, Codul muncii prevede că, dacă un angajator apelează la un serviciu extern specializat pentru activitatea de salarizare și resurse umane, acesta trebuie să fie coordonat de un expert în legislația muncii. Însă, deoarece este neclar dacă expertul coordonator trebuie să fie salariat al angajatorului sau al serviciului extern, Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) ne-a spus că a doua variantă este cea corectă. Citește articolul
Mai nou, Codul muncii stabilește că angajatorii au trei variante pentru a-și organiza activitatea de resurse umane și salarizare, însă fără să-i oblige în vreun fel să aleagă doar una dintre acele opțiuni. În acest context, Ministerul Muncii ne-a spus că angajatorii pot organiza acea activitate atât folosind variantele din Codul muncii, cât și apelând la alte variante disponibile pe piață. Citește articolul
Contabilii pot îndeplini, pentru un angajator, doar parte din tot ce înseamnă activitatea de resurse umane, așa cum reiese din legislația în vigoare. De ce e important să precizăm asta? Pentru că o lege recentă obligă angajatorii ca, atunci când externalizează partea de resurse umane și salarizare a activității proprii, să apeleze la un serviciu extern specializat în așa ceva. Or, în lipsa unor specializări suplimentare, contabilul poate face doar salarizare și partea de gestionare a aplicației Revisal. Citește articolul
De la începutul acestei luni, Codul muncii stabilește concret variantele legale pe care le au angajatorii pentru a-și organiza activitatea de resurse umane și salarizare. Deși Legea 213/2020, cea care a introdus noutățile, face referire la un drept, specialiștii spun că vorbim mai degrabă de o obligație la care angajatorii trebuie să se conformeze mai nou. Citește articolul
Deoarece Codul muncii a fost modificat, de sâmbăta trecută, prin introducerea unor noi reguli pentru activitatea de resurse umane și salarizare, respectiv, în cazul externalizării serviciului, fiind nevoie acum de coordonarea unui expert în legislația muncii, au apărut voci care susțin că această activitate nu va mai putea fi desfășurată, ca până acum, și de contabili. În acest context, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a transmis recent, printr-un comunicat de presă, că experții contabili au competența necesară pentru a desfășura astfel de activități. Citește articolul
O recent publicată modificare la Codul muncii stabilește că angajatorii pot recurge la contractarea unor servicii externe specializate în resurse umane și salarizare, dacă nu vor/nu pot asigura aceste activități la nivel intern (lucru care oricum se întâmplă deja în practică), doar că aceste servicii externe specializate vor trebui coordonate de un expert în legislația muncii. În ce măsură sunt afectați contabilii de această recentă modificare: Citește articolul
Mai multe modificări la Codul muncii au fost oficializate aseară și se vor aplica începând de sâmbătă, conform unei legi noi. Documentul vizează, în esență, modificări privind încheierea și modificarea contractelor individuale, cercetarea disciplinară și concilierea conflictelor individuale, dar se face referire și la activitatea de HR a angajatorilor. Citește articolul
În Codul muncii intră pentru prima dată, de sâmbătă, reguli speciale pentru organizarea activității de resurse umane (human resources, în engleză - HR) și salarizare. Reflectând practica, într-o mare măsură, firmelor li se pune în vedere că aceste activități și atribuțiile specifice sunt ținute la nivel intern și asumate de angajator sau puse în responsabilitatea unuia sau mai multor salariați, fie sunt externalizate - caz în care serviciile externe specializate în HR și salarizare trebuie să-și angajeze neapărat un expert în legislația muncii. Citește articolul
Tot o prelucrare de date personale se face și cu ocazia evaluărilor profesionale ale angajaților. Uneori, pentru a face aceste evaluări, companiile se folosesc de date care ori sunt obținute prin alte scopuri declarate de prelucrare, de date sensibile sau, de ce nu, prea multe față de scopul prelucrării. Datele personale folosite și colectate cu ocazia evaluărilor trebuie să poată fi accesate de cei evaluați și șterse atunci când nu mai sunt necesare și când raportul de muncă se încheie. Citește articolul