Accidentul de traseu nu va mai fi considerat accident de muncă, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență pregătit de Guvern și care are șanse să fie aprobat în perioada următoare. Conform unui specialist consultat de redacția noastră, asta va însemna că angajatorii vor scăpa de răspundere atunci când salariații se accidentează pe traseul dintre casă și serviciu sau dintre serviciu și casă. Citește articolul
Are angajatorul dreptul să își oblige angajații să facă teste pentru depistarea COVID-19? Deși este responsabil de asigurarea condițiilor de sănătate la locul de muncă, angajatorul nu decide de unul singur aspectele particulare ce țin de acest domeniu. În primul rând, în schemă este esențială expertiza medicului de medicina muncii. Dar chiar și așa, testarea impusă de angajator este mai mult decât un exces de zel. Citește articolul
Autoritățile din domeniul muncii au reînceput de ceva vreme controalele la angajatori, verificările fiind inclusiv pentru a vedea dacă firmele se adaptează cum trebuie la criza epidemiei de coronavirus. În urma unor verificări din primele zile ale lunii curente, reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) din Harghita au atras atenția asupra principalelor neconformități întâlnite de ei pe partea de sănătate și securitate în muncă (SSM). Citește articolul
În contextul revenirii la muncă a multor salariați, pe durata stării de alertă, firmele trebuie să ia o serie de măsuri pentru a preveni îmbolnăvirea angajaților cu COVID-19, adică, printre altele, să instituie obligativitatea purtării măștilor de protecție și să facă zilnic un triaj epidemiologic. După cum apare și într-un ordin recent al autorităților, de stabilirea condițiilor pentru purtarea măștii și instruirea salariaților privind noile reguli de securitate și sănătate în muncă (SSM) se ocupă medicii de medicina munca și responsabilii SSM din firmă. Citește articolul
Distanțarea socială generată de pandemia de coronavirus a creat o situație fără precedent pe piața muncii. Nu toți angajații au putut lucra de acasă, așa că unii au fost nevoiți să meargă la birou sau pe teren, fiind mult mai expuși riscului de îmbolnăvire. Printre locurile de muncă ce prezintă un risc foarte ridicat de infectare cu coronavirus se numără domeniul vânzărilor și cel al serviciilor de cazare, în timp ce la polul opus, cu un risc foarte scăzut de infectare, se află domeniul energetic (furnizarea de gaze și electricitate), mineritul sau domeniul comunicării, informează Centrul European pentru Dezvoltarea Formării Profesionale (CEDEFOP). Citește articolul
Indiferent că vorbim de o firmă mică cu un număr redus de angajați sau de o multinațională, toate companiile, mai mici sau mai mari, au obligația de a asigura securitatea și sănătatea în muncă (SSM). Acest aspect devine cu atât mai important cu cât țările din întreaga lume, inclusiv România, se confruntă cu o situație specială generată de epidemia de coronavirus. În astfel de perioade, comunicare cu angajații și asigurarea unui climat corespunzător la locul de muncă, ținând cont de recomandările autorităților, sunt esențiale, informează Organizația Internațională a Muncii (OIM). Citește articolul
Angajatorii care vor relua activitatea, odată cu relaxarea preconizată a măsurilor speciale în vigoare, au primit recent o serie de îndrumări specifice, printr-un ghid bazat pe informații furnizate de Agenția Uniunii Europene pentru siguranță și sănătate în muncă, astfel încât să protejeze salariații în această perioadă dificilă. O atenție deosebită ar trebui acordată celor ce au depășit îmbolnăvirea cu noul coronavirus, dar care au rămas cu sechele, și care, la întoarcerea în activitate, vor avea nevoie de alte condiții de lucru decât cele anterioare. Citește articolul
Într-un ghid bazat pe informații furnizate de Agenția Uniunii Europene pentru siguranță și sănătate în muncă există o serie de îndrumări pentru angajatorii care reiau activitatea, în contextul actual în care riscurile create de coronavirus încă pot să existe. Practic, ghidul îi sfătuiește pe angajatori cum să reducă riscul infectării, cum ar trebui reluată activitatea sau cum să gestioneze lucrul de acasă. Citește articolul
Reluarea activității în firmele unde, total sau parțial, aceasta a fost întreruptă sau redusă presupune, din perspectiva sănătății și securității în muncă (SSM), reevaluarea unor riscuri, adăugarea unora noi, construirea unor planuri de acțiune și a strategiilor pentru eventualitatea în care epidemia de COVID-19 sau altele similare ar putea forța din nou restrângerea activității. Potrivit unui ghid elaborat pe această temă de Agenția Europeană pentru Securitate și Sănătate în Muncă, angajatorii trebuie adapteze condițiile de muncă și să prevină riscurile de infectare ale angajaților în lunile care urmează. Înainte de a dezvolta subiectul, câteva aspecte esențiale recomandate de Agenție: Citește articolul
Având în vedere că riscul infectării cu coronavirus la locul de muncă poate fi destul de ridicat, angajatorii ar putea să se simtă nevoiți să ia măsuri pentru a preveni astfel de situații - pe cât posibil. Însă aceștia trebuie să știe că, din cauză că discutăm de aspecte de sănătate ale salariaților, angajatorii nu pot, pur și simplu, să colecteze și să divulge orice astfel de date, cu privire la cei care lucrează pentru ei. De aceea, prezentăm mai jos ce poate face un angajator și ce nu poate face, prin raportare la legislația privind protecția datelor. Citește articolul