avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 544 soluții astăzi
Acasă Subiect: regulament intern
Subiect: regulament intern
ACCES PREMIUM

UPDATE Ce nu ar trebui să lipsească din conținutul regulamentului intern

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
5 Octombrie 2022 | 0 | 7542 | Timp de citire: 6 min.

La fel ca și contractul individual de muncă (CIM), regulamentul intern (RI) are o importantă deosebită în relațiile de muncă. Recomandarea specialiștilor în dreptul muncii este ca regulamentul intern să nu fie elaborat doar pentru a se bifa una dintre cerințele legale, ci să fie gândit și adaptat cerințelor fiecărui angajator și activității firmei. Acum că și micii angajatori revin la obligația legală de a avea un regulament intern, chiar dacă au doar unul sau doi angajați, plus că avem câteva modificări la Codul muncii pe cale să fie oficializate, ne-am gândit să readucem în discuție care sunt principalele chestiuni de trecut într-un regulament. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Adoptarea regulamentelor interne de către angajatorii care nu le au acum - procedură și aspecte utile

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Octombrie 2022 | 0 | 2868 | Timp de citire: 5 min.

Revenirea, din 6 octombrie, la obligația firmelor cu puțini angajați de a avea regulament intern nu ar trebui să le dea bătaie de cap multor angajatori. Pe de o parte, vorbim, totuși, de firme care doar trebuie să „revitalizeze” aceste documente, pentru că le aveau deja și au renunțat doar la a se raporta la ele în ultimul an și ceva, iar pe de altă parte vorbim de angajatorii nou-înființați, adică din mai anul trecut și până acum, care vor avea totuși la dispoziție o perioadă rezonabilă de timp pentru a se consulta cu reprezentanții salariaților și a adopta regulamentele. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Chiar și PFA-urile, II-urile și IF-urile cu salariați trebuie să revină la fișele de post și regulamentele interne

Lucia Tozaru în PFA & Profesii liberale
Redactor, avocatnet.ro
5 Octombrie 2022 | 1 | 3074 | Timp de citire: 3 min.

OUG 37/2021, prin care Guvernul a decis eliminarea regulamentului intern și a fișei de post pentru microîntreprinderi, urmează să abrogată din 6 octombrie. Asta înseamnă că angajatorii cu mai puțin de nouă salariați vor trebui să refacă sau să întocmească aceste documente, iar în această categorie intră și persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF). Citește articolul

ACCES PREMIUM
OUG 37/2021, abrogată din 6 octombrie

UPDATE Când ar trebui micile firme să aibă gata, practic, regulamentele interne și fișele de post?

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
4 Octombrie 2022 | 0 | 2984 | Timp de citire: 4 min.

Ordonanța prin care s-a renunțat, anul trecut, la obligația microîntreprinderilor cu până la nouă salariați de a întocmi regulamentul intern și de a avea fișe de post urmează să fie oficial abrogată pe 6 octombrie, legea de respingere a acesteia fiind publicată luni în Monitorul Oficial. Asta înseamnă că, de joi, se revine la existența acestor obligații, așa că e important să fixăm acum termenele de la care ar trebui  firmele care nu au acum aceste documente să le aibă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: De joi, regulamentul intern și fișa postului redevin obligatorii la microfirmele cu până la nouă salariați

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Octombrie 2022 | 4 | 17063 | Timp de citire: 2 min.

Ordonanța de urgență care a stabilit, în mai 2021, că regulamentul intern și fișa postului sunt opționale pentru microîntreprinderile cu până la nouă salariați urmează să fie respinsă oficial prin lege, actul normativ oficializat azi în acest sens fiind aplicabil efectiv din 6 octombrie 2022. Asta înseamnă că măsurile luate de Guvern se anulează și că de joi se revine la obligativitatea celor două documente. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum îi ajută pe angajații din micile firme că redevin obligatorii fișele de post

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
3 Octombrie 2022 | 0 | 3552 | Timp de citire: 3 min.

Revenirea obligației tuturor angajatorilor de a avea, pentru fiecare angajat în parte, câte o fișă a postului este un aspect extrem de avantajos pentru angajații firmelor mici unde, timp de un an de zile, au fost puși în fața acceptării unor sarcini verbale și unde, practic, felul muncii putea fi schimbat unilateral și discreționar de angajator. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Acordarea unor bonusuri discriminatorii și „premierea” angajaților care nu-și exercită drepturile nu ar trebui să fie posibile. De ce angajatorul nu poate lua decizii unilateral

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
26 Septembrie 2022 | 1 | 2506 | Timp de citire: 5 min.

Un angajator se gândește să includă în regulamentul intern acordarea unor bonusuri, tichete sau altor sume de bani pentru unii angajați. De pildă, bonusuri pentru cei care nu-și iau zile libere sau nu au nevoie de concediu medical, deși angajații au dreptul și la una, și la cealaltă. Care ar putea fi problema aici? Una, că, de principiu, orice elemente constitutive ale salariului nu pot fi acordate arbitrar de angajator, consultarea angajaților trebuind să aibă loc, iar, a doua problemă, că putem vorbi de situații de discriminare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Microîntreprinderile ar trebui să înceapă deja pregătirea pentru reintroducerea obligației de a avea regulament intern și fișe de post

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 Septembrie 2022 | 0 | 10522 | Timp de citire: 9 min.

Chiar dacă nu este încă oficializată revenirea la obligația de a întocmi regulamentul intern și fișele de post, microîntreprinderile care au fost exceptate prin OUG nr. 37/2021 și care, fie au renunțat de tot la aceste documente, fie nu le-au mai întocmit, ar trebui să înceapă să le pregătească. Miercuri, legea prin care această ordonanță este respinsă a fost adoptată la votul final, ceea ce înseamnă că e doar o chestiune de timp până când ordonanța va fi oficial abrogată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Stabilirea procedurii pentru suspendarea CIM în cazul absențelor nemotivate, importantă și din perspectiva obligației de plată a contribuțiilor sociale

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
23 August 2022 | 0 | 3916 | Timp de citire: 2 min.

Pe perioada suspendării contractului individual de muncă (CIM) se suspendă și plata salariului și a altor drepturi de natură salarială de către angajator, însă dacă în documentele de muncă nu este prevăzută procedura în urma căreia în cazul unui anumit număr de zile de absențe nemotivate se trece direct la suspendarea contractului, angajatorul s-ar putea trezi în situația în care, chiar dacă nu a beneficiat de munca prestată de salariat, ar putea fi obligat să îi plătească contribuțiile sociale. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Salariatul trebuie să primească un exemplar al contractului de muncă chiar înainte de a veni efectiv la lucru, nu după

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
19 August 2022 | 0 | 9008 | Timp de citire: 2 min.

Există numeroase situații în care salariații se plâng că trec zile, săptămâni sau chiar luni și nu au primit un exemplar al contractului individual de muncă de la angajator. Acest lucru nu este legal, iar firmele care procedează în acest fel riscă amenzi de până la 2.000 lei. Citește articolul