Angajatorii care acordă tichete cadou cu ocazia sărbătorilor pascale au, din acest an, un plafon mai mare pentru care nu plătesc impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii, respectiv de 300 lei față de 150 lei, cât a fost până la finalul lui 2021. Acest plafon este valabil atât pentru tichetele cadou acordate salariaților, cât și pentru cele oferite copiilor salariaților. Citește articolul
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a autorizat recent primul administrator de fonduri de pensii ocupaționale, adică cele din Pilonul IV, ceea ce înseamnă că firmele pot decide de-acum participarea la astfel de scheme și pot începe oferirea acestui tip de pensie suplimentară propriilor salariați. Măsura vine la mai bine de doi ani de când a apărut legea pensiilor ocupaționale. Citește articolul
Mai ales acum, când rata îmbolnăvirilor zilnice cu COVID-19 atinge noi recorduri, e important să evităm, pe cât posibil, deplasările în zonele aglomerate. De-a lungul anilor, mai multe instituții au implementat metode de interacțiune la distanță cu cetățenii. Astfel, prezentăm azi cele mai importante lucruri pe care le poți rezolva online, fără să fie nevoie de deplasarea la ghișeul vreunei autorități. Citește articolul
Din luna octombrie a acestui an, salariații care au în grijă copiii de până în 12 ani sau tineri până în 26 de ani, dacă sunt cu dizabilități, pot primi de la angajator zile libere plătite pentru a-i supraveghea cât timp cursurile au loc în sistem online sau școlile sunt închise. Indemnizația acordată pe baza OUG 110/2021 are ca limită maximă 75% din câștigul salarial mediu brut stabilit pe țară. Ca urmare a oficializării Legii bugetului pe 2022 și a majorării câștigului salarial mediu brut de la 1 ianuarie această indemnizație se va majora. Citește articolul
Spre deosebire de persoanele fizice autorizate (PFA) și întreprinderile individuale (II), legislația română nu stabilește o limită de persoane pe care le pot angaja cei care exercită profesii liberale. Citește articolul
În telemuncă, locațiile de unde lucrează telesalariații fac parte din categoria datelor cu caracter personal, astfel încât, în lumina modificărilor legislative de la începutul lunii curente, angajatorii pot cere aceste informații în continuare doar în baza unei justificări a interesului de prelucrare a unor asemenea date, interes ce trebuie să se dovedească a fi mult mai mare decât interesul telesalariatului de a-și păstra confidențialitatea datelor, a subliniat un specialist în dreptul muncii la conferința de HR organizată recent de avocatnet.ro. În acest sens, pe lângă instruirea de securitate și sănătate în muncă (SSM) pe care angajatorul trebuie să o facă, acesta trebuie să demareze și o analiză foarte clară în acest sens, pentru a stabili justificarea exactă a unui demers de acest fel. Astfel, ar fi posibil ca angajatorul să convină cu telesalariații ca aceștia să-și declare totuși locațiile exacte de unde lucrează. Citește articolul
Doar în măsura în care a scăzut volumul de muncă ori un anumit post a devenit redundant sau se desființează departamente întregi, un angajator își poate concedia angajații, a subliniat un specialist în dreptul muncii la conferința de HR organizată săptămâna trecută de avocatnet.ro. Altfel, prin simpla invocare a motivului privind pandemia, concedierile pot fi considerate ca fiind abuzive și, prin urmare, nelegale, angajatorii riscând să fie obligați, în instanță, la plata unor despăgubiri egale cu salariile indexate, majorate și reactualizate și cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat salariatul. Citește articolul
Pentru cursurile de formare profesională nerecunoscute la nivel național, angajatorul poate încheia, potrivit Codului muncii, un act adițional cu salariatul doar cu acordul acestuia din urmă, întrucât, într-un astfel de caz, acele cursuri sunt recunoscute doar în cadrul firmei care le-a organizat. Citește articolul
În domeniul raporturilor de muncă, există, potrivit reglementărilor în vigoare, anumite lucruri pe care angajatorul nu i le poate impune salariatului. Printre acestea, se numără faptul că, odată cu implementarea semnăturii electronice, angajații nu pot fi obligați să își cumpere o astfel de semnătură, dar și faptul că nu pot fi forțați să încaseze salariul într-un cont bancar ori, în caz de demisie, nu pot fi obligați să renunțe la această cerere. Citește articolul
În procesul de recrutare a unui viitor salariat, angajatorul ar putea, teoretic, să prelucreze un număr ridicat de date personale, pentru a afla mai multe despre candidații pentru postul scos la concurs. Pe de altă parte, însă, Regulamentul general privind protecția datelor limitează serios posibilitățile de prelucrare a datelor, angajatorii trebuind să respecte anumite principii și reguli când încearcă să obțină informații despre candidați. Acest lucru este explicat și de Autoritatea română de protecție a datelor (ANSPDCP) în raportul pe anul 2019, publicat recent. Citește articolul