Procedura pentru folosirea unuia dintre cele trei regimuri speciale de TVA (UE, nonUE și de import), oficializată recent în contextul intrării în vigoare, de la 1 iulie 2021, a regulilor noi de TVA pentru comerțul electronic în statele membre UE, a fost modificată pentru a include noi categorii de firme care să poată folosi regimul UE, potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat astăzi în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul
Tot mai multe informații financiare despre activitatea firmelor vor putea ajunge, treptat, la autoritățile statului în următorii ani. Concret, este vorba de două directive europene care vizează activitatea comercianților online, dar și de un proiect de regulament european ce vizează identificarea celor care folosesc criptoactive. Citește articolul
În ultimii ani a început să se contureze tot mai mult o tendință a autorităților de a impune treptat noi raportări obligatorii pentru mediul de afaceri. Astfel, firmele trebuie să gestioneze un volum din ce în ce mai mare de declarații care trebuie să ajungă la diverse instituții ale statului, fapt ce duce la o creștere a costurilor de conformare. Citește articolul
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), inspectoratele teritoriale de muncă și alte autorități ale statului pot verifica activitatea comercianților, în perioada promoțiilor de Black Friday, pentru a vedea dacă firmele respectă legislația. De la verificarea respectării obligațiilor față de consumator la supravegherea felului cum sunt respectate obligațiile de muncă, iată ce trebuie să știe firmele. Citește articolul
Începând din ianuarie 2024, Fiscul va căpăta acces, printr-un sistem european aflat acum în pregătire, la informațiile despre plățile online făcute din alte state UE către companiile din România. Măsura este prinsă într-o directivă ce trebuie implementată de țara noastră pentru a eficientiza controalele fiscale pentru depistarea fraudelor de TVA în comerțul online. Citește articolul
Prezentăm azi pașii procedurali care trebuie urmați pentru a înregistra o firmă într-unul dintre cele trei regimuri speciale de TVA aplicabile în cazul comerțului online european de bunuri către consumatori. Asta în contextul în care, din iulie 2021, în țara noastră se aplică noi reguli de TVA la comerțul online de bunuri, introduse prin Ordonanța de urgență a Guvernului 59/2021. Astfel, pentru simplificare, comercianții pot folosi ghișeul unic de TVA (One Stop Shop - OSS) pentru a declara TVA-ul în cadrul regimurilor UE, nonUE și de import. Citește articolul
Avem situația unui comerciant online de vinuri (produs accizabil). Acesta este înregistrat în scopuri de TVA în România, dar face livrări către clienți din străinătate (persoane fizice și persoane juridice fără cod de TVA). Într-o asemenea situație, comerciantul este obligat sau nu să se înregistreze în ghișeul unic al Fiscului (One Stop Shop - OSS) pentru a declara și plăti TVA? Citește articolul
De la 1 iulie 2021, odată cu introducerea celor trei regimuri speciale de TVA pentru comerțul online în Uniunea Europeană (regimul UE, regimul nonUE și regimul de import), facturarea a devenit opțională pentru firmele care vând produse consumatorilor. Citește articolul
Din luna iulie, în țara noastră se aplică noi reguli de TVA la comerțul online de bunuri către consumatori, ce au fost introduse prin Ordonanța de urgență a Guvernului 59/2021. În acest context, pentru simplificare, comercianții pot folosi ghișeul unic de TVA (One Stop Shop - OSS) pentru a declara TVA-ul în cadrul celor trei noi regimuri speciale (UE, nonUE și de import). Citește articolul
În contextul în care Senatul a adoptat recent un proiect prin care regulile obligației de a accepta plăți cu cardul bancar de către comercianții de produse și prestatorii de servicii vor fi modificate în sensul că obligația de a accepta plata cu cardul se va aplica în funcție de încasări, nu în funcție de cifra de afaceri (cum se întâmplă în prezent), referirea la încasări va elimina, în primul rând, potrivit specialiștilor, problema multiplelor definiții pe care legea le dă cifrei de afaceri. Astfel, în timp ce indicatorul cifră de afaceri reflectă doar un potențial de încasări, încasările efective sunt mult mai ușor de calculat și mai rapid de identificat. De asemenea, vor fi luate în calcul, la stabilirea obligației de a avea POS, atât încasările cu numerar, cât și cele prin virament bancar, depășirea plafonului va trebui verificată trimestrial de către firme, iar impactul asupra companiilor înregistrate în scopuri de TVA ar putea fi unul negativ. Citește articolul