În procesele civile, instanța de executare competentă teritorial să soluționeze contestația la executare propriu-zisă formulată de unul dintre debitorii la care se referă titlul executoriu este judecătoria care a încuviințat executarea silită a respectivului titlu executoriu, cu excepția cazurilor în care legea dispune în mod expres altfel, conform unei decizii pronunțate în septembrie de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) și apărute joi în Monitor. Citește articolul
Companiile și persoanele fizice care au acumulat datorii la stat, în contextul crizei coronavirusului, mai au la dispoziție, în prezent, un singur mecanism temporar pentru gestionarea creanțelor - amnistia fiscală. Însă vestea bună este că există și două mecanisme permanente ce pot fi accesate oricând - cele două tipuri de eșalonări la plată. Citește articolul
Înalta Curte a stabilit în vară că scrisorile de garanție emise de bănci sunt considerate titluri executorii numai dacă sunt emise în garantarea unor contracte de credit, nu și în alte scopuri. Decizia Curții a apărut miercuri în Monitorul Oficial: Citește articolul
Pandemia de coronavirus a determinat o serie de incertitudini în parteneriatele de afaceri, astfel că din ce în ce mai multe firme caută soluții de recuperare cât mai rapidă a datoriilor. În acest sens, principalele proceduri de recuperare a creanțelor pentru care se poate opta sunt, în afară de calea amiabilă, procedurile judiciare, arbitrajul, executarea silită, dar și procedura insolvenței. Trecem în continuare în revistă principalele modalități de recuperare a creanțelor, astfel cum se prezintă acestea, ca importanță, în opinia specialiștilor, proceduri la care se poate apela atunci când creditorii nu reușesc să obțină, în mod amiabil, o înțelegere cu debitorul în scopul recuperării datoriilor. Citește articolul
Ca să pună capăt unor confuzii și să asigure un tratament fiscal egal tuturor executorilor, Ministerul Justiției propune modificarea ordinului cu limitele onorariilor executorilor judecătorești pentru a stabili că acestea nu includ taxa pe valoarea adăugată (TVA). Citește articolul
În cadrul procedurii de executare silită, organele fiscale locale au, conform legii, pentru obligațiile bugetare, și calitatea de organ de executare, astfel că pot pune sechestru pe diverse bunuri aflate în proprietatea unui contribuabil care nu și-a achitat obligațiile bugetare sau fiscale până la data aplicării sechestrului. Apoi, valorificarea bunurilor sechestrate se poate face cu prioritate prin vânzarea la licitație, iar, în acest sens, pentru o identificare mai facilă a sumelor plătite și încasate, aferente fiecărui bun, inclusiv ofertanții pentru plata taxei de participare la licitație și cumpărătorii pentru plata prețului rezultat în urma valorificării bunurilor respective trebuie, de-acum, să completeze, pe documentele emise în acest sens, numărul de evidență a plății, adică acel număr unic aferent tranzacției, potrivit unui ordin oficializat luni de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Creditorii personali ai asociaților unei societăți cu răspundere limitată (SRL) pot cere, conform legii, înființarea popririi asupra părților sociale ce li s-ar cuveni respectivilor asociați prin dizolvarea și lichidarea societății și vânzarea acelor părți sociale. Cum nu există, din punct de vedere legal, niciun fel de protecție juridică oferită asociaților sau unei persoane juridice astfel preluate în urma executării silite, specialiștii consideră că singura soluție ar fi modificarea legii societăților. Prezentăm aceste informații deoarece posibilitatea legală amintită a fost găsită recent ca fiind constituțională. Citește articolul
Companiile care vor să beneficieze de mecanismul simplificat de eșalonare la plată, pentru datoriile acumulate în timpul crizei coronavirusului, mai au timp numai până pe 30 septembrie 2021 să depună cererile la Fisc. Pentru a accesa mecanismul, aceste companii trebuie, printre altele, să nu se afle în faliment sau dizolvare, să nu fi înregistrat datorii la stat la data declarării stării de urgență (martie 2021), și să-și fi depus toate declarațiile fiscale. Citește articolul
Pandemia de coronavirus a afectat inclusiv termenele de prescripție în care Fiscul poate stabili creanțe și poate cere executarea lor silită. Nu automat, ci în urma măsurilor luate de Guvern prin ordonanță de urgență. Din acest motiv, ne aflăm acum în situația în care anul fiscal 2015 se prescrie mai târziu decât ar fi fost normal, adică la finele zilei de 13 septembrie 2021. Totuși, dincolo de acest aspect, trebuie știut că pandemia afectează inclusiv prescrierea anilor fiscali 2016 - 2019, iar, în oglindă, contribuabilii au mai mult timp să ceară la stat restituirea anumitor sume. Citește articolul
Măsurile asigurătorii, precum poprirea şi sechestrul asigurător, au, mai nou, un termen de valabilitate de maximum 3 luni de la data comunicării sesizării penale, pentru ca organele de urmărire penală să aibă timp, în această perioadă, să instituie propriile măsuri asigurătorii, potrivit unei ordonanțe de modificare a Codului de procedură fiscală care a intrat în vigoare vineri. Noua reglementare vine pe fondul neconstituționalității prevederilor care includeau aceste aspecte, prevederi ce și-au încetat oricum aplicabilitatea odată cu o decizie din 2019 a Curții Constituționale a României (CCR). Citește articolul