Inspectorii fiscali vor să vadă, atunci când vin în control la firmele de transport unde se fac și deplasări transfrontaliere mai multe documente care să ateste delegarea, detașarea sau altă situație de mobilitate a angajaților, iar unul dintre documentele cerute este ordinul de deplasare special pentru transporturi internaționale. Citește articolul
Deplasările transfrontaliere pe care le fac conducătorii auto angajați ai firmelor de transport din România nu sunt întotdeauna încadrabile ca detașări. Esențialul, pentru cei care se ocupă de salarizare în cazul acestor angajați, e să analizeze foarte bine situațiile, de la caz la caz, pentru a putea face încadrarea corectă: este sau nu detașare? Și dacă nu e detașare, ce altceva? La aceste întrebări, printre altele, au încercat să ofere lămuriri Mihai Anghel, avocat asociat TZA, și Andreea Florian, tax senior manager TZA, în cel mai recent webinar organizat de avocatnet.ro pe tema diurnelor și detașărilor în transporturile rutiere transnaționale. Citește articolul
În contextul în care, din februarie, transportatorii rutieri transfrontalieri sunt vizați de un pachet substanțial de noutăți legislative la nivelul Uniunii Europene, precum și al recentei legi care modifică regimul fiscal aplicabil inclusiv indemnizațiilor de deplasare, chestiunea remunerațiilor minime ce trebuie plătite angajaților care sunt detașați transfrontalier a redevenit extrem de important. Cu această ocazie, am discutat recent cu doi specialiști despre noutățile legislative din domeniu: Citește articolul
Legea ce prevede o nouă amnistie fiscală pentru transportatorii rutieri a apărut joi în Monitorul Oficial. Amnistia se referă la diurnele reîncadrate de Fisc în ultimii ani în venituri salariale taxabile, după ce o măsură asemănătoare s-a dat în 2015. Legea clarifică și tratamentul fiscal al diurnelor acordate de acum în colo șoferilor profesioniști, astfel încât să nu se mai ajungă la reîncadrarea lor din venituri netaxabile în venituri taxabile (sau, cel puțin, nu atât de ușor ca până acum). Citește articolul
La nivel european, s-a stabilit, încă din 2020, ca statele membre ale Uniunii să operaționalizeze și să transpună o serie de reguli noi privind activitatea de transport rutier de mărfuri și persoane - termenul de la care noile obligații și sancțiuni pentru transporatori intră în vigoare este, pe de o parte, cel în care statele a trebuit să transpună o directivă europeană, respectiv 2 februarie 2022, precum și cel de la care intră în vigoare un regulament european - 21 februarie. La acest moment, România „s-a achitat”, printr-o recentă ordonanță, de operaționalizarea noilor reguli. Pe scurt, iată care sunt cele mai importante aspecte de reținut din noile norme: Citește articolul
Recomandarea specialiștilor este ca documentele de detașare ale salariatului să conțină detaliat și defalcat remunerația și cheltuielile suportate de angajator, cum ar fi cele pentru transport, cazare și masă, pentru că, în caz contrar, pot apărea implicații fiscale asupra angajatorului în țara în care se află angajatul. Citește articolul
Telemunca făcută de salariați români în afara granițelor țării noastre, din orice punct al lumii, devine o situație din ce în ce mai întâlnită, însă nu trebuie confundată cu detașarea, mai ales că doar ultima beneficiază de un cadru legislativ specific. Citește articolul
În contextul problemei reîncadrării diurnelor netaxabile în venituri salariale taxabile, în cazul transportatorilor rutieri, reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF) au publicat joi o amplă analiză prin care au propus autorităților soluții legislative menite să scoată acest sector din impas. Mai precis, cei de la CCF propun atât acordarea unei amnistii fiscale precum cea din 2015, cât și clarificarea tratamentului fiscal al diurnelor din cadrul Codului fiscal. O asemenea abordare ar evita falimentul angajatorilor și ar asigura un cadru legal stabil pentru viitoarele controale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), însă ar fi de ajutor și pentru prestatorii de servicii de construcții și agenții de muncă temporară. Citește articolul
În mod normal, când spunem că un angajat călătorește în interesul afacerii (business travel) nu ne gândim la noțiuni din zona detașării. Dar călătoriile de afaceri pot avea scopuri diferite și șederea poate fi mai scurtă sau mai lungă. În contextul în care, dacă ne raportăm doar la Uniunea Europeană, vorbim de atâtea state europene cu legislații diferite, firmele trebuie să ia în calcul că inclusiv în cazul acestor călătorii pot fi incidente anumite obligații în statele-gazdă. De cele mai multe ori, vorbim de notificarea autorităților, iar riscul este reprezentat de amenzi destul de mari uneori. Citește articolul
În ultima vreme, restricțiile de circulație impuse din cauza pandemiei de coronavirus au fost relaxate treptat, motiv pentru care detașările transnaționale pot fi făcute cu mai multă ușurință. În aceste împrejurări, specialiștii KPMG România atrag atenția asupra situațiilor în care firmele trimit des salariații peste granițe pentru perioade scurte. Companiile trebuie să monitorizeze atent aceste perioade pentru a-și da seama dacă mai trebuie să plătească în România taxele salariale. Citește articolul