Decizia recentă a Curții Constituționale a României (CCR) cu privire la neconstituționalitatea amenzilor date în contextul stării de urgență își produce efectele abia din momentul când apare, cu motivarea sa, în Monitorul Oficial. Amenzile date în baza acesteia sunt valabile și nu se anihilează automat, în baza acestei decizii, iar cei care vor să conteste procesele-verbal de contravenție trebuie să ceară asta unei instanțe. Decizia Curții este multe lucruri, însă NU și un îndemn la nerespectarea stării de urgență. Citește articolul
Avocatul Poporului a formulat o excepție de neconstituționalitate privitoare la Codul administrativ, la scurt timp după ce acesta a intrat în vigoare, printr-o ordonanță de urgență. Curtea Constituțională a României (CCR) a respins însă miercuri excepția. Esența criticilor Avocatului viza tocmai adoptarea unui asemenea act prin ordonanță de urgență, însă atingea și problema schimbării unor chestiuni referitoare la regimul incompatibilităților membrilor Guvernului. Citește articolul
Măsurile asigurătorii fiscale (popririle și sechestrele) dispuse fără existența unei creanțe fiscale nu vor mai putea fi menținute pe o durată de timp echivalentă cu întinderea procesului penal (cum s-a întâmplat până acum), a reținut Curtea Constituțională (CCR). Practic, până acum era posibil să se ajungă la situația în care o firmă, fără să îi fie emis un titlu de creanță fiscală de către Fisc, ajungea să i se pună poprire pe conturi, de exemplu, pe o perioadă ce se putea întinde și pe câțiva ani. O astfel de situație era posibilă din cauză că durata măsurilor asigurătorii fiscale putea fi legată de durata unui proces penal, în condițiile în care organul fiscal este obligat să informeze organul penal ori de câte ori, în urma inspecției fiscale, constată fapte care ar putea fi infracțiuni. Citește articolul
În data de 21.01.2020, pe site-ul Curții Constituționale a României (CCR) s-a publicat motivarea Deciziei nr. 51/2019, soluție prin care s-a decis declararea neconstituționalității art. 213 alin. 8 din Codul de procedură fiscală, atât în forma anterioară modificării survenite prin Ordonanța Guvernului nr. 30/2017, cât și în forma sa ulterioară, astfel cum acest articol fusese modificat prin același act normativ. Citește articolul
De anul viitor, cartelele telefonice preplătite se vor putea cumpăra doar după furnizarea unor date personale, dar și a unei copii a actului de identitate. Măsura ar fi trebuit să se aplice începând de mâine, dar Guvernul a adoptat recent o ordonanță de urgență prin care se amână aplicarea ei până la începutul lunii aprilie 2020, document publicat azi în Monitorul Oficial. Citește articolul
În prezent, elevii care merg la școală în altă localitate decât cea de domiciliu pot beneficia de decontarea cheltuielilor de transport, însă numai pe bază de abonament. Curtea Constituțională (CCR), în schimb, a decis că o condiționare a decontării de deținerea unui abonament este neconstituțională, decizia fiind publicată recent în Monitorul Oficial. Astfel, legislația va trebui schimbată, pentru ca elevii să poată obține decontarea și fără un abonament. Citește articolul
Modificările la codurile penale adoptate în primăvară nu vor intra în vigoare, fiind considerate neconstituționale. Curtea Constituțională a României (CCR) a decis azi că proiectele nu pot intra în vigoare în forma propusă de parlamentari. Citește articolul
Având în față cele două inițiative legislative depuse de partidele de opoziție și de cel de la guvernare pentru revizuirea Constituției, în urma referendumului din mai, Curtea Constituțională a României (CCR) a spus că nu putem interzice de tot amnistia și grațierea pentru faptele de corupție. Aceasta a fost una dintre chestiunile pentru care mulți români au votat favorabil în mai, dar nu este singura. CCR a validat celelalte modificări cerute însă, iar suma celor câștigate, față de suma celor pierdute, dacă ne permitem o astfel de formulare, este semnificativă. De fapt, decizia CCR nu este atât de "neagră" precum s-a insinuat și nu se poate spune că invalidează cu totul voința populară a votanților la referendum. Citește articolul
Se poate întâmpla ca o parte într-un proces să se confrunte cu o lege sau o ordonanță (sau părți din acestea) pe care să o considere neconstituțională. Într-un asemenea caz, poate fi sesizată Curtea Constituțională a României (CCR) cu o excepție de neconstituționalitate. Totuși, nimic nu garantează că instanța care judecă litigiul în cauză va sesiza, întotdeauna, CCR. Citește articolul
Unei ordonanțe de urgență (OUG) i se pot stopa efectele prin patru modalități diferite, conform Constituției. Astfel, este vorba de respingerea actului prin lege, declararea neconstituționalității ordonanței la sesizarea unei instanțe sau a Avocatului Poporului sau abrogarea printr-un alt OUG. Însă când vine vorba despre contestarea unei OUG direct la Curtea Constituțională a României (CCR), atunci doar Avocatul Poporului are, momentan, acest drept. Citește articolul