O măsură de debirocratizare oficializată recent prin lege poate să aducă mai degrabă probleme firmelor, consideră specialiștii consultați de redacția noastră. Este vorba de reducerea perioadei de arhivare pentru registrele obligatorii de contabilitate și documentele justificative în baza cărora se fac înregistrările în contabilitate. Deși actele contabile pot fi arhivate de-acum numai cinci ani, firmele ar trebui să analizeze cu atenție, de la caz la caz, dacă nu cumva ar trebui să le păstreze peste acest termen. Citește articolul
În perioada 2023 - 2025, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) intenționează să-și extindă semnificativ sursele de informare cu privire la veniturile independente obținute de persoanele fizice, pentru a crește numărul celor ce declară și achită impozitul pe venit. Printre alte măsuri, ANAF spune că își va extinde analizele inclusiv la veniturile membrilor de familie ai contribuabilului vizat și că toate tranzacțiile derulate de acesta vor fi folosite pentru a face estimări în baza stilului de viață. Citește articolul
În viitor, inspecțiile fiscale aleatorii și verificările aleatorii ale situației fiscale personale vor fi limitate drastic, astfel încât Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să-și deruleze majoritatea controalelor în baza analizei de risc. Orice depășire a limitei va aduce sancționarea disciplinară a inspectorilor vinovați. Măsura este trecută într-o ordonanță recent oficializată, dar se va aplica efectiv abia din 2026. Citește articolul
Regulile pentru emiterea deciziilor provizorii de impunere și transformarea lor în titluri executorii au fost modificate recent prin ordonanță de urgență și sunt valabile inclusiv pentru inspecțiile fiscale aflate deja în derulare. Citește articolul
Autoritățile au stabilit recent că, în cazul inspecțiilor fiscale, registrul unic de control se completează numai dacă verificările se derulează în spațiile de lucru ale companiilor. Din moment ce, mai nou, inspecțiile se vor derula în principal la sediile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), asta înseamnă că registrul nu se mai completează în aceste cazuri. Citește articolul
Controlul inopinat este unul dintre tipurile de controale pe care le pot face inspectorii din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), însă până acum nu era indicat în mod expres cine anume este competent să-l deruleze. Această chestiune a fost clarificată recent printr-o ordonanță de modificare a Codului de procedură fiscală. Citește articolul
Mai nou, inclusiv inspecțiile fiscale pot fi derulate direct din birou, conform unor modificări importante date prin ordonanță de urgență. Asta în condițiile în care, până acum, singurul tip de control ce putea fi derulat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) direct din birou era verificarea documentară. Citește articolul
Orice contribuabil supus unui control fiscal poate să capete acces, la cerere, la toate documentele și informațiile pe care le adună despre el, în cadrul respectivului control, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), conform unei ordonanțe oficializate recent. Practic, în acest fel este pusă în aplicare o decizie de acum câțiva ani a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Autoritățile vor să încurajeze conformarea voluntară a contribuabililor, motiv pentru care, mai nou, firmele vor avea ocazia să-și rezolve problemele identificate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) înainte de a risca selectarea pentru o inspecție fiscală. Măsura face parte dintr-o ordonanță de urgență cu multiple modificări procedural-fiscale. Citește articolul
Guvernul a făcut demersuri legale pentru ca inspecțiile fiscale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) să se desfășoare tot mai mult de la distanță (adică la sediile instituției), vizitele inspectorilor la sediile firmelor urmând să se rărească. Așa reiese dintr-o ordonanță care se aplică deja. Vorbim, practic, de o schimbare radicală față de regulile vechi, ce prevedeau că inspecțiile fiscale se derulează de obicei în spațiile de lucru ale firmelor vizate. Citește articolul